Werk & Studie alle pijlers

Vragen naar loonstrook

12-02-2019 22:19 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer aan het solliciteren en ik verwacht dat de vraag om een loonstrook van mijn laatste werkgever weer binnen zal komen. Hoe ga je hiermee om als je liever niet deze openheid van zaken geeft, omdat het vaak alleen maar in je nadeel werkt?

Ik wil het liever 'open' houden zodat ze met een bod komen wat zij mij waard vinden, in plaats van dat het een bod wordt gebaseerd op mijn laatst verdiende loon.

Dus hoe gaan jullie hier correct mee om? :)
Nitflex schreef:
14-02-2019 16:58
Ja, oké. Maar dat geldt natuurlijk niet voor alle banen. We hebben niet allemaal de cursus jaarrekening lezen afgerond.
Natuurlijk. Maar ik beweer nergens dat ik algemene waarheden verkondig. Ik heb nog nooit iemand aangenomen onder academisch niveau. En ja, voor de hogere staffuncties vind ik het vrij normaal dat een kandidaat zich in de organisatie verdiept, inclusief de jaarrekening.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-02-2019 17:01
Natuurlijk. Maar ik beweer nergens dat ik algemene waarheden verkondig. Ik heb nog nooit iemand aangenomen onder academisch niveau. En ja, voor de hogere staffuncties vind ik het vrij normaal dat een kandidaat zich in de organisatie verdiept, inclusief de jaarrekening.
Ik heb de indruk dat er bij dat type functie zelden om een loonstrook van de vorige werkgever wordt gevraagd.
In mijn functie is het belangrijk dat je assertief bent en kunt onderhandelen. Toen ik solliciteerde (wo) werd mij gevraagd een loonstrook mee te sturen. Zo'n beetje tussen neus en lippen door in een mailtje.

Ik heb dit geweigerd en daarna onderhandeld over mijn loon, dit heeft goed uitgepakt. Later hoorde ik dat het een soort test is om te zien hoe assertief je bent.

Sollicitanten die klakkeloos hun loonstrook opsturen worden niet aangenomen.
SjakS schreef:
14-02-2019 11:40
In de kinderopvang de gehandicapte zorg krijg je de baan niet als je geen loonstrook geeft. Meermaals meegemaakt en vrienden ook. Heel naar. Dan ga je dus ook niet meer echt vooruit.
In de eerstelijnszorg ook meermaals meegemaakt.

Als je geen loonstrookje geeft ben je niet te vertrouwen.

Zelfs een keer meegemaakt dat ze vroegen om mijn arbeidsovereenkomst op te sturen!!!
Jempo schreef:
14-02-2019 20:31

Zelfs een keer meegemaakt dat ze vroegen om mijn arbeidsovereenkomst op te sturen!!!
Nou ja zeg, zijn ze helemaal betoeterd!
Nitflex schreef:
14-02-2019 17:30
Ik heb de indruk dat er bij dat type functie zelden om een loonstrook van de vorige werkgever wordt gevraagd.
Die indruk heb ik ook. Zeker op dat niveau hoor je je marktwaarde te kennen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Jempo schreef:
14-02-2019 20:31

Die kun je dus best omdraaien; dan vraag je zelf ook loonstrookjes. Vertrouwen gaat toch twee kanten op?
Ik zeg niet dat het werkt maar het is wel terecht.

Waarschijnlijk werkt dat in de zorg een stuk minder: Daar willen ze geen assertieve medewerkers die goed kunnen onderhandelen, maar mensen die doen wat hun gezegd wordt. Dus... hangt van de sector af of dit gewaardeerd wordt.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Nitflex schreef:
14-02-2019 17:30
Toch wel, is mijn ervaring.
Ik heb gesolliciteerd voor een seniorfunctie bij de overheid op academisch niveau, waarbij men om een loonstrook vroeg. Ik heb de ervaring dat dit gangbaar is bij overheidsinstantie. Daar is altijd sprake van een salarishuis: de salarissen zijn in reeksen met tredes of percentages gekoppeld aan functies. Om te kunnen bepalen waar ze je kunnen indelen binnen de bandbreedte van een schaal is het handig om een vertrekpunt te hebben zodat ze een realistisch bod kunnen doen. Zo bezien vind ik niet bezwaarlijk om een loonstrook te overleggen. Zeker niet omdat ik al hoog in mijn schaal zit in mijn huidige baan. Nu weet ik zeker dat het eerste bod al goed in de buurt komt van wat ik wil verdienen.
Lucifer2018 schreef:
12-02-2019 22:27
En ja er komen zo 2/3 forummers vertellen dat het heel 'gewoon' is in onderwijs ect. En dat het daar moet.
Juist in het onderwijs is momenteel veel onderhandelingsruimte vanwege de tekorten. Als bevoegde docent of leerkracht ben je goud waard!
anoniem_287123 wijzigde dit bericht op 26-02-2019 18:10
Reden: Tikfout.
0.16% gewijzigd
Ik denk dat het ook ligt aan de situatie, ik werkte eerst bij een bedrijf zonder cao, daar verdiende ik dan ook veel, daar kreeg ik alleen niks voor mij overuren en het was lang rijden. Nu had ik werk gevonden dichterbij, hun werken wel met het cao waardoor ze eerst nogal laag uitkwamen qua salaris. Ik hoefde niet perse meer te verdienen, maar ik wou ook niet minder. Uiteindelijk dankzij de loonstrook hetzelfde loon, meer flexibiliteit, dichterbij huis en een werksfeer die beter bij me past.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
SteunEndeToeverlaet schreef:
15-02-2019 09:33
Die kun je dus best omdraaien; dan vraag je zelf ook loonstrookjes. Vertrouwen gaat toch twee kanten op?
Ik zeg niet dat het werkt maar het is wel terecht.

Waarschijnlijk werkt dat in de zorg een stuk minder: Daar willen ze geen assertieve medewerkers die goed kunnen onderhandelen, maar mensen die doen wat hun gezegd wordt. Dus... hangt van de sector af of dit gewaardeerd wordt.
Ik werk ook in de zorg en ga van baan wisselen. Ook ik moest m'n huidige loonstrook overleggen en dat heb ik geweigerd. Heb gezegd dat ik met ze wil onderhandelen en uitkijk naar hun eerste bod. Hierop kwam een zwak 'ja maar je loopt het risico dat wij je lager inschalen dan je gewend bent'. Ik heb dus teruggemaild dat er dan ZEKER vanuit mij onderhandeld gaat worden en dat ik daar geen geen genoegen mee zou nemen. Resultaat:hun eerste bod was hoger dan ik nu krijg en dat ik in gedachten had. Na nog een mail uitgekomen op een mooi resultaat waar ik erg blij mee ben.
Als een werkgever reageert met 'loonstrookje anders geen baan' dan zouden ze aan mij een verkeerde hebben. De zorg schreeuwt om personeel. Daar kun je echt gebruik van maken.
Nitflex schreef:
14-02-2019 16:59
Wat goed als een bedrijf zich realiseert dat hun salarissen niet meer marktconform zijn. Dat is toch een hele beslissing.

Nou realiseren... toen de zoveelste medewerker weg ging, omdat ze ergens anders minimaal 300-500 euro meer konden krijgen, hadden ze niet zoveel keus meer. Maar alleen als je er om vroeg en hard over ging onderhandelen, maar niet te hard, want als ze het idee hadden dat je aan het rondkijken was, kreeg je ook niets.

En ze wisten dat ze het personeel zwaar onder betaalden. In de crisis hadden de meesten gewoon geen keus om het te accepteren. Maar dat harde beleid (laag salaris + nullijn), werkt nu in hun nadeel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Maelstrom schreef:
26-02-2019 08:56
Ik werk ook in de zorg en ga van baan wisselen. Ook ik moest m'n huidige loonstrook overleggen en dat heb ik geweigerd. Heb gezegd dat ik met ze wil onderhandelen en uitkijk naar hun eerste bod. Hierop kwam een zwak 'ja maar je loopt het risico dat wij je lager inschalen dan je gewend bent'. Ik heb dus teruggemaild dat er dan ZEKER vanuit mij onderhandeld gaat worden en dat ik daar geen geen genoegen mee zou nemen. Resultaat:hun eerste bod was hoger dan ik nu krijg en dat ik in gedachten had. Na nog een mail uitgekomen op een mooi resultaat waar ik erg blij mee ben.
Als een werkgever reageert met 'loonstrookje anders geen baan' dan zouden ze aan mij een verkeerde hebben. De zorg schreeuwt om personeel. Daar kun je echt gebruik van maken.
Goed zo! Zeker in de zorg heb je inderdaad een fantastische onderhandelingspositie. Alleen zijn veel vrouwen geneigd om hier geen gebruik van te maken. Zo zonde. Goed dat jij het wel hebt gedaan.
Lucie78 schreef:
26-02-2019 04:02
Ik heb gesolliciteerd voor een seniorfunctie bij de overheid op academisch niveau, waarbij men om een loonstrook vroeg. Ik heb de ervaring dat dit gangbaar is bij overheidsinstantie. Daar is altijd sprake van een salarishuis: de salarissen zijn in reeksen met tredes of percentages gekoppeld aan functies. Om te kunnen bepalen waar ze je kunnen indelen binnen de bandbreedte van een schaal is het handig om een vertrekpunt te hebben zodat ze een realistisch bod kunnen doen. Zo bezien vind ik niet bezwaarlijk om een loonstrook te overleggen. Zeker niet omdat ik al hoog in mijn schaal zit in mijn huidige baan. Nu weet ik zeker dat het eerste bod al goed in de buurt komt van wat ik wil verdienen.
Klopt, bij de overheid (en haar instanties) is het inderdaad wel gebruikelijk(er) om naar een loonstrook te vragen.
We used to be friends...
Lucie78 schreef:

En dat kan niet op basis van ervaring, opleiding en een salarisindicatie van de sollicitant?
Maelstrom schreef:
26-02-2019 08:56
Ik heb dus (ook in de zorg) al meermaals meegemaakt dat hun bod te laag was. En ik aan gaf dat dat lager was dan mijn huidige uurloon en dat ik er niet op achteruit wil gaan. Dan moest ik maar m'n loonstrook toesturen om dat te bewijzen. Tja, laat dan maar zitten. Geen wederzijds vertrouwen.
Z0MER schreef:
26-02-2019 10:23
Goed zo! Zeker in de zorg heb je inderdaad een fantastische onderhandelingspositie. Alleen zijn veel vrouwen geneigd om hier geen gebruik van te maken. Zo zonde. Goed dat jij het wel hebt gedaan.
Ik merk dat ik, als vrouw die dus wél de onderhandeling aan gaat, met 0-1 achter sta.

Zelfs bij een sollicitatie een keer gehoord, nadat ik vroeg hoe het zat qua overuren; "Tja, als je echt passie hebt voor het vak dan werk je met liefde in je eigen tijd"... (voor de duidelijkheid; onbetaald dus), volgens mij hoef ik niet te vertellen dat het niets geworden is daar dus, haha.

Zo heb ik nog legio voorbeelden.
In mijn werkveld is er geen cao. Er is dus ook geen salarisschaal en daarom wordt er altijd om een salarisstrook gevraagd. Nu heb ik een prima salaris en heb daar dus ook geen enkel probleem mee. Ik ben desondanks inmiddels toch al weer zo'n 800 per maand meer gaan verdienen. Dus omhoog ga je toch wel in salaris. Mocht je graag wat meer gaan willen verdienen dan je huidige salaris en dus wilt gaan onderhandelen, dan is het niet handig natuurlijk om dat te doen. Je bent het ook niet verplicht en dat kun je gewoon aangeven, klaar. Er is dan wel een kans dat je de baan mis loopt.
Hier ook geen CAO. Maar dan vind ik dus zo'n loonstrook nietszeggend.

Want soms heeft een baan een laag uurloon, maar wel hele goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik heb nu niet zo'n hoog uurloon, maar wel een auto van de zaak, mijn telefoonkosten worden vergoed en mijn benzine volledig etc. En als ik voor een baan een auto moet aanschaffen en 17 ct benzinekostenvergoeding krijg, dan schiet dat niet op, zelfs met een paar euro extra uurloon.

En daar kom je dan op het 'stuur je arbeidscontract dan maar op',
Jempo schreef:
26-02-2019 16:46
Ik heb dus (ook in de zorg) al meermaals meegemaakt dat hun bod te laag was. En ik aan gaf dat dat lager was dan mijn huidige uurloon en dat ik er niet op achteruit wil gaan. Dan moest ik maar m'n loonstrook toesturen om dat te bewijzen. Tja, laat dan maar zitten. Geen wederzijds vertrouwen.
Jij hoeft niks te bewijzen! Je opleiding en werkervaring zijn je bewijs. Bij zo'n werkgever wil je dus niet werken inderdaad!
Jempo schreef:
26-02-2019 16:51
Ik merk dat ik, als vrouw die dus wél de onderhandeling aan gaat, met 0-1 achter sta.

Zelfs bij een sollicitatie een keer gehoord, nadat ik vroeg hoe het zat qua overuren; "Tja, als je echt passie hebt voor het vak dan werk je met liefde in je eigen tijd"... (voor de duidelijkheid; onbetaald dus), volgens mij hoef ik niet te vertellen dat het niets geworden is daar dus, haha.

Zo heb ik nog legio voorbeelden.
Eens! Veel werkgevers in de zorg (en ook welzijn ervaar ik momenteel) vinden het vreselijk als je onderhandelt. Zeker als vrouw. Men is het niet gewend en zodra je over overuren begint dan heb je geen hart voor de zaak. Maar ik heb daar schijt aan. Verwachten dat mensen maar overuren blijven draaien is echt niet meer van deze tijd. Zo is mij kortgeleden gezegd dat ik me niet voor 200% inzet omdat ik niet iedere dag anderhalf uur wil overwerken. Mijn antwoord was dat ik ook niet voor 200% betaald word. Er is te veel werk voor te weinig personeel. Als men niet meer collega's wil aannemen dan is het aan mij om niet over m'n grens te gaan. Want ik werk vaak al door zonder pauze(s). Dat zegt alles over m'n inzet vind ik.
Ik heb toen ik op arbeidsvoorwaardengesprek ging bij mijn nieuwe baan uit mezelf mijn loonstrook meegenomen en laten zien. Dit omdat ik al wel verwachtte dat het salaris dat men mij zou bieden lager zou zijn dan wat ik bij mijn vorige werkgever verdiende (verdiende redelijk goed voor mijn leeftijd en werkervaring). Toen heeft mijn nieuwe werkgever dit gematcht (en was best een aanzienlijk verschil) en inmiddels zit ik alweer boven mijn vorige salaris door CAO verhogingen.

Maar ik wisselde niet van baan vanwege het salaris en was al heel tevreden met het salaris wat ik bij mijn vorige werkgever verdiende dus vond het wel prima zo, vooral omdat ik er op andere vlakken op vooruit ging (kortere reisafstand, flexibele werktijden etc).

Als je nu onderbetaald wordt of er op vooruit wil gaan in salaris in je nieuwe baan (dat laatste is meestal wel het geval) denk ik dat het geen goed idee is om gelijk je loonstrook op tafel te leggen.
Lucie78 schreef:
Ik begrijp gewoon niet waarom het niet voldoende is om gewoon te zeggen wat je wil verdienen.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:11
Reden: privacy
99.65% gewijzigd
Tessaa schreef:
27-02-2019 21:09
Ik ken iemand bij wie het gevraagd is nadat diegene in het gesprek aangegeven had eerder een bepaald salaris te hebben verdiend. Dit was niet waar. Mijn inschatting is dat het niet geloofd werd en dat ze graag bewijs wilden zien. Dat bewijs was er dus niet, en die persoon heeft de baan (terecht) niet gekregen. De vraag van de werkgever om de loonstrook te zien kwam dus vanuit wantrouwen naar de sollicitant. Zou zoiets bij jou ook het geval kunnen zijn, TO? Ik zou zelf mijn loonstrook wel laten zien in zo'n situatie, maar er is inderdaad nog nooit naar gevraagd.

Bij zo'n werkgever zou ik me afvragen waarom ze iemand in dienst willen hebben die ze niet vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven