Beschamend overgewicht
woensdag 2 januari 2019 om 20:52
Beste lezers,
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
.
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
vrijdag 4 januari 2019 om 16:34
Ik weet niet over welk ‘vroeger’ je het hebt maar als je ouder wordt moet je sowieso minder eten om op hetzelfde gewicht te blijven. Dat zei mijn oma al.
Misschien toch maar eens gaan sporten? Als we het toch over persoonlijke voorbeelden gaan hebben: ken echt niemand met overgewicht die fanatiek aport. Hooguit in fases als ze op dieet zijn.
Dat is vast geen toeval.
vrijdag 4 januari 2019 om 16:35
Blijkbaar kunnen veel mensen het niet, anders waren er niet zo veel mensen met overgewicht.julius schreef: ↑04-01-2019 15:15Daar ga ik niet aan voorbij. Wat mij in eerste instantie triggerde in deze hele discussie, was de uitspraak dat sommige mensen niet af KUNNEN vallen.
Dat het fucking moeilijk is om je hele leven om te gooien zodat je gezond gaat leven? Ja. Dat er mensen zijn die het niet kunnen? Nee.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 4 januari 2019 om 16:39
vrijdag 4 januari 2019 om 16:42
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben.JollyRider schreef: ↑04-01-2019 16:39A leidt tot B
B leidt tot A
C leidt tot A en B
Alledrie geen toeval, alledrie een samen gaan van A en B. Alledrie fundamenteel verschillende causale relaties.
vrijdag 4 januari 2019 om 16:44
Fanatiek sporten zit er niet in, helaas.Koffiekop1 schreef: ↑04-01-2019 16:34Ik weet niet over welk ‘vroeger’ je het hebt maar als je ouder wordt moet je sowieso minder eten om op hetzelfde gewicht te blijven. Dat zei mijn oma al.
Misschien toch maar eens gaan sporten? Als we het toch over persoonlijke voorbeelden gaan hebben: ken echt niemand met overgewicht die fanatiek aport. Hooguit in fases als ze op dieet zijn.
Dat is vast geen toeval.
Maar antwoord op mijn simpele vraag heeft niemand.
vrijdag 4 januari 2019 om 16:45
Ik lust heel veel dingen niet, maar dat is ook geen garantie voor een gezond gewicht.
vrijdag 4 januari 2019 om 16:46
Overgewicht en intensief sporten gaan niet samen, bewijst niet dat sporten helpt bij overgewicht. Overgewicht kan bijvoorbeeld ook erg goed werken tegen sporten. En toen mijn sarcoidose op zijn hoogtepunt was en ik prednizon per familiezak slikte kwam er van sporten niets en van gewichtstoename vrij veel, maar tussen beide was geen causaal verband
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
vrijdag 4 januari 2019 om 16:51
Weet je, het is gewoon niet waar.
Met gedegen onderzoek is aangetoond dat de ene veel sneller bijv het verzadigingshormoon aanmaakt dan een ander.
Bij de ene begint dat direct bij de eerste hap, bij anderen pas 30 minuten later.
Die verschillen kun je ontkennen, maar die zijn er.
Op tijd stoppen met eten, terwijl je lijf totaal niet adequaat aangeeft wat 'op tijd' is, is gewoon heel ingewikkeld.
Alleen als ik dag in dag uit alles exact afweeg en nooit afwijk van mijn patroon dan lukt dat. Anders niet.
Geen punt wat mij betreft, ik ben heel tevreden met mijn lijf en mijn gewicht, maar hou op met net te doen alsof het bij iedereen hetzelfde is.
Dat is het niet.
Of wees blij dat jij zo'n doorzettingsvermogen hebt en heb een beetje compassie met ons, de zwakkelingen, die maar geen gezonde levensstijl willen vasthouden.
vrijdag 4 januari 2019 om 16:56
In mijn jeugd was ik stevig en sportte ik matig.JollyRider schreef: ↑04-01-2019 16:46Overgewicht en intensief sporten gaan niet samen, bewijst niet dat sporten helpt bij overgewicht. Overgewicht kan bijvoorbeeld ook erg goed werken tegen sporten. En toen mijn sarcoidose op zijn hoogtepunt was en ik prednizon per familiezak slikte kwam er van sporten niets en van gewichtstoename vrij veel, maar tussen beide was geen causaal verband
In mijn 20-er jaren was ik slank en sportte ik niet.
In mijn 30-er jaren kwam ik aan, sportte ik nog steeds niet, maar had ik jonge kinderen, dus best wat activiteit.
In mijn 40-er jaren ben ik diverse malen succesvol afgevallen, zonder sporten, en even zovele malen weer meer aangekomen.
In mijn 50-er jaren ben ik m.b.v. een GBP bijna 50 kilo afgevallen en daar ben ik heel blij mee.
En ik erger me het schompes aan al die mensen die er verstand van hebben, maar die totaal geen weet hebben van 24/7 honger, nooit verzadigd, altijd aan het opletten.
vrijdag 4 januari 2019 om 17:02
Ja, en zo erger ik me aan mensen die hun eigen falende logica niet begrijpen en dan toch heel triomfantelijk komen met uitspraken als “je moet toch maar gaan sporten”.Solomio schreef: ↑04-01-2019 16:56In mijn jeugd was ik stevig en sportte ik matig.
In mijn 20-er jaren was ik slank en sportte ik niet.
In mijn 30-er jaren kwam ik aan, sportte ik nog steeds niet, maar had ik jonge kinderen, dus best wat activiteit.
In mijn 40-er jaren ben ik diverse malen succesvol afgevallen, zonder sporten, en even zovele malen weer meer aangekomen.
In mijn 50-er jaren ben ik m.b.v. een GBP bijna 50 kilo afgevallen en daar ben ik heel blij mee.
En ik erger me het schompes aan al die mensen die er verstand van hebben, maar die totaal geen weet hebben van 24/7 honger, nooit verzadigd, altijd aan het opletten.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
vrijdag 4 januari 2019 om 17:31
Ik heb geen idee waarom jouw lichaam maar 1300 calorieën per dag gebruikt, en eerlijk gezegd vind ik dat in jouw geval niet zo heel erg interessant, aangezien jij toch niet minder dan dat aantal calorieën mag eten van je artsen.Solomio schreef: ↑04-01-2019 16:29Ik moet me inhouden om niet te gaan schreeuwen. Ik ben niet achterlijk ofzo.
Wat ik dus aan jou vraag is hoe jij verklaart dat ik blijkbaar maar 1300 cal per dag verbruik, terwijl ik echt niet alleen maar in mijn bed lig.
En dat dat dus normaal is na een GBP, dat je lichaam dus veel minder gaat verbruiken.
En dat mensen daardoor dus zelden al hun overgewicht kwijtraken.
Wat ik wel interessant vind, is jouw vraag waarom je die laatste tien kilo vet niet kwijt raakt. Puntje bij paaltje wil je die 10 kilo namelijk helemaal niet kwijt, en ga je totaal niet in op mijn antwoord op de vraag waarom je die tien kilo toch maar niet kwijt kan raken.
vrijdag 4 januari 2019 om 17:44
Na mijn GBP ben ik bijna 50 kilo afgevallen. En van de ene op de andere dag stopte het afvallen.julius schreef: ↑04-01-2019 17:31Ik heb geen idee waarom jouw lichaam maar 1300 calorieën per dag gebruikt, en eerlijk gezegd vind ik dat in jouw geval niet zo heel erg interessant, aangezien jij toch niet minder dan dat aantal calorieën mag eten van je artsen.
Wat ik wel interessant vind, is jouw vraag waarom je die laatste tien kilo vet niet kwijt raakt. Puntje bij paaltje wil je die 10 kilo namelijk helemaal niet kwijt, en ga je totaal niet in op mijn antwoord op de vraag waarom je die tien kilo toch maar niet kwijt kan raken.
Dat kondigen ze ook aan van tevoren, maar het blijft me verbazen dat ik ondanks het weinig eten niet verder afval. 1300 cal is niet echt overdaad zeg maar.
En ik wil die 10 kilo niet graag genoeg kwijt nee, maar daar ging mijn vraag ook niet over.
Als ik namelijk wel die 10 kilo nog kwijt zou willen zou ik dus ofwel meer moeten gaan bewegen (wat er helaas niet inzit), of nog minder gaan eten, wat eigenlijk ook niet heel gezond is.
vrijdag 4 januari 2019 om 17:45
Maar dat is nou juist wel waar ik het hier over probeer te hebben: dat de ene persoon dus van 1300 cal niet afvalt, terwijl een ander met het dubbele nog niet eens aankomt.
Dan kun jij wel blijven beweren dat je allemaal evenveel honger hebt, of dat je dat niet kunt meten, maar dan mis je wel mijn punt.
vrijdag 4 januari 2019 om 18:02
Je reageert hier op Boannan die aangeeft per dag 1400-1500 calorieën te gebruiken en je snapt niet dat afvallen voor haar harder werken is dan voor iemand die 2000 calorieën per dag gebruikt. Laat ik proberen het uit te leggen: zij valt langzaam af als ze bijvoorbeeld dagelijks 1200 calorieën gebruikt en de ander valt af als hij/zij dagelijks 1700 calorieën gebruikt. Die ander mag dus meer eten! En als we dan even aannemen dat deze twee even snel honger voelen, zal Boannan dus meer honger moeten lijden om af te vallen dan de ander. Snap je? Dus die van 2000 calorieën heeft niet evenveel honger, zoals jij beweert.
liesje68 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 18:13
0.29% gewijzigd
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
vrijdag 4 januari 2019 om 18:07
Ok laatste keer: wat begrijp je precies niet: dat je niet afvalt als je 1300 cal inneemt en je lichaam er 1300 verbruikt, of het voldongen feit dat je lichaam maar 1300 cal verbruikt?
Dat eerste is namelijk prima uit te leggen en dat tweede is niets aan te doen als je niet meer mag bewegen, dus wat is je vraag precies?
vrijdag 4 januari 2019 om 18:15
Volgens mij ging het erover dat veel mensen niet BLIJVEND (veel) kunnen afvallen.
Ik heb met een bmi van (toen) >40 de Nijmeegse Vierdaagse uitgelopen. Is dat fanatiek genoeg? Ik weet in ieder geval zeker dat heel veel mensen die in dit topic zo prat gaan op hun gezonde gewicht me dat niet nadoen.Koffiekop1 schreef: ↑04-01-2019 16:15De wat fanatiekere sporters hebben nooit overgewicht. De mensen met blijvend ovegewicht zijn nooit sporters.
Dat ligt niet aan Solomio hoor. Na een gastric bypass raken de meeste mensen zo'n 70 tot 80% van hun overgewicht kwijt. Artsen weten gewoon dat het in veel gevallen onmogelijk is om die laatste kilo's overgewicht te verliezen. En dat heeft niets met doorzettingsvermogen, teveel eten of te weinig sporten te maken.
vrijdag 4 januari 2019 om 18:18
Tsja, de persoon die 2000 cal per dag verbruikt moet zijn of haar hele leven sowieso al meer eten dan iemand die 1300 cal per dag verbruikt.Liesje68 schreef: ↑04-01-2019 18:02Je reageert hier op Boannan die aangeeft per dag 1400-1500 calorieën te gebruiken en je snapt niet dat afvallen voor haar harder werken is dan voor iemand die 2000 calorieën per dag gebruikt. Laat ik proberen het uit te leggen: zij valt langzaam af als ze bijvoorbeeld dagelijks 1200 calorieën gebruikt en de ander valt af als hij/zij dagelijks 1700 calorieën gebruikt. Die ander mag dus meer eten! En als we dan even aannemen dat deze twee evenveel honger voelen, zal Boannan dus meer honger moeten lijden om af te vallen dan de ander. Snap je? Dus die van 2000 calorieën heeft niet evenveel honger, zoals jij beweert.
Als je hen beiden 300 cal minder laat innemen, scheelt dat bij de 1 20% en bij de ander 14%. Die vergelijking is dus scheef.
vrijdag 4 januari 2019 om 18:34
Dank je wel, je onderstreept precies wat ik zeg (al heb je het zelf ws niet door). De persoon die 2000 calorieën verbruikt mag zijn hele leven meer eten! Voor hem/haar is op gewicht blijven of afvallen dus veel gemakkelijker. En ja, bij iemand die minder verbruikt is 300 calorieën een groter percentage van de dagelijkse hoeveelheid eten dan bij iemand die meer verbruikt: dus ook op dat gebied veel moeilijker! Dringt wel tot je door dat er mensen zijn die alleen kunnen afvallen of op gewicht blijven als ze continu met een hongergevoel rondlopen? Enig idee hoeveel wilskracht je dan moet hebben?
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
vrijdag 4 januari 2019 om 18:43
Bij mensen met (morbide) obesitas is het honger/verzadigingsgevoel sowieso verstoord, dus die hebben altijd al meer trek dan iemand met een gezond gewicht. Laat staan wanneer hij/zij op dieet is.
vrijdag 4 januari 2019 om 18:45
Nog een raadseltje voor de mensen die beweren dat afvallen een rekensommetje is. Bij mijn beide zwangerschappen had ik zwangerschapsdiabetes en een koolhydraat beperkend dieet. Toch kwam ik in de eerste zwangerschap 20 kilo aan en bleef mijn gewicht bij de tweede zwangerschap stabiel ( kind groeide dus eigenlijk viel ik af) hoe kan dit als je gewicht alleen bepaald wordt door hoeveel je eer?
vrijdag 4 januari 2019 om 19:01
Wát je eet heeft ook een enorme invloed maar dat mag blijkbaar ook niet hardop gezegd worden.
Heb ooit eens gevraagd in het gpb - topic waarom men toch na de operatie begon met minute - soup ipv van zelf een vers bouillonnetje te maken.
Werd ik me daar toch afgemaakt! Hoe durfde ik! Verse voeding!
Terwijl zo’n soepje pure chemie is wat een negatief effect kan hebben op je hongergevoel en metabolisme.
Na zo’n operatie zou je toch denken dat je een nieuwe start maakt en gaat voor gezond en onbewerkt, niet?
Niet gek dat er vele na zo’n operatie weer dik worden.
Als ik lees dat er ‘gevochten’ wordt tegen een hongergevoel dan denk ik bij mezelf, eet dan een bord rauwkost.
Maar nee, het broodje is aanlokkelijker waarschijnlijk.
Heb ooit eens gevraagd in het gpb - topic waarom men toch na de operatie begon met minute - soup ipv van zelf een vers bouillonnetje te maken.
Werd ik me daar toch afgemaakt! Hoe durfde ik! Verse voeding!
Terwijl zo’n soepje pure chemie is wat een negatief effect kan hebben op je hongergevoel en metabolisme.
Na zo’n operatie zou je toch denken dat je een nieuwe start maakt en gaat voor gezond en onbewerkt, niet?
Niet gek dat er vele na zo’n operatie weer dik worden.
Als ik lees dat er ‘gevochten’ wordt tegen een hongergevoel dan denk ik bij mezelf, eet dan een bord rauwkost.
Maar nee, het broodje is aanlokkelijker waarschijnlijk.
vrijdag 4 januari 2019 om 19:01
JollyRider schreef: ↑04-01-2019 16:46Overgewicht en intensief sporten gaan niet samen, bewijst niet dat sporten helpt bij overgewicht. Overgewicht kan bijvoorbeeld ook erg goed werken tegen sporten. En toen mijn sarcoidose op zijn hoogtepunt was en ik prednizon per familiezak slikte kwam er van sporten niets en van gewichtstoename vrij veel, maar tussen beide was geen causaal verband
Niemand heeft het hier over dik worden door Prednison. Dat lijkt me duidelijk!
Overgewicht en sporten gaat inderdaad niet samen. En daar zit inderdaad niet direct een causaal verband de ene kant op maar wel de andere kant op: als je fanatiek sport verlies je gewicht en wordt je niet snel (veel) te zwaar.
Ik heb mensen met ernstig overgewicht zien binnenkomen, een jaar hijgend achteraan zien hobbelen, rood, bezweet, op hun eigen tempo, doorzettend.
Het sporten zet iets in gang. Zelfliefde, zelfwaardering, trots op je lijf, hogere verbranding, weerzin om er heel veel troep in te gooien, en een sterkere en zuiverder gemotiveerde wens om lichter te worden. Niet omdat je denkt dat je dan mooier bent maar dan kan je de sport beter beoefenen.
Het begint met je schaamte opzij zetten en je aanmelden voor de teamsport of andere sport die je aantrekt. En gaan.
Ik zie er slank en atletisch uit maar ik ben zelf chronisch ernstig fysiek beperkt aan een essentieel bewegingsonderdeel waar ik erg veel pijn aan heb, maar er is altijd wel iets aan sport wat je kan doen (tenzij je complete lichaam ernstig beperkt is natuurlijk, uitzonderingen daar gelaten). Ik zal je zeggen: ik ben altijd stikjaloers op die mensen met overgewicht die bij ons binnen komen met een op zich prima functionerend lijf (onder al dat gewicht). Geef mij zo’n gezond lijf denk ik dan, die kilo’s gaan er wel af als je iets met dat lijf gaat dóen. Zo zonde dat ze dat zelf niet altijd zo zien.
vrijdag 4 januari 2019 om 19:09
Wat mij irriteert is vooral de suggestie dat mensen met overgewicht vast alleen maar ongezonde vette troep eten. Hier schrijft ook iemand” je moet je patat niet eten als tussendoortje maar als avondeten met salade en biefstuk. Als je maar 1300 cal kan eten, zit je met alleen die biefstuk al aan je taks. Patat kan dan dus nooit. Ik heb overgewicht maar ik eet nooit chips, ga niet naar de Mac en lunch doorgaans met een bak rauwkost. Maar als je teveel mandarijnen en bananen eet omdat je toch honger hebt, maakt zelfs de gezonde keuze je dikker.