Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
iones schreef:
10-11-2018 16:36
Afbeelding heeft iemand nog belang? Kan bij andere katten en ook bij honden. Is iets van half jaar oud. Nog niet geholpen.
Nee helaas. Met 4 katten en een hond zit ik weer op de max.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
10-11-2018 16:49
Nee helaas. Met 4 katten en een hond zit ik weer op de max.
Degene die hem opgevangen heeft, zit pas aan haar taks. Zij heeft er namelijk al 13.
iones schreef:
10-11-2018 16:36
Afbeelding heeft iemand nog belang? Kan bij andere katten en ook bij honden. Is iets van half jaar oud. Nog niet geholpen.
Ik kan de foto niet zien. Is naar het asiel brengen een optie? Het is toch een zwerfkat?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
10-11-2018 17:08
Ik kan de foto niet zien. Is naar het asiel brengen een optie? Het is toch een zwerfkat?
Foto's plaatsen lukt me op de een of andere manier niet. Jammer, gemiste kans.
Een zwerfkat zou veel meer verwilderd zijn. Deze kun je gewoon oppakken en is lief. Hij is gedumpt of weggelopen. Hij is al vermeld met foto op de buurtapp van waar hij gevonden is. Maar hoogst waarschijnlijk niet gechipt, hoewel ze dat wel gaan controleren. Maar ik verwacht van niet en ik verwacht eigenlijk ook niet dat de eigenaar zich zal melden.

Men is hier op het platteland best wel onachtzaam met katten. Er zijn er maar een paar die er echt om geven.
iones schreef:
10-11-2018 17:07
Degene die hem opgevangen heeft, zit pas aan haar taks. Zij heeft er namelijk al 13.
Ikke klein huisje en ik moet ze ook onderhouden. Het is mijn persoonlijke max maar anders ...
Ik heb heel veel tuin en tolerantie buurt maar ik denk wel dat ze 13 te veel vinden. En dan heb ik ook nog een katintolerante kat en zij is nog steeds boos en wil nog steeds niet binnen zijn. Verder weg achter mij wonen best wel rijke mensen kapitale woning velden en schuurtjes. Ze komt wel bij mij eten maar daarna vertrekt ze boos daar heen. Hopelijk trekt ze bij, heeft ook al Zylkene gehad. Het effect daarvan is dat ze dan twee dagen op zolder slaapt en dan nog steeds boos vertrekt. Ze is ook boos op de hond en op haar zus. Tis allemaal fout. En dat is gekomen door de herplaatser die haar van huis joeg, de herplaatser die daarom ook weer herplaatst moest worden.
Zo lang het weer nog redelijk is laat ik haar maar begaan.
Je hebt gelijk hoor! Je moet het kunnen verantwoorden, ook naar je omgeving toe. Die mensen die deze kater opgevangen hebben, wonen buitenaf en hebben ook nog een paar hectare grond bij het huis, een stal en een schuur. En dan financieel, voeren is nog wel te doen maar dan een keertje ontvlooien…. Je betaalt je bont en blauw!
iones schreef:
10-11-2018 17:31
Je hebt gelijk hoor! Je moet het kunnen verantwoorden, ook naar je omgeving toe. Die mensen die deze kater opgevangen hebben, wonen buitenaf en hebben ook nog een paar hectare grond bij het huis, een stal en een schuur. En dan financieel, voeren is nog wel te doen maar dan een keertje ontvlooien…. Je betaalt je bont en blauw!
Nou echt duur allemaal.
AeonOfWinter schreef:
10-11-2018 13:11
Wie van jullie heeft activity speelgoed in huis? En zo ja, wat en hoe bevalt het?

1 van onze haarballen is behoorlijk slim en we willen haar wat meer uitdagen zodat ze zich niet gaat vervelen. Het aanbod is groot en we zien door de bomen het bos niet zo.
Ik heb van alles in huis kleine rooie vind het erg leuk.
Je kan ook zelf dingen maken door b.v 1 kant van een w.c rol af te plakken, lege eier dozen vullen met brokjes, plastic thee doos van de action wel op letten dat er geen scherpe randen aan zitten, handdoek fromeldn er tussen brokjes stoppen of zn snuffel mat. Verder heb ik ook wel veel gekocht spul van zooplus niet alles valt in de smaak.
Hier is de max 2. Ik zou dan de kat naar het asiel brengen.
derooiekater schreef:
10-11-2018 17:56
Hier is de max 2. Ik zou dan de kat naar het asiel brengen.
Dan moeten ze nog betalen ook. Aan afdracht. Terwijl zij niet eens de eigenaar zijn van de kat. De kat liep daar uit nalatigheid van iemand anders. Nee, die gaan ze zelf plaatsen. Ze hoeven er niet eens geld voor te krijgen, behalve als ze hem hebben laten castreren.
iones schreef:
10-11-2018 18:00
Dan moeten ze nog betalen ook. Aan afdracht. Terwijl zij niet eens de eigenaar zijn van de kat. De kat liep daar uit nalatigheid van iemand anders. Nee, die gaan ze zelf plaatsen. Ze hoeven er niet eens geld voor te krijgen, behalve als ze hem hebben laten castreren.
Dat is niet bij elk asiel zo en als jij aannemelijk kan maken dat het een vondeling is hoef je echt niet te betalen.
Ik heb een tandje gevonden :D
Ze was vanochtend helemaal los aan het gaan op een gehaakt kleed wat op mijn bed ligt en ik zag later wat bloed sporen. In haar bekkie gekeken en de dubbele tandjes zijn weg. Ze wordt zo snel groot :P
"I love not Man the less, but Nature more..."
derooiekater schreef:
10-11-2018 19:13
Dat is niet bij elk asiel zo en als jij aannemelijk kan maken dat het een vondeling is hoef je echt niet te betalen.
Hoe doe je dat? Aannemelijk maken dat je de kat niet komt wegbrengen omdat je een verkeerde beslissing genomen hebt? Ze uitnodigen voor een kop koffie zodat ze met eigen ogen zien dat je er nog 13 hebt rondlopen? Moeten ze wel de kans hebben om langs te komen.

Ik denk dat ze sowieso eerst willen kijken of ze de kat binnen de ons kent ons kringen kunnen plaatsen.

Ik had hem op mijn facebook gezet en iemand had al gereageerd. Maar dat is zo iemand die die kat daar bij hem op het erf plempt, niet voert en niet castreert. "ie mut zich er moar mit redd'n". Ik heb hem al afgewimpeld, want bij dieren is zijn instelling 'halen maar niks brengen".
PimPom schreef:
11-11-2018 10:43
Ik heb een tandje gevonden :D
Ze was vanochtend helemaal los aan het gaan op een gehaakt kleed wat op mijn bed ligt en ik zag later wat bloed sporen. In haar bekkie gekeken en de dubbele tandjes zijn weg. Ze wordt zo snel groot :P
Gaat hard ja het lijkt alsof ze elke dag weer wat de hoogte in zijn gegaan.
Hallo experts!
We hebben een nieuwe bank en dus een krabpaal nodig voor poes. Ze krabte nooit aan de bank, maar de vorige was leer en deze is stof dus blijkbaar krabt dit beter...

Is dit wat? Ik vind 'm wel mooi: https://www.wehkamp.nl/wehkamp-nl-krabpaal-405167/

Of anders een andere goede tip? Ik had gelezen dat het een beetje een grote krabpaal moest zijn, anders was de bank alsnog de sjaak?
COtweepuntnul schreef:
11-11-2018 13:37
Hallo experts!
We hebben een nieuwe bank en dus een krabpaal nodig voor poes. Ze krabte nooit aan de bank, maar de vorige was leer en deze is stof dus blijkbaar krabt dit beter...

Is dit wat? Ik vind 'm wel mooi: https://www.wehkamp.nl/wehkamp-nl-krabpaal-405167/

Of anders een andere goede tip? Ik had gelezen dat het een beetje een grote krabpaal moest zijn, anders was de bank alsnog de sjaak?
Ik was om die reden over gegaan op leer en kunstleer. Jarenlang ging dat goed maar nu eentje van een jaar oud met een voorkeur voor krabben aan mijn kunstleren eethoekstoelen. Ze hebben nu een hoesje gekregen en daar blijft hij af.

Ze hebben hier diverse krabpalen horizontaal en eentje ook verticaal. En een paar kartonnen waar je ook nog kattenkruid in kunt strooien. De laatste pas weer meegenomen zijn niet duur en erg populair.

Heb ze lang niet kunnen kopen omdat mijn 20 jarige er op ging plassen.
COtweepuntnul schreef:
Hallo experts!

Het krabgedeelte lijkt mij een beetje laag/kort. Dat mandje is wel leuk om in te zitten voor poes. Dat boven 'plateau' lijkt mij dan weer erg klein, iig geen ligplaats. Ik zie dat ze er één van hetzelfde soort look hebben maar dan met een ligplaatsje erop, wel duurder...

Je zou eens bij Zooplus kunnen kijken? https://www.zooplus.nl/shop/katten/krabpaal_krabmeubels
Ligt ook een beetje aan je budget en of je iets wil qua kleur wat helemaal past in je interieur.

Deze van zooplus vind ik echt heel mooi, maar zo aan de prijs....misschien als kerstcadeautje voor de dames :hyper:

Afbeelding
Krabpaal Burned Wood
"I love not Man the less, but Nature more..."
Mooie krabpaal hoor !!
PimPom schreef:
11-11-2018 14:23
Het krabgedeelte lijkt mij een beetje laag/kort. Dat mandje is wel leuk om in te zitten voor poes. Dat boven 'plateau' lijkt mij dan weer erg klein, iig geen ligplaats. Ik zie dat ze er één van hetzelfde soort look hebben maar dan met een ligplaatsje erop, wel duurder...

Je zou eens bij Zooplus kunnen kijken? https://www.zooplus.nl/shop/katten/krabpaal_krabmeubels
Ligt ook een beetje aan je budget en of je iets wil qua kleur wat helemaal past in je interieur.

Deze van zooplus vind ik echt heel mooi, maar zo aan de prijs....misschien als kerstcadeautje voor de dames :hyper:

Afbeelding
Krabpaal Burned Wood
Ja het leek me misschien ook wel wat klein. Qua budget wil ik het liefst wel ergens rond de 60 euro oid blijven. Straks vindt ze de krabpaal niks ;-)

Die burned wood is prachtig maar beetje boven budget. Ik ga ff kijken bij zooplus
Het hoeft niet strak bij ons interieur te passen maar dat zou wel leuk zijn. Dus liever zwart of bruin dan crème.
En nu ik hier toch ben, iemand een mooie oplossing voor kattenbak wegwerken in de woonkamer?
COtweepuntnul schreef:
Hallo experts!

Nee, dit is niks, een kat moet zich kunnen uitrekken om te krabben.
Ik heb meerdere krabpalen, en die worden druk gebruikt, ook het krabkarton is geliefd..
Maar van de bank kan ze ondanks dat, echt niet afblijven. Nu heb ik een oude bank dus kan er mee leven..

Ik ben bang dat alleen een krabpaal niet zal helpen.

Bij zooplus, Ranzijn en zelfs de Action!! heb je budget krabpalen...
Wij hebben een grote vurenhouten krat waar een papieren zak in gaat en daar doen wij het oude papier in. Dat zijn voerzakken van de paarden. Die gebruiken we als ze leeg zijn. Wij doen namelijk aan afval scheiden.

Nu wil het zo dat de katten dat prettig vinden om hun nagels aan te krabben. Dat lijdt totaal geen schade, en dat is prima.

Verder is de serre betimmerd met hout en daar krabben ze ook aan. Dat is ook hout met een ruw oppervlak dus daar valt ook niets aan te zien als ze krabben.

De meubels moeten ze hier echt van af blijven, anders vliegen ze eruit.
COtweepuntnul schreef:
11-11-2018 14:44
En nu ik hier toch ben, iemand een mooie oplossing voor kattenbak wegwerken in de woonkamer?
De oplossing is hem niet in de woonkamer te zetten
MEFunny schreef:
11-11-2018 16:18
De oplossing is hem niet in de woonkamer te zetten
Je kunt hem wel wegwerken. Koop bij een kringloop een oude dressoir met deurtjes. Verf deze mooi op en doe achter een van de deurtjes de kattenbak. Haal het andere deurtje weg zodat de kat er in kan. Beetje creatief zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven