Zus koopt huis van moeder
vrijdag 18 januari 2019 om 19:54
Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen. Hier of onder relaties? Ik heb het hier geplaatst. Ik ben namelijk heel hard op zoek naar jullie
meningen en advies op het volgende:
1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.
Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.
Wat nu? Dolgraag jullie advies!
meningen en advies op het volgende:
1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.
Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.
Wat nu? Dolgraag jullie advies!
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 12:39
57.09% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 20:21
Als de andere zussen het allemaal goed hebben waarom zouden ze de zus die iets meer pech heeft gehad / wat meer moeite heeft om het hoofd boven water te houden niet helpen.
Is wat meer geld dan echt belangrijker dan het welzijn van hun zus?
vrijdag 18 januari 2019 om 20:23
Machtiging kan moeder op elk moment weer intrekken en als gemachtigde kun je de rekeninghouder niet de bevoegdheid voor overboekingen ontzeggen.
Bij en/of kan moeder ook alle handelingen zonder toestemming uitvoeren. Heeft dus allebei geen enkele waarde in deze.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:25
Dus ze betaalt haar moeder een bedrag voor het huis, vervolgens wordt van datzelfde geld het huis opgeknapt, zij verkoopt het en steekt de winst in haar zak. Met andere woorden, ze koopt iets en het bedrag dat ze ervoor betaalt komt met een slinks bochtje ook weer bij haar terug, aan het eind van de rit heeft ze het huis mét het geld erin geïnvesteerd, alles is voor haar.
Nogal logisch dat jullie dat niet accepteren.
Ik mag hopen dat er inderdaad een instantie is die daar een stokje voor steekt.
Nogal logisch dat jullie dat niet accepteren.
Ik mag hopen dat er inderdaad een instantie is die daar een stokje voor steekt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:30
Voor zover ik denk (Belgisch recht wel-is-waar) kan jullie zus het huis niet kopen zonder jullie toestemming. Ik lees tussen de regels dat vader overleden is. Dan betekent dat - misschien ook in Nederland - dat er 4 erfgenamen, moeder en drie dochters. Het kan zelfs zijn dat de woning enkel kan verkocht worden als de ouders een huwelijkscontract hadden van alles voor de langstlevende. Zoals ik uit verhaal van TO lees, zou de inwonende zus haar moeder in dit laatste geval wel eens 'onder druk' kunnen zetten om te beslissen tot verkoop.
Als er geen contract van langstlevende is en er wordt besloten tot verkoop, dan zal het altijd via de notaris gaan. En dan is er geen fraude mogelijk, want daar gaat een notaris zijn handen niet aan verbranden.
Als jouw zus het toch zover krijgt dat het huis wordt verkocht, doe het dan via een makelaar. Die heeft percent op de verkoop, maar er kan 'onder de tafel' nog altijd iets voor die man zijn, door het huis zwaar onder de prijs te verkopen. Als jullie zus met een eigen makelaar komt, vraag dan op zijn minst een (gratis) schatting door een tweede kantoor wat JULLIE hebben aangeduid. Misschien zelfs enkele dorpen verder, zodat wie-kent-wie niet speelt. Makelaars zien er niet tegenop om enkele dorpen verder te gaan schatten of verkopen als dat hun zaak doet draaien.
Jullie zus is een deugnietje!
Als er geen contract van langstlevende is en er wordt besloten tot verkoop, dan zal het altijd via de notaris gaan. En dan is er geen fraude mogelijk, want daar gaat een notaris zijn handen niet aan verbranden.
Als jouw zus het toch zover krijgt dat het huis wordt verkocht, doe het dan via een makelaar. Die heeft percent op de verkoop, maar er kan 'onder de tafel' nog altijd iets voor die man zijn, door het huis zwaar onder de prijs te verkopen. Als jullie zus met een eigen makelaar komt, vraag dan op zijn minst een (gratis) schatting door een tweede kantoor wat JULLIE hebben aangeduid. Misschien zelfs enkele dorpen verder, zodat wie-kent-wie niet speelt. Makelaars zien er niet tegenop om enkele dorpen verder te gaan schatten of verkopen als dat hun zaak doet draaien.
Jullie zus is een deugnietje!
vrijdag 18 januari 2019 om 20:30
Ik zou mijn zus dat gunnen.
Bij ons in de familie gaat het meeste geld van mijn ouders ook naar zus.
Zij heeft het nodig ik niet.
Ga je toch niet lopen zeuren om een erfenis? Het is je zus!
Misschien vind je moeder het wel heel fijn. Ze helpt haar dochter en ze heeft gezelschap. Moet ze zich dan druk maken over dat jullie je gepasseerd voelen als zij dood gaat?
Misschien vind je moeder het wel heel fijn. Ze helpt haar dochter en ze heeft gezelschap. Moet ze zich dan druk maken over dat jullie je gepasseerd voelen als zij dood gaat?
vrijdag 18 januari 2019 om 20:31
Tja, is het pech of niet? Zo te horen zijn het nogal snode plannen die zus heeft. Medelijden is niet de eerste gedachte als ik het lees.
Ik zou mijn zus best iets meer gunnen dan ikzelf zou krijgen als zij het moeilijk heeft. Maar zij alles en ik niks zou ik echt niet leuk vinden.
Mijn zussen en ik hebben de afgelopen jaren verschillende keuzes gemaakt die gevolgen hadden voor onze financiën. Waar eerst de één het heel ruim had en de ander heel krap zijn de rollen nu een beetje omgedraaid. Best gek dat dan degene die het krap heeft op het moment dat er verdeeld kan worden er het beste uitspringt. Toen ik heel krap zat was er ook niemand die bij kwam springen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 20:36
0.20% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 20:34
En wat dacht je dan van moeder die straks háár geld investeert in een woning die niet van haar is?Route88 schreef: ↑18-01-2019 20:30Ik zou mijn zus dat gunnen.
Ik vind het heel bizar dat je als kind even gaat bedenken dat jouw moeder haar geld moet uitgeven aan jouw welbevinden. Of je moeder nou 40, 80 of 100 is.
Ze heeft haar eigen huis verkocht en daar geld van. Succes ermee zou ik zeggen.
•
Precies. Ze gunnen haar vast wel een voordeeltje, maar dit is wel erg slinks en inhalig.Andersom schreef: ↑18-01-2019 20:31Tja, is het pech of niet? Zo te horen zijn het nogal snode plannen die zus heeft. Medelijden is niet de eerste gedachte als ik het lees.
Ik zou mijn zus best iets meer gingen dan ikzelf zou krijgen als zij het moeilijk heeft. Maar zij alles en ik niks zou ik echt niet leuk vinden.
Don't waste your time on jealousy,
Maar deze zus heeft geld op haar rekening uit de verkoop van haar woning lees ik. Hoe slecht kun je het dan hebben?Route88 schreef: ↑18-01-2019 20:30Ik zou mijn zus dat gunnen.
Dit komt op mij over als pure inhaligheid.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:35
Heb je wel om hulp gevraagd?Andersom schreef: ↑18-01-2019 20:31Tja, is het pech of niet? Zo te horen zijn het nogal snode plannen die zus heeft. Medelijden is niet de eerste gedachte als ik het lees.
Ik zou mijn zus best iets meer gingen dan ikzelf zou krijgen als zij het moeilijk heeft. Maar zij alles en ik niks zou ik echt niet leuk vinden.
Mijn zussen en ik hebben de afgelopen jaren verschillende keuzes gemaakt die gevolgen hadden voor onze financiën. Waar eerst de één het heel ruim had en de ander heel krap zijn de rollen nu een beetje omgedraaid. Best gek dat dan degene die het krap heeft op het moment dat er verdeeld kan worden er het beste uitspringt. Toen ik heel krap zat was er ook niemand die bij kwam springen.
Waarom is moeder verplicht elk kind evenveel te geven? Dat hoeft ze dus niet. Ze mag deze zus haar hele spaargeld geven als ze dat wilt.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:36
Ja maar moeder gaat toch akkoord?Frizz schreef: ↑18-01-2019 20:34En wat dacht je dan van moeder die straks háár geld investeert in een woning die niet van haar is?
Ik vind het heel bizar dat je als kind even gaat bedenken dat jouw moeder haar geld moet uitgeven aan jouw welbevinden. Of je moeder nou 40, 80 of 100 is.
Ze heeft haar eigen huis verkocht en daar geld van. Succes ermee zou ik zeggen.
En wie zegt dat ze het nou echt wilt verkopen? En of ze moeder in een tehuis gaat stoppen? Dat denkt TO dat zus dat gaat doen.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:39
Er was toen niemand om hulp aan te vragen. Mijn ouders hadden toen ook geen geld over voor zoiets.
Mijn zus had ook niks over om te schenken. Zo groot was het verschil dus ook weer niet.
Ieder evenveel is wel iets anders dan de één alles en de ander niets.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:40
Heeft je moeder zelf het huis gekocht of met je vader? Als het met je vader is, kan en mag jouw zus het niet zomaar verkopen als moeder overlijd, want jullie hebben recht op jullie kindsdeel.
Toen mijn vader overleed hebben wij pas onze kindsdeel van het huis van hun samen gekregen. Als stiefmoeder nu het huis verkoopt krijgen wij ook een deel.
Toen mijn vader overleed hebben wij pas onze kindsdeel van het huis van hun samen gekregen. Als stiefmoeder nu het huis verkoopt krijgen wij ook een deel.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:43
vrijdag 18 januari 2019 om 20:43
Dat is de beste die ik vandaag heb gehoord!
Hoe kan een huis dat verkocht is, en met andere woorden een andere eigenaar heeft dan de huidige moeder/weduwe, op het ogenblik dat deze laatste overlijdt, opnieuw het voorwerp uitmaken van een erfenis? En waar komt het geld dan vandaan? Van de nieuwe eigenaar? Oh ja, die gaat het huis tweemaal betalen, was ik vergeten!
Het huis van mijn moeder (nu nog in leven, zie quote hierboven: 'huis is verkocht en dan overlijdt je moeder, DAN komt de notaris er aan te pas
Ik lees hier niks van ikke-ikke-ikke of geld, geld, geld: het zijn drie dochters en die hebben allemaal recht op evenveel. De enige die uit zogenaamde liefde voor haar moeder wil verdienen, is de inwonende zus. En als het huis verbouwd is en ze aan verkopen met winst zit te denken, dan wordt moeder ineens té hulpbehoevend en moet ze naar een rusthuis waarvoor ze dan geen geld meer heeft.
Mensen die huilend weglopen als je ze de waarheid zegt, daar moet je voorzichtig mee zijn. Gevaarlijke mensen!
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 18-01-2019 20:48
9.59% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 20:45
Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen. Ze wil het huis met het geld dat moeder krijgt voor het huis, het huis opknappen. En als moeder overlijdt, wil ze het huis verkopen en van dat geld een kleiner huis voor zichzelf kopen.
Mag dat van de belasting, onder de marktwaarde kopen?
Ik zie 3 dingen die niet juist zijn. Onder de marktwaarde kopen. Krijgt dan geld van moeder wat zij investeert zodat huis van zus meer waard wordt, en gaat het later verkopen, zodat zij de winst krijgt.
Erg voor je moeder trouwens, dat er nu al geharrewar is.
Mag dat van de belasting, onder de marktwaarde kopen?
Ik zie 3 dingen die niet juist zijn. Onder de marktwaarde kopen. Krijgt dan geld van moeder wat zij investeert zodat huis van zus meer waard wordt, en gaat het later verkopen, zodat zij de winst krijgt.
Erg voor je moeder trouwens, dat er nu al geharrewar is.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:46
Maak een afspraak bij de notaris, althans je moeder en zus. En zorg dat dit netjes geregeld wordt. Er zijn allerlei constructies mogelijk, maar je moet je wel aan de regels en wetgeving houden.
Zeker wanneer er nog meer broers/zussen in beeld zijn, moet dit gewoon goed geregeld worden. Ook wanneer je moeder meer zorg nodig heeft, en je zus opeens voltijds mantelzorger wordt.
Hij verkopen moet altijd conform marktwaarde zijn, dus een goed taxatie rapport is wel nodig.
Zeker wanneer er nog meer broers/zussen in beeld zijn, moet dit gewoon goed geregeld worden. Ook wanneer je moeder meer zorg nodig heeft, en je zus opeens voltijds mantelzorger wordt.
Hij verkopen moet altijd conform marktwaarde zijn, dus een goed taxatie rapport is wel nodig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
vrijdag 18 januari 2019 om 20:47
Even wat reacties op een aantal dingen die mij opvielen.
Ik had nog niet nagedacht over ons kindsdeel. Vader is inderdaad overleden. Dat kindsdeel zit dus in het huis. Is het dan inderdaad zo dat het huis niet verkocht kan worden, zonder uitbetaling van ons kindsdeel?
Moeder wil graag dat iedereen gelukkig is en voelt zich verantwoordelijk voor het geluk van zus. Wij (de andere 2) zijn getrouwd en werken. We zijn niet rijk of zo, maar we redden ons prima. Moeder wil dus inwonende zus helpen en dat vinden wij echt prima. Het hoeft niet volledig eerlijk of zo. Maar wel open, transparatn en enigzins eerlijker dan dit. Misschien delen door vier en cat zij 2/4 krijgt en wij 1/4. Maar daarkonden we dus niet over praten omdat zusoverstuur raakte.
Het is inderdaad zo dat als moeder en zus dit samen doen, wij daar niets over hebben te zeggen. Moeder mag ook echt, oprecht doen met haar geld wat ze wil.
Maar dit voelt zo oneerlijk. Wat als ik ga scheiden? Als mijn andere zus haar baan verliest? Wij zijn dan.
Het huis zou volledig op naam van inwonende zus komen te staan na de verkoop. Het geld wordt idd geinvesteerd in het huis, het plan van zus is niet om de winst na overlijden moeder en verkoop huis, te verdelen.
Ik had nog niet nagedacht over ons kindsdeel. Vader is inderdaad overleden. Dat kindsdeel zit dus in het huis. Is het dan inderdaad zo dat het huis niet verkocht kan worden, zonder uitbetaling van ons kindsdeel?
Moeder wil graag dat iedereen gelukkig is en voelt zich verantwoordelijk voor het geluk van zus. Wij (de andere 2) zijn getrouwd en werken. We zijn niet rijk of zo, maar we redden ons prima. Moeder wil dus inwonende zus helpen en dat vinden wij echt prima. Het hoeft niet volledig eerlijk of zo. Maar wel open, transparatn en enigzins eerlijker dan dit. Misschien delen door vier en cat zij 2/4 krijgt en wij 1/4. Maar daarkonden we dus niet over praten omdat zusoverstuur raakte.
Het is inderdaad zo dat als moeder en zus dit samen doen, wij daar niets over hebben te zeggen. Moeder mag ook echt, oprecht doen met haar geld wat ze wil.
Maar dit voelt zo oneerlijk. Wat als ik ga scheiden? Als mijn andere zus haar baan verliest? Wij zijn dan.
Het huis zou volledig op naam van inwonende zus komen te staan na de verkoop. Het geld wordt idd geinvesteerd in het huis, het plan van zus is niet om de winst na overlijden moeder en verkoop huis, te verdelen.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:51
Omdat zus nu het huis wil kopen.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:52
Zij denkt enkel in de toekomst. Nog niet aan erfenis. En in de toekomst (als moeder overleden is) heeft elk 1/3. Waarschijnlijk als inwonende zus niet zelf was begonnen over huis moeder nu al kopen, was niemand van de 2 andere zussen wakkergeschoten. Maar ze heeft het vuur zelf aan de lont gestoken.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:53
De moeder is in de 80. Kans dat zij overlijdt binnen nu en een paar jaar lijkt me nogal groot.
Heel verstandig om dit nu goed te regelen, dan wanneer iedereen middenin de rouw zit.