Ongepaste grappen mannelijke collega
zaterdag 22 december 2018 om 00:03
Hi allemaal,
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
zaterdag 22 december 2018 om 10:20
Die had ik wel even hard op zijn nummer gezet rare dude dit is gewoon ongepast mag jij best wat van zeggen.
Nemain dat vindt jij maar TO wordt als een soort van ga maar als hoer werken neergezet door die droevige collega en dat mag wel? Klap is misschien niet de beste oplossing maar zou hem ook zijn ballen weg willen trappen..
Nemain dat vindt jij maar TO wordt als een soort van ga maar als hoer werken neergezet door die droevige collega en dat mag wel? Klap is misschien niet de beste oplossing maar zou hem ook zijn ballen weg willen trappen..
zaterdag 22 december 2018 om 10:21
Lady_Demeanor schreef: ↑22-12-2018 06:32Lekker joh, zolang vrouwen niet voor elkaar opkomen blijft de ongelijkheid! Er is hier sprake van een machtsverhouding. Een nieuwe jonge collega en en oudere mafkees die er overduidelijk lol in heeft om te kijken hoe ver hij kan gaan. Soort perverse test hoe assertief to is? En de rest staat er bij en kijkt er naar. En dat je in de echte wereld maar flink hard moet worden en assertief moet zijn is het antwoord hier?! Hufterigheid is niet strafbaar is echt de slogan van deze tijd en we vinden dit gedrag kennerlijk normaal? Als iemand zoiets idioots zegt tegen een nieuwe collega dan zeg je daar toch wat van als je ernaast staat.
Oudere mafkees? Jonge collega? Waar lees jij dit allemaal?
zaterdag 22 december 2018 om 10:21
MadameJean schreef: ↑22-12-2018 10:19Serieus? Dat soort grappen maak ik alleen over mijn eigen man. Ik ga geen collega’s daarover afzeiken nee. Laatst was er een vrouw die tegen een Paar vrouwen en mannen begon over ‘mannen, zie zien het gewoon niet, de was, de strijk, net kinderen haha’ etc en toen heeft een mannelijke collega koeltjes gezegd dat hij zich daar niet in herkent en dat hij een biertje ging . Punt. Verbazing; ze maakte toch een grapje? Ja, maar iemand kan dat uitgekauwde gekrakeel over zijn sekse weleens zat worden, en dat moest zij even verwerken.
Precies mijn punt. Helemaal mee eens, dat die grappen ook niet kunnen. Dus moet je je inspannen dat er over geen enkele groep zulke grappen worden gemaakt, en niet alleen niet over vrouwen.
zaterdag 22 december 2018 om 10:23
Ik vind het vooral opvallend dat dergelijke opmerkingen worden weggezet als 'onhandig'. Zo van "ach die man snapt het allemaal niet zo goed, laten we het vooral niet te serieus oppakken", alsof er van een volwassen man niet mag worden verwacht dat hij dergelijke opmerkingen, in ieder geval in een professionele setting met collega's, niet gewoon voor zichzelf houdt.Mijnboom schreef: ↑22-12-2018 10:13Alleen de eerste pagina gelezen, maar man, wat een verontwaardiging! Ik vind het eerlijk gezegd een beetje kleinzerig en had zelf waarschijnlijk gereageerd met zoiets als 'nou ja, zo veel lever ik niet op, hoor'. En dan verder gewoon lekker z'n eigen grap belachelijk maken door overdreven mee te doen. Als hij er op de werkvloer nog mee doorgaat, zou ik kort zeggen: 'Ja, nu is het leuk geweest'
Ik heb zelf met heel veel van zulke onhandige en soms ongemanierde mannen samengewerkt en het ook altijd op zo'n manier opgelost. Maar dat moet misschien ook wel een beetje bij je passen.
Alsof er van mannen een veel lagere standaard qua social skills wordt verwacht. Alsof mannen een veel groter 'grijs gebied' qua opmerkingen, grappen en grollen hebben waar ze mee weg kunnen komen dan vrouwen. En dat vind ik raar.
timetraveler wijzigde dit bericht op 22-12-2018 10:25
10.05% gewijzigd
zaterdag 22 december 2018 om 10:23
Voor de duidelijkheid: ik beschouw het wel als sexistisch. Maar tegen een groep blanke mannelijke dertigers die zichzelf redelijk gaaf vinden ‘dit is seksisme’ piepen en dan een presentatie geven over internetregulering is niet handig.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 10:17Daar ben ik het 100% mee eens. Ontespectvol gedrag. Als je dat een feminisme-kaart wil noemen, be my guest. Maar het is niet nodig fit te bestrijden omdat je als vrouw extra kwetsbaar bent, maar omdat het respectloos gedrag is, ongeacht of de bron sexisme is.
zaterdag 22 december 2018 om 10:24
Snap ik ook niet. Die man dacht zeker dat ze het een boeiend verhaal vond omdat ze er een half uur naar staat te luisteren. Dit is toch geen gesprek?
Bring a vampire around, people start discovering religion.
zaterdag 22 december 2018 om 10:25
Als hoog opgeleide witte hetero man uit upper class milieu afkomstig en zelf afgezakt tot hogere middenklasse, met een goed stel hersens, prima opleiding, betrekkelijk goede gezondheid, geen psychische aandoeningen, stabiel huwelijk en vrij makkelijke kinderen, vrijwel accentloos ABN-sprekend, een gezonde bankrekening, met werkzekerheid op vrij hoog niveau, ben ik niet heel kwetsbaar. Klopt. En zo ken ik meer mensen, mannen en vrouwen, wit en zwart, etc, die niet zo heel kwetsbaar zijn.Gonegirl schreef: ↑22-12-2018 10:11Maar sommige minderheden in de bevolking zijn toch meer kwetsbaar sociaal gezien ? Dus is het toch goed om die in bescherming te nemen, zoals jij dus duidelijk doet.
Als witte hetero man is je positie veel minder fragiel dan de positie van een onderdrukte bevolkingsgroep. Dan zijn zo'n soort grappen minder destructief, en sowieso durf je de bal terugkaatsen. Hopelijk hebben vrouwen in de toekomst ook zo'n positie, en dan gaan ze vanzelf de bal ook terugkaatsen.
In de tussentijd denk ik wel dat inspanningen geleverd mogen worden om respect de norm te maken in bedrijven, zodat vrouwen zich niet ongemakkelijk hoeven te voelen onder de vreemde gedragingen van sommige mannen.
Ik ken ook witte hetero mannen die heel erg kwetsbaar zijn.
Het spijt me te moeten zeggen, maar ik vind mensen die in hun oprechte zorg voor een zwakke groep zowel de krachtige individuen uit die groep, als de zwakken uit andere groepen negeren en ontkennen, niet de allerfijnste mensen.
Geen persoonlijke aanval, maar een uitnodiging om naar individuen te kijken of naar de groep “mensen” als geheel.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 10:26
JollyRider schreef: ↑22-12-2018 09:10Ik vind de opmerkingen ook fout, ik weet vrij zeker dat geen jonge collega het in zijn bolle hoofd zou halen zoiets te zeggen waar ik bij sta.
Ik geloof heilig in de gelijkwaardigheid van man en vrouw en ik geloof al even heilig dat die gehinderd wordt door de blindheid van sommige vrouwen voor het feit dat hufterigheid niet anti-vrouw is, maar gewoon hufterigheid. Die moet bestreden worden, maar niet door je als vrouw als sneu en breekbaar prinsesje op te stellen dat door anderen gered moet worden (zoals TO) of dat verschoont dient te worden van de lompheid van de wereld omdat ze als vrouw bijzondere rechten zou hebben (zoals jij feitelijk).
Hoe kom je daar nu bij? Dit geld voor mij in Elke context waar iemand op onbeschofte manier benaderd word man of vrouw welke kleur nationaleit geloof whatever. Mijn reactie betreft vrouwen en voor elkaar opkomen heeft ook meer betrekking op de reacties hier op het forum waar bij totaal niet ingegaan word op de absurde opmerking sterker nog waar bij het gedrag soms zelfs word afgedaan als een lolletje waar je maar tegen moet kunnen. Zo werkt Nederland misschien maar de wereld zeker niet er zijn zoals eerder idd aangegeveb geboeg landen waar je Door zo’n opmerking op straat staat als “grappemaker”
zaterdag 22 december 2018 om 10:27
Die man-vrouw grappen zijn sowieso niet altijd grappig en een beetje irritant ! Ik zou dat sowieso niet doen met een collega die ik nog niet goed ken.
Ik maak wel grapjes hoor, met mijn mannelijke collega. We zeggen de idiootste dingen tegen elkaar, maar aangezien we elkaar kennen weten we precies hoe de ander de grap zal opvatten en ook hoe de grap bedoeld is.
zaterdag 22 december 2018 om 10:28
Eens. Er is imo wel een verschil tussen als man grappen maken over een enkele vrouw en refereren aan seks of haar gebrek aan it-skills
en
als vrouw een grap maken over mannen die zich niet verlagen tot het huiswerk dat vrouwen al decennia achterstelt op de arbeidsmarkt
Maar
Dat snapt niemand dus ik stel voor met beide op te passen en als je een grap wilt maken doe dat dan over je eigen luie vent of je eigen huisvrouw die de computer niet aan kan zetten. Ook lullig maar niet zo maatschappelijk beladen
zaterdag 22 december 2018 om 10:30
Haha, ja precies ! Uitgekauwd gekrakeel.MadameJean schreef: ↑22-12-2018 10:19Serieus? Dat soort grappen maak ik alleen over mijn eigen man. Ik ga geen collega’s daarover afzeiken nee. Laatst was er een vrouw die tegen een Paar vrouwen en mannen begon over ‘mannen, zie zien het gewoon niet, de was, de strijk, net kinderen haha’ etc en toen heeft een mannelijke collega koeltjes gezegd dat hij zich daar niet in herkent en dat hij een biertje ging . Punt. Verbazing; ze maakte toch een grapje? Ja, maar iemand kan dat uitgekauwde gekrakeel over zijn sekse weleens zat worden, en dat moest zij even verwerken.
zaterdag 22 december 2018 om 10:30
zaterdag 22 december 2018 om 10:31
Ik vind het ook sexistisch. Ik vind alleen niet dat dat een extra reden is om het te bestrijden. Dat het hufterig is, mensen in een hoek zet en zich ongemakkelijk laat voelen vind ik al reden genoeg er iets aan te doen. Ik vermoed zo te kezen dat ik het gewoon 100% met je eens benMadameJean schreef: ↑22-12-2018 10:23Voor de duidelijkheid: ik beschouw het wel als sexistisch. Maar tegen een groep blanke mannelijke dertigers die zichzelf redelijk gaaf vinden ‘dit is seksisme’ piepen en dan een presentatie geven over internetregulering is niet handig.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 10:34
Als jij de leidinggevende van Ernst was geweest, en ik had niets gezegd maar gewoon een presentatie gegeven, had jij hem dan achtersf aangesproken op zijn hufterige gedrag?JollyRider schreef: ↑22-12-2018 10:31Ik vind het ook sexistisch. Ik vind alleen niet dat dat een extra reden is om het te bestrijden. Dat het hufterig is, mensen in een hoek zet en zich ongemakkelijk laat voelen vind ik al reden genoeg er iets aan te doen. Ik vermoed zo te kezen dat ik het gewoon 100% met je eens ben
zaterdag 22 december 2018 om 10:36
Ook 100% mee eens. Met dien verstande dat ik liever geen grap hoor dan een lullige grap. Want dat is voor mij ook een gevoeligheidje: grappen ten koste van je levenspartner vind ik naast ongrappig ook een uiting van een ernstige karakterfoutMadameJean schreef: ↑22-12-2018 10:28Eens. Er is imo wel een verschil tussen als man grappen maken over een enkele vrouw en refereren aan seks of haar gebrek aan it-skills
en
als vrouw een grap maken over mannen die zich niet verlagen tot het huiswerk dat vrouwen al decennia achterstelt op de arbeidsmarkt
Maar
Dat snapt niemand dus ik stel voor met beide op te passen en als je een grap wilt maken doe dat dan over je eigen luie vent of je eigen huisvrouw die de computer niet aan kan zetten. Ook lullig maar niet zo maatschappelijk beladen
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 10:40
JollyRider schreef: ↑22-12-2018 10:36Ook 100% mee eens. Met dien verstande dat ik liever geen grap hoor dan een lullige grap. Want dat is voor mij ook een gevoeligheidje: grappen ten koste van je levenspartner vind ik naast ongrappig ook een uiting van een ernstige karakterfout
Goed dat je het even zegt; ik boek meteen een duosessie bij de psych.
Wat een nare opmerking.
zaterdag 22 december 2018 om 10:41
Uit ervaring kan ik daar ja op antwoorden.MadameJean schreef: ↑22-12-2018 10:34Als jij de leidinggevende van Ernst was geweest, en ik had niets gezegd maar gewoon een presentatie gegeven, had jij hem dan achtersf aangesproken op zijn hufterige gedrag?
Een vergelijkbare, veel voorkomende situatie in mijn praktijk: bij een vergadering wordt koffie etc gehaald. Vaak wordt dat gebracht door iemand die onder andere specifiek daarvoor wordt betaald en dat is wmb prima. Maar als iemand uit het gezelschap de koffie gaat halen, is dat, ongeacht ieders formele rol of positie, vrijwel altijd een vrouw. Ik maak daar, tot vervelens toe, vrijwel altijd bezwaar tegen. Niet dat vrouwen ongeschikt zijn om koffie te halen, wel dat het kennelijk zo vanzelfsprekend is dat het in 99% van de gevallen een vrouw is. Ja, daar zeg ik iets van, en ja, ik maak daar ook meteen een groter punt van dan alleen de koffie: wat zegt het over onze houding als werkgever, als organisatie, etc?
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 10:43
Als jij jezelf grappig probeert te maken ten koste van je levenspartner, dan is die duosessie wellicht een prima plan
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 10:44
Ik bedoel natuurlijk niet dat er geen zwakke blanke mannen zijn en geen sterke vrouwen... Dat zou wel heel gek zijn om dat te stellen.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 10:25Als hoog opgeleide witte hetero man uit upper class milieu afkomstig en zelf afgezakt tot hogere middenklasse, met een goed stel hersens, prima opleiding, betrekkelijk goede gezondheid, geen psychische aandoeningen, stabiel huwelijk en vrij makkelijke kinderen, vrijwel accentloos ABN-sprekend, een gezonde bankrekening, met werkzekerheid op vrij hoog niveau, ben ik niet heel kwetsbaar. Klopt. En zo ken ik meer mensen, mannen en vrouwen, wit en zwart, etc, die niet zo heel kwetsbaar zijn.
Ik ken ook witte hetero mannen die heel erg kwetsbaar zijn.
Het spijt me te moeten zeggen, maar ik vind mensen die in hun oprechte zorg voor een zwakke groep zowel de krachtige individuen uit die groep, als de zwakken uit andere groepen negeren en ontkennen, niet de allerfijnste mensen.
Geen persoonlijke aanval, maar een uitnodiging om naar individuen te kijken of naar de groep “mensen” als geheel.
Ik zeg gewoon dat de maatschappelijke positie van de verschillende groepen in het algemeen niet dezelfde is, en dat een bepaalde bedrijfscultuur sommige groepen bevoordeelt en andere benadeelt. En dat het leuk zou zijn om dat recht te trekken door respect te bevorderen tegenover die groepen tegenover wie het ontbreekt. Concreet betekent dat bijvoorbeeld het ontmoedigen van grappen over katoenplantages tegen een nieuwe zwarte collega, over vrouwenhandel en seksueel misbruik door meerdere mannen tegen een nieuwe vrouwelijke collega, over keutelbeuken tegenover een nieuwe homoseksuele collega, enzovoort !
Bedankt voor die persoonlijke bio trouwens, heel relevant !
zaterdag 22 december 2018 om 10:48
Gonegirl schreef: ↑22-12-2018 10:44Ik bedoel natuurlijk niet dat er geen zwakke blanke mannen zijn en geen sterke vrouwen... Dat zou wel heel gek zijn om dat te stellen.
Ik zeg gewoon dat de maatschappelijke positie van de verschillende groepen in het algemeen niet dezelfde is, en dat een bepaalde bedrijfscultuur sommige groepen bevoordeelt en andere benadeelt. En dat het leuk zou zijn om dat recht te trekken door respect te bevorderen tegenover die groepen tegenover wie het ontbreekt. Concreet betekent dat bijvoorbeeld het ontmoedigen van grappen over katoenplantages tegen een nieuwe zwarte collega, over vrouwenhandel en seksueel misbruik door meerdere mannen tegen een nieuwe vrouwelijke collega, over keutelbeuken tegenover een nieuwe homoseksuele collega, enzovoort !
Nogmaals de vraag voor jou (aangezien de vorige keer alleen MadameJean erop reageerde en jij niet, terwijl ik het aan jou vroeg): Ontmoedig je ook grappen over de mannengriep tegen een man die een paar dagen afwezig was wegens ziekte? Of ontmoedig je alleen grappen over vrouwen, zwarten en homoseksuelen?
zaterdag 22 december 2018 om 10:50
Die persoonlijke bio was om te illustreren dat je het te simpel maakt. Met alleen “witte hetero man” is je positie nog bepaald niet veilig.Gonegirl schreef: ↑22-12-2018 10:44Ik bedoel natuurlijk niet dat er geen zwakke blanke mannen zijn en geen sterke vrouwen... Dat zou wel heel gek zijn om dat te stellen.
Natuurlijk moet sexisme bestreden, en racisme, en iedere vorm van discriminerende omgangsvormen. Maar NIET omdat een bepaalde groep zielig is, maar omdat ieder mens met respect behandeld zou moeten worden.
We verschillen nauwelijks van mening, maar ik weiger een mens als zwak te zien, of als sterk, enkel vanwege specifieke chromosomen.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 10:52
Idealiter zouden we inderdaad geen verschil zien tussen die groepen, en voor mij wijken die groepen niet af, maar ik stel vast dat ze volgens de samenleving wel een andere positie hebben. Als je er dan iets aan wil doen, moet je het wel benoemen. Maar inderdaad, respect voor iedereen zou de maatstaf moeten zijn.