Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
zaterdag 15 december 2018 om 16:22
Schijn eens in zijn ogen met een lampje en kijk wat de pupil doet op het moment van een aanval.Ik maak me ook echt zorgen inmiddels omdat de aanvallen echt vanuit het niets lijken te komen en hij zich de rest van de tijd gewoon normaal gedraagt. Heeft hij pijn? Is er iets mis in zijn hersenen?Ik pieker me suf... Ik ga maandag meteen de dierenarts bellen voor een afspraak, hopelijk kan ik dan 's avonds nog terecht.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 15 december 2018 om 16:33
Is nog niet zo lang geleden gedaan. Urine niet, bloed wel. Dat was prima. En ik wil niet vervelend overkomen, maar zoals ik al zei, ze is inmiddels 13, in mei wordt ze 14, maar ik ken haar eigenlijk niet anders dan als een nerveus katje. En ik dacht dus dat dit bij haar karakter hoorde. En dat doet het misschien nog steeds wel en is het helemaal geen stress. Alleen toen ik een paar van die kenmerken las dacht ik: Hé, dat doet mijn kleine koetje ook. Misschien maar weer eens wat minder op letten. Alles wat je voedt, wordt groter.derooiekater schreef: ↑15-12-2018 08:03Toch zou ik overwegen om gewoon een bloed en urine ondezoek te laten is alles goed dan weet je dat het gedrag is. Kan b.v ook een voedsel allergie zijn.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
zaterdag 15 december 2018 om 16:41
En observeren wanneer ze het doet en dan vooral kijken wat er vooraf gaat? Gebeurd het b.v iedere keer nadat de deurbel gaat of tijdens het eten koken?MockTurtle schreef: ↑15-12-2018 16:33Is nog niet zo lang geleden gedaan. Urine niet, bloed wel. Dat was prima. En ik wil niet vervelend overkomen, maar zoals ik al zei, ze is inmiddels 13, in mei wordt ze 14, maar ik ken haar eigenlijk niet anders dan als een nerveus katje. En ik dacht dus dat dit bij haar karakter hoorde. En dat doet het misschien nog steeds wel en is het helemaal geen stress. Alleen toen ik een paar van die kenmerken las dacht ik: Hé, dat doet mijn kleine koetje ook. Misschien maar weer eens wat minder op letten. Alles wat je voedt, wordt groter.
zaterdag 15 december 2018 om 16:50
Nou, zoals ik geloof ik ook ergens al eerder heb aangegeven (volgens mij opperde mieke of calamaty dit), ik denk dat ze erg gevoelig is voor prikkels. Nu de boom weer staat bijvoorbeeld, is ze weer een stuk zenuwachtiger. De deurbel vinden ze allebei niet leuk, evenals de stofzuiger. Maar mijn andere kat is een echte luie huiskat, die maak je de verder de pies niet zo gauw lauw.
Ik zal er eens op letten, of het misschien ook met mijn werkdagen te maken heeft. Dat ze meer aandacht nodig heeft. Ze lijkt gewoon wel altijd alert. Behalve als we op bed liggen, dan komt ze wel echt tot rust.
Ik zal er eens op letten, of het misschien ook met mijn werkdagen te maken heeft. Dat ze meer aandacht nodig heeft. Ze lijkt gewoon wel altijd alert. Behalve als we op bed liggen, dan komt ze wel echt tot rust.
zaterdag 15 december 2018 om 16:55
Dat weet ik ook niet. Wel heb ik een kat gehad met epilepsie maar zo'n aanval manifesteerde zich echt heel anders.
Ik snap dat het ook wel een beetje verwarrend is dat ik het over een aanval heb, dat is het eigenlijk niet echt maar meer dat hij out of the blue dus ontzettend angstig is/wordt.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zaterdag 15 december 2018 om 17:22
Of de pupil reageertCalamitycat schreef: ↑15-12-2018 16:25Waar moet ik daarbij precies op letten Tickel?
Ik ga het kalmerende middel even opzoeken op Google rooiekater, bedankt voor de tip.
zaterdag 15 december 2018 om 19:42
Snap ik... daarom zeg ik het even
zaterdag 15 december 2018 om 19:42
Ha dames,
Even een vraag voor ervaringsdeskundigen....
Ik heb een kat met een obsessie voor eten (ex zwervertje). Ze moet daarom zeer afgemeten voer krijgen, want alles wat ik haar voorschotel gaat schoon op, hoeveel ik haar ook geef.
Nu moet ik de laatste tijd regelmatig voor mijn werk een nachtje weg en daarvoor zoek ik dus een oplossing waarbij ze geen honger hoeft te lijden. Ik heb een tijdje geleden een PetSafe voerautomaat gekocht met twee bakjes en een tijdklok die je kunt instellen.
Helaas: die blijkt niet sloopproof te zijn. Laatste keer had ze hem al opengebroken nog voordat ik de deur uit was.
Nu ben ik dus op zoek naar wat beters, maar dat dreigt al snel ook heel duur te worden. Ik vind het niet erg om iets meer geld uit te geven als ik weet dat ik iets koop wat werkt. Maar 100 euro uitgeven aan een apparaat wat ze zo weer omgooit of openbreekt vind ik ook te gortig worden. Alternatief is dat ze 1,5 dag geen eten krijgt. Voor een keer niet onoverkomelijk maar voor haar niet heel fijn natuurlijk. Ik heb hem gemiddeld een keer per 4 a 6 weken nodig.
Heeft iemand hier goede ervaringen met een andere oplossing?
Ik heb een kat met een obsessie voor eten (ex zwervertje). Ze moet daarom zeer afgemeten voer krijgen, want alles wat ik haar voorschotel gaat schoon op, hoeveel ik haar ook geef.
Nu moet ik de laatste tijd regelmatig voor mijn werk een nachtje weg en daarvoor zoek ik dus een oplossing waarbij ze geen honger hoeft te lijden. Ik heb een tijdje geleden een PetSafe voerautomaat gekocht met twee bakjes en een tijdklok die je kunt instellen.
Helaas: die blijkt niet sloopproof te zijn. Laatste keer had ze hem al opengebroken nog voordat ik de deur uit was.
Nu ben ik dus op zoek naar wat beters, maar dat dreigt al snel ook heel duur te worden. Ik vind het niet erg om iets meer geld uit te geven als ik weet dat ik iets koop wat werkt. Maar 100 euro uitgeven aan een apparaat wat ze zo weer omgooit of openbreekt vind ik ook te gortig worden. Alternatief is dat ze 1,5 dag geen eten krijgt. Voor een keer niet onoverkomelijk maar voor haar niet heel fijn natuurlijk. Ik heb hem gemiddeld een keer per 4 a 6 weken nodig.
zaterdag 15 december 2018 om 20:29
Zoek via een FB groep of de Nextdoor app iemand in de buurt die langs wil komen tegen een kleine vergoeding.dignity schreef: ↑15-12-2018 19:42Ha dames,
zaterdag 15 december 2018 om 20:33
Misschien kan je haar iets meer gewicht van haar normale brokjes geven (om te voorkomen dat ze dit achter elkaar naar binnen schrokt kan je de brokjes eventueel op/in een activityboard doen) en de dagen erna als je weer thuis bent iets minder per dag? Gaat ze niet leuk vinden maar goed...dignity schreef: ↑15-12-2018 19:42Ha dames,
Dierproeven.
zaterdag 15 december 2018 om 20:35
zaterdag 15 december 2018 om 20:37
Zo iemand heb ik op zich al wel voor als ik langer dan 1 nacht wegmoet. Alleen vind ik het wat veel worden om zo iemand voor 1 dagje te vragen, daarom mijn zoektocht naar een sloop proof voederbak. Maar als ik niks vind, wordt dit misschien toch de oplossing hoor....
zaterdag 15 december 2018 om 20:55
Eigenlijk zou je zoiets moeten hebben waarbij de voederautomaat in een afgesloten "iets"hangt. Een bench oid. Of misschien heb je een handige Harry die een houten doos kan timmeren.dignity schreef: ↑15-12-2018 20:37Zo iemand heb ik op zich al wel voor als ik langer dan 1 nacht wegmoet. Alleen vind ik het wat veel worden om zo iemand voor 1 dagje te vragen, daarom mijn zoektocht naar een sloop proof voederbak. Maar als ik niks vind, wordt dit misschien toch de oplossing hoor....
https://www.bol.com/nl/p/petwant-cage-s ... oductTitle
zondag 16 december 2018 om 01:02
Ligt al een klein laagje sneeuw en ik lag al in bed wakker te zijn....Ik uit bed, warm vest aan, kleine poes bij me (die al aan het spoken was).
Poes in haar tuigje gehezen en met haar naar buiten gegaan in de sneeuw....die blik in haar ogen van 'WAT is DIT nou???'
Vervolgens werd ze helemaal wild en ging als een gek rondjes rennen in de sneeuw, zo ver het tuigje dat toeliet. Ik hoop dat de sneeuw lang genoeg blijft liggen zodat ik haar morgen ook nog even buiten kan zetten.
Kleine poes haar eerste sneeuw
Grote poes kent het fenomeen en bleef wijselijk binnen!
Poes in haar tuigje gehezen en met haar naar buiten gegaan in de sneeuw....die blik in haar ogen van 'WAT is DIT nou???'

Vervolgens werd ze helemaal wild en ging als een gek rondjes rennen in de sneeuw, zo ver het tuigje dat toeliet. Ik hoop dat de sneeuw lang genoeg blijft liggen zodat ik haar morgen ook nog even buiten kan zetten.
Kleine poes haar eerste sneeuw

Grote poes kent het fenomeen en bleef wijselijk binnen!
"I love not Man the less, but Nature more..."
zondag 16 december 2018 om 07:29
@dignity, ik heb deze voerbak: https://www.zooplus.nl/shop/katten/voer ... ere/540683
Ik had er eerst een met twee bakjes, maar die kregen ze idd open. Met deze lukt niet meer.
Ik had er eerst een met twee bakjes, maar die kregen ze idd open. Met deze lukt niet meer.

zondag 16 december 2018 om 09:23
zondag 16 december 2018 om 10:21
Oke, hier ligt toch nog wat sneeuw, al is het snel aan het smelten!
Grote poes had het snel gezien, maar ik kan aan de pootjes in de sneeuw zien dat ze wel door de kattenluik naar buiten is gegaan.
Kleine poes ook naar buiten en die snapt er nog steeds niets van maar vind het fascinerend! Loopt door de sneeuw, schud zo af een toe met een pootje om daar sneeuw vanaf te krijgen, gaat onder een struikje zitten (waar geen sneeuw ligt) om alles goed te bekijken. Maar na een half uurtje was ze er wel klaar mee, haar vacht was zo opgezet...echt een bolletje fluff!
Nu lekker binnen op een fleecedekentje, wasbeurt om de pootjes droog te krijgen
Grote poes had het snel gezien, maar ik kan aan de pootjes in de sneeuw zien dat ze wel door de kattenluik naar buiten is gegaan.
Kleine poes ook naar buiten en die snapt er nog steeds niets van maar vind het fascinerend! Loopt door de sneeuw, schud zo af een toe met een pootje om daar sneeuw vanaf te krijgen, gaat onder een struikje zitten (waar geen sneeuw ligt) om alles goed te bekijken. Maar na een half uurtje was ze er wel klaar mee, haar vacht was zo opgezet...echt een bolletje fluff!
Nu lekker binnen op een fleecedekentje, wasbeurt om de pootjes droog te krijgen

"I love not Man the less, but Nature more..."