Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
03-02-2019 00:39
Ik herken het wel. Dat we allebei uit het werk thuis komen met brood of melk. Niet dat er dan een man overboord is, dat extra brood gaat gewoon in de vriezer.
Maar is er dan geen wekelijkse verdeling van wie het brood koopt? Ik herken dat echt niet. Ik haal brood op dinsdag als ik vrij ben. En op zaterdag gaan we weer, soms ik, soms man. Maar dat overleggen we dan: ga jij even?
Hier dus wekelijks eigenlijk wel hetzelfde ritme qua boodschappen doen. Man weet dat ik het doe en zal niet zonder overleg ineens boodschappen doen. Hij vraagt het wel eens hoor: moet ik anders na het werk even boodschappen doen? Maar vraagt dan alsnog wel wat hij moet halen. Geen probleem, normaal gesproken is boodschappen doen/menu bedenken ook mijn ding.
Andersom schreef:
03-02-2019 15:08
Al dat overleggen kost ook tijd en inspanning. Ik ga thuis over de boodschappen. Dus ik ga niet tegen mij man zeggen dat ik nu even X ga halen. Als hij het dan ook haalt omdat dat ineens in hem op komt, dan hebben we het maar dubbel. Ook goed!
Tjezus, wat een tijd en inspanning, om gewoon even samen af te spreken wie wat doet. Pfff.,, echt uitputtend om in de ochtend even in een halve minuut te zeggen "ik ga na het werk even langs de supermarkt, heb jij nog iets in gedachten wat ik mee moet nemen?". Alsof ál dat overleggen úren per dag kost, en bovenmenselijke inspanning...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
03-02-2019 18:09
Tjezus, wat een tijd en inspanning, om gewoon even samen af te spreken wie wat doet. Pfff.,, echt uitputtend om in de ochtend even in een halve minuut te zeggen "ik ga na het werk even langs de supermarkt, heb jij nog iets in gedachten wat ik mee moet nemen?". Alsof ál dat overleggen úren per dag kost, en bovenmenselijke inspanning...

Nee dat kost ook geen tijd. Maar stel: ik loop in de stad/winkelcentrum en zie iets dat we nodig hebben/kunnen gebruiken. Dan neem ik dat mee, ga ik niet eerst bellen. Het overkomt ons dan dat man precies dat ook mee neemt.

En dat komt dan weer doordat we onafhankelijk van elkaar in het winkelcentrum komen. En dat kwam dan weer doordat we bijvoorbeeld een kind daar ergens moesten afleveren.

Of gewoon een keer een verrassing. Man haalt vijf gebakjes, zomaar omdat het kan en ik haal een taart.
Andersom schreef:
03-02-2019 18:24
Nee dat kost ook geen tijd. Maar stel: ik loop in de stad/winkelcentrum en zie iets dat we nodig hebben/kunnen gebruiken. Dan neem ik dat mee, ga ik niet eerst bellen. Het overkomt ons dan dat man precies dat ook mee neemt.

En dat komt dan weer doordat we onafhankelijk van elkaar in het winkelcentrum komen. En dat kwam dan weer doordat we bijvoorbeeld een kind daar ergens moesten afleveren.

Of gewoon een keer een verrassing. Man haalt vijf gebakjes, zomaar omdat het kan en ik haal een taart.
Wat is het probleem? In die incidentele gevallen dat jullie écht allebei op hetzelfde moment op dezelfde gedachte komen, is het toch gewoon lachen als je thuiskomt? En dan schuif je die taart in de koelkast, eet de gebakjes op en is het morgen nog een keer feest bij de koffie.
pejeka schreef:
03-02-2019 18:30
Wat is het probleem? In die incidentele gevallen dat jullie écht allebei op hetzelfde moment op dezelfde gedachte komen, is het toch gewoon lachen als je thuiskomt? En dan schuif je die taart in de koelkast, eet de gebakjes op en is het morgen nog een keer feest bij de koffie.

Ik zeg ook nergens dat het een probleem is, iemand vroeg of het herkenbaar was. En ja dat is het.
frettie schreef:
31-01-2019 18:01
Florence, dus hij doet meer praktische zaken en jij meer regel zaken? Dat vind ik nog wel een nuttige tip. Ik heb zoiets wel eens voorgesteld en toen vond hij het lastig. Want veel vd regelzaken zijn onzichtbaar.
Waarom maak je deze dan niet zichtbaar?
Gewoon om de tafel en opschrijven wie wat doet en ook rekening houdend met iemands voorkeuren. Mogelijk komt je man zelfs met dingen aanzetten waar jij niet aan gedacht heb. Ik weet bijv. dat veel mannen "de auto regelen". Dus wegbrengen naar APK, banden lucht bijvullen, vloeistoffen bijvullen, lampjes verwisselen, zekeringen verwisselen, etc. en dat veel vrouwen dat niet merken. Of klussen in en om huis doen waar de partners eigenlijk weinig 'zien', maar wat wel gedaan moet worden.

Dus maak inzichtelijk wie de vakantie organiseert/plant/regelt.
Opvang voor de kinderen
Verjaardagsfeestjes organiseert binnen het gezin
sociale contacten onderhouden, belletjes, kaartjes, inkopen doen voor jarige familie
aanspreekpersoon is voor school en dat soort regelzaken doorgeeft
de hypotheek/belasting/gemeentelijke lasten/bankzaken/verzekeringen afhandelt
wie gaat met de kinderen naar de kapper en doet de kleding/schoenen inkoperij
wie regelt clubjes en lidmaatschappen en zorgt dat bieb boeken weer op tijd terug komen

Maar dus óók
wie plakt de fietsbanden, houdt de tuin bij, regelt de auto('s), belt de dakdekker bij een lek en fixt het internet of de tv als er storing js. Dat zijn vaak dingen die door mannen gedaan worden en ik geloof ook vaak zonder daar een woord aan vuil te maken.

Pas als je dit soort dingen met elkaar hebt doorgesproken krijg je een (beter) beeld van elkaars bezigheden en kun je constateren of de zaken werkelijk zo scheef verdeeld zijn.
diyer schreef:
03-02-2019 18:40
Waarom maak je deze dan niet zichtbaar?
Gewoon om de tafel en opschrijven wie wat doet en ook rekening houdend met iemands voorkeuren. Mogelijk komt je man zelfs met dingen aanzetten waar jij niet aan gedacht heb. Ik weet bijv. dat veel mannen "de auto regelen". Dus wegbrengen naar APK, banden lucht bijvullen, vloeistoffen bijvullen, lampjes verwisselen, zekeringen verwisselen, etc. en dat veel vrouwen dat niet merken. Of klussen in en om huis doen waar de partners eigenlijk weinig 'zien', maar wat wel gedaan moet worden.

Dus maak inzichtelijk wie de vakantie organiseert/plant/regelt.
Opvang voor de kinderen
Verjaardagsfeestjes organiseert binnen het gezin
sociale contacten onderhouden, belletjes, kaartjes, inkopen doen voor jarige familie
aanspreekpersoon is voor school en dat soort regelzaken doorgeeft
de hypotheek/belasting/gemeentelijke lasten/bankzaken/verzekeringen afhandelt
wie gaat met de kinderen naar de kapper en doet de kleding/schoenen inkoperij
wie regelt clubjes en lidmaatschappen en zorgt dat bieb boeken weer op tijd terug komen

Maar dus óók
wie plakt de fietsbanden, houdt de tuin bij, regelt de auto('s), belt de dakdekker bij een lek en fixt het internet of de tv als er storing js. Dat zijn vaak dingen die door mannen gedaan worden en ik geloof ook vaak zonder daar een woord aan vuil te maken.

Pas als je dit soort dingen met elkaar hebt doorgesproken krijg je een (beter) beeld van elkaars bezigheden en kun je constateren of de zaken werkelijk zo scheef verdeeld zijn.
Dat willen heel veel vrouwen helemaal niet weten, want die wentelen zich liever in de rol van overbelaste persoon die jawel 24 hele uren per week werkt en daarnaast zomaar nog een keer de ramen zeemt en (oh inspanning) de wasmachine aanzet.
Hebben diyer en pejeka nu net een vierde shift ontdekt? o_o
pejeka schreef:
03-02-2019 18:48
Dat willen heel veel vrouwen helemaal niet weten, want die wentelen zich liever in de rol van overbelaste persoon die jawel 24 hele uren per week werkt en daarnaast zomaar nog een keer de ramen zeemt en (oh inspanning) de wasmachine aanzet.
Ik werk 36 uur per week en neem nagenoeg al de praktische zaken op me, ook de genoemde zaken als loodgieter bellen, kijken wanneer apk keuring nodig is etc. dus minder generaliseren zou fijn zijn.

We hebben nu afgesproken dat we een paar weken lang op zondagavond bijhouden wat er gedaan wordt, en moet worden, en vooral geregeld, om een beter beeld te creëeren. Zaak voor mij om alles zo compleet mogelijk ik te schrijven dus.
frettie schreef:
03-02-2019 19:51
Ik werk 36 uur per week en neem nagenoeg al de praktische zaken op me, ook de genoemde zaken als loodgieter bellen, kijken wanneer apk keuring nodig is etc. dus minder generaliseren zou fijn zijn.

We hebben nu afgesproken dat we een paar weken lang op zondagavond bijhouden wat er gedaan wordt, en moet worden, en vooral geregeld, om een beter beeld te creëeren. Zaak voor mij om alles zo compleet mogelijk ik te schrijven dus.
Complimenten, maar het aantal vrouwen dat minder dan 25 uur per week werkt, is nog steeds in de meerderheid, en dan doen alsof ze een hele taak en carrière mee te slepen hebben en klagen over het feit dat hun man, die 40 uur per week werkt, niet "genoeg" in het huishouden doet.
Gut, zo'n lijst zou hier gauw klaar zijn, omdat ik bijna alles doe. Huishouden, tuin, onderhoud fietsen, gordijnrails ophangen, administratie, derde shift, you name it. Oh en vergeet het vuilnis niet. Ik werk 24 uur.

Enige dat man doet is 3x per week kinderen naar school brengen inclusief broodtrommels, en boodschappen (voor 5 dagen, waarbij hij zelf bedenkt of er wc-papier nodig is!) en koken (op 3 dagen). En de afwas als die er nog staat op het moment dat hij aan het avondeten begint. Hij werkt 32 uur.
frettie schreef:
03-02-2019 19:51

Ik denk dat dat niet veel zin heeft. Want jij gaat nu alles miniscuul bijhouden en jouw man mogelijk niet. Hij onthoudt de helft en als je hem ernaar vraagt over 4 weken, weet hij uit zijn hoofd misschien nog een paar dingen. En dan kom jij aan met je schriftje waar alles netjes in bijgehouden is.

Waarom gaan jullie niet gewoon meteen samen om tafel en opschrijven wat er allemaal komt kijken bij het leven, huis en gezin? En maak je daar gewoon goede afspraken over? Wat wil je bewijzen? Als je met terugwerkende kracht nog erkenning wil, wees dan straight forward en vraag erom en leg uit waarom. Daarna zand erover en nieuwe duidelijke afspraken maken.
tulpje21 schreef:
03-02-2019 17:56
Maar is er dan geen wekelijkse verdeling van wie het brood koopt? Ik herken dat echt niet. Ik haal brood op dinsdag als ik vrij ben. En op zaterdag gaan we weer, soms ik, soms man. Maar dat overleggen we dan: ga jij even?
Hier dus wekelijks eigenlijk wel hetzelfde ritme qua boodschappen doen. Man weet dat ik het doe en zal niet zonder overleg ineens boodschappen doen. Hij vraagt het wel eens hoor: moet ik anders na het werk even boodschappen doen? Maar vraagt dan alsnog wel wat hij moet halen. Geen probleem, normaal gesproken is boodschappen doen/menu bedenken ook mijn ding.
Nee, is er niet. Maar het is hier ook echt geen groot probleem dat er een halfje bruin in de vriezer ligt. Wel handig eigenlijk.
Grotere problemen ontstaande als we beiden vertrouwen op de gezamenlijke agenda en die blijkt al een week niet gesynchroniseerd te zijn.
nootboek schreef:
03-02-2019 14:48
Dan snap ik wel dat je het druk hebt. Is toch enorme tijdverspilling om allebei naar de winkel te gaan. Je had ondertussen ook iets andrrs nuttigs kunnen doen als er beter gecomminiceerd/verdeeld was.
Ik had het druk toen man die halfjes brood nou nooit eens haalde. Ik vind het tegenwoordig een verademing in tegenstelling tot een jaar geleden.
Wat een stereotyperingen lees ik weer.
Een halfje bruin extra? Als wij per ongeluk allebei brood halen hebben we 4 à 6 broden in huis :P . Komt wel op trouwens met 3 pubers.
pejeka schreef:
03-02-2019 19:54
Complimenten, maar het aantal vrouwen dat minder dan 25 uur per week werkt, is nog steeds in de meerderheid, en dan doen alsof ze een hele taak en carrière mee te slepen hebben en klagen over het feit dat hun man, die 40 uur per week werkt, niet "genoeg" in het huishouden doet.
Als 1 vd partners niet werkt, dan is het logisch dat die veruit het meeste thuis doet.
Werkt de 1 echter 25 uur, dan zou niet ook nog het hele huishouden en aanverwante taken diens taak moeten zijn.
diyer schreef:
03-02-2019 20:45
Ik denk dat dat niet veel zin heeft. Want jij gaat nu alles miniscuul bijhouden en jouw man mogelijk niet. Hij onthoudt de helft en als je hem ernaar vraagt over 4 weken, weet hij uit zijn hoofd misschien nog een paar dingen. En dan kom jij aan met je schriftje waar alles netjes in bijgehouden is.

Waarom gaan jullie niet gewoon meteen samen om tafel en opschrijven wat er allemaal komt kijken bij het leven, huis en gezin? En maak je daar gewoon goede afspraken over? Wat wil je bewijzen? Als je met terugwerkende kracht nog erkenning wil, wees dan straight forward en vraag erom en leg uit waarom. Daarna zand erover en nieuwe duidelijke afspraken maken.
We gaan iedere week om de tafel voorlopig omdat niet iedere week er hetzelfde uit ziet. En als dat overzicht er bij allebei enigszins in gelijke mate is kunnen we ook afspraken maken. Niet om bewijs of erkenning of wat dan ook, dat zeg ik ook helemaal niet.
frettie schreef:
03-02-2019 21:05
We gaan iedere week om de tafel voorlopig omdat niet iedere week er hetzelfde uit ziet. En als dat overzicht er bij allebei enigszins in gelijke mate is kunnen we ook afspraken maken. Niet om bewijs of erkenning of wat dan ook, dat zeg ik ook helemaal niet.

Dat dus!

Je moet eerst inzichtelijk hebben wat ieder doet. En dat kan inderdaad door op te schrijven wat je doet.

En wat iemand hierboven ook al schreef, vaak doet de man de auto, de fietsen, de wifi, het vuilnis etc. En dat is vaak minder zichtbaar, dan koken of de vaat doen.

En overzicht maken helpt heel goed om inzicht te krijgen. Bij ons bleek ons hele huishouden (breedste zin van het woord) 30 uur in beslag te nemen. Met dat overzicht in de hand hebben we wat taken van mij naar man overgeheveld.

Die verdeling is niet onwrikbaar, de meeste taken kunnen we allebei, en doen we zo het uitkomt ook allebei.
Wat kopen veel mensen brood bij de bakker hier :proud:
COtweepuntnul schreef:
03-02-2019 21:35
Ja, dat valt mij ook op.
COtweepuntnul schreef:
03-02-2019 21:35
Valt mij ook op! Als je de hele week thuis zit kun je ook prima zelf brood bakken.
Stampertje12 schreef:
03-02-2019 21:38
Valt mij ook op! Als je de hele week thuis zit kun je ook prima zelf brood bakken.
Ik (of nou ja, man) koop het bij de supermarkt, dus dan zullen wij wel het plebs zijn.
Stampertje12 schreef:
03-02-2019 21:38
Dan heb je sowieso niets te zoeken in de winkels natuurlijk. Dan kan je prima leven van je eigen moestuin, appelboom, paar kippen in de tuin en je eigen naaiateliertje. Je hebt verder toch geen reet te doen.
pejeka schreef:
03-02-2019 19:54
Ik werk meer dan 40 uur, man minder, ik doe al het geregel en man doet meeste uitvoerende taken (uitgezonderd koken, wassen/strijken en wat de schoonmaakster doet)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven