Ongepaste grappen mannelijke collega
zaterdag 22 december 2018 om 00:03
Hi allemaal,
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
zaterdag 22 december 2018 om 12:09
Precies!JollyRider schreef: ↑22-12-2018 12:06Ik vind het prima dat mijn zoons zich sexueel zo vrij voelen om te denken wat ze willen. Al hebben ze de meest sexistische fantasie die ze bedenken kunnen, ik geloof erg in de vrijheid van gedachten en ik vind sex echt van een totaal eigen orde. Niet minder ingewikkeld dan de rest van het leven, maar wel veel vrijer van allerlei normen. Eigenlijk kan ik daarin maar twee echt bikkelharde normen verzinnen: je handelt nooit tegen de wil van jezelf of een ander, en je richt nooit bewust blijvende schade aan. Maar verder, zeker in je hoofd, je bent vrij.
Maar voor het dagelijkse leven hecht ik ernstig aan decorum en beschaving. De zoon die “alle vrouwen zijn hoeren” zingt heeft best een uitdaging![]()
Denk wat je wilt, maar hou het beschaafd in wat je zegt.
zaterdag 22 december 2018 om 12:10
Ik weet oprecht niet zo goed wanneer iets mansplaining is. En ik let niet altijd op je ogen, dus ehm, doe ik dat?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 12:17
Heel eerlijk vind ik dat beeld van vrouwen totaal niet lustopwekkendAna_Isabel** schreef: ↑22-12-2018 12:11Maar zeg nou zelf, vrouwen worden over het algemeen, zeker in de muziek industrie als lustobject neergezet?
Wat leren we onze jonge jongens en meisjes dan?
Maar ik snap je punt
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 12:22
Nee.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 12:10Ik weet oprecht niet zo goed wanneer iets mansplaining is. En ik let niet altijd op je ogen, dus ehm, doe ik dat?
Mooiste staaltje van mansplaining dat ik ooit heb meegemaakt: een homoseksuele vriend die mij ging uitleggen dat het stuk gaan van het maagdenvlies totaal niet pijnlijk was.
zaterdag 22 december 2018 om 12:27
Massa’s, wist je dat niet?
Homohaat en vrouwenhaat zijn in ons land gekomen door de moslims, en wie dat ontkent is een gutmensch geloof ik
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 12:29
Een beetje off topic, maar met oud en nieuw slapen wij met het hele gezin in de woonkamer. Zo ook vorig jaar.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 12:17Heel eerlijk vind ik dat beeld van vrouwen totaal niet lustopwekkend
Maar ik snap je punt
De tv was vergeten uit te zetten en wij lagen er met zijn allen voor. Toen ik ineens wakker werd van hard gekreun en recht in het achterwerk keek van een dame die aanbood gezellige spelletjes met je te willen doen. SBS 6 reclame...
Alle kinderen werden wakker. Niet van de dame in kwestie, maar door moeder die van de bank afsteigerde en bijna haar benen brak over de matrassen en kinderen die daarvoor vredig lagen te slapen op zoek naar de afstandsbediening...
Maar de tv was op tijd uit!
zaterdag 22 december 2018 om 12:32
Ik heb beeldAna_Isabel** schreef: ↑22-12-2018 12:29Een beetje off topic, maar met oud en nieuw slapen wij met het hele gezin in de woonkamer. Zo ook vorig jaar.
De tv was vergeten uit te zetten en wij lagen er met zijn allen voor. Toen ik ineens wakker werd van hard gekreun en recht in het achterwerk keek van een dame die aanbood gezellige spelletjes met je te willen doen. SBS 6 reclame...
Alle kinderen werden wakker. Niet van de dame in kwestie, maar door moeder die van de bank afsteigerde en bijna haar benen brak over de matrassen en kinderen die daarvoor vredig lagen te slapen op zoek naar de afstandsbediening...
Maar de tv was op tijd uit!![]()
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 12:36
zaterdag 22 december 2018 om 12:53
VP Legal (naar bedrijf overgestapt) in een bedrijf waar men echt wel fatsoenlijk is al vinden de meeste 50+ blanke heren die de dienst uitmaken de status quo toch wel heel prettig hoor.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 11:53Mooi. Zelf partner?
Ik zit in een omgeving waar het hoogste management (dagelijks bestuur van de partnervergadering) niet heilig is (koffie halen blijft een dingetje), maar het wel goed wil doen. Recent is op signalen over ongepast (sexistisch) gedrag, veel milder dan het corpsballengezang, op de werkvloer van een van de vestigingen vrij hard ingegrepen, vestigingsdirectie aangesproken, “daders” aangesproken, alle vrouwen (want overduidelijk sexisme) uitgenodigd hun verhaal te doen óók als ze zelf vonden dat het wel meeviel, etc. Cultuur is daar echt vooruit gegaan. En het aardige vind ik, je ziet dat terug in welbevinden van iedereen, ook de mannen, ook het management, ook de klanten (!), en je ziet het in de productie, de kwaliteit, het verzuim.
Zelfs als je niet vindt dat het deugt, zou je het al moeten doen omdat het werkt.
zaterdag 22 december 2018 om 12:59
‘Olivier, dank voor de herhaling. Ik geloof dat Maria net al precies hetzelfde zei, maar dan bondiger.’
‘Beste Henk, ik maakte dat punt eerder al en geloof dat het toen wel duidelijk was. Er waren in ieder geval geen vragen’
‘Hee Fouad, het valt me op dat je in groepsmeetings heel vaak een lunt van een ander herhaalt (zoals net, toen Martin en Sarah hun aanpak toelichtten). Wil je daarop letten? Het voegt niks toe en haalt de bijdrage van Sarah en Martin die hier hard aan hebben gewerkt, enigzins onderuit.’
Zoiets.
zaterdag 22 december 2018 om 13:16
Mooie plek lijkt me!
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 13:18
MadameJean schreef: ↑22-12-2018 12:59‘Olivier, dank voor de herhaling. Ik geloof dat Maria net al precies hetzelfde zei, maar dan bondiger.’
‘Beste Henk, ik maakte dat punt eerder al en geloof dat het toen wel duidelijk was. Er waren in ieder geval geen vragen’
‘Hee Fouad, het valt me op dat je in groepsmeetings heel vaak een lunt van een ander herhaalt (zoals net, toen Martin en Sarah hun aanpak toelichtten). Wil je daarop letten? Het voegt niks toe en haalt de bijdrage van Sarah en Martin die hier hard aan hebben gewerkt, enigzins onderuit.’
Zoiets.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 13:20
Wat een fijn topic is dit. Ik zit aan m'n ontbijt (jaja, daar gaat m'n decorum), heb alleen de laatste 2 pagina's gelezen en moet zo hollen om op tijd op een afspraak te zijn, maar ik ga het zeker nog eens helemaal lezen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
zaterdag 22 december 2018 om 13:21
Heel mooi, ik ga het onthouden. Vooral die eerste is dodelijk.MadameJean schreef: ↑22-12-2018 12:59‘Olivier, dank voor de herhaling. Ik geloof dat Maria net al precies hetzelfde zei, maar dan bondiger.’
Zoiets.
zaterdag 22 december 2018 om 13:21
Klinkt vooral als een hele strakke gespreksleiding. Wel fijn, maar zou het punt van herhaling op het moment zelf anders aankaarten (en net iets eerder al onderbreken bij een hele lange herhaling): 'Als ik het goed begrijp zeg je nu hetzelfde als Maria zojuist, wat is nu concreet jouw aanvulling daarop?' of 'Henk, volgens mij komt dat overeen met het punt dat ik eerder maakte. Klopt dat?' en na reactie: 'Aangezien er toen geen vragen waren lijkt het me overbodig hier weer op terug te komen, dus ik stel voor om verder te gaan waar we gebleven waren.'MadameJean schreef: ↑22-12-2018 12:59‘Olivier, dank voor de herhaling. Ik geloof dat Maria net al precies hetzelfde zei, maar dan bondiger.’
Zoiets.
zaterdag 22 december 2018 om 13:37
Ja het is stijl-afhankelijk en je moet t inderdaad niet de hele tijd doen. Maar dat hoeft ook niet als het goed is. De fictieve Olivier en Henk en Fouad snapten m vrij vlot. En ‘Henk’ let er nu ook veel beter op bij de mensen in zijn team, en daar wordt dat team dan weer blij van.MargjeM schreef: ↑22-12-2018 13:21Klinkt vooral als een hele strakke gespreksleiding. Wel fijn, maar zou het punt van herhaling op het moment zelf anders aankaarten (en net iets eerder al onderbreken bij een hele lange herhaling): 'Als ik het goed begrijp zeg je nu hetzelfde als Maria zojuist, wat is nu concreet jouw aanvulling daarop?' of 'Henk, volgens mij komt dat overeen met het punt dat ik eerder maakte. Klopt dat?' en na reactie: 'Aangezien er toen geen vragen waren lijkt het me overbodig hier weer op terug te komen, dus ik stel voor om verder te gaan waar we gebleven waren.'
zaterdag 22 december 2018 om 13:43
Het allerleukste de afgelopen tijd was de pitch van het advocatenkantoor met hoerengezang. De slappe zakpartners van weleer hadden hun ego’s en standaard powerpoints meegenomen en dachten dat ze zeker een nieuwe client gingen scoren want ze kenden die dame van Legal nog van vroeger, ‘hee ja, haha, ja goed gedaan zeg, indrukwekkende move’ maar dat ging dus niet gebeuren, heb ze enorm laten zweten, ze hadden zich uiteraard nauwelijks in onze business verdiept en na een uur dropen ze af.
zaterdag 22 december 2018 om 13:59
MadameJean schreef: ↑22-12-2018 13:43Het allerleukste de afgelopen tijd was de pitch van het advocatenkantoor met hoerengezang. De slappe zakpartners van weleer hadden hun ego’s en standaard powerpoints meegenomen en dachten dat ze zeker een nieuwe client gingen scoren want ze kenden die dame van Legal nog van vroeger, ‘hee ja, haha, ja goed gedaan zeg, indrukwekkende move’ maar dat ging dus niet gebeuren, heb ze enorm laten zweten, ze hadden zich uiteraard nauwelijks in onze business verdiept en na een uur dropen ze af.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)