Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
23-12-2018 00:15
Doe es een foto? ;)
Ik ben bijna klaar met deze: https://www.ravelry.com/patterns/library/euclid-5
WoW dat is een mooie !

Ben net begonnen met haken en krijg de smaak te pakken. Ben nu bezig met een knuffelkonijntje. Ik heb als kind wel gehaakt op schooljaar daarna eigenlijk nooit meer maar zie zoveel leuke dingen op pinterest dus ben nog wel even bezig. Wel even zoeken naar alle steken en afkortingen. Gelukkig is er you tube :-D
Deze: https://www.ravelry.com/patterns/library/tea-house-wrap
Dat heb je met die driehoeken :D

Ik het begin gaat het supervlot, en daarna steeds langzamer en langzamer. Succes!!

Ik heb een aantal bollen van dat velours spul gekocht bij de zeeman laatst. Wist niet precies wat ik ermee wilde maken. Nu een vest gezien op ravelry en aan het omrekenen geslagen. Dat wordt nog wat... wel minder steken, dus ik weet sneller of het een totale mislukking is of niet!

Ben wel weer toen aan iets minder priegeligs. Voor kerst allemaal kleine projectjes gemaakt voor in de boom (sterren, sneeuwmannen, van die gratis monstertjes van Rebecca Danger)
Mooie doeken!

Wij krijgen over een paar maand een kindje, dus vooral babydingetjes hier :)

Ik heb ook nog een vest voor mezelf liggen (haken), maar dat zijn ook zulke lange saaie toeren dat dat wel even doorzetten wordt om af te krijgen.
Priegelwerk vind ik niet leuk. Heel soms doe ik het wel eens, maar na dat project weet ik ook waarom ik dat nooit doe ;-D
Ik ben bezig met een granny square dekentje. Van die vierkantjes, en ik maak er dan een bloemetje in.
Ik ook, maar zonder bloemetje, gewoon grannies. Ik heb nu al een stapel witte, en ben bezig met de zachtroze. Daarna moet ik even kijken wat voor kleuren ik bij ga halen ...
Ah, ik zocht al een tijdje naar een haaktopic hier, gevonden dus :)

Ik heb onlangs de Persian tiles eastern juwels deken gehaakt, was de eerste keer dat ik een groot ding maakte en is me geweldig goed meegevallen.

Ben nu bezig met de lossen&vasten CAL 2016.

Pakket voor de Complications CAL 2019 staat al klaar, wachten tot 18.01.

Verder haak ik graag (grotere) beesten, haal patronen bij Wolplein.
Jaa leuk topic!
Ik kan haken en breien, maar het laatste heb ik een gruwelijke hekel aan.
Halen daarentegen heb k een paar jaar geleden geleerd en blijk ik erg leuk te vinden! Heb al diverse sjaals en omslagdoeken en dekentjes gehaakt.
Ben net begonnen aan een rokje voor mijn (dreumes-)dochter. Een paar weken geleden ook een gemaakt, en kreeg meteen de kriebels voor een nieuwe.
Een CAL lijkt me ook gaaf! Ga zo eens googelen naar die van 2019.
B2L schreef:
29-12-2018 14:44
Jaa leuk topic!
Ik kan haken en breien, maar het laatste heb ik een gruwelijke hekel aan.
Halen daarentegen heb k een paar jaar geleden geleerd en blijk ik erg leuk te vinden! Heb al diverse sjaals en omslagdoeken en dekentjes gehaakt.
Ben net begonnen aan een rokje voor mijn (dreumes-)dochter. Een paar weken geleden ook een gemaakt, en kreeg meteen de kriebels voor een nieuwe.
Een CAL lijkt me ook gaaf! Ga zo eens googelen naar die van 2019.

Ik heb al meerdere CAL's gemaakt. Bijna elk respectabele deken ontwerper of haakshop heeft wel een CAL.

Bedenkt vooraf wat voor soort CAL je wilt maken, met vierkantjes, aparte patronen en vormen, inclusief Tunish haken, in1 kleur of meerdere kleuren, hoe ingewikkeld wil je het hebben? En hoe wil je de patronen hebben Ned/Eng, beschreven patroon of diagrammen, met/zonder video uitleg.

Ik ben nu bijna klaar met de Havana Cal van Tinna Thorudottir Thorvaldar. Heel leuk patroon. Cosy woondeken en droomdeken zijn ook leuk om te doen. Mijn volgende wordt de Hook and Locked Cal van de Handwerkjuf. Ik haak de CAL's eigenlijk altijd in mijn eigen tempo. De patronen sla ik op, en maak de Cal wanneer het mij uitkomt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Speciaal voor dit topic mijn account maar weer eens afgestoft. Ik ben namelijk ook een enorme brei-fan. Door de drukte van een gezin blijven projecten langer dan me lief is op de plank liggen, maar ik mag graag de breipennen oppakken. Momenteel ben ik met een trui voor m’n kleintje bezig, die hoef ik alleen nog in elkaar te zetten, het volgende project worden wanten voor hem. Dan wil ik voor het eerst dubbel breien.
jee er gebeurd weer vanalles hier.... ik ben bijna klaar met de double trouble cal (als in nog 2 toeren en dan de rand waar ik nogal tegenop zie) daarna ga ik weer eens sokken breien met patroon dit keer dus ben benieuwd heb de wol al. En eigenlijk wil ik een malapatroon gaan haken vind ze zo leuk.... en ergens heb ik nog een borduurwerk liggen waar ik af en toe weer mee aan de slag ga maar van een 10 jaren plan maak ik er maar minimaal 15 van :rofl:
MonicaG schreef:
27-12-2018 08:04
Ah, ik zocht al een tijdje naar een haaktopic hier, gevonden dus :)

Ik heb onlangs de Persian tiles eastern juwels deken gehaakt, was de eerste keer dat ik een groot ding maakte en is me geweldig goed meegevallen.

Ben nu bezig met de lossen&vasten CAL 2016.

Pakket voor de Complications CAL 2019 staat al klaar, wachten tot 18.01.

Verder haak ik graag (grotere) beesten, haal patronen bij Wolplein.

De Lossen&Vasten CAL 2016 heb ik ook gemaakt. leuk patroon. Echt een mooie deken geworden. Ik twijfel nog over de Complications CAL.

Eerst de Hooked and Locked Cal afmaken. ;-)
Ik heb CAL moeten googlen. Chrochet along dus. Hoe werkt zoiets? Krijg je iedere week een toer?
Celaena_Aelin schreef:
31-12-2018 11:29
Ik heb CAL moeten googlen. Chrochet along dus. Hoe werkt zoiets? Krijg je iedere week een toer?
Dat is ongeveer de bedoeling. Soms 2 aparte toeren, soms een patroontje van meerdere toeren. Is afhankelijk van het patroon. Ik heb een deken gehaakt waarbij de toeren allemaal ongeveer even lang zijn (dat was steeds 1 a 2 toeren per week), maar ook een deken waarbij je met een granny square begint. De granny was dan de eerste week, tweede week 6 toeren en steeds minder toeren per week aangezien ze steeds langer duurde omdat de deken groter werd. Ik ben op de helft van deze deken (qua formaat dan), ik denk dat de andere helft nog 2x zo lang duurt....

Ik sla de patronen ook elke week op en haak ze wanneer ik daar zin in heb. Ik haak (en brei) in periodes, dus 1 toer per week is niks als ik een manie heb. Maar ik heb er ook maanden bij zitten dat ik geen haak- of breinaald aanraak (inmiddels 5 maanden geleden ;) )
Celaena_Aelin schreef:
31-12-2018 11:29
Het patroon is geheim, je weet ongeveer hoe het eruit gaat zien, maar de het complete project krijg je vooraf niet te zien. Elke week, of elke 2 weken (of andere periode) komt er een nieuw deel van het patroon vrij. Je kunt al die patronen natuurlijk opslaan en dan in je eigen tempo haken. Meestal is er ook een Facebookgroep waar je hulp kan krijgen en je vorderingen kan laten zien. De patronen worden meestal zowel via een Facebookpagina als een gewone website/blog vrijgegeven. Internationale patronen ook via Ravely.

CAL zijn vaak dekens, maar kan ook een knuffel, sjaal, huisdecoratie, etc zijn.

KAL is de breivariant (knitting along)
hamerhaai schreef:
31-12-2018 09:09
De Lossen&Vasten CAL 2016 heb ik ook gemaakt. leuk patroon. Echt een mooie deken geworden. Ik twijfel nog over de Complications CAL.

Eerst de Hooked and Locked Cal afmaken. ;-)

De deken zelf heb ik af, ben alleen zo stom geweest om de vierkantjes pas na de deken te doen.
Dus nu zit ik tegen heug en meug 48 vierkantjes te haken, zet ze wel telkens al aan elkaar, maar bleh, dat doe ik dus nooit meer op die manier.
Kijk echt uit naar het moment dat ik de rand mag beginnen.
(Vandaag 6 vierkantjes gehaakt, nog 6 te gaan.)

Dit was de eerste keer dat ik een CAL heb gemaakt - ben nog maar een dik half jaar bezig met haken - en deze gaat op een kleine twee maand klaar zijn.

Maar ik denk wel dat het voor mij een beter plan is om een CAL met wekelijkse stukken te maken en niet in 1 keer door te willen gaan. Merk dat ik soms op het obsessieve af bleef doordoen :$

Die hooked & locked ziet er mooi uit, maar lijkt me wel erg moeilijk?
Is ie echt zo moeilijk of valt het wel mee?
(Ik mag van mezelf even geen nieuwe patronen bekijken, niet voor de L&V klaar is.)
Mijn granny’s zijn trouwens hierop gebaseerd: https://youtu.be/8rT2NU0Eb2E
Terugkijkend op 2018 vind ik dat ik weinig heb gehaakt, maar er waren andere hobby's die afgelopen jaar meer tijd hebben gekost.

Voor 2019 wil ik 12 projecten gaan maken: gemiddeld 1 per maand. Mijn plannen:
* omslagdoek afmaken (tea house wrap)
* poncho of vest maken (patroon moet ik nog zoeken)
* muts (ik ben mijn favoriete muts kwijtgeraakt)
* sokken
* sleutelhangers
Ik wil graag als volgend project aan een gebreide omslagdoek beginnen met kleurverloop...Dit patroon vind ik erg mooi maar in de instructie https://www.ravelry.com/patterns/library/boneyard-shawl staan rondbreidnaalden. Ik heb alleen een veel dikkere rondbreinaald..zou het ook met gewone naalden kunnen?
Volgens mij wel, maar doordat je steeds meerdert heb je denk ik wel heel veel steken op je naalden staan op een gegeven moment.

Engelse patronen werken trouwens vaak standaard met rondbreinaalden, ook als het patroon heen- en weergaand is. Ik vind het zelf ook wel fijn breien dus doe het eigenlijk ook altijd.
Het kan denk ik wel, maar wordt op een gegeven moment toch lastig omdat je zoveel steken op moet hebben staan. Ik ben bezig met een vergelijkbare sjaal, en ben erg blij dat ik hem op een rondbreinaald heb staan. Tegen het einde staan de steken van de 'andere kant' dan ook echt een flink eind naar mijn linkernaald toe op de kabel.
Mijn moeder leerde mij breien toen ik 6 jaar was, ik ben nu 50 en brei en haak nog steeds. Het is een uit de hand gelopen hobby!! :-D
Ik brei voor volwassenen, baby's en poppen maar haak ook veel knuffels. Ik woon in Spanje en hier bij mij in de buurt is een handwerkwinkel waar altijd wel iemand vraagt om een gebreide trui, vest of sokken.
Ik werk de hele dag, maar 's avonds moet er gebreid worden. Dat is mijn manier van ontspannen en tijdens het breien zit ik al te denken wat ik nog meer kan maken.....Word er een baby geboren dan heb ik altijd wel wat gemaakt voor een origineel cadeautje. Het borduren is op het moment op een tweede plaats gezet.
Vraag ik me ineens af: kan je een naaipatroon na-haken? Dus dat ik het patroon pak van een goed zittend vast en dan ieder deel namaken met haken. De meeste haak patronen van vesten hebben lelijke, vierkante mouw inzetten, dan heb ik liever de mooie mouwvorm van een naaipatroon. En dan zou ik er zelfs meer vorm in kunnen maken bv een bustenaad.
Ik denk dat gehaakt materiaal heel anders valt dan de stof die je voor een naaipatroon zou gebruiken, ook afhankelijk met welk garen en steek je haakt en met wat voor stof je het naaipatroon zou maken. Ik zou dan eerder in je mouwpatroon wat steken minderen naar het einde van je mouwen toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven