Bewust kindvrij, deel 24.
donderdag 24 januari 2019 om 14:03
We kletsen hier weer verder, deel 24 al weer (voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).
Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.
En zoals we in het vorige topic geleerd hebben, zijn we goed bezig voor het milieu:
Elk kind dat niet wordt geboren scheelt jaarlijks 58,6 ton in CO2 uitstoot.

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.
En zoals we in het vorige topic geleerd hebben, zijn we goed bezig voor het milieu:
Elk kind dat niet wordt geboren scheelt jaarlijks 58,6 ton in CO2 uitstoot.

roxy21 wijzigde dit bericht op 24-01-2019 14:31
23.35% gewijzigd
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
donderdag 31 januari 2019 om 19:52
Helemaal prima!iets_perzik schreef: ↑31-01-2019 19:50“Als je ouders ook zo gedacht hadden, was jij er niet geweest!”
Dan had ik dat toch niet geweten.![]()
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
donderdag 31 januari 2019 om 19:54
Afgeserveerd worden door je eigen ouders om die reden zou ik echt nooit kunnen begrijpen. Ik ben écht zo blij dat ik enig kind ben en dat soort sibling/kleinkind gezeik me bespaard is gebleven.RégineFilange schreef: ↑31-01-2019 18:27Ik maak dit zelf ook (in veel mindere mate hoor) mee nu. Er is een kleinkind in de familie gekomen, en je merkt toch dat de verhoudingen dan verschuiven. Ik mocht dat van mezelf niet vervelend vinden eerst, omdat dat nu eenmaal zo gaat, dacht ik. Je bent eerst zelf kind, en 'alles' draait dan om jou. Tot je plaats maakt voor de volgende generatie. Of het nou leuk is of niet, zo is het denk ik wel echt een beetje. 'Jouw tijd' is dan geweest ofzo.
Een kindvrije collega van rond de 60 zei me ooit al dat het nog veel erger is dat je vrienden kleinkinderen krijgen dan toen ze kinderen hadden. Ik begin nu te begrijpen waarom.
donderdag 31 januari 2019 om 19:58
RégineFilange schreef: ↑31-01-2019 18:58Ja, bij mij is het meer van... mijn tante is een tijdje geleden oma geworden. En nu is ze natuurlijk helemaal oma en happy daarmee, terwijl ik als nichtje dan een tree gezakt ben of zo, voor mijn gevoel.
En inderdaad, het voelt voor mij ook heel kinderachtig om daarmee te zitten. Ik zit er ook niet écht mee overigens. Want zoals ik mijn vorige post al schreef, zo gaat dat nu eenmaal met het verschuiven van die generaties.
Maarja, dat is ook gewoon stom aan ouder worden, dat je die generatie onder je krijgt. En als je zelf die generatie niet baart, dan merk je extra hoe stom dat is ofzo.
Een beetje het idee dat nieuw speelgoed leuk is en oud speelgoed vervangen wordt. Maar dan met mensen.
Volgens mij is de lol bij zo'n kleinkind er ook af zodra die de pubertijd bereiken.
Edit: waarschijnlijk had ik ook minder moeite met dat treetje zakken als er vroeger wel ruimte voor me geweest was.
donderdag 31 januari 2019 om 21:42
donderdag 31 januari 2019 om 21:49
donderdag 31 januari 2019 om 22:00
Heel herkenbaar! Tja, ik heb er zelf niet voor gekozen om kind te zijn. Gelukkig kan ik er wel voor kiezen om er niet een te nemen en ze zoveel mogelijk te vermijden! Zelf een kind zijn is toch echt niet te vergelijken met volwassen zijn en ermee geconfronteerd worden.AeonOfWinter schreef: ↑31-01-2019 18:39Ik heb nog wel eens te horen gekregen (en ik vast niet alleen) als men er achter komt dat ik helemaal niets met koters heb: "Maar je bent zelf OOK kind geweest!"
Nou en? Van mij had dat niet gehoeven hoor.
""
Vroeger was ik ook vakkenvuller, ben toch blij dat ik dat niet de rest van mijn leven hoef te doen.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
donderdag 31 januari 2019 om 22:03
donderdag 31 januari 2019 om 22:41
Dit is dus wat mij ook zo verbaasd. Mensen (vaak vrouwen) die hun leven pas zinvol/betekenisvol vinden als ze een kind op de wereld kunnen zetten en opvoeden. Vervolgens denkt dat kind er weer precies hetzelfde over en een generatie later gaat het precies hetzelfde.
Als doel in het leven kinderen baren en opvoeden, die 20-35 jaar later zelf weer het zelfde doel in hun leven hebben.
Dat klinkt mij dan juist zo zinloos in de oren. Of is het idee dat een nakomeling of een nakomeling van die nakomeling dan de wereld kan gaan veranderen ofzo en dat zij daaraan hebben bijgedragen door dat nageslacht te produceren? Ik snap het gewoon echt niet.
donderdag 31 januari 2019 om 23:47
bluewaterrr schreef: ↑31-01-2019 22:41Dit is dus wat mij ook zo verbaasd. Mensen (vaak vrouwen) die hun leven pas zinvol/betekenisvol vinden als ze een kind op de wereld kunnen zetten en opvoeden. Vervolgens denkt dat kind er weer precies hetzelfde over en een generatie later gaat het precies hetzelfde.
Als doel in het leven kinderen baren en opvoeden, die 20-35 jaar later zelf weer het zelfde doel in hun leven hebben.
Dat klinkt mij dan juist zo zinloos in de oren. Of is het idee dat een nakomeling of een nakomeling van die nakomeling dan de wereld kan gaan veranderen ofzo en dat zij daaraan hebben bijgedragen door dat nageslacht te produceren? Ik snap het gewoon echt niet.
Naar mijn idee is het gewoon een biologisch iets waardoor de soort in stand blijft. Niets meer en niets minder.
vrijdag 1 februari 2019 om 00:03
Ja die kinderwens en drang om voort te planten zelf, maar ik bedoel dat zingevingsgebeuren. Dat mensen het krijgen en grootbrengen van kinderen zo ongeveer als een groter goed zien dan hun eigen bestaan hier op aarde. Dan denk ik, dat kind vindt over zoveel jaar weer hetzelfde met betrekking tot zijn/haar kind. Volgens mij hebben ze dan niet zozeer het voortbestaan van de mensheid in het algemeen in gedachten.
vrijdag 1 februari 2019 om 01:05
Ik zocht al naar het andere topic, maar ik heb het weer gevonden! Dit jaar word ik 26 en er gaat nog steeds helemaal niks rammelen, dus ik ben dolblij. Iedereen is er zo op gebrand om ervoor te zorgen dat ik later kinderen moet krijgen, dat ik me er elke keer weer meer aan ga ergeren. Het is niet mijn plicht om m’n benen te openen voor een kerel en er een kind uit te poepen, dat doen al genoeg idioten. Ik zou het eigenlijk omgekeerd moeten doen en mensen op de meest lullige manier vertellen dat ze niet aan kinderen moeten beginnen. Helaas ben ik dan weer niet zo harteloos dat ik het ook daadwerkelijk hardop kan zeggen... Zou het toch eens moeten zeggen na al die kutopmerkingen. Je wordt als kind bestempeld omdat je geen kinderen wilt en “het komt later nog wel, je bent nu nog te jong om daar iets over te zeggen”.
vrijdag 1 februari 2019 om 07:39
Je kan beter zeggen dat je het nog niet weet. Scheelt veel zinloze gesprekken.
Het vervelende voor de échte kindvrijen is dat 95% van de vrouwen die op hun 26e zeggen geen kinderen te willen, 10 jaar later gewoon moeder zijn.
De mensen die zeggen “wacht maar...” krijgen heel vaak gelijk. Neemt niet weg dat ze het niet zouden moeten zeggen. Maar dat zou uit respect voor iemands opvattingen van dat moment moeten zijn. Niet omdat ze ongelijk hebben.
Het vervelende voor de échte kindvrijen is dat 95% van de vrouwen die op hun 26e zeggen geen kinderen te willen, 10 jaar later gewoon moeder zijn.
De mensen die zeggen “wacht maar...” krijgen heel vaak gelijk. Neemt niet weg dat ze het niet zouden moeten zeggen. Maar dat zou uit respect voor iemands opvattingen van dat moment moeten zijn. Niet omdat ze ongelijk hebben.
vrijdag 1 februari 2019 om 07:56
Als Barnabas geen kinderen wil, dan is dat zo. Wie zijn wij om haar niet serieus te nemen? Dat vinden we toch zelf ook vervelend Kindrebel?
Natuurlijk, ooit kan het veranderen. En er zijn mensen die ze toch krijgen. Ook dat kan. Dat ziet ze dan wel weer.
Hoeveel mensen blijft bewust kindvrij? Zijn daar cijfers van? Ooit iets gelezen dat het zo'n 20% is.
Barnabas, wat ik zelf doe is niet in discussie gaan. Ik vertik het om mijzelf te verdedigen.
Natuurlijk, ooit kan het veranderen. En er zijn mensen die ze toch krijgen. Ook dat kan. Dat ziet ze dan wel weer.
Hoeveel mensen blijft bewust kindvrij? Zijn daar cijfers van? Ooit iets gelezen dat het zo'n 20% is.
Barnabas, wat ik zelf doe is niet in discussie gaan. Ik vertik het om mijzelf te verdedigen.
vrijdag 1 februari 2019 om 07:59
Oh dat heb ik zo vaak gehoord. Het zal vast waar zijn voor veel vrouwen, maar hoe ouder ik werd, hoe meer ik me ging ergeren: waar halen die mensen het idee vandaan dat zij beter weten wat ik wil dan ik?
Hond: ja! (Nog onvervulde hondenwens, gaat ergens de komende jaren goed komen)
Man: ja!
Huis: ja!
Werk: ja!
Kind: NEE!
Mijn man is het nooit gevraagd, nu pas, nu het eind van de 30 in zicht komt, vraagt men aan hem of hij ze heeft, kinderen. Maar niemand die hem ooit heeft verteld dat hij éígenlijk niet weet wat hij wil
vrijdag 1 februari 2019 om 08:58
Ik heb hier op Viva geleerd dat er genoeg vrouwen zijn die op het werk liegen over hun kinderwens en dan 'opeens van gedachten veranderen'. Ik vraag me dus af waar die cijfers vandaan komen en of ze daadwerkelijk kloppen.kindrebel schreef: ↑01-02-2019 07:39Je kan beter zeggen dat je het nog niet weet. Scheelt veel zinloze gesprekken.
En wat zus boven mij zegt, mannen krijgen dit soort reacties (bijna) niet.
Ik ben een aantal jaar jonger dan mijn vriend, ik krijg wel de vraag met alle reacties waar we hier zo'n hekel aan hebben, inclusief wat mijn vriend er van vindt. Als het bij hem überhaupt al ter sprake komt dan wordt zijn antwoord volledig geaccepteerd.
En dit zijn gewoon twee dingen waar ik van baal, ik zou het graag anders zien. Wat je zegt, een beetje respect zou prettig zijn.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
vrijdag 1 februari 2019 om 09:40
Die cijfers zijn een bij-wijze-van-spreken getal. In mijn omgeving waren heel wat vriendinnen die zeiden dat ze geen kinderen wilden. Ik ben de enige die ook werkelijk kindvrij is gebleven. Punt is: Hoe vervelend het ook is om te horen dat je nog wel van gedachten gaat veranderen, het is gewoon vaak wel zo.Full_Moon schreef: ↑01-02-2019 08:58Ik heb hier op Viva geleerd dat er genoeg vrouwen zijn die op het werk liegen over hun kinderwens en dan 'opeens van gedachten veranderen'. Ik vraag me dus af waar die cijfers vandaan komen en of ze daadwerkelijk kloppen.
En wat zus boven mij zegt, mannen krijgen dit soort reacties (bijna) niet.
Ik ben een aantal jaar jonger dan mijn vriend, ik krijg wel de vraag met alle reacties waar we hier zo'n hekel aan hebben, inclusief wat mijn vriend er van vindt. Als het bij hem überhaupt al ter sprake komt dan wordt zijn antwoord volledig geaccepteerd.
En dit zijn gewoon twee dingen waar ik van baal, ik zou het graag anders zien. Wat je zegt, een beetje respect zou prettig zijn.
Nee, mannen krijgen zulke reacties niet omdat zij in de ogen van de samenleving niet op aarde zijn om te baren. Dat helpt enorm.
Maar precies. Respect is waar het om gaat. Het is gewoon niet ok om iemands opvattingen zo wijsneuzerig en neerbuigend af te wijzen. Mijn standaard reactie op de "wacht maar, over 10 jaar...." was altijd: "Als je wil weten hoe ik er over 10 jaar over denk, moet je het me over 10 jaar vragen."
vrijdag 1 februari 2019 om 09:57
Mijn vriend krijgt zelfs wel eens reacties als: “Oh, lekker!” Of: “Groot gelijk!” Of: “Ik wou zelf ook wel eens dat ik er nooit aan begonnen was!” Sommigen met een knipoog en anderen met een kern van waarheid.
In ieder geval hoort hij nooit de: “Wacht maar, dat komt nog wel!” Of: “Je weet niet wat je mist!” Of gemekker over egoïsme of zingeving.
Ik heb ook altijd sterk het idee dat de kinderwens vooral bij de vrouw vandaan komt en de man dan het wel best vindt, voor hem verandert er immers toch niet zo veel.
In ieder geval hoort hij nooit de: “Wacht maar, dat komt nog wel!” Of: “Je weet niet wat je mist!” Of gemekker over egoïsme of zingeving.
Ik heb ook altijd sterk het idee dat de kinderwens vooral bij de vrouw vandaan komt en de man dan het wel best vindt, voor hem verandert er immers toch niet zo veel.
vrijdag 1 februari 2019 om 10:00
Toch zou ik als ik man was evenmin een kind gewild hebben. Ja, je hoeft er lichamelijk niets voor op te offeren, maar het jong is wel in huis de godganse tijd en met 'n beetje pech ook nog met vriendjes. Je moet er in vakanties rekening mee houden en ook als vader ontkom je volgens mij niet aan meegaan naar de sportclubs. En bij scheiding blijf je nog tot hun 21e betalen. Mannen die 'het hormonale vrouwtje' hun zin geven zouden volgens mij ook wat beter moeten gaan nadenken.iets_perzik schreef: ↑01-02-2019 09:57Mijn vriend krijgt zelfs wel eens reacties als: “Oh, lekker!” Of: “Groot gelijk!” Of: “Ik wou zelf ook wel eens dat ik er nooit aan begonnen was!” Sommigen met een knipoog en anderen met een kern van waarheid.
vrijdag 1 februari 2019 om 10:08
Ik snap dat het rot voelt voor je. Probeer te denken dat mensen met kleinkinderen een soort kortsluiting in hun hoofd hebben gekregen. Tegenwoordig is ieder (klein)kind hoogbegaafd en oh zo knap want ze kunnen al fietsen zonder zijwieltjes o.i.d.Vixxen schreef: ↑31-01-2019 16:53Ik ben een beetje verdrietig. Mijn ouders dachten vroeger dat ik niet zo slim was, omdat ik moeite had met rekenen. Uiteindelijk heb ik universiteit gedaan, als eerste in de familie, maar ze hebben nooit laten merken dat ze trots op me waren. Ze klaagden vooral dat ik zo weinig contacturen had en dat ik er lang over deed (werd ziek tijdens studie). Nu hebben ze een kleinkind en kreeg vandaag voor de zoveelste keer te horen hoe intelligent het kind (4 jaar) is en dat hij bovengemiddeld scoort etc. Ik wou dat ze op mij zo trots waren.
Kinderen zijn nu eenmaal voor dat soort mensen superieur en het beste wat ze overkomen is. Ze staan er alleen niet bij stil dat het leven ophoudt als er kinderen komen, ze zijn zo bekrompen, er is niks behalve de kinderen. Verschrikkelijk!
vrijdag 1 februari 2019 om 10:10
Inderdaad, echt bizar gewoon! Er bestaat niks anders meer. Het is net of de opa's en oma's denken dat het hun eigen kind is. Abnormaal en ongehoord gewoon.redbulletje schreef: ↑31-01-2019 17:55Hopelijk blijkt het kleinkind op 'n teleurstelling uit te draaien en z'n toegedichte kwaliteiten te verkwanselen.
Vind het echt niet normaal hoeveel ik hier lees dat (kindvrije) kinderen verwaarloosd en afgeserveerd worden als hun ouders eenmaal een kleinkind hebben.
vrijdag 1 februari 2019 om 10:17
redbulletje schreef: ↑01-02-2019 10:00Mannen die 'het hormonale vrouwtje' hun zin geven zouden volgens mij ook wat beter moeten gaan nadenken.
Zeker. Ik heb ook al verhalen gehoord van mannen die na een scheiding toch wat minder blij waren met de 3 nog jonge kinderen waarvoor een behoorlijke alimentatie opgeëist werd.
vrijdag 1 februari 2019 om 10:45
Ik dacht: ik ga eens zoeken op onderzoeken en percentages van bewust kindvrije vrouwen. Maar bewust kindvrije vrouwen bestaan niet volgens het CBS
Ik vind wel onderzoeken naar verminderde vruchtbaarheid bij hoogopgeleide vrouwen, wat leidt tot kinderloos blijven. Dit bijvoorbeeld:
“Hoger opgeleiden krijgen gemiddeld later kinderen dan lager opgeleiden. Dat geldt zowel voor mannen als vrouwen. Van de generatie 1970 was op 30-jarige leeftijd 64 procent van de lager opgeleide vrouwen moeder, en nog maar 27 procent van de hoger opgeleide vrouwen. … Hoogopgeleiden maken na hun dertigste een inhaalslag. Mannen met een hoger opleidingsniveau worden uiteindelijk vaker vader dan lager opgeleide mannen. Bij de vrouwen is dat niet het geval, zij lopen de achterstand op lager opgeleide vrouwen niet helemaal meer in.”
(link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/13 ... kinderloos)
De enige reden voor kinderloos blijven die ik kon vinden op het CBS was: “Hoogopgeleide vrouwen zijn onder meer vaker kinderloos omdat zij vaker geen vaste relatie hebben.
Bovendien verkoos een deel van de hoogopgeleide vrouwen geboren in de jaren vijftig een arbeidscarrière boven het moederschap.” (uit een tamelijk oud onderzoek:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2007/12 ... r-kinderen)
Blijkbaar zijn mensen die geen kinderen willen niet interessant voor de statistieken. Dat men spreekt over ‘een achterstand inlopen’, wekt ook bijna de indruk dat voortplanten in de ogen van het CBS een te behalen doel is voor burgers met een baarmoeder.
Dat inmiddels zo’n 25% van de hoogopgeleide vrouwen geen kinderen krijgt, kan toch ook gewoon te maken hebben met dat die vrouwen dat niet willen en slim genoeg zijn om voor een andere ‘levensinvulling’ te kiezen?
“Hoger opgeleiden krijgen gemiddeld later kinderen dan lager opgeleiden. Dat geldt zowel voor mannen als vrouwen. Van de generatie 1970 was op 30-jarige leeftijd 64 procent van de lager opgeleide vrouwen moeder, en nog maar 27 procent van de hoger opgeleide vrouwen. … Hoogopgeleiden maken na hun dertigste een inhaalslag. Mannen met een hoger opleidingsniveau worden uiteindelijk vaker vader dan lager opgeleide mannen. Bij de vrouwen is dat niet het geval, zij lopen de achterstand op lager opgeleide vrouwen niet helemaal meer in.”
(link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/13 ... kinderloos)
De enige reden voor kinderloos blijven die ik kon vinden op het CBS was: “Hoogopgeleide vrouwen zijn onder meer vaker kinderloos omdat zij vaker geen vaste relatie hebben.
Bovendien verkoos een deel van de hoogopgeleide vrouwen geboren in de jaren vijftig een arbeidscarrière boven het moederschap.” (uit een tamelijk oud onderzoek:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2007/12 ... r-kinderen)
Blijkbaar zijn mensen die geen kinderen willen niet interessant voor de statistieken. Dat men spreekt over ‘een achterstand inlopen’, wekt ook bijna de indruk dat voortplanten in de ogen van het CBS een te behalen doel is voor burgers met een baarmoeder.
Dat inmiddels zo’n 25% van de hoogopgeleide vrouwen geen kinderen krijgt, kan toch ook gewoon te maken hebben met dat die vrouwen dat niet willen en slim genoeg zijn om voor een andere ‘levensinvulling’ te kiezen?
doornroosje75 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:52
0.77% gewijzigd
Ik geloof niet meer in sprookjes.
vrijdag 1 februari 2019 om 10:46
Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik ken sowieso een aantal mannen die zelf niet perse kinderen hadden gehoeven. Daar zie je dus dat de vrouw eigenlijk altijd aan het redderen is, inclusief vier dagen werken per week en de man gaat 1x per week op zaterdagmiddag iets met het kind doen. Ben je mooi klaar mee.iets_perzik schreef: ↑01-02-2019 09:57Mijn vriend krijgt zelfs wel eens reacties als: “Oh, lekker!” Of: “Groot gelijk!” Of: “Ik wou zelf ook wel eens dat ik er nooit aan begonnen was!” Sommigen met een knipoog en anderen met een kern van waarheid.
vrijdag 1 februari 2019 om 10:49
“Hoogopgeleide vrouwen zijn onder meer vaker kinderloos omdat zij vaker geen vaste relatie hebben. Bovendien verkoos een deel van de hoogopgeleide vrouwen geboren in de jaren vijftig een arbeidscarrière boven het moederschap.”
Of je hebt geen vent, of je wil een carrière. What about: 'ik heb er gewoon geen flikker zin in'?
Edit: ik zie net dat dat slaat op vrouwen geboren in de jaren 50. Dan snap ik wel dat de carrière het excuus was. En gewoon niet trouwen toen ook een goede manier was om niet te hoeven baren.
Of je hebt geen vent, of je wil een carrière. What about: 'ik heb er gewoon geen flikker zin in'?
Edit: ik zie net dat dat slaat op vrouwen geboren in de jaren 50. Dan snap ik wel dat de carrière het excuus was. En gewoon niet trouwen toen ook een goede manier was om niet te hoeven baren.
vrijdag 1 februari 2019 om 10:58
https://www.trouw.nl/samenleving/hoezo- ... ~a849be81/
In dit artikel worden de volgende getallen genoemd:
- 1 op de 5 vrouwen is kinderloos
- daarvan is 40% ongewenst en 60% vrijwillig kinderloos
In dit artikel worden de volgende getallen genoemd:
- 1 op de 5 vrouwen is kinderloos
- daarvan is 40% ongewenst en 60% vrijwillig kinderloos