Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Andersom schreef:
31-01-2019 23:06
Goh, toch wel gek dat iedereen met eigen kinderen het herkent en jij niet. Hoe zou dat nu komen?
Ik herken het toch ook?

Grappig dat iedereen met kinderen meteen in een soort megaverdediging en eenzijdige uitleg van wat er geschreven wordt schiet...

Maar goed, dat zie je bij de meeste ouders sowieso als het gaat om hun kinderen en hun zorgen daarvoor.

Laten we wel wezen: het zorgen voor kinderen is behoorlijk moeilijk, complex en tijdrovend. Toch is er geen enkele opleiding voor. Niet vreemd dat veel mensen daar dus behoorlijk moeite mee hebben.

Nogmaals het gaat er niet om dat het zorgen voor kinderen makkelijk zou zijn. Het gaat erom dat het een hoop scheelt als je de ruimte voor het onverwachte in je agenda maximaliseert en hetgeen je vooraf kunt doen vooraf plant. En dat doen veel ouders nu eenmaal niet. En ja, dan blijken inderdaad de kaplaarzen een maat te klein, de tas met gymkleren beschimmeld of de fiets voor school een lekke band te hebben.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 23:21
2.16% gewijzigd
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 23:17
Maar gelukkig kun je pubers ook meer hun eigen verantwoordelijkheid laten dragen dan kinderen van een jaar of 7.

Zevenjarigen denken vaak beter aan dat soort dingen dan pubers. Dat dan weer wel.
Andersom schreef:
31-01-2019 23:20
Zevenjarigen denken vaak beter aan dat soort dingen dan pubers. Dat dan weer wel.
Wij gebruiken nu al een gezamenlijke agenda op onze smartphones, daar zou ik mijn pubers ook direct op abonneren zodat je de reminders er gewoon in kunt zetten. Krijgen ze tijdens het in de telefoon gedoken te zijn gewoon in beeld te zien...

:p
Stampertje12 schreef:
Ik herken het toch ook?

Grappig dat iedereen met kinderen meteen in een soort megaverdediging en eenzijdige uitleg van wat er geschreven wordt schiet...

Maar goed, dat zie je bij de meeste ouders sowieso als het gaat om hun kinderen en hun zorgen daarvoor.

Laten we wel wezen: het zorgen voor kinderen is behoorlijk moeilijk, complex en tijdrovend. Toch is er geen enkele opleiding voor. Niet vreemd dat veel mensen daar dus behoorlijk moeite mee hebben.

Nogmaals het gaat er niet om dat het zorgen voor kinderen makkelijk zou zijn. Het gaat erom dat het een hoop scheelt als je de ruimte voor het onverwachte in je agenda maximaliseert en hetgeen je vooraf kunt doen vooraf plant. En dat doen veel ouders nu eenmaal niet. En ja, dan blijken inderdaad de kaplaarzen een maat te klein, de tas met gymkleren beschimmeld of de fiets voor school een lekke band te hebben.
Jawel dat doen veel ouders wèl en dan nog is het veel geregel, gedoe, zorgen en continu van alles aan je hoofd. Kan je nagaan...
Daar helpen jouw ‘tips’ echt niet bij. Dus ga maar even wat anders doen ofzo.
Andersom schreef:
En wat ik met mijn opmerking wilde zeggen: kinderen en leerlingen hebben echt geen enkel benul van hoe een dag eruit ziet voir hun ouders. Dus of ze het wel of niet druk hebben, wel of geen zorgen, of last minute oplossingen moeten bedenken en of ze dat moeite kost of juist zo uit de hoge hoed toveren.
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 23:22
Wij gebruiken nu al een gezamenlijke agenda op onze smartphones, daar zou ik mijn pubers ook direct op abonneren zodat je de reminders er gewoon in kunt zetten. Krijgen ze tijdens het in de telefoon gedoken te zijn gewoon in beeld te zien...

:p
En wat doe je in de tijd tot ze pubers zijn?
Oh ja, vooraf regelen. Heel slim :bonk:
SallySpectra* schreef:
31-01-2019 23:24
En wat doe je in de tijd tot ze pubers zijn?
Oh ja, vooraf regelen. Heel slim :bonk:
Grappig dat je heel eenzijdig reageert. Je pakt iets, trekt het uit het verband en doet dan alsof het een hele rare opmerking is.

Ga maar even wat anders doen... Waarschijnlijk is er nog wel wat last minute op te lossen?
Ok, dus het is niet eerlijk verdeeld bij jullie. Of dit over de derde shift óf het huishouden of allebei gaat wordt me niet duidelijk uit je verhaal.

De vraag is: waaróm is het niet eerlijk verdeeld?

Waarom, TO?
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 23:25
Grappig dat je heel eenzijdig reageert. Je pakt iets, trekt het uit het verband en doet dan alsof het een hele rare opmerking is.

Ga maar even wat anders doen... Waarschijnlijk is er nog wel wat last minute op te lossen?

Oh ja vast wel, maar ik heb mijn man aan het werk gezet en de droger staat aan.

Je bent al pagina`s lang bezig met je belerende opmerkingen. Vrij irritant hoor.
SallySpectra* schreef:
31-01-2019 23:29
Oh ja vast wel, maar ik heb mijn man aan het werk gezet en de droger staat aan.

Je bent al pagina`s lang bezig met je belerende opmerkingen. Vrij irritant hoor.
Wat naar voor je dat je ze zo ervaart.

Ik vind je berichten niet aardig, zelfs een beetje vervelend. Zou je daarmee willen stoppen?
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 23:30

Ik vind je berichten niet aardig, zelfs een beetje vervelend. Zou je daarmee willen stoppen?
:hihi:
Thordis* schreef:
31-01-2019 22:31
Dit is zo’n briljant idee dat ik baal dat ik er pas bij maat 40 achter kom.

Snowboots. Elk jaar dat ik ze ik oktober kocht geen vlókje sneeuw. Elk jaar dat ik dacht ‘fuck it, ik begin er niet aan’ lag er gegarandeerd een Oostenrijkse hoeveelheid sneeuw en was elke snowboot van hier tot zuid Spanje uitverkocht.

Soms heb ik wel de neiging om een beetje te overdrijven overigens
Prachtig voorbeeld. Ik heb, vrees ik, mensen ingedeeld op basis van de snowboots van hun kinderen. Van die mensen die bij de eerste sneeuw hun kinderen s ochtends vroeg passend gekleed naar buiten kunnen sturen (boots, sjaal, muts, complete set handschoenen en waarschijnlijk warme sokken die passen) en daar kerst-met-Linus achtige foto's van maken vs ikzelf.
Het gaat om allebei waarbij de derde shift het zwaarste drukt. En wist ik maar waarom het niet eerlijk verdeeld is. Omdat mijn man het niet ziet? Ik weet het niet.

Dank iig voor alle opmerkingen van alle ervaringsdeskundigen!
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 23:30

Je snapt het gewoon niet. Dat geeft niet.

Nadat jij op die koters gepast hebt ga je naar huis, heb je tijd voor jezelf en hoef je alleen je eigen te verzorgen. Als het je eigen kinderen zijn gaat het gewoon dóór, Naast je baan. Het ís niet je baan zoals bij oppassen, het is je leven.

Ik snap echt wat je wilt zeggen maar iedereen hier vertelt je dat de praktijk anders werkt.
Met het refereren aan ervaringsdeskundigen laat je niet blijken dat je iets geleerd hebt over wat ten grondslag ligt aan wat je als een probleem ervaart, TO.

Geef ons ook eens iets; wat heb je geleerd?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
31-01-2019 23:58
Met het refereren aan ervaringsdeskundigen laat je niet blijken dat je iets geleerd hebt over wat ten grondslag ligt aan wat je als een probleem ervaart, TO.

Geef ons ook eens iets; wat heb je geleerd?
Oh dat moet meteen?!
Thordis* schreef:
31-01-2019 23:56
Je snapt het gewoon niet. Dat geeft niet.

Nadat jij op die koters gepast hebt ga je naar huis, heb je tijd voor jezelf en hoef je alleen je eigen te verzorgen. Als het je eigen kinderen zijn gaat het gewoon dóór, Naast je baan. Het ís niet je baan zoals bij oppassen, het is je leven.

Ik snap echt wat je wilt zeggen maar iedereen hier vertelt je dat de praktijk anders werkt.
Ehm nope, ik heb dan ongeveer 1,5 maand lang continu de zorg voor die koters.
frettie schreef:
31-01-2019 23:46
Het gaat om allebei waarbij de derde shift het zwaarste drukt. En wist ik maar waarom het niet eerlijk verdeeld is. Omdat mijn man het niet ziet? Ik weet het niet.

Dank iig voor alle opmerkingen van alle ervaringsdeskundigen!
Ik snap het niet. Jullie hebben een hele overzichtelijke situatie waarin jullie allebei evenveel werken. Hoe kan het dan oneerlijk zijn? Waar begint zoiets? Dat je heb je toch meteen in de gaten bij zo'n duidelijke situatie? Je verdeelt samen de taken en dan? Hoe ontstaat zoiets dan?
Stampertje12 schreef:
01-02-2019 00:07
Ehm nope, ik heb dan ongeveer 1,5 maand lang continu de zorg voor die koters.
Dat is nog steeds anders. Om te beginnen al een stuk korter dan dat de meeste ouders voor hun kinderen zorgen. En daarnaast zijn het niet je eigen kinderen.
DeKenau schreef:
01-02-2019 00:15
Ik snap het niet. Jullie hebben een hele overzichtelijke situatie waarin jullie allebei evenveel werken. Hoe kan het dan oneerlijk zijn? Waar begint zoiets? Dat je heb je toch meteen in de gaten bij zo'n duidelijke situatie? Je verdeelt samen de taken en dan? Hoe ontstaat zoiets dan?
Lees gewoon even. Ook voordat je over ‘overzichtelijke situatie’ begint...
SallySpectra* schreef:
01-02-2019 00:37
Lees gewoon even. Ook voordat je over ‘overzichtelijke situatie’ begint...
Heb alles gelezen, maar lees dit nergens terug.

En ja, allebei evenveel werken vind ik overzichtelijk. Al het overige kun je dan precies 50/50 verdelen. Als dat niet lukt zou je dat meteen al moeten merken.
DeKenau schreef:
01-02-2019 01:04

En ja, allebei evenveel werken vind ik overzichtelijk. Al het overige kun je dan precies 50/50 verdelen. Als dat niet lukt zou je dat meteen al moeten merken.
Wil je de taken 50/50 verdelen of de tijd. Dat is best interessant. Mijn partner is extreem traag met alle huishoudelijke taken, maar wel heel precies. Ik ben heel snel, maar laat hier en daar een hoekje zitten. Je wil denk ik ook niet eindigen met een vinklijst waarin de een controleert of de ander de taak wel goed gedaan heeft :p

Is het niet ook dat je in een relatie profiteert van elkaars sterke punten en dat je groeit in een bepaalde verdeling? Ongeveer eerlijk, maar nooit helemaal?
DeKenau schreef:
01-02-2019 01:04

De beste verklaring is denk ik. Omdat ik een tijdje minder heb gewerkt toen ze nog niet allebei op school zaten en er extra opvang nodig was. Toen werkte ik 28-30 uur. Nu krijg ik het slecht gelijk getrokken.
DeKenau schreef:
01-02-2019 00:15
het ontstaat omdat een van de twee het wel ziet en de ander niet. Een van de twee denkt 'oh shit, als ik dit niet regel dan lopen de volgende dingen ook in de soep' en die gaat dat dan regelen. De ander had daar helemaal niet over nagedacht, en gaat dat ook niet doen, want de ene zit dat al te regelen. Uiteindelijk kom je in de situatie terecht dat de regelaar alles regelt en de niet-regelaar totaal geen idee heeft wat er allemaal uberhaupt geregeld zou moeten worden. Het overdragen wordt dan een soort van onmogelijk want omdat de niet-regelaar geen idee heeft waar hij mee bezig is, moet de regelaar toch de hele tijd de vinger aan de pols houden.
Stampertje12 schreef:
01-02-2019 01:20
Wil je de taken 50/50 verdelen of de tijd. Dat is best interessant. Mijn partner is extreem traag met alle huishoudelijke taken, maar wel heel precies. Ik ben heel snel, maar laat hier en daar een hoekje zitten. Je wil denk ik ook niet eindigen met een vinklijst waarin de een controleert of de ander de taak wel goed gedaan heeft :p

Is het niet ook dat je in een relatie profiteert van elkaars sterke punten en dat je groeit in een bepaalde verdeling? Ongeveer eerlijk, maar nooit helemaal?
wij verdelen de last dus niet zo zeer de taken of de tijd. Ik vind regelen niet zo'n groot probleem, ik ben best wel georganiseerd en man vindt het regelen echt een enorme last en is er echt heel erg slecht in. Ik heb dan echt weer een gruwelijke hekel aan boodschappen doen (niet alleen eten, maar gewoon al die kleine rot dingen die je moet oppikken) man vindt dat totaal geen issue en gaat gewoon rustig een halve dag al die winkels af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven