'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Even de omgekeerde wereld: mijn man heeft jarenlang ultralights gevlogen. Tot zijn verbazing en plezier zaten bij hem op de opleiding twee 737-piloten (vrienden van elkaar), die met veel enthousiasme en lol de opleiding volgden en later bevlogen clubleden werden.
Je zou zo denken: ver beneden hun stand, want 100 keer zoveel capaciteit, maar ze vonden het geweldig. Kan jij je daar wat bij voorstellen, Cygnus?
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Sri-is-back-now schreef:
02-01-2019 23:19
Even de omgekeerde wereld: mijn man heeft jarenlang ultralights gevlogen. Tot zijn verbazing en plezier zaten bij hem op de opleiding twee 737-piloten (vrienden van elkaar), die met veel enthousiasme en lol de opleiding volgden en later bevlogen clubleden werden.
Je zou zo denken: ver beneden hun stand, want 100 keer zoveel capaciteit, maar ze vonden het geweldig. Kan jij je daar wat bij voorstellen, Cygnus?
Ja, dat kan ik me zeker voorstellen. Begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met 'beneden hun stand'. Welke stand is dat dan van verkeersvlieger? Want het is ook gewoon een beroep, en, net als jouw man neem ik aan, zijn ze ultralight gaan vliegen voor hun plezier. Het is een heel andere manier van vliegen en dat maakt het dan ook zo leuk.
Ik vlieg zelf niet op ultralights, maar huur nog wel regelmatig een klein vliegtuigje voor 4 personen. Gewoon omdat het leuk vliegen is, maar ik heb dan niet het gevoel dat dat 'beneden mijn stand' is. Sterker nog, van vliegers die in de kleine luchtvaart werkzaam zijn kan ik ook nog veel leren, en zij misschien af-en-toe wat van mij. Heb twee jaar geleden mijn profcheck gedaan in een klein vliegtuigje, en de examinator had als opmerking dat mijn manier van radio doen aangaf dat ik onzeker was tijdens het vliegen. Als je iets wordt verteld over de radio moet je dat herhalen om aan te geven dat je het goed begrepen hebt, en ik deed dat steevast in omgekeerde volgorde. Volgens de examinator deed ik dat omdat het laatste het makkelijkst te herhalen is, maar ik heb het mezelf juist aangeleerd om aan te geven dat ik niet alleen maar klanken reproduceer, maar ook de inhoud heb begrepen door het in omgekeerde volgorde 'terug te lezen'. Dat had hij nog nooit gehoord... Vond dat wel grappig.
Aan de andere kant heeft hij veel meer ervaring met het landen van een klein vliegtuig, dus daar had hij nog wel wat tips voor me om dat beter te doen.
Het heeft niets met stand te maken, het is een andere tak van sport. Wat ik wel vind, is dat er best wel wat hobbyisten rond vliegen, en dat is niet erg zolang ze weten waar ze mee bezig zijn, maar dat is niet altijd zo. Is niet zo raar als je als hobbyvlieger niet zoveel vlieguren maakt, maar dat zorgt er wel voor dat je in een klein vliegtuig soms erg goed moet opletten.
mamaonbekend schreef:
02-01-2019 20:07
Ik breek even in. Interessant topic !

Mijn kind heeft ook interesse in de luchtvaart, maar niet in de functie van piloot of steward. Hij wil later graag “op het vliegveld werken”, maar heeft niet persé een concreet beroep voor ogen. Luchtverkeersleider vindt hij wel interessant, maar dat heeft ook een zeer zware selectieprocedure. De kans is dus erg klein dat je hier terecht kunt. Hij zou heel graag eens rondkijken op zo’n verkeerstoren, maar dat is kennelijk niet mogelijk. Heb hen via FB al eens gevraagd, maar helaas.

We zijn dus aan het nadenken en zoeken naar leuke opleidingen waarmee je op het vliegveld terecht kunt. We hebben de opleiding Avation in Amsterdam en Luchtvaarttechnologie in Delft zelf al gevonden.
En ook de opleiding Luchtgevechtsleider bij Luchtmacht Defensie. Maar ook hier is denk ik de kans groot dat je als “soldaat” uitgezonden wordt. Dit staat er nl. bij :
Je kunt aan de slag bij het Air Operations and Control Station (AOCS) in Nieuw-Milligen of in het buitenland, zoals op de NATO Air Base in Geilenkirchen, Duitsland. Ook ga je soms mee naar het buitenland voor oefeningen of uitzendingen. Voordat je als Officier Luchtgevechtsleider aan de slag gaat, volg je de officiersopleiding aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda gedurende 10-12 weken“ .
Dus als je daar eerst als soldaat moet gaan werken, met alle risico’s van dien, denk ik niet dat die opleiding nog hoog op zijn lijstje staat...

Mijn vraag dus: Hebben de mensen die hier in “het wereldje” zitten, nog andere ideeën voor (HBO-)opleidingen in de luchtvaart?
Dan kunnen we daar eens naar kijken en t.z.t. ook open dagen gaan bezoeken.
Ik denk dan even hardop: dispatcher (bereidt vluchten voor en volgt deze vanuit een centrum), teamleider omdraai (coördineert de afhandeling van een vliegtuig na aankomst en voor vertrek), diverse coördinatietaken (regie push-back, regie sleepdienst), marshaller. Zomaar wat ideeën welke functies er zijn die wel met de operatie te maken hebben. Welke opleidingen daarvoor geschikt zijn, dat antwoord moet ik je schuldig blijven, maar bij KLM - of een andere maatschappij - of bij Luchthaven Schiphol zal je er ongetwijfeld wel wat informatie over kunnen vinden.
Verkeersleider worden betekent inderdaad een zware selectieprocedure, waarbij je bovendien voor lange tijd in opleiding bent en elk moment nog kunt uitvallen. Maar wel een mooi beroep, je mag de hele dag met vliegers praten :biggrin: (en ja, dat is niet serieus bedoeld! Flauw vliegergrapje)
@Cygnus, ik had "beneden hun stand" ook beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten, want het was ironisch bedoeld.
Jouw opmerkingen over die vele landingen klopt zeker, want waar mijn man vloog, vlak over de grens in Duitsland, kostte een landing destijds nog geen 4 euro :biggrin: . Kom daar eens om in Nederland!
Leuk om te lezen dat jij ook plezier hebt in kleine toestellen en hun eigenschappen. Tip (als je het al niet allang gedaan hebt): vlieg eens naar Borkum, erg leuk. Weet alleen niet uit mijn hoofd wat daar mag landen.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
cygnus schreef:
02-01-2019 23:55
Ik denk dan even hardop: dispatcher (bereidt vluchten voor en volgt deze vanuit een centrum), teamleider omdraai (coördineert de afhandeling van een vliegtuig na aankomst en voor vertrek), diverse coördinatietaken (regie push-back, regie sleepdienst), marshaller. Zomaar wat ideeën welke functies er zijn die wel met de operatie te maken hebben. Welke opleidingen daarvoor geschikt zijn, dat antwoord moet ik je schuldig blijven, maar bij KLM - of een andere maatschappij - of bij Luchthaven Schiphol zal je er ongetwijfeld wel wat informatie over kunnen vinden.
Verkeersleider worden betekent inderdaad een zware selectieprocedure, waarbij je bovendien voor lange tijd in opleiding bent en elk moment nog kunt uitvallen. Maar wel een mooi beroep, je mag de hele dag met vliegers praten :biggrin: (en ja, dat is niet serieus bedoeld! Flauw vliegergrapje)
Heb even gegoogled maar lijken me leuke functies inderdaad. Zal het tegen zoon zeggen.
Welke opleiding hiervoor nodig is, heb ik echter niet kunnen vinden.
Zag ergens staan dat voor de Omdraai-functie een MBO nivo wordt gevraagd. Beetje jammer, als je een HBO opleiding hebt gedaan. Anderzijds: je moet vooral een baan zoeken die bij je past én waar je plezier uithaalt.
mamaonbekend schreef:
02-01-2019 20:07
Ik breek even in. Interessant topic !

Mijn kind heeft ook interesse in de luchtvaart, maar niet in de functie van piloot of steward. Hij wil later graag “op het vliegveld werken”, maar heeft niet persé een concreet beroep voor ogen. Luchtverkeersleider vindt hij wel interessant, maar dat heeft ook een zeer zware selectieprocedure. De kans is dus erg klein dat je hier terecht kunt. Hij zou heel graag eens rondkijken op zo’n verkeerstoren, maar dat is kennelijk niet mogelijk. Heb hen via FB al eens gevraagd, maar helaas.

We zijn dus aan het nadenken en zoeken naar leuke opleidingen waarmee je op het vliegveld terecht kunt. We hebben de opleiding Avation in Amsterdam en Luchtvaarttechnologie in Delft zelf al gevonden.
En ook de opleiding Luchtgevechtsleider bij Luchtmacht Defensie. Maar ook hier is denk ik de kans groot dat je als “soldaat” uitgezonden wordt. Dit staat er nl. bij :
Je kunt aan de slag bij het Air Operations and Control Station (AOCS) in Nieuw-Milligen of in het buitenland, zoals op de NATO Air Base in Geilenkirchen, Duitsland. Ook ga je soms mee naar het buitenland voor oefeningen of uitzendingen. Voordat je als Officier Luchtgevechtsleider aan de slag gaat, volg je de officiersopleiding aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda gedurende 10-12 weken“ .
Dus als je daar eerst als soldaat moet gaan werken, met alle risico’s van dien, denk ik niet dat die opleiding nog hoog op zijn lijstje staat...

Mijn vraag dus: Hebben de mensen die hier in “het wereldje” zitten, nog andere ideeën voor (HBO-)opleidingen in de luchtvaart?
Dan kunnen we daar eens naar kijken en t.z.t. ook open dagen gaan bezoeken.
Als je voor defensie kiest is het logisch dat je uitgezonden kan worden. Dus dat zou niet als een verrassing moeten komen :)

Mij lijkt het heel interessant om ooit nog eens in het logistieke proces van de luchtvaartindustrie te werken. Bijvoorbeeld bij een Vanderlande ofzo.
cygnus schreef:
02-01-2019 11:19
:-D
Misschien dat ik het dan ook wat anders ervaar zoals jij het weergeeft....

Om even een vlucht over de oceaan te nemen. Na de start zijn we in de cockpit best nog wel even bezig, er moet een aparte klaring worden gevraagd en gekregen voor de oceaan, de route moet nog eens apart worden gecheckt. Daarna wordt het inderdaad een stuk rustiger qua werkdruk. De taak van de vliegers wordt dan monitoren of alle automatiek doet wat er van verwacht wordt, wat contactmoment met de verkeersleiding, via de radio of datalinksysteem. Voor die monitoringtaak is het niet nodig voortdurend gefocust te zijn. Wel moeten de vliegers in staat zijn elk moment de controle van het vliegtuig over te nemen als de autopilot het niet meer doet, dat gaat overigens dan gepaard met een sirene. Ook moet een storing meteen opgelost kunnen worden.
Maar over het algemeen gebeurt er niet veel. Of je je gaat vervelen is dan wel afhankelijk van de collega’s. Ik heb wel eens vluchten gemaakt die eindeloos leken te duren, maar meestal kom je de tijd wel door met elkaar. We hopen ook op regelmatig cockpitbezoek van onze cabinecollega’s.
Je moet als vlieger op lange afstanden geen probleem hebben met lang stilzitten. Aan de andere kant, op vluchten langer dan 8,5 uur is er een extra vlieger, dus dan heb je regelmatig ‘pauze’ en kan je ook even rondlopen.
Thanks! Dit is precies wat ik me afvroeg. Ik snap dat op Europese vluchten met vliegtijden van amper een uur, de drukke momenten elkaar snel opvolgen. Maar inderdaad, het oversteken van een oceaan: op een gegeven moment moet alles het gewoon doen.

Zit er bijvoorbeeld in de selectiefase al een simulatie van zo'n vluchtduur of wordt de eigenschap dat je dit aan kunt geselecteerd met behulp van bijv. een psychologisch onderzoek?
Piloten, wat vinden jullie van de Transavia MPL opleiding? Kun je hiermee (na jaren bij HV voltooid te hebben) ook bij andere maatschappijen aan de slag?
Een tijdje geleden had Cygnus hier iets gepost over de somatografische illusie bij het opstijgen. Als vliegers vertrouwen jullie dan op de instrumenten omdat je evenwichtsorgaan je voor de gek houdt. Zo zijn er vast meer van dit soort illusies, waarbij de instrumenten iets anders aangeven dan de eigen waarneming. Zijn er dingen die voor jullie ook nog altijd een aparte gewaarwording zijn, ook al weet je dat het een illusie is?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Sooofff schreef:
03-01-2019 15:02
Piloten, wat vinden jullie van de Transavia MPL opleiding? Kun je hiermee (na jaren bij HV voltooid te hebben) ook bij andere maatschappijen aan de slag?
Het lijkt een redelijk idee. Transavia betaalt een aanzienlijk deel van je opleiding. Je moet je natuurlijk wel even goed inlezen op Airwork en de kleine lettertjes van het contract. Je zult enige tijd financieel gebonden zijn aan Transavia neem ik aan. Lijkt me geen straf toch? Of twijfel je ergens over? :)

Ook met deze opleiding kun je later elders aan de slag. Er zijn wel wat haken en ogen aan een MPL-brevet. Het is een relatief nieuw traject, een nieuw brevet, met wat meer nadruk op jet simulatorlessen dan vlieguren in een propellervliegtuig uit het jaar nul dat je verder nooit beroepsmatig zal besturen. Maar binnen een paar jaar, na het vergaren van wat ervaringsuren, verandert je MPL in een regulier ATPL-brevet en dan ben je vrij om te vliegen voor elk andere maatschappij. (sommigen beweren zelfs dat dat al direct na de opleiding kan maar daar durf ik niets over te zeggen, dat is nog een beetje vaag).

Kortom, het lijkt me leuk, maar ik ken de details niet.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 23:51
2.16% gewijzigd
malibu82 schreef:
03-01-2019 19:24
Een tijdje geleden had Cygnus hier iets gepost over de somatografische illusie bij het opstijgen. Als vliegers vertrouwen jullie dan op de instrumenten omdat je evenwichtsorgaan je voor de gek houdt. Zo zijn er vast meer van dit soort illusies, waarbij de instrumenten iets anders aangeven dan de eigen waarneming. Zijn er dingen die voor jullie ook nog altijd een aparte gewaarwording zijn, ook al weet je dat het een illusie is?
https://www.thebalancecareers.com/pilot ... ing-282856

Heel lijstje :)
Iemand van de kenners trouwens ervaring met het halen van een brevet (PPL of equivalent) in de VS? Daar schijn je toch in bijv. een maand tijd voor relatief weinig geld een brevet kunnen halen.
Stampertje12 schreef:
03-01-2019 11:15

Zit er bijvoorbeeld in de selectiefase al een simulatie van zo'n vluchtduur of wordt de eigenschap dat je dit aan kunt geselecteerd met behulp van bijv. een psychologisch onderzoek?
Bij mijn selectie in ieder geval niet, maar wat er bij allemaal bij het psychologisch onderzoek specifiek bekeken wordt, wordt je niet verteld. Dus of deze specifieke eigenschap daar onderdeel van is, dat weet ik niet, maar ik betwijfel het...
Reken op ong de helft van Europese opleidingskosten. Momenteel hier zo'n 15k. PPL is haalbaar, maar reken eerder op RPL (als PPL, maar met restricties). Kortere opleidingsduur in de VS heeft vrnl te maken met de weersomstandigheden. Naast de vele schooltjes die onder de nationale FAA regulations opleiden, zijn er ook div EASA opleiders. Dat heeft de voorkeur om Europese kisten te mogen huren als gebrevetteerde. Hoewel je met 'n FAA licensie hier ook goed terecht kunt op de vele Amerikaans geregistreerde toestellen (N). FAA theorie is wat minder complex dan EASA.
.
Ah ok. Ik maak me niet zo druk om de theorie, maar meer over de kosten :)

Wil dan na het behalen iig niet naar de VS moeten om de uren te maken. Kun je eventueel later een extra examen doen om volledige PPL te krijgen?
stampertje12 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 00:56
3.55% gewijzigd
malibu82 schreef:
03-01-2019 19:24
Het lijstje van de link van Stampertje ‘about sums it up’. Zelf wel eens de sterke sensatie van een ‘false horizon’ gehad. De instrumenten zijn dan echt de waarheid, maar ook voor getrainde vliegers kan de sensatie best heftig zijn.
Overigens wordt hier wel zeer regelmatig op getraind in de simulator.
cygnus schreef:
04-01-2019 00:56
Het lijstje van de link van Stampertje ‘about sums it up’. Zelf wel eens de sterke sensatie van een ‘false horizon’ gehad. De instrumenten zijn dan echt de waarheid, maar ook voor getrainde vliegers kan de sensatie best heftig zijn.
Overigens wordt hier wel zeer regelmatig op getraind in de simulator.
Ik kan dat me voorstellen omdat er natuurlijk ook situaties zijn geweest waarin mensen zich blind staarden op de instrumenten die niet meer de juiste informatie aangaven. Lijkt me dat je toch bewust moet blijven dat je niet toch moet gaan twijfelen :p
Alle buitenlandse brevetten zijn 'om te zetten' naar EASA. Tussen quotes, want vereist gewoon 'n compleet examen, praktisch en theoretisch. Alleen je ervaringsuren tellen mee en uiteraard neemt niemand je meer je skills af. Die neem je dus ook mee in je rugzak.
.
Sooofff schreef:
03-01-2019 15:02
Kadamz gaf al wat ‘haken en ogen’ aan. De MPL-opleiding is vrij nieuw, en is meer gericht op procedures dan op de basis-vliegvaardigheden. Begrijpelijk vanuit de operatie van hedendaagse vliegtuigen. Maar... er is wel een kentering te zien in de industrie. Een groot gedeelte van incidenten de laatste jaren heeft wel degelijk te maken met die basisvaardigheden, en die leer je nu eenmaal beter in een klein vliegtuig. In de trainingen bij KLM wordt een fors deel besteed aan juist het ophalen van die basisvaardigheden. Je kunt je wel afvragen of je tijdens de initiële vliegopleiding die kunt missen. De industrie is daar nog niet helemaal uit, maar ik zie wel welke kant dat opgaat. Daardoor zijn de MPL-opleidingen nog steeds redelijk omstreden. Welke kant het kwartje op zal gaan vallen is koffiedik-kijken, maar als vlieger kan je jezelf ook afvragen: hoe goed wil ik zijn in het besturen van een vliegtuig? En hoe ga ik dat het beste onder de knie krijgen? En ja, daar hangt een kostenplaatje aan vast.
Manlief schreef:
04-01-2019 01:06
Alle buitenlandse brevetten zijn 'om te zetten' naar EASA. Tussen quotes, want vereist gewoon 'n compleet examen, praktisch en theoretisch. Alleen je ervaringsuren tellen mee en uiteraard neemt niemand je meer je skills af. Die neem je dus ook mee in je rugzak.
Ja, ik zou dan sowieso in NL wat lessen gaan doen. Toch handig om je thuishaven een beetje te leren kennen al moet je er in principe op vertrouwen dat je het overal kunt, in Rotterdam tussen de verkeersvliegtuigen is toch anders dan ergens in Arizona in de middle of nowhere vermoed ik zo.
Dat Transavia MPL kende ik niet. Net even ingelezen op hun site. Zo te lezen lijkt het erop dat er 'n heel nieuw soort vlieger ontstaat? Zonder eerst 'n class rating op de single engine prop? Maar direct veel uren maken, type gericht op de sim? En na behalen frozen atpl slechts mogen vliegen op 1 type waarvoor opgeleid? Wellicht kunnen de andere mensen uit het veld hier iets over roepen?
.
Oude traject was eerst theorie B1. Praktijk examen A1. Dan na 200 uur praktijk examen B3. Met naderhand type rating bevoegdheid.
.
Ha, er wordt hier sneller gereageerd dan ik type :-). Cygnus gaf al uitleg. Dat vermoedde ik dus al, lees: Vreesde ik. Geheel andere manier van opleiden. Veel minder op algehele skill training, breed. Maar meer gericht op 1 type.

Dat stoeien in 'n single engine prop kistje, low timer, x-windje van zeg 20 kts, is er dus niet meer bij? M.i. inherent aan vaardigheid opdoen.
manlief wijzigde dit bericht op 04-01-2019 01:28
17.43% gewijzigd
.
Stampertje12 schreef:
04-01-2019 00:58
Ik kan dat me voorstellen omdat er natuurlijk ook situaties zijn geweest waarin mensen zich blind staarden op de instrumenten die niet meer de juiste informatie aangaven. Lijkt me dat je toch bewust moet blijven dat je niet toch moet gaan twijfelen :p
Daar heb je een punt, maar dat is iets anders dan het ondervangen van visual illusions. Het is niet één instrument waar je naar kijkt, het zijn er meerdere en het gaat dan om de relatie tussen die verschillende instrumenten. En dan komt de factor ‘basisvaardigheden’ om de hoek kijken waar ik net over gepost heb. Een vliegtuig met 20 graden pitch up en vol vermogen dat nog steeds accelereert op FL350, dat kan bijna niet. Het onderkennen dat de snelheidsmeter dan niet goed is (één van die instrumenten) is lastig, maar niet onmogelijk. Want ik denk dat je doelt op AF447... Dat heeft niet zozeer met visual illusions te maken, maar met weten wat het vliegtuig wel of niet kan.
Ik doelde niet op een specifiek ongeluk.

Vind het altijd interessant hoe psychologie werkt in dit soort situaties. Je werkt met apparatuur die extreem betrouwbaar is en in veel gevallen zelfs nauwkeuriger kan zijn dan de mens. Maar dat maakt het des te moeilijker om die beoordeling te maken. Hoe betrouwbaarder en feillozer apparaten zijn, hoe moeilijker het is om op een gegeven moment de knoop door te hakken en te zeggen: ja, dit kan niet.

Wij hebben het wel met vrij grote financiële modellen. Die dingen zijn helemaal nagerekend, kloppen, maar soms komt er gewoon iets uit dat je denkt: ik weet niet wat er niet klopt, maar deze getallen bij elkaar geven nu gewoon een vreemde uitkomst. Dan kan je niet eens meteen zeggen wat er mis is, maar wel concluderen dat er íets niet klopt. Dan nog de kunst om het te vinden. Ik heb daar gelukkig een paar mensen en weken tijd voor. Jullie iets minder :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven