Ongepaste grappen mannelijke collega
zaterdag 22 december 2018 om 00:03
Hi allemaal,
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
zaterdag 22 december 2018 om 14:03
Ik zou er zeker iets van zeggen en de persoon er later nogmaals apart op aanspreken ( als manager). Onacceptabel dit soort opmerkingen.
zaterdag 22 december 2018 om 14:05
Helemaal mee eens.MadameJean schreef: ↑22-12-2018 10:10In mijn ervaring trekken mensen vaak te weinig de feminisme kaart. Of welke kaart dan ook. Grappen die ongepast zijn zijn duidelijk. Dan zeg ik ook gewoon ‘dit vind ik super ongepast’ want dat begrijpt iedereen, geen discussie.
Maar vagere grappen, door vrouwen heenpraten, insinueren dat het aansluiten van de beamer nog wel even zal duren, haha, of ‘alleen die rooie kabel er in, is zoo simpel dat kan mijn moeder ook nog’ (gebeurde mij toen ik laatst als enige vrouw in een zaaltje een presentatie gaf en even mijn laptop aan moest sluiten) zijn in essentie een flauwe grap maar refereren ook aan ongelijkheid. Dus omwille van het gelijkheidsideaal zeg ik er iets van zoals ‘Ernst, fijn dat je vond dat het meeviel. Het was inderdaad reuze eenvoudig. Ik stel voor dat ik nu van wal steek, maar kunnen we zo nog even twee minuten praten op de gang’? En toen vertelde ik Ernst dat zijn grappen mij een rotgevoel geven en dat dat volgens mij niet nodig is en zijn leidinggevende vond dat eigenlijk ook.
zaterdag 22 december 2018 om 15:29
Ik denk dat er sowieso iets mis is met de bedrijfscultuur als het hoofd van HR hier bij blijft staan en er niks van zegt. En helemaal als hij ook nog eens niet thuisgeeft als TO - ook al was het nog zo schuchter - om bijval vraagt.nerdopviva schreef: ↑22-12-2018 09:18Gelukkig is dat niet mijn ervaring.
Maar als zo iemand "jankerd" wordt genoemd en achter haar rug om wordt gepest is er iets vreselijk mis met de bedrijfscultuur en dat is helaas niet zomaar te veranderen door de volwassen houding van één persoon. Maar ik vind dat nog steeds geen reden om dan maar mee te doen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
zaterdag 22 december 2018 om 16:21
Ja - en wat zou je TO aanraden om nu te doen?DuchessMeganMarkle schreef: ↑22-12-2018 14:59Ik vind dit niet kunnen. Ik had het hem teruggekaatst. Je bent een grijs muisje To en het wemelt van de grijze onzekere muisjes overal. Ik had dat ‘grapje’ écht niet gepikt, hell no.
zaterdag 22 december 2018 om 17:21
lekker vriendelijk om iemand een grijs muisje te noemen. Gebrek aan assertiviteit, ok, dat geeft ze zelf ook aan, maar grijs muisje?DuchessMeganMarkle schreef: ↑22-12-2018 14:59Ik vind dit niet kunnen. Ik had het hem teruggekaatst. Je bent een grijs muisje To en het wemelt van de grijze onzekere muisjes overal. Ik had dat ‘grapje’ écht niet gepikt, hell no.
We hebben niet allemaal een grote bek.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 22 december 2018 om 17:48
De discussie gaat over een foute stomme grap, maar in je eerste alinea schrijf je dat je je constant ergert aan deze collega en hem onsympathiek vindt....
En dat je door omstandigheden bij hem stond
.
Echt hoor, ik snap dat niet. Je mag hem niet, je moet hem niet, je ergert je aan hem en toch ga je erbij staan, je blijft staan en komt vervolgens klagen op een forum ....
Misschien professionele hulp zoeken om aan jezelf te werken?
.
Overigens denk ik dat hij zichzelf bijzonder grappig vond. Was hij dus inderdaad niet. Een volgende keer dus direct vertellen en weglopen.
.
Echt hoor, ik snap dat niet. Je mag hem niet, je moet hem niet, je ergert je aan hem en toch ga je erbij staan, je blijft staan en komt vervolgens klagen op een forum ....
.
Overigens denk ik dat hij zichzelf bijzonder grappig vond. Was hij dus inderdaad niet. Een volgende keer dus direct vertellen en weglopen.
zaterdag 22 december 2018 om 18:06
Sorry hoor, geen posts gelezen. Zijn 11 pages. Maar vwb de OP:
Geldt hetzelfde voor als wat ik hier lees over aangeraakt worden op het werk. Grenzen aangeven en wel direct. Op het moment zelf en niet achteraf. Althans, bij mij werkt dat wel.
Ik ben zelf ook niet vies van 'n beetje kijken en aanraken. Als ik echter gelijk lik op stuk krijg, dan bind ik in. Iets met normen en waarden en uit respect naar de betreffende dame.
Zelfde geldt voor domme grappen, zoals ik het in OP lees. Lijkt me echt 'n ontzettende domme lul. Gelijk wat van zeggen dus. Beschaafd en resoluut. Onderwijl de persoon strak in de ogen kijkend en vooral niet wegkijken. Vooral dat stukje nadat je je uitgesproken hebt en blijft kijken, heeft heel veel kracht.
En dan, als die gast reageert met het bekende "Nou nou zeg, wist niet dat je boos werd" hem 'n aai over z'n bolletje geven en iets zeggen als "He, je gaat toch nu niet huilen, he?".
... en direct weer doorgaan met het main subject waarover gesproken werd.
Resumerend:
Grenzen, grenzen, grenzen! Heb het gevoel alsof ik naar m'n 3 dochters spreek.
Geldt hetzelfde voor als wat ik hier lees over aangeraakt worden op het werk. Grenzen aangeven en wel direct. Op het moment zelf en niet achteraf. Althans, bij mij werkt dat wel.
Ik ben zelf ook niet vies van 'n beetje kijken en aanraken. Als ik echter gelijk lik op stuk krijg, dan bind ik in. Iets met normen en waarden en uit respect naar de betreffende dame.
Zelfde geldt voor domme grappen, zoals ik het in OP lees. Lijkt me echt 'n ontzettende domme lul. Gelijk wat van zeggen dus. Beschaafd en resoluut. Onderwijl de persoon strak in de ogen kijkend en vooral niet wegkijken. Vooral dat stukje nadat je je uitgesproken hebt en blijft kijken, heeft heel veel kracht.
En dan, als die gast reageert met het bekende "Nou nou zeg, wist niet dat je boos werd" hem 'n aai over z'n bolletje geven en iets zeggen als "He, je gaat toch nu niet huilen, he?".
... en direct weer doorgaan met het main subject waarover gesproken werd.
Resumerend:
Grenzen, grenzen, grenzen! Heb het gevoel alsof ik naar m'n 3 dochters spreek.
.
zaterdag 22 december 2018 om 18:06
je kunt toch in gesprek zijn met iemand anders en hij komt erbij staan? Dan loop je niet gelijk weg als je in gesprek met een ander bentingelise schreef: ↑22-12-2018 17:48De discussie gaat over een foute stomme grap, maar in je eerste alinea schrijf je dat je je constant ergert aan deze collega en hem onsympathiek vindt....
.
.
zaterdag 22 december 2018 om 18:14
Assertiever worden.
zaterdag 22 december 2018 om 18:17
ik heb het nog een keer terug gelezen en het is niet de letterlijke situatie nee, maar er staat ook niet dat TO bewust zijn gezelschap heeft gezocht
zaterdag 22 december 2018 om 18:17
Dat heeft helemaal niets met een grote bek te maken. To maakt zich klein terwijl ze een statement had kunnen maken. Ik heb geen grote bek, maar ik ben gráág DUIDELIJK, ik laat niemand over mij heen lopen. Mijn grenzen zijn zichtbaar. Zeker als je net nieuw bent mag je wel terugbijten, leren ze je ook meteen kennen en weten ze ook dat ze niet met je kunnen sollen.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 22-12-2018 18:19
0.32% gewijzigd
zaterdag 22 december 2018 om 18:19
Manlief schreef: ↑22-12-2018 18:06Zelfde geldt voor domme grappen, zoals ik het in OP lees. Lijkt me echt 'n ontzettende domme lul. Gelijk wat van zeggen dus. Beschaafd en resoluut. Onderwijl de persoon strak in de ogen kijkend en vooral niet wegkijken. Vooral dat stukje nadat je je uitgesproken hebt en blijft kijken, heeft heel veel kracht.
Heel beschaafd inderdaad...
zaterdag 22 december 2018 om 18:26
Dit heeft niets met normen en waarden, noch respect te maken. Je trekt je terug als iemand je afbekt. Dat is heel wat anders. Voor vrouwen die niet zo assertief zijn, of al een verleden hebben waardoor ze kwetsbaar zijn, ben jij de nachtmerrieman.
zaterdag 22 december 2018 om 19:03
.
Klopt hoor, maar zoals ik het lees komt ze ‘ per ongeluk’ bij iemand te staan die ze niet aardig vindt en aan wie ze zich constant stoort.... die ook al eerder een stomme opmerking over haar kleding maakte...Dan heeft ze de keuze om te blijven of weg te gaan. Als er dan ook nog stomme “grapjes”gemaakt worden, had ze wederom -in haar geval een half uur lang- de keuze om bij iemand te blijven staan die ze niet eens aardig vindt of weg te gaan.. nog los van wat ze allemaal had kunnen zeggen in die tijd... persoonlijk snap ik de keuze van erbij blijven staan echt gewoon niet.
zaterdag 22 december 2018 om 19:07
zaterdag 22 december 2018 om 19:12
Relax 'n beetje. Natuurlijk niet! Luistert zo nauw per persoon, per branche, per situatie, per seizoen, tijdstip van de dag enz enz. Soms kan het en soms ook niet. Zoiets voel je aan. Heeft verder niets kwaads in de zin. Het ene moment is het puur 'n empatisch schouderklopje. Maar kan ook soms 'n hand op arm zijn. Met iets langer oog contact. En heel vaak ook helemaal niet, omdat het zo niet voelt.
Bij jou zou ik het dan inderdaad niet doen, want voel ik direct aan.
.
zaterdag 22 december 2018 om 19:15
Dat is mooi want die kans zou je ook niet krijgen.Manlief schreef: ↑22-12-2018 19:12Relax 'n beetje. Natuurlijk niet! Luistert zo nauw per persoon, per branche, per situatie, per seizoen, tijdstip van de dag enz enz. Soms kan het en soms ook niet. Zoiets voel je aan. Heeft verder niets kwaads in de zin. Het ene moment is het puur 'n empatisch schouderklopje. Maar kan ook soms 'n hand op arm zijn. Met iets langer oog contact. En heel vaak ook helemaal niet, omdat het zo niet voelt.
zaterdag 22 december 2018 om 19:16
Ik weet niet waarom, maar hoe stelliger een man beweert dat hij "echt wel aanvoelt wanneer een vrouw erop zit te wachten om te worden aangeraakt of niet", hoe moeilijker ik dat vind te geloven.Manlief schreef: ↑22-12-2018 19:12Relax 'n beetje. Natuurlijk niet! Luistert zo nauw per persoon, per branche, per situatie, per seizoen, tijdstip van de dag enz enz. Soms kan het en soms ook niet. Zoiets voel je aan. Heeft verder niets kwaads in de zin. Het ene moment is het puur 'n empatisch schouderklopje. Maar kan ook soms 'n hand op arm zijn. Met iets langer oog contact. En heel vaak ook helemaal niet, omdat het zo niet voelt.
zaterdag 22 december 2018 om 19:22
Dat klinkt alsof je er een bijbedoeling mee hebt. Is dat ook zo?Manlief schreef: ↑22-12-2018 19:12Relax 'n beetje. Natuurlijk niet! Luistert zo nauw per persoon, per branche, per situatie, per seizoen, tijdstip van de dag enz enz. Soms kan het en soms ook niet. Zoiets voel je aan. Heeft verder niets kwaads in de zin. Het ene moment is het puur 'n empatisch schouderklopje. Maar kan ook soms 'n hand op arm zijn. Met iets langer oog contact. En heel vaak ook helemaal niet, omdat het zo niet voelt.
zaterdag 22 december 2018 om 19:30
Soms kan dat ja.
Maar nogmaals, is helemaal afhankelijk van de situatie en persoon. Hoeft ook echt helemaal niets uit voort te komen, niet eens 'n zoen. Beiden getrouwd kan ook. Het maakt ook verschil of je gewoon in werk setting bent, of eind van de week op 'n vrijmibo. Soms ontstaat er bij zo'n (korte) aanraking 'n kriebel. Betekent niets, maar is gewoon fijn. Je merkt het ook bij de ander. Glimlach, oogcontact, ze loopt niet weg, afstand tot elkaar is klein.
Hoe meer ik het uitleg, hoe plastischer het wordt. Alle glans raakt er dan vanaf. Sommige dames hier zullen het herkennen in positieve zin en anderen gruwen er weer van. Waarop we weer op de kern van dit topic komen:
Geef tijdig je grenzen aan.
Maar nogmaals, is helemaal afhankelijk van de situatie en persoon. Hoeft ook echt helemaal niets uit voort te komen, niet eens 'n zoen. Beiden getrouwd kan ook. Het maakt ook verschil of je gewoon in werk setting bent, of eind van de week op 'n vrijmibo. Soms ontstaat er bij zo'n (korte) aanraking 'n kriebel. Betekent niets, maar is gewoon fijn. Je merkt het ook bij de ander. Glimlach, oogcontact, ze loopt niet weg, afstand tot elkaar is klein.
Hoe meer ik het uitleg, hoe plastischer het wordt. Alle glans raakt er dan vanaf. Sommige dames hier zullen het herkennen in positieve zin en anderen gruwen er weer van. Waarop we weer op de kern van dit topic komen:
.
zaterdag 22 december 2018 om 19:32
Waarom zou je een kriebel willen voelen bij een collega? Voor mij zou het voorbij iedere grens zijn als je mij aanraakt en dan zo'n kriebel voelt.Manlief schreef: ↑22-12-2018 19:30Soms kan dat ja.