Universiteit Utrecht ’te wit’
woensdag 6 februari 2019 om 10:55
Ja mensen, jullie lezen het goed. Er komen te weinig 'anderen' studeren op de universiteit van Utrecht. Het moet allemaal anders zo staat in een diversiteitsdocument.
Hoe dan?
Halalvoer en gebedsruimtes waarbij mannen en vrouwen ongelijk behandeld worden. Zo krijg je meer diversiteit.
"Diversiteitsbeleid waar iedereen zich goed bij voelt, is wel ingewikkeld, aldus Wieke Eefting, samen met prof. Ted Sanders trekker van het project 'Instroom en Selectie' (Diversiteit).. 'We hebben in het bestuursgebouw nu genderneutrale toiletten. Het blijkt dat vooral de Marokkaanse meiden dat helemaal niet zo prettig vinden. Die kunnen daar ook mannen tegenkomen. Het is heel lastig om alle groepen zich welkom te laten voelen'."
Goed idee om achterlijke gewoontes binnen te halen om zo meer divers te worden?
Hoe dan?
Halalvoer en gebedsruimtes waarbij mannen en vrouwen ongelijk behandeld worden. Zo krijg je meer diversiteit.
"Diversiteitsbeleid waar iedereen zich goed bij voelt, is wel ingewikkeld, aldus Wieke Eefting, samen met prof. Ted Sanders trekker van het project 'Instroom en Selectie' (Diversiteit).. 'We hebben in het bestuursgebouw nu genderneutrale toiletten. Het blijkt dat vooral de Marokkaanse meiden dat helemaal niet zo prettig vinden. Die kunnen daar ook mannen tegenkomen. Het is heel lastig om alle groepen zich welkom te laten voelen'."
Goed idee om achterlijke gewoontes binnen te halen om zo meer divers te worden?
woensdag 6 februari 2019 om 14:05
woensdag 6 februari 2019 om 14:12
Bidden is onderdeel van hun dagelijkse leven, dat moet meerdere keren per dag. Hoezo heb jij last van die zogenaamde ongelijkheid tussen man en vrouw? Jij hoeft er toch niet doorheen?nessemeisje schreef: ↑06-02-2019 14:00Waarom moet er een gebedshuis in een universiteit aanwezig zijn? Je zit daar om te leren, niet om te bidden. Daarnaast wordt er een ongelijkheid tussen man en vrouw gefaciliteerd door aparte ingangen te willen realiseren. Als universiteit dien je neutraal te zijn, het is een rijksuniversiteit.
En waarom richt de zogenaamde diversiteit van de Taskforce zich alleen op het faciliteren van de geloofsbelijdenis van moslims? Waar is dat voor nodig? Dat is geen diversiteit, dat is één groep.
Waar lees je dat het alleen over moslims gaat? In het plan staat ook voor internationale studenten.
woensdag 6 februari 2019 om 14:14
Voel jij je als Nederlander serieus nog welkom in instanties waar men de rode loper haast uitlegt voor andere culturen door allerlei religieuze onzin te faciliteren?
In deze tijd zouden we juist moeten ont-religie-en. Een stilteruimte lijkt me overigens niks mis mee. De bieb/studieruimte hoort toch stil te zijn?
woensdag 6 februari 2019 om 14:15
Lijkt me ook.
Niemand hoeft iets in te leveren, er komen alleen wat mogelijkheden bij. Waar je naar behoefte wel of geen gebruik van kunt maken, vrijheid blijheid.
Maar nou, nou, nou, wat een schande toch weer, het moet niet gekker worden in dit land.
Gelukkig kom je die instelling op de universiteiten zelf eigenlijk nooit tegen.
woensdag 6 februari 2019 om 14:16
woensdag 6 februari 2019 om 14:17
Ook als dat inhoudt dat genderneutrale wc's weer teruggedraaid worden en genderneutralen zich niet meer welkom voelen?
Ook als dat betekent dat door het openlijk koketteren met de Islam Joodse studenten zich minder welkom voelen?
Ook als dat betekent dat ongelovige vrouwen zich minder welkom voelen? Vrouwen geen hand geven, ongelijkheid (andere ingang, want blegh, vrouwen).
Ook als dat inhoudt dat Christelijke studenten zich minder welkom voelen (waarom zij wel en wij niet?)
Etc etc.
Men zit daar om onderwijs te volgen. Of er een gebedruimte is of niet, zou bij mensen, die graag naar de universiteit willen om te studeren, om aan hun toekomst te werken, geen verschil moeten maken.
En nogmaals: alleen de Islam faciliteren heeft geen fuck met diversiteit te maken.
woensdag 6 februari 2019 om 14:19
Oh, over de invulling van het uitgangspunt dat iedereen zich welkom moet kunnen voelen valt best te discussiëren. Maar het uitgangspunt an sich is prima, terwijl ook dat hier ter discussie wordt gesteld. Ik heb zelf trouwens nog geen rode lopers gezien.redbulletje schreef: ↑06-02-2019 14:14Voel jij je als Nederlander serieus nog welkom in instanties waar men de rode loper haast uitlegt voor andere culturen door allerlei religieuze onzin te faciliteren?
In deze tijd zouden we juist moeten ont-religie-en. Een stilteruimte lijkt me overigens niks mis mee. De bieb/studieruimte hoort toch stil te zijn?
woensdag 6 februari 2019 om 14:19
Hoe kan je nou last hebben van een gebedsruimte?redbulletje schreef: ↑06-02-2019 14:14Voel jij je als Nederlander serieus nog welkom in instanties waar men de rode loper haast uitlegt voor andere culturen door allerlei religieuze onzin te faciliteren?
Tijdens de Ramadan heb ik voor twee uitzendkrachten ook een ruimte gecreëerd waar zij een paar keer per dag konden bidden.
Niemand die daar last van had en de meesten wisten er niet eens vanaf.
woensdag 6 februari 2019 om 14:21
Genderneutrale wc's worden sowieso niet teruggedraaid maar miss is het een goed idee om niet alle wc's genderneutraal te maken. Zoals je in dit topic al meerder keren hebt kunnen lezen is niet iedereen daar fan van.nessemeisje schreef: ↑06-02-2019 14:17Ook als dat inhoudt dat genderneutrale wc's weer teruggedraaid worden en genderneutralen zich niet meer welkom voelen?
Ook als dat betekent dat door het openlijk koketteren met de Islam Joodse studenten zich minder welkom voelen?
Ook als dat betekent dat ongelovige vrouwen zich minder welkom voelen? Vrouwen geen hand geven, ongelijkheid (andere ingang, want blegh, vrouwen).
Ook als dat inhoudt dat Christelijke studenten zich minder welkom voelen (waarom zij wel en wij niet?)
Etc etc.
Men zit daar om onderwijs te volgen. Of er een gebedruimte is of niet, zou bij mensen, die graag naar de universiteit willen om te studeren, om aan hun toekomst te werken, geen verschil moeten maken.
En nogmaals: alleen de Islam faciliteren heeft geen fuck met diversiteit te maken.
En wtf betekent koketteren? Echt ben hier al weer afgehaakt :') het niveau.
Waarom zou je als christen of als jood je nu minder welkom voelen?
woensdag 6 februari 2019 om 14:24
Tja, ik ben nogal allergisch voor religie, laat staan als die religie openlijk beoefend moet worden.
Bidden doen ze maar thuis of gewoon in zichzelf.
woensdag 6 februari 2019 om 14:26
Waarom zouden die niet teruggedraaid worden? Er is maar 'n heel klein percentage mensen genderneutraal en ik heb 't idee dat het merendeel van de vrouwen vies is van die omhoog gelaten brillen als er 'n man naar de wc is geweest.
woensdag 6 februari 2019 om 14:27
Mensen, het gaat hier om een taskforce diversificatie die wat vragen heeft gesteld.
Het gaat dus niet om plannen, of beleid van de universiteit, maar om antwoorden op de gestelde vraag: wat kan er nog meer bijdragen aan diversiteit.
TO (en de Telegraaf) maakt dus van een mug een olifant.
Het gaat dus niet om plannen, of beleid van de universiteit, maar om antwoorden op de gestelde vraag: wat kan er nog meer bijdragen aan diversiteit.
TO (en de Telegraaf) maakt dus van een mug een olifant.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 06-02-2019 14:27
3.57% gewijzigd
woensdag 6 februari 2019 om 14:27
Gescheiden ingangen voor mannen en vrouwen nou werk aan de winkel voor al die zelfbenoemde feministes lijkt mij.redbulletje schreef: ↑06-02-2019 14:14Voel jij je als Nederlander serieus nog welkom in instanties waar men de rode loper haast uitlegt voor andere culturen door allerlei religieuze onzin te faciliteren?
Die moeten nu toch wel op hun achterste poten staan.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
woensdag 6 februari 2019 om 14:29
Nogmaals, dat van die gescheiden ingangen is slechts een antwoord van een student op de gestelde vraag!Rosabella1 schreef: ↑06-02-2019 14:27Gescheiden ingangen voor mannen en vrouwen nou werk aan de winkel voor al die zelfbenoemde feministes lijkt mij.
En volgens mij zijn hier op het autochtone Viva een paar discussies geweest over de onzin van genderneutrale wc's.
Dus...
Dat zou je denken ja. Grappig genoeg richten die hun pijlen vaak op andere zaken en lopen ze met een grote boog om de Islam heen. Dat moet allemaal kunnen.Rosabella1 schreef: ↑06-02-2019 14:27Gescheiden ingangen voor mannen en vrouwen nou werk aan de winkel voor al die zelfbenoemde feministes lijkt mij.
Klopt, 1 stiltecentrum in het UMC. Verder 11 kolf/ehbo ruimtes waar ook gebeden/gemediteerd kan worden. Een aparte gebedsruimte is dus helemaal niet nodig.nessemeisje schreef: ↑06-02-2019 13:31Er zijn stilteruimtes. In ieder geval in mijn tijd. Bibliotheken en studieruimtes.
woensdag 6 februari 2019 om 14:30
woensdag 6 februari 2019 om 14:32
Cultuurdingetje.NYC schreef: ↑06-02-2019 14:30Wat ik niet begrijp is waarom mannen een wc als urinoir gebruiken. Een wc-pot is veel te laag om staand te plassen dus gewoon bedoeld om te zitten. Ik leer mijn kinderen ook aan gewoon zittend te plassen. Mijn oudste weigert zelfs staand te plassen. "Ik ben toch geen hond!?"
woensdag 6 februari 2019 om 14:33
Mijn hemel, heb je de quote uit de op wel gelezen?nessemeisje schreef: ↑06-02-2019 14:17Ook als dat inhoudt dat genderneutrale wc's weer teruggedraaid worden en genderneutralen zich niet meer welkom voelen?
Etc etc.
woensdag 6 februari 2019 om 14:39
woensdag 6 februari 2019 om 14:39
Voor mij (als witte Nederlandse) is dat dus een zeer goede reden om vooral níet in Utrecht te gaan studeren. Dat wilde ik destijds ook al niet. Omdat de meiden die ik kende die daar gingen studeren verschrikkelijke kakkers zijn. Als ik in de trein zat hoorde ik het direct als ik met Utrechtse studenten in de coupe zat. Brrr. Geef mij maar culturele diversiteit.
Ik heb in Rotterdam gestudeerd en daar heb ik 5 van mijn vriendinnen ontmoet. Allemaal van Antilliaans-Caribische of Surinaamse afkomst. En mijn beste vriendin (Antilliaans) heb ik 9 jaar geleden tijdens een stage in Rotterdam ontmoet. Ik moet er echt niet aan denken dat ik mijn vriendinnen nooit ontmoet had. En in plaats daarvan uitsluitend met witte Nederlanders in de klas had gezeten.
Verandering is wat mij betreft echter totaal niet nodig. Degenen die zich prettiger voelen op een universiteit of hogeschool in Utrecht moeten vooral daar gaan studeren. En degenen die het leuker en interessanter vinden om met veel verschillende achtergronden/culturen/nationaliteiten in aanraking te komen kunnen gezellig naar Rotterdam, Amsterdam of Den Haag komen.
Ik heb in Rotterdam gestudeerd en daar heb ik 5 van mijn vriendinnen ontmoet. Allemaal van Antilliaans-Caribische of Surinaamse afkomst. En mijn beste vriendin (Antilliaans) heb ik 9 jaar geleden tijdens een stage in Rotterdam ontmoet. Ik moet er echt niet aan denken dat ik mijn vriendinnen nooit ontmoet had. En in plaats daarvan uitsluitend met witte Nederlanders in de klas had gezeten.
Verandering is wat mij betreft echter totaal niet nodig. Degenen die zich prettiger voelen op een universiteit of hogeschool in Utrecht moeten vooral daar gaan studeren. En degenen die het leuker en interessanter vinden om met veel verschillende achtergronden/culturen/nationaliteiten in aanraking te komen kunnen gezellig naar Rotterdam, Amsterdam of Den Haag komen.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 06-02-2019 14:43
0.57% gewijzigd
woensdag 6 februari 2019 om 14:42
ditmerelindesloot schreef: ↑06-02-2019 14:32Lees voor meer diversiteit; meer moslims.
Aparte ingangen man/vrouw, halol eten, heeft niks met meer diversiteit te maken maar meer met moslimminderwaardigheidsdrammerij.
woensdag 6 februari 2019 om 14:44
Het gaat allemaal nog geen beleid worden nee. Nog niet tenminste.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.