Gezondheid alle pijlers

Beschamend overgewicht

02-01-2019 20:52 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.

Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.

Ik hoor het graag :).
Solomio schreef:
03-01-2019 21:19
Dat zet echt maar heel weinig zoden aan de dijk: http://www.mkatan.nl/bnr-radiocolumns/3 ... rachtsport
Dus eigenlijk heeft het allemaal geen zin. Blijvend op gewicht blijven lukt maar 5%, sporten helpt niet. Enige oplossing is je gewicht accepteren?

Ga maar eens bodybuilden. En nee, daar word je als vrouw niet mannelijk van. Ik werd superstrak. En reken maar dat ik veel at. Het gaat niet alleen om de kilo's hè? Hoe je eruitziet, de vorm van je lichaam, je kleding die beter gaat zitten, daar gaat het om. Niet het getal dat die weegschaal aangeeft.
...
Solomio schreef:
03-01-2019 21:17
Blijkbaar neem ik idd zo veel calorieën in als ik verbruik.
Blijft het punt dat ik door mijn kleine maagje maar weinig kan eten en dus minder calorieën binnenkrijg dan 'gemiddeld', 1300 geloof ik.
En ik leid een normaal leven, niet heel actief, maar gewoon.
En dat is dus normaal na een GBP, dat je laag in calorie-inname blijft en toch stopt met afvallen.
Omdat je lichaam zich aanpast.
Die spaarstand, die bestaat.

En dus ook bij mensen zonder GBP kan de ene persoon veel meer calorieën aan dan de ander. Zonder enorm veel verschil in sporten o.i.d.
Maar als jij binnenkrijgt wat je verbruikt, is het toch logisch dat je niet afvalt?

Als je een uur per dag gaat sporten verbrandt je zo 800 of meer calorieën. Als die niet uit je eten kunnen komen, komen die uit je vetreserve. Ook bij jou.
Anárion schreef:
03-01-2019 22:32
Dus eigenlijk heeft het allemaal geen zin. Blijvend op gewicht blijven lukt maar 5%, sporten helpt niet. Enige oplossing is je gewicht accepteren?

Ga maar eens bodybuilden. En nee, daar word je als vrouw niet mannelijk van. Ik werd superstrak. En reken maar dat ik veel at. Het gaat niet alleen om de kilo's hè? Hoe je eruitziet, de vorm van je lichaam, je kleding die beter gaat zitten, daar gaat het om. Niet het getal dat die weegschaal aangeeft.
En dit natuurlijk. Ik weeg 120 kilo, heb een bmi van 120 / 2*2 = 30. Ik ben obees volgens de schaal.

Maar met een vetpercentage van 11 % valt het best mee hoor, met die obeesheid.
Lavacakelover schreef:
02-01-2019 21:58
Nog niet alles gelezen maar hier goed nieuws: ik ben zo'n 30 jaar geleden op eigen houtje binnen een jaar 55 kilo afgevallen.
Light frisdrank e.d. bestonden nog niet: spa rood drinken dus.
Niet naar een dietiste of dokter geweest, 'gewoon' volhouden. Na een paar weken is het ergste hongergevoel weg en beginnen mensen het te zien.
Nu, na de overgang heb ik nog steeds maat 36-38 en schommelt mijn gewicht niet meer dan 2, 3 kilo. Dat merk ik alleen maar aan ringen die opeens wat strak om mijn vingers zitten. Dan heb ik teveel zout gegeten, gerookte amandelen bv.
Ik lust geen snoep meer, ook geen zoute vette dingen zoals chips, hooguit een handje als ik een borrel drink om wat zout binnen te krijgen.

Nu kan ik letterlijk eten wat ik wil: alleen als ik 'uit beleefdheid' eet zonder dat ik honger heb kom ik aan. Doe ik niet meer.
Mijn enige probleem is nu jaloezie en boze blikken als ik zeg dat je beter geen GBP neemt. Een gezond lichaam onomkeerbaar kapot maken... ik vind het horror en de nadelen worden nooit benoemd.
In 'mijn' tijd bestond er nog geen operatie, wel allerlei rare middeltjes die natuurlijk niet hielpen.

Wie wil weten wat mijn menu was en hoe ik dat volhield mag me gerust een pb sturen, het is zó leuk om na een jaar oud-collega's tegen te komen op straat die je niet meer herkennen.. Kwam ik pas achter toen ik een keer een collega aan haar mouw trok en vroeg waarom ze me niet gedag zei, we hadden toch leuk samengewerkt een half jaar?
Ze zei stamelend ja maar... toen had je geen jukbeenderen en en en.... sorry!!
Mijn dieet was goed te doen, ook over cravings had ik een oplossing. En supergezond, geen achterlijk uithongerdieet. Mijn gezondheid was enorm vooruitgegaan.

Het leukste waren zaken als automatisch naar de grote maten lopen en dan een verkoopster achter je aan krijgen die je de weg wees naar de 'kleine maatjes'. Het moeilijkste was eigenlijk de periode dat mijn streefgewicht was bereikt en ik uit moest vogelen hoeveel meer ik kon eten of drinken op een dag zonder weer aan te komen. Maar het is gelukt, en ik heb mijn maag en darmen nog intact.
Nu krijg ik wel vaak commentaar van wat vollere vrouwen: ik leef zeker op blaadjes sla, ben vást eeuwig op dieet.
Niet dus, ik zit nu nootjes te snoepen. Lekker én gezond.

Je schamen vind ik nergens voor nodig, je bent de enige niet TS, en je wil er iets aan gaan doen. Dat is toch prijzenswaardig?
O ja, sporten verdom ik. Geen zin in. Is ook niet nodig ;)
Wel de fiets pakken voor een paar km, de trap ipv de lift. Dat ging ook steeds makkelijker en de regen van complimenten maakte alle moeilijke momenten de moeite waard. Voedsel voor de geest noemde ik dat. De misplaatste schaamte maakt al snel plaats voor zelfvertrouwen.
Succes TS, tenzij je een stofwisselingsziekte hebt of medicijnen gebruikt zoals Prednison is het echt mogelijk al lijkt het niet te doen.

Nog steeds wonderlijk dat ik letterlijk de helft weeg van wat ik ooit gewogen heb. Echt, de jaloezie van mensen die het niet lukt is nog het meest vervelend. Al was ik aangenaam verrast toen iemand die behoorlijk mollig was me op straat een 'dunne dwarrel' noemde, was gewend aan scheldwoorden in de trend van 'varken' etc.

Heel veel succes, reken voor de lol eens uit wat je volgend jaar zou wegen als je een pond per week af zou vallen, en geef niet op als je gewicht een paar weken blijft 'hangen', daarna ben je opeens 2 kilo lichter! Echt stug volhouden is het toverwoord ;)
Dat moet een zware weg geweest zijn maar knap dat je het volgehouden hebt.
Goed om te lezen denk ik voor To

Zelf moet ik ook veel kilo’s kwijt op weg naar een gezond BMI. ( denk toch wel 25 kilo maar doelen zijn kleinere stappen)En dat terwijl ik altijd gewoon minimaal 2 x per week actief ben. Mijn lichaam s daar zo aan gewend dat dat niks meer doet denk ik.
Vandaag het roer weer omgegooid ingeschreven bij sportschoolmet goede begeleiding.
Het gewone eten is in niet zo’n probleem , eet nooit grote porties, schep nooit 2 x op. Mijn snaai, snack en tussendoortjes zijn dat wel. Dat moet anders.
Dit ( zoveelste ;-) ) topic gaat ook mij hopelijk steunen.

Succes TO
love2dance schreef:
03-01-2019 23:13

Het gewone eten is in niet zo’n probleem , eet nooit grote porties, schep nooit 2 x op. Mijn snaai, snack en tussendoortjes zijn dat wel. Dat moet anders.

Misschien meer van het gewone eten eten, zodat je minder behoefte hebt om te snacken?

Ik vind het eigenlijk best een boeiende discussie hier. Ook al vind To dat blijkbaar niet, jammergenoeg. Veel succes TO!
Marana-- schreef:
03-01-2019 23:25
Misschien meer van het gewone eten eten, zodat je minder behoefte hebt om te snacken?

Ik vind het eigenlijk best een boeiende discussie hier. Ook al vind To dat blijkbaar niet, jammergenoeg. Veel succes TO!
Ja dat zou je denken hè als je dat zo leest. Zou een simpele oplossing zijn. Maar het gekke is dat ik dan dus wel vol zit. Kan op dat moment echt niet meer eten. Overeet mezelf dus eigenlijk nooit. Maar na een uur kan ik weer eten. En dat is bv niet alleen met rijst zo maar ook met aardappelen al is het dan wel minder. Weet wel dat ik meer regelmaat moet krijgen. Dus 3x per dag eten ( eet nog wel eens laat of vergeet de lunch) en 3 tussendoortjes zou mijn streven moeten zijn. Ga het maar weer bijhouden om mezelf daar bewust van te maken.
julius schreef:
03-01-2019 22:52
Maar als jij binnenkrijgt wat je verbruikt, is het toch logisch dat je niet afvalt?

Als je een uur per dag gaat sporten verbrandt je zo 800 of meer calorieën. Als die niet uit je eten kunnen komen, komen die uit je vetreserve. Ook bij jou.
Ben jij een man?
Jij leest echt niet wat ik schrijf hè.
Overigens is 800 cal per uur alleen bij heel intensief sporten, maar dit terzijde.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Anárion schreef:
03-01-2019 22:32

Ow, mee eens hoor, maar ik reageerde op jouw opmerking dat je door krachttraining die laatste kilootjes was kwijtgeraakt.
Daar had je het dus zelf uitsluitend over je gewicht.
Gister begonnen met koolhydraat arm/beperkt dieet.
Gewoon omdat het moet. overgewicht en diabetes.
Ik schrijf graag mee. succes allemaal.
Solomio schreef:
04-01-2019 05:47
Ben jij een man?
Jij leest echt niet wat ik schrijf hè.
Overigens is 800 cal per uur alleen bij heel intensief sporten, maar dit terzijde.
Ik begrijp even niet wat ik mis in jouw verhaal.

Jij krijgt evenveel calorieen binnen als je verbruikt. Je valt dus niet af. Dat is toch logisch? Wat lees ik dan niet goed?

Als je niet intensief kan of wil sporten, dan mik je op 400 calorieen per uur. Of 200. Alles wat je tijdens sporten verbrandt is mooi meegenomen.
julius schreef:
04-01-2019 09:45

Jij krijgt evenveel calorieen binnen als je verbruikt. Je valt dus niet af. Dat is toch logisch? Wat lees ik dan niet goed?

Als je niet intensief kan of wil sporten, dan mik je op 400 calorieen per uur. Of 200. Alles wat je tijdens sporten verbrandt is mooi meegenomen.
Dit. Ik snap het probleem ook niet zo. Ik heb zelf ook de hele dag door honger. Ben ooit veel afgevallen maar ik kan niet weinig eten. Ik sport nu heel veel en eet ook veel. Ik let er wel op dat ik gezond eet en vrijwel geen suiker. Ben al jaren op gewicht.
...
julius schreef:
04-01-2019 09:45

Het gaat mij er niet om dat ik niet meer afval.
Wat ik probeer aan te geven is dat mijn lijf blijkbaar nog maar 1300 cal per dag verbruikt, waar het er vroeger (toen ik zelfs nog minder woog dan nu) veel meer nodig had.

In jouw rechtlijnige posts lees ik daar niets over.
Dat die verschillen per persoon enorm zijn.
Dat gesprek probeer ik te voeren, maar dat (b)lijkt te ingewikkeld te zijn voor jou.
Solomio schreef:
04-01-2019 10:51
Het gaat mij er niet om dat ik niet meer afval.
Wat ik probeer aan te geven is dat mijn lijf blijkbaar nog maar 1300 cal per dag verbruikt, waar het er vroeger (toen ik zelfs nog minder woog dan nu) veel meer nodig had.

In jouw rechtlijnige posts lees ik daar niets over.
Dat die verschillen per persoon enorm zijn.
Dat gesprek probeer ik te voeren, maar dat (b)lijkt te ingewikkeld te zijn voor jou.
Ik ontken nergens dat er verschillen bestaan tussen de metabolismes van mensen. Een discussie hierover is dan ook niet nodig, aangezien de feiten zijn zoals ze zijn.

En als jij 1300 calorieën per dag gebruikt, moet je meer gaan bewegen, zodat je lichaam meer calorieën nodig heeft. Mocht je die laatste tien kilo vet willen kwijtraken natuurlijk.

Wat je ook kan doen, is klagen dat die laatste tien kilo vet er echt niet af wil, omdat het een soort wondervet is wat nooit zal verbranden, terwijl je ondertussen precies zoveel calorieën inneemt als je lichaam nodig heeft en het dus volkomen logisch is dat je niet afvalt.
julius schreef:
04-01-2019 11:18
Ik ontken nergens dat er verschillen bestaan tussen de metabolismes van mensen. Een discussie hierover is dan ook niet nodig, aangezien de feiten zijn zoals ze zijn.

En als jij 1300 calorieën per dag gebruikt, moet je meer gaan bewegen, zodat je lichaam meer calorieën nodig heeft. Mocht je die laatste tien kilo vet willen kwijtraken natuurlijk.

Wat je ook kan doen, is klagen dat die laatste tien kilo vet er echt niet af wil, omdat het een soort wondervet is wat nooit zal verbranden, terwijl je ondertussen precies zoveel calorieën inneemt als je lichaam nodig heeft en het dus volkomen logisch is dat je niet afvalt.
Ik klaag helemasl niet.

Wat ik me afvroeg is waarom mensen na een GBP vrijwel nooit al hun overgewicht kwijtraken, terwijl ze de rest van hun leven laag in calorie-inname zitten.

Als ik online een berekening maak van bijv mijn ruststofwisseling en hoe veel calorieën ik per dag nodig zou hebben kom ik op ruim boven de 2000 cal.
Want ik ben lang en iets te zwaar.

Mijn rustmetabolisme zou 1700 cal zijn.

En ik reageer dus op jouw 'simpele' aannames eerder in dit topic.

Nogmaals: ik hoef die kilo's niet kwijt, maar blijkbaar gaat het verbruik dramatisch naar beneden als je weinig eet.
Solomio schreef:
04-01-2019 12:28
Ik klaag helemasl niet.

Wat ik me afvroeg is waarom mensen na een GBP vrijwel nooit al hun overgewicht kwijtraken, terwijl ze de rest van hun leven laag in calorie-inname zitten.
Omdat ze evenveel of meer calorieën innemen dan ze verbranden. Verbruik je meer dan je inneemt, dan moet die energie ergens vandaan komen. Het is echt niet zo dat mensen na een GDP opeens spieren hebben die op lucht werken.
Als ik online een berekening maak van bijv mijn ruststofwisseling en hoe veel calorieën ik per dag nodig zou hebben kom ik op ruim boven de 2000 cal.
Want ik ben lang en iets te zwaar.

Mijn rustmetabolisme zou 1700 cal zijn.

En ik reageer dus op jouw 'simpele' aannames eerder in dit topic.

Nogmaals: ik hoef die kilo's niet kwijt, maar blijkbaar gaat het verbruik dramatisch naar beneden als je weinig eet.
Als jij 1700 calorieën per dag verbruikt, en je neemt er 1300 in, dan val je af. Kennelijk is die algemene internetrekentool niet geschikt voor jouw situatie.
julius schreef:
04-01-2019 11:18

Maar realiseer je je wel hoe weinig dat is en dat daarin dan de moeilijkheid zit? Ik kan ook maar 1.400-1.500 cal per dag eten wil ik niet aankomen. En ik heb momenteel 20kg overgewicht. Als ik wil afvallen moet ik daar dus veel harder voor werken dan iemand die 2.000 cal per dag kan eten om op gewicht te blijven. Dat verschil snap je toch wel?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
04-01-2019 14:06
Maar realiseer je je wel hoe weinig dat is en dat daarin dan de moeilijkheid zit? Ik kan ook maar 1.400-1.500 cal per dag eten wil ik niet aankomen. En ik heb momenteel 20kg overgewicht. Als ik wil afvallen moet ik daar dus veel harder voor werken dan iemand die 2.000 cal per dag kan eten om op gewicht te blijven. Dat verschil snap je toch wel?
Iemand die 2000 calorieën per dag nodig heeft, heeft net zoveel honger als jij als ie minder calorieën inneemt dan wat ie nodig heeft. Dus wat bedoel je met 'harder werken'?

Daarbij: Solonio KAN maar 1300 calorieën innemen, want haar maag kan niet meer aan. MInder innemen mag ze niet, dus de enige manier om af te vallen is om meer te gaan verbranden. Net als bij jou, bij mij, bij iedereen eigenlijk.

Als jij meer calorieën wilt innemen zonder dat je aankomt, of je wilt afvallen, dan moet je zorgen dat je lichaam meer calorieeen nodig heeft. Veel duidelijker kan ik het niet maken.

Als ik een dag op de bank blijf zitten terwijl ik eet wat ik op een normale dag ook eet, dan kom ik ook aan. Dat is toch geen rocketscience?
.
rosepudding wijzigde dit bericht op 06-01-2019 15:26
99.30% gewijzigd
Hoi, na de feestdagen ook een ietsiepietsie aangekomen. Zit nu op 64 kg en dat vindt ik met mijn 1.63 teveel. Ik wil ook graag minimaal 5 kg kwijt. Het is misschien niet zoveel als wat jij kwijt wil, maar ik moet ook echt de motivatie terug vinden anders gaat het helemaal verkeerd en weeg ik straks 70 kg en dat wil ik pertinent niet. Ik wil proberen om geen suikers meer te eten en zo weinig mogelijk koolhydraten en meer sporten/ bewegen. Samen staan we sterk💪🏻
Mijn probleem is dat ik alles lekker vindt😀
rosepudding schreef:
04-01-2019 15:03
Julius, ik denk dat de theorie van het afvallen voor de meeste hier wel duidelijk is.
Waar je aan voorbij gaat is dat veel mensen met overgewicht een verstoorde relatie met eten hebben.
En dat is veel moeilijker te doorbreken dan het simpele gegeven van meer verbranden dan innemen.
Daar ga ik niet aan voorbij. Wat mij in eerste instantie triggerde in deze hele discussie, was de uitspraak dat sommige mensen niet af KUNNEN vallen.

Dat het fucking moeilijk is om je hele leven om te gooien zodat je gezond gaat leven? Ja. Dat er mensen zijn die het niet kunnen? Nee.
.
rosepudding wijzigde dit bericht op 06-01-2019 15:27
99.33% gewijzigd
Solomio schreef:
03-01-2019 20:13
Ik mag zeker niet minder eten nee.

Maar heb jij überhaupt een verklaring voor het feit dat mensen na een GBP vrijwel nooit al hun overgewicht kwijtraken, terwijl ze toch weinig eten?
Want dat is mijn vraag: als het allemaal zo 1-op-1-rechtlijnig-simpel is zou ik toch moeten blijven afvallen? Tot ik een ons woog?

Vraag het aan je artsen zou ik zeggen.

Ik denk zelf doordat je niet sport. Of mensen die denken dat ze sporten door af en toe aan een apparaat wat lafjes te trekken en duwen.

De wat fanatiekere sporters hebben nooit overgewicht. De mensen met blijvend ovegewicht zijn nooit sporters.

En ik ken er een paar die met veel overgewicht begonnen zijn bij ons op de sportclub (indivuele sport die wel in groep beoefend wordt met wedstrijden)! Sporten helpt je rustverbranding omhoog en vermindert je trek en het leert je op een andere manier je lijf kennen en waarderen.
julius schreef:
04-01-2019 13:17
Omdat ze evenveel of meer calorieën innemen dan ze verbranden. Verbruik je meer dan je inneemt, dan moet die energie ergens vandaan komen. Het is echt niet zo dat mensen na een GDP opeens spieren hebben die op lucht werken.
Ik moet me inhouden om niet te gaan schreeuwen. Ik ben niet achterlijk ofzo.
Wat ik dus aan jou vraag is hoe jij verklaart dat ik blijkbaar maar 1300 cal per dag verbruik, terwijl ik echt niet alleen maar in mijn bed lig.
En dat dat dus normaal is na een GBP, dat je lichaam dus veel minder gaat verbruiken.
En dat mensen daardoor dus zelden al hun overgewicht kwijtraken.
Koffiekop1 schreef:
04-01-2019 16:15
Vraag het aan je artsen zou ik zeggen.

Ik denk zelf doordat je niet sport. Of mensen die denken dat ze sporten door af en toe aan een apparaat wat lafjes te trekken en duwen.

De wat fanatiekere sporters hebben nooit overgewicht. De mensen met blijvend ovegewicht zijn nooit sporters.

En ik ken er een paar die met veel overgewicht begonnen zijn bij ons op de sportclub (indivuele sport die wel in groep beoefend wordt met wedstrijden)! Sporten helpt je rustverbranding omhoog en vermindert je trek en het leert je op een andere manier je lijf kennen en waarderen.
Vroeger, toen ik een keurig stabiel bmi van 21,5 had bewoog ik exact evenveel als nu.
En at ik een stuk meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven