Beoordeling hbo scriptie
vrijdag 25 januari 2019 om 17:44
Hallo Viva leden,
Ik plaats dit namens een vriendinnetje van mij die vier jaar lang keihard heeft geknald tijdens haar studie en BIJNA haar studie cum laude gehaald heeft. Bijna omdat haar scriptie met 0,4 punt te laag is beoordeeld. Zij zit op dit moment totaal niet lekker in haar vel vanwege dit hele gebeuren wat ik wel kan begrijpen. Ik geloof dat zij haar scriptie met een 8,5 moest halen maar zij heeft een 8,1 gekregen. Zij heeft al geprobeerd met haar begeleider in gesprek te gaan maar die houdt voet bij stuk dat het echt een 8,1 waard is en meer niet. Ik vind dit best triest, de begeleider wist dat zij cum laude kon slagen. Op mij komt het bijna over als ''niet gunnen''. Maar goed... wat denken jullie hierover? En wat zou jij doen in dit geval.... het er lekker bij laten en je verlies nemen of er werk van maken en zo ja hoe?
Ik plaats dit namens een vriendinnetje van mij die vier jaar lang keihard heeft geknald tijdens haar studie en BIJNA haar studie cum laude gehaald heeft. Bijna omdat haar scriptie met 0,4 punt te laag is beoordeeld. Zij zit op dit moment totaal niet lekker in haar vel vanwege dit hele gebeuren wat ik wel kan begrijpen. Ik geloof dat zij haar scriptie met een 8,5 moest halen maar zij heeft een 8,1 gekregen. Zij heeft al geprobeerd met haar begeleider in gesprek te gaan maar die houdt voet bij stuk dat het echt een 8,1 waard is en meer niet. Ik vind dit best triest, de begeleider wist dat zij cum laude kon slagen. Op mij komt het bijna over als ''niet gunnen''. Maar goed... wat denken jullie hierover? En wat zou jij doen in dit geval.... het er lekker bij laten en je verlies nemen of er werk van maken en zo ja hoe?
vrijdag 25 januari 2019 om 18:45
nee natuurlijk niet. Een diploma is een randvoorwaarde, het gaat in de eerste plaats om relevante werkervaringchocolol schreef: ↑25-01-2019 18:42Nou ik zou ook niet blij zijn met een 6 hoor. Ik had een 9,4 en baalde een klein beetje dat het geen 9,5 was omdat afgerond op de lijst een 10 zou geven. Staat toch net wat leuker. Dus ja ff balen snap ik wel (niet iedereen heeft een zesjes-mentaliteit) maar daarna gewoon weer door en niet erin blijven hangen. Mij is trouwens ook nog nooit om een cijferlijst gevraagd.
vrijdag 25 januari 2019 om 18:46
ik ben wel eens geslagen door een leraar, telt dat ook?tomcat schreef: ↑25-01-2019 18:45dat snap ik wel.. geeft vaak problemen dat soort meisjes
https://www.parool.nl/amsterdam/docent- ... ~a4622134/
vrijdag 25 januari 2019 om 18:47
ja mag je op de eerste rij in de collegezaal zitten
vrijdag 25 januari 2019 om 18:47
Had je ook met VWO kunnen doen, of met Colloquium Doctum, soms maar 2 VWO vakken nodig...als je maar oud genoeg bent wordt het vanzelf makkelijkLuckyDucky_001 schreef: ↑25-01-2019 18:44Ik werd obv mijn cijferlijst van HBO toegelaten tot mijn (WO) vervolgstudie.
vrijdag 25 januari 2019 om 18:48
Hoho, op de mavo zelfs
Was laatste bij een diplomauitrijking, waar cumlaude mavo-leerlingen in het zonnetje gezet werden
vrijdag 25 januari 2019 om 18:48
Het was net niet cum laude hoor, maar sommige hoge cijfers (voor bepaalde vakken) hielpen wel degelijk.
vrijdag 25 januari 2019 om 18:49
Alleen als je er van genoot, of als hij er van genoot, of als je er blijvend lichamelijk of geestelijk trauma aan hebt overgehouden, of als hij het heeft gefilmd, of als jij het hebt gefilmd, of als andere leerlingen er trauma door hebben opgelopen of als andere leerlingen er van hebben genoten of.. jeetje..heb je even, of zal ik maar gewoon ja zeggen omdat je 95% kans hebt dat het telt?
vrijdag 25 januari 2019 om 18:51
Hoe moet je studeren dan noemen als alles studeren is?JollyRider schreef: ↑25-01-2019 18:49Ach, die discussie weer. Ja, alles heet studeren, en iedere leerkracht heet tegenwoordig docent. Nou en?
Studeren is zelfstandig bepalen naar welke college's je wel of niet gaat en hoeveel uur je zelf in de boeken duikt om ervoor te zorgen dat je je tentamen haalt.
Heel wat anders dan een rooster volgen, aanwezig moeten zijn, verplicht huiswerk en een briefje van je moeder als je ziek bent..
vrijdag 25 januari 2019 om 18:52
Punt was dat je HBO cijferlijst doorgaans niet zo belangrijk is..tenzij deze uitzonderlijk laag is..hakken over de sloot maakt nooit indruk
vrijdag 25 januari 2019 om 18:53
Maak jij je lekker druk hoor, geniet er vantomcat schreef: ↑25-01-2019 18:51Hoe moet je studeren dan noemen als alles studeren is?
Studeren is zelfstandig bepalen naar welke college's je wel of niet gaat en hoeveel uur je zelf in de boeken duikt om ervoor te zorgen dat je je tentamen haalt.
Heel wat anders dan een rooster volgen, aanwezig moeten zijn, verplicht huiswerk en een briefje van je moeder als je ziek bent..
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
vrijdag 25 januari 2019 om 18:54
Dit is misschien drukmaken voor HBO'ers maar ik zit hier lekker ontspannen een gesprek te voeren tot op heden..druk maak ik mij wel om belangrijke dingen waar ik ook een verschil kan maken..niet hier dus.
vrijdag 25 januari 2019 om 18:55
Als de vriendin van TO echt cum laude wil slagen dan kan ze hoogstens naar de docent gaan en vragen op welk vlak ze de scriptie kan verbeteren/ kan verdiepen, waardoor het een hoger cijfer waard wordt. Hier zal ze dan extra werk in moeten stoppen. Ze kan niet verwachten een hoger cijfer te krijgen voor hetzelfde werk tenzij er aan te tonen is dat de docent haar oprecht benadeeld heeft. Dit lijkt me zeer lastig aan te tonen. Al kan second opinion aanvragen natuurlijk altijd. Hiernaast moet natuurlijk de docent (en het school en beoordelingssysteem) ermee akkoord zijn dat extra werk ergens instoppen ook daadwerkelijk kan leiden tot een hoger cijfer.
vrijdag 25 januari 2019 om 18:56
vrijdag 25 januari 2019 om 18:56
De laatste keer dat ik studeerde ging het er bijna zoals je laatste scenario aan toe.tomcat schreef: ↑25-01-2019 18:51Hoe moet je studeren dan noemen als alles studeren is?
vrijdag 25 januari 2019 om 18:57
Ik ben nog nooit gevraagd naar diplomas of cijferlijsten.JollyRider schreef: ↑25-01-2019 18:32In welke studierichting HBO kijkt ooit nog iemand naar de cijferlijst?
Of je nu een 20 staat voor wiskunde of een 5,5 maakt niks uit. Maar wie dat aan mijn pubers vertelt.... Vil ik levend.
vrijdag 25 januari 2019 om 18:59
Klopt. De eerste keer, toen het nog echt studeren was wAs ik een matig 6/7tje, de tweede keer een cumlaudetje. Maar ja, dat was met huiswerk en aanwezigheidsplicht. Pas toen het met de scriptie weet voor het echie ging zakte ik weer tot middelmatigheid.
vrijdag 25 januari 2019 om 19:01
Ja dat is wel mijn ervaring, HBO weet ik niet wat ze daar doen maar het komt dichter bij elkaar, je hebt daar ook masters en zo.
Dat met die cijfers heeft denk ik te maken met de druk die er sowieso op jongeren ligt om vanaf zeer jonge leeftijd uit te blinken en allemaal extracurriculaire activiteiten te ontplooien en zo. Om daarna in aanmerking te komen voor de beste onbetaalde stages
vrijdag 25 januari 2019 om 19:01
best sneu dat veel pubers geloven dat cijfers ertoe doen. Ze kunnen gewoon met 5.5-jes heel succesvol worden. Dat betekent dat ze in hun studietijd minder kunnen studeren en meer kunnen feesten. Maar niemand die ze dat vertelt.