'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Verveling...geen last van. Er is ook geen tijd voor verveling in de huidige cockpits. Monotoon is het soms wel, maar dat is iets anders. Je moet geen piloot worden als je elke dag creatief bezig wil zijn met je werk. Een goede selectie vist die creatievelingen er wel uit, of ze zoeken naast het vliegen een hobby.
Maar als je nu met alle hulpmiddelen continu bezig bent, hoe moet je dat dan doen als die hulpmiddelen niet aan staan? Dan kom je op dat moment toch handen tekort?
Nee daar heb je een coco voor ;) ;)
Wat wil je precies weten stampertje?
Nou ja, ik vraag me af wat je doet tijdens de uren dat je bijv. boven de stille oceaan vliegt, het weer rustig is, de passagiers liggen te slapen en er niet veel om handen is. Dat lijkt me nog best een klus om dan gefocust te blijven.

Zeker als je er met twee of drie man zit. Deels zit je daar met zoveel mensen om elkaar af te wisselen / voor de drukkere momenten / als er iets mis gaat voldoende capaciteit te hebben.

Maar die tijd er tussenin?
In de tijd ertussenin hang je nog steeds met 900 kilometer per uur in een hele ijle maar veranderlijke en soms veraderlijke omgeving, in the middle of nowhere, met niemand die je snel te hulp schiet als het fout gaat.

-een paar kilometer sneller en je gaat richting de geluidsbarriere
-een paar kilometer langzamer en je raakt in een overtrek en verander je in een vliegende baksteen
-valt de luchtdruk weg dan heb je maar een paar seconden om te reageren voordat je je bewustzijn verliest
-valt een motor uit dan ga je ook snel richting de overtrek én moet je je plan klaar hebben anders wordt het alsnog zwemmen
-elk moment kan één van je passagiers onwel worden en het is dan heel vervelend als je in de haast uitwijkt naar een veld waar het weer te slecht is om te landen
-elk moment kan jij, je collega, de verkeersleiding of een ander vliegtuig een fout maken
-elk moment kunnen er toeters en bellen afgaan vanwege één of ander mankement dat je verdere plannen voor de dag danig in de war kan schoppen

Dit is maar een greep uit de zaken die vaak genoeg voorkomen of waar je op z’n minst continu rekening mee houdt, nog los van de routineklusjes van het vliegen. Dat betekent niet dat je de hele tijd als een bezetene naar je instrumenten zit te staren, maar je houdt het allemaal wel in de gaten. Je bent, als je je werk tenminste serieus neemt, altijd met je hoofd bij het vliegen. Zéker boven onherbergzaam gebied als een oceaan.

En natuurlijk is er dan ook tijd om wat te kletsen, te eten, even de benen te strekken of afhankelijk van de regels van de maatschappij en de crew-samenstelling, zelfs even uit te rusten. En gelukkig neemt de autopiloot het fysieke sturen over in de cruise, zodat je je handen (en hersenen) vrij hebt voor belangrijkere zaken.

Kortom, het vliegen kan best monotoon zijn soms, maar echt vervelen doe ik me na al die jaren nog steeds niet.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 01:39
5.59% gewijzigd
Thanks!
Maar misschien dat cygnus een heel andere kijk heeft hoor, hij ziet véél meer oceaan dan ik gok ik zo! ;)
kadanz schreef:
02-01-2019 01:42
Maar misschien dat cygnus een heel andere kijk heeft hoor, hij ziet véél meer oceaan dan ik gok ik zo! ;)
Denk iig dat je een hoop mensen gerust gesteld hebt met het idee dat er maar een paar km/h verschil zit tussen de geluidsbarriere doorschieten of als een baksteen uit de lucht vallen.

Daar zit toch wel iets meer marge in dan geflitst worden voor 1 km/h te hard...
Stampertje12 schreef:
02-01-2019 01:46
Denk iig dat je een hoop mensen gerust gesteld hebt met het idee dat er maar een paar km/h verschil zit tussen de geluidsbarriere doorschieten of als een baksteen uit de lucht vallen.

Lijkt mij ook. Het vliegtuig kan immers ook met een veel lagere snelheid naderen voor de landing? Of gaat vaak wat langzamer vliegen in turbulentie.
Een klein snelheidsverschil levert vast al snel iets meer brandstofverbruik op en is vast minder efficiënt. Maar voor overtrek moet je volgens mij flink snelheid minderen, de neus van het vliegtuig ver genoeg omhoog brengen, wordt je vooraf gewaarschuwd door een alarm als je een kritieke snelheid nadert en kan je dan nog corrigeren.
Een vliegtuig valt echt niet zomaar naar beneden bij een klein snelheidsverschil van enkele km/uur...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Stampertje12 schreef:
02-01-2019 01:46

En daar heb je de mooie Catch-22:
Vertel je te veel dan maak je mensen wellicht onnodig nerveus, vertel je te weinig dan denken ze dat je met z'n tweeën alleen maar bezig bent met een potje scrabble. Natuurlijk zijn er veiligheidsmarges en komt het niet op 1 km/u aan, maar dat verandert niets aan het feit dat het bittere ernst is. Ik denk niet dat je dat hoeft te sugar-coaten.

Wat het vliegen juist zo veilig maakt is, onder andere, dat piloten er op gebrand zijn om zelfs díe veiligheidsmarges niet aan te spreken. Vergelijk het met de witte streep op een snelweg. Als een piloot zou rijden zoals hij of zij vliegt dan zou het best kunnen dat hij in zijn hele carrière niet één keer die witte streep aanraakt met zijn banden. Niet omdat hij zo goed kan sturen maar omdat hij/zij met een heel andere mind-set achter het stuur gaat zitten. Raakt hij die streep op een dag wél aan, dan schrijft hij direct na aankomst een rapportje aan de politie met alle details en achtergronden van de gebeurtenis.

Draai het om, als we zouden vliegen zoals we rijden...
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 10:14
1.46% gewijzigd
malibu82 schreef:
02-01-2019 08:29
Lijkt mij ook. Het vliegtuig kan immers ook met een veel lagere snelheid naderen voor de landing? Of gaat vaak wat langzamer vliegen in turbulentie.
Een klein snelheidsverschil levert vast al snel iets meer brandstofverbruik op en is vast minder efficiënt. Maar voor overtrek moet je volgens mij flink snelheid minderen, de neus van het vliegtuig ver genoeg omhoog brengen, wordt je vooraf gewaarschuwd door een alarm als je een kritieke snelheid nadert en kan je dan nog corrigeren.
Een vliegtuig valt echt niet zomaar naar beneden bij een klein snelheidsverschil van enkele km/uur...
Oei Malibu.
Je ziet een paar 'kleine' dingetjes over het hoofd.
Laten we beginnen met de overtreksnelheid die op kruishoogte ergens tussen de 700-800 kilometer per uur ligt...Mocht je echt interesse hebben in de technische kant dan heb ik wel een leuke video voor je!

Nogmaals, vliegen is heel erg veilig, maar die veiligheid is niet vanzelfsprekend en is mede afhankelijk van de deskundigheid, discipline en professionaliteit van de bemanning.
kadanz schreef:
02-01-2019 10:10
Oei Malibu.
Je ziet een paar 'kleine' dingetjes over het hoofd.
Laten we beginnen met de overtreksnelheid die op kruishoogte ergens tussen de 700-800 kilometer per uur ligt...Mocht je echt interesse hebben in de technische kant dan heb ik wel een leuke video voor je!

Nogmaals, vliegen is heel erg veilig, maar die veiligheid is niet vanzelfsprekend en is mede afhankelijk van de deskundigheid, discipline en professionaliteit van de bemanning.
Ik geloof direct dat ik wat dingetjes over het hoofd zie :)
Het was meer als reactie op de zeer nauwe marge die je aangaf en dat het vliegtuig dan meteen als een baksteen naar beneden dondert. Wekt niet veel vertrouwen op, als je al wat vliegangst hebt. Vliegen is veilig maar het is inderdaad wel een serieuze zaak. Bedankt voor je verdere toelichting!

Ik vind het allemaal wel interessant, ben wel benieuwd naar die video.
I'm not lazy
malibu82 schreef:
02-01-2019 10:36
Ik geloof direct dat ik wat dingetjes over het hoofd zie :)
Het was meer als reactie op de zeer nauwe marge die je aangaf en dat het vliegtuig dan meteen als een baksteen naar beneden dondert. Wekt niet veel vertrouwen op, als je al wat vliegangst hebt. Vliegen is veilig maar het is inderdaad wel een serieuze zaak. Bedankt voor je verdere toelichting!

Ik vind het allemaal wel interessant, ben wel benieuwd naar die video.
Ik snap het wel hoor, vandaar die Catch 22.
Om even in te haken op wat je eerder schreef, het klopt dat een vliegtuig heel langzaam kan vliegen, bijvoorbeeld tijdens de landing. Maar hoe hoger je vliegt, hoe ijler de lucht, hoe sneller je moet vliegen om voldoende draagkracht te genereren. Op een gegeven moment is de lucht zo ijl dat je zo hard moet vliegen om voldoende draagkracht te genereren dat je tegen de maximale snelheid aanloopt. Je minimale snelheid is dan tegelijkertijd je maximum snelheid. Geen enkele piloot die zijn toestel willens in die situatie brengt, maak je geen zorgen!

https://www.youtube.com/watch?v=iihO40tY7u4

Tegelijkertijd wil je wel op een veilige manier zo hoog mogelijk vliegen, juist omdat je op grotere hoogte veel sneller en efficiënter kunt vliegen. Niemand wil er 18 uur over doen om naar Cancun te vliegen, laat staan dat de passagiers er twee keer zo veel voor willen betalen vanwege de extra kerosine die dat kost....

Hoe je dat aanpakt en welke marges je hanteert, waar de juiste balans ligt tussen veiligheid en efficiëntie, daar is heel goed over nagedacht. Wettelijke marges, daarbovenop de marges van de fabrikant, marges van de airline en afhankelijk van de omstandigheden tijdens de vlucht, de marges en verantwoordelijkheid van de gezagvoerder.
kadanz schreef:
02-01-2019 01:42
:-D
Misschien dat ik het dan ook wat anders ervaar zoals jij het weergeeft....

Om even een vlucht over de oceaan te nemen. Na de start zijn we in de cockpit best nog wel even bezig, er moet een aparte klaring worden gevraagd en gekregen voor de oceaan, de route moet nog eens apart worden gecheckt. Daarna wordt het inderdaad een stuk rustiger qua werkdruk. De taak van de vliegers wordt dan monitoren of alle automatiek doet wat er van verwacht wordt, wat contactmoment met de verkeersleiding, via de radio of datalinksysteem. Voor die monitoringtaak is het niet nodig voortdurend gefocust te zijn. Wel moeten de vliegers in staat zijn elk moment de controle van het vliegtuig over te nemen als de autopilot het niet meer doet, dat gaat overigens dan gepaard met een sirene. Ook moet een storing meteen opgelost kunnen worden.
Maar over het algemeen gebeurt er niet veel. Of je je gaat vervelen is dan wel afhankelijk van de collega’s. Ik heb wel eens vluchten gemaakt die eindeloos leken te duren, maar meestal kom je de tijd wel door met elkaar. We hopen ook op regelmatig cockpitbezoek van onze cabinecollega’s.
Je moet als vlieger op lange afstanden geen probleem hebben met lang stilzitten. Aan de andere kant, op vluchten langer dan 8,5 uur is er een extra vlieger, dus dan heb je regelmatig ‘pauze’ en kan je ook even rondlopen.
cygnus schreef:
02-01-2019 11:19
Aan de andere kant, op vluchten langer dan 8,5 uur is er een extra vlieger, dus dan heb je regelmatig ‘pauze’ en kan je ook even rondlopen.
Wat een luxe hebben die lange-afstand-jongens. En nóg vervelen ze zich ;) ;)
Dat terwijl hun collega's op de 'korte afstand' even lange dagen en afstanden draaien met z'n tweetjes, en dat 5x per week!
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 11:47
3.72% gewijzigd
kadanz schreef:
02-01-2019 11:40
Dat terwijl hun collega's op de 'korte afstand' even lange dagen draaien met z'n tweetjes, en dat 5x per week!
Op welke maatschappij vlieg jij? Transavia toevallig?
redbulletje schreef:
02-01-2019 11:43
Op welke maatschappij vlieg jij? Transavia toevallig?
Zoiets :)

Er was ooit een befaamde/beruchte airline die het idee had om lange vluchten zo in te delen dat de dubbele bemanning heen én terug vliegt. Zou je dat overleven? Een beetje zoals de Amerikaanse bommenwerpers die vanuit Texas even naar Afghanistan en terug vliegen :)
kadanz schreef:
02-01-2019 11:40
Dat terwijl hun collega's op de 'korte afstand' even lange dagen en afstanden draaien met z'n tweetjes, en dat 5x per week!
Heb ik ook gedaan hoor Kadanz. En dat vond ik eigenlijk veel leuker...
kadanz schreef:
02-01-2019 11:06
Ik snap het wel hoor, vandaar die Catch 22.
Om even in te haken op wat je eerder schreef, het klopt dat een vliegtuig heel langzaam kan vliegen, bijvoorbeeld tijdens de landing. Maar hoe hoger je vliegt, hoe ijler de lucht, hoe sneller je moet vliegen om voldoende draagkracht te genereren. Op een gegeven moment is de lucht zo ijl dat je zo hard moet vliegen om voldoende draagkracht te genereren dat je tegen de maximale snelheid aanloopt. Je minimale snelheid is dan tegelijkertijd je maximum snelheid. Geen enkele piloot die zijn toestel willens in die situatie brengt, maak je geen zorgen!

https://www.youtube.com/watch?v=iihO40tY7u4

Tegelijkertijd wil je wel op een veilige manier zo hoog mogelijk vliegen, juist omdat je op grotere hoogte veel sneller en efficiënter kunt vliegen. Niemand wil er 18 uur over doen om naar Cancun te vliegen, laat staan dat de passagiers er twee keer zo veel voor willen betalen vanwege de extra kerosine die dat kost....

Hoe je dat aanpakt en welke marges je hanteert, waar de juiste balans ligt tussen veiligheid en efficiëntie, daar is heel goed over nagedacht. Wettelijke marges, daarbovenop de marges van de fabrikant, marges van de airline en afhankelijk van de omstandigheden tijdens de vlucht, de marges en verantwoordelijkheid van de gezagvoerder.
Bedankt! De link ga ik vanavond bekijken.

Je uitleg klinkt logisch. Vanwege lagere dichtheid op grote hoogte heb je meer snelheid nodig om voldoende draagkracht te houden. Hoe ijler de lucht, hoe hoger de benodigde snelheid.

Ik ben dan wel weer benieuwd: kun je technisch gezien met een normaal vliegtuig op die hoogte komen waarbij de lucht zo ijl is dat de minimum snelheid gelijk is aan de maximum snelheid? En op wat voor hoogte zou dat ongeveer zijn? Het vliegtuig zal verder moeten klimmen, maar zal wellicht ook eens zijn plafond bereiken?
I'm not lazy
malibu82 schreef:
02-01-2019 12:34
Bedankt! De link ga ik vanavond bekijken.

Je uitleg klinkt logisch. Vanwege lagere dichtheid op grote hoogte heb je meer snelheid nodig om voldoende draagkracht te houden. Hoe ijler de lucht, hoe hoger de benodigde snelheid.

Ik ben dan wel weer benieuwd: kun je technisch gezien met een normaal vliegtuig op die hoogte komen waarbij de lucht zo ijl is dat de minimum snelheid gelijk is aan de maximum snelheid? En op wat voor hoogte zou dat ongeveer zijn? Het vliegtuig zal verder moeten klimmen, maar zal wellicht ook eens zijn plafond bereiken?
Theoretisch gezien kun je er komen, zeker als je genoeg motorvermogen hebt. Vanuit een praktisch perspectief gezien: nee, het lukt je niet om op die maximale hoogte te komen want een kleine verandering in snelheid zorgt er al voor dat de vleugel haar draagkracht verliest en het vliegtuig weer naar beneden zakt. (zie je hoe ik het woordje baksteen vermijd? :))

De maximale hoogte is in grote mate afhankelijk van het gewicht van het vliegtuig. Immers hoe zwaarder het vliegtuig, hoe hoger de overtreksnelheid, hoe eerder min en max bij elkaar komen. Dat verschilt dus per vlucht. En ook tijdens de vlucht zal die maximale hoogte steeds toenemen, naarmate het vliegtuig lichter wordt. Vandaar dat de bemanning tijdens de reis ervoor kan kiezen om gaandeweg steeds hoger te vliegen, op zoek naar de optimale vlieghoogte.

De optimale vlieghoogte is een heel andere onderwerp en is naast het gewicht en de veiligheidsmarges ook afhankelijk van bijvoorbeeld de wind (het heeft geen zin om hoger te vliegen als je dan opeens de wind tegen hebt!), de olieprijs, de gewenste aankomsttijd, de temperatuur etc.
Ik breek even in, super interessant dit en leuk dat jullie over je werk spreken hier. De passie voor het vliegvak springt echt van het beeldscherm.
Weer bedankt Kadanz!
En goede woordkeuze :P
I'm not lazy
Ik breek even in. Interessant topic !

Mijn kind heeft ook interesse in de luchtvaart, maar niet in de functie van piloot of steward. Hij wil later graag “op het vliegveld werken”, maar heeft niet persé een concreet beroep voor ogen. Luchtverkeersleider vindt hij wel interessant, maar dat heeft ook een zeer zware selectieprocedure. De kans is dus erg klein dat je hier terecht kunt. Hij zou heel graag eens rondkijken op zo’n verkeerstoren, maar dat is kennelijk niet mogelijk. Heb hen via FB al eens gevraagd, maar helaas.

We zijn dus aan het nadenken en zoeken naar leuke opleidingen waarmee je op het vliegveld terecht kunt. We hebben de opleiding Avation in Amsterdam en Luchtvaarttechnologie in Delft zelf al gevonden.
En ook de opleiding Luchtgevechtsleider bij Luchtmacht Defensie. Maar ook hier is denk ik de kans groot dat je als “soldaat” uitgezonden wordt. Dit staat er nl. bij :
Je kunt aan de slag bij het Air Operations and Control Station (AOCS) in Nieuw-Milligen of in het buitenland, zoals op de NATO Air Base in Geilenkirchen, Duitsland. Ook ga je soms mee naar het buitenland voor oefeningen of uitzendingen. Voordat je als Officier Luchtgevechtsleider aan de slag gaat, volg je de officiersopleiding aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda gedurende 10-12 weken“ .
Dus als je daar eerst als soldaat moet gaan werken, met alle risico’s van dien, denk ik niet dat die opleiding nog hoog op zijn lijstje staat...

Mijn vraag dus: Hebben de mensen die hier in “het wereldje” zitten, nog andere ideeën voor (HBO-)opleidingen in de luchtvaart?
Dan kunnen we daar eens naar kijken en t.z.t. ook open dagen gaan bezoeken.
Over de zware selectie bij de LVNL: een selectie is geen loterij. Als je aan de eisen voldoet dan is je slagingskans tamelijk groot. Met andere woorden, laat het idee van een zware selectie je zoon's ambitie niet in weg staan. Iemand moet dat werk immers doen... Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik weet verder niet veel van het luchtverkeersleiderwereldje, maar ze hebben wel geregeld open dagen voor geïnteresseerde scholieren. Kijk er eens naar.

Aviation studies van de HVA is misschien een andere optie voor je zoon. Of MBO vliegtuigtechniek..
De voorlichtingsdagen van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) mag je pas bezoeken vanaf je 18e jaar. Dus zoon zal sowieso eerst een andere opleiding moeten doen want hij is 17 als hij (als alles goed gaat) van de havo afkomt.
Via de HvA Aviation opleiding kun je trouwens ook doorstromen.

De opleidingen die je noemt hadden we ook al gevonden inderdaad.
Nog andere tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven