Verdeling huishouden en ‘derde shift’
donderdag 31 januari 2019 om 17:51
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd

vrijdag 1 februari 2019 om 20:31
Mijn zus en ik lagen over het gras te rollen van de slappe lach toen mijn moeder zei dat ze in de emancipatieraad ging.
Ze werkte omdat ze haar kinderen en het huishouden ruk vond.
De mannen, broers en vader mochten echter niks doen. Mannen waren zielig in haar ogen en dochters waren handig voor in het huishouden, niet om van te houden.
Hoezo geëmancipeerd
.
Ze werkte omdat ze haar kinderen en het huishouden ruk vond.
De mannen, broers en vader mochten echter niks doen. Mannen waren zielig in haar ogen en dochters waren handig voor in het huishouden, niet om van te houden.
Hoezo geëmancipeerd

anoniem_291501 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 20:33
2.36% gewijzigd
vrijdag 1 februari 2019 om 20:32
Hear hear. Het zou ook zinloos zijn; als ineens de helft van de Nederlandse beroepsbevolking thuis de ramen zou gaan staan zemen wordt het leven niet ineens magisch goedkoper en alles weer lekker simpel. Ik hoop oprecht dat mijn dochters nooit voor zo’n man die thuis ‘helpt’ zullen vallen.

vrijdag 1 februari 2019 om 20:37
Dat begint bij de zoons van nu.MadameJean schreef: ↑01-02-2019 20:32Hear hear. Het zou ook zinloos zijn; als ineens de helft van de Nederlandse beroepsbevolking thuis de ramen zou gaan staan zemen wordt het leven niet ineens magisch goedkoper en alles weer lekker simpel. Ik hoop oprecht dat mijn dochters nooit voor zo’n man die thuis ‘helpt’ zullen vallen.

vrijdag 1 februari 2019 om 20:42
Ik zou echt geen huisvrouw willen zijn. Maar ik ben nu kostwinnaar, huishoudster en hoofdverzorger en manager 3e shift. Mijn moeder zegt wel eens tegen ons dat ze de ontwikkeling die wij (blijven) maken heel.mooi vindt, maar dat ze zich gelukkig prijst met de luxe die zij vroeger had. Veel minder keuzes, veel meer rust en regelmaat en veel minder ballen in de lucht. Ik moet pejeka gelijk geven als ik denk dat we wellicht niet meer anders willen, maar dat we zeker niet per se allemaal gelukkiger zijn dan de huisvrouwen in de jaren 70
vrijdag 1 februari 2019 om 20:42
Wij hadden dit ook. Op een gegeven moment zijn we ‘taakvelden’ gaan verdelen die een beetje bij onze interesses passen.
Dus alles omtrent sport en de BSO voor de kids verzint en regelt man. Dus ook sportkleding, materiaal enzo. Evenals hun spaargeld/beleggingen en conputerdingen.
Ik doe alles mbt de school en ik denk na over culturele en sociale opvoeding van de kids (voorstellingen, feestjes, contacten onderhouden met ouders van vriendjes/vriendinnetjes) en ik regel hun zorgverzekering.
Dus niet losse taken verdelen maar alles rond 1 thema. Dan kan de ander dat helemaal loslaten. Werkt heel fijn hier.
Dus alles omtrent sport en de BSO voor de kids verzint en regelt man. Dus ook sportkleding, materiaal enzo. Evenals hun spaargeld/beleggingen en conputerdingen.
Ik doe alles mbt de school en ik denk na over culturele en sociale opvoeding van de kids (voorstellingen, feestjes, contacten onderhouden met ouders van vriendjes/vriendinnetjes) en ik regel hun zorgverzekering.
Dus niet losse taken verdelen maar alles rond 1 thema. Dan kan de ander dat helemaal loslaten. Werkt heel fijn hier.

vrijdag 1 februari 2019 om 20:43
Ik heb 2 zoons en ze hebben van het begin af aan moeten helpen in huis. Zoon 1 woonde bijna 1 jaar zelfstandig voordat zijn vriendin bij hem kwam wonen.
Zoon deed helemaal niets meer. Over en weer, uiteraard en zeer terecht, veel gemopper, gezeur en ruzie en na 2 jaar einde relatie.
Hij deed het nooit goed in vriendins ogen dus deed hij niks.
Zoon woont nu dus weer alleen en het is weer hardstikke netjes en opgeruimd als voor het samenwonen.
Van de jeugd van tegenwoordig snap ik niet veel meer. Echt niet.
Zoon deed helemaal niets meer. Over en weer, uiteraard en zeer terecht, veel gemopper, gezeur en ruzie en na 2 jaar einde relatie.
Hij deed het nooit goed in vriendins ogen dus deed hij niks.
Zoon woont nu dus weer alleen en het is weer hardstikke netjes en opgeruimd als voor het samenwonen.
Van de jeugd van tegenwoordig snap ik niet veel meer. Echt niet.

vrijdag 1 februari 2019 om 20:44
snoepzak schreef: ↑01-02-2019 20:42Ik zou echt geen huisvrouw willen zijn. Maar ik ben nu kostwinnaar, huishoudster en hoofdverzorger en manager 3e shift. Mijn moeder zegt wel eens tegen ons dat ze de ontwikkeling die wij (blijven) maken heel.mooi vindt, maar dat ze zich gelukkig prijst met de luxe die zij vroeger had. Veel minder keuzes, veel meer rust en regelmaat en veel minder ballen in de lucht. Ik moet pejeka gelijk geven als ik denk dat we wellicht niet meer anders willen, maar dat we zeker niet per se allemaal gelukkiger zijn dan de huisvrouwen in de jaren 70
Mijn moeder was huivrouw in de jaren 70 en die vond het verschrikkelijk. En dat merkte je. Lijkt mij ook vreselijk. Die vrouwen mochten net een eigen bankrekening! (Of juist niet, weet ik niet mee).

vrijdag 1 februari 2019 om 20:46
Mijn moeder ging dus werken maar dat gaf alleen maar extra werk en stress. Ook dát merkten wij.Bedjeindezon schreef: ↑01-02-2019 20:44Mijn moeder was huivrouw in de jaren 70 en die vond het verschrikkelijk. En dat merkte je. Lijkt mij ook vreselijk. Die vrouwen mochten net een eigen bankrekening! (Of juist niet, weet ik niet mee).
vrijdag 1 februari 2019 om 20:48
Statistisch gezien zijn we gelukkiger, maar dar geldt natuurlijk niet voor iedereen. Ik hoop dat dit soort verhalen over 20 jaar niet meer voorkomen dankzij de zoons van nu. Vergelijk het met mijn vader; deed bijna niets met zijn kinderen en een klein beetje in het huishouden. Nu hij kleinkinderen heeft geeft hij aan dat hij dat jammer vind, dat het zo gelopen is. Zijn zoons doen het anders.snoepzak schreef: ↑01-02-2019 20:42Ik zou echt geen huisvrouw willen zijn. Maar ik ben nu kostwinnaar, huishoudster en hoofdverzorger en manager 3e shift. Mijn moeder zegt wel eens tegen ons dat ze de ontwikkeling die wij (blijven) maken heel.mooi vindt, maar dat ze zich gelukkig prijst met de luxe die zij vroeger had. Veel minder keuzes, veel meer rust en regelmaat en veel minder ballen in de lucht. Ik moet pejeka gelijk geven als ik denk dat we wellicht niet meer anders willen, maar dat we zeker niet per se allemaal gelukkiger zijn dan de huisvrouwen in de jaren 70

vrijdag 1 februari 2019 om 20:54
vrijdag 1 februari 2019 om 21:00
Het is bij ons qua het echt doen niet zo zeer veel tijd maar wel dat er vaak veel dingen zijn die niet vergeten en dus voor een bepaalde datum geregeld moeten worden. Dat vrat energie voordat we lijstjes gingen delen, omdat je telkens maar in je hoofd blijft denken wat er moet.
Nu met de lijstjes en agenda app zien man en ik g allebei, stuurt de app ons een herinnering en zijn we dus met veel dingen op tijd, en allebei verantwoordelijk, dat scheelt bij ons allebei veel onrust.
Nu met de lijstjes en agenda app zien man en ik g allebei, stuurt de app ons een herinnering en zijn we dus met veel dingen op tijd, en allebei verantwoordelijk, dat scheelt bij ons allebei veel onrust.
Een zebra is geen paard met strepen

vrijdag 1 februari 2019 om 21:00
Ik vind het heel erg veel. Nog los van je kinderen (en daar wordt het vanaf de basisschool echt veel meer). Ook de familiedingen vallen daar voor mij onder, bedenken wie wanneer jarig is, kadootjes, belletjes om te informeren naar doktersbezoek, dat werk. Bedenken welke kleding schoon en vies is en wat wanneer nodig is, wanneer de auto APK gekeurd moet worden, afspraak daarvoor maken, wat er in de koelkast ligt en hoelang het nog houdbaar is en wat er gekookt moet worden, hoeveel wc papier ligt er nog, wanneer is het bed voor het laatst verschoond, al die dingen.kaanchinchen schreef: ↑01-02-2019 20:54Maar, oprechte vraag: is die 3e shift dan zoveel? Ik krijg hier het idee dat het gelijk staat aan het hele huishouden doen.
Ik heb her en der wel vernomen dat het meer wordt, zodra ze naar de basisschool gaan. Die van mij is pas 1 jaar oud, dus wellicht verkijk ik me erop.
Met kinderen op de basisschool wordt dat gewoon veel meer, bedenken waar de gaten vallen qua opvang, roosters voor iedereen, dat werk.
Man en ik gaan in mei naar een concert. Als ik niets doe gaat er geen oppas komen. Dan bedenkt hij 1 dag vooraf dat er oppas moet komen en die is dan niet te vinden. Dus ik moet het hem vragen of hij het wil regelen, of het zelf regelen. Maar als ik het loslaat weet ik al dat het concert niet doorgaat.
vrijdag 1 februari 2019 om 21:03
Natuurlijk heeft dat er aan bijgedragen dat alles duurder wordt, want veel bedrijven en instanties gaan nu van de norm "twee inkomens" uit en stemmen hun prijzen daarop af.kaanchinchen schreef: ↑01-02-2019 20:22En jij denkt dat het leven duurder is geworden, ómdat al die vrouwen zijn gaan werken?![]()
Overigens waren mijn grootmoeders in de jaren '70 meer dan fulltime aan het werk in het familiebedrijf en in de generatie daarvoor gingen alle vrouwen in mijn familie al heel vroeg dood. Dus in die zin kwam dat beeld dat jij schetst sowieso niet voor in mijn familie. Maar nu gaan we wel erg offtopic, ik geloof niet dat de TO hier iets aan heeft.
Mocht het niét zo zijn, dan hebben we nóg sinds de jaren '70 enorm ingeleverd, want de koopkracht is dan toch echt dramatisch gedaald. Terwijl, als we de verhalen moeten geloven, Nederland als land sinds die tijd alleen maar vele malen rijker is geworden. Dus hoe kan dat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

vrijdag 1 februari 2019 om 21:05
Goed punt. Zoals ik t hier lees kost het organiseren van die shift meer tijd en stress dan de taken zelf. Agendas delen, week plannen, taken verdelen.... Mijn man doet dus niks en ik alles. Lekker duidelijk, en heb niet het idee dat ik er aan onderdoor ga ofzo. Natuurlijk is het soms druk maar ik denk dat t leven al een stuk makkelijker is dan 30 jaar geleden, zo laat ik werkelijk alles bezorgen, stuur ik snel een app opf mail ipv dat je iemand telefonisch moet bereiken, en zet ik reminders in mijn telefoon zodat ik vanzelf een melding krijg ipv alles te moeten onthouden.kaanchinchen schreef: ↑01-02-2019 20:54Maar, oprechte vraag: is die 3e shift dan zoveel? Ik krijg hier het idee dat het gelijk staat aan het hele huishouden doen.
Ik heb her en der wel vernomen dat het meer wordt, zodra ze naar de basisschool gaan. Die van mij is pas 1 jaar oud, dus wellicht verkijk ik me erop.
1 kind op basisschool, bso en sport, 1 op kdv/speelzaal, 24u werk, oudercommissie.

vrijdag 1 februari 2019 om 21:26
pejeka schreef: ↑01-02-2019 20:18Het leven is juist duurder geworden doordát het de norm werd dat er in ieder gezin twee inkomens aanwezig waren. Toen ik op de lagere school zat, jaren '70, konden de huishoudens van mijn schoolvriendjes prima draaien op 1 inkomen... en die vaders waren gewoon monteur of fabrieksmedewerker of administratief medewerker op een kantoor, heus geen topbanen. Maar ze woonden allemaal in een keurig eensgezinshuis, hadden een autootje voor de deur (VW kever, Opel Kadett, Renault 4, e.d.) en gingen elk jaar drie weken met vakantie, vaak in Nederland, maar soms zomaar helemaal naar de Ardennen of het Zwarte Woud. Ze konden er prima van leven, zaten keurig in de kleren en er was ook nog genoeg spaargeld voor een nieuwe wasmachine of koelkast als het nodig was. Allemaal van 1 inkomen als monteur. Zonder subsidies of toeslagen, want die bestonden toen nog niet.
Tegenwoordig red je zo'n bestaan niet meer van 1 inkomen als monteur. Is dat dan vooruitgang? Of hebben we juist wat ingeleverd?
En weer wordt het stokpaardje van stal gehaald. Gezellig!

vrijdag 1 februari 2019 om 21:28
snoepzak schreef: ↑01-02-2019 20:42Ik zou echt geen huisvrouw willen zijn. Maar ik ben nu kostwinnaar, huishoudster en hoofdverzorger en manager 3e shift. Mijn moeder zegt wel eens tegen ons dat ze de ontwikkeling die wij (blijven) maken heel.mooi vindt, maar dat ze zich gelukkig prijst met de luxe die zij vroeger had. Veel minder keuzes, veel meer rust en regelmaat en veel minder ballen in de lucht. Ik moet pejeka gelijk geven als ik denk dat we wellicht niet meer anders willen, maar dat we zeker niet per se allemaal gelukkiger zijn dan de huisvrouwen in de jaren 70
Gefeliciteerd!
vrijdag 1 februari 2019 om 21:37
JustcallmeTuT schreef: ↑01-02-2019 20:46Mijn moeder ging dus werken maar dat gaf alleen maar extra werk en stress. Ook dát merkten wij.
Tja, tis nooit ideaal voor de kinderen maar ik zie toch liever een geëmancipeerde, gelukkige moeder.
vrijdag 1 februari 2019 om 21:39
Helemaal mee eens!!
Jammer dat dat fossiel van een Pejeka weer de discussie weet te draaien naar een emancipatie discussie door er een domme jaren 50 opmerking in te gooien.
vrijdag 1 februari 2019 om 21:52
Jammer dat jij niet de beleefdheid hebt mij persoonlijk aan te spreken op mijn mening en dat je het leuker vindt om via-via óver mij te spreken in plaats van mét mij. Blijkbaar heb je meer genoten van je voeding dan van je opvoeding.Bedjeindezon schreef: ↑01-02-2019 21:39Helemaal mee eens!!
Jammer dat dat fossiel van een Pejeka weer de discussie weet te draaien naar een emancipatie discussie door er een domme jaren 50 opmerking in te gooien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 1 februari 2019 om 22:07
@pejeka, ik denk dat die jaren 60-80 redelijk uniek waren. Voor die tijd kregen mensen veel meer kinderen (dus meer te doen) en rond de vorige eeuwwisseling en daarvoor werkten vrouwen ook (meestal op platteland of in de industrie). Dus er is maar een tijdspanne van ongeveer 20 jaar (zeg grofweg 1 generatie) waarbij vrouwen a) thuis bleven en niet buitenshuis werkten EN b) geen 8 kinderen kregen maar 2 of 3 EN c) een hele hoop technologie ter beschikking hadden waardoor alles makkelijker ging (wasmachine, koelkast, vriezer, auto, etc) EN d) waren er inmiddels veel meer voorzieningen voor ouderen waardoor mantal zorg (of een opa of oma in huis nemen) minder gebruikelijk werd.
Dus het 'vroeger was alles beter' (waarbij ik niet zeg dat jij dat zegt) is natuurlijk eigenlijk maar een heel klein beetje vroeger, en niet heel veel vroeger
Dus het 'vroeger was alles beter' (waarbij ik niet zeg dat jij dat zegt) is natuurlijk eigenlijk maar een heel klein beetje vroeger, en niet heel veel vroeger
vrijdag 1 februari 2019 om 22:07
Dat ís de derde shift...dropfruitje schreef: ↑31-01-2019 17:55Ik ook niet.
Maar goed. Wat nou als jij hem opdrachten geeft. 'Schat, kan je vanavond even stofzuigen.'
En anders laat je dingen liggen. Misschien gaat hij zich dan ergeren aan de troep/rommel/georganiseerdheid
vrijdag 1 februari 2019 om 22:11
Je vergeet nog de gymspullen, of het een fruitdag is, dat de slee mee mag naar school, er een ouder gezocht wordt om mee te lopen naar gym, het invullen van de sponsorloopbriefjes, maken van helpen met surprises, uitnodigingen voor een feestje, het verzamelen van wc-rollen etc. Al gaat dit laatste hier dan weer vanzelf, want alleen ik gooi ze wel gewoon wegThordis* schreef: ↑01-02-2019 21:00Ik vind het heel erg veel. Nog los van je kinderen (en daar wordt het vanaf de basisschool echt veel meer). Ook de familiedingen vallen daar voor mij onder, bedenken wie wanneer jarig is, kadootjes, belletjes om te informeren naar doktersbezoek, dat werk. Bedenken welke kleding schoon en vies is en wat wanneer nodig is, wanneer de auto APK gekeurd moet worden, afspraak daarvoor maken, wat er in de koelkast ligt en hoelang het nog houdbaar is en wat er gekookt moet worden, hoeveel wc papier ligt er nog, wanneer is het bed voor het laatst verschoond, al die dingen.
Met kinderen op de basisschool wordt dat gewoon veel meer, bedenken waar de gaten vallen qua opvang, roosters voor iedereen, dat werk.