Gezondheid alle pijlers

COPD Longemfyseem

15-01-2019 22:45 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na een dikke longontsteking longfoto’s laten maken, uitslag, COPD/Longemfyseem.
Kut natuurlijk, járen gerookt, stom natuurlijk, nu bijna niks meer en stoppen staat hoog op de to-do-lijst. Medicijnen slaan gelukkig aan en ik sta op de wachtlijst voor de longarts, duurt ongeveer een half jaar (positieve daarvan is, gelukkig geen spoed!)

Googelen vind ik niet zo fijn...
Zijn hier meer mensen met hetzelfde probleem? En hoe gaan jullie ermee om?

Aanvullende informatie, ik ben een vrouw van bijna 50 :)
Nog eentje dan!
S-Meds schreef:
16-01-2019 20:43
natuurlijk kan je niet esmoken bij een longziekte, slaat nergens op, ik betwijfel zeer of die HA dat gezegd heeft, TO wil het gewoon liever dan champix en ze heeft al eerder gezegd dat ze het “op eigen houtje” wil proberen. Maar daar is ze al jaren niet in geslaagd. Weinig verslavingsinzicht dus
Een huisarts kan dit zeker bespreken als stoppen met roken niet succesvol is. Ik ben bij meerdere gesprekken aanwezig geweest met cliënten die COPD hadden en stoppen met roken begeleiding kregen. Een e-sigaret is niet de meest populaire methode bij huisartsen maar als in de praktijk blijkt dat het niet lukt of dat dit beter past bij de cliënt, dan wordt dit zeker wel aangeraden. Ik heb de zorg module stoppen met roken bestudeerd en daar staat het inzetten van een e sigaret wetenschappelijk onderbouwd als evidence based interventie die werkt.
Weddingpresent schreef:
16-01-2019 21:10
Een huisarts kan dit zeker bespreken als stoppen met roken niet succesvol is. Ik ben bij meerdere gesprekken aanwezig geweest met cliënten die COPD hadden en stoppen met roken begeleiding kregen. Een e-sigaret is niet de meest populaire methode bij huisartsen maar als in de praktijk blijkt dat het niet lukt of dat dit beter past bij de cliënt, dan wordt dit zeker wel aangeraden. Ik heb de zorg module stoppen met roken bestudeerd en daar staat het inzetten van een e sigaret wetenschappelijk onderbouwd als evidence based interventie die werkt.
Belachelijk natuurlijk zolang ze de lange-termijn-effecten niet kennen.
Ik merk aan mezelf dat ik het mogelijk vind om hier niet veroordelend op te reageren.
Stoppen met roken is vast moeilijk maar in geval van to wel de enige juiste keuze.
Of accepteren dat je gezondheid verder achteruit gaat maar ik ben ervan overtuigd dat je dan beter even door de zure appel van stoppen heen kunt bijten.
Ik heb een wetenschappelijk bewijs in de vorm van mijn schoonmoeder dat de e-smoker op de korte termijn meer kwaads dan goeds aanricht bij stoppen met roken als je al copd hebt. Dat is voor mij voldoende om het niemand aan te raden, nog naast het feit dat het ook in de gebruiksaanwijzing word afgeraden en het feit dat we idd de lange termijn gevolgen niet kennen. Maar van mij mag to hoor, ik hou dr niet tegen. Maar dan kan ze iig niet zeggen dat ze het niet geweten heeft.
lizenlotte schreef:
17-01-2019 09:38
Ik heb een wetenschappelijk bewijs in de vorm van mijn schoonmoeder dat de e-smoker op de korte termijn meer kwaads dan goeds aanricht bij stoppen met roken als je al copd hebt. Dat is voor mij voldoende om het niemand aan te raden, nog naast het feit dat het ook in de gebruiksaanwijzing word afgeraden en het feit dat we idd de lange termijn gevolgen niet kennen. Maar van mij mag to hoor, ik hou dr niet tegen. Maar dan kan ze iig niet zeggen dat ze het niet geweten heeft.
Niet om het een of ander hoor, maar je schoonmoeder is geen wetenschappelijk bewijs.
lizenlotte schreef:
17-01-2019 09:38
Ik heb een wetenschappelijk bewijs in de vorm van mijn schoonmoeder dat de e-smoker op de korte termijn meer kwaads dan goeds aanricht bij stoppen met roken als je al copd hebt.
:HA:

Heel sneu voor je schoonmoeder verder, maar dit slaat natuurlijk nergens op.
S-Meds schreef:
16-01-2019 20:34
dus je denkt nog niet dat je toe bent aan je laatste redmiddel? Wanneer is dat moment wel denk je? je hebt namelijk gehoord dat je een dodelijke, progressieve longziekte hebt.

wat?

Ja, een dodelijke, progressieve longziekte, ontstaan door het roken.

Als je nu niet toe bent aan een laatste redmiddel dan weet ik het ook niet.

DIT!!

Een e-smoker?? Echt?? Wat voor huisarts zegt dat dat een goed idee is. Die dingen zijn echt niet gevuld met frisse alpenlucht hoor.

Drie stomme sigaretten per dag. Kap er nou gewoon mee in plaats van met excuses aan te komen. Of misschien moet je eens een bezoekje aan een longafdeling van een ziekenhuis brengen. Mijn vader had longkanker (als niet-roker) en ik heb gezien hoe hij op het laatst naar adem hapte. Geen enkele zuurstoftoevoer kon daar tegenop hoor. Wat een paniek. Alleen met een morfine infuus was ie rustig te krijgen. Ik verzeker je, het was geen prettig plaatje.
Dat mijn schoonmoeder geen wetenschappelijk bewijs is weet ik zelf ook wel, was ook cynisch bedoeld. Ik had het beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten maar ik begrijp dat je een geschreven woord op meerdere manieren kunt lezen en opvatten. Maakt ook niet uit, het gaat mij er om dat ik to wil laten weten dat ik zelf heb gezien wat het resultaat was van de e-smoker na nog geen 2 weken gebruik van dat ding bij mijn schoonmoeder,
En de longarts bevestigde ook dat hij meerdere patienten had die bij hem kwamen met verslechterde toestand na het gebruik van de e-smoker. Mij maak je dus niet wijs dat de e-smoker een goed alternatief is voor het stoppen met roken.
Afgelopen dinsdag ben ik gestopt met roken. Vandaag had ik het taai maar dat geeft niet, hoort erbij. De meningen over een e-smoker zijn duidelijk verdeeld, geeft ook niet. De teer en heel veel andere rotzooi krijg je er in ieder geval niet mee binnen.

In een ander ziekenhuis kan ik eerder terecht bij een longarts. Dus dat ga ik doen en dan ook vragen hoe hij/zij over een e-smoker denkt.
Nog eentje dan!
Goed bezig. Succes!

Ik zou het zelf zeker eerst proberen zónder e-smoker. Maar dat is aan jou en aan je artsen. Het is in elk geval beter dan sigaretten.

Zet hem op!
Doro75 schreef:
25-01-2019 23:58
Goed bezig. Succes!

Ik zou het zelf zeker eerst proberen zónder e-smoker. Maar dat is aan jou en aan je artsen. Het is in elk geval beter dan sigaretten.

Zet hem op!
Dankjewel!
Ik rookte voor het eerst toen ik 9 was (ja echt!!) en vanaf m’n 13de echt elke dag. Bizar hè, dat kon/mocht gewoon. Nu ben ik 49 en ik kan de tijd niet terugdraaien. Op zich wil ik dat ook niet want ik ben veel, vaak en lang erg ongelukkig geweest. Nu ben ik echt oprecht ontzettend gelukkig en geniet enorm van het leven. Alleen dat roken hè, kon ik dat maar terugdraaien, maar goed, dat gaat nou eenmaal niet.
Nog eentje dan!
Dat is inderdaad onvoorstelbaar, naar de huidige maatstaven o_o
Limonsjello schreef:
26-01-2019 00:09
Dankjewel!
Ik rookte voor het eerst toen ik 9 was (ja echt!!) en vanaf m’n 13de echt elke dag. Bizar hè, dat kon/mocht gewoon. Nu ben ik 49 en ik kan de tijd niet terugdraaien. Op zich wil ik dat ook niet want ik ben veel, vaak en lang erg ongelukkig geweest. Nu ben ik echt oprecht ontzettend gelukkig en geniet enorm van het leven. Alleen dat roken hè, kon ik dat maar terugdraaien, maar goed, dat gaat nou eenmaal niet.
Top! Goed bezig en echt, de eerste paar weken zijn lastig daarna vergeet je het steeds vaker.
Ik heb zelf destijds Nortrilen gebruikt, broertje van Champix maar trok de bijwerkingen niet: dan maar zonder. Had ook niet echt het idee dat het hielp.
Ook een vaper in huis gehaald voor de momenten dat ik al met mijn jas aan stond om toch nog maar een pakje te halen. Voor noodgevallen.
Die vaper hielp me wel maar ik beschouwde het toch als roken. Alleen kan je 1 of 2 trekjes nemen en hem dan weer wegleggen. Maar al snel was ik ook bang voor wat je inhaleert en dacht: alles wat ik nog in mijn longen wil hebben moet enigszins frisse lucht zijn.
Ik mijd voor zover mogelijk ook drukke wegen als ik loop of soms fiets.
Die vaper heb ik na 2 weken een zwiep gegeven.

Nu het zo koud was had ik echt veel minder last van benauwdheid, wel sneller moe maar ik ben nog geeneen keer verkouden geweest. Geen hoestbuien als ik van de warme kamer de vrieskou instap, heerlijk!
Wat slecht hielp was een 'Stoppen met roken' site; was ik helemaal de hele dag bezig met niet-roken.

Hoe voel je je nu? Met het winterweer bedoel ik, niet benauwder of verkouden geworden?
En ook van mij een aai over je bolletje, het is ook een dreun als je zo'n boodschap krijgt. Ik ben inmiddels weer wat geruster omdat ik zo opgeknapt ben na het stoppen met roken.
Hou vol en wat ik doe om de lucht in huis naar mijn zin te krijgen: 2x per dag goed luchten, veel planten in de kamer en die besproeien 2x per dag. Mooie plantenhoek én frisse niet te droge lucht in de kamer.

Goed dat je niet meer rookt, fijn dat je dat nog even hebt laten weten hoe het nu gaat; ik dacht wel aan je. Het is niet niks om te horen..

O ja: pas ook op met geurkaarsjes en wierook, ik weet nu dat ik daar vreselijk benauwd van wordt!! En het rook zo lekker, hoefde er niet van te hoesten maar kreeg amper lucht tot ik opeens de link legde: met geurkaarsjes aan had ik het altijd benauwd die avond.. kamer luchten en het ging stukken beter.
Suf van me maar voor het geval je ze ook gebruikt.. beter niet doen voor de zekerheid.

Sterkte!!
@Doro, ja ongelooflijk hè, maar serieus waar!

@SadButTrue wat fijn te lezen dat je aan me dacht, dankjewel!
Ik voel me best goed, niet verkouden geworden (afkloppen!) en alleen soms even een stapje terug doen vanwege kortademig maar dat zakt dan gelukkig ook weer.

Planten heb ik niet in huis, we hebben poezen :biggrin:

Ik ben op geen enkele site, niet over stoppen met roken en niet over longen. Nog een beetje kop in het zand denk ik. Behalve stoppen met roken, dat moet natuurlijk gewoon.

Geen wierook, wel geur wax dingen. Ik zal er eens op letten.
Nog eentje dan!
Heel veel sterkte TO! Ook met alle vooroordelen. Jij vroeg niet om verslaving.
Wellicht is het een aantal mensen ontgaan dat er rechtszaken lopen omdat fabrikanten expres verslavende middelen toevoegen aan sigaretten. En dat is maar een klein onderwerp om te weten dat stoppen moeilijk is.

Natuurlijk moet je stoppen, weet jij ook, heb je ons niet voor nodig. Ik erger me rot aan de toon die men denkt tegen je aan te kunnen slaan,terwijl je rot nieuws hebt en steun zoekt.
Betweters. Daar gaat natuurlijk alles goed. Perfecte relaties, nog voorbeelderige kinderen, seks vind plaats op tafels die een normaal mens zonder geo-tracker niet kan vinden, in pakjes die uiteraard elke maand op abonnement per week bezorgd worden.

Er zijn er hier die weten hoeveel, naast dat gelul, weten hoeveel eiwitten je me eten, dieet niet werkt etc....
Allicht goed bedoeld.

Sterkte TO, wat een rot nieuws. Ik zie het om me heen en zie ook de angst. Snap ik wel. Dikke stress en als eerste sigaret waarschijnlijk. Ik kan verder niks zeggen dan alleen steun. Sterkte!
@comodor, dankjewel voor je steun! Ja klote nieuws hè, en ik rookte zo lang en zo veel. Toen ik ermee begon wist ik niet hoe slecht het was maar uiteindelijk wel natuurlijk en toch doorgerookt. Maar goed, stoppen ja, gedaan! Te laat, helaas. Maar gelukkig geen longkanker zoals mijn zus. Die zei tegen me; ‘Bij elk slecht nieuws bericht wil ik geen sigaret maar een hele slof aansteken!’
Jeetjemina, ik begrijp het inmiddels maar ik doe het niet.

Alle veroordelingen van al die perfecte mensen hier zorgden ervoor dat ik even maar niks meer schreef. Maar nu, ik ben gestopt en kan eerder terecht bij de longarts. Meer kan ik er momenteel niet van maken.
Ik hoop niet ooit te stikken, dan wil ik euthanasie.
Maar ik hoop dat dat nog heel lang duurt.
Nog eentje dan!
Graag gedaan. Ik hoop dat je je kan focussen op wat er toe doet dan de meningen van een ander. Het maakt namelijk niks uit qua resultaat, wel gemoedsrust.

ZIj Die Veroordelen, zijn er genoeg. Die roepen ook hard. Sommigen niet omdat ze betweters zijn, maar omdat ze iets dergelijks van dichtbij meemaakten en machteloos stonden.
Daar heb jij nu niks aan.
Ik hoop dat je meer steun krijgt. En wat vreselijk van je zus! Echt.....
Ja dat was het zeker, juist daarom had ik beter moeten weten toch? Maar sinds haar dood rookte ik al heel veel minder, niet de eerste tijd maar daarna en de jaren daarna.

Mijn broertje is overleden aan een depressie, ook vreselijk. Ben zelf ook zo lang ongelukkig geweest en begreep hem ook echt heel goed.

Maar goed, nu gelukkig én gestopt met roken.
Hopelijk nog vele jaren, ik ga mijn best doen.
Nog eentje dan!
Zelf gelukkig geen last van. In mijn omgeving:

De eerste dame die ik kende met die diagnose is gestorven op haar 45e. Rookte zichzelf het graf in. Super akelig om te zien. Ze had al maanden dagelijks aanvallen waarbij ze bijna stikte. Afschuwelijk

Een man met die ziekte heeft het altijd benauwd, vermoeid, kan niet lang praten, laat staan lopen, en fluit tijdens het ademhalen. Regelmatig prednison kuurtje. Als hij paar jaar geleden niet was gestopt met roken dan was hij nu dood geweest.

Een andere man met zo'n 4 jaar COPD (weet niet of die ook emfyseem heeft) maakt het goed, die is dagelijks actief. Leeft gezond en straalt onwijs veel positiviteit uit.

Een andere dame van tegen de 60 (pas paar jaar diagose)rookt door als een ketter en hoest ook als een gek. Verwacht daar weinig goeds van.

Oh ja, en dan nog een vrij jong iemand die onlangs COPD heeft opgelopen door laswerk-dampen, die is nog best fit volgens mij. Ik hoop van hart dat hij helemaal gestopt is met roken en niet meer in die dampen zit.

Iemand met longkanker daarentegen(nooit gerookt), had helemaal nooit een gevoel van benauwdheid, ondanks laag zuurstofgehalte in bloed. Hij is gestorven, maar dit stervensproces vond ik minder erg om te zien dan bij mensen met longemfyseem.

Doorroken tot je longinhoud nog maar 10% is.. sja, je moet er maar zin in hebben. Ik kom in elk geval niet bij je oo bezoek, ik kan dat gereutel niet aanhoren.
Limonsjello schreef:
26-01-2019 01:34
Ja dat was het zeker, juist daarom had ik beter moeten weten toch? Maar sinds haar dood rookte ik al heel veel minder, niet de eerste tijd maar daarna en de jaren daarna.

Mijn broertje is overleden aan een depressie, ook vreselijk. Ben zelf ook zo lang ongelukkig geweest en begreep hem ook echt heel goed.

En je onderschrift veranderen.

Niet meer : nog eentje dan.

Maar: geen enkele sigaret meer.
Possa schreef:
26-01-2019 02:19
Zelf gelukkig geen last van. In mijn omgeving:

De eerste dame die ik kende met die diagnose is gestorven op haar 45e. Rookte zichzelf het graf in. Super akelig om te zien. Ze had al maanden dagelijks aanvallen waarbij ze bijna stikte. Afschuwelijk

Een man met die ziekte heeft het altijd benauwd, vermoeid, kan niet lang praten, laat staan lopen, en fluit tijdens het ademhalen. Regelmatig prednison kuurtje. Als hij paar jaar geleden niet was gestopt met roken dan was hij nu dood geweest.

Een andere man met zo'n 4 jaar COPD (weet niet of die ook emfyseem heeft) maakt het goed, die is dagelijks actief. Leeft gezond en straalt onwijs veel positiviteit uit.

Een andere dame van tegen de 60 (pas paar jaar diagose)rookt door als een ketter en hoest ook als een gek. Verwacht daar weinig goeds van.

Oh ja, en dan nog een vrij jong iemand die onlangs COPD heeft opgelopen door laswerk-dampen, die is nog best fit volgens mij. Ik hoop van hart dat hij helemaal gestopt is met roken en niet meer in die dampen zit.

Iemand met longkanker daarentegen(nooit gerookt), had helemaal nooit een gevoel van benauwdheid, ondanks laag zuurstofgehalte in bloed. Hij is gestorven, maar dit stervensproces vond ik minder erg om te zien dan bij mensen met longemfyseem.

Doorroken tot je longinhoud nog maar 10% is.. sja, je moet er maar zin in hebben. Ik kom in elk geval niet bij je op bezoek, ik kan dat gereutel niet aanhoren.

Edit: ik lees dat je gestopt bent. Fijn! Hopelijk heb je nu nog véle gezonde jaren te gaan. Enjoy your life :)
Limonsjello schreef:
26-01-2019 01:34

Tsja, beter moeten weten.. ik rookte op de basisschool al en ging ook minderen van een pakje per dag (25 stuks) tot nog een sigaret of 5, 6 per dag toen ik met mijn eigen ogen zag dat je er echt doodziek van wordt. Waarom niet meteen stoppen? Omdat het een verslaving is. Simple as that, als het zo makkelijk was rookte er niemand meer. Ik ben na mijn zwangerschappen ook weer gaan roken. Stom maar menselijk moet je maar denken.

Je zus en je broertje overleden.. aan een depressie, ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Vreselijk, en ook geen fijn leven gehad ja dan is het moeilijk om ook nog eens een verslaving te lijf te gaan.
Top dat je het toch doet!

Over die wax-dingen met een geurtje, zijn dat die schijfjes die je boven een waxinelichtje smelt? Die kunnen je ook flink benauwd maken. Probeer gewoon of je verschil merkt als je ze een weekje niet gebruikt. Poezen en planten gaan niet goed samen nee :D

Geen idee of de lucht in jouw huis erg droog is en wat goed is maar ik voel me beter bij wat vochtigere lucht. Je hebt ook van die vernevelaars waar je evt een paar druppeltjes etherische olie in kan doen mss is dat wat?
Overleg het anders met je arts, ik bedoel deze:
https://www.koopjedeal.nl/aroma-diffuse ... gKkQ_D_BwE

Er zijn er veel meer, heb de eerste de beste als voorbeeld genomen. Heb er zelf geeneen maar een vriendin van me wel, ik ga er wel een bestellen binnenkort, ben gek op lekkere geurtjes in huis en vond het echt jammer dat die geurkaarsjes enz. me benauwd bleken te maken.

Hopelijk ga je je ook beter voelen, ik gun het je zo na alle ellende die je voor je kiezen hebt gehad. Wees niet te streng voor jezelf maar behandel jezelf zoals je je beste vriendin zou behandelen als ze in jouw schoenen stond :hug:
Goed dat je gestopt bent! Sterkte
TO, hoe gaat het nu? Ik zag dit artikel voorbij komen en moest aan je denken:

https://www.nytimes.com/2019/01/30/heal ... &smtyp=cur

Stoppen met behulp van een e-smoker is 2x zo effectief als stoppen met andere middelen zoals kauwgom, aldus het eerste wetenschappelijke onderzoek op dit gebied.

Ik heb de studie zelf niet gecheckt, dus verlaat me even op de NY Times die over het algemeen niet over één nacht ijs gaat.

Als je nu al helemaal gestopt bent zónder e-smoker, is dat natuurlijk altijd nog beter hè?

Veel succes nog!
Wat goed dat je gestopt bent! Vanaf nu een dag tegelijk doen. Vandaag HOEF ik niet te roken. Dat heeft bij mij best goed geholpen.

Hopelijk valt je copd klasse mee en kun je de zaak goed onder controle houden met medicijnen,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven