Beschamend overgewicht
woensdag 2 januari 2019 om 20:52
Beste lezers,
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
.
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
woensdag 9 januari 2019 om 16:16
Oh nee, er is ook niets mis met brood eten. Maar ik wil áfvallen, en dat gaat alleen als ik 2 tot hooguit 3 boterhammen met mager beleg neem. Als ik ooit (over eeeehhh.... pak m beet anderhalfjaar?) weer slank ben, dan kan ik dán wel weer eens een jus of een croissantje nemen en die ergens anders balansen. Maar de eerst komende tijd dus niét! Anders schiet dat afvallen niet zo op
woensdag 9 januari 2019 om 18:17
Precies, Purple. Gewoon rustig aan doorgaan dan kom je op je streefgewicht en kan je gewoon met het gezin blijven mee eten. Ik had een handig boekje waar de kalorieen van alle etenswaar instaan. Veel aan gehad. Zo kan je creatief boekhouden met kalorieen en toch zo veel mogelijk eten wat het gezin ook eet. Bv je maakt nasi. In rijst zitten best veel kal. maar in mager vlees en groenten niet. Dan maak je voor jezelf een portie nasi met extra veel groenten, eitje ipv sate en je eet heerlijk en "normaal". Ben tijdens de lijnperiode zelfs wel eens met de kinderen naar de MacDonalds gegaan. Daar nam ik dan een Bigmac, een side salad en cola light. Samen 550 kal wat netjes is voor een avondmaaltijd. Neem je er ook friet, saus en een ijsje bij dan zit je zo op 1200 wat natuurlijk te veel is.
donderdag 10 januari 2019 om 09:01
donderdag 10 januari 2019 om 10:09
Ha, Wynette, toevallig had ik daar net over na zitten denken.... over wat ik zou nemen als we naar de Mc gaan. Dat gebeurt niet vaak, maar soms is het wel eens handig als je rond etenstijd nog onderweg bent (of om de kids eens te plezieren
)
Wel prettig om te weten dat datgene wat jij noemt bijelkaar "slechts" 550 kcal is. Valt me mee.
Jij bent dus ook zonder een of ander dieet zoveel afgevallen? DUs door normaal te eten maar calorieen bij te houden? En wát was bij jou de trigger dat het opeens wél een keer lukte? Want op de een of andere manier moet er een knop omgaan en om blijven. En dat laatste is het lastigst; als dat simpel was was er bijna niemand met veel overgewicht, denk ik
Zo'n boekje met de voedingswaarde van allerhande dagelijkse dingen zal ik ook even weer opsnorren. Toen ik in een grijs verleden ook zoveel afgevallen was, had ik inderdaad zo'n geheugensteun/boekje ergens liggen....
Tukkergirl, lees je nog mee? Hoe gaat het? En Love2Dance en Zzonnetje? Hoe gaat het bij jullie?
Fijne dag allen!!
Wel prettig om te weten dat datgene wat jij noemt bijelkaar "slechts" 550 kcal is. Valt me mee.
Jij bent dus ook zonder een of ander dieet zoveel afgevallen? DUs door normaal te eten maar calorieen bij te houden? En wát was bij jou de trigger dat het opeens wél een keer lukte? Want op de een of andere manier moet er een knop omgaan en om blijven. En dat laatste is het lastigst; als dat simpel was was er bijna niemand met veel overgewicht, denk ik
Zo'n boekje met de voedingswaarde van allerhande dagelijkse dingen zal ik ook even weer opsnorren. Toen ik in een grijs verleden ook zoveel afgevallen was, had ik inderdaad zo'n geheugensteun/boekje ergens liggen....
Tukkergirl, lees je nog mee? Hoe gaat het? En Love2Dance en Zzonnetje? Hoe gaat het bij jullie?
Fijne dag allen!!
donderdag 10 januari 2019 om 10:18
Voor" maar" 20 kilo wegen de nadelen en de risico's van een operatie niet op tegen de voordelen. Al het lukt om 2 kilo per maand af te vallen met een dieet wat bij jou en je leven past dan ben je binnen het jaar ook 20 kilo afgevallen. En dat zonder de blijvende nadelen van een operatie. Er zijn hier best wat wanhopige lijners en ik was zelf ook wanhopig na 20 jaar jojo en en ruim 30 kilo overgewicht. Als je weet wat je kalorie behoefte is( die meer of minder dan het gemiddelde 2000 kan zijn) dan kan je aan de slag. Aan de bouwstofkant kan je niet minderen maar aan je brandstofkant wel. En je bepaalt zelf hoe. Wat ik ook deed de eerste weken was een keukenweegschaaltje gebruiken om inzicht te krijgen in portiegroote( met name rijst, pasta etc) . Zo lukt het om rustig af te vallen terwijl je toch fit en vrolijk blijft.
donderdag 10 januari 2019 om 10:48
Purple, wie voor mij het" lichtknopje" aan heeft gedaan was Fajah Lourens. Door haar weet ik nu dat de kaloriebehoefte van een vrouw veel minder kan zijn dan 2000. Dat had ik nooit geweten. Ik dacht dat 2000 een soort "ondergrens" was om op gewicht te blijven. Daarom had ik ook geen echte verklaring voor mijn overgewicht. Ik zag haar een keer op tv samen met Linda de Mol en ze lieten allebei zien wat ze aten op een dag. Fajah natuurlijk haar killerbody dieet en het eten van Linda zag er ook heel gezond uit. Toen ging Fajah de kalorieen in Linda's dieet tellen. Ze begon bij een glas verse jus. Heel gezond maar en zitten 5 sinaasappels in. 5 keer 80 kalorieen is 400 kalorieen. Toen zei Faja: hierom ben jij dus dik. Heel hard en droog. En ook heel waar. Toen kreeg ik weer hoop. Ik heb op een site mijn kaloriebehoefte uitgerekend en die was maar 1700. De volgende dag heb ik een kalorie boekje en een keukenweegschaaltje gekocht en ben ik begonnen met elke dag 4 tot 500 kalorieen te besparen op brandstoffen( pasta, rijst brood, vetstoffen om in te bakken, suiker in je koffie etc). En na een paar dagen begon het afvallen. Ik had er EINDELIJK grip op en inzicht in.
donderdag 10 januari 2019 om 10:54
Dat heb je niet helemaal goed begrepen. Ik doe de teamsport nog wel, alleen vanwege mijn blessures op een veel lager niveau, en ik eet die ene bitterbal ook. Wat ik niet meer doe is de illusie koesteren dat ik van die teamsport ga afvallen. ( de post was ook een reactie op iemand die beweerde dat teamsport altijd werkt om af te vallen). Om af te vallen moet ik echt heel rigoureus op mijn eten letten. En dan gaat dat met maximaal 1 kilo per maand. Als ik meer wil afvallen moet ik mijzelf zo veel ontzeggen dat ik daar weer ongelukkig van wordt ( want niets eten voor het sporten om daarna los te kunnen op de bitterballen maakt dan weer dat ik tijdens het sporten te lage bloedsuiker krijg). Dus accepteer ik dat ik met mijn levensstijl altijd iets te zwaar zal blijven.Koffiekop1 schreef: ↑09-01-2019 09:49Sporten helpt je stofwisseling omhoog gaan![]()
Zonder gein, ik denk dat die vriendinnen die allemaal een koek nemen dat ergens anders compenseren. Ik eet ook vaak die koek en regelmatig patat enzovoorts. Maar ik eet dan thuis altijd bewust wat minder van iets anders dat ik hoog in calorieen inschat. Of ik neem er een thee bij en niet die latte die ik anders had genomen. Of ik sla de lunch over als ik in de avond uit eten ga. Maar dat zie jij niet.
Lees eens “het geheim van slanke mensen”.
Sowieso lijkt het me veel nuttiger om als je te dik bent advies te vragen bij dlanke mensen en niet met andere dikke mensen op een kluitje te gaan klooien met eetlijstjes. Net zoals die persoon die zei geen teamsport meer te doen omdat erna altijd het bittetarnituur kwam en ze dat niet mocht van zichzelf.. in plaats van het jezelf zo moeilijk maken kan je ook eens aan je teamgenoten vragen waarom zij wel die bitterbal eten en hoe ze dan slank blijven. Ik durf er heel wat om te verwedden dat de meesten die bitterbal dan compenseren door ‘s avonds een aardappel minder op te scheppen of de volgende dag minder te eten.
donderdag 10 januari 2019 om 11:45
Ah, ja, snap dat dat als een trigger werkte. En wat fijn dat je eindelijk die "grip" te pakken kreeg. Heerlijk gevoel, neem ik aan!! Ik zal die caloriebehoefte eens opzoeken en invullen. Wie weet geeft het me inzichten
Bij mij was de trigger dat ik me opeens, 's nachts, bedacht dat overgewicht gewoon écht niét gezond is en dat het in combinatie met mijn niet al te lekkere genen qua diabetes, hartziekten enz. er weleens voor kon zorgen dat ik niet erg oud zou worden. (Nou weet je dat nooit, tuurlijk, dat weet ik wel, maar je kunt in ieder geval bepaalde risico's flink verminderen). En opeens dacht ik 's morgens "En nú is het klaar!".
Ik weet van de eerste keer dat ik echt wel heel weinig moet eten (1200 kcal ofzo) en veel moet sporten om af te vallen, maar heee..... kun je wel sneu en zielig over doen maar het ís niet anders. Ik zoek mijn (toekomstige) levensgeluk echt niet in het al dan niet veel of ongezond mogen eten! Fijn voor de mensen die een "makkelijker" metabolisme hebben en een natuurlijk aanleg om niet teveel te eten, maar dat heb ik nou eenmaal niet meegekregen.....
Na een tijdje doorzetten ben ik er vást weer helemaal aan gewend om gewoon nooit taart, koek, snoep. spekjes, patat, worst, kaas en chocola te nemen en het vooral te zoeken in groenten en fruit. Is, vóór mijn zwangerschappen en busy life ook 10 jaar geen probleem geweest!
Forumfossiel, als jij jezelf en je lijf okay vindt.... dan is dat toch prima?! En iets te zwaar is natuurlijk een heel ander verhaal dan "héél veel moeten afvallen".
By the way; ik doe ook aan een teamsport. Maar natuurlijk viel ik daarvan niet af; zoveel extra calorieen verbrand ik er nou ook weer niet mee (wordt vaak zwaar overschat!!!) en bovendien at/dronk ik die er naderhand in de kantine of thuis zo weer bij.
Bij mij was de trigger dat ik me opeens, 's nachts, bedacht dat overgewicht gewoon écht niét gezond is en dat het in combinatie met mijn niet al te lekkere genen qua diabetes, hartziekten enz. er weleens voor kon zorgen dat ik niet erg oud zou worden. (Nou weet je dat nooit, tuurlijk, dat weet ik wel, maar je kunt in ieder geval bepaalde risico's flink verminderen). En opeens dacht ik 's morgens "En nú is het klaar!".
Ik weet van de eerste keer dat ik echt wel heel weinig moet eten (1200 kcal ofzo) en veel moet sporten om af te vallen, maar heee..... kun je wel sneu en zielig over doen maar het ís niet anders. Ik zoek mijn (toekomstige) levensgeluk echt niet in het al dan niet veel of ongezond mogen eten! Fijn voor de mensen die een "makkelijker" metabolisme hebben en een natuurlijk aanleg om niet teveel te eten, maar dat heb ik nou eenmaal niet meegekregen.....
Na een tijdje doorzetten ben ik er vást weer helemaal aan gewend om gewoon nooit taart, koek, snoep. spekjes, patat, worst, kaas en chocola te nemen en het vooral te zoeken in groenten en fruit. Is, vóór mijn zwangerschappen en busy life ook 10 jaar geen probleem geweest!
Forumfossiel, als jij jezelf en je lijf okay vindt.... dan is dat toch prima?! En iets te zwaar is natuurlijk een heel ander verhaal dan "héél veel moeten afvallen".
By the way; ik doe ook aan een teamsport. Maar natuurlijk viel ik daarvan niet af; zoveel extra calorieen verbrand ik er nou ook weer niet mee (wordt vaak zwaar overschat!!!) en bovendien at/dronk ik die er naderhand in de kantine of thuis zo weer bij.
donderdag 10 januari 2019 om 12:12
Om een gezond BMI te krijgen zou ik toch ook 15 tot 20 kilo kwijt moeten, maar ik vind mijn overgewicht niet beschamend. Voor mijn gezondheid is het beter om die kilo’s uiteindelijk wel kwijt te raken, maar ken mezelf goed genoeg om te weten dat te streng lijnen leidt tot jo-jo en. Overigens ben ik die 15 kilo’s wel ooit kwijtgeraakt door de bijwerkingen van medicatie. Maar om die weer te gaan gebruiken terwijl ik zonder prima functioneer, doe ik liever niet.
donderdag 10 januari 2019 om 15:27
Ik ben 3 jaar geleden (was toen 33) 35 kilo afgevallen en nog steeds op gewicht.
Kon vanwege reuma met heftige ontstekingen niet heel veel meer of fanatieker bewegen dus heb het vooral door minder en anders te eten voor elkaar gekregen.
Geen suiker meer in koffie of thee, geen frisdrank meer, niet meer zomaar tussendoor snoepen. Verder wel normale hoeveelheid brood blijven eten (5 sneeën per dag), normaal bord avondeten, alleen wel er elke keer voor gezorgd dat minstens de helft van mijn bord groente was. Door jezelf dan ook af en toe wel dat gebakje of frietje te gunnen is het goed vol te houden.
Ben de maaltijden ook aan tafel gaan eten, ipv voor de televisie of even tussendoor een bammetje wegknagen. Bewuster eten, helpt mij.
Ik ben langzaamaan gewend aan minder eten en zit nu ook voor mijn gevoel eerder vol dan vroeger. Ik eet wat ik wil, tel geen calorieën (nooit gedaan overigens was bang dat ik dan door zou slaan), maar eet alles met mate. Wat ik al schreef, ben nog steeds op gewicht en kan het op deze manier heel goed volhouden.
Succes dames, jullie kunnen het!!!!
Kon vanwege reuma met heftige ontstekingen niet heel veel meer of fanatieker bewegen dus heb het vooral door minder en anders te eten voor elkaar gekregen.
Geen suiker meer in koffie of thee, geen frisdrank meer, niet meer zomaar tussendoor snoepen. Verder wel normale hoeveelheid brood blijven eten (5 sneeën per dag), normaal bord avondeten, alleen wel er elke keer voor gezorgd dat minstens de helft van mijn bord groente was. Door jezelf dan ook af en toe wel dat gebakje of frietje te gunnen is het goed vol te houden.
Ben de maaltijden ook aan tafel gaan eten, ipv voor de televisie of even tussendoor een bammetje wegknagen. Bewuster eten, helpt mij.
Ik ben langzaamaan gewend aan minder eten en zit nu ook voor mijn gevoel eerder vol dan vroeger. Ik eet wat ik wil, tel geen calorieën (nooit gedaan overigens was bang dat ik dan door zou slaan), maar eet alles met mate. Wat ik al schreef, ben nog steeds op gewicht en kan het op deze manier heel goed volhouden.
Succes dames, jullie kunnen het!!!!
donderdag 10 januari 2019 om 16:05
Wauwww, groenebroek, 35 kilo en stabiel! Super, zeg. En zoals jij het beschrijft dus ook door gewoon goed op te letten wat je eet. Fantastisch, hoor. Dit geeft de burger weer moed
Vraagje aan diegene die dus al veel afgevallen ís en stabiel zijn:
Voelden jullie je ook anders, op het moment dat je echt slanker werd? En wat vind je echt een gewin tov "vroeger"?
Voelden jullie je ook anders, op het moment dat je echt slanker werd? En wat vind je echt een gewin tov "vroeger"?
donderdag 10 januari 2019 om 16:17
Vanwege de vele goede tips die ik hier al gezien heb, lees ik graag mee.
Tot voor kort kon ik eten wat ik wilde, bleef altijd goed op gewicht.
Maar de laatste paar jaar 'groei' ik toch ineens wat meer (zachtjes uitgedrukt).
Goede start gemaakt door twee keer per week te gaan wandelen (zo'n 4-5 kilometer per keer); doe dat nu al wat maanden maar het lijkt niet genoeg....
Tot voor kort kon ik eten wat ik wilde, bleef altijd goed op gewicht.
Maar de laatste paar jaar 'groei' ik toch ineens wat meer (zachtjes uitgedrukt).
Goede start gemaakt door twee keer per week te gaan wandelen (zo'n 4-5 kilometer per keer); doe dat nu al wat maanden maar het lijkt niet genoeg....
donderdag 10 januari 2019 om 17:34
Ik voelde mij mobieler. Niet anders, maar ik kon ineens weer 5 trappen op zonder dat ik onderweg even op adem moest komen.purple1973 schreef: ↑10-01-2019 16:05Wauwww, groenebroek, 35 kilo en stabiel! Super, zeg. En zoals jij het beschrijft dus ook door gewoon goed op te letten wat je eet. Fantastisch, hoor. Dit geeft de burger weer moed![]()
donderdag 10 januari 2019 om 17:50
Al na een paar kilo zag ik mijn jukbeenderen weer tevoorschijn komen die ik in geen jaren had gezien. Na 5 kilo zat mijn kleding losser en begonnen die complimentjes( ben ijdel). Na 10 kilo ging bewegen makkelijker en dat was weer een nieuwe motivatie. Maar er beter uitzien was voor mij de grootste motivatie, daar ben ik eerlijk in. En je ziet het meteen: een plattere buik, je taille komt terug, slankere benen.Huid ,haar en nagels werden ook mooier(geen verklaring voor trouwens). Mijn haar is nu een stuk voller dan toen ik dik was.
donderdag 10 januari 2019 om 23:44
@purple1973 hier gaat het goed hoor
og steeds netjes aan het eetschema en weer begonnen met trainig gisteren en vandaag. Morgen voor het eerst naar sportschool.
Ben benieuwd. 13 jaar geleden ook al eens succesvol afgevallen door alleen gezond te eten en niet meer te snaaienen te snoepen. Dus 3x eten en gezonde tussendoortjes.
Door omstandigheden dus toch weer de veerkde kant opgegaan. Het roer moet weer om en nu na 11dagen gaat het nog steeds prima zomder honger.
Ben benieuwd. 13 jaar geleden ook al eens succesvol afgevallen door alleen gezond te eten en niet meer te snaaienen te snoepen. Dus 3x eten en gezonde tussendoortjes.
Door omstandigheden dus toch weer de veerkde kant opgegaan. Het roer moet weer om en nu na 11dagen gaat het nog steeds prima zomder honger.
vrijdag 11 januari 2019 om 09:25
Ah, love2dance, fijn van je te horen! Vooral omdat jij dus ook nog steeds goed gaat. Welke training doe je? Ik zou zooooo graag weer gaan hardlopen, maar daarvoor moet ik eerst even een paar maandjes verder (en kilootjes lichter) zijn. Niet dat ik dat hardlopen nou echt helemaal het einde vind, maar het hielp me destijds geweldig om af te vallen. Man, wat verbrand je een calorieen in korte tijd. Bovendien is een goede conditie hebben een heerlijk gevoel, weet ik me nog (net
) te herinneren.
Ah ja, Wynette, die jukbeenderen enzo. Lijkt me ook geweldig. Net als dus dat makkelijker bewegen enzo. En die vijf trappen van jou, Philae, dat lijkt me ook weer heerlijk. En dan vooral straks als we op vakantie zijn. Dat ik niet achteraan loop te puffen en te zweten, die berg op.
Welkom, Gebruna! Moet je ook véééél kilo's net als in ieder geval TO, L2D (ja toch?) en ik, of "slechts" 10 a 15 kilo ofzo....
Lees lekker mee!! Ik vind het iig supermotiverend, al die verhalen hier.
Ah ja, Wynette, die jukbeenderen enzo. Lijkt me ook geweldig. Net als dus dat makkelijker bewegen enzo. En die vijf trappen van jou, Philae, dat lijkt me ook weer heerlijk. En dan vooral straks als we op vakantie zijn. Dat ik niet achteraan loop te puffen en te zweten, die berg op.
Welkom, Gebruna! Moet je ook véééél kilo's net als in ieder geval TO, L2D (ja toch?) en ik, of "slechts" 10 a 15 kilo ofzo....
Lees lekker mee!! Ik vind het iig supermotiverend, al die verhalen hier.
vrijdag 11 januari 2019 om 10:01
Ik vond mezelf niet meer leuk op vakantiefoto’s staan, alleen maar dik, dik, dik. Toen heb ik besloten de knop om te zetten en eerst maar eens 5 kilo af te vallen. Ik dronk vanaf toen alleen nog koffie, thee en water. Geen calorieën dus. En qua eten schepte ik meer groenten op en minder aardappelen en een iets kleiner stukje vlees. Vis, kip en vegetarisch kwamen vaker op tafel. Boterhammen bleef ik gewoon eten, vijf per dag, nu nog steeds. En snoep en chips deed ik nog heel af en toe, 1x per week of zo. Ik nam nog wel om de andere avond een klein stukje chocola of 1 bonbon. Zo lekker! En 1x per maand friet.purple1973 schreef: ↑10-01-2019 15:11Wat maakte dat het bij jou opeens wel succesvol was, Lizzy? Wat was de trigger?
(Ervan uitgaande dat jij net als de meeste mensen die veel moeten afvallen vaker pogingen hebt ondernomen....)
Het boek van Mieke Kosters heeft me goed geholpen. Die 5 kilo was ik na drie maanden kwijt, dus toen ben ik doorgegegaan met de volgende 5 kilo. Dat duurde een half jaar. En daarna nog 5 kilo in een half jaar. Ik was eigenlijk niet eens heel erg veel te zwaar, maar nu ben ik al bijna drie jaar op gewicht: slank met een zandloperfiguur. (1.80 m en 71 kg). Ik sta iedere dag op de weegschaal, dat werkt goed voor mij.