Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
De DA zei ook dat 80% van de katten ouder dan 10 jaar artrose krijgt. Ik hoop alleen maar dat het niet erger wordt en dat de Metacam helpt. Heb ook gelijk CBD-olie besteld. Konden ze inderdaad maar praten en zeggen of ze pijn hebben. Maar ik ben zeker blij dat de tumoren stabiel zijn! We liggen nu saampjes op de bank Expeditie te kijken :heart:
Alle reacties Link kopieren
Het regent geen zin om op te staan de katten denken er net zo over. Gezellig met zijn 3 in bed :flirting:
derooiekater schreef:
27-10-2018 08:49
Het regent geen zin om op te staan de katten denken er net zo over. Gezellig met zijn 3 in bed :flirting:
Gezellig! Blijven die van jou lekker liggen als je wakker bent? Poes gaat lopen zeuren en m’n vorige katten gingen altijd lopen klieren. Je werd gewoon je bed uit gepest :-D
Allereerst, Doubletree20: heel veel sterkte met poes. Een ziek katje is vreselijk.

As we speak zit ik op de bank en Henk ligt op zn dekentje. Te snurken. Henk snurkt. Snurken jullie katten?
Doubletree20 schreef:
27-10-2018 10:26
Gezellig! Blijven die van jou lekker liggen als je wakker bent? Poes gaat lopen zeuren en m’n vorige katten gingen altijd lopen klieren. Je werd gewoon je bed uit gepest :-D
Ze willen wel aandacht maar worden niet vervelend. Scheelt misschien dat ze onbeperkt brokken hebben. Dus ze komen met een volle maag op bed liggen.
Piratesse schreef:
27-10-2018 10:50
Allereerst, Doubletree20: heel veel sterkte met poes. Een ziek katje is vreselijk.

As we speak zit ik op de bank en Henk ligt op zn dekentje. Te snurken. Henk snurkt. Snurken jullie katten?
Bedankt!
Poes ligt nu ook naast me op haar kussentje op de bank. Ze snurkt soms ook ja, best hard, moet er altijd een beetje om lachen.
Aah Rooiekater wat gezellig zo he! Mijn vriend gaat altijd vroeg van huis en als ik dan wakker wordt ligt poes ook gezellig bij mij op bed (op zijn lege helft :flirting: )
Hier kliert ze trouwens ook alleen als de brokjes op zijn. Komt bijna nooit voor en anders ga ik even uit bed om eten te geven en dan komt ze daarna in een lieve bui weer terug haha! Ook geen gesnurk hier trouwens.

Mijn pakket van zooplus is binnen! Ik had even genoeg snacks dus die heb ik wel allemaal genoteerd, niet meebesteld. Ik heb wel een vensterligplaats besteld met zuignappen. Was even spannend want ik heb geen goede ervaringen met dingen die opgehangen worden met zuignappen - maar hij is echt heel stevig. Super fijn want aan de tuinkant hebben wij geen vensterbanken. Dan zet ik een stoel weg zodat ze kan kijken of ze staat helemaal gestrekt op haar achterpoten haha. Was wel een beetje duur - zeker voor "erbij bestellen", maar het is het waard!

Ik zag trouwens wel dat de Duitse Zooplus écht veel goedkoper is! Onze krabpaal is op de NLse site 75, op de Duitse 60 - deze vensterligplaats NL 30, DU 20, en de blikjes Schesir NL 6 eur per 6 en DU 5 eur per 6! Probeerde het dus in Duitsland te bestellen maar je kan het niet in Nederland laten leveren. Echt jammer!
Doubletree20 schreef:
26-10-2018 13:04
De DA zei ook dat 80% van de katten ouder dan 10 jaar artrose krijgt. Ik hoop alleen maar dat het niet erger wordt en dat de Metacam helpt. Heb ook gelijk CBD-olie besteld. Konden ze inderdaad maar praten en zeggen of ze pijn hebben. Maar ik ben zeker blij dat de tumoren stabiel zijn! We liggen nu saampjes op de bank Expeditie te kijken :heart:
Mensen óok he. We krijgen allemaal artrose. het is alleen wel belangrijk dat het niet te jong optreedt en dat je alles kunt blijven doen. Wat we te horen krijgen is dat we moeten blijven bewegen, want dat doet het artroseproces stagneren. Dus je katten in beweging houden, maar ja, dat moeten ze wel zelf willen.

Ik heb besloten om mijn poes die kater bleek te zijn, tóch maar Phoebe te blijven noemen. En als ik ze ooit laten enten, moet in het paspoort 'genderneutraal' te komen staan. Dan is mijn kat weer helemaal van deze tijd. :-D

Ik zou ze ook wel willen laten chippen. Maar daar heb ik eigenlijk niets aan. Als ze iets overkomt en iemand vindt ze, dan wordt dat hier niet gemeld bij dierenambulance of asiel. Hier wordt niet veel met of aan katten gedaan. Als ze al voer krijgen, krijgen ze het goedkoopste of ze moeten zichzelf maar zien te bedruipen.
Sterkte Doubletree20. Ik hoop dat je katje snel weer beter is.

Hier liggen de 2 poezels altijd op bed te slapen 's nachts. Ze klieren wel regelmatig in de nacht, maar ze zijn nog jong. We proberen in de avond altijd veel met ze te spelen in de hoop dat ze heel moe worden.
Op dit moment liggen ze allebei tegen mij aan te slapen. Het is een luie zondag denk ik.
iones schreef:
27-10-2018 16:18
Mensen óok he. We krijgen allemaal artrose. het is alleen wel belangrijk dat het niet te jong optreedt en dat je alles kunt blijven doen. Wat we te horen krijgen is dat we moeten blijven bewegen, want dat doet het artroseproces stagneren. Dus je katten in beweging houden, maar ja, dat moeten ze wel zelf willen.

Ik heb besloten om mijn poes die kater bleek te zijn, tóch maar Phoebe te blijven noemen. En als ik ze ooit laten enten, moet in het paspoort 'genderneutraal' te komen staan. Dan is mijn kat weer helemaal van deze tijd. :-D

Ik zou ze ook wel willen laten chippen. Maar daar heb ik eigenlijk niets aan. Als ze iets overkomt en iemand vindt ze, dan wordt dat hier niet gemeld bij dierenambulance of asiel. Hier wordt niet veel met of aan katten gedaan. Als ze al voer krijgen, krijgen ze het goedkoopste of ze moeten zichzelf maar zien te bedruipen.
Ik zou ze zeker wel laten chippen. Katten kunnen best ver afdwalen of meerijden met een auto/vrachtwagen en dan juist is die chip ideaal.
Deze kwam ik van de week tegen op FB.
https://www.facebook.com/13848523883999 ... =3&theater
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Doubletree20 schreef:
27-10-2018 10:26
Onze rode dame jaagt tegenwoordig in de nacht op de tenen van mijn man. Niet alleen hij wordt er wakker van maar schrikt dan zo dat ik ook wakker schrik X-D

Ik had gisteren wederom een nieuw speeltje voor haar gekocht. Ze is gek op veertjes. Had dat nog in mijn tas laten zitten. Kijk ik vandaag naar achteren omdat ik geluid hoorde heeft ze gewoon het speeltje voor het gemak zelf maar uit de tas gehaald. Haha het is dus een hit!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Tickel schreef:
27-10-2018 19:59
Ik zou ze zeker wel laten chippen. Katten kunnen best ver afdwalen of meerijden met een auto/vrachtwagen en dan juist is die chip ideaal.
Deze kwam ik van de week tegen op FB.
https://www.facebook.com/13848523883999 ... =3&theater
Die kans is echt heel miniem. Ik woon niet in de bebouwde kom. Wij hebben een heel groot erf met grond eromheen. Als mijn kat al ergens gevonden wordt, is hij waarschijnlijk dood of halfdood om wat voor reden dan ook, hoogst waarschijnlijk aangereden. Hier doet men geen moeite voor katten, ook niet om te achterhalen van wie hij was.
Iones dan doe je het niet wees lekker eigenwijs dan.

Hier ligt kleine rooie op zijn winter plek gevonden op mijn bank onder een fleece plaid.
Ik heb nu een strook zon in de woonkamer. Beide dames liggen heerlijk te zonnebaden.... :sun:
Waarom ben ik nu eigenwijs dat ik er geen heil in zie?
Bij honden zie ik er wél heil in. Maar dat komt omdat daar anders mee omgegaan wordt.
Hier liggen ze ook lekker binnen. Onze rooie ligt naast me, en ik vermoed dat hij een goudvis heeft opgevroten uit onze vijver..verdacht vers vissig luchtje uit zijn smoelwerkje. :wtf:
iones schreef:
28-10-2018 11:55
Bij honden zie ik er wél heil in. Maar dat komt omdat daar anders mee omgegaan wordt.
En stel je kat ligt dood langs de kant van de weg en er komt net een softie langs die wél de moeite neemt het beest te laten controleren op chip?
iones schreef:
28-10-2018 11:55
Je plaatst iets met een ?? Maar ondertussen heb je je beslissing al gemaakt dus waarom zou ik er dan energie in stoppen jou er van te overtuigen toch de katten te laten chippen?

P.s de meeste mensen gaan met honden en katten op dezelfde manier om.
Een dode kat langs de weg zien liggen en er vervolgens niets mee doen? Ik kan me daar echt nog minder dan niets bij voorstellen... Wat is dat voor een slag mensen vraag ik me af. Dan heb je toch geen greintje menselijkheid in je donder?
Ik zou dat echt nooit kunnen hoor, minste wat je kan doen is de dierenambulance bellen en het diertje op laten halen. Iemand zal het arme beest maar missen. :(
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Wij moeten poes ook nog laten chippen. Ik baalde ervan dat dat niet gewoon meteen tijdens de sterilisatie gebeurd is bij de oude bewoners, want het is standaardprocedure om dat tegelijk te doen. In theorie kan ze hier uit de binnentuin niet weg, maar je weet het natuurlijk nooit. Ze is nu pas 5 weken bij ons, dus ik wacht nog even, voordat ze straks trauma's oploopt aan ons oid :|

Ontwormen en ontvlooien jullie de katten preventief? Op internet lees ik dat dat gewoon is maar ik weet dat het bij de kat van mijn ouders en de kat bij mijn vriend zijn ouders nooit gebeurd. Ze komen wel buiten maar eten daar geen dode dieren o.i.d. Kat kreeg vlooienbehandeling als ze vlooien had (zie je eigenlijk meteen als je haar een beetje uitgebreid aait). Ontwormen is echt nog nooit gebeurd geloof ik. Doen jullie dit wel? Is het aan te raden om dat te doen (voor een poes die buitenkomt maar geen prooi eet) en waarom wel/niet?
Onze griezeltjes zijn wel gechipt. Ik laat ze de eerste jaren braaf enten, en daarna loopt het volgens mij wel los. Ontwormem en ontvlooien wanneer nodig. Geen onnodige gifstoffen in hun lijfjes.
Komkommerig schreef:
28-10-2018 17:02
Wij moeten poes ook nog laten chippen. Ik baalde ervan dat dat niet gewoon meteen tijdens de sterilisatie gebeurd is bij de oude bewoners, want het is standaardprocedure om dat tegelijk te doen. In theorie kan ze hier uit de binnentuin niet weg, maar je weet het natuurlijk nooit. Ze is nu pas 5 weken bij ons, dus ik wacht nog even, voordat ze straks trauma's oploopt aan ons oid :|

Ontwormen en ontvlooien jullie de katten preventief? Op internet lees ik dat dat gewoon is maar ik weet dat het bij de kat van mijn ouders en de kat bij mijn vriend zijn ouders nooit gebeurd. Ze komen wel buiten maar eten daar geen dode dieren o.i.d. Kat kreeg vlooienbehandeling als ze vlooien had (zie je eigenlijk meteen als je haar een beetje uitgebreid aait). Ontwormen is echt nog nooit gebeurd geloof ik. Doen jullie dit wel? Is het aan te raden om dat te doen (voor een poes die buitenkomt maar geen prooi eet) en waarom wel/niet?
Ik gooi regelmatig een pipetje Stronghold leeg in de nekken. En tussendoor een pilletje Milbemax
RockOla schreef:
28-10-2018 17:19
Onze griezeltjes zijn wel gechipt. Ik laat ze de eerste jaren braaf enten, en daarna loopt het volgens mij wel los. Ontwormem en ontvlooien wanneer nodig. Geen onnodige gifstoffen in hun lijfjes.
Wanneer zou het voor jou dan nodig zijn? Als je vlooien hebt gezien?
Ik probeer het voor te zijn, geen zin in onnodige giftige spuitbussen in mijn huis omdat het vergeven is van de vlooien.
beste mensen,
ik ben geen kattenkenner maar er loopt nu een klein jaar af en dan een zwerfkat aan bij mij wat een echte lieverd is en ik weet zeker dat de kat van niemand bij mij in de buurt is.
Ik zit er aan te denken om de poes te 'adopteren' in de zin dat ik poes laat steriliseren en bij mij in huis neem. Maar ik vraag me af of je een echte buitenkat daarmee wel blij maakt (ik wil geen kattenluik want ik wil geen prooien in huis) als ik de kat alleen bij mij binnen laat overdag als ik thuis ben en snachts en overdag als ik niet thuis ben naar buiten laat. Dan heeft ze het avontuur van buiten en kan ze af en dan binnen zijn. Of is dit een veel te grote omschakeling van haar bekende leventje? En is een poes na zo een lange tijd buiten geleefd te hebben nog bepaalde zaken te leren, zoals op de kattenbak gaan en niet in mijn planten te klimmen:)
Hoor graag wat jullie denken!
Madeira81 schreef:
28-10-2018 20:49
beste mensen,
ik ben geen kattenkenner maar er loopt nu een klein jaar af en dan een zwerfkat aan bij mij wat een echte lieverd is en ik weet zeker dat de kat van niemand bij mij in de buurt is.
Ik zit er aan te denken om de poes te 'adopteren' in de zin dat ik poes laat steriliseren en bij mij in huis neem. Maar ik vraag me af of je een echte buitenkat daarmee wel blij maakt (ik wil geen kattenluik want ik wil geen prooien in huis) als ik de kat alleen bij mij binnen laat overdag als ik thuis ben en snachts en overdag als ik niet thuis ben naar buiten laat. Dan heeft ze het avontuur van buiten en kan ze af en dan binnen zijn. Of is dit een veel te grote omschakeling van haar bekende leventje? En is een poes na zo een lange tijd buiten geleefd te hebben nog bepaalde zaken te leren, zoals op de kattenbak gaan en niet in mijn planten te klimmen:)
Hoor graag wat jullie denken!
Voordat je de kat adopteert, laat de dierenambulance komen om te checken op chip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven