Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
@Aapje, qua uitdagende spelletjes: dit is hier een hit:

Afbeelding

Deze staat op het verjaardagslijstje, dus nog geen idee of het iets is, maar t lijkt me top:

https://www.bol.com/nl/p/drie-kleine-bi ... 059431562/ (Ze hebben nog meer versies)

@Fiona, wij hebben meteen een eenpersoonsbed gekocht. Ik vond een peuterbed echt heel zonde van het geld. We hebben zo’n zijsteun in het bed gezet, waardoor zoon veilig slaapt:

https://www.bol.com/nl/p/bedrail-lichtg ... gKztvD_BwE
Die smart game heeft mijn zoon. En roodkapje. Roodkapje is wel iets makkelijker, beter te doen voor een peuter vind ik.
Als je de ruimte hebt zou ik ook meteen 1 pers bed doen. Goedkoper en ook makkelijker om beddengoed te vinden.

Wij hadden eerst een bed dat aan 3 kanten dicht was met latten, Flexa classic. En dan aan de open kant nog zo'n opvouwbaar bedhekje. Werkte prima voor oudste, echter niet voor jongste. Hij beweegt blijkbaar nogal veel in zijn slaap en dekens raakten telkens los, hij kreeg t koud, ging krijsen, iedereen wakker. Ook het rek bleef niet goed zitten. Heb dit nooit gelinkt aan het ontwerp van het bed, totdat we verhuisden.

Na verhuizing hebben we een soort bedbank gekocht (3 kanten echt dicht), vooral om kind een beetje af te schermen tegen tocht, en omdat t er leuk uitzag. Had al snel door dat tegen deze dichte wanden de dekens echt veel beter vast blijven, probleem van losrakende dekens is voorbij. Bijpassend houten uitvalrekje en t is echt helemaal hufter peuterproof.

Het is bedbank 'stan' van bopita maar andere merken hebben soortgelijke bedden. Ik ben fan.
nootboek wijzigde dit bericht op 29-01-2019 21:12
7.70% gewijzigd
Wij hebben gekozen voor een eenpersoonsbed. Ik vind een peuterbed eigenlijk onzin en zonde van het geld aangezien het maar een hele korte termijn is dat dit gebruikt kan worden dus zo doende.
Wij hebben een eenpersoonsbed van de Flexa Classic serie. Deze is aan alle kanten dicht op stukje bij voeteneind na. Kun je met uitbreidingssets ook ombouwen tot hoogslaper later.

Dank voor de speltips.
Ooh jaaaa flexa classic die hadden wij volgens mij! Ik pas mn post ff aan. Maar was dus niet echt dicht, alleen latten. Deze;

https://www.flexa-shop.nl/flexa-classic-bedbank

Hebben jullie die ook? Mooi bed maar werkte hier dus niet bij onrustige slaper.
Nijntje* schreef:
29-01-2019 20:11
Die smart game heeft mijn zoon. En roodkapje. Roodkapje is wel iets makkelijker, beter te doen voor een peuter vind ik.
Even vraagje over de smart games (wilde hem ook al eens stellen in het speelgoed-topic, maar vergat het toen en dacht er nu ineens weer aan)...hoe lang blijft dat leuk? Het ziet er heel erg leuk uit en ik denk dat het uitdagende puzzeltjes zijn, maar raakt peuter/kleuter er niet snel op uitgekeken omdat het maar 1 setting is. Dus een konijnenbos OF roodkapje OF eekhoorntjes ipv verschillende spelletjes met verschillende looks?
Geloof niet dat het de setting is maar mijn zoon begint smart games altijd bij level 1, gaat door totdat het serieus wordt ('te moeilijk' :roll: ) en haakt dan af. Hij maakt in razend tempo dus 27 oplossingen (die hij inmiddels waarschijnlijk uit zijn hoofd kent) maar zodra hij bij nr 28 komt en echt moet nadenken kapt hij ermee. Het is niet echt een doorzetter en had gehoopt dat smart games hem daarin zouden stimuleren maar werkt dus niet. Hoor dat t ze bij veel.mensen wel.populair zijn maar ik vind het voor mij kind dus weinig toevoegen.
nootboek schreef:
29-01-2019 21:10
Ooh jaaaa flexa classic die hadden wij volgens mij! Ik pas mn post ff aan. Maar was dus niet echt dicht, alleen latten. Deze;

https://www.flexa-shop.nl/flexa-classic-bedbank

Hebben jullie die ook? Mooi bed maar werkte hier dus niet bij onrustige slaper.
Ja alleen dan hebben wij ook 4e kant bijna volledig dicht. Zoon blijft sowieso niet onder deken liggen maar hier kan ik wel makkelijk naast liggen. Al hebben we nu logeeronderschuifbed ernaast staan want hoogzwanger past het minder goed.
ShaunTheSheep schreef:
29-01-2019 21:19
Even vraagje over de smart games (wilde hem ook al eens stellen in het speelgoed-topic, maar vergat het toen en dacht er nu ineens weer aan)...hoe lang blijft dat leuk? Het ziet er heel erg leuk uit en ik denk dat het uitdagende puzzeltjes zijn, maar raakt peuter/kleuter er niet snel op uitgekeken omdat het maar 1 setting is. Dus een konijnenbos OF roodkapje OF eekhoorntjes ipv verschillende spelletjes met verschillende looks?
Voor peuter was het in het begin nog wat te moeilijk. Toen had hij echt nog mijn hulp nodig en misschien daarom vond hij het leuk om te spelen.
Nu hij bijna 4 is kan hij het zelf. Hij maakt het na van het plaatje en probeert de opgaven te volbrengen. Ik merk dat hij gaat spelen zodra het te moeilijk wordt. Dan speelt hij met de boze wolf, of gaat zelf willekeurige weggetjes bedenken.
Ik denk dat er nog wel een periode aan komt waarin hij het ook uitdagend vindt om die moeilijkste opgaven zelf te maken. Hij maakt die nu dus alleen met mij.
Oftewel: best lang maar wel in vlagen, en niet voortdurend de volle breedte van het spel.
Beide spellen die wij hebben, hebben volgens mij trouwens twee variaties: een dag en nacht versie.
Wij hebben een peuterbed gekocht omdat peuter al met 17 mnd over moest ivm komst broertje. Toen wilden we een peuterbed dat ook nog dienst kan doen als ledikant.
Met 20 mnd alsnog over gegaan naar het slapen zonder zijkanten. Ook geen uitval hekje oid. Hij is die eerste nacht uit zn bed gevallen (en op de grond verder geslapen :lol: ) en daarna nooit meer.

Peuter is nu bijna 4 en slaapt er nog steeds in. Maar over een paar maanden zal zusje uit de cosleeper groeien en moeten alle bedden weer doorgeschoven worden. Dan krijgt oudste dus zijn echte grote bed. Bij opa en oma en op vakantie laat hij zien dat hij daar ook prima in slaapt.
Wij hebben een juniorbed :-* Naast dat een 1-persoonsbed gewoon niet past qua ruimte, vind ik zo’n miniatuur bed kei schattig. We hadden hetzelfde bed als Emma van Casper & Emma maar dat is te groot. Om te voorkomen dat peuter er uit valt ligt er onder de matrashoes aan de rand een poolnoodle. Dat is afdoende voor peuter om te voelen dat daar de rand van zijn bed is. Zonder poolnoodle klettert hij uit zijn bed en dat is janken geblazen. Deze hebben we:

Afbeelding

*een beter plaatje kon ik niet vinden, want ik kan niet plakken vanaf pinterest.
Thanks, dit sterkt mijn gevoel wel. Ik denk dat mijn kinderen ook afhaken als het te ingewikkeld wordt en ze gewoon gaan spelen met de figuurtjes. Maar ik vind die games er (zelf) zo leuk uitzien! ;-)
Bedankt allemaal voor de beddentips. Ik denk dat wij ook voor een eenpersoonsbed gaan. Ik zal alles nog even opmeten, want het liefst wil ik in het begin het ledikantje ook nog in dezelfde kamer hebben (zodat de baby daar evt. ook kan slapen mocht het nodig zijn).

Die Flexa bedden zien er goed uit, alleen zijn die wel duur zeg..

Voor wie zwanger is (geweest) met een peuter, hoe doen/deden jullie dat met tillen? Ik tilde dochter vanochtend uit haar ledikant en voelde dat direct in mijn buik. Ook op de commode tillen wordt steeds zwaarder.
Trappetje bij de commode zetten of aankleedkussen op de grond? Ledikant dus maar snel vervangen ;-)

Maar ik had niet zo veel last van tillen geloof ik.
Ik verschoon vaak op bed of op de bank met aankleedkussen. Dan kan hij er zelf opklimmen.

Wij hebben flexa bed via marktplaats. Scheelt toch weer. Kan er bij commode niet eventueel zijkant uit of zoals hier paar van die spijlen? Ik vind vooral het tillen in fietsstoeltje het lastigste nu.
Bedoel je bij het ledikant Aapje? Dat kan hier helaas niet, maar dan zou ze er ook uit klimmen. Maar we willen zo snel mogelijk over naar een normaal bed, dus dan is dat probleem opgelost.

Ze zit sinds twee weken in een fietsstoeltje achterop, omdat ik haar niet meer voorop kon tillen. Dat scheelt een hoop.
Owja bedoelde ledikant inderdaad. Heb wel eens gelezen dat iemand gewoon zo'n keukentrapje in bed zette voor het eruit klimmen.

Hier moet zoon ook eigenlijk naar achterstoel want buik begint klem te zitten, maar ik vind voorop zo gezellig :love:
Fiona, wij hebben toen de oudste inderdaad ook maar snel overgedaan in een eenpersoonsbed (Hemnes van Ikea met anti-uitrol-hekje). Voor verschonen stond er een krukje bij de commode en ik ben luierbroekjes gaan gebruiken zodat ik kind staand (ik zittend) kon verschonen.
Ik gooi het toch maar in de groep :sigh: Weten jullie nog hoe ik 2 weken geleden helemaal happy was met de slaapwekker? Nou en toen was het heel vroeg wakker worden ineens geen issue meer. Ik zou dat graag weer hebben. Nee nu wordt peuter vanaf 08.30 elke 30 minuten wakker. Huilend. Al 1,5-2 weken lang. De hele nacht door.

Hij gaat gewoon als vanouds naar bed en doet tussen de middag een slaapje. Hij kan nog niet zonder slaapje. Naar bed gaan is nooit een probleem geweest en nu nog niet.

En dan rond 08.30 begint hij zachtjes te snikken in zijn slaap. We gaan er naar toe als hij wakker wordt en harder huilt. We checken zijn dekens, of hij niet is doorgelekt, of hij niet warm of koud is.. hij heeft geen dorst, zegt geen pijn te hebben. Paracetamol helpt niet. We hebben zijn peuterdekbed omgewisseld voor een groter dekbed, hij heeft een kussen gekregen. We hebben gewisseld met pyama’s. Hij slaapt bij ons in bed ook niet door. Hij wil er ook niet uit en is ook niet klaarwakker. Na wat troostende woorden gaat ie ook wel weer slapen. Laten door huilen werkt niet.

Normaalgesproken is er íets. En als dat íets dan is opgelost slaapt peuter weer dagen/weken best goed. Normaal proberen we wat dingen uit tot we het vinden. Maar we vinden die íets maar niet :@@:

Hebben jullie ideeen, suggesties of wat-dan-ook? Misschien hebben we het al geprobeerd maar ik sta momenteel voor veel open..
Ooh vervelend glitter! Wij hadden dat afgelopen zomer, peuter was toen 2,5 jaar oud. Paar weken dikke ellende, ik heb t uiteindelijk geaccepteerd als een of andere 'fase'. Moest telkens naast hem gaan slapen (matras op vloer), aaien enz, en opeens was het ook weer voorbij. Twijfel nog steeds wel of het geen doorkomende laatste kiezen waren. Die kwamen ook rond die tijd maar pcm leek geen effect te hebben, terwijl dat eerder wel het geval was.bij tandenpijn. Sterkte iig
Helaas geen tips. Onze slechte slaper heeft dit ook regelmatig. Hier zijn het nachtmerries denk ik. Begint vaak 45 minuten nadat hij naar bed gaat en dan ieder 45/90 minuten. De mate van benodigde troost wisselt.
Hier ook een periode gehad van veel nachtmerries. Misschien kun je hem overdag wat meer uitleg geven over leuke dromen en stomme dromen? En hem iets belangrijks (zogenaamd) mee geven wat hem in de nacht gaat helpen? Bijv een nachtlampje wat alle stomme dromen weg jaagt en goed op hem past als papa en mama in de woonkamer/hun bed zijn?
Hier ook regelmatig periodes van heeeeel veel wakker worden in de nacht, veel huilen, veel dromen. De enige oplossing die wij hebben gevonden: bij ons in bed slapen. Dus af en toe slapen we een paar weken samen in bed, dan weer een poosje niet, dan weer even wel en zo gaat het door. Ik heb het geaccepteerd en op deze manier slapen we allemaal het meest.
O_o Gister om 22.00 een vintage leger deken (is gestoomd) uit de huiskamer op hem gelegd ipv zijn dekbed en hij heeft geslapen van 22.00 tot 06.00 O_o Je gaat op een gegeven moment alles proberen..

Nachtmerries zat ik ook al aan te denken. We hebben het al wel over dromen gehad. Ik heb zelf sinds kind zijn pittige nachtmerries en ik neem het daarom ook serieus. Ik vraag elke ochtend als hij wakker is hoe hij heeft geslapen en of hij nog heeft gedroomd. Dan verteld hij blij verhaaltjes over spelen, brandweerauto’s en dieren. Klinkt niet heel eng.

Ik ben benieuwd naar komende nacht. Mocht die deken de oplossing zijn dan is het zo :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven