Zegt jaloezie iets over liefde?

21-12-2018 20:36 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag; zegt jaloezie iets over je gevoel voor je partner? Ik ben iemand die best veel & vaak nadenkt over bepaalde dingen. Wat ik me nu afvraag is; houdt jaloezie in dat je om iemand geeft of staat dat er los van?

Voorbeeld; als mijn vriend uitgaat, voel ik me de hele avond onrustig, omdat ik dan denk straks ontmoet hij iemand anders (ik vertrouw hem volledig hoor, die onzekerheid ligt bij mijzelf, altijd al gehad in relaties)
Zegt dit (naast mijn eigen onzekerheid ) iets over mijn gevoelens voor hem? Want als hij me niet wat/genoeg zou doen, zou ik me hier toch niet rot onder voelen?

Het volgende kwam nl. in me op; we hebben inmiddels 4 maanden met elkaar, maar ik weet niet in hoeverre ik hem zou missen als hij er niet zou zijn. Als ik dan denk dat hij een ander zou hebben, zou ik me heel erg rot voelen. Zegt dat iets óf niets?
Als ik jaloers zou zijn, dan is het dat stemmetje binnenin mij dat zegt: hij vindt haar leuker dan mij, ergo, dan ben ik niet goed genoeg. Ik ben dan blijkbaar minder als de ander. Laatste is natuurlijk niet waar, dat zegt mijn verstand dan weer, maar dat gevoel is dan wel lastig om bij te sturen.
En nog een praktijkvoorbeeldje; laatst was ik helemaal verdrietig. Ik was al enige tijd ziek en ik had hem al eventjes niet gezien. Hij had me beloofd op een avond te komen nadat hij wat had bezorgd bij een vriend (was aan het verbouwen). Uiteindelijk blies hij af en zei hij dat hij de volgende dag zou komen. Uiteindelijk voelde hij zich de volgende dag te moe om te komen. Toen een discussie gehad waarna hij kwam en hij zijn excuses aanbood. Uiteindelijk kwam ‘t goed maar voor ‘t zover was was ik echt wel verdrietig. Is dat ook bezitterigheid??
Nee, dat is teleurstelling over zijn gebrek aan attentheid
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Maar is dat ook vanuit egoïsme ? Kan me niet voorstellen dat ik dat zou voelen bij iemand die ik niet leuk zou vinden
P3arl schreef:
21-12-2018 21:23
Maar is dat ook vanuit egoïsme ? Kan me niet voorstellen dat ik dat zou voelen bij iemand die ik niet leuk zou vinden
Ik zou dat geen egoïsme noemen, hoewel je het daar uiteindelijk altijd onder kan vatten. Als je egoïsme vertaalt naar gehechtheid. Prins Siddharta leert (en heeft gelijk imho) dat alle lijden voortkomt uit gehechtheid. Wil je geen verdriet meer, dan moet je onthechten van alles. Wat resteert is zuivere, gevende liefde die alles geeft en niets verlangt. Wel een beetje saai natuurlijk, maar ja.
(Dead Kennedys)
Sorry Jollyrider, daarmee bedoel je dat ik misschien aan hem gehecht ben zonder wat voor hem te voelen? Ik filosofeer er maar dieper over hoor.....
P3arl schreef:
21-12-2018 21:34
Sorry Jollyrider, daarmee bedoel je dat ik misschien aan hem gehecht ben zonder wat voor hem te voelen? Ik filosofeer er maar dieper over hoor.....
:) nee, ik bedoel dat je al die gevoelens tot in detail kan analyseren, maar dat je in essentie altijd bezig bent met het najagen van je eigen begeertes en vervullen van je eigen gehechtheden en dat dat altijd lijden geeft. Alleen onthechting kan je daarvan verlossen. Wat dan resteert is zuivere liefde.
(Dead Kennedys)
Ja, maar tegelijkertijd resulteert dat in zuivere liefde voor jezelf. Toch?
Ik kan er wel een punt achter zetten, maar dan? Ik mis dan wel een maatje met wie ik alles deel,
Zowel lichamelijk als psychisch.
Ten eerste denk ik dat je angst hebt om je partner te verliezen in plaats van jaloezie. Dat is toch even een verschil, jaloezie houdt in dat je hetzelfde als de ander wil en vind dat jij het moet krijgen en het de ander niet gunt. Bijvoorbeeld je bent jaloers, omdat hij een andere vrouw aandacht geeft terwijl je vind dat hij jou aandacht moet geven.

Nee over liefde zegt het niet iets, wel over jou onzekerheid.
Het zegt vooral veel over jezelf. Jaloezie gaat mijns inziens over ego en eigen onzekerheid/angst. Logisch dat je dat meer hebt bij je eigen vriend, dat komt omdat hij een sterkere positie heeft om dat te krenken of triggeren omdat hij dichterbij staat. Zegt dus niet zo veel over de liefde an sich die je voor hem voelt.
Klopt wel Oliebol. Het is niet zo dat ik iets moet hebben, omdat hij wat heeft, maar het is meer dat ik niet wil dat iemand mijn plaats inneemt en dat ik hem kwijt ben. Wel heel vervelend dat dat gevoel er is.
Snap ik , Tumtum. Anderzijds denk ik; als hij me koud zou laten, dan zou ik me daar toch niet druk
Om maken?
P3arl schreef:
21-12-2018 21:47
Klopt wel Oliebol. Het is niet zo dat ik iets moet hebben, omdat hij wat heeft, maar het is meer dat ik niet wil dat iemand mijn plaats inneemt en dat ik hem kwijt ben. Wel heel vervelend dat dat gevoel er is.
Maar wie wil dat wel?

Niemand wil vervangbaar zijn.
Het zet je op je plaats, want blijkbaar zijn er toch "betere" en "leukere" mensen dan jij.
Iemand in het begin ergens, zei hier al iets over een "ego-dingetje."
En dat is denk ik exact wat jaloersheid eigenlijk is.
Jaloersheid heeft met jezelf te maken, en hoe jij tegen jezelf aankijkt, verwar het niet meteen met bezitterigheid of egoistme, want dat bedoel ik niet.

Je ego bepaalt soms, (bij sommige mensen vaak) hoe jij in je vel zit, of jij je veel waard voelt, of jij je gewild, en bijv mooi voelt, en nog een heleboel dingen meer, je ego is op zichzelf helemaal niets verkeerd, dat hoort bij je, en dat hoort bij iedereen.
En dat ego wordt tijdens verliefdheid vaak gestreeld en extra actief, en als die extra stimulans een beetje uitblijft, komt de onzekerheid.
En daar hoort soms ook jaloersheid bij, hoe onredelijk het soms ook mag lijken.
Liefde als in "echte liefde", staat los van je ego, tenminste, zo zou het moeten zijn, maar we zijn allemaal mensen, en ook dat komt er toch nog te vaak bij kijken, en dat gooit af en toe het nodige roet in het eten.
Ik zou me niet al te veel zorgen maken, een beetje jaloersheid en onzekerheid kan soms voorkomen bij prille relaties, en vaak wordt het vanzelf een beetje kalmer allemaal, en weet je meer wat je aan elkaar hebt, als je elkaar beter leert kennen is er ook ruimte voor liefde, dus neem nog rustig je tijd, en maak je niet al te druk.
anoniem_370584 wijzigde dit bericht op 21-12-2018 21:59
3.69% gewijzigd
Ex was ook jaloers en controleren etc. Overal voor vrezen..
en noem maar op zeg niks uiteindelijk hij mij gedumpt door een gebrek aan vertrouwen .. Terwijl ik altijd dacht dat het met liefde te maken had...Maar is gewoon iets wat iemand heeft omdat ie zelf issues heeft staat los van liefde helaas.
Harde les maar ben erachter gekomen..

Jaloersheid is dus echt geen teken van liefde.
Wel komt jaloersheid sneller voor bij partners die je leuk vindt.. Dus eigenlijk op moment dat je merkt dat je een bepaalde emotionele afhankelijkheid krijg.... Je wordt in een kwetsbare positie geplaatst e je emoties slaan op hol en dan komt het extra omhoog..

Maar ik vind dat je liefde moet verkiezen boven jaloersheid op een geven moment .. Ik snap dat dat lastig kan zijn.. Maar liefde is ook de andere vrijheid geven.
anoniem_380254 wijzigde dit bericht op 21-12-2018 22:02
8.12% gewijzigd
Nou Pearl.. Het voelt een beetje alsof ik tegen een muur heb zitten praten in je andere topic :-/ ..
Ik denk dat eigenliefde in deze misschien nog wel het belangrijkst is. Genoeg van jezelf houden en waarderen, zodat een relatie een verrijking kan zijn in je leven, maar als je partner anders beslist, je het leven ook prima aankunt en zijn of haar keuze jouw zelfbeeld niet laat beïnvloeden.
P3arl schreef:
21-12-2018 21:48
Snap ik , Tumtum. Anderzijds denk ik; als hij me koud zou laten, dan zou ik me daar toch niet druk
Om maken?
Maar het zou ook niet goed zijn als je vriend je helemaal koud zou laten. Er zit alleen een verschil in angst om hem kwijt te raken en je onprettig voelen als hij een avond gaat stappen. Een beetje gezonde jaloezie mag best, dat je denkt; dat is mijn vent en die heb ik toch maar mooi naast me, don't touch him, maar je naar voelen als je vriend ook andere dingen doet in zijn leven dan zijn relatie, is niet goed en getuigt niet zozeer van dat de liefde diep zit.

Ik snap goed wat je zegt hoor. 100 jaar geleden had ik een vriend die tegen me zei; ik vind alles goed wat je doet, zelfs als je vreemdgaat en daar wat uithaalt zou ik het je nog gunnen en staat jouw geluk voor mij op 1. Toen dacht ik wel; hmm, als dat je zelfs niet boeit, wat beteken ik dan helemaal voor je? Het zorgde voor een bepaalde afstand waardoor het nu een ex is.

Daarvoor had ik een vriend die zo onzeker en bang was me kwijt te raken, dat me dingen verboden werden en de hel losbrak als ik een keer zonder hem wat ging doen. Was erg ongezond, want dat ging over bezit i.p.v. liefde en dus ook een ex.

Mijn huidige vriend gun ik ook alles. Zelfs toen hij afgelopen jaar op vakantie was met een vriend en ik weet dat hij een aantal keer flink zat was, heb ik me geen seconde druk gemaakt over; wat als hij iemand anders vindt of in een dronken bui gekke dingen doet. Heerlijk leeft dat en geeft veel rust, omdat ik vertrouw op hem en de relatie. Daarbij kun je het als het zo is in geen 100 jaar voorkomen. Gebeurt het niet op vakantie, kan het wel op werk, met de buurvrouw of op een daringsite. Als hij me echt bedrogen zou hebben, was ik er echt wel even kapot van geweest natuurlijk. Dat is dan weer het stukje gezonde jaloezie, omdat het niet goed zou zijn als je dat niet zou boeien. Dat lijkt me dan weer de ideale tussenweg van bovenstaande en ook de relatie waar ik me het meest prettig in voel.

Dat gun ik jou ook, in plaats van overanalyseren waarom je je teleurgesteld voelt als hij een keer niet voor jou kiest en dan het proberen te relativeren door te zeggen; dan zit de liefde in ieder geval wel goed.
Dat ook echt hoor. Ik gun hem mooie avonden met zijn vrienden, maar ondertussen vind ik het heel moeilijk hem veel plezier te wensen om wat ik zei.

Lastig.. zegt dus niet of ik liefde voor mijn vriend voel.
Klopt, Tumtum. Ik snap wat je zegt, alleen ik heb dit (jaloezie ) steeds bij elke vriend. Bij sommigen ging ‘t gevoel over, dus ik herken moeilijk ‘t verschil tussen wel en geen gevoel voor vriend.
lineola schreef:
21-12-2018 21:57
Iemand in het begin ergens, zei hier al iets over een "ego-dingetje."
En dat is denk ik exact wat jaloersheid eigenlijk is.
Jaloersheid heeft met jezelf te maken, en hoe jij tegen jezelf aankijkt, verwar het niet meteen met bezitterigheid of egoistme, want dat bedoel ik niet.

Je ego bepaalt soms, (bij sommige mensen vaak) hoe jij in je vel zit, of jij je veel waard voelt, of jij je gewild, en bijv mooi voelt, en nog een heleboel dingen meer, je ego is op zichzelf helemaal niets verkeerd, dat hoort bij je, en dat hoort bij iedereen.
En dat ego wordt tijdens verliefdheid vaak gestreeld en extra actief, en als die extra stimulans een beetje uitblijft, komt de onzekerheid.
En daar hoort soms ook jaloersheid bij, hoe onredelijk het soms ook mag lijken.
Liefde als in "echte liefde", staat los van je ego, tenminste, zo zou het moeten zijn, maar we zijn allemaal mensen, en ook dat komt er toch nog te vaak bij kijken, en dat gooit af en toe het nodige roet in het eten.
Ik zou me niet al te veel zorgen maken, een beetje jaloersheid en onzekerheid kan soms voorkomen bij prille relaties, en vaak wordt het vanzelf een beetje kalmer allemaal, en weet je meer wat je aan elkaar hebt, als je elkaar beter leert kennen is er ook ruimte voor liefde, dus neem nog rustig je tijd, en maak je niet al te druk.
Precies dit ..

Ik ben zelf wel ook jaloers in relaties. Maar dat is ook puur ook door de emotionele afhankelijkheid die ik dan voel .. Opeens wil ik dan voldoen aan het ideaal plaatje van die persoon. Alles was hij zegt is dan bepalend..Dus als hij zou zeggen: ´ik hou van vrouwen met blauwe ogen.´
Dan zou ik zeggen: ´ Oh dus mijn ogen zijn niet mooi´Omdat ik bruine ogen heb. En daarna zou ik daar best wel een tijdje kapot van zijn wantja ik ben dan niks waard want ik heb bruine ogen. Waarom pakt hij mij.??..

Of een ex vriend hield van dikke billen.. En ik ben tenger gebouwd. Als we dan bijv. Doggy deden dan was ik onzeker wantja hij had het zicht op me billen.. ´ en hij zou vast wel denken aan een meid met mooie billen... Of als ik in de verte een meid met dikke billen zag dan volgde ik de ogen van hem om te kijken of hij keek.. Omdat ik wist dat hij dit mooi vond... dat soort gedachtes.. Jaloersheid is ook je snel aangevallen voelen vaak ook door een laag zelfbeeld. Je kan niet meer genieten daardoor. Want je let op alles waar je onzeker over bent.

Of bij een film: ´ Goh dat is een mooie vrouw´
Dan voel ik dat ik dat niet leuk vind. Opeens is me dag dan verpest ...Omdat een stemmetje in me dan zegt ´ ja en jij bent niks waard en alles draait om uiterlijk een kut karakter boeit niks meer tegenwoordig´ . Waardoor ik dus nog meer tijd ga besteden aan mijn uiterlijk/onzekerheden en daardoor vergeet ik mijn ziel te voeden en dus met een chronisch leeg gevoel leef omdat alles gaat om mijn ego en de bevestiging van mijn vriend. Door bepaalde uitspraken krijg ik dan het gevoel dat mijn uiterlijk van belang is en niet mijn innerlijk.

Natuurlijk was ik ook lief. Maar daar achter schuilde enorme onzekerheid...Soms als je je uiterlijk/omgeving (andere mooie meiden) niet opzij kunt zetten omdat je de ogen van je vriend volgt dan zal dat je vaak belasten en kun je niet eens genieten van de activiteiten die je onderneemt .. Jezelf accepteren en blij zijn met hoe je bent daar mag een man geen invloed op hebben.. Of je nu wel of geen relatie hebt.

Want de enige die dood ongelukkig wordt van jaloers gedrag ben jezelf.

Zijn meerdere vrouwen die dit gevoel trouwens kennen?

Soms heb ik wel eens het idee dat dit echt borderline gedrag is.

Dus in mijn gevoel is jaloersheid pure onzekerheid.
En nergens leer je jezelf zo goed kennen als in een relatie. Dan komen al je onzekerheden als een blok omhoog.

Het gevoel dat alles om uiterlijk draait kan me dan ook ziek maken. Soms denk ik ook wel eens waren we maar levende wezens in bijv. kleuren. Bestond het uiterlijk maar niet.. Het is zo vermoeiend soms

Waren we maar roze, paars, geel of wat dan ook.
Dat lijkt me wel eens heerlijk. Dan kon ik dat loslaten..
Bij mannen heb ik het idee dat ze zo verkocht zijn bij een mooi uiterlijk.. En dat innerlijk nog altijd op de 2e plek staat bij veel mensen. Ergens wil ik dat niet maar ik werk er wel aan mee.Want ben er gevoelig voor.

Ik wilde dat k hier allemaal niet gevoelig voor was maar helaas..
P3arl schreef:
21-12-2018 22:10
Klopt, Tumtum. Ik snap wat je zegt, alleen ik heb dit (jaloezie ) steeds bij elke vriend. Bij sommigen ging ‘t gevoel over, dus ik herken moeilijk ‘t verschil tussen wel en geen gevoel voor vriend.
Ja maar dat kan van meerdere factoren afhangen. Stel nou dat de liefde bij je andere vriendjes weg was en de koek op, maar je blijft uit gemak aan elkaar plakken. Dan doet het minder pijn als iemand je zou bedriegen dan wanneer je nog in de beginfase zit of helemaal in love bent met elkaar.

Ik zie nu ook je andere topic trouwens. Probeer niet te veel te vergelijken met zijn voorgangers en niet te veel te overanalyseren of jezelf op te leggen dat je iets "hoort" te voelen. Geniet er gewoon van, leer elkaar kennen, probeer de onzekerheden die je hebt niet op de ander te projecteren en je hebt 50% kans dat het ook een ex wordt en 50% kans dat je met hem je toekomst aangaat. Het enige wat dat uit kan wijzen is de tijd en gun het dus ook de tijd. Jezelf druk maken, gaat niks aan de einduitkomst veranderen behalve dat het kwartje dan waarschijnlijk eerder gaat vallen naar de kant einde relatie.
Bedankt, Tumtum. Je hebt gelijk. Ik ben geneigd volledig de controle te hebben.
Girlygirl, ik herken overigens echt wat je zegt hoor ;) Ik ben ook geneigd mijn Karakter negatief af te doen, want hè, wat heb je aan een gezellige gezette dame die qua uiterlijk niet eens aantrekkelijk is. Ik kan me daar ontzettend druk om maken. Nu krijg ik nog niet bepaald de bevestiging van mijn vriend dat ik er misschien mag zijn? Maar we zijn ook nog niet zo lang samen. Hopelijk groeit dat. Misschien moet ik even met mezelf aan de slag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven