Zus koopt huis van moeder
vrijdag 18 januari 2019 om 19:54
Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen. Hier of onder relaties? Ik heb het hier geplaatst. Ik ben namelijk heel hard op zoek naar jullie
meningen en advies op het volgende:
1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.
Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.
Wat nu? Dolgraag jullie advies!
meningen en advies op het volgende:
1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.
Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.
Wat nu? Dolgraag jullie advies!
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 12:39
57.09% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 20:53
Eens. Vind het sowieso raar om over een erfenis te spreken als diegene nog leeft en gewoon nog goed bij geest isSophiever schreef: ↑18-01-2019 20:03De bank of belastingdienst gaan niet akkoord als een huis binnen een familie onder marktwaarde verkocht wordt. ( Welke van de 2 ben ik kwijt)
Ik lees alleen niet waarom jullie denken dat jullie erfenis weg zou zijn. Als het huis verkocht is en je moeder overlijdt dan wordt dat via de notaris verdeeld.
Eerlijk gezegd proef ik weinig over jullie moeders welzijn of haar mening omtrent dit maar vooral ik-ik-ik en geld-geld-geld.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:55
Nou inderdaad.DuchessMeganMarkle schreef: ↑18-01-2019 20:49Ik vind het nu al dat jullie moeder zus heel goed helpt door gratis in te laten wonen.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:00
Precies! Wij zijn echt niet uit op de erfenis of zo. Ik hoop dat moeder nog heel lang leeft, ik ben stapelgek op haar. Dat maakt het ook zo pijnlijk nu. Ik vind het zo erg voor moeder, dat ik de neiging heb om er maar niets meer over te zeggen om moeder te sparen. Maar aan de andere kant weet ik ook dat dit wringt en niet fair is. Niet naar ons, maar ook niet naar haar. Ze kan niet tegen inwonende zus op en wil gewoon dat ook zij gelukkig is. En als dat betekent dat ze haar hebben en houwen aan haar zou schenken, dan doet ze dat.mammezel schreef: ↑18-01-2019 20:52Zij denkt enkel in de toekomst. Nog niet aan erfenis. En in de toekomst (als moeder overleden is) heeft elk 1/3. Waarschijnlijk als inwonende zus niet zelf was begonnen over huis moeder nu al kopen, was niemand van de 2 andere zussen wakkergeschoten. Maar ze heeft het vuur zelf aan de lont gestoken.
Het meest boos ben ik op mijn zus die echt emotioneel chanteert.
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 21:02
Reden: Typefoutje
Reden: Typefoutje
0.67% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 21:01
Volgens mij mag dit allemaal volgens de wet.Susan schreef: ↑18-01-2019 20:25Dus ze betaalt haar moeder een bedrag voor het huis, vervolgens wordt van datzelfde geld het huis opgeknapt, zij verkoopt het en steekt de winst in haar zak. Met andere woorden, ze koopt iets en het bedrag dat ze ervoor betaalt komt met een slinks bochtje ook weer bij haar terug, aan het eind van de rit heeft ze het huis mét het geld erin geïnvesteerd, alles is voor haar.
Nogal logisch dat jullie dat niet accepteren.
Ik mag hopen dat er inderdaad een instantie is die daar een stokje voor steekt.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:03
vrijdag 18 januari 2019 om 21:04
vrijdag 18 januari 2019 om 21:07
Sophiever schreef: ↑18-01-2019 20:03De bank of belastingdienst gaan niet akkoord als een huis binnen een familie onder marktwaarde verkocht wordt. ( Welke van de 2 ben ik kwijt)
Ik lees alleen niet waarom jullie denken dat jullie erfenis weg zou zijn. Als het huis verkocht is en je moeder overlijdt dan wordt dat via de notaris verdeeld.
Eerlijk gezegd proef ik weinig over jullie moeders welzijn of haar mening omtrent dit maar vooral ik-ik-ik en geld-geld-geld.
Als moeder het huis verkoopt en de opbrengst uitgeeft of aan zus schenkt is de erfenis toch weg?
vrijdag 18 januari 2019 om 21:09
Nou dat vind ik helemaal niet gek. En als we de erfenis dan even buiten beschouwing laten, zou ik het ook niet leuk en ook echt niet eerlijk vinden dat mijn zus 2x een dikke schenking krijgt (huis onder marktwaarde + geld van verkoop weer investeren in haar bezit) en zus en ik niets.
Er zijn wel manieren om dit wat netter te doen, waarbij je zus nog wel wat extras gunt. Echt dik onder marktwaarde verkopen mag inderdaad niet (wordt gezien als schenking), maar wel bv voor de WOZ waarde en die is momenteel wel stukken lager dan de waarde in de vrije markt. Het tweede deel van haar plan zou een schenking moeten zijn, dat mag dan uit m’n hoofd eenmalig maximaal 25.000 zijn zonder schenkbelasting. Daarvan zou je wel kunnen vastleggen bij de notaris dat dat een voorschot op de erfenis is oid, zodat jullie uiteindelijk een groter deel erven zegmaar.
Nog wel een overweging: ik dacht dat je niet verplicht kunt worden om je huis te verkopen om een eigen bijdrage voor zorg te betalen, maar als je moeder straks twee ton op de bankrekening heeft staan gaat ze EN meer vermogensbelasting EN een hele hoge bijdrage voor eventuele zorg betalen.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:11
Ik heb er geen verstand van en zou je adviseren eens met iemand te gaan praten die daar wel verstand van heeft. Het is bijvoorbeeld afhankelijk van het feit of je ouders een testament hebben/ Zoniet, dan geldt het gewone erfrecht denk ik.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 21:24
61.55% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 21:13
Hoezo is je zus zielig omdat ze anders geen huis kan kopen? (Stond in je post in een ander topic)
Ze had toch een huis. Heeft er zelf voor gekozen om die te verkopen.
Ik snap echt niet waarom je moeder dit ook maar enigszins overweegt. Een kind helpen oké, maar je andere kinderen enorm benadelen is nou niet echt een fijne moedergedachte.
Ouderlijk huis kopen prima. Met iets korting ook prima, maar niet ver onder de marktwaarde. Verbouwing zelf betalen. Wil moeder ondersteunen dan ook hetzelfde bedrag naar andere kinderen.
Wel erg. De band met je zus is nu al kapot maar die met je moeder gaat ook stuk als zij dit allemaal accepteert.
Ik snap echt niet waarom je moeder dit ook maar enigszins overweegt. Een kind helpen oké, maar je andere kinderen enorm benadelen is nou niet echt een fijne moedergedachte.
Ouderlijk huis kopen prima. Met iets korting ook prima, maar niet ver onder de marktwaarde. Verbouwing zelf betalen. Wil moeder ondersteunen dan ook hetzelfde bedrag naar andere kinderen.
Wel erg. De band met je zus is nu al kapot maar die met je moeder gaat ook stuk als zij dit allemaal accepteert.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:15
Ja, als jouw moeder het huis verkoopt (wat inderdaad tegen marktwaarde moet), mogen jullie je kindsdeel uit vaders erfenis opeisen. Dat heb je al georven, maar moeder heeft er nu vruchtgebruik van. Je moeder kan dus ook niet beslissen dat dat deel van het geld naar je zus gaat. Het is immers haar geld helemaal niet. De helft van de woning is wel van je moeder.enthousiasteling schreef: ↑18-01-2019 20:47Even wat reacties op een aantal dingen die mij opvielen.
Ik had nog niet nagedacht over ons kindsdeel. Vader is inderdaad overleden. Dat kindsdeel zit dus in het huis. Is het dan inderdaad zo dat het huis niet verkocht kan worden, zonder uitbetaling van ons kindsdeel?
Moeder wil graag dat iedereen gelukkig is en voelt zich verantwoordelijk voor het geluk van zus. Wij (de andere 2) zijn getrouwd en werken. We zijn niet rijk of zo, maar we redden ons prima. Moeder wil dus inwonende zus helpen en dat vinden wij echt prima. Het hoeft niet volledig eerlijk of zo. Maar wel open, transparatn en enigzins eerlijker dan dit. Misschien delen door vier en cat zij 2/4 krijgt en wij 1/4. Maar daarkonden we dus niet over praten omdat zusoverstuur raakte.
Het is inderdaad zo dat als moeder en zus dit samen doen, wij daar niets over hebben te zeggen. Moeder mag ook echt, oprecht doen met haar geld wat ze wil.
Maar dit voelt zo oneerlijk. Wat als ik ga scheiden? Als mijn andere zus haar baan verliest? Wij zijn dan.
Het huis zou volledig op naam van inwonende zus komen te staan na de verkoop. Het geld wordt idd geinvesteerd in het huis, het plan van zus is niet om de winst na overlijden moeder en verkoop huis, te verdelen.
Dus als zus woning voor 180 koopt (mits dit marktwaarde is) kunnen jullie elk 30K opeisen. Je moeder heeft dan 90K over. Die kan ze niet zomaar aan dochter schenken, zonder daar fors schenkrecht over te betalen.
Je zus haar voorstel is dus financieel lang niet zo aantrekkelijk als ze bekokstoofd heeft. Praat.met haar over wat wel reele scenarios zijn en neem daarin ook advies richting moeder mee over wat jullie fair zouden vinden. Zo kun je je moeder laten merken dat jullie ook echt zus wel willen helpen, maar dat het allemaal wel een beetje reeel moet blijven.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:23
Jeetje wat een goede uitelg, dankjewel! We spreken moeder volgende week nog even. Ze is erg overstuur namelijk en dat begrijp ik goed. Ook je advies om moeder te laten weten dat wij zus echt willen helpen, maar dat het reeel moet blijven is een ontzettend goed advies. Ook mijn boosheid ( op zus) moet even zinken, maar daarna wil ik dat echt met moeder op die manier brengen. Het gedeelte over dat kindsdeel, ga ik ook bespreken met moeder.snoepzak schreef: ↑18-01-2019 21:15Ja, als jouw moeder het huis verkoopt (wat inderdaad tegen marktwaarde moet), mogen jullie je kindsdeel uit vaders erfenis opeisen. Dat heb je al georven, maar moeder heeft er nu vruchtgebruik van. Je moeder kan dus ook niet beslissen dat dat deel van het geld naar je zus gaat. Het is immers haar geld helemaal niet. De helft van de woning is wel van je moeder.
Dus als zus woning voor 180 koopt (mits dit marktwaarde is) kunnen jullie elk 30K opeisen. Je moeder heeft dan 90K over. Die kan ze niet zomaar aan dochter schenken, zonder daar fors schenkrecht over te betalen.
Je zus haar voorstel is dus financieel lang niet zo aantrekkelijk als ze bekokstoofd heeft. Praat.met haar over wat wel reele scenarios zijn en neem daarin ook advies richting moeder mee over wat jullie fair zouden vinden. Zo kun je je moeder laten merken dat jullie ook echt zus wel willen helpen, maar dat het allemaal wel een beetje reeel moet blijven.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:24
Als je moeder huis verkoopt voor taxatie waarde aan je zus, dan kan je moeder het geld dat ze overhoud schenken aan jullie allemaal, jullie mogen een ton ontvangen., mits je aan voorwaarden voldoet.
Op deze manier voorkom je in ieder geval dat mocht je moeder onverhoopt in verzorgingstehuis terecht komen dat ze zelf moet betalen.
Zus kan dan van geld dat ze ontvangt huis verbouwen, en eventueel je moeder huur laten betalen
Op deze manier voorkom je in ieder geval dat mocht je moeder onverhoopt in verzorgingstehuis terecht komen dat ze zelf moet betalen.
Zus kan dan van geld dat ze ontvangt huis verbouwen, en eventueel je moeder huur laten betalen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:24
Ja, dit lijkt bijna niet goed te kunnen gaan aflopen. Maar ik wil dat toch proberen. Juist voor mijn moeder.Eendje_ schreef: ↑18-01-2019 21:13Hoezo is je zus zielig omdat ze anders geen huis kan kopen? (Stond in je post in een ander topic)
vrijdag 18 januari 2019 om 21:25
Lieve TO, gooi het over een andere boeg en laat de stinkende boodschap brengen door een deskundige. Dan hoeven jullie het niet te doen en jullie gelooft ze toch niet.
Zeg, dat jullie allemaal een onpartijdige deskundige nodig hebben en maak een afspraak bij de notaris. Misschien nog best zonder moeder. Spaar haar.
Als jullie zus niet wil meegaan, doe het dan samen met de 3de zus. Dan zul je gerustgesteld zijn. Want, onder geen enkele optie, kan het ouderlijk huis verkocht worden zonder jullie medeweten. Jullie zijn namelijk hoogst waarschijnlijk zelfs mede-eigenaar. Hangt af van huwelijkscontract ouders. Notaris is ook bevoegd eventueel huwelijkscontract (of latere wijzigingen daarvan - hebben mijn man en ik gedaan) op te vragen. Is landelijke database met alle contracten. Wie hoeveel krijgt hangt niet af van testament zoals hier iemand zegt. Een frauduleus testament wordt niet uitgevoerd.
(ik ben een heel klein beetje ervaringsdeskundige, maar heb de wijsheid niet te koop)
Laat haar - op haar sluwe manier - haar plannetje bij de notaris uit de doeken doen.
Nadat ze van die man een antwoord heeft gekregen, loopt ze misschien weer huilend en boos en stampvoetend weg.
Kleutergedrag!
Zeg, dat jullie allemaal een onpartijdige deskundige nodig hebben en maak een afspraak bij de notaris. Misschien nog best zonder moeder. Spaar haar.
Als jullie zus niet wil meegaan, doe het dan samen met de 3de zus. Dan zul je gerustgesteld zijn. Want, onder geen enkele optie, kan het ouderlijk huis verkocht worden zonder jullie medeweten. Jullie zijn namelijk hoogst waarschijnlijk zelfs mede-eigenaar. Hangt af van huwelijkscontract ouders. Notaris is ook bevoegd eventueel huwelijkscontract (of latere wijzigingen daarvan - hebben mijn man en ik gedaan) op te vragen. Is landelijke database met alle contracten. Wie hoeveel krijgt hangt niet af van testament zoals hier iemand zegt. Een frauduleus testament wordt niet uitgevoerd.
(ik ben een heel klein beetje ervaringsdeskundige, maar heb de wijsheid niet te koop)
Laat haar - op haar sluwe manier - haar plannetje bij de notaris uit de doeken doen.
Nadat ze van die man een antwoord heeft gekregen, loopt ze misschien weer huilend en boos en stampvoetend weg.
Kleutergedrag!
vrijdag 18 januari 2019 om 21:25
Dit is niet helemaal waar; je mag de woning best onder de marktwaarde verkopen, maar dan moet je er schenkingsrecht over betalen.snoepzak schreef: ↑18-01-2019 21:15Ja, als jouw moeder het huis verkoopt (wat inderdaad tegen marktwaarde moet), mogen jullie je kindsdeel uit vaders erfenis opeisen. Dat heb je al georven, maar moeder heeft er nu vruchtgebruik van. Je moeder kan dus ook niet beslissen dat dat deel van het geld naar je zus gaat. Het is immers haar geld helemaal niet. De helft van de woning is wel van je moeder.
Verder worden de kindsdelen niet per se opeisbaar als de langstlevende het huis verkoopt; of dit zo is, hangt af van de bepalingen in het testament.
Mijn advies: ga met z'n allen, dus ook moeder en zus, naar de notaris en laat je voorlichten over de situatie, de mogelijkheden en de gevolgen hiervan.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
vrijdag 18 januari 2019 om 21:26
Ik denk dat wij niet aan de voorwaarden voldoen. We zijn bijvoorbeeld ouder dan 40 jaar.Lopervanhiernaardaar schreef: ↑18-01-2019 21:24Als je moeder huis verkoopt voor taxatie waarde aan je zus, dan kan je moeder het geld dat ze overhoud schenken aan jullie allemaal, jullie mogen een ton ontvangen., mits je aan voorwaarden voldoet.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:27
Ja, wel graag met de kanttekening dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat de erfdelen opeisbaar worden door de verkoop van de woning.enthousiasteling schreef: ↑18-01-2019 21:23Jeetje wat een goede uitelg, dankjewel! We spreken moeder volgende week nog even. Ze is erg overstuur namelijk en dat begrijp ik goed. Ook je advies om moeder te laten weten dat wij zus echt willen helpen, maar dat het reeel moet blijven is een ontzettend goed advies. Ook mijn boosheid ( op zus) moet even zinken, maar daarna wil ik dat echt met moeder op die manier brengen. Het gedeelte over dat kindsdeel, ga ik ook bespreken met moeder.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:31
Lopervanhiernaardaar schreef: ↑18-01-2019 21:24Zus kan dan van geld dat ze ontvangt huis verbouwen, en eventueel je moeder huur laten betalen
Die vind ik ook weer geweldig. Zus mag gratis in huis wonen en als zus huis dan heeft gekocht en moeder blijft bij haar inwonen : Zoveel per maand, mama!
vrijdag 18 januari 2019 om 21:35
Ik moet toch een beetje gniffelen om het beeld dat zus stamvoetend bij de notaris de deur uit rent. Dankjewel daarvoor. Ja, zus en ik willen inderdaad naar een notaris. Ik vrees dat inwonende zus niet mee zal gaan, maar dat moet ze zelf weten. Goed om te lezen dat het huis niet zonder ons medeweten verkocht kan worden. En het is een goed idee om hetuwelijkscontract van moeder erbij te pakken. Pfff wat een gedoe allemaal zeg. Ik had zo gehoopt hier voorlopig nog helemaal niet aan te hoeven denken.mammezel schreef: ↑18-01-2019 21:25Lieve TO, gooi het over een andere boeg en laat de stinkende boodschap brengen door een deskundige. Dan hoeven jullie het niet te doen en jullie gelooft ze toch niet.
Kleutergedrag!
Dank voor je reactie, het helpt echt!
vrijdag 18 januari 2019 om 21:40
Dat vind ik dus ook! Daarnaast zijn jullie niet verantwoordelijk voor zus haar geluk. Ze heeft toch een woning gehad en verkocht? Wat maakt dat zij ongelukkiger is dan jullie? Ik zie het niet zo. Ik zie alleen een zus die gratis woont en manipuleert om een huis gratis te krijgen over de rug van anderen.DuchessMeganMarkle schreef: ↑18-01-2019 20:49Ik vind het nu al dat jullie moeder zus heel goed helpt door gratis in te laten wonen.
davo1979 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 21:48
0.10% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 21:43
Sorry dat ik het moet zeggen maar het is niet per definitie zo dat de kinderen mee moeten werken aan de overdracht van de woning...mammezel schreef: ↑18-01-2019 21:25Lieve TO, gooi het over een andere boeg en laat de stinkende boodschap brengen door een deskundige. Dan hoeven jullie het niet te doen en jullie gelooft ze toch niet.
Kleutergedrag!
Echt, ga naar de notaris en laat je voorlichten.
vrijdag 18 januari 2019 om 21:56
Zo, wat een rotstreek van zus. Overigens mag een huis helemaal niet (ver) onder de marktwaarde worden verkocht van de belasting. Dus die vlieger gaat al niet op. Ik zou een gesprek aanvragen bij een notaris. Kan die zus uitleggen hoe belachelijk haar plan is.
anoniem_148677 wijzigde dit bericht op 19-01-2019 13:57
1.72% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 21:59
Lopervanhiernaardaar schreef: ↑18-01-2019 21:24Zus kan dan van geld dat ze ontvangt huis verbouwen, en eventueel je moeder huur laten betalen