Het Grote Viva Katten Topic!
dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
dinsdag 18 december 2018 om 13:42
Lief dat je meedenkt maar dat ga ik niet doen. Als ik iets gedaan heb om zijn gedrag te veroorzaken (al heb ik dan geen idee wat) wil ik niet opzettelijk een 'aanval' uitlokken met misschien tot gevolg dat hij nog angstiger wordt. Ik heb ook geen idee wat ik daarvoor zou moeten doen, tegen hem schreeuwen? Hem een tik geven? Dat kan ik écht niet en dat zou volgens mij zelfs de meest stoere kat nog bang maken.PimPom schreef: ↑18-12-2018 12:44Wat kunnen ze dan een herrie maken hè in het reismandje! Bij mij kan grote poes mij door de traliedeur heel vuil aankijken![]()
En inderdaad, aan de ene kant fijn dat hij lichamelijk gezond lijkt, maar niet fijn dat qua gedrag de dierenarts het ook niet weet.
Misschien niet echt aardig naar kat toe, maar kun je bewust zo een aanval opwekken?Zodat je goed (of iemand anders) de aanloop naar dat gedrag kan filmen...
Het zit 'em er nou juist in dat zo'n 'aanval' vanuit het niets komt. Hij ligt heerlijk ontspannen te slapen, ik loop naar hem toe om hem te aaien en hij krimpt ineen en verstijft van angst. En dit dus ook alleen maar heel af en toe (gelukkig), de rest van de tijd kan ik hem gewoon aaien en rolt hij heel ontspannen op zijn rug zodat ik hem lekker over zijn buikje kan kroelen, zijn normale gedrag dus eigenlijk.
Enige wat ik volgens mij kan doen is het filmen zodra hij weer zo angstig is, dit wil de dierenarts ook graag zodat hij kan zien dat kater zich dan echt heel vreemd gedraagt en dan hopelijk meer gerichter kan zoeken wat er aan de hand kan zijn met hem.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
woensdag 19 december 2018 om 11:26
Ik duim dat de uitslag snel binnen is en dat het allemaal weer eens in een rustiger vaarwater komt met je poezenbeesten.derooiekater schreef: ↑18-12-2018 17:26Hier ontlasting ingeleverd en word nu opgestuurd naar het lab.
Urine was wel goed, bloed nog niet laten prikken wil ik pas doen als de uitslag van het lab binnen is.
Hoop vrijdag of maandag de uitslag te krijgen.
Purr-a-noia
woensdag 19 december 2018 om 11:28
Ik ben de schaamte voorbij inmiddels. Het zorgt ook wel voor leuke reacties hoor onderweg, een praatje met wildvreemden als ik voor het stoplicht sta te wachten bijvoorbeeld en nog een bijkomend voordeel, ik hoef niet meer te bellen als ik een fietser wil inhalen want ze gaan vanzelf al aan de kant
Voor de katten zelf vind ik die stress natuurlijk wel vervelend maar het is voor hun eigen bestwil denk ik dan maar weer.
Purr-a-noia
donderdag 20 december 2018 om 13:12
Hopelijk heb je snel duidelijkheid Rooiekater.
Ivm een belangrijke afspraak vanochtend wilde ik op tijd naar bed. Loop naar buiten voor het laatste rondje kom ik jongste kat tegen buiten die nog amper buiten is geweest. Hoe was hij ineens ontsnapt? Ik er achteraan maar hij vermaakte zich prima. Pff snel rondje afgemaakt om hem tijdig naar binnen te loodsen, nou als hij het had gekunt had ik een dikke middelvinger gekregen. Blijven proberen totdat het moment gekomen was dat ik echt naar bed moest. Kat was inmiddels nergens meer te bekennen. S' nachts nog weer uit bed geweest om nog een keer te kijken, nog niks. Vanmorgen zat hij met slaperige oogjes in de voortuin, gelukkig. Hij kwam ook meteen en ging wat slaap inhalen, hij wel.
Ivm een belangrijke afspraak vanochtend wilde ik op tijd naar bed. Loop naar buiten voor het laatste rondje kom ik jongste kat tegen buiten die nog amper buiten is geweest. Hoe was hij ineens ontsnapt? Ik er achteraan maar hij vermaakte zich prima. Pff snel rondje afgemaakt om hem tijdig naar binnen te loodsen, nou als hij het had gekunt had ik een dikke middelvinger gekregen. Blijven proberen totdat het moment gekomen was dat ik echt naar bed moest. Kat was inmiddels nergens meer te bekennen. S' nachts nog weer uit bed geweest om nog een keer te kijken, nog niks. Vanmorgen zat hij met slaperige oogjes in de voortuin, gelukkig. Hij kwam ook meteen en ging wat slaap inhalen, hij wel.
donderdag 20 december 2018 om 19:03
miekemv schreef: ↑20-12-2018 13:12Hopelijk heb je snel duidelijkheid Rooiekater.
Hier een klein grijs opdondertje die me dat de hele zomer flikte. Toen wilde ze niet naar binnen, nu niet naar buiten met de kou..ze houdt nu een soort van winterslaap.
donderdag 20 december 2018 om 19:15
Haha ja mijn vriend ook die negeert hem gewoon tijdens het lopen en als hij zit aait hij poes even en babbelt tegen hem. Soms vind ik de opmerkingen van mensen wel iritant : ooh is dat een kat?Calamitycat schreef: ↑19-12-2018 11:28Ik ben de schaamte voorbij inmiddels. Het zorgt ook wel voor leuke reacties hoor onderweg, een praatje met wildvreemden als ik voor het stoplicht sta te wachten bijvoorbeeld en nog een bijkomend voordeel, ik hoef niet meer te bellen als ik een fietser wil inhalen want ze gaan vanzelf al aan de kant![]()
Voor de katten zelf vind ik die stress natuurlijk wel vervelend maar het is voor hun eigen bestwil denk ik dan maar weer.
Relax we're all crazy, it's not a competition
donderdag 20 december 2018 om 20:17
Pffff voelde me even een slechte kattenmama vandaag. Voor degenen die het niet weten, ik heb behoorlijk wat psychische problematiek en zweefde vanmiddag een beetje tussen heden en verleden in. En toen zag ik Harry (die we nu zon half jaar hebben) en ik was helemaal vergeten dat hij er was, dat moest echt even klikken. Alsof er een vreemde kat in huis was.
Uiteindelijk fijn want het voelde als een leuke 'verrassing'. Toch wel schuldgevoel.
Uiteindelijk fijn want het voelde als een leuke 'verrassing'. Toch wel schuldgevoel.
donderdag 20 december 2018 om 20:48
Dan krijg je zo'n gevoel van ' wie is deze kat' lijkt mij.LoVaKo schreef: ↑20-12-2018 20:17Pffff voelde me even een slechte kattenmama vandaag. Voor degenen die het niet weten, ik heb behoorlijk wat psychische problematiek en zweefde vanmiddag een beetje tussen heden en verleden in. En toen zag ik Harry (die we nu zon half jaar hebben) en ik was helemaal vergeten dat hij er was, dat moest echt even klikken. Alsof er een vreemde kat in huis was.
donderdag 20 december 2018 om 21:05
Herkenbaar
Purr-a-noia
donderdag 20 december 2018 om 22:26
Ja precies, heel gek.
Gelukkig was het tijdelijk, heel stom want ik stond letterlijk de drinkfontein uit de vaatwasser te halen (we hebben wel nog een andere kat, maar die drinfontein pas recent). Ach ja, verder niks vergeten en hij heeft een extra kroelsessie gekregen
donderdag 20 december 2018 om 22:29
nah ik kan wel wat bedenken, ben bang dat ik erom kattig uit de hoek ga komen danCalamitycat schreef: ↑20-12-2018 21:05HerkenbaarIk heb nog geen gevat antwoord kunnen bedenken op zo'n domme opmerking.
Relax we're all crazy, it's not a competition
vrijdag 21 december 2018 om 07:31
Even een kleine frustratie. Ik heb 2 plastic bakjes voor eten en drinken die in en grote plastic houder staan. Nu heb ik al 2 dagen achter elkaar dat ik thuiskom en dat het waterbakje midden in de kamer ligt en ze dus zonder water zitten. Vannacht ontdekt hoe dat gebeurt: het vrouwtje pakt het bakje bij een randje vast en gaat hem dan optillen. Weet iemand een oplossing? Ik zit nu te twijfelen aan stenen bakjes of een drinkfontein.
vrijdag 21 december 2018 om 11:19
Hier is het weer eens raak met plassen.
Nu gaat kater heel vaak naar de bak en doet dan steeds kleine plasjes.
Net zo'n zakje met plastic korrels en een pipet + buisje gehaald bij de dierenarts, bak schoon gemaakt en zodra ik de bak neerzette ging kater meteen. Dus ik kon direct weer terug met m'n buisje, maar dat is maar beter ook.
Nu telefoontje afwachten. Hoop maar dat het "maar" een blaasontsteking is en niet iets met z'n nieren, want hij drinkt ook vrij veel vind ik.
In ieder geval is het geen verstopping, maar bleh.
Net zo'n zakje met plastic korrels en een pipet + buisje gehaald bij de dierenarts, bak schoon gemaakt en zodra ik de bak neerzette ging kater meteen. Dus ik kon direct weer terug met m'n buisje, maar dat is maar beter ook.
Nu telefoontje afwachten. Hoop maar dat het "maar" een blaasontsteking is en niet iets met z'n nieren, want hij drinkt ook vrij veel vind ik.
vrijdag 21 december 2018 om 11:32
Oei. Hopelijk valt het mee.Wojak schreef: ↑21-12-2018 11:19Hier is het weer eens raak met plassen.Nu gaat kater heel vaak naar de bak en doet dan steeds kleine plasjes.
vrijdag 21 december 2018 om 13:14
Ik kom er even tussendoor met een vraagje!
Ik heb nu bijna vier maanden geleden een hele lieve poes uit het asiel gehaald. Alles gaat eigenlijk gewoon harstikke goed! Ze krijgt elke dag aan het eind van de middag (altijd dezelfde tijd) wat natvoer. De eerste paar weken viel ze direct aan en at ze alles in één keer op, daarna begon ze er wat langer over te doen en sinds misschien een maandje eet ze het eigenlijk niet meer. Ze likt het vocht eraf, neemt misschien één of twee hapjes en laat het dan liggen. Ik heb al geprobeerd om minder te geven (normaal krijgt ze een half blikje, nu 1/3e), maar ook dan laat ze het liggen. Ik heb andere smaakjes geprobeerd en heb een paar dagen terug een heel ander merk geprobeerd, maar ook dan wil ze er niet zoveel meer van weten.
Nu weet ik dat natvoer niet verplicht is, maar ik vind het rot omdat ze rond etenstijd wel heel enthousiast begint te worden en duidelijk laat merken dat ze zin heeft in wat lekkers en dan vervolgens alles maar laat liggen. Ook vind ik het wel belangrijk omdat ze zo wat extra vocht binnen krijgt en ze drinkt voor mijn gevoel al iets te weinig. Ik wil dus wel heel graag wat blijven geven, maar ik weet gewoon even niet meer wat of hoe. Heeft iemand misschien wat tips of ideeën? Ik hoor het graag!
Ze eet overigens haar brokjes heeeel goed en ook snoepjes gaan er altijd in, dus het is gelukkig niet dat ze helemaal niet eet!
Nu weet ik dat natvoer niet verplicht is, maar ik vind het rot omdat ze rond etenstijd wel heel enthousiast begint te worden en duidelijk laat merken dat ze zin heeft in wat lekkers en dan vervolgens alles maar laat liggen. Ook vind ik het wel belangrijk omdat ze zo wat extra vocht binnen krijgt en ze drinkt voor mijn gevoel al iets te weinig. Ik wil dus wel heel graag wat blijven geven, maar ik weet gewoon even niet meer wat of hoe. Heeft iemand misschien wat tips of ideeën? Ik hoor het graag!
Ze eet overigens haar brokjes heeeel goed en ook snoepjes gaan er altijd in, dus het is gelukkig niet dat ze helemaal niet eet!
parachutes wijzigde dit bericht op 21-12-2018 13:16
Reden: Typfoutje
Reden: Typfoutje
0.11% gewijzigd
vrijdag 21 december 2018 om 13:28
Kan het zijn dat ze juist DAT natvoer niet lekker vindt? Mijn dames likken bv alleen aan mouse en laten het dan staan. Maar vlees in gelei is al op voordat ik het op het schaaltje heb kunnen leggen..
HOE kan het dat ik dit topic nooit eerder heb gezien?
Mijn twee dames zijn de laatste tijd echt ONWIJS aan het mouwen wanneer ze niet slapen/relaxen. Van de Ragdoll was ik het wel gewend als ze mij kwijt was, maar ook dat wordt meer. Maine coon vooral als ze moet poepen..dan wordt ze even helemaal waus.. Lastig is het wel, vooral in de nacht/vroege ochtend.
Stiekem denk ik het wel te weten.. ze willen naar buiten. Maar ik mag/kan geen kattenluik.. en ik ga met dit weer niet de deur open laten. Ik zou ze naar buiten kunnen laten en de deur sluiten..maar dan staan ze te miepen dat ze mij weer niet zien
HOE kan het dat ik dit topic nooit eerder heb gezien?
Mijn twee dames zijn de laatste tijd echt ONWIJS aan het mouwen wanneer ze niet slapen/relaxen. Van de Ragdoll was ik het wel gewend als ze mij kwijt was, maar ook dat wordt meer. Maine coon vooral als ze moet poepen..dan wordt ze even helemaal waus.. Lastig is het wel, vooral in de nacht/vroege ochtend.
Stiekem denk ik het wel te weten.. ze willen naar buiten. Maar ik mag/kan geen kattenluik.. en ik ga met dit weer niet de deur open laten. Ik zou ze naar buiten kunnen laten en de deur sluiten..maar dan staan ze te miepen dat ze mij weer niet zien
vrijdag 21 december 2018 om 13:38
Ik heb een grote bak staan.BabyGroot schreef: ↑21-12-2018 07:31Even een kleine frustratie. Ik heb 2 plastic bakjes voor eten en drinken die in en grote plastic houder staan. Nu heb ik al 2 dagen achter elkaar dat ik thuiskom en dat het waterbakje midden in de kamer ligt en ze dus zonder water zitten. Vannacht ontdekt hoe dat gebeurt: het vrouwtje pakt het bakje bij een randje vast en gaat hem dan optillen. Weet iemand een oplossing? Ik zit nu te twijfelen aan stenen bakjes of een drinkfontein.