Multiculturele relatie

20-03-2009 15:48 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Met veel interesse een aantal topics gelezen hier maar ook vastgesteld dat er weinig actuele posts zijn over dit onderwerp. vandaar dat ik een nieuw topic open.

OK, ik zal even kort vertellen waar mijn interesse vandaan komt en wellicht hebben jullie nog handige tips voor me of kunnen jullie me jullie ervaringen vertellen. Ik ben ook wel benieuwd naar de huidige situatie van een antal oude forum leden zoals bv Boubaah.

Ik heb bij een bezoek aan een vriendin 700 km verderop 2 maanden geleden mijn vriend ontmoet. Hij komt uit Soedan en is moslim.

Ik daarentegen Nl, niet gelovig en daarnaast zeer open minded (dacht ik..).

Regelmatig hebben we discussies over geloof, religie, al die regels van de Islam maar we zijn daarnaast stapelverliefd. Jullie raden het al, ik twijfel enorm of onze relatie wel stand gaat houden als we nu al zoveel discussies hebben. Ik kan nl moeilijk leven met het feit dat hij zijn leven leidt aan de hand van de regels ipv zijn gezond verstand (wat ik gewend ben). vandaar mijn interesse hoe het nu met jullie gaat en naar jullie ervaringen. Vooral met gelovige moslim-mannen uit Soedan of andere landen in Afrika

ben benieuwd!!

groetjes, Connect
quote:Sunshine_S schreef op 24 maart 2009 @ 10:58:

[...]

Dat is ook een soort van discriminatie. Zijn ze dan aangenomen vanwege hun afkomst, of vanwege hun kwaliteiten...Waar werk jij?Multiculti tv
quote:Sunshine_S schreef op 24 maart 2009 @ 10:59:

[...]

Ja dat is raar. En vooral onbeleefd. Waar bemoei jij je mee? Die fles kan net zo goed leeggegoten en weggegooid zijn. Of door iemand anders erin gegooid.

Ik weet wel beter, iedereen weet wel beter. En drinken mag niet op het werk, hij moest er gewoon een keer op aangesproken worden. En als dat kan door zo'n linkje, so be it.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 10:57:

Heb ook aan een collega gevraagd waarom er een fles whiskey in zn prullenbak naast zijn bureau lag, als hij zo moslim is. Is dat raar? Vind ik niet.Dat vind ik persoonlijk nogal bemoeizuchtig en provocerend.
Ik vind domme vragen altijd domme vragen, om het even in welke branche men werkt.

Als je weet dat niet alle Turken moslim zijn (en mijn man ook niet) en als je bovendien weet dat niet alle moslimvrouwen een hoofddoek dragen, waarom vraag je mij in hemelsnaam dan nog of ik straks een hoofddoek ga dragen?

Dan ben je gewoon vooringenomen, kortzichtig en vooral DOM.
if we all light up, we can scare away the dark...
Op het moment dat er dingen gigantisch de mist in gaan door dat drankgebruik, is het niet bemoeizuchtig. Als ik door het zó aan te snijden een gesprek op gang kan brengen, is dat alleen maar meegenomen.
MTNL neem ik aan? Maar dan alsnog, zijn ze aangenomen omdat ze buitenlands zijn en dus goed passen bij het bedrijf omdat ze zo panisch zijn om dat te promoten of echt vanwege hun kwaliteiten.

Maar goed dat is weer een heel andere discussie. Ik vind echt dat sommige vragen die jij stelt aan je collega's te ver gaan. Anyway, dat is jouw pakkie an

Heb ook aan een collega gevraagd waarom er een fles whiskey in zn prullenbak naast zijn bureau lag, als hij zo moslim is. Is dat raar? Vind ik niet.

Nou tijdens het werk hoort hij niet tedrinken basta maar omdat hij moslim is mag hij geen wiskey hebben ofzo.

Christelijke mensen horen ook geen sex voor het huwelijk te hebben enzovoorts.

Kijk de dingen die in de Koran staan zoals geen alcohol, geen varkensvlees, geen sex voor het huwelijk en ga zo maar door.

Dat wil niet zeggen dat die persoon zich aan iedere letter in de Koran houdt.

En het lijkt wel alsof jij denkt dat iedere moslim dat wel doet.

En daar komen dan die vragen vandaan.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 11:00:

[...]

Ik weet wel beter, iedereen weet wel beter. En drinken mag niet op het werk, hij moest er gewoon een keer op aangesproken worden. En als dat kan door zo'n linkje, so be it. Nu geef je zelf toe dat het provocerend bedoeld was en dus helemaal niet uit interesse!
quote:tatlitatli schreef op 24 maart 2009 @ 11:02:

Ik vind domme vragen altijd domme vragen, om het even in welke branche men werkt.

Als je weet dat niet alle Turken moslim zijn (en mijn man ook niet) en als je bovendien weet dat niet alle moslimvrouwen een hoofddoek dragen, waarom vraag je mij in hemelsnaam dan nog of ik straks een hoofddoek ga dragen?

Dan ben je gewoon vooringenomen, kortzichtig en vooral DOM.Veel mensen weten niet dat niet alle turken moslim zijn, kun je ze dat kwalijk nemen? Moet men van álles op de hoogte zijn? En zo ja: hoe kom je van bepaalde dingen op de hoogte? Juist, door te vragen. Jammer dat er mensen zijn die zo reageren, die verpesten het voor de mensen die wel normaal antwoord willen geven op, in jouw ogen, misschien rare vragen.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 11:02:

Op het moment dat er dingen gigantisch de mist in gaan door dat drankgebruik, is het niet bemoeizuchtig. Als ik door het zó aan te snijden een gesprek op gang kan brengen, is dat alleen maar meegenomen.

Als jij zijn leidinggevende bent zeg ik; je hebt gelijk als hij een issue heeft. Als jij zijn naaste collega bent zeg ik bemoei je met je eigen zaken, jij hoort hem daar niet op aan te spreken.

Maar nu hou ik er over op, want het gaat niet om jouw werk, of jouw collega's, maar wel om je bemoeizuchtige vragen die veel mensen niet eens zouden stellen uit beleefdheid.
quote:Wiebenik81 schreef op 24 maart 2009 @ 11:02:

[...]

Nu geef je zelf toe dat het provocerend bedoeld was en dus helemaal niet uit interesse!Daar heb je een punt. Al vroeg ik me wél oprecht af hoe hij dit voor zichzelf (en allah?) kon.... Ja, wat eigenlijk? Is goedpraten het goede woord?
quote:Sunshine_S schreef op 24 maart 2009 @ 11:02:

MTNL neem ik aan? Maar dan alsnog, zijn ze aangenomen omdat ze buitenlands zijn en dus goed passen bij het bedrijf omdat ze zo panisch zijn om dat te promoten of echt vanwege hun kwaliteiten.

Maar goed dat is weer een heel andere discussie. Ik vind echt dat sommige vragen die jij stelt aan je collega's te ver gaan. Anyway, dat is jouw pakkie an Nee, andere omroep.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 11:05:

[...]

Daar heb je een punt. Al vroeg ik me wél oprecht af hoe hij dit voor zichzelf (en allah?) kon.... Ja, wat eigenlijk? Is goedpraten het goede woord?

en dat is dan zijn eigen zaak nietwaar.

Heb jij weinig mee te schaften.
Mensen met enige algemene kennis (ik ben jurist, mijn collega's ook, daar mag je wel iets van verwachten, toch?) zouden moeten weten dat niet alle Turken moslim zijn. Daarbij had ik ze al verteld dat mijn man geen moslim is. Blijkbaar is het toch 'comme il faut' om dat soort vragen te stellen, niet uit oprechte interesse, maar gewoon omdat het om een Turk of Marokkaan gaat en daarbij moet je natuurlijk altijd van het slechtste uitgaan
if we all light up, we can scare away the dark...
Ik meen het serieus als ik zeg dat mijn vragen oprechte interesse is. Dat er hier mensen zijn die vinden dat dat niet kan, kan ik alleen maar respecteren. Maar ik ben wel blij dat de mensen in mijn omgeving er anders over denken. Dat dan weer wel.
quote:tatlitatli schreef op 24 maart 2009 @ 11:07:

Mensen met enige algemene kennis (ik ben jurist, mijn collega's ook, daar mag je wel iets van verwachten, toch?) zouden moeten weten dat niet alle Turken moslim zijn. Daarbij had ik ze al verteld dat mijn man geen moslim is. Blijkbaar is het toch 'comme il faut' om dat soort vragen te stellen, niet uit oprechte interesse, maar gewoon omdat het om een Turk of Marokkaan gaat en daarbij moet je natuurlijk altijd van het slechtste uitgaan Aan de ene kant heb je gelijk. Toch mag je er niet vanuit gaan dat iedereen die algemene kennis heeft. Als je een relatie krijgt met iemand uit een andere cultuur, dan kun je wel bepaalde vragen verwachten van je omgeving, oprecht of niet. Ga er niet vanuit dat iedereen dezelfde ontwikkeling heeft als jij of de mensen die je na staan.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 11:05:

[...]

Daar heb je een punt. Al vroeg ik me wél oprecht af hoe hij dit voor zichzelf (en allah?) kon.... Ja, wat eigenlijk? Is goedpraten het goede woord?

Ach joh, is toch lekker zijn zaak? Ik zou me daar niet eens mee bezig houden als ik jou was. Dan kun je wel achter ieder mens, wat iets niet goed doet in jouw ogen, aan gaan lopen met allerlei vragen..

Ben in ieder geval blij dat ik me niet zo druk maak over hoe iemand anders zijn leven/geloof invult.
Ik werk bij een bedrijf en op onze afdeling werken we met meer dan 20 verschillende culturen/nationaliteiten. Ik zou me echt niet in mijn hoofd moeten halen om dat soort vragen te stellen.

Zelf ben ik er ook niet van gedient.

@ Connect: Kun je het nog een beetje volgen hier of niet? haha er is een hele discussie gestart Ook interessant al zeg ik het zelf

@ Wiebenik: Jullie zijn daar dus niet over uit nog? Maar wat nou als het 50-50 is? Dus dat hij ze alles van de islam meebrengt wat hij weet en wil en kan etc. En dat ze wel als moslim opgroeien. Maar dat jij op jouw beurt weer jouw dingen meegeeft? Dat is niet meer dan normaal toch? Het zijn dan jullie kids, niet alleen die van hem, of alleen die van jou
quote:Wiebenik81 schreef op 24 maart 2009 @ 11:09:

[...]

Ach joh, is toch lekker zijn zaak? Ik zou me daar niet eens mee bezig houden als ik jou was. Dan kun je wel achter ieder mens, wat iets niet goed doet in jouw ogen, aan gaan lopen met allerlei vragen..

Ben in ieder geval blij dat ik me niet zo druk maak over hoe iemand anders zijn leven/geloof invuld.

Heb je ook een punt, is ook heel vermoeiend

Maar even serieus, dat alles willen weten is oprecht vermoeiend. Ben nieuwsgierig, maar vraag me weleens af of ik wel alles wíl weten.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 11:10:

[...]

Heb je ook een punt, is ook heel vermoeiend

Maar even serieus, dat alles willen weten is oprecht vermoeiend. Ben nieuwsgierig, maar vraag me weleens af of ik wel alles wíl weten.

Zou ik in ieder geval niet willen..

En het heeft ook geen zin. Mensen maken hun eigen keuzes. Natuurlijk mag je daar je mening op geven, maar ik denk dat als je dat te vaak doet, dat je dat niet altijd in dank afgenomen wordt. Het kan gezien gaan worden als bemoeizuchtig of provocerend. Ik denk ook vaak op een bepaalde manier over mensen, maar uitspreken is een tweede. Ik weeg vaak af wat het voor nut om het te zeggen en dan kom ik vaak tot de conclusie dat ik de ander er alleen maar een rot gevoel mee kan geven. En wat levert mij dat op? Ook helemaal niets.
quote:meldmisdaadanoniem schreef op 23 maart 2009 @ 23:40:

[...]

Ja maar wel een vraag met een duidelijke ondertoon. Weer een allochtoon die niet werkt zeker! ..

Ik hoor geen ondertoon, die maak jij er zelf bij.

En even voor de goeie orde: ik ben allochtoon. Maar dat weet jij nog niet, want jij was te beroerd om het hele topic te lezen.

Heb ook aan een collega gevraagd waarom er een fles whiskey in zn prullenbak naast zijn bureau lag, als hij zo moslim is. Is dat raar? Vind ik niet.

Ik hield ervan om mijn te vroeg overleden papa te pesten bij dingen die hij deed die in principe tegen zijn geloof waren. Als hij bv. een staatslot gekocht gekocht had, een moslim mag niet gokken. Hij mompelde dan altijd iets van teveel regels.

Het kleinkind dat hij van zijn ongetrouwde dochter kreeg vond hij een geschenk van allah.
quote:devima schreef op 24 maart 2009 @ 11:18:

Het kleinkind dat hij van zijn ongetrouwde dochter kreeg vond hij een geschenk van allah.Dit is mooi...
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 11:07:

Ik meen het serieus als ik zeg dat mijn vragen oprechte interesse is. Dat er hier mensen zijn die vinden dat dat niet kan, kan ik alleen maar respecteren. Maar ik ben wel blij dat de mensen in mijn omgeving er anders over denken. Dat dan weer wel.Dat ligt er aan wat de relatie tussen mij en vragensteller is. Sommige vragen vind ik vreemd van mensen die ik net ontmoet heb.
quote:meldmisdaadanoniem schreef op 23 maart 2009 @ 23:43:

nog zoiets: ik heb van huis uit bijna nooit varkensvlees gegeten, maar sinds ik met een moslim ga, let iedereen ineens op of ik een plakje ham pak!

Dus jij let erop waar een ander oplet bij jou....leuk tijdverdrijf.

Als ik jouw reacties zo lees, ben jij juist iemand met enorm stigmatiserende ideeën. Je denkt al op voorhand van alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven