Leuke familie...

06-02-2019 12:45 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie: ik, zus a ouder dan ik, zus b ouder dan ik en moeder. Zus a wenst geen contact meer met mij en zus b. Jarenlange emotionele chantage en manipulatie in de familie.

Belt vorige week zus b mij op met de vraag of ik de mail van zus a heb gehad. Dus ik zeg nee want ik heb haar geblokkeerd omdat er altijd rare mails komen met verwijten, als ze wat wil dan belt ze me maar. Zegt zus b: moeder gaat verhuizen. En we hebben van zus a een mail gekregen met die boodschap en dat zij (zus a laat weten) x te gaan doend met verhuizen en dat wij y moeten doen.
Dus ik denk leuke manier van communiceren....

Bel ik moeder op en feliciteer haar. Vraagt ze of ik ga meehelpen verhuizen. Dus ik zeg nee. Vraagt ze verschrikt waarom niet? Dus ik zeg nou er wordt hier nooit op een normale manier gecommuniceerd en ik ben daar klaar mee. Dit is mijn signaal. Moeder boos. Zegt moeder dat ze van de mail niks wist. Waarop ik heb gezegd: dat kan maar zelfs toen ik je gisteren aan de lijn heb gehad heb je er niks over gezegd......

Zus b ook boos op mij want dan staat zij er alleen voor, en ik zeg nee: dat is verantwoordelijkheid moeder. Had ze maar eerder moeten bedenken wat er bij een verhuizing komt kijken.

Nu zijn moeder zus a en zus b ruzie met elkaar aan het maken en moeder wil mij tijdelijk niet zien.

Nu is mijn voornemen om niet te willen helpen misschien wat kinderlijk maar ik vond een signaal weleens nodig.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
redbulletje schreef:
06-02-2019 13:56
Met alle mankementen die moeders lijkt te hebben zou ik dat ook hebben geadviseerd ipv eerst nog een dure tussenverhuizing.
Dat is wat anders.
Maar ze had het dus wel verteld.
Herkenbaar.
Hier ook zo'n broer/zus.
Communicatie ten top!
Hier wordt ook gemaild terwijl ik liever bel.
Ik ben er ook klaar mee.

Vraagje? Wat als je moeder komt te overlijden.
Dat zal dan ook moeizaam gaan. Moet je dat met drieën regelen.

Daar zit ik nu mee. Ik gun dit niemand.

Dan alle financiën regelen en weer het huis leeg maken met alle gevolgen wat daarbij komt kijken.

Verder weinig tips.
Je doet het al goed door afstand te nemen en door een statement te maken.
Weet je wat het is... Het is nog altijd haar leven, haar beslissing. Je bent niet de enige... genoeg mensen die moeten dealen met een ouder die het vertikt om in een aanleunwoning te gaan, maar ondertussen wel steeds een beroep blijven doen op de kinderen omdat het eigenlijk allang niet meer gaat. En dan heb jij nog een ingewikkelde relatie met je moeder ook.
Overigens snap ik wel hoe moeder heeft gedacht, ze had gedacht commentaar van je te krijgen ("Heb je nou toch op dat huis gereageerd?"), dus zegt ze maar niks. Kop in het zand korte termijn gedachte, want met een verhuizing heeft ze je wel nodig en dan komt het commentaar alsnog.

Dit is iets eenmaligs wat je relatief weinig moeite kost. Je laat een ochtendje je spierballen zien en that's it. Hoe het is gegaan is op z'n zachtst gezegd onhandig, maar ik zou er maar boven staan. Heb jij je goede wil laten zien. Het is een stuk lastiger voor je zussen, zeker voor zus A, die er straks dus in de buurt woont. Want die zitten vooral met de gevolgen van hun eigenwijze moeder. Boodschappen, huishouden, doktersbezoekjes, hulp vanuit de gemeente, of wat er dan ook voor haar geregeld moet worden.
Koffiezetapparaat schreef:
06-02-2019 14:04
Herkenbaar.
Hier ook zo'n broer/zus.
Communicatie ten top!
Hier wordt ook gemaild terwijl ik liever bel.
Ik ben er ook klaar mee.

Vraagje? Wat als je moeder komt te overlijden.
Dat zal dan ook moeizaam gaan. Moet je dat met drieën regelen.

Daar zit ik nu mee. Ik gun dit niemand.

Dan alle financiën regelen en weer het huis leeg maken met alle gevolgen wat daarbij komt kijken.

Verder weinig tips.
Je doet het al goed door afstand te nemen en door een statement te maken.
Ik mail liever dan ik bel. Dus bellen doe ik niet.

Hier nu ook een overlijden - ben je familie?

Maar je vindt het wel goed dat ik al afstand heb genomen, ondanks dat ik een hekel heb aan bellen. ;-)
Wat overigens voor 99% met moeder en haar manipulatieve communicatie te maken had, niet zozeer met broer(s)/zus(sen).
nessemeisje schreef:
06-02-2019 12:52
Ik snap je aversie heel goed. Zus A wilde geen contact meer en denkt dan wel te kunnen bepalen welke taak jij moet uitvoeren om je moeder te verhuizen. Moeder doet al die tijd of haar neus bloedt, zegt niets over de verhuizing aan de telefoon en is nu pissig dat je niet gelijk in de houding springt? Ja doei.
Dit en je hebt groot gelijk.
Ik heb hier in de familie ook een bijzondere dynamiek en merkte op een gegeven moment dat het heus ook mogelijk is om iets voor een ander te doen en gewoon blijdschap en dankbaarheid voor terug te krijgen.
En dat dat gewoon gevraagd kan worden en zo geregeld kan worden dat iedereen blij is inplaats van je in de hoek te drukken en je bij voorbaat al het idee te geven dat het te weinig is en je er eigenlijk rottige bijbedoelingen bij hebt.
Dus ik vind dat je dit goed hebt opgelost.
Wat mij betreft heb je groot gelijk. Je zult je grenzen moeten aangeven en ja, daar kan je moeder weleens hinder van ondervinden. Jammer dan.
Hey wp, wat goed dat je voor jezelf kiest! Ik vind het knap van je dat je niet voor de manipulaties en chantage van je zussen en je moeder buigt. Het enige wat telt is wat je zelf vindt en wil. Niet meer voldoen aan de verwachtingen van anderen, maar dicht bij jezelf blijven. Vandaaruit kan je dan beslissen of je iets wil bijdragen. Ik wens je heel veel kracht
Ik zou je moeder wel helpen.
Ik vind het klinken alsof jullie allemaal echt familie zijn.. Allemaal niet in staat om normaal te communiceren, maar op een kinderachtige manier je punt willen maken.

Je had ook tegen je moeder kunnen zeggen dat je haar met liefde wilt helpen, maar wel op jouw manier en op het tijdstip dat het jou uitkomt.
Het klinkt vooral alsof je van tevoren toch al geen zin had in dat helpen verhuizen en dat dit nu voor jou een goede reden is om te weigeren. Ik vind dat "het is haar verantwoordelijkheid om dat te regelen" tegelijkertijd wel een moeilijke. Je bent niemand verplicht te helpen, ook je ouders niet, maar volgens mij zijn ouderen tegenwoordig voor steeds meer dingen afhankelijk van de vrijwillige hulp van anderen.
Heel eerlijk, ja het is misschien wat kinderachtig voor je gevoel echter soms is het daadwerkelijk je kont tegen de krib gooien nodig om anderen wakker te schudden.
Ik ga er van uit dat er al tig momenten zijn geweest waarop dingen geprobeerd zijn te bespreken en op te pakken. Allen zonder succes. Op gegeven moment is de koek op!
En jij hebt nu je eigen gezin, richt je op je eigen gezin en je eigen geluk.
Het gezin waaruit je komt is er niet een dat jou oneindig veel geluk heeft opgeleverd. Heb wel eens wat van je gelezen. Goed van je dat je nu voor jezelf kiest. En dat een ander, in dit geval je zussen en je moeder, daar niet blij mee zijn is hun pakkie aan.

Hard? Ja. Keihard? Ja. Goed voor jou? Ja!!!

Weet je, of je nou wel of niet mee helpt en of je nou wel of niet vervolgens boos of ontevreden bent op en met de situatie en jezelf....dat veranderd 0,0000000 aan het gegeven feit dat zaken zoals ze in jouw ouderlijk gezin gaan niet zullen veranderen.
Nou heb inmiddels wel besloten dat ik meehelp verhuizen en daat weet zus b maar dat vertel ik de eerst komende weken niet aan zus a en moeder, ze mogen in hun sop gaar koken.

Ik doe t dan alleen voor zus b.
Westerpaviljoen schreef:
07-02-2019 20:09
Nou heb inmiddels wel besloten dat ik meehelp verhuizen en daat weet zus b maar dat vertel ik de eerst komende weken niet aan zus a en moeder, ze mogen in hun sop gaar koken.

Verstandig.

Je uitgangspunt zou kunnen zijn dat je zus b gaat helpen.
Wat ook kan is dat je tegen je moeder zegt dat je best wil helpen maar dat zij dan degene is die dit moet vragen en dat jij bepaalt waar en wannee je helpt.

Dan heb je niks met zus a van doen.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Hey, ik lees dat je toch gast helpen en ik denk dat je daar ook goed aan doet. Het is je moeder en ze is behoorlijk beperkt, dus dat is fijn voor haar om hulp te krijgen, maar ik denk dat jij je er ook beter bij zult voelen als je het wel doet. Je stapt zo als het ware over je eigen schaduw heen.
Ze is oud, ze heeft het waarschijnlijk nooit slecht bedoelt schrijf je. Hoe k*t het ooit ook geweest is, wees de wijste, sta erboven en maak het laatste stuk van haar leven geen strijd vooral voor jezelf. Vergeef haar.

Makkelijk gezegd, dat weet ik. Maar echt oprecht kunnen vergeven geeft zo'n weldadige rust. :hug:
Westerpaviljoen schreef:
06-02-2019 13:02
Bij deze: ik heb al langer problemen met mijn moeder vanwege een vreemde manier van communiceren: voorbeeld:

Moeder naar mij: jij was toch laatst op bezoek bij je tante? Heb je daar negatief over mij gesproken? Want normaal krijg ik altijd geld van haar met de kerst maar nu opeens niet meer.

Ik: WTF!?!?
:rofl:

Als ik dit lees lijkt me een keer bellen per week en maandelijks samen een kop koffie drinken meer dan genoeg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Oh en effe helpen verhuizen kan geen kwaad. Daarna weer snel over naar bovenstaande.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Overigens....zus is dadelijk meest "gepest" met nabije aanwezigheid van moeders op 20 meter afstand. Laat dat jou een geruststelling dat die dan voornamelijk aan zet is en de zaken mag oppakken voor zover dat nodig is en aan de orde is. Laat dat dan in ieder geval een soort van "genoegdoening" voor jou zijn.
Murrmurr schreef:
06-02-2019 13:01
Pfff mama's boy
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Westerpaviljoen schreef:
06-02-2019 13:14
72, rollator, anorexia nervosa, lichte schizofrenie, dwangstoornis en stemmen in haar hoofd.

En dan verwacht jij een gewone communicatie?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gewoon helpen, niet zo moeilijk doen. Dit soort geneuzel sta je toch boven?! Ze is oud en krakkemikkig en kan je hulp goed gebruiken, dat is het enige wat telt.
Westerpaviljoen schreef:

Dat slaat toch nergens op?

Dus tussen nu en de verhuizing blijft de onrust en de ergernis en de vraag hoe het dan met die verhuizing moet, leven bij je moeder.

Zeg het je moeder gewoon: dit heb ik met zus b afgesproken, punt.
Nouschi schreef:
08-02-2019 08:26
Gewoon helpen, niet zo moeilijk doen. Dit soort geneuzel sta je toch boven?! Ze is oud en krakkemikkig en kan je hulp goed gebruiken, dat is het enige wat telt.

Heel erg eens!
Westerpaviljoen schreef:

Joh dan ben je toch zelf ook weer op een niet normale manier aan het communiceren?

Het "in hun sop gaarkoken" kan 2 doelen dienen : je wil wraak nemen op hoe zus a en moeder met jou communiceren, of je hoopt dat ze doorhebben dat het jou dwarszit en het een volgende keer anders aanpakken. Dat ze ervan leren dus.

In het eerste geval doe je vrolijk mee met wat je hen verwijt: geen direkte communicatie, een hoop wantrouwen en 'lekker puh' en arme zus B die er tussengetrokken wordt. Wil je zo zijn?

Het tweede geval, dat je hoopt dat ze ervan leren, zou ik je echt heel erg gunnen, maar dat gaat niet meer gebeuren denk ik. Jouw moeder op haar leeftijd en met haar problematiek gaat niet meer in een stabiele, goed communicerende moeder waar je op kan bouwen veranderen. Triest als dat is voor jullie allemaal.

Ik zou haar gewoon opbellen en zeggen dat je komt verhuizen, op jouw manier, en het dan weer bij dr telefoongesprekken en koffie laten. Dat scheelt een hoop onrust bij iedereen.
Ik heb gebeld en gezegd dat ik kom helpen maar dat als er niet rechtstreeks met mij wordt gecommuniceerd ik er alsnog uitstap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven