'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Manlief schreef:
04-01-2019 01:21
Ha, er wordt hier sneller gereageerd dan ik type :-). Cygnus gaf al uitleg. Dat vermoedde ik dus al, lees: Vreesde ik. Geheel andere manier van opleiden. Veel minder op algehele skill training, breed. Maar meer gericht op 1 type.

Dat stoeien in 'n single engine prop kistje, low timer, x-windje van zeg 20 kts, is er dus niet meer bij? M.i. inherent aan vaardigheid opdoen.
Een MPL-er vliegt meer uren op een kleine kist dan een PPL-er, het ligt dus iets genuanceerder.

De basis is gelijk aan een CPL met tegen de 100 uur actual vlieg-ervaring op een simpele propellerkist, maar waar een traditionele CPL-er overstapt op complexe propellervliegtuigen, stapt de MPL-er over op een geavanceerde jet simulator waar er specifiek getraind wordt op zaken die van belang zijn voor een jet-piloot.
Heel logisch eigenlijk als het doel is om een 737 of A320 te besturen en geen DC3.

Natuurlijk zijn er ook wat nadelen aan een MPL, met name wat minder real-world-experience (zie post van Cygnus over illusies) en de onduidelijke link met de 'sponsor'-airline. Daar staat tegenover dat je op een simulator veel gerichter kan trainen op zaken waar een jet-piloot mee te maken krijgt. Failure management, multi crew coordination, automation management etc. Is een complex piston ervaring dan echt zo relevant? Een wirwar aan gashendels, pitch hendels, mixture hendels, manifold pressures, cylinder head temperatures..je komt ze niet tegen op een jet!

De tijd zal het uitwijzen. De eerste MPL-ers hebben al jaren een ATPL en krijgen nu hun upgrade en worden zelfs instructeurs..
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 11:19
7.04% gewijzigd
..
Ah, dank voor de uitleg. Nogmaals, ik kende die MPL niet en hoor graag ervaringen.

Heel leuk topic dit, ben 'm soms wat aan het doornemen, maar erg lang geworden. Stukje voor stukje dus. Wil zelf niet al te veel toevoegen, want het wereldje is klein. Heb via hier het begrip 'loupen' opgedaan (de handeling kende ik) en mijn historie hier loopt terug tot 2004. Volgens mij al behoorlijk te herleiden voor bekenden van mij. Dit gezegd hebbende toch 'n kleine post mbt het vertigo verhaal:

Allemaal herkenbaar natuurlijk. Situaties waarbij de AI aangeeft dat je weer level hangt, maar je hersenen nog aangeven dat je in 'n turn xit. En vice versa. Uiteraard afhankelijk van weer, de wijze waarop de turn inzet (te laat, te steep enz). maar in het bijzonder in 'n dikke stratus laag zonder enig horizon best lastig. Ik had er vroeger nauwelijks tot geen moeite mee. Naarmate de leeftijd vorderde, werd het lastiger. Werkt niet voor iedereen zo, spreek alleen voor mezelf.

Nogmaals, leuk topic.
P.s. Kan ik hier 'n notificatie instellen, zodat ik 'n melding krijg als er 'n nieuwe post komt?
.
Bedankt! En die valse horizon lijkt me inderdaad tricky. Je weet dat je instrumenten moeten kloppen, maar je lichaam geeft iets anders aan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Manlief schreef:
04-01-2019 12:02

... Dit gezegd hebbende toch 'n kleine post mbt het vertigo verhaal:

Allemaal herkenbaar natuurlijk. Situaties waarbij de AI aangeeft dat je weer level hangt, maar je hersenen nog aangeven dat je in 'n turn xit. En vice versa. Uiteraard afhankelijk van weer, de wijze waarop de turn inzet (te laat, te steep enz). maar in het bijzonder in 'n dikke stratus laag zonder enig horizon best lastig. Ik had er vroeger nauwelijks tot geen moeite mee. Naarmate de leeftijd vorderde, werd het lastiger. Werkt niet voor iedereen zo, spreek alleen voor mezelf.

Nogmaals, leuk topic.
P.s. Kan ik hier 'n notificatie instellen, zodat ik 'n melding krijg als er 'n nieuwe post komt?
Lijkt me inderdaad lastig met stratusbewolking. Je horizon is dan "weg" en je moet op de attitude indicator vertrouwen, terwijl je evenwichtsorgaan iets anders aangeeft.

Notificaties weet ik zo niet. Je kunt dit topic wel als favoriet instellen. Op de mobiele site is dit aan de rechterkant van het scherm als je het topic geopend hebt. Net onder de titel van het topic kunt je een ster aanvinken. Dan komt het topic in je favorieten te staan. De favorieten staan op de startpagina van forum.viva.nl als je ingelogd bent en daar kan je aan de kleur van het aantal posts (grijs of zwart) zien of er nieuwe berichten zijn geplaatst.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Stampertje12 schreef:
04-01-2019 01:38
Ik doelde niet op een specifiek ongeluk.

Vind het altijd interessant hoe psychologie werkt in dit soort situaties. Je werkt met apparatuur die extreem betrouwbaar is en in veel gevallen zelfs nauwkeuriger kan zijn dan de mens. Maar dat maakt het des te moeilijker om die beoordeling te maken. Hoe betrouwbaarder en feillozer apparaten zijn, hoe moeilijker het is om op een gegeven moment de knoop door te hakken en te zeggen: ja, dit kan niet.

Wij hebben het wel met vrij grote financiële modellen. Die dingen zijn helemaal nagerekend, kloppen, maar soms komt er gewoon iets uit dat je denkt: ik weet niet wat er niet klopt, maar deze getallen bij elkaar geven nu gewoon een vreemde uitkomst. Dan kan je niet eens meteen zeggen wat er mis is, maar wel concluderen dat er íets niet klopt. Dan nog de kunst om het te vinden. Ik heb daar gelukkig een paar mensen en weken tijd voor. Jullie iets minder :)
Mooi verwoord Stampertje. En daarom is training voor vliegers zo belangrijk. Misschien ook iets voor de financiële sector?
Tijdens een turbulent vliegtochtje van IJsland naar Amsterdam kwamen er zomaar wat vragen omhoog.

We zagen 's ochtends in ons hotel al dat het vliegtuig 1 uur en een kwartier vertraging had, waarom moet je dan alsnog 2 uur voor de oorspronkelijke vertrektijd aanwezig zijn?

Tijdens het instappen wierp ik even een blik in de cockpit. Even kijken wie me van de ene naar de andere plek vlogen. De stewardess ging er gelijk voor staan. Veiligheidsredenen?

Wegens de (sneeuw)storm was een ander vliegtuig vertraagd met passagiers die op dit vliegtuig over moesten stappen. We hebben op hen gewacht, wat ik heel aardig vond, maar is dit gebruikelijk?

Het taxiën ging heel langzaam, haast nog langzamer dan stapvoets, doordat het zo glad was. Hierdoor liepen we extra vertraging op en moesten we voor de vertrekbaan nog een poos wachten. We stonden letterlijk achter 3 andere vliegtuigen die om de beurt de baan op draaiden en vertrokken. Wordt er gewerkt met 'vertrektijden' en als je deze mist, krijg je dan een nieuwe vertrektijd, of is het gewoon achteraan aansluiten?

Tijdens het opstijgen hadden we last van rukwinden, waardoor het vliegtuig heen en weer kantelde en ook af en toe een stuk naar beneden 'viel',. Is dit dan voor de piloten extra lastig? Ik vond het overigens erg fascinerend dat gelijk boven de wolken die windvlagen weg waren.

Als je, zoals in ons geval 2,5 uur vertraging hebt, hoe zit het dan met het vliegtuig waar je aankomt? In ons geval schiphol, zal toch ook een strakke planning hebben? Komt deze dan extra tussendoor?

De piloot gaf overigens ook aan extra 'door te vliegen' om de vertraging te beperken. De vliegtijd was uiteindelijk ook een stuk korter dan dat er voor staat. Waarom vliegen ze dan niet altijd in dit tempo?

Er zaten nog passagiers in het vliegtuig die een overstap hadden. Deze werden naar voren gehaald aan het einde van de vlucht, zodat ze snel het vliegtuig uit konden. Ook heeft de stewardess naar de gate gebeld, hoe kan dit? En hoe zit dat dan met de koffers? Wij moesten best lang wachten, gaan de koffers van deze mensen er dan als eerste uit?

De stewardessen zaten ook op hun eigen plekken, terwijl de luxe plekken vooraan in het vliegtuig vrij waren. Is het verplicht dat ze bij de deur zitten? En is er een reden voor dat ze tijdens het stijgen en dalen niet met de passagiers mogen praten?

Best veel vragen zie ik nu. Ik hoop dat jullie ze willen beantwoorden :).
cygnus schreef:
04-01-2019 15:41
Mooi verwoord Stampertje. En daarom is training voor vliegers zo belangrijk. Misschien ook iets voor de financiële sector?
Het aantal checks and balances is ook gigantisch. Nadeel is dat het aantal variabelen oneindig groot is. Er zijn wel, met terugwerkende kracht, modellen gemaakt van de grote financiële crisis. Maar je kunt niet zoals bij bijvoorbeeld een vliegtuig, een simulator maken waarin harde natuurwetten de input vormen. En natuurlijk zijn er vrijwel nooit acute problemen maar spelen dingen over veel langere perioden.

Wat wel groot issue is dat er zo een hele hoop mensen rondlopen die niets kunnen maar gewoon al dertig jaar in het vak zitten en vanwege hun ervaring vinden dat ze alles weten en op basis daarvan hun beslissingen nemen, jongere mensen overrulen en dat daardoor situaties komen waarin niet de juiste keuzes worden gemaakt (soort Staines, zeg maar). Ik ben zelf ook voorstander van verplicht rouleren van werkgevers na x-aantal jaren, en af en toe eens een examen.
Blond93 schreef:
04-01-2019 17:02
Tijdens een turbulent vliegtochtje van IJsland naar Amsterdam kwamen er zomaar wat vragen omhoog.

We zagen 's ochtends in ons hotel al dat het vliegtuig 1 uur en een kwartier vertraging had, waarom moet je dan alsnog 2 uur voor de oorspronkelijke vertrektijd aanwezig zijn?
Je hoeft van niemand 2 uur vooraf aanwezig te zijn. Dat is een richtlijn die gegeven wordt om twee redenen: spreiding van passagiers over de incheckbalies en het boarden, ervoor zorgen dat passagiers geld uitgeven op de luchthaven en dat je geen discussies krijgt van passagiers die op tijd komen, maar in een rij terecht komen te staan.

In de praktijk heb je een uiterlijke check-in tijd, maar dat is voor niemand meer een issue om te halen omdat je vrijwel altijd digitaal kunt inchecken. Dan heb je een uiterlijke drop-off-tijd voor bagage die wisselt per luchthaven. Sommige luchthavens hebben 2 uur, anderen 40 minuten. Ik dacht dat Schiphol in die laatste categorie zit, maar dat kan ook best nog verschillen per luchtvaartmaatschappij.
De laatste deadline die je moet halen is dat je voor het sluiten van de gate binnen moet zijn. Tussen de 10 en 20 minuten voor de vlucht vertrekt is dit meestal het geval. Al die schreeuwscenes op luchthavens zijn vanwege dit moment. Want waar ze bij de check-in nog wel wat marge hebben om je te accepteren als je te laat bent, ben je na de cut-off bij de gate gewoon echt het zakje. Ook al staat het toestel nog 10 minuten voor je neus.

Dan je vraag: Het maakt nog steeds niet uit hoe laat je op de luchthaven komt, die twee uur is geen verplichting. Echter, als de drop-off tijd niet verandert, dan kan je dus alsnog voor een dichte "deur" komen te staan. En de vlucht kan ook weer wat vervroegd worden.

Zelf ga ik bij een vertraging van 1 a 2 uur gewoon op de normale tijd naar de luchthaven. Bij een vertraging die langer is, check ik meestal even bij de maatschappij wat de nieuwe deadline is en of ik daar van op aan kan.
Tijdens het instappen wierp ik even een blik in de cockpit. Even kijken wie me van de ene naar de andere plek vlogen. De stewardess ging er gelijk voor staan. Veiligheidsredenen?

Wellicht meer een concentratiedingetje dat even al dat werk afgerond kan worden voor vertrek. Na landen is het kijken namelijk vaak geen probleem, terwijl je op dat moment precies hetzelfde kunt uitrichten.
Wegens de (sneeuw)storm was een ander vliegtuig vertraagd met passagiers die op dit vliegtuig over moesten stappen. We hebben op hen gewacht, wat ik heel aardig vond, maar is dit gebruikelijk?
Hangt van van alles af. Uiteindelijk is het duur om te laat te vertrekken, maar ook duur om een heel vliegtuig met passagiers onder te brengen (hotel, compensaties, taxi, diners). Er is een afdeling die dit allemaal kan uitrekenen: Heeft de crew van het tweede vliegtuig voldoende tijd om te wachten zodat ze niet door hun max uren heen gaan, is er voldoende ruimte op de luchthavens (aankomst en vertrek) om langer te blijven staan cq later aan te komen. Zorgt het voor kettingvertraging of niet?

Een vluchtje vanuit Londen naar Amsterdam wacht echt niet. Daarvan gaan er die dag nog een hoop. Is het de laatste vlucht van de dag: tsja, dan betekent dit dat je opeens iedereen een hotelkamer moet gaan geven, dus dat kan de boel wel weer veranderen. En er moet natuurlijk ook wel plek zijn om iedereen onder te brengen.

Ik heb beiden regelmatig meegemaakt. Maar vaker werd er niet gewacht dan wel. Kan ook aan mijn vluchten liggen: voornamelijk lijnvluchten naar zakelijke bestemmingen.
Het taxiën ging heel langzaam, haast nog langzamer dan stapvoets, doordat het zo glad was. Hierdoor liepen we extra vertraging op en moesten we voor de vertrekbaan nog een poos wachten. We stonden letterlijk achter 3 andere vliegtuigen die om de beurt de baan op draaiden en vertrokken. Wordt er gewerkt met 'vertrektijden' en als je deze mist, krijg je dan een nieuwe vertrektijd, of is het gewoon achteraan aansluiten?
Volgens mij het laatste. Je krijgt opdracht voor je push back van de gate, hoe je moet rijden en wanneer je aan de beurt bent. Scheelt denk ik ook hoe snel de gate weer nodig is. Ik heb wel eens een uur in een rij van meer dan 20 vliegtuigen staan wachten. En ook wel eens een uur aan de gate en konden we daarna direct vertrekken.
Tijdens het opstijgen hadden we last van rukwinden, waardoor het vliegtuig heen en weer kantelde en ook af en toe een stuk naar beneden 'viel',. Is dit dan voor de piloten extra lastig? Ik vond het overigens erg fascinerend dat gelijk boven de wolken die windvlagen weg waren.

Als je, zoals in ons geval 2,5 uur vertraging hebt, hoe zit het dan met het vliegtuig waar je aankomt? In ons geval schiphol, zal toch ook een strakke planning hebben? Komt deze dan extra tussendoor?
Ook de planning van de luchthaven. De vliegsnelheid en het eventueel wachten in een "holding pattern" wordt ingezet om te timen. Ze weten op Schiphol natuurlijk al uren vooraf dat een vlucht vanuit Amerika te laat gaat komen. Als je vanuit bijvoorbeeld Londen vliegt, mag je zelfs pas vertrekken als er plek voor je is op Schiphol. Dus soms sta je gewoon op de grond te wachten omdat er op Schiphol nog geen plek is.
De piloot gaf overigens ook aan extra 'door te vliegen' om de vertraging te beperken. De vliegtijd was uiteindelijk ook een stuk korter dan dat er voor staat. Waarom vliegen ze dan niet altijd in dit tempo?
Hoe sneller je vliegt, hoe meer brandstof dit kost. Dus liever niet. Maar als je een uur langer moet wachten omdat je te laat komt voor je slot of je 300 passagiers moet compenseren, dan is beetje tijd winnen wel weer de moeite.
Er zaten nog passagiers in het vliegtuig die een overstap hadden. Deze werden naar voren gehaald aan het einde van de vlucht, zodat ze snel het vliegtuig uit konden. Ook heeft de stewardess naar de gate gebeld, hoe kan dit? En hoe zit dat dan met de koffers? Wij moesten best lang wachten, gaan de koffers van deze mensen er dan als eerste uit?
Er is gewoon een verbinding naar de grond. De KLM-crew heeft die overstappen volgens mij gewoon op de iPad staan. Dat is ook een prachtig hulpmiddel om de bestellingen op te nemen en de namen van je passagiers uit je hoofd te leren (sommige CC maakt hier een sport van om dit voor de vlucht al te doen, vind dat altijd erg leuk).

Het interne koffersysteem van bijvoorbeeld Schiphol is extreem efficiënt. Dus ze kunnen vrij vlot jouw koffer van één vliegtuig in een andere hebben. Vaak nog sneller dan dat je koffer bij de band is. Met een half uurtje redt Schiphol het vaak wel. En voor jou als passagier sluit de gate bijv. 15 minuten voor vertrek. Die tijd hebben de koffers nog extra voor de overstap. Maar het scheelt zo 10 minuten als die mensen eerst mogen uitstappen, en dat kan precies het verschil maken tussen de overstap wel of niet halen.

Ze kunnen niet bepaalde koffers er eerder uit halen als die niet vooraf al op de juiste plek in het vliegtuig zijn gezet. Als ze vooraf al weten dat een overstap kort is kunnen ze een koffer wel taggen als tight connection, maar volgens mij is dat vooral een sticker en werkt dat niet goed met de geautomatiseerde systemen die veel maatschappijen nu hebben. Op Schiphol raakt bijna niemand je koffer meer aan. Op grote vluchten gaat die namelijk computer gestuurd een container in die het vliegtuig in gaat en wordt de container ook door een robot weer uitgeladen.
[/quote]
De stewardessen zaten ook op hun eigen plekken, terwijl de luxe plekken vooraan in het vliegtuig vrij waren. Is het verplicht dat ze bij de deur zitten? En is er een reden voor dat ze tijdens het stijgen en dalen niet met de passagiers mogen praten?
Als je goed kijkt zie je dat de hele cabine zo wordt ingericht dat alle passagiers kunnen worden gezien door de CC. Dus de schotjes en gordijntjes gaan opzij. De CC zit met gezicht naar de passagiers in de economy cabine toe, dan kun je oogcontact maken als iemand bijv. wil gaan staan of raar reageert, dus dat is een handig punt. Ze zitten nooit voorin de business class cabine voor zover ik mij kan herinneren. Daar heb je die stoelen niet.

Op die stoelen heeft de CC trouwens ook beschikking over een vierpuntsgordel die veiliger is dan een tweepuntsgordel, die je als passagier hebt (en wel prettig als zij na een noodlanding assistentie moeten verlenen) en een telefoon om contact op te nemen met de cockpit of een mededeling om te roepen.

Het zou ook raar overkomen als een CC in een passagiersstoel gaat zitten: ze zijn daar aan het werk. Enigen die soms in een passagiersstoel zitten zijn de piloten als er geen slaapruimte in het vliegtuig is.

Ik heb nooit gemerkt dat ze niet met passagiers mogen praten tijdens het opstijgen en landen. Ik zit als ik in een 747 in economy reis altijd op een stoel direct tegenover de purser en een collega en die praten altijd met elkaar of met de mensen op de eerste rij. Ik vind dat meestal wel gezellig, want dat is het moment dat ze er tijd voor hebben. Wel gaan altijd braaf de handjes onder de benen :)

[/quote]
Best veel vragen zie ik nu. Ik hoop dat jullie ze willen beantwoorden :).
Ik heb mijn best gedaan, maar ben maar een amateur. Ik vlieg wel, maar als (best goede) klant :)
Blond93 schreef:
04-01-2019 17:02
In aanvulling van de reactie van Stampertje...
De meeste maatschappijen hebben als regel dat tijdens het boarden de cockpitdeur dichtgaat. Inderdaad geen veiligheidsreden, maar de voorbereiding is - in tegenstelling tot de rest van de vlucht - een hectische periode. Als er steeds mensen in de deur van jouw kantoor staan te kijken naar je, dan zul je denk ik de deur ook dicht doen.
Je bedoelt met 'vertrektijden' denk ik slottijden, want de vertrektijden uit de dienstregeling wordt puur door de maatschappij zelf bepaald (min of meer...). Een slottijd kan verschillende oorzaken hebben: druk verkeer op het vliegveld van vertrek of aankomst, of op een bepaald punt tijdens de vlucht. Slottijden zijn een middel om de verkeersdrukte te reguleren, het missen ervan betekent niet meteen dat er een probleem is. Daarom zit er wat marge in het systeem, en de verkeerstoren mag deze marge gebruiken als de vlucht later start dan de slottijd én het is te wijten aan externe factoren, zoals gladheid. En dan is het inderdaad een kwestie van achter aansluiten. Als de vertraging de 'schuld' is van de maatschappij, dan moet er een nieuwe slottijd worden aangevraagd.
Nee, de autopilot kan turbulentie prima aan. Dat 'naar beneden vallen' voelt spectaculair, maar is in feite bijna niets. We zien het nauwelijks op de hoogtemeter. Luchtzakken waarin "kilometers" naar beneden is gevallen bestaan dan ook niet. Het is hoogstens 2 à 3 meter...
Wolken leveren vaak turbulentie op, omdat de temperatuur in wolken lager is dan daarbuiten. Het is dus een bekend fenomeen...
Het werkt net even wat anders. Op basis van de dienstregelingen krijgen maatschappijen een vertrektijd toegewezen per seizoen. Dit is bedoeld om het verkeer tijdens de dag enigszins te spreiden. De uitvoering zelf gaat op basis van 'first come first serve' en daarom kan het gebeuren dat het toch wat te druk is als de vlucht wil gaan landen, en dan moet je de holding in, rondjes vliegen tot het jouw beurt is. Daarmee wordt uiteraard rekening gehouden met het meenemen van de hoeveelheid brandstof. Maar het kan inderdaad ook zijn, zoals Stampertje zegt, dat er al vantevoren wordt gezien dat het te druk wordt, en dan krijg je een slottijd.
Er is een meest efficiënte snelheid, die uiteraard onder het maximum ligt. De dienstregeling wordt op basis van die snelheid gemaakt. Sneller vliegen is, zoals Stampertje terecht postte, duurder, want je verbruikt dan meer brandstof. Maar er kan dus wel sneller gevlogen worden. En dan wordt er een 'simpel' rekensommetje gemaakt wat de minste kosten oplevert, en dan kan worden besloten wat meer brandstof te tanken om sneller te vliegen. Het werkt ook andersom: als de vlucht eerder vertrekt, dan kan na de start worden besloten langzamer te gaan vliegen, omdat dat goedkoper is.
Ja, cabinepersoneel moet bij start en landing bij de deuren zitten. Ze zijn er primair voor de veiligheid, de service aan boord geven is eigenlijk 'maar' een secundaire taak. Als er om de één of andere reden geëvacueerd moet worden, dan is het het cabinepersoneel wat de deuren moet openen en de evacuatie moet leiden, vandaar dat ze bij de deuren zitten. En inderdaad moet er overzicht zijn over de cabine, zoals Stampertje postte. Het gebeurt regelmatig dat passagiers tijdens het taxiën opstaan, zeker na de landing, omdat het vliegtuig stil gaat staan. Ze denken dan dat we al geparkeerd zijn, maar het kan best dat we op een ander vliegtuig moeten wachten voor ons, of dat het parkeersysteem nog niet aan staat. Als we daarna plots moeten remmen, en er staan passagiers in het gangpad, dan kunnen er gewonden vallen. De purser moet dat dus kunnen zien en zal dan via het omroepsysteem melden dat ze nog moeten gaan zitten. Dus alsjeblieft: blijf altijd zitten tot de verlichting van stoelriemen vast uit is gezet: pas dan is het vliegtuig echt geparkeerd. Dat is niet om passagiers te pesten, het is echt voor de veiligheid.
Naar mijn weten is er geen regel dat ze tijdens de start en landing niet met passagiers mogen praten. Het is wel zo dat cabinepersoneel dat hun taken serieus neemt, voor de start en landing een zogenaamde '30 seconds review' doen: dan nemen ze in hun gedachten nog even door wat ze precies moeten doen en roepen tijdens een evacuatie. Het kan dan natuurlijk zo zijn dat ze dan even niet aanspreekbaar zijn.
Dank voor je reactie en uitleg over MPL @Kadanz.

Wat raden jullie aan qua voorbereiding op de selectieprocedure? De testen in de voorrondes bestaan oa uit reactiesnelheid en een behendigheidsoefening op de computer. Is dit te oefenen? Voor andere onderdelen zoals Engels en inzicht zijn veel testen te vinden. Hoor graag jullie advies :-)
[quote=Stampertje12 post_id=29435249 time=1546643715 user_id=357865]

Ik heb nooit gemerkt dat ze niet met passagiers mogen praten tijdens het opstijgen en landen. Ik zit als ik in een 747 in economy reis altijd op een stoel direct tegenover de purser en een collega en die praten altijd met elkaar of met de mensen op de eerste rij. Ik vind dat meestal wel gezellig, want dat is het moment dat ze er tijd voor hebben. Wel gaan altijd braaf de handjes onder de benen :)

Waarom doen de stewardessen eigenlijk altijd tijdens start en landing de handen onder hun benen?
Rupsje schreef:
05-01-2019 19:22
Stabieler (geen armleuningen zoals pax)
Omdat het veiliger is, mocht er zich een noodsituatie voordoen. Je zit ook met de palmen omhoog zodat je niet je pols kunt breken.
De laatste twee lange vluchten (van München naar Tokio, en van Osaka naar Schiphol) waren qua het volgen van de vlucht interessant.

Dit gaat nu interactief. De passagier die de vlucht wil volgen kan dat nu interactief doen door het scherm aan te raken of te slepen, in en uit te zoomen, etc.

Interessant is het Primary Flight Display dat informatie geeft over de snelheid in knopen (1 knoop is volgens mij 1,8 km/h) de hoogte in feet (1 foot (ev.) is ongeveer 30 cm), de richting zover die in graden afwijkt van het noorden (0 = noorden, 90 = oosten, 180 = zuiden, 270 = westen), etc.

Afbeelding
World of Warcraft: Legion
Wauw, bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!
Het blijft een interessant wereldje!
Voor de geïnteresseerden wat uitleg over het Primary Flight Display, of PFD, van de post van hans66. De linker vertikale balk is de snelheidsmeter, inderdaad in knopen. 1 knoop = 1,852 km/u. De bovenste rode balk geeft de maximale snelheid aan (in dit geval vanwege flaps die geselekteerd zijn), de onderste rode balk de minimum snelheid, of stall speed. De onderste gele balk de minumum snelheid die gevlogen mag worden. De REF-snelheid is de snelheid voor de nadering, daar komt nog een correcte bovenop afhankelijk van de wind.
De rechter vertikale balk is de hoogtemeter, is voeten. 1 foot = 0,3048m. De kleinere balk helemaal aan de rechter kant is de vertikale snelheid in voeten/min. Het onderste gedeelte van een schijf is de kompasroos.
Bovenaan de snelheids- en hootemeterbalk zie je waardes in magenta. Dit zijn de waardes die geselekteerd zijn. Deze vlucht is dus aan het zakken naar 1400ft met snelheid 175kts.
Helemaal bovenaan staan de modes van de autopilot of flight director. De flight director zijn de vertikale en horizontale lijnen in de kunstmatige horizon. Deze geven stuurcommando's naar de vlieger als die op de hand vliegt, of anders volgt de autopilot deze opdrachten. FMC SPD betekent dat de snelheid wordt gedirigeerd door het navigatiesysteem. LNAV betekent dat de route uit het navigatiesysteem wordt gevolgd, en VNAV PTH dat het vertikale profiel uit het navigatiesysteem wordt gevolgd. Boven de kunstmatige horizon staat nog CMD, wat betekent dat de autopilot op dit moment aan het sturen is (staat voor Command). Rechtsonderin vindt je nog de instelling van de hoogtemeter in inches kwikdruk (in Europa wordt hPa gebruikt). De hoogtemeter is niet meer dan een barometer die luchtdruk meet. Om de goede hoogte te weten moet je die aanpassen voor de lokale luchtdruk. Boven een bepaalde hoogte, in Nederland 3000ft, dien je de hoogtemeter op de standaardwaarde van 1013hPa of 29.92in te zetten, zodat iedereen op dezelfde waardes vliegt.
Dit is dus waar we de hele vlucht tegenaan zitten te kijken als vlieger. We noemen het ook wel eens ons testbeeld...
Interessant, jouw toelichting op de PFD Cygnus! Leuk om te weten!
En ja Testbeeld, ik snap het wel :)
Cygnus,

Bedankt voor de uitgebreide infor over het PFD. Wat jij over het PFD hebt uitgelegd, heb ik intussen ook op YouTube gezien.

Bepaalde informatie wordt voor de passagier niet getoond. Ik vind het wel bijzonder dat een deel van het PFD zoals de piloot het ziet, ook op de beeldschermen van de passagiers worden getoond, als die de vlucht willen volgen.

EDIT: Mijn excuses, Cygnus. Er is geen verschil tussen jouw uitleg en de uitleg op YouTube.
hans66 schreef:
08-01-2019 08:37
Cygnus,

Bedankt voor de uitgebreide infor over het PFD. Wat jij over het PFD hebt uitgelegd, heb ik intussen ook op YouTube gezien.

Bepaalde informatie wordt voor de passagier niet getoond. Ik vind het wel bijzonder dat een deel van het PFD zoals de piloot het ziet, ook op de beeldschermen van de passagiers worden getoond, als die de vlucht willen volgen.

EDIT: Mijn excuses, Cygnus. Er is geen verschil tussen jouw uitleg en de uitleg op YouTube.
Oef, gelukkig maar. Dit PFD ziet er wel compleet uit hoor. Maar er zitten subtiele verschillen tussen verschillende fabrikanten van avionica, de naam voor vliegtuigelektronica.
Het PFD maakt voor mij het zelf vliegen of in elk geval het simulatievliegen interessant. Veel informatie op zo'n scherm is voor een geïnteresseerde al direct te begrijpen. Snelheid en hoogte. Voor de passagiers die meters en km/h gewend zijn, worden snelheid en hoogte in die waarden er apart bijvermeld.
Mee lezend. Echter wel na bewust dit topic opgezocht te hebben, want notificatie na nieuwe posts niet mogelijk met deze forum software.

Wat leuk! Bij welke maatschappijen is dit dan? Ik vlieg als passagier niet zo heel veel, maar ben dan wel zo'n passagier die de auto navigatie gebruikt in het vliegtuig. GPS signalen worden immers gewoon opgepakt. Maar niet echt realistisch, want idd in meters en km/u. Zo'n PFD voor m'n neus als pax lijkt me dus fijn. En om opmerkingen voor te zijn: Ja, navigatie als pax is toegestaan en nee, interfereert niet met de instrumenten in de cockpit, want geen zendinstallatie. Slechts ontvangen van gps signalen.

Overigens had ik wat moeite met gebruik van de PFD in mijn actieve periode. Zie ook eerder mijn relaas mbt het vertigo verhaal. Hoewel, moeite is misschien iets te veel gezegd, maar laat ik het houden op gewenning. Ik ben en was de analoge instrumenten gewend. In de general avation zijn glass display's echter ook steeds meer schering en inslag, dus gewenning is wel noodzaak. Daarvoor gebruik ik één van de vele beschikbare software training tools, gratis of betaald. Dus doende ermee.

En mijn waardering voor de uitvoerige uitleg telkens hier op allerlei posts. Goede sfeer ook, zonder elkaar aan te vallen en dergelijke. Leest fijn weg.
.
Geen idee of de vraag als is gesteld de afgelopen 85 pagina's maar weet iemand waarom KLM bij het eerst zuchtje wind of een plukje mist al Europese vluchten gaat annuleren?

Ik moet binnenkort weer vliegen maar hou mn hart vast want er komt ook winterweer aan. Ik ben behoorlijk trouw aan KLM maar dit begint nu wel op te vallen.

Laatst een keer geen KLM geboekt omdat de vluchten last min wel extreem duur waren. Dus met nowegian gevlogen en was blij ook. KLM had voor die dag alle vluchten geschrapt naar Scandinavië maar mijn vliegtuig ging gelukkig gewoon al was het met 3 uur vertraging.
Manlief schreef:
08-01-2019 13:35
.
Overigens had ik wat moeite met gebruik van de PFD in mijn actieve periode. Zie ook eerder mijn relaas mbt het vertigo verhaal. Hoewel, moeite is misschien iets te veel gezegd, maar laat ik het houden op gewenning. Ik ben en was de analoge instrumenten gewend. In de general avation zijn glass display's echter ook steeds meer schering en inslag, dus gewenning is wel noodzaak. Daarvoor gebruik ik één van de vele beschikbare software training tools, gratis of betaald. Dus doende ermee.
Actieve periode? Vertel eens...
Er zijn veel vliegers die de overstap van analoog naar beeldscherm lastig vonden. Er staat in een PFD nu eenmaal veel meer informatie op een relatief klein gebied. Maar je moet het zo zien: de scanning cycle is veel kleiner, de basic 6 zit nu in 1 display. Bovendien kan je veel nauwkeuriger aflezen. Ik vind het zelf stukken makkelijker dan analoog.
Trien30 schreef:
08-01-2019 23:47
Geen idee of de vraag als is gesteld de afgelopen 85 pagina's maar weet iemand waarom KLM bij het eerst zuchtje wind of een plukje mist al Europese vluchten gaat annuleren?
Dat is inderdaad eerder aan de orde geweest. KLM heeft zijn netwerk exclusief op Schiphol. Als vlucht A wordt vertraagd, wordt vlucht B met hetzelfde toestel ook vertraagd. Het is een domino-effect. Om de schade te beperken kan de KLM dan beslissen om vlucht B te annuleren, want daarna volgt vlucht C. En aan het eind van de dag staan de toestellen mogelijk op de verkeerde plekken, waardoor de dag daarna de dienstregeling ook niet goed loopt. Daarom zal KLM in zo’n geval pro-actief gaan annuleren. En daarom speelt dit vaak ook alleen op de Europa-vloot.
Norwegian vliegt maar een paar keer per dag op Schiphol. De impact op hun dienstregeling is dan ook veel kleiner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven