Khalid krijgt woning, Sander is boos

24-12-2018 09:28 506 berichten
Sander is een Nederlandse jongeman. Hij staat al 8 jaar op de wachtlijst voor een huurwoning in Amsterdam, maar komt steeds maar niet aan de beurt.

Khalid Jones is een kraker die meer dan 10 jaar illegaal in Nederland verbleef. Hij krijgt nu de woning die Sander graag had willen huren. Sorry, Sander.

https://www.geenstijl.nl/5145480/sander ... -hij-niet/
Ikigai schreef:
28-12-2018 16:35
Waarom stond je vriend niet ingeschreven? Ik heb dat gewoon door laten lopen. Je weet maar nooit en het kan geen kwaad.
Omdat hij al lang een relatie had. En redelijk verdient. En nooit had verwacht dat hij ooit zou moeten huren. En dat hij eerder in zijn leven (met toen kleinere wbv en minder import in het dorp) vrij snel aan een woning kon komen. Dat soort dingen (denk ik).
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
28-12-2018 16:59
Het gaat niet alleen om hard werken, maar ook om je carrière uitstippelen, hard werken richting een bepaald doel dus. Ergens blijven zitten waar je nooit een fatsoenlijk salaris zult krijgen is niet zo slim.

Mijn man en ik zijn allebei al vanaf ons 16e hard aan de bak om 15 jaar later een woning te kunnen kopen. Dat is een kwestie van hard werken, maar ook slimme en tactische keuzes maken.
:-D :-D :-D
Jij hebt toch wel gevoel voor humor!
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Dr zijn natuurlijk ook woningbouwverenigingen waarbij het geen ene donder uitmaakt hoe lang je ingeschreven staat. Waar inschrijftijd niet geldt.
Juist om te voorkomen dat er een groot aantal ingeschrevenen zijn, die niet -nu- een woning nodig hebben, is dat systeem overboord gekieperd.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
28-12-2018 19:15
Dr zijn natuurlijk ook woningbouwverenigingen waarbij het geen ene donder uitmaakt hoe lang je ingeschreven staat. Waar inschrijftijd niet geldt.
Juist om te voorkomen dat er een groot aantal ingeschrevenen zijn, die niet -nu- een woning nodig hebben, is dat systeem overboord gekieperd.
Eens. Het beste zou een loting zijn voor elke woning, en dat je je voor zo'n loting moet aanmelden om kans te maken. En dat je bijvoorbeeld voor elke 10 misgelopen woningen een extra lot in de ton krijgt zodat je iets meer kans hebt.
oudebaas schreef:
28-12-2018 17:31
Werk wordt steeds minder plaatsgebonden. Verder zullen ook bedrijven steeds meer de drukke metropolen gaan mijden omdat de grond duur is en omdat de werknemers of te ver moeten forenzen of meer moeten verdienen teneinde de woonruimte te kunnen betalen. Tot slot zal steeds meer werk door robots worden gedaan. Of mensen worden massaal boventallig, of mensen hoeven nog maar 10-15 uur per week te werken.
Ik denk zeker wel dat er in de toekomst dingen zullen veranderen, maar de mensen die nu een woning zoeken, hebben daar vooralsnog niet veel aan. Ik heb zelf twee kinderen, twintigers, dus ik zie het van nabij. De een woont anti-kraak, de ander huurt tijdelijk, particulier, via via. Beide hebben nog geen zicht op iets anders. Ze stellen echt geen hoge eisen, en ze staan open voor alternatieven, maar (ver) buiten de stad verhuizen is nu eenmaal niet voor iedereen een optie. (En dat zeg ik niet om te klagen hoor, even voor goed begrip. Maar het is helaas geen probleem waarvoor makkelijke oplossingen bestaan.)
MarkSD schreef:
28-12-2018 19:42
Eens. Het beste zou een loting zijn voor elke woning, en dat je je voor zo'n loting moet aanmelden om kans te maken. En dat je bijvoorbeeld voor elke 10 misgelopen woningen een extra lot in de ton krijgt zodat je iets meer kans hebt.
Dat lijkt me het meest oneerlijke systeem ooit.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
28-12-2018 16:59
Het gaat niet alleen om hard werken, maar ook om je carrière uitstippelen, hard werken richting een bepaald doel dus. Ergens blijven zitten waar je nooit een fatsoenlijk salaris zult krijgen is niet zo slim.

Mijn man en ik zijn allebei al vanaf ons 16e hard aan de bak om 15 jaar later een woning te kunnen kopen. Dat is een kwestie van hard werken, maar ook slimme en tactische keuzes maken.
Je schrijft allemaal rare dingen.
Alsof alles in het leven te voorspellen valt. Of uit te stippelen, of richting een doel te blijven werken.
Vanaf je 16e hard aan het werk? Herkenbaar. Daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat ik HEEL ERG slim ben geworden door naast al dat gewerk ook nog te leren. Etholoog. Dat, zeg maar.
Jammer dat je met specifieke, superslimme beroepen nog steeds niet de eurobiljetjes van de grond kan rapen.
Sommige mensen hebben een ander doel. Die streven iets anders na dan een koophuis.
Ik help graag dieren en mensen in nood.
Ja, ik had ook supermegagraag een stukje grond gekocht, met een kneuterig klein huisje erop. En dan vol met beesten waarop ik al mijn kennis en liefde kon toepassen. Helaas zegt de computer bij de bank stelselmatig "NEE!" bij een aanvraag voor een hypotheek. Want ja, zelfstandig, part-time baan, alleenstaand. Al tegen de 40..

Is jammer, vind ik vaak niet eerlijk. Maar dat maakt niet dat ik niet minder hard werk, recht heb op minder woning of profiteer van een sociaal stelsel. Ik draag er immers net zo hard aan bij.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
28-12-2018 16:59
Het gaat niet alleen om hard werken, maar ook om je carrière uitstippelen, hard werken richting een bepaald doel dus. Ergens blijven zitten waar je nooit een fatsoenlijk salaris zult krijgen is niet zo slim.

Mijn man en ik zijn allebei al vanaf ons 16e hard aan de bak om 15 jaar later een woning te kunnen kopen. Dat is een kwestie van hard werken, maar ook slimme en tactische keuzes maken.
Hoeveel betaalt Sanoma jou eigenlijk om dit soort braaksels uit te storten over het forum?
Ja, ja, dat deed-ie goed èy!
Ikzegookwat schreef:
28-12-2018 19:59
Dat lijkt me het meest oneerlijke systeem ooit.
Waarom? Met zo'n systeem zorg je er voor dat de meest actieve zoekers (die dus de nood het hoogst ervaren) het eerst aan een woning komen. Lijkt mij eerlijker dan al die jaren slapende -het-kan-ooit-nodig-zijn ingeschrevenen die opeens meer rechten hebben dan mensen die al 5 jaar op elke woning reageren.
Het-groepje schreef:
28-12-2018 17:27
Ach joh, eerder stond er dat er werd gehuurd voor 1800 dus zo slim en taktisch klinkt het allemaal niet eens.
Eerder braaf en zouteloos en zonder netwerk.
Dat was met twee andere huisgenoten in hartje Amsterdam. Ik was blij met dat huis, al betaalde ik er 600 euro voor en inderdaad 1800 met z'n drieën. Ik had erg lieve en gezellige huisgenoten, dus ik had echt geen klagen, maar ergens is het natuurlijk te zot voor woorden dat wij 1800 euro betaalden voor hetzelfde appartement en de buren er voor een schijntje zaten door de sociale huur.
MarkSD schreef:
28-12-2018 17:47
Omdat hij al lang een relatie had. En redelijk verdient. En nooit had verwacht dat hij ooit zou moeten huren. En dat hij eerder in zijn leven (met toen kleinere wbv en minder import in het dorp) vrij snel aan een woning kon komen. Dat soort dingen (denk ik).
Tja, ik vind dat toch echt een beetje dom. Ik zit nu zelf in een vrij riante positie, maar laat mijn inschrijving lekker door lopen. Je weet maar nooit wat het leven je gaat brengen en een scheiding is echt zo surrealistisch niet, aangezien 40% uit elkaar gaat.

Ik heb al zo'n gigantische bak ellende meegemaakt, dat ik maar liever voorbereid ben. En die 50 euro per jaar zal me de kop niet kosten.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
28-12-2018 21:04
Dat was met twee andere huisgenoten in hartje Amsterdam. Ik was blij met dat huis, al betaalde ik er 600 euro voor en inderdaad 1800 met z'n drieën. Ik had erg lieve en gezellige huisgenoten, dus ik had echt geen klagen, maar ergens is het natuurlijk te zot voor woorden dat wij 1800 euro betaalden voor hetzelfde appartement en de buren er voor een schijntje zaten door de sociale huur.
De buren zaten er voor een schijntje door de sociale huur? Nee, jij zat daar duur omdat jouw verhuurder jullie uitbuitte. Hoezo ben je daar geen procedure tegen begonnen? Ik heb het zelf 2x gedaan via de Huurcommissie en beide keren mijn huur naar beneden gekregen.
MarkSD schreef:
28-12-2018 20:51
Waarom? Met zo'n systeem zorg je er voor dat de meest actieve zoekers (die dus de nood het hoogst ervaren) het eerst aan een woning komen. Lijkt mij eerlijker dan al die jaren slapende -het-kan-ooit-nodig-zijn ingeschrevenen die opeens meer rechten hebben dan mensen die al 5 jaar op elke woning reageren.

Ik ben met je eens dat al die mensen die "voor alle zekerheid" ingeschreven staan voor wachtlijstvervuiling zorgen, maar oneerlijk zou ik het niet willen noemen. Het grote woningtekort werkt in de hand dat mensen dit gaan doen. Als ze dan om de één of andere reden opeens dringend een huis nodig hebben en ze hebben genoeg inschrijftijd, dan hebben ze daar gewoon recht op. Bij een lotingssysteem zou iemand die vandaag bedenkt om maar eens mee te gaan loten op een gewilde woning, zomaar geluk kunnen hebben. Dat vind ik veel oneerlijker. Of je zou bijvoorbeeld voor ieder inschrijfjaar een lot moeten krijgen, maar dat werkt dan toch ook weer het voor de zekerheid ingeschreven blijven staan in de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
29-12-2018 08:41
Ik ben met je eens dat al die mensen die "voor alle zekerheid" ingeschreven staan voor wachtlijstvervuiling zorgen, maar oneerlijk zou ik het niet willen noemen. Het grote woningtekort werkt in de hand dat mensen dit gaan doen. Als ze dan om de één of andere reden opeens dringend een huis nodig hebben en ze hebben genoeg inschrijftijd, dan hebben ze daar gewoon recht op. Bij een lotingssysteem zou iemand die vandaag bedenkt om maar eens mee te gaan loten op een gewilde woning, zomaar geluk kunnen hebben. Dat vind ik veel oneerlijker. Of je zou bijvoorbeeld voor ieder inschrijfjaar een lot moeten krijgen, maar dat werkt dan toch ook weer het voor de zekerheid ingeschreven blijven staan in de hand.
Iemand die voor de zekerheid tig jaar ingeschreven staat, kan dus ook van de 1 op andere dag bedenken dat ie een woning wil.
Ik zie daarin niet zoveel verschil met het lotingsysteem.

Wie nu voor de zekerheid ingeschreven staat, kan de “pech” hebben dat betr woningbouwvereniging stopt met dat systeem. Of stopt met puntentelling bij 3 jaar ofzo. En dat al die 3+ jaren op 1 grote hoop komen.

Als iemand actief zoek (meeloot) niet alleen maar selectief reageert, zou dat idd beloont kunnen worden met een extra “lootje”.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat geen 1 systeem 100% eerlijk is of eerlijk ervaren wordt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ikzegookwat schreef:
29-12-2018 08:41
Ik ben met je eens dat al die mensen die "voor alle zekerheid" ingeschreven staan voor wachtlijstvervuiling zorgen, maar oneerlijk zou ik het niet willen noemen. Het grote woningtekort werkt in de hand dat mensen dit gaan doen. Als ze dan om de één of andere reden opeens dringend een huis nodig hebben en ze hebben genoeg inschrijftijd, dan hebben ze daar gewoon recht op. Bij een lotingssysteem zou iemand die vandaag bedenkt om maar eens mee te gaan loten op een gewilde woning, zomaar geluk kunnen hebben. Dat vind ik veel oneerlijker. Of je zou bijvoorbeeld voor ieder inschrijfjaar een lot moeten krijgen, maar dat werkt dan toch ook weer het voor de zekerheid ingeschreven blijven staan in de hand.
Het is helemaal niet oneerlijk, mijn allerliefste rustige hoogbejaarde buuf is net verhuist daarvoor is in de plaats een gezin met 3 kleine kinderen gekomen. Denk je dat ik nu rustig ga afwachten om 10 jaar inschrijftijd op te bouwen?
Ik heb altijd ingeschreven gestaan daar betaal ik voor.
Alle reacties Link kopieren
Als er heel veel mensen voor de zekerheid tig jaar ingeschreven staan, is er niet zo goed zicht op hoeveel woningbouw nodig is.

Ook dat systeem heeft zn nadeel.
Misschien kan bij inschrijving aangegeven worden op welke termijn welk soort woning nodig/gewenst is.
Maar in veel gevallen zal dat niet te voorspellen zijn.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
29-12-2018 09:07
Iemand die voor de zekerheid tig jaar ingeschreven staat, kan dus ook van de 1 op andere dag bedenken dat ie een woning wil.
Ik zie daarin niet zoveel verschil met het lotingsysteem.

Wie nu voor de zekerheid ingeschreven staat, kan de “pech” hebben dat betr woningbouwvereniging stopt met dat systeem. Of stopt met puntentelling bij 3 jaar ofzo. En dat al die 3+ jaren op 1 grote hoop komen.

Als iemand actief zoek (meeloot) niet alleen maar selectief reageert, zou dat idd beloont kunnen worden met een extra “lootje”.

Maar denk je niet dat het eigenlijk zo zou moeten zijn, dat wanneer je, om wat voor reden dan ook, wilt verhuizen, dat binnen een redelijke termijn zou moeten kunnen? Dat dit niet kan, werkt in de hand dat mensen zekerheden gaan inbouwen. Ik heb daar geen moeite mee. Een lotingssysteem is echter volstrekt willekeurig; als je pech hebt, zou je zelfs nooit aan een andere woning komen op die manier. Er zijn ook maar weinig mensen die de 100.000 winnen, ook al loten ze elke maand mee. (En ja, ik weet dat je daar qua kansberekening minder kans op hebt, maar je snapt wel wat ik bedoel.)
simbalabimba schreef:
29-12-2018 09:23
Als er heel veel mensen voor de zekerheid tig jaar ingeschreven staan, is er niet zo goed zicht op hoeveel woningbouw nodig is.

Ook dat systeem heeft zn nadeel.
Misschien kan bij inschrijving aangegeven worden op welke termijn welk soort woning nodig/gewenst is.
Maar in veel gevallen zal dat niet te voorspellen zijn.

Dat ben ik op zich met je eens, maar voorlopig zijn er nog steeds gewoon veel woningen nodig. Mijn dochter staat al tig jaar ingeschreven en is nog steeds 200-zoveelste als ze reageert. Dat zijn dus mensen die reageren en (mag ik aannemen) op dit moment een woning zoeken. Als er voldoende woningen zijn, dan neemt het inschrijven voor de zekerheid vanzelf af, omdat het dan niet meer nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Op redelijke termijn iets krijgen zou mogelijk moeten zijn, maar of daar persee alleen het “voor de zekerheid ingeschreven systeem” geschikt voor is?
Bij een ander systeem, bijv loting, zouden degenen die actief reageren, na een bepaald aantal lotingen een extra stem kunnen krijgen.
Er kan door de woningbouwverenigingen een maximale termijn gesteld worden, waarbinnen woningzoekenden een woning zou moeten hebben.
Bij actief zoeken kan dan bijvoorbeeld voorrang/urgentie/of iets dergelijks verleend worden.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
29-12-2018 09:34
Op redelijke termijn iets krijgen zou mogelijk moeten zijn, maar of daar persee alleen het “voor de zekerheid ingeschreven systeem” geschikt voor is?
Bij een ander systeem, bijv loting, zouden degenen die actief reageren, na een bepaald aantal lotingen een extra stem kunnen krijgen.
Er kan door de woningbouwverenigingen een maximale termijn gesteld worden, waarbinnen woningzoekenden een woning zou moeten hebben.
Bij actief zoeken kan dan bijvoorbeeld voorrang/urgentie/of iets dergelijks verleend worden.

Dus als je een paar keer uitgeloot bent en je hebt je maximale inschrijfduur bereikt, dan mag je weer opnieuw beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
29-12-2018 09:32
Dat ben ik op zich met je eens, maar voorlopig zijn er nog steeds gewoon veel woningen nodig. Mijn dochter staat al tig jaar ingeschreven en is nog steeds 200-zoveelste als ze reageert. Dat zijn dus mensen die reageren en (mag ik aannemen) op dit moment een woning zoeken. Als er voldoende woningen zijn, dan neemt het inschrijven voor de zekerheid vanzelf af, omdat het dan niet meer nodig is.
Het aantal reageerders op een woning kan idd een goeie indicatie zijn.
Dan mag je idd hopen dat er niet gereageerd wordt alleen maar im te reageren. Dat kan “ afgestraft” worden als zon type reageerder nr 1 staat en de woning afwijst. Bij max 3 afwijzingen ofzo, terug naar 0 punten.
Bij een ander systeem zou zo’n reageren om te reageren actie, niet mee kunnen tellen als actief reageren.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
29-12-2018 09:37
Dus als je een paar keer uitgeloot bent en je hebt je maximale inschrijfduur bereikt, dan mag je weer opnieuw beginnen?
Deze snap ik niet.

Welke maximale inschrijfduur? Je schrijft je in ( krijgt geen punten per ingeschreven maand) en kunt meeloten op elke woning waarvoor je in aanmerking komt) . Dan kun je dus het geluk hebben meteen ern woning te krijgen. Heb je pech, reageer je actief, maar wirdt je tig keer uitgeloot, krijg je een extra stem/lootje, dus meer kans een volgende keer.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
29-12-2018 09:37
Dus als je een paar keer uitgeloot bent en je hebt je maximale inschrijfduur bereikt, dan mag je weer opnieuw beginnen?
Dit zou een eis kunnen zijn die de woningbouw zichzelf oplegd.
Reageer je actief, maar wordt je telkens uitgeloot, verplicht de woningbouw zichzelf juist om je ( op een andete manier dan het gewone lotingsysteem) aan een woning te helpen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
KataTonDemonaEaytoy schreef:
28-12-2018 20:05
Je schrijft allemaal rare dingen.
Alsof alles in het leven te voorspellen valt. Of uit te stippelen, of richting een doel te blijven werken.
Vanaf je 16e hard aan het werk? Herkenbaar. Daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat ik HEEL ERG slim ben geworden door naast al dat gewerk ook nog te leren. Etholoog. Dat, zeg maar.
Jammer dat je met specifieke, superslimme beroepen nog steeds niet de eurobiljetjes van de grond kan rapen.
Sommige mensen hebben een ander doel. Die streven iets anders na dan een koophuis.
Ik help graag dieren en mensen in nood.

Ja, ik had ook supermegagraag een stukje grond gekocht, met een kneuterig klein huisje erop. En dan vol met beesten waarop ik al mijn kennis en liefde kon toepassen. Helaas zegt de computer bij de bank stelselmatig "NEE!" bij een aanvraag voor een hypotheek. Want ja, zelfstandig, part-time baan, alleenstaand. Al tegen de 40..

Is jammer, vind ik vaak niet eerlijk. Maar dat maakt niet dat ik niet minder hard werk, recht heb op minder woning of profiteer van een sociaal stelsel. Ik draag er immers net zo hard aan bij.
Het een hoeft het ander niet in de weg te staan. Uiteraard heb ik meer doelen in mijn leven dan dat koophuis, maar je moet toch ergens wonen en dan betaal ik liever iedere maand geld wat een investering is in mijn toekomst en dat van mijn kinderen, dan dat ik het over de balk gooi.

Voor mij hoort dat onder de noemer: goed voor mezelf zorgen. De basis dus, die ik graag goed wilde hebben voor mijn gezin. Straks op mijn 55e heb ik mijn huis afbetaald, dat vind ik toch een prettig idee. Juist omdat ik me realiseer dat ik niet voor eeuwig jong, gezond en krachtig zal zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven