Napraattopic deel 105
zondag 21 oktober 2018 om 20:33
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
donderdag 15 november 2018 om 06:50
Bedankt voor de tip,ik ga eens kijken wat mijn nieuwe vriend allemaal lekker vindt.
Hij mag daar verder niks tegenin brengen want het staat op Viva dus het is waar.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
donderdag 15 november 2018 om 07:45
Klopt. In de VS is het al een keer zo ver gekomen dat onderwijspersoneel verplicht werd een fitbit te dragen om in aanmerking te komen voor een zorgverzekering. Dat is al een stukje dichter bij huis, en niet in communistisch china.shifty schreef: ↑15-11-2018 00:18Er is een andere kant aan deze medaille die we wel willen. En die techniek wordt door heel veel mensen ook al breed omarmd. Het 'liken' bijvoorbeeld en het geven van een recensie. Kijk bijvoorbeeld op marktplaats; daar beoordelen mensen (kopers/verkopers) elkaar. Dat komt voort uit een behoefte aan validatie. We willen graag weten of we handelen met betrouwbare personen. Ik denk dat niemand het een slecht idee vind als iemand (individu) door de beheerder (de overheid) van marktplaats wordt geknikkerd (vrijheidsbeperking) als die persoon 1000 slechte beoordelingen heeft en dus onbetrouwbaar is. En toch zijn dat dan beoordelingen door willekeurige niet onafhankelijke en niet deskundige personen.
Deze vorm van corrigerend beoordelen is dan vaak niet overheidsgestuurd (communisme) maar commercieel gestuurd (Kapitalisme). Bij Kapitalisme hebben we het idee dat we dit meer zelf in de hand hebben, maar dat is een soort schijnveiligheid. Het gekke is natuurlijk dat we overheid wantrouwen en commerciële bedrijven niet. We spuien onze ziel en zaligheid op facebook/windows/ios/whatsapp/google maar als de overheid iets van je wil staan we op onze achterste benen over onze privacy.
Ik snap dat ergens wel; we ontlenen een soort macht aan onze status als consument. We denken dat we daarmee commerciële bedrijven kunnen beheersen omdat zij ons nodig hebben. Maar daarmee 'vergeten' we vaak dat commerciële bedrijven niet dezelfde belangen hebben. Commerciële bedrijven hebben niet de belangen van mensen/klanten voor ogen. De overheid wel, maar bij de overheid zien we dat niet zo; de overheid is een soort noodzakelijk kwaad. En dat is deels terecht omdat de overheid niet 'klantvriendelijk' functioneert. Ik denk daarom dat we er veel mee te winnen hebben door de structuur van onze overheid aan te passen. Pas dan hebben we grip op hoe we met informatie omgaan.
Na grote stakingen (niet perse tegen die fitbit alleen, maar tegen de arbeidsomstandigheden in het algemeen), is dit weer afgeschaft. Vooralsnog, denk ik dan. Duidelijk is wel dat voor commerciele partijen en ook voor overheden erg verleidelijk is om technologie in te zetten om mensen in de gaten te houden. De overheid zou mensen hiertegen moeten beschermen, maar in de praktijk is men geneigd hieraan mee te werken.
Denken dat dit een ver van mijn bed show is, en iets dat alleen kan gebeuren in comnunistische landen is naief. Bovendien: China is in rap tempo bezig om de halve wereld op te kopen. En wie de economie beheerst, heeft de macht. dus wie weet hoe lang het duurt voor ze hier ook controle gaan uitoefenen. (edit: dat ziet duchessmm dus heel goed!)
.
donderdag 15 november 2018 om 08:32
In beperkte vorm gebeurt het natuurlijk al. Bijvoorbeeld als je een device in je auto installeert die je rijgedrag monitort, krijg je korting op de verzekering.impala schreef: ↑15-11-2018 07:45Klopt. In de VS is het al een keer zo ver gekomen dat onderwijspersoneel verplicht werd een fitbit te dragen om in aanmerking te komen voor een zorgverzekering. Dat is al een stukje dichter bij huis, en niet in communistisch china.
Na grote stakingen (niet perse tegen die fitbit alleen, maar tegen de arbeidsomstandigheden in het algemeen), is dit weer afgeschaft. Vooralsnog, denk ik dan. Duidelijk is wel dat voor commerciele partijen en ook voor overheden erg verleidelijk is om technologie in te zetten om mensen in de gaten te houden. De overheid zou mensen hiertegen moeten beschermen, maar in de praktijk is men geneigd hieraan mee te werken.
Denken dat dit een ver van mijn bed show is, en iets dat alleen kan gebeuren in comnunistische landen is naief. Bovendien: China is in rap tempo bezig om de halve wereld op te kopen. En wie de economie beheerst, heeft de macht. dus wie weet hoe lang het duurt voor ze hier ook controle gaan uitoefenen. (edit: dat ziet duchessmm dus heel goed!)
Maar die controle gaat hier niet komen. Dan breekt de pleuris uit. Dat is nl. de keerzijde: als er teveel macht wordt uitgeoefend komt er verzet.
donderdag 15 november 2018 om 09:29
Ik hoorde gisteren een item op NPO1 dat Google verregaande plannen heeft om een slimme stad te bouwen in Canada, tegen Toronto aan.
Als je daar een bibliotheek binnenloopt wordt gelijk bekend welke boeken je hebt gelezen, er rijden alleen zelfbestuurbare auto's, als je een ziekenhuis binnenloopt worden gelijk al je gegevens/aandoening beschikbaar, stoplichten kunnen zien of je een oude dame/heer bent die langer de tijd nodig heeft om over te steken enz. enz.
1 dame is al opgestapt omdat ze de privacyschending te ver vindt gaan. Ik hoop dat er vele zullen volgen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/30/go ... 7-a1579249
Als je daar een bibliotheek binnenloopt wordt gelijk bekend welke boeken je hebt gelezen, er rijden alleen zelfbestuurbare auto's, als je een ziekenhuis binnenloopt worden gelijk al je gegevens/aandoening beschikbaar, stoplichten kunnen zien of je een oude dame/heer bent die langer de tijd nodig heeft om over te steken enz. enz.
1 dame is al opgestapt omdat ze de privacyschending te ver vindt gaan. Ik hoop dat er vele zullen volgen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/30/go ... 7-a1579249
donderdag 15 november 2018 om 09:39
En het is ook iets wat we gewoon wel willen en wat we al doen en omarmen. Er zijn talloze positieve manieren om informatie in te zetten. En door die voordelen is het delen van informatie ook helemaal niet tegen te houden.
We moeten alleen nog leren hoe we daar goed mee om moeten gaan. We moeten minder bezig zijn met het tegenhouden van informatie in algemene zin, maar meer bezig zijn met het bewaken wat daadwerkelijk belangrijke informatie is. We zouden meer grip moeten hebben op commerciële bedrijven want we zijn als individuele personen niet in staat corrigerend in te grijpen. En ik denk dat herstructurering van de overheid en de manier waarop machthebbers aan de macht komen heel belangrijk wordt. Enerzijds is democratie een mooie vorm, maar macht neerleggen bij degene die het beste is in 'likes' verzamelen weer niet. Er zou een corrigerende kwaliteitsfactor moeten zijn.
Dat je iets deelt is onvermijdelijk en ook niet erg. Wat de ontvanger er mee doet, en of je daar iets over te zeggen hebt, is bepalend.
We moeten alleen nog leren hoe we daar goed mee om moeten gaan. We moeten minder bezig zijn met het tegenhouden van informatie in algemene zin, maar meer bezig zijn met het bewaken wat daadwerkelijk belangrijke informatie is. We zouden meer grip moeten hebben op commerciële bedrijven want we zijn als individuele personen niet in staat corrigerend in te grijpen. En ik denk dat herstructurering van de overheid en de manier waarop machthebbers aan de macht komen heel belangrijk wordt. Enerzijds is democratie een mooie vorm, maar macht neerleggen bij degene die het beste is in 'likes' verzamelen weer niet. Er zou een corrigerende kwaliteitsfactor moeten zijn.
Dat je iets deelt is onvermijdelijk en ook niet erg. Wat de ontvanger er mee doet, en of je daar iets over te zeggen hebt, is bepalend.
donderdag 15 november 2018 om 10:12
Ik vraag me dat af. Of er op tijd voldoende verzet komt. Zeker als ik zie hoe de jongere generatie denkt over privacy. Het gaat ook stapje voor stapje he. Steeds ietsjes verder. Als d spreekwoordelijke kikker in de pan op het vuur.GenieInABottle schreef: ↑15-11-2018 08:32In beperkte vorm gebeurt het natuurlijk al. Bijvoorbeeld als je een device in je auto installeert die je rijgedrag monitort, krijg je korting op de verzekering.
Maar die controle gaat hier niet komen. Dan breekt de pleuris uit. Dat is nl. de keerzijde: als er teveel macht wordt uitgeoefend komt er verzet.
.
donderdag 15 november 2018 om 10:31
Precies dit.shifty schreef: ↑15-11-2018 09:39En het is ook iets wat we gewoon wel willen en wat we al doen en omarmen. Er zijn talloze positieve manieren om informatie in te zetten. En door die voordelen is het delen van informatie ook helemaal niet tegen te houden.
Het maakt mij totaal niet uit dat anderen informatie over mij hebben. Dat zou mij wel uitmaken als er zo'n puntensysteem was, maar dat is hier totaal niet aan de orde.
Life is short. Eat dessert first.
donderdag 15 november 2018 om 11:11
doornroosje9 schreef: ↑15-11-2018 10:31Precies dit.
Het maakt mij totaal niet uit dat anderen informatie over mij hebben. Dat zou mij wel uitmaken als er zo'n puntensysteem was, maar dat is hier totaal niet aan de orde.
Dat vraag ik me af. Wil je hier je salarisstrook neerzetten? Of je medisch dossier?
Such fun!1
donderdag 15 november 2018 om 11:16
Maar als de overheid informatie over mij heeft, betekent dat niet dat het op een forum geplaatst wordt. Dat vind ik nog iets anders.
Ik heb reuma sinds mijn achtste en ik werk niet meer (mocht niet meer, altijd geweten dat ik ooit moest stoppen), voor zover mijn salarisstrook en medisch dossier.
donderdag 15 november 2018 om 11:18
doornroosje9 schreef: ↑15-11-2018 11:16Maar als de overheid informatie over mij heeft, betekent dat niet dat het op een forum geplaatst wordt. Dat vind ik nog iets anders.
Ik heb reuma sinds mijn achtste en ik werk niet meer (mocht niet meer, altijd geweten dat ik ooit moest stoppen), voor zover mijn salarisstrook en medisch dossier.Het maakt mij idd weinig uit.
Dat kan ik me niet voorstellen. De overheid kan al dit soort prive-kwesties tegen je gaan gebruiken met alle gevolgen vandien.
donderdag 15 november 2018 om 11:35
donderdag 15 november 2018 om 11:50
Trouwens, de overheid weet al deze dingen toch al lang? Wat maakt dat dan uit? Waarom maak je je daar zorgen over?
donderdag 15 november 2018 om 11:55
Eens. Ik weiger teveel na te denken over zulke dingen. Dan maar naief.
donderdag 15 november 2018 om 11:55
Dat denk ik ook.
Ik ben bijvoorbeeld al principieel tegen het verplicht altijd dagelijks dragen van een id.
Ik kom nog uit de tijd dat dat helemaal niet hoefde en heb er pas sinds een jaar altijd een op zak.
Kwam er altijd mee weg ook als er onverwacht om werd gevraagd.
Nu is het al normaal dat je je ook random moet identificeren, altijd en overal wordt gefilmd, online is alles over je bekend en wordt je info verhandeld etc.
Maarja we winkelen en googlen graag dus we accepteren het maar.
donderdag 15 november 2018 om 11:57
doornroosje9 schreef: ↑15-11-2018 11:50Trouwens, de overheid weet al deze dingen toch al lang? Wat maakt dat dan uit? Waarom maak je je daar zorgen over?
De overheid kent mijn medisch dossier niet hoor. Waarom zouden ze?
Such fun!1
donderdag 15 november 2018 om 11:58
Misschien is het handig om het filmpje waaruit deze discussie voortkomt even te bekijken. Daarin zie je wat er kan gebeuren.
En verder zal het hier op dit moment niet gebeuren, maar je weet niet wat de toekomst gaat brengen. Voor 1940 dachten mensen ook dat dingen niet zo'n vaart zouden lopen en een van de redenen waarom er hier zoveel Joden zijn opgepakt en naar de kampen gestuurd, is omdat we een heel mooi registratiesysteem hadden.
Alles valt tegenwoordig te hacken, simpele informatie bij de verkeerde mensen kan echt wel voor heel veel problemen zorgen. Misschien niet nu, maar niemand kan garanties geven voor de toekomst.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 15 november 2018 om 12:00
donderdag 15 november 2018 om 12:01
Nou ja, ik werkte voor de overheid, dus ik heb pech.
Maakt me echt niets uit joh. Ik neem aan dat ze ook weten dat ik medicatie ik gebruik, die wordt namelijk terugbetaald en daarvoor moet goedkeuring aangevraagd worden en dergelijke. Geen idee wat ze precies weten en ik lig er echt niet wakker van.
donderdag 15 november 2018 om 12:25
De overheid is niet tegen je. Maar op de één of andere manier delen we wel met plezier onze ziel en zaligheid met commerciële bedrijven maar zien we de overheid als een bedreiging.
donderdag 15 november 2018 om 12:26
Dat klopt. Op 9 mei 1940 waren we ook een democratische rechtsstaat, een week later niet meer.
Mee eens, de huidige overheid, en ook de EU, zijn er ten dienste van ons. Wel is het verstandig om in het achterhoofd te houden dat het overheidsapparaat in handen kan komen van kwaadwillenden. Deels houdt de overheid er ook rekening mee. In het geval van een dreigende bezetting moeten veel data terstond vernietigd worden.
oudebaas wijzigde dit bericht op 15-11-2018 12:35
52.86% gewijzigd
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“