omgang kinderen

02-02-2019 21:39 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik weet niet goed onder welke categorie het valt..

Graag jullie mening over mijn situatie;
ik heb jonge kinderen met een vader in het buitenland. De afspraak die wij gemaakt hebben is dat ze met mij mee zijn gegaan naar Nederland en dat hij ze een aantal keren per jaar bezoekt ( hij neemt ze dan mee voor een paar dagen). In de tussentijd, kan hij bellen, appen, videogesprekken doen, wanneer hij wil, ( gebeurt heel wisselend).
In ons ouderschapsplan hebben we afgesproken dat het hoofdverblijf bij mij is en dat ik de verantwoordelijkheid heb in de zorg en dat we dat wanneer hij in Nederland gaat wonen, we dit plan gaan herzien.

Hij wil nu deze afspraak veranderen, hij wil de kinderen 2 maanden aan een stuk hebben. Hij gaat oppas regelen voor als hij aan het werk is.

Mijn eerste reactie is nee, want deze afspraak hebben we gemaakt. Mijn tweede reactie is ook nee, want dit is niet in het belang van de kinderen...Ze moeten 12 uur vliegen, zijn 2 en 1 jaar. Er is tijdverschil. Ze komen bij een oppas die een andere taal spreekt, vaccinaties, ze worden uit hun ritme, basis gehaald. ze zijn nog zo klein, wat is de meerwaarde voor mijn kinderen.
Ik begrijp hem wel dat hij ze graag meer wil zien, op zich ook een positieve ontwikkeling, want het was heel moeizaam.
Hij is in Nederland van harte welkom, mag bellen wanneer hij wil. Maar ik blijf van mening dat zo'n reis en alles niet ten goede komt van mijn kinderen. Het is veel logischer, praktischer dat hij hier heen komt.
Ik krijg nu het verwijt dat ik de kinderen bij hem weg hou. en dat hij via sociale druk het toch gaat proberen.

Weet iemand waar ik informatie kan inwinnen over de regels hierover en hoe sterk hij staat, want ik ben bang dat hij dit voor het gerecht gaat doorvoeren. En ik wil helemaal niet zo tegen over elkaar komen te staan.

Graag hoor ik ook jullie gedachte hierover, want als moeder en een vertroebeld beeld over hoe mijn ex is en doet, weet ik niet meer of ik het goed zie en of het redelijk is.

bedankt
forumfossiel schreef:
02-02-2019 21:58
Die taal pikken ze wel op als ze vaker contact hebben met vader. Jullie communiceren nu toch ook volgens OPOL neen ik aan?
Vader spreekt gewoon Nederlands. Alleen die oppas dus niet.
forumfossiel schreef:
02-02-2019 21:58
Als het 12 uur vliegen is, hoe reeel is het dan om te verwachten dat kinderen een band met hun vader opbouwen als je dit niet doet? En hoe vaak ga jij nu met de kinderen daar heen? Ik snap prima dat hij graag wat meer tijd met de kinderen zou willen doorbrengen. Zou het een optie zijn als van die 2 maanden jij er ook een meegaat? Of 2x 1 maand? Aan een onafhankelijke kinderpsychologe advies vragen vind ik wel een goed idee. Maar direct nee zeggen is volgens mij meer vanuit jouw gevoel ze niet zolang te willen missen. Die taal pikken ze wel op als ze vaker contact hebben met vader. Jullie communiceren nu toch ook volgens OPOL neen ik aan?
Voor nu is er geen band, maar ook die ene maand gaat op deze leeftijd niet zoveel uitmaken, denk ik. Ik heb van alles voorgesteld hoor, hij kan hier komen, hij kan bellen, video's sturen enz enz...dat doet hij heeel heel wisselend.
Ik ga nooit met de kinderen daarheen. Tuurlijk zou ik dat kunnen doen, maar vind het ook daadwerkelijk een hele onderneming om in je eentje met twee van deze kleintjes te gaan vliegen, daarnaast heb ik daar niets meer te zoeken en probeer ik hier de toko draaiende te houden.
2x 1 maand klinkt mij beter in de oren en ja dat klopt ook dat ik het zeg omdat ik ze ga missen, maar goed, dat overleef ik wel hoor. Als het echt beter is voor mijn kinderen. Niet als het beter is voor hem.
Hij spreekt Nederlands, de oppas niet.
ik heb geen idee wat het is OPOL
Lariba schreef:
02-02-2019 22:07
Vader spreekt gewoon Nederlands. Alleen die oppas dus niet.
Dat zal het probleem niet zijn. Kinderen praten ook nog nauwelijks toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gatekeeper* schreef:
02-02-2019 22:00
Hij zei ook dat jij het hoofdverblijf zou houden en de zorg maar daar komt ie nu ook op terug dus ja. Woorden zijn maar woorden.

Eens
Lexie2018 schreef:
02-02-2019 22:00
waar staat dat? is dat ergens wetenschappelijk bewezen?
Ik heb navraag gedaan bij een kinderarts over hechting in het algemeen en ze hechten zich in ieder geval aan 1 iemand en dat ben ik en misschien nog aan een ander vast persoon in hun leven, bijvoorbeeld opa of oma. Dus ik hoop dat dat goed gaat, maar is absoluut 1 van mijn grootste angsten.
Ze hebben zich dus nu aan jou gehecht, maar die twee maanden zijn voor hen echt onoverbrugbaar lang. Dan zijn ze dus eerst hun vaste persoon kwijt als ze die kant op gaan, vervolgens hechten ze zich dan maar aan papa of oppas en dan raken ze die weer kwijt.
Lexie2018 schreef:
02-02-2019 21:53
Maar mijn vraag is dus of ik onredelijk ben.
Ik krijg er de kriebels van, maar dat komt door die paar kindontvoeringszaken die zo fors in het nieuws zijn.
In een ander land gelden andere regels. Je bent niet (meer) met vader gehuwd. Je weet niet hoe zijn leven nu is. Los van alle zeer terechte opmerkingen over hechting, komt het op mij sowieso over als een hele onzekere, ongewisse onderneming. Je bent mogelijk veels te redelijk ;-).
Hij komt zelf maar 2 maanden naar hier.

Maar niet 2 zulke kleine kinderen in hun ééntje zo'n vliegreis aandoen, 2 maanden weg van hun moeder in een land dat ze niet (meer) kennen om daar dan bij een oppas te belanden die hun taal - en zeker die van de oudste want de jongste kan nauwelijks praten - niet spreekt.

Laat hem maar proberen via sociale druk.
De meesten zullen toch écht wel hetzelfde idee hebben dat dit niet zijn beste plan ever is.

Gelijk welke rechter zal op dit moment ook uitspreken dat zulke capriolen niet in 't belang van de kinderen zijn.

Als ze wat ouder zijn, naar school gaan, ... zou ik ze eventueel wel een maand laten gaan in de zomer.

Hij heeft mee deze constructie opgezet, dan moet hij gewoon op dit moment aanvaarden wat hij onlangs (nog geen jaar geleden?) getekend heeft.
Nouschi schreef:
02-02-2019 21:59
Dat bedoel ik, wat heeft hij daar over te zeggen? Als jij het belangrijk voor de kinderen vond om ook bij hun vader te zijn had je daar toch kunnen blijven, ongeacht wat hij wilde?

Nu daar 2 maanden heen is een onzalig plan natuurlijk. Dan moet ie maar hierheen komen.
Had inderdaad gekund.
Lucifer2018 schreef:
02-02-2019 22:07
Hij heeft niets te zeggen over dat jij gaat blijven daar of niet?
nee hij heeft daar misschien niets over te zeggen, maar wilde het niet zonder overleg aanpakken. Ik ben weggegaan, we hebben het zo afgesproken maar hij wil dit nu veranderen. En hij gooit nu met de woorden dat ik zijn kinderen bij hem weg hou, wat ik echt nooit wil doen.
Dus probeer ik te kijken naar redelijke opties, zonder dat het welbevinden van mijn kinderen ten koste gaat van dit.
Wat is er voor hem voor lol aan om 2 maanden met 2 peuters opgescheept te zitten? Als ze 'n jaar of 10 zijn kunnen ze zelfstandig vliegen en hun vakanties bij hun vader doorbrengen. Met 12 uur vliegen ga ik er vanuit dat hij op 'n tropische bestemming woont?
Lariba schreef:
02-02-2019 22:10
Ze hebben zich dus nu aan jou gehecht, maar die twee maanden zijn voor hen echt onoverbrugbaar lang. Dan zijn ze dus eerst hun vaste persoon kwijt als ze die kant op gaan, vervolgens hechten ze zich dan maar aan papa of oppas en dan raken ze die weer kwijt.
maar waar staat het dat het zo is, dat het niet goed is voor jonge kinderen?
De kinderen van mijn zus trokken 3 weken weg van 1 ouder al niet...daarom werd de zomer ook in 2-2-1-1 opgesplitst.
Het is een bizar plan. Hij komt inderdaad maar hier heen.
Waarom komt hij pas over 3/4 jaar naar NL. Als het idee is om ze in NL groot te brengen kan hij toch eerder komen als hij het opgroeien van zijn kinderen niet wil missen. Kiezen of kabelen hoor.
Franky77 schreef:
02-02-2019 22:10
Ik krijg er de kriebels van, maar dat komt door die paar kindontvoeringszaken die zo fors in het nieuws zijn.
In een ander land gelden andere regels. Je bent niet (meer) met vader gehuwd. Je weet niet hoe zijn leven nu is. Los van alle zeer terechte opmerkingen over hechting, komt het op mij sowieso over als een hele onzekere, ongewisse onderneming. Je bent mogelijk veels te redelijk ;-).
Daar ben ik echt niet bang voor. Ze hebben ook beide een Nederlands paspoort. Ik weet wel hoe zijn leven eruit ziet. Hij werkt veel, is af en toe van de aardbodem verdwenen. Heeft een leuke nieuwe vriendin. De hond zit meer in een hotel dan thuis.
En ja het komt ook wel daardoor dat ik denk, wat heeft het voor zin, hij zal echt wel iets minder gaan werken, maar het over grote deel zullen ze bij de oppas zijn. Tja, waar is het goed voor???
Jullie hebben er samen voor gekozen dat de kinderen in Nederland zouden opgroeien.
Hij wil in de toekomt wel in Nederland gaan wonen. Dan hoeft het nu toch niet ten koste van de kinderen worden omgegooid.

Als hij de kinderen wil zien kan hij wel wat aanpassen of plannen vervroegen.. Vast niet ideaal maar dat is keuzes maken.

Over de vakanties zouden jullie afspraken kunnen maken.

Ik vind dat een stabiele basis voor kinderen voorop staat. Dat jullie niet meer bij elkaar zijn is iets wat gebeurd is en waar jullie afspraken over hebben gemaakt. Ik vind niet dat de kinderen daar nu zich voor moeten aanpassen. Ook al zijn ze klein.
Alleen die vliegreis al. De praktijk valt hem waarschijnlijk zwaar, maar dat hoort hij niet op jou af te reageren.

Ik zou het die kinderen niet aandoen.
Belg007 schreef:
02-02-2019 22:11
Hij komt zelf maar 2 maanden naar hier.

Maar niet 2 zulke kleine kinderen in hun ééntje zo'n vliegreis aandoen, 2 maanden weg van hun moeder in een land dat ze niet (meer) kennen om daar dan bij een oppas te belanden die hun taal - en zeker die van de oudste want de jongste kan nauwelijks praten - niet spreekt.

Laat hem maar proberen via sociale druk.
De meesten zullen toch écht wel hetzelfde idee hebben dat dit niet zijn beste plan ever is.

Gelijk welke rechter zal op dit moment ook uitspreken dat zulke capriolen niet in 't belang van de kinderen zijn.

Als ze wat ouder zijn, naar school gaan, ... zou ik ze eventueel wel een maand laten gaan in de zomer.

Hij heeft mee deze constructie opgezet, dan moet hij gewoon op dit moment aanvaarden wat hij onlangs (nog geen jaar geleden?) getekend heeft.
Hij zegt dus dat iedereen zegt dat hij daar recht op heeft. Is het zo dat elke rechter dat zou uitspreken? Hij mag hier komen, ik heb zelfs voorgesteld dat hij dan in mijn nieuwe huis mag, zodat hij een plek heeft waar alles is...
Het is inderdaad nog geen jaar geleden. En eigenlijk gaat het alleen om mijn oudste kind, want voor de andere heeft hij de ouderlijke macht niet geregeld.
Lexie2018 schreef:
02-02-2019 22:17
Daar ben ik echt niet bang voor. Ze hebben ook beide een Nederlands paspoort. Ik weet wel hoe zijn leven eruit ziet. Hij werkt veel, is af en toe van de aardbodem verdwenen. Heeft een leuke nieuwe vriendin. De hond zit meer in een hotel dan thuis.
En ja het komt ook wel daardoor dat ik denk, wat heeft het voor zin, hij zal echt wel iets minder gaan werken, maar het over grote deel zullen ze bij de oppas zijn. Tja, waar is het goed voor???
Weet die van zijn verhuisplannen?

Want straks of over 3 jaar is het van "ik kan hier niet weg, want mijn vriendin wil niet mee".
Of begint ie aan een second leg en is verhuizen met kleine kinderen te lastig.
redbulletje schreef:
02-02-2019 22:13
Wat is er voor hem voor lol aan om 2 maanden met 2 peuters opgescheept te zitten? Als ze 'n jaar of 10 zijn kunnen ze zelfstandig vliegen en hun vakanties bij hun vader doorbrengen. Met 12 uur vliegen ga ik er vanuit dat hij op 'n tropische bestemming woont?
ja god, meningen verschillen. Hij wil graag iets van zijn kinderen meekrijgen, wat ik een positieve ontwikkeling vindt.
Lexie2018 schreef:
02-02-2019 22:15
Elke kinderpsycholoog heeft kennis over hechting. Wil je het zwart op wit hebben voor je ex? Vraag een psycholoog dan om schriftelijk advies voor de situatie van jouw kinderen.

Héél misschien kan je bij ministerie van Buitenlandse Zaken nog wat do’s en don’ts krijgen. (Niet algemene telefoonnummer, maar eerst website uitpluizen tot je een afdeling hebt waar mensen zitten die je misschien verder kunnen helpen, en dan vragen om die afdeling...)
anoniem_371589 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 22:25
0.57% gewijzigd
'onwenselijk' is vooral 'ik wil ze zelf houden'.

Even een heel andere mening maar misschien is dit een enorme kans voor de kinderen.

Je schrijft nergens dat je bang bent voor ontvoering dus laten we er vanuit gaan dat dat niet zo is.

Een ander land, een andere taal, een andere cultuur... dat is een gouden kans die miljoenen kinderen niet krijgen. En jouw ex-man staat te springen om ze dat te bieden.

Ja hoor, fijn dat je ooit een plan hebt afgesproken. Goed ook dat je toen meteen een glazen bol naast je had staan zodat je alle details van de komende 15 jaar precies kon voorspellen en dat allemaal in je plan kon schrijven.
Dat had je dus niet.
En je kon geen 15 jaar vooruit kijken.
Je schreef het beste plan met de beste bedoelingen en de beste informatie die je op dat moment had.
En de wereld is sindsdien verder gegaan. En de werkelijkheid is niet een papiertje van X jaar geleden; de werkelijkheid is dat je een ex hebt die zich daadwerkelijk bekommert om de kinderen.
Je mag je handjes dichtknijpen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Lexie2018 schreef:
02-02-2019 22:21
Hij zegt dus dat iedereen zegt dat hij daar recht op heeft. Is het zo dat elke rechter dat zou uitspreken? Hij mag hier komen, ik heb zelfs voorgesteld dat hij dan in mijn nieuwe huis mag, zodat hij een plek heeft waar alles is...
Het is inderdaad nog geen jaar geleden. En eigenlijk gaat het alleen om mijn oudste kind, want voor de andere heeft hij de ouderlijke macht niet geregeld.
Geen enkele rechter haalt een kind van 1 effe 2 maanden bij de moeder vandaan voor een duistere trip naar een ver buitenland waar kind bij een oppas wordt gedumpt.

Als ze straks 6 en 7 jaar zijn wil een rechter nog wel es uitspreken dat ze in de zomer 1 à 1.5 maand naar hem moeten.

Maar écht niet op deze leeftijd, die afstand en zo'n lange tijd.

Bovendien heeft hij vorig jaar nog zelf voor akkoord getekend dat de kinderen in Nederland opgevoed worden.
Zij is degene die de kinderen heeft meegenomen, waarom is het dan onredelijk van hem om te vragen om ze ook eens in zijn omgeving te zien? Twee maanden aan een stuk vind ik ook lanng voor zulke kleine kinderen, maar ik vind wel dat ie een punt heeft dat zij de kinderen bij m weghoudt als hij ze alleen in Nederland mag bezoeken. En ja in je eentje vliegen met twee kleintjes is een onderneming, maar dan had je daar moeten blijven voor je kinderen. ( en OPOL = One parent One language dus dat ouders hun moedertaal spreken met hun kind. Ik wist niet dat hij ook Nederlands sprak .Voor jou dus niet van toepassing.)
Gatekeeper* schreef:
Waarom komt hij pas over 3/4 jaar naar NL. Als het idee is om ze in NL groot te brengen kan hij toch eerder komen als hij het opgroeien van zijn kinderen niet wil missen. Kiezen of kabelen hoor.
Omdat hij daar werkt en dat eigenlijk zijn prioriteit is. geld! Maar tuurlijk kan hij ook meer naar Nederland komen, maar dat wil hij niet. Want zijn leven is daar en hij heeft niets in Nederland ( hij vergeet even zijn dochters dan ;-) )
Lexie2018 schreef:
Nu klinkt het net of we jóu hier nog van moeten overtuigen. Maar ik neem aan dat je een bron zoekt om aan hem te laten lezen?
Voor zulke jonge kinderen krijg je binnen Nederland nog niet eens een co-ouderschap. In mijn omgeving zie ik eigenlijk altijd dat die kleintjes bij één van de ouders wonen en hooguit een nachtje bij de ander gaan logeren. Pas als ze meer besef van tijd hebben kun je dit wat gelijker verdelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven