Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?

Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
Mijn reactie was mosterd zie ik.

Zo over je leerlingen denken gaat het echt niet beter maken. Doe jezelf een plezier en ga hulp zoeken voor je loopbaan. Bespreek je dit ook in je therapie?
KaleKip schreef:
22-11-2018 20:12
Ik begrijp gelukkig helemaal niets van deze gedachtegang. Wil je werkelijk een brutale leerling vergelijken met een aanrander? En je denkt dat het niet jouw rol als docent is om het gedrag van die 'onopgevoede blaag' in goede banen te leiden? Onopgevoede blaag... Hoe bedenk je het. En dan wel verwachten dat de leerlingen rekening houden met jou, als je komt werken na een operatie? Sorry, maar respect moet van 2 kanten komen en leerlingen voelen dat haarfijn aan.
Inderdaad. En die leerlingen gaan jou uitproberen, natuurlijk!! Maar vervolgens voelen zij haarfijn aan hoe jij over ze denkt. Zou jij respect voor iemand die jou als onopgevoede kutblaag ziet?
Ps. Al mijn “lastige” leerlingen blijken kinderen met een verhaal. Een sneu verhaal. Een beetje begrip doet wonderen voor de verstandhouding. Maargoed. Ik denk dat jij beter ander werk kunt gaan zoeken.
Er is in mijn loopbaan een moment geweest dat alle collega's irritant/dom/niet goed snik/provinciaals/oninteressant of gewoon ronduit achterlijk waren. De klanten idem dito. En trouwens, merendeel van mijn vrienden ook.
Dat duurde een paar maanden en toen werd ik overspannen.

Er was niets mis met hún, er was iets mis met mij.

Ik deed dingen waar ik zo gruwelijk van baalde, maar dat niet onder ogen wilde zien. Want dan zou ik hebben gefaald. Wat moesten de mensen om me heen dan niet van me vinden. En als ik ook maar ietsjepietsje de gedachte toe liet dat ik dit werk eigenlijk niet wilde, raakte ik in paniek om geld, want geen rijke ouders noch een rijke man.

Ik werk nog steeds in dezelfde sector, met veelal dezelfde (soort) collega's, klanten en mijn vrienden zijn er goddank ook nog, maar ik doe wél ander werk.

Dat moet jij ook gaan doen.
Pas op de plaats, accepteren dat dit niet het werk voor jou is waar je van gaat glunderen.
En dan op zoek naar wat wel bij je past.
Overigens, verwacht niet dat je binnen nu en korte tijd je pad ineens wel ziet: daar gaat tijd over heen.
Je hebt een coach, praat eerlijk en oprecht met deze persoon.
Doe het voor jezelf. Pak de regie over je eigen leven. Dat kun je, want je bent volwassen.

Wellicht ten overvloede: je omgeving is níet het probleem.
KatherineClifton schreef:
22-11-2018 19:51
Ik heb het niet over de kritiek over mijn handelen. Wel over de gekke opmerkingen over voorgaande nicks(?)en anderzulks.

Iemand die andere kinderen pest en brutaal is, is een etter. Punt. Zo kan je iedereen wel beschermen. Een etter kan zijn gedrag nog omgooien en een leuke leerling worden. Maar dan moet hij daar wel toe gezet worden.
Heb een aantal reacties van je gelezen maar ik moet zeggen wat ben ik blij dat geen leerkracht bent op de school van mijn kinderen.

Lees je reacties eens door maar dan met de ogen van een vreemde die niet in het onderwijs werkzaam is. Een kind dat volgens jou een etter is kan zijn gedrag omgooien. Maar de vraag is waarom een kind zo'n etter is bij jou in de klas. Geval actie - reactie. Blijkbaar schijn je niet te snappen dat de leerlingen op jou, je houding en je mentaliteit reageren. Doe daar wat aan dan zal die etter een stuk liever zijn.
Ik heb het niet over de kritiek over mijn handelen. Wel over de gekke opmerkingen over voorgaande nicks(?)en anderzulks.

Iemand die andere kinderen pest en brutaal is, is een etter. Punt. Zo kan je iedereen wel beschermen. Een etter kan zijn gedrag nog omgooien en een leuke leerling worden. Maar dan moet hij daar wel toe gezet worden.
.
Je verspeelt hiermee alle begrip die je had van anderen in dit topic. En dat was best wel wat. Met andere leerkrachten die je allerlei tips hebben gegeven.

Met zo'n houding hoor je echt niet (nu) in het onderwijs thuis. Dat moet je serieus nemen anders gaat het van kwaad tot erger. Als je er nog iets van wil maken, dan moet je echt kijken naar de tips die gegeven zijn en dat betekent investeren in de cultuur in je klassen en daarmee de band met je leerlingen. Om dat te doen kan je ze niet zien als etters of verwend blaag. Het is aan jou om de ingang te vinden bij de kinderen.

Het lastige is dat als de toon eenmaal gezet is in een klas dat juist extra energie kost om om te draaien. De kinderen zijn nu gewend aan hoe het bij jou gaat, dat veranderen gaat moeite en inzet kosten. Je schreef eerder dat je er die dag voor gekozen had iets met een gesprek op te lossen en dat dat oefening vergt. Dat klopt ook wel, dit gaat investeren worden. Er zijn geen oplossingen die je binnen een dag gaat helpen. Je zult er elke dag in moeten geloven, en niet een 'quick fix' willen. De leerlingen gaan niet uit zichzelf veranderen, JIJ bent echt de sleutel hierin. Jouw houding, hoe jij ze benadert zet de toon.

En durf echt naar andere mogelijkheden buiten het onderwijs te kijken, want als het je niet ligt is het, zoals gezegd, echt geen schande om te stoppen. Ik weet niet of het aan je mentale toestand ligt of niet, maar in dit topic lijk je over weinig mogelijkheden tot reflectie te beschikken. Het lijkt of je overal een snel en makkelijk antwoord op wil en je vooral niet flexibel zijn (dit gebeurt ook als je stress hoog is, dus ik weet niet of het daar aan ligt of meer in jouw aard zit). Dit zie ik niet alleen terug bij je probleem op werk, maar ook hier in het topic, je lijkt te willen dat anderen het nadenkwerk voor je doen. Jij vuurt best wel snel vragen terug naar de ander waarbij lijkt of je niet zelf even na wil denken. Jij hebt een vraag en zegt tegen een ander 'stuur maar een PB'. Dit komt gemakzuchtig en ook verwend over, als jij iets nodig hebt, als jij een vraag hebt, dan stuur JIJ een PB. Als je je zo weinig kan/wil inleven, weinig kan/wil meeveren, weinig wil investeren dan word het heel lastig. En al helemaal in de klas. Je zult écht de leerlingen anders moeten benaderen dan vanuit de 'jullie zijn etters' of 'iedereen die moeilijk doet is een etter' houding, anders gaat het niet werken. En durf eerlijk naar jezelf te kijken, je geeft namelijk enerzijds aan dat het een structureel probleem is, anderzijds zeg je weer dat het komt omdat je nu moe bent na de operatie en dat het slechts 4-5 kinderen op een klas zijn. Daarmee lijkt het dus geen structureel probleem meer en slechts iets tijdelijks.

Lees het topic nog eens door en dan vooral de berichten van medeleerkrachten die tips geven. Schrijf op welke tips er worden gegeven en ga rustig nadenken over hoe je dit in de dagelijkse praktijk kan toepassen. Ik denk ook dat je tegelijk te soepel en te streng bent. Misschien is het moeilijk voor jou om tegelijkertijd één basis hebben, maar daarbinnen mee te veren met individuele leerlingen. Als ze zich niet belangrijk voelen, niet gezien voelen door jou, dan gaan ze ook weinig zin hebben zelf te investeren in de les. En als leerkracht ben jij degene die eerst moet investeren. De sfeer in je klas veranderen gaat echt investeren worden, dus trek daar de tijd voor uit. Maak gebruik van je coach op het werk.En bespreek met je psycholoog wat er met je gebeurt bij bepaald gedrag van leerlingen, want als het je triggert op een ervaring uit je verleden heb je kans dat je helemaal niet gepast reageert in de klas op die leerling. Als je je daar bewust van wordt kan je het misschien doorbreken, anders gaat het echt niet werken. Ondertussen kijken naar andere opties buiten het onderwijs lijkt me verder geen slecht idee.

Succes, er zijn echte goede, meedenkende tips gegeven. Focus niet op alleen naar de korte, minder relevante reacties.
Als je in het onderwijs werkt is het belangrijk dat je kinderen leuk vindt. In jouw geval pubers. Ik werk in het basisonderwijs en geniet elke dag van de leerlingen (groep 8). Een band opbouwen is de beste investering die je kunt doen.

Natuurlijk moet de schoolleiding achter je gaan staan als leerlingen je uitschelden. Dat is onacceptabel gedrag, maar een heleboel kleine 'vergrijpen' moet je zelf in goede banen zien te leiden. Elke les opnieuw, want je hebt met pubers te maken.
Vorige jaar had ik ook zo een punt. Ik ben toen ook echt gestopt en ben me gaan oriënteren op andere banen. Na een paar maanden was ik zelf wat gekalmeerd en keek ik wat rustiger terug. Langzaam kreeg ik weer zin in lesgeven. Ik heb dingen aangepast aan mijn werkwijze en een nieuwe school gezocht. Nu heb ik het echt onwijs naar mijn zin. Ik zat toen niet goed in mijn vel en liep vast. Die afstand was echt nodig en stoppen was de beste keuze. Later doorgaan trouwens ook.
Kleppeboxx schreef:
22-11-2018 21:51
Heb een aantal reacties van je gelezen maar ik moet zeggen wat ben ik blij dat geen leerkracht bent op de school van mijn kinderen.

Lees je reacties eens door maar dan met de ogen van een vreemde die niet in het onderwijs werkzaam is. Een kind dat volgens jou een etter is kan zijn gedrag omgooien. Maar de vraag is waarom een kind zo'n etter is bij jou in de klas. Geval actie - reactie. Blijkbaar schijn je niet te snappen dat de leerlingen op jou, je houding en je mentaliteit reageren. Doe daar wat aan dan zal die etter een stuk liever zijn.

Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen kunnen zich wel degelijk als etter gedragen.
Mijn oudste zit op een keurige school ( VWO) en wat zijn klas gezamenlijk soms verzint om het de leraren zo zuur mogelijk te maken is ongelooflijk.
Onder de puber heerst er vaak een bewijsdrang.
Er zijn wel regelmatig gespekken met de klas over het gedrag wat er aan de dag gelegd wordt, dat mis ik wel bij TS.
De steun van de directie.
Girls compete with each other, women empower one another
Zeker, de steun van directie is erg belangrijk. En ja tuurlijk zitten er etters tussen. Maar waarom lukt het de ene leerkracht wel met zon klas om te gaan en de ander niet?
Dat is je vak, dat gaat verder dan alleen maar informatie overdragen. En nee dat is zeker niet makkelijk. Maar wellicht is dit niet het juiste beroep voor TO. Deze “etters” vind je namelijk op elke school, keurig VWO of achterstandswijk, maakt echt niet uit.
Wat voor banen in het bedrijfsleven kan je uitvoeren met een talenmaster?
Alles waar men generiek een WO niveau voor vraagt.
Kijk gewoon eens op vacaturesites en ontdek wat je leuk lijkt. Dan kijk je naar wat ze precies vragen. Is het werkervaring? Dan zoek je een juniorfunctie. Is het een specifieke opleiding? etc.
Welke zijn goed? Ik weet niet waar te beginnen. Het is in het diepe springen en niet weten waar naartoe te gaan.

Ik heb nog nooit werk gezocht buiten meesterbaan en via via om. Ik weet alleen dat ik sales haat.
Ikheb van de week flink wat uitstuurbrieven vermeden maar net toch 1 gegeven. Het kind werd helemaal hysterisch dat hij moest nablijven omdat zijn huiswerk niet af was. Schoolregel vanuit de leiding. Huiswerk zou er niet op staan, ik had wat tegen hem etc. Dus uitschelden, roepen dat hij hoopte dat mijn familielid (dat ernstig ziek is) zou sterven. Een nette jongen uit een nette buurt. Er komt een gesprek met zijn TL.

Ik ben.moe. Ik snap niet hoe iemand zo kan zijn, zo kan doordraaien. Dit is een algemene regel en hij was niet de enige die het moet inhalen. De regel kent hij al 3 jaar bij elke docent.

Alle lieve kinderen deze week raken hierdoor weer ondergesneeuwd.

Maar wat kan ik? Wat wil ik? Wie wil mij? Ik heb 2 masters maar kan alleen lesgeven. Iets met beleid lijkt me best te doen. Politiek? Of iets met psychologie
Je mag van iemand met een WO-opleiding toch verwachten dat ze het zelf even gaat uitzoeken? Ik vind het echt moeilijk te geloven allemaal.
Betty_Slocombe schreef:
23-11-2018 16:44
Je mag van iemand met een WO-opleiding toch verwachten dat ze het zelf even gaat uitzoeken? Ik vind het echt moeilijk te geloven allemaal.
Ik zie alleen vacatures van UZB's als ik WO vacatures zoek? Of denk.jij dat iedereen buiten het onderwijs meesterbaan kent? Zijn er geen andere sites zoals Meesterbaan voor kantoorwerk?
Nationale vacaturebank laat 7770 vacatures zien met vage titels. Ik weet niet eens welke reeel is.
Ikheb van de week flink wat uitstuurbrieven vermeden maar net toch 1 gegeven. Het kind werd helemaal hysterisch dat hij moest nablijven omdat zijn huiswerk niet af was. Schoolregel vanuit de leiding. Huiswerk zou er niet op staan, ik had wat tegen hem etc. Dus uitschelden, roepen dat hij hoopte dat mijn familielid (dat ernstig ziek is) zou sterven. Een nette jongen uit een nette buurt. Er komt een gesprek met zijn TL.

Ik ben.moe. Ik snap niet hoe iemand zo kan zijn, zo kan doordraaien. Dit is een algemene regel en hij was niet de enige die het moet inhalen. De regel kent hij al 3 jaar bij elke docent.

Maar wat kan ik? Wat wil ik? Wie wil mij? Ik heb 2 masters maar kan alleen lesgeven. Iets met beleid lijkt me best te doen. Politiek? Of iets met psychologie
Als je niet snapt waarom een leerling doordraait en hoe je daar op reageert of alleen maar verder handelt binnen je organisatie dan is het inderdaad tijd om iets anders te gaan doen.

Google gewoon vacatures en kijk welke vacaturesites naar boven komen.

Of graaf even in je geheugen welke branches je wel leuk lijken en zoek daar op.
Oh boy. Heb een beetje spijt dat ik gereageerd heb.

Je zit helemaal in je tunnelvisie. En je vergeet naar jezelf te kijken.

Mijn tip: boek een last-minute in de kerstvakantie. Maakt niet uit hoe duur. Als je maar even helemaal weg bent. En dan even rustig nadenken over wat je nou wilt. Want dit wil je niet de rest van je leven.

Ga gewoon ergens anders werken waar het je leuk lijkt en werk jezelf langzaam naar boven.

Het was een vraag. Zou netjes zijn als je antwoord geeft in plaats van door te trollen.
Mevrouw75 schreef:
23-11-2018 17:15
Als je niet snapt waarom een leerling doordraait en hoe je daar op reageert of alleen maar verder handelt binnen je organisatie dan is het inderdaad tijd om iets anders te gaan doen.

Google gewoon vacatures en kijk welke vacaturesites naar boven komen.

Of graaf even in je geheugen welke branches je wel leuk lijken en zoek daar op.
Ik snap het niet. Ik zeg zakelijk tegen hem wat de situatie is en wat de consequenties zijn. Ik schreeuw niet, ga de discussie niet aan. Kap opmerkingen af. Klaar nu. Ga aan het werk. Zonder goede reden hoor je gewoon te werken.

Dat je dan flipt lijkt me vrij extreem. Ik ben geen hysterische scheldende psychopaat in de klas. Ze weten dat ze na de les met een argument en nette toon kunnen praten. Maar niet zo.
Star² schreef:
23-11-2018 17:22
Het was een vraag. Zou netjes zijn als je antwoord geeft in plaats van door te trollen.
Ik weet niet waar jij het over hebt en je stoort alleen.
23-11-2018 17:31
Ik weet niet waar jij het over hebt en je stoort alleen.

Je stoort je wel aan alles niet?
MiniMe3 schreef:
23-11-2018 17:21
Oh boy. Heb een beetje spijt dat ik gereageerd heb.

Je zit helemaal in je tunnelvisie. En je vergeet naar jezelf te kijken.

Mijn tip: boek een last-minute in de kerstvakantie. Maakt niet uit hoe duur. Als je maar even helemaal weg bent. En dan even rustig nadenken over wat je nou wilt. Want dit wil je niet de rest van je leven.

Ga gewoon ergens anders werken waar het je leuk lijkt en werk jezelf langzaam naar boven.
Ik weet dat ik iets fout doe maar niet wát. Moet ik een scheldend en tierend kind uithoren als hij het oneens is met schoolbrede consequenties?!

Ik weet niet wat mij leuk lijkt. Ik vind eerlijk gezegd geen vacatures waar ik geschikt voor zou zijn anders dan generiek administratief werk. Secretaresse oid. Maar die sector zit al vol mensen met een gepast diploma.

Ik ben moe en vlak op dit moment. Ik ben een tijdje single maar totaal geen energie om nieuwe mensen te ontmoeten. Alle gedachtes draaien om werk.

Hoe weet een leerling dat jij een ernstig ziek familielid hebt? Je bespreekt toch geen persoonlijke dingen tijdens de les? Indien wel, niet doen.

Als je het eruit sturen hebt kunnen vermijden dan kon dat vast de vorige keren ook. Het is voor de schoolleiding ook vervelend als je te snel iemand eruit stuurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven