Geld & Recht alle pijlers

Zus koopt huis van moeder

18-01-2019 19:54 191 berichten
Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen. Hier of onder relaties? Ik heb het hier geplaatst. Ik ben namelijk heel hard op zoek naar jullie
meningen en advies op het volgende:

1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.

Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.

Wat nu? Dolgraag jullie advies!
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 12:39
57.09% gewijzigd
eckano schreef:
18-01-2019 21:43
Sorry dat ik het moet zeggen maar het is niet per definitie zo dat de kinderen mee moeten werken aan de overdracht van de woning...
Echt, ga naar de notaris en laat je voorlichten.
Hoy, Eckano, dat ze naar de notaris moet gaan, begrijp ik.
Maar wat bedoel je met …. niet per definitie …. overdracht van de woning.

In geval de kinderen al mede-eigenaar zijn, moet toch iedereen zijn goedkeuring geven voor een verkoop. Leg het me uit aub, ik kan alleen maar leren.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
18-01-2019 22:08

In geval de kinderen al mede-eigenaar zijn, moet toch iedereen zijn goedkeuring geven voor een verkoop. Leg het me uit aub, ik kan alleen maar leren.
Als er in het testament van vader was vastgelegd dat moeder vruchtgebruik heeft van de erfenis, hebben zussen alleen een vordering op moeder bij overlijden. Ze zijn dus niet echt mede-eigenaar zolang moeder nog leeft. Als moeder wil, mag ze gewoon al het geld opmaken, dus ook het huis verkopen.
sugarmiss schreef:
18-01-2019 20:21
Als de andere zussen het allemaal goed hebben waarom zouden ze de zus die iets meer pech heeft gehad / wat meer moeite heeft om het hoofd boven water te houden niet helpen. Is wat meer geld dan echt belangrijker dan het welzijn van hun zus?
Zus kan pech hebben gehad. Maar zus kan ook gewoon haar zaakjes niet op orde hebben.
Trouwens, als ze gewoon het leeuwdeel van de erfenis wil opstrijken, zou het haar sieren dat met open visier te doen (ipv slinkse truuk).
Dus nu haar eigen geld investeren in de renovatie van het huis en bij overlijden vragen of ze het hele huis mag hebben....
In dit geval vertrouw ik zus niet zo.
mammezel schreef:
18-01-2019 22:08

Als de kinderen mede-eigenaar zijn zullen ze inderdaad mee moeten tekenen, maar in veel gevallen worden de kinderen geen mede-eigenaar van de woning door het overlijden van een van de ouders en is in het testament (of tegenwoordig bij wet) bepaald dat de langstlevende tot aan zijn of haar dood over de nalatenschap kan blijven beschikken.

Er zijn nogal veel scenario's mogelijk en dat maakt dat er op afstand vaak heel weinig te zeggen valt over het concrete geval; dat zul je echt aan tafel moeten bespreken bij de notaris, met alle terzake doende stukken bij de hand.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
snoepzak schreef:
18-01-2019 21:15
Ja, als jouw moeder het huis verkoopt (wat inderdaad tegen marktwaarde moet), mogen jullie je kindsdeel uit vaders erfenis opeisen. Dat heb je al georven, maar moeder heeft er nu vruchtgebruik van. Je moeder kan dus ook niet beslissen dat dat deel van het geld naar je zus gaat. Het is immers haar geld helemaal niet. De helft van de woning is wel van je moeder.
Dus als zus woning voor 180 koopt (mits dit marktwaarde is) kunnen jullie elk 30K opeisen. Je moeder heeft dan 90K over. Die kan ze niet zomaar aan dochter schenken, zonder daar fors schenkrecht over te betalen.
Je zus haar voorstel is dus financieel lang niet zo aantrekkelijk als ze bekokstoofd heeft. Praat.met haar over wat wel reele scenarios zijn en neem daarin ook advies richting moeder mee over wat jullie fair zouden vinden. Zo kun je je moeder laten merken dat jullie ook echt zus wel willen helpen, maar dat het allemaal wel een beetje reeel moet blijven.

Maar als je zus bijvoorbeeld met je moeders pinpas alle klusmaterialen en rekeningen betaalt, kraait er geen haan naar en heeft zijn toch wat ze wil. En aangezien ze nu ook geen problemen ziet in haar idee, zal ze mogelijk daar ook geen problemen mee hebben.

Ik zou oppassen TO, straks blijkt het geld van je moeder ineens op en kan ze niet eens een plek in het verzorgingstehuis betalen.
Flomo schreef:
18-01-2019 22:16
Als er in het testament van vader was vastgelegd dat moeder vruchtgebruik heeft van de erfenis, hebben zussen alleen een vordering op moeder bij overlijden. Ze zijn dus niet echt mede-eigenaar zolang moeder nog leeft. Als moeder wil, mag ze gewoon al het geld opmaken, dus ook het huis verkopen.
Klopt: de zussen zijn niet mede-eigenaar, maar hebben een vordering op moeder.
Moeder heeft vruchtgebruik. Dat wil zeggen: ze mag het huis 'gebruiken' zonder iemand iets (lees: rente) te hoeven te betalen.
Verkopen mag moeder zelfstandig, maar ze mag daarna het geld niet opmaken -- daar kun je als begunstigde van de vordering een stokje voor steken. Hoe gemakkelijk of moeilijk dat gaat, weet ik niet, maar moreel mag het in ieder geval niet.
Moeder mag het wel verkopen en er iets anders, wat ze leuk vindt, voor terugkopen (goudstaven of een apartement of kale grond).
Als ze nu niet gelukkug is, waarom zou ze dat met een huis dan wel zijn? Geluk zit echt niet in het hebben van een huis.
Bovendien is het helemaal niet zo eenvoudiv als zij denkt.
daddy_gijs schreef:
18-01-2019 22:22
Klopt: de zussen zijn niet mede-eigenaar, maar hebben een vordering op moeder.
Moeder heeft vruchtgebruik. Dat wil zeggen: ze mag het huis 'gebruiken' zonder iemand iets (lees: rente) te hoeven te betalen.
Verkopen mag moeder zelfstandig, maar ze mag daarna het geld niet opmaken -- daar kun je als begunstigde van de vordering een stokje voor steken. Hoe gemakkelijk of moeilijk dat gaat, weet ik niet, maar moreel mag het in ieder geval niet.
Moeder mag het wel verkopen en er iets anders, wat ze leuk vindt, voor terugkopen (goudstaven of een apartement of kale grond).
Ik gebruikte niet helemaal het juiste woord met vruchtgebruik, kan verwarrend zijn. Maar als de langstlevende beschikking houdt over de nalatenschap mogen ze echt alles doen met het geld, ook met het kindsdeel, tenzij het overduidelijk verkwisting is. Tja, dat is in dit geval natuurlijk niet zo en sowieso lastig aantoonbaar.
Flomo schreef:
18-01-2019 22:27
Ik gebruikte niet helemaal het juiste woord met vruchtgebruik, kan verwarrend zijn. Maar als de langstlevende beschikking houdt over de nalatenschap mogen ze echt alles doen met het geld, ook met het kindsdeel, tenzij het overduidelijk verkwisting is. Tja, dat is in dit geval natuurlijk niet zo en sowieso lastig aantoonbaar.
Kindsdeel blijft kindsdeel.
Verzorgingshuizen bestaan amper nog. Die worden structureel opgeheven. Dus dat moeder daar tzt in wil trekken, mocht de nood komen, is niet reëel.

Ga naar de notaris.

Veel van wat je zus wil kan niet, mag niet of er gaat een lading belasting overheen.

Je kan mij niet vertellen dat de som geld door verkoop van pand aan kind, in datzelfde pand gestoken mag worden. Dan is het mijns inziens een schenking en dat levert een forse vordering van sucsessierechten op.

Onder marktprijs verkopen kan ook helemaal niet. Is fiscus érg alert op.
hanke321 schreef:
18-01-2019 22:37

Onder marktprijs verkopen kan ook helemaal niet. Is fiscus érg alert op.
Waarom zou dat niet mogen? Wel eens van schenken gehoord?
Je mag het voor niks weggeven, alleen wil de fiscus daar wel graag 10% van de werkelijke waarde over vangen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Even een gekke vraag misschien, maar van welk geld had je zus dat huis eigenlijk willen kopen?

Ze zal ofwel pakweg twee ton moeten hebben liggen, of ze moet een hypotheek gaan nemen. Voor zo´n hypotheek moet je dan weer aantoonbaar vaste inkomsten hebben. En een deel eigen geld, maar goed, dat heeft ze blijkbaar wel.

Vervolgens heeft Moeder geld, waarvan ze dan een verbouwing mag betalen aan een huis dat niet meer van haar is.

De optie huur betalen vind ik eigenlijk zo gek nog niet, want een verzorgingstehuis?? Vergeet dat maar. Dan moet je wel héél erg krakkemikkig worden en zo te lezen is het nog lang niet zover. Met een officieel huurcontract én een maandelijkse huur heeft je moeder in elk geval huurbescherming. Anders komt het er nog van dat moeder straks bij één van haar andere dochters moet gaan inwonen.....

Dus zelfs als jullie je zus dit zouden laten doen, zou Zus nog een probleem hebben achteraf. Want als Moeder straks ouder wordt, komt de gemeente kijken hoeveel hulp er nodig is. Met een inwonend kind in huis wordt dat flink ingekort want Kind kan genoeg doen. Dus als ze bij moeder blijft wonen (of andersom dus) moet ze erop rekenen dat ze later niet onder mantelzorgen uit kan.

Al met al zou ik dit allemaal heel erg goed bespreken. En onthoud dat je zus alle tijd heeft om moeder te bewerken. Ik las ergens dat je er volgende week weer heen gaat. Een week is lang hoor, in dit geval.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Over de exacte verdeling en constructies moet je raad vragen bij een notaris, daar weet ik te weinig van. Ik weet wel iets meer over ouderenzorg en kosten.
Als je moeder zelf graag naar een instelling wil als ze meer hulpbehoevend wordt en ze heeft wat geld dan zijn er erg mooie private instellingen maar die kosten een lieve duit (duizenden per maand).
Alternatief kan je ook in diverse verpleeghuizen zorg- en woongenot bijkopen. Mijn moeder heeft haar laatste jaren in zo'n huis gezeten. Voor iets van E900 extra per maand had ze een groot studio appartement en kreeg bezigheidstherapie e.d. wat je zonder bijbetaling niet kreeg.

Toen mijn moeder eenmaal overleed was er erg weinig van haar eigen vermogen over. Ze had alle opbrengst van haar koopwoning en spaargeld opgebruikt voor haar verzorging. Totaal enkele tonnen.

Ik zou dus inderdaad opletten dat je moeder geen grote schenkingen aan je zus gaat doen want ze zal haar geld later waarschijnlijk hard nodig hebben. Voorlichting hierover aan je moeder kan ook geen kwaad.
mammezel schreef:
18-01-2019 21:31
Die vind ik ook weer geweldig. Zus mag gratis in huis wonen en als zus huis dan heeft gekocht en moeder blijft bij haar inwonen : Zoveel per maand, mama!
En GWL, verzekeringen, lokale belastingen ..... Kassa!
Misschien verbeeld ik het me, maar was er kortgeleden niet precies zo'n zelfde topic?
Trouwens, met verbouwingen zal jouw zus niet schilderen en behangen bedoelen.

Gaat ze echt haar - dan intussen nog ouder geworden moeder - dat aandoen?
Een bejaard mens, dat haar dochter gratis heeft laten inwonen, moet dan, met het geld van de verkoop de verbouwingen ook nog betalen, om dan te zitten in misschien een rolstoel in een kamertje naast een ruimte waar wordt geklopt, geboord, getrild en geroepen door werkmannen.
Ze lijkt echt een leuk karakter te hebben.

En als ik heel eerlijk ben, die smoes van 'terwijl er verbouwingen bezig zijn, kan mama nog bij mij blijven wonen': dat kan jouw zus niet aan! Letterlijk niet en/of figuurlijk niet. Verbouwingen en intussen voor een bejaarde moeder zorgen? Die zus zit dan zelf in het ziekenhuis op de afdeling psychiatrie. Maar intussen zou het huis dan wel het hare zijn (denkt ze).

Ik heb ook een slecht karakter om zoiets te schrijven!

En jij vooral geen schuldgevoel omdat je samen met je andere zus gaat dwarsliggen.
DuchessMeganMarkle schreef:
18-01-2019 22:36
Kindsdeel blijft kindsdeel.
Je kan het kindsdeel laten vast leggen als 1 van je ouders is overleden. De langstlevende heeft dan al het geld.
Maar betekend niet dat die het kindsdeel op zijn rekening moet houden of dergelijke.
Wat wel zo is, mocht de langstlevende hertrouwen en te komen overlijden moet de aangetrouwde persoon kindsdeel uit betalen.

Maar in to z'n verhaal. Mocht mama te komen overlijden, hoeft ze niet perse kindsdeel op dr rekening te hebben staan.
REDHOTHEAD schreef:
19-01-2019 00:09
Misschien verbeeld ik het me, maar was er kortgeleden niet precies zo'n zelfde topic?
bedoel je misschien die TO die in duitsland woonde, waarvan broer en zus zonder haar medeweten bij de notaris langs waren geweest
Dat was ook zo'n gesteggel met een oudere moeder en ruzie onderling
Nee, ik doel op precies zo'n topic: zus die in huis wil bij moeder, en het huis van moeder wil kopen en de TO die zich afvroeg hoe dat allemaal moest.
Was dat niet een zus die een deel van de bedrijfsruimte gratis huurde om er te wonen van de ouders?

Veel goede tips zijn hier al gegeven. Ik snap ook niet zo goed dat jullie moeder zo twijfelt. Je zus is echt heel slinks bezig en zou zo in mijn optiek haar kansen op wat extra s juist vergooien.
Goed om naar een notaris te gaan TO.

Ik vind het wel bijzonder dat sommigen zeggen dat de bejaarde moeder van TO verzorgd moet worden. Is dat op dit moment zo? Mijn oma (ook in de 80) woont alleen en doet alles zelf (gaat wel wekelijks bij mijn moeder en tante en oom eten, maar dat is voor ze gezelligheid/ zodat ze niet elke dag alleen eet).
Ik de toekomst zal ze allicht (meer) verzorgingsbehoefte hebben, maar sommigen hier doen alsof je boven de 80 automatisch zorg nodig hebt.
REDHOTHEAD schreef:
19-01-2019 00:09
Ze heeft een vergelijkbare post eerst in het gierige acties topic geplaatst (geld-recht/gierige-acties-deel-ix/list_ ... #p29462065), misschien bedoel je die?
Eendje_ schreef:
19-01-2019 07:49
Ze heeft een vergelijkbare post eerst in het gierige acties topic geplaatst (geld-recht/gierige-acties-deel-ix/list_ ... #p29462065), misschien bedoel je die?

Jaa, je hebt gelijk. So what? Dit is een topic over haar probleem, terwijl "gierige acties" allerlei verhalen/anekdotes/… zijn.

Jaa, hetzelfde verhaal en (eerlijk gedaan vind ik) onder dezelfde nick name. Daarin vraagt ze zich af of nu de twee zussen (zij dus) dan wel de 3de zus "gierig" zijn.
sprietgras schreef:
19-01-2019 07:23

Ik vind het wel bijzonder dat sommigen zeggen dat de bejaarde moeder van TO verzorgd moet worden. Is dat op dit moment zo? Ik de toekomst zal ze allicht (meer) verzorgingsbehoefte hebben, maar sommigen hier doen alsof je boven de 80 automatisch zorg nodig hebt.

Als je 80 (of in de 80) bent, kan je vandaag nog springlevend zijn en morgen stervende. Dan heb niet automatisch zorg nodig, maar de kans wordt elke dag groter dat er zorg nodig is.

En goed voor jouw oma, maar er zijn zelfs mensen van vooraan in de 70 die al dagelijks moeten verzorgd worden vanwege lichamelijke klachten of geestelijke (dementie). Denk niet dat jouw oma hét standaardtype 80-er is!

Als er dus hier over verzorging wordt gesproken, dan is dat in mijn ogen niet voorbarig maar enkel verstandig: wat, àls?
Ik zou naar een notaris gaan met moeder en alle kinderen om over een oplossing te praten die nu handig is voor moeder en zus en die niet ten koste gaat van de erfenis voor alle kinderen. Dit is ook in het voordeel van jullie thuiswonende zus. Een huis onder de marktwaarde verkopen mag namelijk niet. De Belastingdienst ziet dat als schenking. Je zus moet dan over het verschil tussen voordelige verkoopprijs en marktwaarde schenkingsbelasting betalen. Dat kan een fors bedrag zijn.

Na jullie moeders dood kunnen jullie ook zus voor de rechter dagen om aanspraak te maken op jullie wettelijke erfdeel. Dat huis is voor zus al een onevenredig voorschot op de erfenis, dat moet zij na jullie moeders dood met jullie verrekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven