Beschamend overgewicht
woensdag 2 januari 2019 om 20:52
Beste lezers,
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
.
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
vrijdag 4 januari 2019 om 19:44
Het wordt ook bepaald door hoe efficiënt je lijf met voeding omgaat.forumfossiel schreef: ↑04-01-2019 18:45Nog een raadseltje voor de mensen die beweren dat afvallen een rekensommetje is. Bij mijn beide zwangerschappen had ik zwangerschapsdiabetes en een koolhydraat beperkend dieet. Toch kwam ik in de eerste zwangerschap 20 kilo aan en bleef mijn gewicht bij de tweede zwangerschap stabiel ( kind groeide dus eigenlijk viel ik af) hoe kan dit als je gewicht alleen bepaald wordt door hoeveel je eer?
Ik heb een vriendin die strijdt tegen ondergewicht.
Als zij een reep chocola eet (ja, dat doet ze) gaat ze binnen een paar uur een keer extra poepen en die reep is weer weg.
Als ik een reep chocola eet wordt die in z'n geheel omgezet in vet.
Die verschillen frustreren me soms, maar meestal kan ik dat verder wel hanteren. Ik heb gewoon een zeer efficiënt energie-opslagsysteem en daar moet ik mijn calorie-inname op aanpassen.
Ik word wel pissig als mensen dan net doen alsof op gewichr blijven voor iedereen even makkelijk/moeilijk is, want dat is gewoon niet zo.
Die vriendin van mij gaat eten als ze honger heeft.
Als ik dat doe groei ik ook nu met mijn kleine maagje alsnog dicht.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 4 januari 2019 om 19:46
Dat van die cup-a-soup en chemisch enzo is echt pure onzin.FarFarAway schreef: ↑04-01-2019 19:01Wát je eet heeft ook een enorme invloed maar dat mag blijkbaar ook niet hardop gezegd worden.
Heb ooit eens gevraagd in het gpb - topic waarom men toch na de operatie begon met minute - soup ipv van zelf een vers bouillonnetje te maken.
Werd ik me daar toch afgemaakt! Hoe durfde ik! Verse voeding!
Terwijl zo’n soepje pure chemie is wat een negatief effect kan hebben op je hongergevoel en metabolisme.
Na zo’n operatie zou je toch denken dat je een nieuwe start maakt en gaat voor gezond en onbewerkt, niet?
Niet gek dat er vele na zo’n operatie weer dik worden.
Als ik lees dat er ‘gevochten’ wordt tegen een hongergevoel dan denk ik bij mezelf, eet dan een bord rauwkost.
Maar nee, het broodje is aanlokkelijker waarschijnlijk.
En een bord rauwkost, tja, ik raak daar niet verzadigd van. Van een broodje wel.
Daarbij vind ik rauwkost niet lekker.
Ik eet het wel, maar ik word er niet blij van.
solomio wijzigde dit bericht op 04-01-2019 19:53
4.21% gewijzigd
vrijdag 4 januari 2019 om 19:53
vrijdag 4 januari 2019 om 19:54
Ah, dus toen ik slank was waren diezelfde voedingsmiddelen geen probleem en nu ineens wel.FarFarAway schreef: ↑04-01-2019 19:53Kijk, en daar zit dus het verschil. Onwetendheid en foute keuzes.
Vast.
Echt, je schrijft onzin.
vrijdag 4 januari 2019 om 19:59
vrijdag 4 januari 2019 om 20:22
En iedereen die betrokken is bij de begeleiding van mensen met een GBP hebben er dus ook geen verstand van?FarFarAway schreef: ↑04-01-2019 19:59Je bent toch met de jaren dikker geworden, niet?
Ergens ging het dus toch wel mis. En slank(er) zijn in je jonge jaren is bij de meeste wel.
Het maakt echt niks uit of je een kant-en-klaar soepje neemt of een zelfgebrouwen soepje.
Alleen het aantal calorieën telt als je het over overgewicht hebt.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:04
Sporten is maar 20% van je afvallen. Je gewicht controleren doe je in de keuken, niet in de sportschool.Koffiekop1 schreef: ↑04-01-2019 20:58En op het sporten wordt weer niet gereageerdTerwijl diëten echt zoveel moeilijker is.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:06
In het gpb - topic werd er gesproken over dat de dokter een bouillion aanraadde om mee te beginnen, o.a. voor het zoutgehalte waar men dan nood aan heeft.
Persoonlijk zou ik zeggen, een nieuwe start, een nieuwe levenswijze en je maakt verse bouillion. Groenten, kruiden, etc...
Geen poedersoepje met gistextract waardoor je hongerhormoon van gaat steigeren en alle andere toevoeging, want het meerendeel wat dat daar inzit is ongezond en niet nodig.
Toch geen al te gekke redenatie denk ik?
Natuurlijk eten is dé manier om je gezondheid en gewicht te handhaven.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:13
Negeer je mijn bericht bewust of zo? Ik denk dat ik meer beweeg dan de gemiddelde Nederlander.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:21
Wat moeilijker is is natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde hè.Koffiekop1 schreef: ↑04-01-2019 20:58En op het sporten wordt weer niet gereageerdTerwijl diëten echt zoveel moeilijker is.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:23
Maar dat hele verhaal is gewoon onzin.FarFarAway schreef: ↑04-01-2019 21:06In het gpb - topic werd er gesproken over dat de dokter een bouillion aanraadde om mee te beginnen, o.a. voor het zoutgehalte waar men dan nood aan heeft.
Persoonlijk zou ik zeggen, een nieuwe start, een nieuwe levenswijze en je maakt verse bouillion. Groenten, kruiden, etc...
Geen poedersoepje met gistextract waardoor je hongerhormoon van gaat steigeren en alle andere toevoeging, want het meerendeel wat dat daar inzit is ongezond en niet nodig.
Toch geen al te gekke redenatie denk ik?
Natuurlijk eten is dé manier om je gezondheid en gewicht te handhaven.
Wetenschappelijk aangetoond enzo.
Vers of voorgefabriceerd maakt weinig uit.
De anti-pakjes-en-zakjes-hype heeft weinig met dit topic te maken.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:24
vrijdag 4 januari 2019 om 21:29
Krachtsporten doe je ook in de keuken. Zonder het juiste dieet kom je nergens. Dieet is wel een misleidende term, want ze moeten juist veel meer eten dan anderen.
Daarbij gaat het niet per se om de calorieën die je tijdens het sporten verbrand. Door regelmatig sporten voel je je een stuk fitter en opgewekter, waardoor je waarschijnlijk sowieso meer gaat bewegen.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:32
Typisch iets wat een niet-sporter zou zeggen.
Sporten doet iets met je: zelfwaardering, je lijf anders ervaren, een functionele motivatie krijgen in plaats van gezondheid of uiterlijk,
eenzaamheid en verveling wegnemen, sporten geeft meer emotionele stabiliteit (allemaal redenen om te eten voor veel mensen).
Alles bij elkaar helpt het om minder/anders te eten.
Dus bewegen is 20%, maar sporten heeft ook invloed op die 80% voedselinname.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:35
Voor jou blijkbaar.Koffiekop1 schreef: ↑04-01-2019 21:32Typisch iets wat een niet-sporter zou zeggen.
Sporten doet iets met je: zelfwaardering, je lijf anders ervaren, een functionele motivatie krijgen in plaats van gezondheid of uiterlijk,
eenzaamheid en verveling wegnemen, sporten geeft meer emotionele stabiliteit
Als ik nou ergens van ga snaaien is het wel van sporten.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:37
Pardon? Ik had je bericht over het hoofd gezien.
Met sporten bedoel ik sporten, niet wandelen of 2 x pw een verplicht nummertje body pump in een sportschool. Mijn moeder heeft op haar 60e ook de vierdaagse van Nijmegen gelopen. Ik zie haar niet als sporter.
vrijdag 4 januari 2019 om 22:06
rosepudding schreef: ↑04-01-2019 21:49Ok, bodypump is dus niet sport genoeg, wat versta je dan onder sporten?
Echt minimaal 5 keer per week bodybuilding/krachttraining?
Daar komt toch ook weer een hele andere voedsel behoefte bij kijken?
Sporten/beweging waarbij je hartslag omhoog gaat lijkt mij nooit verkeerd in combinatie met een aanpassing in de calorie inname.
Of dat nu fietsen, lopen of in de sportschool is.
Natuurlijk is beweging nooit verkeerd! Hartstikke goed juist.
Maar met sporten bedoel ik een activiteit die naast de voordelen van beweging ook intrinsieke motivatie en een sociaal aspect met zich meebrengt en wat progressief of doelgericht is. Dus waarbij je je lichaam steeds iets verder of anders uitdaagt.
Ik vind bodypump een variant van individuele fitness met een beperkte variatie en een beperkt maximum van wat je
kan doen, wat je ook nog eens zelf bepaalt. Ik heb bij bodypump maar weinig vrouwen gezien die vol voor de zware gewichten gaan en zichzelf daarbij elke week verder uitdagen (wat dus sowieso beperkt is bij bodypump), en dat zijn niet de dikkerts. De meeste blijven binnen hun comfortzone.
vrijdag 4 januari 2019 om 22:09
2 uurtjes in de week bodypump zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. En dat is ook ooit mijn probleem geweest, had door kleine kinderen gewoon de tijd niet. Dus dat snap ik heel goed.rosepudding schreef: ↑04-01-2019 21:49Ok, bodypump is dus niet sport genoeg, wat versta je dan onder sporten?
Echt minimaal 5 keer per week bodybuilding/krachttraining?
Daar komt toch ook weer een hele andere voedsel behoefte bij kijken?
Sporten/beweging waarbij je hartslag omhoog gaat lijkt mij nooit verkeerd in combinatie met een aanpassing in de calorie inname.
Of dat nu fietsen, lopen of in de sportschool is.
Edit: en het moet ook in je dagelijkse leven passen.
Ik werk fulltime en heb een dochter van 5 maanden, dus die 'verplichte' nummertjes bodypump 3 x per week is voor mij vol te houden.
Zelf in de sportschool trainen met een schema heb ik gedaan, maar heb ik de discipline niet voor.
Ik ging smokkelen als ik geen zin had, geen haan die er naar kraaide.
In een groepsles ga ik een uur lang in 1 keer door.
Word gemotiveerd door de instructeur en ga voor mezelf ook de competitie aan met de groep omdat ik bijvoorbeeld bij bepaalde spiergroepen zwaarder wil trainen dan mijn buurman.
Nu 4 a 5x per week zware training. Dat noem ik sporten. Niet dat laffe halfuurtje op de crosstrainer.
...
vrijdag 4 januari 2019 om 22:10
vrijdag 4 januari 2019 om 22:12