Gezondheid alle pijlers

Zorgverzekering 2019

09-11-2018 17:58 208 berichten
Vandaag viel mijn nieuwe polis op de mat voor 2019 (ja, sorry voor de topictitel, je kan maar op tijd zijn), volgens mij is het jaarlijkse zorgverzekeringtopic er nog niet, dus bij deze :cheers:

Zoals elk jaar wéér duurder. Ik ging even terugzoeken naar 2014, toen betaalde ik €95,- voor basisverzekering en een kleine tandartsverzekering (restitutie, incl. €10 collectiviteitskorting), dat is dit jaar €118,- en volgend jaar €133,- per maand. Voor twee volwassenen zijn we komend jaar dus elke maand €30 extra kwijt.

Wij zaten altijd bij Delta Lloyd en gingen voorheen elk jaar zo'n €5,- per maand meer betalen. Delta Lloyd zorgverzekeringen zijn dit jaar allemaal overgegaan naar Nationale Nederlanden en nu gaan we opeens €15,- per maand meer betalen! Wordt het bij jullie ook ongeveer zo veel duurder? Of juist meer/minder?

Stappen jullie elk jaar over of juist niet? En dit jaar?

Ik blijf eigenlijk altijd zitten, soms vergelijk ik wat, maar ben hiermee toch altijd het goedkoopst uit geweest met behoud van de restitutieverzekering, wat ik heel fijn vind nu er steeds meer met beperktere contracten wordt gewerkt of met allerlei voorwaarden.

Ohja, en is een vergelijkingssite zoals Independer tegenwooridg nog écht objectief? Welke site gebruiken jullie?
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 09-11-2018 18:15
19.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 20 euro meer betalen en kan dan niet meer bij mijn eigen ziekenhuis terecht. Als ik dat wel wil, wordt het zelfs 30 euro meer. Mijn hemel, ik ga maar even om me heen kijken naar een nieuwe verzekering.
Drackie schreef:
12-11-2018 18:32
Ik ga 20 euro meer betalen en kan dan niet meer bij mijn eigen ziekenhuis terecht. Als ik dat wel wil, wordt het zelfs 30 euro meer. Mijn hemel, ik ga maar even om me heen kijken naar een nieuwe verzekering.
Tot eind 2018 zijn zorgverzekeraars in onderhandeling met de ziekenhuizen. Dat er nu sprake is dat er geen contract is behoeft niet te zeggen dat medio december 2018 het betreffende ziekenhuis niet gecontracteerd is voor 2019.
Advies is om in de week voorafgaand aan Kerstmis contact op te nemen om na te gaan of de gewenste zorgverleners gecontracteerd zijn. Als je dan wilt overstappen, dan is dat alsnog mogelijk.

Weetje: November en december zijn traditioneel de maanden waarin zorgverzekeraars met de zorgaanbieders gaan praten over contractuele overeenkomsten voor het komende jaar. De tarieven voor cliënt (u en ik) zijn bekend in november. Gaat dan om de tarieven waartegen de zorgaanbieders de zorg kunnen / mogen verkopen omdat ongeveer bekend is wat er te besteden is door de zorgverzekeraars.
Kleppeboxx schreef:
12-11-2018 20:12
Tot eind 2018 zijn zorgverzekeraars in onderhandeling met de ziekenhuizen. Dat er nu sprake is dat er geen contract is behoeft niet te zeggen dat medio december 2018 het betreffende ziekenhuis niet gecontracteerd is voor 2019.
Advies is om in de week voorafgaand aan Kerstmis contact op te nemen om na te gaan of de gewenste zorgverleners gecontracteerd zijn. Als je dan wilt overstappen, dan is dat alsnog mogelijk.

Weetje: November en december zijn traditioneel de maanden waarin zorgverzekeraars met de zorgaanbieders gaan praten over contractuele overeenkomsten voor het komende jaar. De tarieven voor cliënt (u en ik) zijn bekend in november. Gaat dan om de tarieven waartegen de zorgaanbieders de zorg kunnen / mogen verkopen omdat ongeveer bekend is wat er te besteden is door de zorgverzekeraars.
Er staat echt heel duidelijk dat het ziekenhuis niet gecontracteerd is. 'In onderhandeling' heeft een ander symbooltje. Dan zou je zeggen dat de onderhandelingen dus al klaar zijn en ze er niet uit zijn gekomen? Wat ik me goed kan voorstellen met hoe het ziekenhuis er nu voor staat trouwens.
Vind het lastig...

We hebben ( klop het even af) maar geen zorgkosten afgelopen jaren gehad en hebben dus al jaar en dag alleen een basis verzekering.
Vandaag te horen gekregen dat dochter over 1,5 jaar een beugel moet.
Gezien je bij de meeste verzekeringen een wachttijd heb van een jaar zouden we dus nu al de komende beugel moeten gaan verzekeren.

Beetje rond gekeken en dan ben je gewoon dik e 50 meer kwijt ten opzichte van wat we anders zouden hebben.

Wat zouden jullie jn dit geval doen? Nu toch al mee verzekeren of tegen die tijd kijken naar een verzekering die geen wachttijd heeft en evt dan meer moeten betalen?
Frietmetmayo schreef:
12-11-2018 20:34
Vind het lastig...

We hebben ( klop het even af) maar geen zorgkosten afgelopen jaren gehad en hebben dus al jaar en dag alleen een basis verzekering.
Vandaag te horen gekregen dat dochter over 1,5 jaar een beugel moet.
Gezien je bij de meeste verzekeringen een wachttijd heb van een jaar zouden we dus nu al de komende beugel moeten gaan verzekeren.

Beetje rond gekeken en dan ben je gewoon dik e 50 meer kwijt ten opzichte van wat we anders zouden hebben.

Wat zouden jullie jn dit geval doen? Nu toch al mee verzekeren of tegen die tijd kijken naar een verzekering die geen wachttijd heeft en evt dan meer moeten betalen?
Gisteren had iemand VGZ geplakt. Die lijkt in 2019 nog geen wachttijd te hebben en is in mijn geval niet duurder dan ophogen bij huidige verzeraar..

Maar bij huidige verzekeraar moet ik dus 48 euro meer betalen en een jaar wachten voor maar 1500 euro. Terwijl de meeste beugels zeker de 2500 euro aan kosten halen.

Wij gaan naar IZZ, man werkt sinds kort in de zorg en die is voor ons nog beter. Maar is van VGZ. En dus geen wachttijd.
Lucifer2018 schreef:
11-11-2018 21:12
Heel vaak zit de orto sowieso onder de 18 niet in de tandverzekeringen. En overal is een jaar wachttijd vanaf 1 januari. Ik ben gewoon op zoek naar de aanvullende verzekering waar ik na dat jaar recht heb op minimaal 2000 euro. Liefst meer ;-) En dan de goedkoopste van die aanbieders....
Bij menzis zit ie in de tandartsverzekering 750. En ik kwam erachter dat ik hem nu al gratis kan aanzetten voor mijn kinderen en ik hoef mijn eigen niet te verhogen, wat eerst het plan was (ik heb nu 500). Vergoeding voor ortho is 2000. Vanaf 10 jaar ga je voor je kind wel premie betalen, maar minder als voor een volwassene.
https://www.menzis.nl/zorgverzekering/t ... rzorgd-750

Wij blijven dus bij Menzis, ipv collectief via de FNV, waarschijnlijk collectief via PMA.

Wij zijn er inmiddels uit dat we (mede om deze reden) bij Menzis blijven, Menzis heeft wel de wachttijd van een jaar.
wilma36 wijzigde dit bericht op 13-11-2018 07:38
Reden: toevoeging
2.32% gewijzigd
Frietmetmayo schreef:
12-11-2018 16:46
Iemand hier ervaring met pma?
PMA= Menzis. Nog geen ervaring met PMA zelf, maar wij zijn al jaren bij Menzis, bevalt goed.
Ik zit nu bij ONVZ, ben er erg tevreden over. Alleen nu gaat mijn premie met 13€ per maand omhoog!!
Ik ga nu iets van 169 euro per maand betalen, is inclusief fysio 9x tandarts 75% 750€ en buitenlandse ziekenhuizen worden ook vergoed.
Die buitenland vergoeding kan ik er eventueel afhalen is maar €3,50 per maand maar dan vind ik het nog steeds echt wel heel veel! En dan maar hopen dat mijn oren normaal blijven doen, want in België zit een KNO arts die 10x beter is dan de knop artsen hier!

Voorheen zat ik bij VGZ, daar was ik niet tevreden mee.

Ik heb al gekeken of bij FBTO en Ohra zou ik rond 152 en 155€ uitkomen zonder buitenland vergoeding.

Dilemma!!
#doeslief
Ik ben zelf nooit overgestapt maar zit al jaren in het collectief via mijn werk. Mijn moeder wil volgend jaar wel overstappen en heeft mij gevraagd een verzekering te zoeken. Ze heeft nog dezelfde verzekeraar (ZK) als toen ze in de bijstand zat (nu AOW), maar die gaat volgend jaar 219 euro per maand kosten!
Hoe pak je zo’n overstap aan. Ze heeft nu zeer ruime vergoedingen. Elke week fysiotherapie, tandarts 100%, bril grotendeels vergoed. De fysiotherapie is hard nodig, maar aan de tandarts is ze nooit meer kwijt dan tweemaal controle en eens een vulling. Van belang is echter wel dat ze voor de aanvullende dekking gewoon wordt aangenomen.
Hoe zoeken jullie?
En voor de fysio, is dan 21 behandelingen voldoende (ik begreep dat vanaf de 22e behandeling vanuit de basisverzekering gaat). Waarom heb je dan ook polissen die 37 behandelingen vergoeden?
Pipistrello schreef:
10-11-2018 11:14
Ik ken de verzekeringen bij wie het kan dus dus niet maar ik vind het erg raar als een verzekering een aanvullend pakket ineens wel aan wil zetten als iemand zwanger is.
Hoezo moet een verzekering dan coulant zijn?

Als iemand een heup breekt en een operatie krijgt en daarna de eerste 20x fysiotherapie zelf moet betalen dan is een aanvullend pakket ook niet mogelijk.
Terwijl ik dat veel zuurder vind voor zo iemand.
Diegene is eigen risico kwijt €385 en 20x fysiotherapie zelf betalen ruim €600

Terwijl bij zwangerschap men er (hopelijk) zelf voor kiest. Er hoeft al geen eigen risico betaald te worden. En bij een medische indicatie kost bevallen in het ziekenhuis niks.
Wil je zelf in het zkh bevallen zonder medische reden dan vind ik persoonlijk dat je die €300/€350 dan maar zelf moet dokken. Of gewoon lekker thuis met die gratis verloskundige.
En idem dito voor de eigen bijdrage van wel €4,40 per uur voor de kraamzorg. Poehpoeh
Diegene is toch zelf te knieperig om misschien wel iets te lang te betalen voor een pakket.

Het is wel een verzekering hé. Je verzekert je voor onvoorziene kosten. Het is geen abonnement waar je het tienvoudige uit kan halen alleen op het moment dat het je goeddunkt.

Helemaal eens en zuur is het zeker. Heb het twee jaar geleden gehad met botbreuk en verplichte fysio inderdaad.
Mijn sterilisatie 4,5 jaar geleden kon ik trouwens ook helemaal zelf dokken.

Ik betaal nu 116,20 per maand, wordt 120,95. Wat ik daarvoor krijg? Helemaal niets. Maar dan ook echt niets. Overstappen gaat niet lukken waarschijnlijk. Betaal premie altijd keurig op tijd en ook eigen risico is voor dit jaar volledig opgesoupeerd en netjes betaald, ik dacht dat ik 'vrij' was. Kreeg ik ineens een hele leuke en fijne factuur met een fiks bedrag voor 'eigen bijdrage'. Zo stiekem zijn ze ook nog.

Heb noodgedwongen een betalingsregeling af moeten spreken waar ik nu tot en met mei aan vast ga zitten. Dag 0 openstaande bedragen, waar ik zo trots op was. En wat me rust en ademruimte gaf. Kan nu dus ook niet weg daar en zit als een rat in de val.

Ga nu dus bewust zorg mijden denk ik, om de kosten volgend jaar te drukken. Want die rekening kwam volslagen onverwachts.
MinkeDeWit schreef:
13-11-2018 15:45
Ik ben zelf nooit overgestapt maar zit al jaren in het collectief via mijn werk. Mijn moeder wil volgend jaar wel overstappen en heeft mij gevraagd een verzekering te zoeken. Ze heeft nog dezelfde verzekeraar (ZK) als toen ze in de bijstand zat (nu AOW), maar die gaat volgend jaar 219 euro per maand kosten!
Hoe pak je zo’n overstap aan. Ze heeft nu zeer ruime vergoedingen. Elke week fysiotherapie, tandarts 100%, bril grotendeels vergoed. De fysiotherapie is hard nodig, maar aan de tandarts is ze nooit meer kwijt dan tweemaal controle en eens een vulling. Van belang is echter wel dat ze voor de aanvullende dekking gewoon wordt aangenomen.
Hoe zoeken jullie?
En voor de fysio, is dan 21 behandelingen voldoende (ik begreep dat vanaf de 22e behandeling vanuit de basisverzekering gaat). Waarom heb je dan ook polissen die 37 behandelingen vergoeden?
Over de fysio even een groot misverstand uit de wereld helpen. Iedereen ouder dan 18 jaar betaald de fysio zelf. Er is echter alleen vergoeding bij specifieke aandoeningen

Bekkenfysiotherapie bij urine-incontinentie: eerste 9 behandelingen (eenmalig)
Oefentherapie bij etalagebenen (looptraining): 37 behandelingen gedurende 12 maanden
Oefentherapie bij artrose van heup- of kniegewricht: 12 behandelingen gedurende 12 maanden
De vergoedingen hierboven gelden voor de hele looptijd van uw verzekering.

Oefentherapie bij COPD (vanaf GOLD stadium II): maximaal 70 behandelingen in het eerste jaar. Hierna maximaal 52 behandelingen. Hoeveel behandelingen u vergoed krijgt, hangt af van hoe ernstig uw klachten zijn (volgens GOLD stadia II, III, IV).

Chronische aandoening
Voor fysiotherapie bij een chronische aandoening krijgt u in specifieke gevallen een vergoeding. Deze aandoening moet dan op de lijst van chronische aandoeningen voorkomen. Als dat zo is, dan betaald u de eerste 20 behandelingen zelf. Vanaf behandeling 21 wordt deze vergoed vanuit de basisverzekering. Omdat de vergoeding uit de basisverzekering komt is het Eigen RIsico van toepassing. Als er nog Eigen Risico is dat niet 'op' is dan worden de kosten vanaf de 21e behandeling fysio verrekend met het Eigen Risico, tot het Eigen Risico verbruikt is.

Indien u een aanvullende verzekering heeft waarin een x-aantal behandelingen fysio is opgenomen, dan wordt behandeling 1 tot het maximum van de aanvullende verzekering vergoed. U betaald hierover geen Eigen RIsico.
Het budget voor fysio is het budget voor diverse vormen van beweegzorg. Voordat u een fysio behandeling wilt ondergaan, neem altijd contact op met de zorgverzekeraar om uw budget beweegzorg op te vragen, of de zorgverlener gecontracteerd is, de aandoening op de lijst chronische aandoeningen voorkomt (er kan sprake zijn dat u een machtiging nodig heeft) en wat u nog open heeft staan bij het eigen risico.

Houd er rekening mee dat behandelingen beweegzorg per jaar gelden. Heeft u nu behandeling voor een chronische aandoening en het wordt het vanaf de 21e behandeling vergoed, in het nieuwe jaar start u weer op 0 waardoor u de eerste 20 behandelingen zelf moet betalen of hiervoor gedeeltelijk een aanvullende verzekering heeft.

Vraag bij diverse fysiotherapeuten de tarieven op en maak een inschatting hoe vaak u hiervan gebruik zult maken. Dan heeft u een goede indicatie wat u kwijt bent. Het aantal sessies fysio vanuit de aanvullende verzekering is gemaximaliseerd. Hoe meer behandelingen hoe hoger de premie is.
Bij VGZ is er een all in pakket, gericht op ouderen en heet VGZ Vitaal. Best prijzig maar biedt vergoedingen voor zorg die met name ouderen gebruiken. Er zijn meer verzekeraars die een all-in pakketten aanbieden.

Bijstanduitkeringsgerechtigden hebben vaak een gemeentepakket dat enerzijds uitgebreider en anderzijds beperkter is dan een reguliere zorgverzekering.
De basisverzekering heeft bij elke zorgverzekeraar dezelfde dekking. Het grote verschil zit in de vergoeding van de zorg vanuit de basisverzekering.
Wilt u alleen een online polis en online declareren, of juist niet? Meer op alles digitaal gerichte zorgverzekeraars zijn wat goedkoper dan de traditionele zorgmaatschappijen. Wat past bij u en kunt u er mee overweg?
Heeft u extra zorg nodig en denkt u extra zorg nodig te hebben? Wat kunt u missen om de kosten zelf te dragen of vindt u het veiliger u tegen onverwachte kosten te verzekeren?

Bent u ergens lid van? Patiëntenvereniging, ouderenbond, huurdersvereniging et cetera. Vraag het collectiviteitsnummer op en maak er gebruik van. Vraag ook de zorgtoeslag aan.

Een goede vergelijkingssite is die van de consumentenbond. Daarnaast is telefonisch contact opnemen met de klantenservices van diverse zorgverzekeraars aan te bevelen om (mee) te kijken wat voor verzekering het beste bij u past voor dat u een definitieve keuze maakt.

(Ik zit jaarlijks voor de zorgverzekering en pluis ze uit om een goede keuze te maken. Bij mij telt niet alleen de prijs maar ook de kwaliteit van de klantenservice, de mogelijkheden om te declareren en tijd voor je het geld terug krijgt et cetera. Er is nog geen reden om over te stappen.)
Die moeder heeft een aanvullende verzekering voor fysio. Dan mag ze gewoon een x aantal keer naar de fysio. Voor wat ze maar wil. Die beperkingen mbt chronische ziekten enzo gelden voor de basisverzekering alleen. Ik denk dat ze na die 21x uit de av, de fysio uit de basisverzekering kan krijgen, maar alleen als haar 'kwaal' op de lijst staat. Maar idd een goeie vraag.
.
impala schreef:
13-11-2018 18:34
Die moeder heeft een aanvullende verzekering voor fysio. Dan mag ze gewoon een x aantal keer naar de fysio. Voor wat ze maar wil. Die beperkingen mbt chronische ziekten enzo gelden voor de basisverzekering alleen. Ik denk dat ze na die 21x uit de av, de fysio uit de basisverzekering kan krijgen, maar alleen als haar 'kwaal' op de lijst staat. Maar idd een goeie vraag.
Ik ben er wel uit dat ik pas goed kan vergelijken als ik alle details weet. Mijn moeder heeft zelf geen idee hoe het zit. Ze woont niet om de hoek dus ik moet er even langs om alles uit te zoeken. Grote kans dat ze wel onder de chronische aandoeningen valt, fysio is ook bij het revalidatiecentrum volgens mij. Eigen risico is ieder jaar vol, dus dat is niet heel relevant.
MinkeDeWit schreef:
13-11-2018 18:45
Ik ben er wel uit dat ik pas goed kan vergelijken als ik alle details weet. Mijn moeder heeft zelf geen idee hoe het zit. Ze woont niet om de hoek dus ik moet er even langs om alles uit te zoeken. Grote kans dat ze wel onder de chronische aandoeningen valt, fysio is ook bij het revalidatiecentrum volgens mij. Eigen risico is ieder jaar vol, dus dat is niet heel relevant.
https://www.hierhebikpijn.nl/zorgverzek ... sche-lijst

Met een aanvullende kan je dus altijd naar de fysio. Chronisch of niet toch?

Bij een basis dus alleen als ze een aandoening heeft van die lijst. Kan je moeder kijken of haar aandoening erbij zit.
Kleppeboxx schreef:
13-11-2018 16:58
Over de fysio even een groot misverstand uit de wereld helpen. Iedereen ouder dan 18 jaar betaald de fysio zelf. Er is echter alleen vergoeding bij specifieke aandoeningen

Huh?
Lucifer2018 schreef:
13-11-2018 18:56
Huh?
In de basisverzekering.
.
impala schreef:
13-11-2018 18:59
In de basisverzekering.
Ja, dat zag ik. De tekst gaat over een basisverzekering.

Snapte alleen die bewering erboven niet. Zeker niet in het geval waar die lap tekst met die zin een reactie op was. ;-)
Zie nu dat jij ook al had gereageerd, met dat die persoon ook aanvullende verzekering voor fysio heeft.
Lucifer2018 schreef:
13-11-2018 19:03
Ja, dat zag ik. De tekst gaat over een basisverzekering.

Snapte alleen die bewering erboven niet. Zeker niet in het geval waar die lap tekst met die zin een reactie op was. ;-)
Zie nu dat jij ook al had gereageerd, met dat die persoon ook aanvullende verzekering voor fysio heeft.
Ja, ik dacht ook ff huh :)
.
Ik overweeg juist vanwege de orthodontie weg te gaan bij de Menzis.

Een jaar op de wachtlijst. Premie betalen, terwijl je er nog geen gebruik van kunt maken en slechts 2000 euro vergoeding. De offerte van de beugel van mijn dochter was ruim 3300 euro. Er moet best wel wat gebeuren. Orthodontist vond het medisch noodzakelijk dat ze behandeld werd, dus Menzis werd verzocht om het volledige bedrag te vergoeden, omdat het medisch noodzakelijk geacht werd: dit verzoek werd afgewezen.

IZZ vergoed 80% van de orthodontie kosten. Dat is voor mij veel voordeliger. Geen wachttijd, ik kan zo overstappen. Mijn premie wordt dan 3 euro per maand duurder

Komt nog bij dat als het budget bij menzis op is, je in een keer de volle facturen van de behandelingen moet gaan betalen. Dat is nogal wat. Ik betaal liever 80 % van alle consulten en middelen/materialen.
mallebeppie schreef:
13-11-2018 19:24

Een jaar op de wachtlijst. Premie betalen, terwijl je er nog geen gebruik van kunt maken en slechts 2000 euro vergoeding. De offerte van de beugel van mijn dochter was ruim 3300 euro. Er moet best wel wat gebeuren. Orthodontist vond het medisch noodzakelijk dat ze behandeld werd, dus Menzis werd verzocht om het volledige bedrag te vergoeden, omdat het medisch noodzakelijk geacht werd: dit verzoek werd afgewezen.

IZZ vergoed 80% van de orthodontie kosten. Dat is voor mij veel voordeliger. Geen wachttijd, ik kan zo overstappen. Mijn premie wordt dan 3 euro per maand duurder

Komt nog bij dat als het budget bij menzis op is, je in een keer de volle facturen van de behandelingen moet gaan betalen. Dat is nogal wat. Ik betaal liever 80 % van alle consulten en middelen/materialen.
Wij gaan ook naar IZZ als man door de proeftijd komt. Maar dat zal wel. Zelfde reden.
Maar dat is alleen voor personeel in de zorg. Ledencollectiviteit. Niet voor iedereen dus.
Ohra heeft volgens mij geen wachttijd voor orthodontie in 2019
Dat klopt lucifer, dat IZZ voor zorgmedewerkers is, had ik vergeten er bij te zetten.
mallebeppie schreef:
13-11-2018 19:24

Voor ons wordt IZZ 30 euro per maand duurder, want ik kan niet collectief bij hun. Rechtstreeks bij VGZ kom ik niet zomaar in het meest uitgebreide tandartspakket en ook dan wordt het 30 euro per maand duurder als bij Menzis. (ik moet 5 werkdagen wachten of ik geaccepteerd wordt omdat ik zelf bij de parodontoloog loop)
MinkeDeWit schreef:
13-11-2018 15:45
Hoe zoeken jullie?
https://www.zorgwijzer.nl/faq/welke-zor ... acceptatie

Hier vind je meer informatie over acceptatieprocedures voor AV-verzekeringen. Het geld wel voor 2018 (Artikel is het laatst aangepast in november 2017). Maar het lijkt me dat de maatschappijen die een acceptatieprocedure hebben alleen maar meer worden. De maatschappijen met acceptatieprocedure en wachttijd voor tandverzekeringen staan er ook tussen. Voor de ortho-klanten.

Bel even met de fysio hoe het precies zit met haar diagnose, valt die onder de chronische diagnoses krijgt ze idd een deel uit de basisverzekering. Als ze alleen controles bij de tandarts heeft heeft ze daarvoor geen verzekering nodig.
Hier pno. 100% vergoeding voor ortho. 172 per maand. Beugel is 3586 euro dus halen we er zeker uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven