Al langer in de MMM

11-11-2018 13:06 1336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Eerder schreef ik in een topic met andere dames die in de MMM molen zitten. In die topics zitten ook vaak dames die pas aan het begin van een traject zitten, of er binnenkort mee starten. Inmiddels zijn wij dik 2,5 jaar onderweg en ik zou het fijn vinden om in een klein groepje te praten met andere dames die al wat langer bezig zijn met hun kinderwens. Ik merk dat ik na 2.5 jaar dingen anders ervaar dan aan het begin van een traject. Zelf ben ik vrij nuchter, maar vind het fijn ervaringen te delen en soms wat te kunnen (na)vragen.

Wie schrijven er mee:
NaamLeeftijdKindjeBezig sindsDoet nuWacht op
Botanietje35-34108-2014Ovulatie Inductie (letrozol)-
ArcticFox27-371?Ovulatie Inductie-
DaisyLiz28-29eerste kindje overleden12-2014IVF-
Pergamon34-41104-2016Ovulatie Inductie-
Saartje2628-33103-2016ICSI-
Redcurlz34-3719-2016IUI-

Tijdelijk uit de tabel gehaald i.v.m. lang niet meeschrijven. Dames, laat het gerust weten als jullie wel weer willen meeschrijven! Van harte welkom!
Irish_W_W36-43110-20163x IUI-
pergamon wijzigde dit bericht op 28-03-2019 10:48
48.31% gewijzigd
Arctic wat megafijn! Heb je dus toch geen ronde overgeslagen uiteindelijk. Zit het je eindelijk een keer mee.

botanietje wat een domme doos die vriendin van jou. Weet ze van jouw situatie? Dan vind ik jou confronteren met haar 20 weken zwangere buik echt niet ok. Sterker nog, dan ben je misschien ook een van de laatste aan wie je het vertelt?

Ik snap ook dat je baalt dat de follikels nu langzamer groeien. Ik hoop dat ze de dosis wat kunnen ophogen!

Saartje wat spannend dat je nu ook bent begonnen! Ik heb ook een keer cetrotide gebruikt bij een escape IVF. Ik duim voor een voorspoedige poging!

Hier: bedankt voor de succeswensen dames! Ik heb een mooie blastocyst aan boord! Helaas is ook een cryo gesneuveld tijdens het ontdooien.
botanietje schreef:
17-01-2019 15:18
:yes: :cheer2:
Wat fijn! Hup, aan de sexytime jij! :-D
Hahaha
Yes ma'am
DaisyLiz schreef:
17-01-2019 16:41
Hier: bedankt voor de succeswensen dames! Ik heb een mooie blastocyst aan boord! Helaas is ook een cryo gesneuveld tijdens het ontdooien.
Wauw, duimen de komende weken! Zijn je cryo's van deze ronde nu op? Ik hoop heel erg dat je genoeg hebt aan deze terugplaatsing!
DaisyLiz schreef:
17-01-2019 16:41

botanietje wat een domme doos die vriendin van jou. Weet ze van jouw situatie? Dan vind ik jou confronteren met haar 20 weken zwangere buik echt niet ok. Sterker nog, dan ben je misschien ook een van de laatste aan wie je het vertelt?

Ik snap ook dat je baalt dat de follikels nu langzamer groeien. Ik hoop dat ze de dosis wat kunnen ophogen!

Ze weet er absoluut van, was in het verleden behoorlijk betrokken. Daarom valt het me ook een beetje tegen. Ik weet vrij zeker dat ik de laatste ben.
Morgen weer een echo, eens zien hoe de follikels vorderen.
Saartje26 schreef:
17-01-2019 07:58

De medicijnen die jij tot nu toe hebt gehad zijn allemaal in tabletvorm denk ik he?
Gonal f zijn injecties. In mijn ziekenhuis zeggen ze dat er aan injecties veel minder bijwerkingen zitten (heb ik ook gemerkt met gonal f, veel fijner) en dat het beter stimuleert. Wellicht zou je het eens kunnen bespreken met je arts.
Klopt, allebei tabletten. Ik heb de 28e weer een consult, dan kan ik het allemaal eens voorleggen: dosis verhogen, overstappen ... We gaan het zien.
Saartje26 schreef:
17-01-2019 07:58
Ik ben gisterochtend weer in het ziekenhuis geweest voor een uitgangsecho. 1 kleine cyste op mijn eierstok maar dit hoefde de behandeling niet in de weg te staan gelukkig dus gisteravond heb ik mijn eerste injectie gezet, gonal f 150 eenheden.
Vanaf zondag komt daar de cetrotide bij.
Cetrotide moet ervoor zorgen dat mijn eigen cyclus onderdrukt word en de eitjes dus niet vanzelf al zullen gaan springen.
Normaal word hier decapeptyl voor gegeven maar omdat mijn eicel voorraad ver boven gemiddeld ligt heb ik daarmee een verhoogde kans op overstimulatie.
Ik moet woensdag weer terug komen voor een controle echo. Hoop dat het allemaal goed gaat verlopen!
Hoe werkt dat dan als je eenmaal de cetrotide neemt (spuit?)? Moet je daar dan op een bepaald moment weer mee stoppen zodat er een eisprong komt? Veel sterkte woensdag in elk geval, hopelijk ziet het er dan goed uit!
Je moet niet alles geloven wat je denkt
botanietje schreef:
17-01-2019 18:50
Wauw, duimen de komende weken! Zijn je cryo's van deze ronde nu op? Ik hoop heel erg dat je genoeg hebt aan deze terugplaatsing!

Ze weet er absoluut van, was in het verleden behoorlijk betrokken. Daarom valt het me ook een beetje tegen. Ik weet vrij zeker dat ik de laatste ben.
Morgen weer een echo, eens zien hoe de follikels vorderen.

Klopt, allebei tabletten. Ik heb de 28e weer een consult, dan kan ik het allemaal eens voorleggen: dosis verhogen, overstappen ... We gaan het zien.

Hoe werkt dat dan als je eenmaal de cetrotide neemt (spuit?)? Moet je daar dan op een bepaald moment weer mee stoppen zodat er een eisprong komt? Veel sterkte woensdag in elk geval, hopelijk ziet het er dan goed uit!
Nou dan vind ik het écht een lompe koe, sorry voor mijn taalgebruik. Knuffel voor jou botanietje :hug:

Nee ik heb de mazzel dat we 6 cryo’s hadden, dus we hebben er nu nog 4 over.
:yes: Goed nieuws Arctic! Maak er wat van vanavond!!! ( :cheer2: << cheerleader voor de eicel!)

Ook een :cheer2: voor DaisyLiz!! Ga zo voor jullie duimen de komende weken!

Botanietje, ik vind die vriendin maar een domme doos. Echt hoor, wat een troela!

Spannend Saartje de komende weken!

Hier een baaldag. Ik zit slecht in mijn vel en vriend ook, dus we maken het er voor elkaar niet makkelijker op. Straks naar yoga les (ik) en dom gamen (vriend) en hopelijk voelen we ons morgen allebei beter. Niks leuk dit.
Pergamon schreef:
17-01-2019 19:29
:yes: Goed nieuws Arctic! Maak er wat van vanavond!!! ( :cheer2: << cheerleader voor de eicel!)

Ook een :cheer2: voor DaisyLiz!! Ga zo voor jullie duimen de komende weken!

Botanietje, ik vind die vriendin maar een domme doos. Echt hoor, wat een troela!

Spannend Saartje de komende weken!

Hier een baaldag. Ik zit slecht in mijn vel en vriend ook, dus we maken het er voor elkaar niet makkelijker op. Straks naar yoga les (ik) en dom gamen (vriend) en hopelijk voelen we ons morgen allebei beter. Niks leuk dit.
Ah, soms is het ook allemaal even kut. Heb je chocolade in huis? Vanavond lekker met een theetje + dekentje + serie op de bank? :hug:
DaisyLiz schreef:
17-01-2019 20:00
Ah, soms is het ook allemaal even kut. Heb je chocolade in huis? Vanavond lekker met een theetje + dekentje + serie op de bank? :hug:

Heb al een halve reep Tony’s achter de kiezen en Grey’s Anatomy in de herhaling :$

Nu omkleden en naar yoga, hopelijk een fijne les en even goed relaxen
Pergamon schreef:
17-01-2019 20:04
Heb al een halve reep Tony’s achter de kiezen en Grey’s Anatomy in de herhaling :$

Nu omkleden en naar yoga, hopelijk een fijne les en even goed relaxen

Ah, sommige dagen zijn gewoon klote. (6) Heeft de yoga je een beetje goed gedaan? Hoop dat je vandaag een betere dag hebt. Mijn man schuift ook achter de Playstation als het hem even te veel is. ;)

Ik vind jullie nuchtere reacties op de zwangerschapsaankondiging van de vriendin zo mooi! :D Echt fijn om het hier zo kwijt te kunnen bij mensen die het meteen begrijpen.

Vanmorgen nieuwe voortgangsecho: follikel is naar 17 mm! Dat wordt een gezellig weekend. :$
botanietje schreef:
18-01-2019 17:12
Ah, sommige dagen zijn gewoon klote. (6) Heeft de yoga je een beetje goed gedaan? Hoop dat je vandaag een betere dag hebt. Mijn man schuift ook achter de Playstation als het hem even te veel is. ;)

Ik vind jullie nuchtere reacties op de zwangerschapsaankondiging van de vriendin zo mooi! :D Echt fijn om het hier zo kwijt te kunnen bij mensen die het meteen begrijpen.

Vanmorgen nieuwe voortgangsecho: follikel is naar 17 mm! Dat wordt een gezellig weekend. :$
JEEEEEEEE voor de follikel!!! Zet ‘m op dit weekend!! Fijn dat je wat aan onze nuchtere reactie hebt. Dan is zo’n forum toch fijn om dingen soms even te checken.

Zo sprak ik vandaag met een familielid die ik goed ken. Ze vroeg hoe het ging en ik zei eerlijk dat de laatste weken best heel lastig waren geweest. “Oh vanwege het traject wat je nu ingaat natuurlijk” Sowieso 1) “wat je nu ingaat?!”, dat jij het nu pas weet doet niet af dat ‘dat traject’ al even onderweg is en 2) van een beetje empathie is nog nooit iemand doodgegaan. Maar goed, dat zeg je niet. Dus ik zeg eerlijk “ehh nee vanwege de situatie in ons gezin nu zusje zwanger is. Ik vind dat heel ingewikkeld” Waaroo meteen kwam: “Ja dáár begrijp ik nou werkelijk hélémáál niks van! Het is toch fíjn dat het daar allemaal zo goed gaat!!”. Vond het echt een hele pijnlijke opmerking. Alsof ik haar niet gun ofzo ( dat is natuurlijk absoluut niet aan de orde) en maar een zure tut ben die zwelgt in verdriet. Ik heb dan ook niet meer de behoefte om alles even lekker op tafel te leggen.

Vandaag voelen we ons beide beter, gelukkig. We hebben het zelden dat we beide een slechte dag hebben. Meestal kan de een de ander wel weer opbeuren. Yoga was heeeerlijk. Echt een van de fijnste lessen sinds ik ben gestart. Een andere docent en daar ga ik zeker vaker heen. Ook precies de oefeningen die ik altijd heel fijn vind.

Zondag verwacht ik mijn menstruatie weer. Ga dit weekend nog wat klusje afhandelen (jaarrekening voor ons bedrijf voorbereiden voor de boekhouder bleh) zodat ik er vóór de nieuwe kuur vanaf ben. Vriend moet alleen net aankomende week naar het buitenland, dus dikke kans dat ik de eerste injectie zonder zijn fysieke support moet gaan doen (ons plan B was dat hij ‘m zou zetten als ik het vanwege PTSS niet zou kunnen - en dat plan B maakte al dat ik plan A zóveel makkelijker vond). Nouja, tot nu toe ben ik heel optimistisch en positief en heb ik zoiets van ‘dit gaat me gewoon lúkken!’, dus het komt vast goed

Overigns een (vond ik zelf) hilarisch verhaal. Liep net terug naar huis en passeer iemand. Ruik ik toch opeens loempia’s! Ik in mijn “alles wat ik voel is een symptooooooooom-bui” (heb ik meestal vlak voor menstruatie, een soort wishfull thinking terwijl je al wel weet hoe laat het is) dacht natuurlijk “oooh ik ruik gewoon wat iemand heeft gegeeeeeeten! Jeetje! Is dit een symptoom?!”. Halve minuut later ga ik de hoek om, staat er een enorme loempiakraam :facepalm: :rofl:
Haha, die loempiakraam! Ligt het toch niet (alleen) aan je superhormonale reukvermogen. Maar he, misschien had de persoon die je passeerde daar inderdaad net een loempia gehaald.
En jemig, jij hebt ook een prachtexemplaar van de soort Non-empathia in de omgeving rondlopen! Sjeez, dat je het zelf niet begrijpt wil niet zeggen dat iemand (iemand die het wél meemaakt, itt tot jezelf) het niet ingewikkeld kan vinden? Ik zou me dan ook niet meer zo veilig voelen om mijn verhaal te doen. Niet het emotionele deel althans.

Dat van de injectie zou net pech zijn! Is er nog een plan C? Een handige prikker in de naaste omgeving of zo? :roll: Heel heel veel sterkte, maar hopelijk is je vriend er gewoon! Nee wacht, hopelijk hoeft het niet omdat je zondag niet ongesteld wordt. Zo.
botanietje schreef:
18-01-2019 21:51
Haha, die loempiakraam! Ligt het toch niet (alleen) aan je superhormonale reukvermogen. Maar he, misschien had de persoon die je passeerde daar inderdaad net een loempia gehaald.
En jemig, jij hebt ook een prachtexemplaar van de soort Non-empathia in de omgeving rondlopen! Sjeez, dat je het zelf niet begrijpt wil niet zeggen dat iemand (iemand die het wél meemaakt, itt tot jezelf) het niet ingewikkeld kan vinden? Ik zou me dan ook niet meer zo veilig voelen om mijn verhaal te doen. Niet het emotionele deel althans.

Dat van de injectie zou net pech zijn! Is er nog een plan C? Een handige prikker in de naaste omgeving of zo? :roll: Heel heel veel sterkte, maar hopelijk is je vriend er gewoon! Nee wacht, hopelijk hoeft het niet omdat je zondag niet ongesteld wordt. Zo.

Ik vond het ook zo’n bizarre reactie! En normaal is dit familielid super lief en attent, maar deze situatie wordt echt niet begrepen. Terwijl in dat gezin óók kinderen zitten die dit traject hebben gehad (en nu kinderen hebben). Nadruk ligt ook heel erg op “daar is het gelukt dus haal daar positiviteit uit”. En terwijl ik dat (deels) ook doe, ben ik natuurlijk óók onzeker. Er zijn nou eenmaal geen garanties. Maar ook die gedachte wordt niet begrepen. Heel jammer vind ik dat.

Er zijn trouwens ook mensen die onverwacht lief en fijn meeleven. Ik heb een oud collega, die kinderen kreeg toen wij samen werkten. Ik ben op die werkplek altijd open geweest over mijn kinderwens dus zij wist daar al van. Een tijdje terug hoorde ze van het traject en rond ‘belangrijke’ momenten krijg ik altijd even een appje. Succes met het gesprek, zet ‘m op bij de HSG, dat soort dingen. Zo lief en attent!! Waardeer ik echt enorm en had dat van haar nooit verwacht, want zo vaak zie ik haar niet meer.

Plan C is Plan A maar dan met meer stress. Goed idee om er iemand bij te vragen. Ga ik zeker even over nadenken!!
Hier ben ik definitief weer van het wachtbankje af. Woensdag uitgangsecho. Vriend zit dan net in buitenland, dus dat is even balen.
Pergamon schreef:
21-01-2019 09:49
Hier ben ik definitief weer van het wachtbankje af. Woensdag uitgangsecho. Vriend zit dan net in buitenland, dus dat is even balen.
Awh balen zeg
Pergamon schreef:
Ah shit! Dubbel balen dus. :hug:
Een lekenvraag: Hoor je dan woensdag wanneer je moet gaan prikken, of weet je dat nu al?
Hopelijk hebben de dames hier die ervaring hebben met prikken goede tips voor je!
Pergamon schreef:
Ah shit Pergamon.... Ik heb wel priktips, maar ik weet niet in hoeverre je er iets aan hebt mbt je ptss. Mijn tips zijn in ieder geval: spuiten ruim van tevoren uit de koelkast halen, zeker een half uur. Als ze te koud zijn, kan het vervelend prikken als je de vloeistof erin spuit. Proberen in een vloeiende beweging de prik te zetten en niet teveel te twijfelen. Mijn tactiek is eigenlijk, niet nadenken en direct de prik erin. You can do it girl!
botanietje schreef:
21-01-2019 14:40
Ah shit! Dubbel balen dus. :hug:
Een lekenvraag: Hoor je dan woensdag wanneer je moet gaan prikken, of weet je dat nu al?
Hopelijk hebben de dames hier die ervaring hebben met prikken goede tips voor je!

We waren uitgegaan dat dinsdag dag 3 zou zijn, dus vriend had juist een late vlucht laten boeken zodat we met wat puzzelen het precies konden laten passen. Werd ik een dag later ongesteld :facepalm:

Woensdagochtend heb ik een uitgangsecho en als alles goed is kan ik meteen starten. Beetje hetzelfde als met Clomid!

DaisyLiz schreef:
21-01-2019 15:05
Ah shit Pergamon.... Ik heb wel priktips, maar ik weet niet in hoeverre je er iets aan hebt mbt je ptss. Mijn tips zijn in ieder geval: spuiten ruim van tevoren uit de koelkast halen, zeker een half uur. Als ze te koud zijn, kan het vervelend prikken als je de vloeistof erin spuit. Proberen in een vloeiende beweging de prik te zetten en niet teveel te twijfelen. Mijn tactiek is eigenlijk, niet nadenken en direct de prik erin. You can do it girl!

Priktips zéééker welkom! Ik heb er alle vertrouwen in dat ik het kan, maar de eerste keer is toch even zweten. Zeker nu vriend er niet naast staat om me heel nuchter moed in te spreken. (Word ik meestal heel rustig van)
Pergamon schreef:
21-01-2019 16:48
We waren uitgegaan dat dinsdag dag 3 zou zijn, dus vriend had juist een late vlucht laten boeken zodat we met wat puzzelen het precies konden laten passen. Werd ik een dag later ongesteld :facepalm:

Woensdagochtend heb ik een uitgangsecho en als alles goed is kan ik meteen starten. Beetje hetzelfde als met Clomid!

Priktips zéééker welkom! Ik heb er alle vertrouwen in dat ik het kan, maar de eerste keer is toch even zweten. Zeker nu vriend er niet naast staat om me heel nuchter moed in te spreken. (Word ik meestal heel rustig van)
Begrijp ik nou goed dat je vriend er op dag 4 wel weer is? Je zou ook kunnen vragen of je een dagje later mag beginnen met spuiten. Ik begon vaak (om andere redenen) op dag 4 of 5 en dat was geen probleem.
DaisyLiz schreef:
21-01-2019 17:26
Begrijp ik nou goed dat je vriend er op dag 4 wel weer is? Je zou ook kunnen vragen of je een dagje later mag beginnen met spuiten. Ik begon vaak (om andere redenen) op dag 4 of 5 en dat was geen probleem.

Vriend is vrijdag (dag 5) laat weer terug. Kan het inderdaad allicht even vragen! Dank je!
Pergamon schreef:
21-01-2019 16:48

Aha, nou bummer zeg. Maar je klinkt gelukkig strijdvaardig in je posts. Jij gaat die hormonen gewoon in je donder jetsen, Pergamon! * roar! *
Wel een goede tip van Daisyliz om te vragen of het ook iets later kan!

@Daisyliz: hoe gaat het met je? Is het wachten lastig of heb je ook genoeg momenten waarop je de aandacht even op andere dingen kan richten? Kan me voorstellen als het erg spannend is. Ik duim mee!
botanietje schreef:
21-01-2019 21:23
Aha, nou bummer zeg. Maar je klinkt gelukkig strijdvaardig in je posts. Jij gaat die hormonen gewoon in je donder jetsen, Pergamon! * roar! *
Wel een goede tip van Daisyliz om te vragen of het ook iets later kan!

@Daisyliz: hoe gaat het met je? Is het wachten lastig of heb je ook genoeg momenten waarop je de aandacht even op andere dingen kan richten? Kan me voorstellen als het erg spannend is. Ik duim mee!

Gisterenavond er nog even goed met vriend over gesproken. Die met al zijn optimisme en nuchterheid meteen de situatie luchtiger maakte, heel fijn! Hij opperde ook om mij te skypen bij het prikken. Briljant idee, had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht.

Is bij jou inmiddels een ovulatie geweest trouwens?

Wanneer weet jij meer DaisyLiz?
Ik hoop dat het spuiten je gaat meevallen pergamon
Spuit leg ik ook minimaal een half uur vooraf uit de koelkast.
Ik knijp altijd in een stukje huid bij mijn buik. Naald rustig, maar wel in een vloeiende beweging er in.
Dan laat ik mijn huid los en spuit de pen rustig leeg
Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring

Gistermiddag bij de huisarts geweest en ik heb aanstaande maandag een gesprek bij de praktijk begeleider van de huisarts
Arcticfox1 schreef:
22-01-2019 10:40
Ik hoop dat het spuiten je gaat meevallen pergamon
Spuit leg ik ook minimaal een half uur vooraf uit de koelkast.
Ik knijp altijd in een stukje huid bij mijn buik. Naald rustig, maar wel in een vloeiende beweging er in.
Dan laat ik mijn huid los en spuit de pen rustig leeg
Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring

Gistermiddag bij de huisarts geweest en ik heb aanstaande maandag een gesprek bij de praktijk begeleider van de huisarts

Goed dat je bij je huisarts bent geweest! Was het een goed gesprek? Hopelijk klikt het met de POH :)

Dank voor de tips mbt prikken!
Pergamon schreef:
22-01-2019 11:14
Goed dat je bij je huisarts bent geweest! Was het een goed gesprek? Hopelijk klikt het met de POH :)

Dank voor de tips mbt prikken!
Ja op zich wel. Ik heb een hele goede klik met mijn huisarts.
Zat daar wel weer met tranen en sorry te zeggen.
Vind het wel een fijn idee dat ik nu met mijn mentale toestand aan de gang ga
Arcticfox1 schreef:
22-01-2019 11:43
Ja op zich wel. Ik heb een hele goede klik met mijn huisarts.
Zat daar wel weer met tranen en sorry te zeggen.
Vind het wel een fijn idee dat ik nu met mijn mentale toestand aan de gang ga

Tranen maken niet uit, ik snotter mezelf ook altijd een weg door dit soort gesprekken. Heel normaal. Het is niet niks waar we mee bezig zijn! Vooraf geen mascara opdoen (of van die extra waterproof) ;-) en dan is er niks aan de hand. Het zou heel gek zijn als het je niks zou doen, dit traject.
*een stille meelezer*

Pergamon: ik herken veel van je verdriet mbt je zusje en je hoeft je ook echt niet te schamen voor je gevoelens. Het is gewoon dubbel en vooral pijnlijk. Tijdens mijn MMM had ik ook iemand in de familie met een zwangerschapaankondiging - net toen wij begonnen waren met ICSI 1. En hoewel ik het haar best gunde, gunde ik het mezelf stiekem meer, want ik was al een tijd bezig met het krijgen van een kind en zij was zo’n geluksnummer van eerste ronde raak. En er was in die tijd verdomd weinig ruimte voor mijn verdriet... En ook Ik was bang dat het een meisje zou zijn en ze de naam die mijn man en ik voor ogen hadden, zou “kapen” als het ware. Het werd een meisje, de naam werd niet gekaapt en ik kreeg 5 minuten voor mijn inwendige echo bij de kliniek te horen dat ze bevallen was... Ik heb toen best even gevloekt en gehuild. Gewoon omdat het ku* voelde...
Het stomme is dat geluk en verdriet best naast elkaar kunnen bestaan en ik in dat kader de opmerking van jouw familielid niet helemaal kan plaatsen. Te meer nu deze persoon zelf ook niet zo snel zwanger werd. Weet je, de MMM is gewoon ontzettend onzeker en dan heb je juist behoefte aan steun, begrip en erkenning van je verdriet... En als je zelf hopelijk straks ook zwanger bent (ik duim mee) dan staat de zwangerschap van je zusje toch ook weer in een ander perspectief. Maar tot dat moment is het af en toe moeilijk en kl#te. Vandaar dat ik je even een dikke :hug: wilde geven, want ook ik weet hoe het voelt. Pas goed op jezelf... x
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven