Carnaval festival is Racisme

30-01-2019 12:20 239 berichten
https://www.ad.nl/binnenland/van-racism ... ~addfb029/

En: losssss :proud:
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
31-01-2019 12:59
Dan moet je toch even te rade gaan bij je landgenoten op de eilanden.
Toch mooi om je reactie te zien: ik ken het niet, ik snap het niet, dus ik lig er niet wakker van. Het gaat hier nota bene om (blanke) autochtone Nederlanders die zich groen en geel ergeren aan het woord makamba! Geen wonder dat we het nooit eens zullen worden in dit soort discussies. Als je je 'eigen volk' al niet wil begrijpen..

Waarom zou ik wakker moeten liggen van een woord dat ik NIET ken, en nog NOOIT van heb gehoord? Vroeger kon je caramac-chocolade kopen. Zo lekker. Maar makamba? nee Dat ken ik niet. En hoef ik niet te kennen.

Omdat iemand in Suriname het een scheldwoord vind ? Hoe kan ik dat weten als ik er nog nooit van heb gehoord? Ik ken echt helemaal niemand in Suriname of in Nederland die zich groen of geel ergert aan een onbekend woord.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
31-01-2019 13:17
Geen idee waar je hier op inhaakt. Ik discussieer met wat mensen die maar niet willen geloven dat ook blanke Nederlanders discriminatie roepen om het minste geringste. Puur als reactie op het verongelijkte: 'wij zeuren toch ook niet om stereotype klompen'

Ooooo....... daarom wil je dat ik me erger over een woord dat ik niet ken en dat ik werkelijk nog nooit heb gehoord?


ps. Natuurlijk roepen blanken ook het woord discriminatie als discriminatie aan de orde is. Een heel duidelijk voorbeeld is het topic over het boek 'white privilege'. Dat boek, ( @( ) bbbrrrr er zijn zelfs columns over dat foute boek geschreven, maar volgens mij is er geen eis geweest om het boek te verbieden of aan te passen.
missie_m wijzigde dit bericht op 01-02-2019 08:41
Reden: ps toegevoegd
26.31% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Heeft niemand door dat dit fake news is? Van de 275 poppen worden er 100 veranderd. Dat zijn echt niet alleen “racistische” poppen maar gewoon poppen die ze niet meer leuk vinden.
Murrmurr schreef:
31-01-2019 09:34
Mijn volgende topic wordt: Zwarte Piet is Rape Culture
O, ik dacht ‘zomercarnaval volgend jaar EO Jongerendag’.
:-D
M-Katwijk schreef:
01-02-2019 01:04
Heeft niemand door dat dit fake news is? Van de 275 poppen worden er 100 veranderd. Dat zijn echt niet alleen “racistische” poppen maar gewoon poppen die ze niet meer leuk vinden.
Natuurlijk wel maar een groepje wil gewoon graag een maatschappelijke discussie erachter zoeken.
Alle reacties Link kopieren
M-Katwijk schreef:
01-02-2019 01:04
Heeft niemand door dat dit fake news is? Van de 275 poppen worden er 100 veranderd. Dat zijn echt niet alleen “racistische” poppen maar gewoon poppen die ze niet meer leuk vinden.
Dit is geen fake news. Zoals het in het artikel staat tenminste niet. Alleen gaan mensen er op social media mee aan de haal en lijkt het een heel ander verhaal te worden.
Het is een non topic op zijn minst. Alleen wanneer je erg in de problemen zit, ga je je bezighouden met de kleur van de broekspijp van een Efteling poppetje.
missie_m schreef:
31-01-2019 23:27
Waarom zou ik wakker moeten liggen van een woord dat ik NIET ken, en nog NOOIT van heb gehoord? Vroeger kon je caramac-chocolade kopen. Zo lekker. Maar makamba? nee Dat ken ik niet. En hoef ik niet te kennen.

Omdat iemand in Suriname het een scheldwoord vind ? Hoe kan ik dat weten als ik er nog nooit van heb gehoord? Ik ken echt helemaal niemand in Suriname of in Nederland die zich groen of geel ergert aan een onbekend woord.

Jij hoeft er niet wakker van te liggen. Niemand heeft jou gevraagd om er wakker van te liggen. Je hoeft het alleen maar te begrijpen dat jouw bloedeigen blanke landgenoten er wakker van liggen.

Maar zelfs dat is, zoals gezegd en bewezen, teveel gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
31-01-2019 09:04
ik voel mij ook zeer gekwetst door vrouwen in Nederland met hoofddoeken, boerka's en meer van dit fraais.
Ik voel mij gekwetst in mijn vrouw zijn.
Ik las dat Nike schoenen van de markt haalt omdat een Moslima Allah in de zool las.
Misschien al die hoofddoeken eens uit het straatbeeld om ook maar rekening te houden met mijn gekwetste gevoelens.

Ik dacht eerst dat het een grap was wat je schreef.

Moslima klaagt over nieuwe Nike-schoen vanwege godslastering https://panorama.nl/nieuws/buitenland/n ... slastering

Nike in verlegenheid door protest tegen sportschoen https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... portschoen
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
31-01-2019 09:04
Rape culture :rofl: Dat vind ik nou belachelijk

;-) En jij dacht dat dat van Doornroosje een grap was?


Moeder wil verbod op Doornroosje https://www.telegraaf.nl/t/1327267/ via @telegraaf

Maakt de prins uit 'Doornroosje' zich schuldig aan seksueel misbruik? https://nos.nl/l/t/2204247 via @NOS

Britse moeder beschuldigt prins Doornroosje van seksueel misbruik: 'Sprookje niet meer voorlezen' https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... k-sprookje
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
01-02-2019 09:42
Jij hoeft er niet wakker van te liggen. Niemand heeft jou gevraagd om er wakker van te liggen. Je hoeft het alleen maar te begrijpen dat jouw bloedeigen blanke landgenoten er wakker van liggen.

Maar zelfs dat is, zoals gezegd en bewezen, teveel gevraagd.

.....'bloedeigen' landgenoten in Suriname nog wel? Ik ken daar niemand, ik ken niemand die zich er aan ergert, ik heb daar geen broer of zus wonen, ook geen tante of oom, ik hoef daar helemaal NIKS, en ik kende tot gisteren het woord niet eens. In Suriname hebben ze vast andere dingen aan hun hoofd waar ze zich druk over kunnen maken.

:sherlock:
missie_m schreef:
31-01-2019 23:36
Ooooo....... daarom wil je dat ik me erger over een woord dat ik niet ken en dat ik werkelijk nog nooit heb gehoord?


ps. Natuurlijk roepen blanken ook het woord discriminatie als discriminatie aan de orde is. Een heel duidelijk voorbeeld is het topic over het boek 'white privilege'. Dat boek, ( @( ) bbbrrrr er zijn zelfs columns over dat foute boek geschreven, maar volgens mij is er geen eis geweest om het boek te verbieden of aan te passen.
LOEP ME MAAR aub.
Je blijft m'n stelling bewijzen, dank je :)
Het leuke is wel dat de identity freaks natuurlijk vroeg of laat vastlopen in hun hoofd.

James Bond moet zwart worden, maar aan de andere kant is Bond een stereotype van een foute man. Rokkenjager, alcoholist, gewelddadig, noem maar op.

Het blijft lachen met ze.
Alle reacties Link kopieren
dit staat op facebook...


Beste Efteling,

Ik las het heugdelijke nieuws dat jullie eindelijk Carnaval Festival hebben aangepast. Eindelijk is het Afrikaanse thema aangepast en hebben de poppen in dat gebied geen kroeshaar meer. Want eerlijk is eerlijk, wie heeft er ooit een Afrikaan met kroeshaar gezien?

Omdat dit pas een klein stapje op weg is naar een pretpark voor iedereen verzoek ik u om ook het volgende aan te passen:

Maak van de zeven Dwergen gewoon 7 volwassenen die langer zijn dan het gemiddelde. Laten we snel stoppen met het negatieve beeld dat jullie linken met de dwergen aan kleine mensen. Zorg er voor dat Sneeuwwitje een transgender persoon wordt. Dit is overigens geen vereiste, Sneeuwwitje mag uiteraard ook een man worden of vrouw blijven.

Het sprookje van de wolf en zeven geitjes is echt niet meer van deze tijd. De wolf mag de geitjes niet meer opeten. In de tijdsgeest van nu is het beter dat de geitjes de wolf uitnodigen waarna ze met zijn allen een heerlijk veganistische maaltijd nuttigen. Natuurlijk schuift ook Roodkapje aan, die wij dan weer liever zien als regenboogkapje, om de homogemeenschap tegemoet te komen.

Stop gelijk met de fakir. Alsof iedere Arabier op een tapijt vliegt. Natuurlijk niet. Mocht u het toch zo laten dan gelieve de fakir een bomgordel omdoen. Mogelijk ziet u dan in hoe kwetsend het is om een fakir op een vliegend tapijt af te beelden.

In het sprookje de waterlelies zijn alle elfjes een vrouw. Ja dag hoor, mannen kunnen net zo goed een elfje zijn. Om niet alle vrouwen als elfje uit te bannen stellen wij voor om 2 elfjes als man weg te zetten en 1 elfje als travestiet. Wat zullen de kinderen die er naar kijken superblij zijn.

Holle Bolle Gijs moet voortaan dun in het park neergezet worden. Uiteraard met een bordje er bij waarop staat: Dankzij een zeer gezond milieubewust topdieet voor elkaar gekregen’.

Dat eten stoppen we overigens niet meer in de mond van Holle Bolle Gijs, die we Mooie Slanke Gijs gaan noemen. Het eten stoppen we voortaan in de biologisch afbreekbare niet-plastic tas die Mooie Slanke Gijs vast heeft waarna Mooie Slanke Gijs zegt: ‘Papier hier… dank u wel voor het redden van onze aarde’.

Wist u trouwens dat de stoomtrein die jullie gebruiken zeer milieuverontreinigend is. Haal snel die trein weg en maak er trapfietsen van zodat iedereen gezond het gehele park door kan fietsen. Dit doen we wel op een rails die door de wrijving van de fietsen supergroene energie opwekken.

Als u bovenstaand alvast aanpast dan is de Efteling al een stuk verder op weg naar een pretpark voor iedereen. Uiteraard komen wij met meer eisen omdat er nog veel meer veranderd moet worden in het park. Aangezien iedereen tegenwoordig op iedere niet onderbouwde eis ingaat gaan wij dat vast voor elkaar krijgen.

Met vriendelijke groet,

De vereniging der Deugdmensen
7
Wat zijn sommigen toch geobsedeerd door sprookjes, negers en negersprookjes! Alsof ze hun kindertijd uit de jaren 60 niet ontgroeid zijn.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
01-02-2019 15:36
Wat zijn sommigen toch geobsedeerd door sprookjes, negers en negersprookjes! Alsof ze hun kindertijd uit de jaren 60 niet ontgroeid zijn.
Inderdaad.

Britse moeder beschuldigt prins Doornroosje van seksueel misbruik: 'Sprookje niet meer voorlezen' https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... k-sprookje

Geen cowboyfeestjes meer in TivoliVredenburg na racismebeschuldigingen https://nos.nl/l/t/2218965 via @NOS

Activisten blij met schrappen indianenfeest: 'Deze verkleedcultuur is eindig' https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... uur-eindig
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
01-02-2019 11:41
Je blijft m'n stelling bewijzen, dank je :)
(O) (O)
Alle mensen zijn gelijk ongeacht geloof of kleur. WAAROM ben je zo ijverig om witte en donkere mensen steeds apart te plaatsen/behandelen? Waarom moet ik me druk maken over witte mensen die zich ergeren over een Surinaams woord in Suriname terwijl ik er nog nooit van gehoord heb?
Ik noemde je een voorbeeld dat ook blanken het woord discriminatie noemen als discriminatie aan de orde is. En dat is er zeker. Bijvoorbeeld over het boek met de titel 'hallo witte mensen'. Er is veel over dat boek geschreven, ook op dit forum, maar dan zijn er nog geen eisen en dreigementen om het boek te verbieden.


Het zwarte privilege van Anousha Nzume https://www.trouw.nl/home/het-zwarte-pr ... ~a70c0604/ via @trouw

Elma Drayer: Hallo witte mensen is te zeer product uit het giffabriekje 'identiteitspolitiek' https://www.volkskrant.nl/ts-bc740e87 via @volkskrant

2007: https://youtu.be/Bzz9tM2qFgc Sylvana Simons: Citaat: Mijn huidskleur heeft vooral in mijn voordeel gewerkt.


Sylvana Simons heeft compassie met witte mensen – Mediacourant.nl
https://www.mediacourant.nl/2018/.../sy ... witte-mens...
3 dec. 2018 - Medelijden vindt ze een groot woord, maar Sylvana Simons heeft wel compassie met witte mensen. Dat zegt de opiniediva in de rubriek Taxi ...
Geplaatst op Mon 03 Dec 2018 om 9:45:......Witte mensen zijn ietwat kleingeestig, meent Simons. “Ik heb veel geleerd over witte mensen. Ik heb veel geleerd over wat ik soms ook wel… Medelijden is een groot woord, maar soms denk ik: jeetje,.............
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
01-02-2019 16:35

Ik noemde je een voorbeeld dat ook blanken het woord discriminatie noemen als discriminatie aan de orde is. En dat is er zeker. Bijvoorbeeld over het boek met de titel 'hallo witte mensen'. Er is veel over dat boek geschreven, ook op dit forum, maar dan zijn er nog geen eisen en dreigementen om het boek te verbieden.
Kijk, je geeft toe dat er sprake is van discriminatie in deze discussie. Dat is een mooi begin.

Nu het antwoord op de vraag waarom de Nederlandse identiteit zo verbonden lijkt met het hebben van een negerkarikatuur, zij het Zwarte Piet of Mr. Cannibale!
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
01-02-2019 16:04
Inderdaad.

Britse moeder beschuldigt prins Doornroosje van seksueel misbruik: 'Sprookje niet meer voorlezen' https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... k-sprookje

Geen cowboyfeestjes meer in TivoliVredenburg na racismebeschuldigingen https://nos.nl/l/t/2218965 via @NOS

Activisten blij met schrappen indianenfeest: 'Deze verkleedcultuur is eindig' https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... uur-eindig

Heb je weleens de echte originele Grimm Sprookjes gelezen.
Dat is gewoon dood en verderf hoor, geen romantiek en gewoon verkrachting, ook dat.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
03-02-2019 10:36
Kijk, je geeft toe dat er sprake is van discriminatie in deze discussie. Dat is een mooi begin.

Nu het antwoord op de vraag waarom de Nederlandse identiteit zo verbonden lijkt met het hebben van een negerkarikatuur, zij het Zwarte Piet of Mr. Cannibale!
Hoe relevant is deze discussie, iedereen weer over de zeik, maar de Efteling heeft het veranderd en daarmee is het eigenlijk ook klaar.
Jeugdsentiment prima, maar het is 2019 niet 1969 en dat gaat het ook niet meer worden. De mensen die er aan vasthouden en er het hardst schreeuwen zijn in de minderheid.

Dit is een beetje de kiloknalleremotie.
Dieren zijn zielig maar het vlees moet goedkoop zijn. De efteling pakt onze cultuur zijn maar de efteling is eigenlijk ondanks alles nog steeds cultuur en nog steeds leuk.

Kortom al die boze mensen die gaan gewoon nog naar de efteling en die kleine woeste(niet boze maar woeste) minderheid gaat niet langer, maar geen hond die ze mist. De rest geeft gewoon nog steeds idioot veel geld uit, om maar een half uur in de rij te staan voor een attractie van een paar minuten.


#wij het volk zijn boos en praten voor en namens het volk, maar het volk identificeert zich niet met de mensen die namens het volk praten.
Kortom next, lekker onbelangrijk ,heerlijke eerste wereld issues.
kadanz schreef:
03-02-2019 10:36
Kijk, je geeft toe dat er sprake is van discriminatie in deze discussie. Dat is een mooi begin.

Nu het antwoord op de vraag waarom de Nederlandse identiteit zo verbonden lijkt met het hebben van een negerkarikatuur, zij het Zwarte Piet of Mr. Cannibale!
Ik heb je hier in een ander topic ook al op aangesproken, je discrimineert zelf ook als een malle.

Ik ben een Nederlander, dus ben ik verbonden aan de negerkarikatuur.

Van mij mag Zwarte Piet prima een ander uiterlijk krijgen. Maar wanneer je tot het punt gaat om malle attracties als racistisch weg te zetten dan ga ik me achter mijn oor krabben over of de ontvanger van de boodschap er wel neutraal naar kijkt.

Nog nooit van mijn leven dat ik een bestaande menselijke identiteit aan Monsieur Cannibale heb toegewezen trouwens.
En de Monsieur Cannibale dan met zijn liedje, ik ben blij dat mijn kinderen nog amper Frans spreken. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
03-02-2019 10:36
Kijk, je geeft toe dat er sprake is van discriminatie in deze discussie. Dat is een mooi begin.

Nu het antwoord op de vraag waarom de Nederlandse identiteit zo verbonden lijkt met het hebben van een negerkarikatuur, zij het Zwarte Piet of Mr. Cannibale!

Ik denk dat jij een heeeeeeel lang begin hebt gemist. Als voorbeeld noem ik nóg maar een keer het topic over bv het boek van Anousha Nzume. Diegene die het willen laten lijken dat ze zo tegen discriminatie zijn hebben zelf genoeg aan zich zelf en doen het 'roepen' vooral voor eigen gewin.

Nu wil je een antwoord op de vraag waarom de Nederlandse identiteit zo verbonden is met het hebben van een 'negerkarikatuur'? Pardon? Het kinderfeest is gebaseerd op Sinterklaas, geboren in Myra, op zijn 19-de werd hij tot priester gewijd, en werd later bisschop, hij was geliefd bij de bevolking, hij beschermde het volk tegen demonen, en zelfs na zijn dood zou hij .....effe wikipedia-en:


maar ook na zijn dood zou hij verder voor zijn mensen hebben gezorgd. Zo zou hij tijdens hongersnoden schepen hebben behoed voor de ondergang

De naastenliefde van Sint-Nicolaas
Deze legende stamt uit de vita van Michael de Archimandriet en vertelt het verhaal van een arme man, die drie dochters had. In die dagen werd van de vader verwacht, dat hij de toekomstige echtgenoot iets van waarde aanbood: een bruidsschat. Hoe hoger de bruidsschat, des te groter de kans dat een jonge vrouw een goede echtgenoot zou vinden. Zonder bruidsschat was het waarschijnlijk dat de vrouw nooit zou trouwen. Vanwege de armoede van de man waren zijn dochters gedoemd als slaven te worden verkocht. Echter, op drie verschillende gelegenheden verscheen een buidel met goud in het huis, een volwaardige bruidsschat. Van de geldbuidels, die door een open raam werden gegooid, wordt gezegd dat ze in de schoenen terechtkwamen die voor de haard stonden te drogen. Soms zijn de geldbuidels weergegeven dan wel geïnterpreteerd als sinaasappels of mandarijnen, hetgeen kan verklaren waarom de Sint uit Spanje komt. Dit verhaal verklaart ook het strooigoed en het zetten van de schoen. Drie zakjes met goud staan symbool voor Sint Nicolaas. Ook de munten van chocolade die vaak deel uitmaken van het strooigoed gaan op dit verhaal terug

etc.etc.etc.

Dat Sinterklaas zijn hulptroepen had vond ik nooit vreemd. Dat die donkergekleurd waren vond ik nooit een probleem. (Als we donkergekleurde mensen zouden weigeren in zo'n mooi verhaal was het wel een probleem) Dat ze bonte Spaanse kleding droegen, met een veer op hun muts, en een bonte pofbroek, en een deftige witte kraag vond ik mooi, en was kenmerkend voor de personage die bij de man met lange grijze baard en rode mijter hoorde. Net zoals Roodkapje in sprookjesboeken altijd een roodkapje draagt en een mandje met lekkere koekjes voor oma. Ik zie Piet niet als slaaf, ik zie Piet niet als een neger, het zwart van de schoorsteen werd flink aangedikt zodat kinderen niet zagen dat het eigenlijk ome Henk of boer Sjra was.

Mister Cannibale en HollebolleGijs in de Efteling. Wie denkt zich te herkennen in deze fantasie en sprookjeswereld?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
03-02-2019 14:15
Ik heb je hier in een ander topic ook al op aangesproken, je discrimineert zelf ook als een malle.

Ik ben een Nederlander, dus ben ik verbonden aan de negerkarikatuur.

Van mij mag Zwarte Piet prima een ander uiterlijk krijgen. Maar wanneer je tot het punt gaat om malle attracties als racistisch weg te zetten dan ga ik me achter mijn oor krabben over of de ontvanger van de boodschap er wel neutraal naar kijkt.

Nog nooit van mijn leven dat ik een bestaande menselijke identiteit aan Monsieur Cannibale heb toegewezen trouwens.

Helemaal eens.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
03-02-2019 13:59
Heb je weleens de echte originele Grimm Sprookjes gelezen.
Dat is gewoon dood en verderf hoor, geen romantiek en gewoon verkrachting, ook dat.

Nee geen originele Grimm, volgens mij meer voor volwassenen die van horror houden. Gewone sprookjesboeken wel. Hans en Grietje vind ik inderdaad een heel akelig sprookje.

Mijn kinderen waren gek op Dikkie Dik, de Freggels, de smurfen, de snorkels en Alfred Judocus Kwak.
Als je nu gaat zeggen dat Dikkie Dik afgeschaft moet worden vanwege....?? zijn oranje kleur of zijn gewicht, dan wijst het topje van mijn wijsvinger naar de zelfde plek op mijn voorhoofd als ik deed bij het 'gedreig' over de personages in de Efteling.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven