Ongepaste grappen mannelijke collega
zaterdag 22 december 2018 om 00:03
Hi allemaal,
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
zaterdag 22 december 2018 om 11:20
Natuurlijk, er is alle ruimte voor nuance. Alleen die HR-man ben ik niet met je eens. Als TO, collega en HR-man elkaar stom toevallig in de krieg waten tegengekomen misschien wel, maar deze situatie was evident werkgerelateerd. Zijn reactie vind ik dan echt onaanvaardbaar. Het gad gekund dat hij vond dat TO zich aanstelt, en dan had hij dat kunnen zeggen. Maar je morele verantwoordelijkheden verdwijnen niet omdat je toevallig even niet in een formele situatie bentthistle schreef: ↑22-12-2018 11:15Die HR-man had gelijk, hij was op dat moment niet in functie. Maar naast zijn functie is hij ook nog gewoon collega en mens en had hij net als ieder ander kunnen ingrijpen.
Het is heel lastig inschatten hoe de 'grap' is verlopen omdat we geen idee hebben wat er non-verbaal is gecommuniceerd. Wie weet is de collega juist gestimuleerd om door te gaan door een signaal wat hij heeft opgepikt maar wat zeker niet zo bedoeld was. Ik zou de collega voortaan ontwijken en het heel zakelijk houden, die zit op een andere frequentie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 11:25
Dit.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 10:59Begrijpelijk dat dat walgelijk voelt. Doe jezelf echt een lol en ben een volgende keer helder over je grens. Geen grappen, niet mee lachen, niet anderen inschakelen, maar duidelijk zijn. En als hij daar iets van vindt, dan is dat maar zo
In de omgeving waarin ik werk (en eigenlijk overal waar ik ooit gewerkt heb) wordt ik nooit seksistisch benaderd door mannelijke collega's. Als ze al wat zeggen, is het bijna voorzichtig. Ik straal denk ik toch een bepaalde afstand uit. Tot hier en niet verder. Ik lach niet om rare grapjes en al helemaal niet als ze elkaar af gaan lopen zeiken, omdat er ineens een vrouw in de buurt komt.
Verder ben ik heel vriendelijk
Dus ze kunnen gewoon niks met me.
En dat vind ik prima.
zaterdag 22 december 2018 om 11:25
Nee, dat begrijp ik inderdaad niet. Het heeft namelijk geen bal met het vrouwzijn te maken. De zelfde 'grap' kan je uithalen met een mannelijke collega. Die worden ook misbruikt als seksslaaf. Deze grap hoort niet in de hoek vrouwonvriendelijk, maar in de hoek schofterig gedrag.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 11:08Het is historisch leuk hoor, maar je begrijpt niet dat het vrouwonvriendelijk is om je vrouwelijke collega als sexslavin te presenteren?
zaterdag 22 december 2018 om 11:27
Ben jij een ander topic aan het lezen?
zaterdag 22 december 2018 om 11:30
Ok, kan ik prima mee leventhistle schreef: ↑22-12-2018 11:25Nee, dat begrijp ik inderdaad niet. Het heeft namelijk geen bal met het vrouwzijn te maken. De zelfde 'grap' kan je uithalen met een mannelijke collega. Die worden ook misbruikt als seksslaaf. Deze grap hoort niet in de hoek vrouwonvriendelijk, maar in de hoek schofterig gedrag.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 11:31
Eens. Zijn HR pet lag waarschijnlijk op zijn bureau op een steenworp afstand. Rare slappe reactie. Het geeft bepaald geen moed voor wanneer je als werknemer een keer bij hem langsmoet wanneer hij de pet wel opheeft, en dat vind ik kwalijk. Toen er eens ‘alle vrouwen zijn hoeren’ werd gezongen tijdens een borrel waren er ook mannelijke partners (op advocatenkantoor) die als reactie op mijn ‘zet ze er uit. Dit kan echt niet’ pruttelden van ‘ja, nee, bah, he, ja je hebt gelijk hoor. Absoluut. Ze moeten even een bak sterke kóffie hebben, ja, kóffie). Dan weet je wel hoe diep de officiele bedrijfscultuur die respect voor anderen predikt, zit.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 11:20Natuurlijk, er is alle ruimte voor nuance. Alleen die HR-man ben ik niet met je eens. Als TO, collega en HR-man elkaar stom toevallig in de krieg waten tegengekomen misschien wel, maar deze situatie was evident werkgerelateerd. Zijn reactie vind ik dan echt onaanvaardbaar. Het gad gekund dat hij vond dat TO zich aanstelt, en dan had hij dat kunnen zeggen. Maar je morele verantwoordelijkheden verdwijnen niet omdat je toevallig even niet in een formele situatie bent
zaterdag 22 december 2018 om 11:33
Mijn mond valt letterlijk open...MadameJean schreef: ↑22-12-2018 11:31Eens. Zijn HR pet lag waarschijnlijk op zijn bureau op een steenworp afstand. Rare slappe reactie. Het geeft bepaald geen moed voor wanneer je als werknemer een keer bij hem langsmoet wanneer hij de pet wel opheeft, en dat vind ik kwalijk. Toen er eens ‘alle vrouwen zijn hoeren’ werd gezongen tijdens een borrel waren er ook mannelijke partners (op advocatenkantoor) die als reactie op mijn ‘zet ze er uit. Dit kan echt niet’ pruttelden van ‘ja, nee, bah, he, ja je hebt gelijk hoor. Absoluut. Ze moeten even een bak sterke kóffie hebben, ja, kóffie). Dan weet je wel hoe diep de officiele bedrijfscultuur die respect voor anderen predikt, zit.
zaterdag 22 december 2018 om 11:38
MadameJean schreef: ↑22-12-2018 11:31Eens. Zijn HR pet lag waarschijnlijk op zijn bureau op een steenworp afstand. Rare slappe reactie. Het geeft bepaald geen moed voor wanneer je als werknemer een keer bij hem langsmoet wanneer hij de pet wel opheeft, en dat vind ik kwalijk. Toen er eens ‘alle vrouwen zijn hoeren’ werd gezongen tijdens een borrel waren er ook mannelijke partners (op advocatenkantoor) die als reactie op mijn ‘zet ze er uit. Dit kan echt niet’ pruttelden van ‘ja, nee, bah, he, ja je hebt gelijk hoor. Absoluut. Ze moeten even een bak sterke kóffie hebben, ja, kóffie). Dan weet je wel hoe diep de officiele bedrijfscultuur die respect voor anderen predikt, zit.
Ehm, ik weet niet zeker of ik het goede zeg, maar ik heb de neiging je een hart onder de riem te willen steken. Het klinkt als een vermoeiende omgeving, waar je constant aan het strijden bent.
Je hebt er verder niks aan, maar ik ben blij dat er mensen zijn als jij die die strijd maar blijven voeren.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 11:38
Yup. Corpsballen onder elkaar-feestje (eind vd borrel) en er stond een vrouw in de weg die daar iets van durfde te vinden.
Ik had natuurlijk eerder naar huis moeten gaan. Ik zoek het eigenlijk gewoon op. Het was maar een liedje. Het is een heel oud vindicat-lied. Het gaat nergens over dus je hoeft het niet echt serieus te nemen. Het voelt raar, ja, maar het is natuurlijk geestig bedoeld. Er was te veel gedronken. Ze kennen elkaar al heel lang.
zaterdag 22 december 2018 om 11:40
Ik werk zo te lezen in min of meer vergelijkbare omgevingen, maar net niet zo erg. Gelukkig.MadameJean schreef: ↑22-12-2018 11:38Yup. Corpsballen onder elkaar-feestje (eind vd borrel) en er stond een vrouw in de weg die daar iets van durfde te vinden.
Ik had natuurlijk eerder naar huis moeten gaan. Ik zoek het eigenlijk gewoon op. Het was maar een liedje. Het is een heel oud vindicat-lied. Het gaat nergens over dus je hoeft het niet echt serieus te nemen. Het voelt raar, ja, maar het is natuurlijk geestig bedoeld. Er was te veel gedronken. Ze kennen elkaar al heel lang.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 11:42
Tja... Sorry..MadameJean schreef: ↑22-12-2018 11:38Yup. Corpsballen onder elkaar-feestje (eind vd borrel) en er stond een vrouw in de weg die daar iets van durfde te vinden.
Misschien ben ik daar te ouderwets voor. En ik verkeer niet in zulke "cirkels" zogezegd, dus vandaar dat ik er ook geen begrip voor op kan brengen.
zaterdag 22 december 2018 om 11:45
Ik ben ook weleens ergens anders gaan werken omdat dat soort gedrag werd geaccepteerd. Ja in kamertjes vond iedereen het erg maar er deed nooit iemand in de groep zijn mond open. Toen ik wegging vond men het heel erg. Ik heb een brief geschreven aan het hoger management over de bedrijfscultuur en ook excuses gekregen maar daar koop je niet zo veel voor.
Ik heb er in de eerste plaats wel zelf iets van gezegd en ook met de leidinggevende besproken. Die alleen maar zei: we kunnen er niets aan doen. Het is al eens geprobeerd maar ik kan de man(nen) moeilijk ontslaan. Het kostte gewoon te veel geld om er vanaf te komen.
Ik heb er in de eerste plaats wel zelf iets van gezegd en ook met de leidinggevende besproken. Die alleen maar zei: we kunnen er niets aan doen. Het is al eens geprobeerd maar ik kan de man(nen) moeilijk ontslaan. Het kostte gewoon te veel geld om er vanaf te komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Thanks! Ik ben allang vertrokken bij die ballentent hoor. En nu werk ik ergens waar het eigenlijk best goed gaat maar ik blijf wel alert ook op kleine dingen (micro agressions heet dat geloof ik in diversiteitslingo) en heb nu een positie waarin dat vele malen makkelijker gaat dus ik voel me er verplicht toe.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 11:38![]()
Ehm, ik weet niet zeker of ik het goede zeg, maar ik heb de neiging je een hart onder de riem te willen steken. Het klinkt als een vermoeiende omgeving, waar je constant aan het strijden bent.
Je hebt er verder niks aan, maar ik ben blij dat er mensen zijn als jij die die strijd maar blijven voeren.
Ik accepteer geen onbeschofte grappen, geen mansplaining en geen mensen die door andere mensen heenpraten (vaak mannen/extraverte mensen die door vrouwen of introvertere collega’s heentetteren).
Ik vermoed zomaar dat de leden van jouw kudde, op welke leeftijd ook, maar beter niet asn hun moeder kunnen laten weten dat ze aan zoiets hebben meegedaanAna_Isabel** schreef: ↑22-12-2018 11:42Tja... Sorry..
Misschien ben ik daar te ouderwets voor. En ik verkeer niet in zulke "cirkels" zogezegd, dus vandaar dat ik er ook geen begrip voor op kan brengen.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 11:46
Het zijn gewoon mannen.
Opleiding en welvaart staan los van iemands (gebrek aan) fatsoen.
zaterdag 22 december 2018 om 11:50
Goed punt en ik ben dat met je eens. Dat neemt niet weg dat er nu eenmaal ongemanierde mensen zijn, ik had ook 'mensen' ipv 'mannen' moeten schrijven. Ik schreef 'zulke mannen' omdat ik het gedrag van de man in de OP herkende in de mensen met wie ik heb samengewerkt en dat waren nu eenmaal alleen maar mannen.Timetraveler schreef: ↑22-12-2018 10:23Ik vind het vooral opvallend dat dergelijke opmerkingen worden weggezet als 'onhandig'. Zo van "ach die man snapt het allemaal niet zo goed, laten we het vooral niet te serieus oppakken", alsof er van een volwassen man niet mag worden verwacht dat hij dergelijke opmerkingen, in ieder geval in een professionele setting met collega's, niet gewoon voor zichzelf houdt.
Alsof er van mannen een veel lagere standaard qua social skills wordt verwacht. Alsof mannen een veel groter 'grijs gebied' qua opmerkingen, grappen en grollen hebben waar ze mee weg kunnen komen dan vrouwen. En dat vind ik raar.
Ik vind niet dat je je verwachtingen moet bijstellen omdat het nu eenmaal mannen zijn, ik stel wel m'n omgang met mensen af op hoe ze zijn, geef m'n grenzen aan wanneer ik dat nodig vind, maar ga niemand proberen te veranderen of op de voeden (op de werkvloer dan).
zaterdag 22 december 2018 om 11:51
Het is totaal van de pot gerukt. Geen enkel respect. Er zijn gelukkig genoeg mannen met vergelijkbare cv’s en functies die het met me eens zijn. Maar de bedrijfscultuur is soms desondanks echt verrot. Ik snap daar het nut totaal niet van. Het is geen societeit, het is je werk.Ana_Isabel** schreef: ↑22-12-2018 11:42Tja... Sorry..
zaterdag 22 december 2018 om 11:52
Ik ken ook genoeg mensen die 'op papier' de meest geprilivigeerde personen zijn en daar zijn ook mensen tussen die ook onzeker, ook weinig assertief zijn, ook gepest worden, ook zich in situaties ongemakkelijk voelen etc. Dus meestal vind ik het een slecht idee om over een groep in het algemeen te spreken.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 10:25Als hoog opgeleide witte hetero man uit upper class milieu afkomstig en zelf afgezakt tot hogere middenklasse, met een goed stel hersens, prima opleiding, betrekkelijk goede gezondheid, geen psychische aandoeningen, stabiel huwelijk en vrij makkelijke kinderen, vrijwel accentloos ABN-sprekend, een gezonde bankrekening, met werkzekerheid op vrij hoog niveau, ben ik niet heel kwetsbaar. Klopt. En zo ken ik meer mensen, mannen en vrouwen, wit en zwart, etc, die niet zo heel kwetsbaar zijn.
Ik ken ook witte hetero mannen die heel erg kwetsbaar zijn.
Dat gezegd hebbende, ga ik dan maar meteen even iedereen in hokjes plaatsen, wat mij opvalt (ik werk in een soort gelijke setting als madamejean) je hebt:
- type lomp maar snapt het niet (in mijn werkveld zijn er daar best wel wat van, social gewoon onvaardig, maar bedoelen het niet verkeerd) Die leg je het uit, dan vinden ze het rot dat ze dat gezegd hebbenen doen ze het nooit meer
- type ik vind mezelf heel stoer en roep dat soort dingen uiteraard alleen in een groepje, want alleen durf ik dat niet. Die zijn niet te redden, dus dat is hard optreden.
- type ik gedraag me gewoon normaal, daar hoef je niks mee
zaterdag 22 december 2018 om 11:53
Mooi. Zelf partner?MadameJean schreef: ↑22-12-2018 11:45Thanks! Ik ben allang vertrokken bij die ballentent hoor. En nu werk ik ergens waar het eigenlijk best goed gaat maar ik blijf wel alert ook op kleine dingen (micro agressions heet dat geloof ik in diversiteitslingo) en heb nu een positie waarin dat vele malen makkelijker gaat dus ik voel me er verplicht toe.
Ik accepteer geen onbeschofte grappen, geen mansplaining en geen mensen die door andere mensen heenpraten (vaak mannen/extraverte mensen die door vrouwen of introvertere collega’s heentetteren).
Ik zit in een omgeving waar het hoogste management (dagelijks bestuur van de partnervergadering) niet heilig is (koffie halen blijft een dingetje), maar het wel goed wil doen. Recent is op signalen over ongepast (sexistisch) gedrag, veel milder dan het corpsballengezang, op de werkvloer van een van de vestigingen vrij hard ingegrepen, vestigingsdirectie aangesproken, “daders” aangesproken, alle vrouwen (want overduidelijk sexisme) uitgenodigd hun verhaal te doen óók als ze zelf vonden dat het wel meeviel, etc. Cultuur is daar echt vooruit gegaan. En het aardige vind ik, je ziet dat terug in welbevinden van iedereen, ook de mannen, ook het management, ook de klanten (!), en je ziet het in de productie, de kwaliteit, het verzuim.
Zelfs als je niet vindt dat het deugt, zou je het al moeten doen omdat het werkt.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 11:59
JollyRider schreef: ↑22-12-2018 11:45Ik vermoed zomaar dat de leden van jouw kudde, op welke leeftijd ook, maar beter niet asn hun moeder kunnen laten weten dat ze aan zoiets hebben meegedaan![]()
Sterker nog, toen mijn jongens de leeftijd kregen dat ze muziek videos leuk begonnen te vinden, heb ik met ze mee gekeken en ze heel duidelijk uitgelegd dat die mooie vrouwen die als half naakte cadeautjes om die patserige mannetjes heen dansen en alleen maar daar zitten om mooi te zijn, vaak hele goeie danseressen zijn die heel hard gewerkt hebben, maar die de clip als opstapje doen. Dat die vrouwen meer zijn dan eye candy.
Nu ze pubers zijn hebben ze het er nog weleens over. Ze zien die clips en beseffen hoe seksistisch die industrie kan zijn tov vrouwen.
Natuurlijk mogen en zullen ze op den duur ook naar mooie vrouwen kijken, maar hoe ze zich daarover uiten, is wat telt.
Het scheelt ook dat ze een zusje van 2 hebben. Ik hoef alleen maar te zeggen"hoe zou je het vinden als men ooit zo over je zusje sprak? "
anoniem_374390 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 12:02
6.67% gewijzigd
zaterdag 22 december 2018 om 12:00
Hoe prettig je ergens kunt werken hangt ook af van een stukje cultuur. Dat is mi bepalender dan mannetjes/vrouwtjes. Nu gaf TO zelf geen grens aan, maar ook als ze dat wel had gedaan had de HR-Pet collega waarschijnlijk nog steeds niet de schoftcollega aangesproken als hij daarna door was gegaan.Ana_Isabel** schreef: ↑22-12-2018 11:25Dit.
In de omgeving waarin ik werk (en eigenlijk overal waar ik ooit gewerkt heb) wordt ik nooit seksistisch benaderd door mannelijke collega's. Als ze al wat zeggen, is het bijna voorzichtig. Ik straal denk ik toch een bepaalde afstand uit. Tot hier en niet verder. Ik lach niet om rare grapjes en al helemaal niet als ze elkaar af gaan lopen zeiken, omdat er ineens een vrouw in de buurt komt.
Verder ben ik heel vriendelijk
Dus ze kunnen gewoon niks met me.
En dat vind ik prima.
Je kan proberen met je eigen gedrag zoveel mogelijk grip te houden op situaties, maar uiteindelijk heb je nooit volledig invloed op de gekkigheid van anderen. En als bijvoorbeeld slap geouwehoer met toespelingen op het seksleven van vrouwelijke collega's de norm is, ga je daar in je eentje niets aan veranderen. Ook als dat niet meer aan jou geadresseerd wordt door je assertiviteit, maakt dat de werkomgeving alsnog niet ineens prettig.
zaterdag 22 december 2018 om 12:03
O wauw. Op wat voor manier kun je dat stoppen? Ik kom nooit verder dan met mijn ogen rollen.
zaterdag 22 december 2018 om 12:05
Ik snap je punt.MargjeM schreef: ↑22-12-2018 12:00Hoe prettig je ergens kunt werken hangt ook af van een stukje cultuur. Dat is mi bepalender dan mannetjes/vrouwtjes. Nu gaf TO zelf geen grens aan, maar ook als ze dat wel had gedaan had de HR-Pet collega waarschijnlijk nog steeds niet de schoftcollega aangesproken als hij daarna door was gegaan.
Je kan proberen met je eigen gedrag zoveel mogelijk grip te houden op situaties, maar uiteindelijk heb je nooit volledig invloed op de gekkigheid van anderen. En als bijvoorbeeld slap geouwehoer met toespelingen op het seksleven van vrouwelijke collega's de norm is, ga je daar in je eentje niets aan veranderen. Ook als dat niet meer aan jou geadresseerd wordt door je assertiviteit, maakt dat de werkomgeving alsnog niet ineens prettig.
Ik heb dan ook nooit in zo'n vreselijke omgeving gewerkt als TO. Waarschijnlijk had het mij ook overkomen.
Ik had er alleen niet lang gewerkt.
zaterdag 22 december 2018 om 12:06
Ik vind het prima dat mijn zoons zich sexueel zo vrij voelen om te denken wat ze willen. Al hebben ze de meest sexistische fantasie die ze bedenken kunnen, ik geloof erg in de vrijheid van gedachten en ik vind sex echt van een totaal eigen orde. Niet minder ingewikkeld dan de rest van het leven, maar wel veel vrijer van allerlei normen. Eigenlijk kan ik daarin maar twee echt bikkelharde normen verzinnen: je handelt nooit tegen de wil van jezelf of een ander, en je richt nooit bewust blijvende schade aan. Maar verder, zeker in je hoofd, je bent vrij.Ana_Isabel** schreef: ↑22-12-2018 11:59je kent mij inmiddels redelijk goed.
Sterker nog, toen mijn jongens de leeftijd kregen dat ze muziek videos leuk begonnen te vinden, heb ik met ze mee gekeken en ze heel duidelijk uitgelegd dat die mooie vrouwen die als half naakte cadeautjes om die patserige mannetjes heen dansen en alleen maar daar zitten om mooi te zijn, vaak hele goeie danseressen zijn die heel hard gewerkt hebben, maar die de clip als opstapje doen. Dat die vrouwen meer zijn dan eye candy.
Nu ze pubers zijn hebben ze het er nog weleens over. Ze zien die clips en beseffen hoe seksistisch die industrie kan zijn tov vrouwen.
Natuurlijk mogen en zullen ze op den duur ook naar mooie vrouwen kijken, maar hoe ze zich daarover uiten, is wat telt.
Maar voor het dagelijkse leven hecht ik ernstig aan decorum en beschaving. De zoon die “alle vrouwen zijn hoeren” zingt heeft best een uitdaging
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)