Werk & Studie alle pijlers

Vragen naar loonstrook

12-02-2019 22:19 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer aan het solliciteren en ik verwacht dat de vraag om een loonstrook van mijn laatste werkgever weer binnen zal komen. Hoe ga je hiermee om als je liever niet deze openheid van zaken geeft, omdat het vaak alleen maar in je nadeel werkt?

Ik wil het liever 'open' houden zodat ze met een bod komen wat zij mij waard vinden, in plaats van dat het een bod wordt gebaseerd op mijn laatst verdiende loon.

Dus hoe gaan jullie hier correct mee om? :)
SteunEndeToeverlaet schreef:
15-02-2019 09:33
Waarschijnlijk werkt dat in de zorg een stuk minder: Daar willen ze geen assertieve medewerkers die goed kunnen onderhandelen, maar mensen die doen wat hun gezegd wordt. Dus... hangt van de sector af of dit gewaardeerd wordt.
Of omdat een nieuwe werkgever kan inzien onder welke cao je viel, zodat je bepaalde rechten kan meenemen. Op een loonstrook staat meer dan alleen het salaris.
Tessaa schreef:
27-02-2019 21:09
Ik ken iemand bij wie het gevraagd is nadat diegene in het gesprek aangegeven had eerder een bepaald salaris te hebben verdiend. Dit was niet waar. Mijn inschatting is dat het niet geloofd werd en dat ze graag bewijs wilden zien. Dat bewijs was er dus niet, en die persoon heeft de baan (terecht) niet gekregen. De vraag van de werkgever om de loonstrook te zien kwam dus vanuit wantrouwen naar de sollicitant. Zou zoiets bij jou ook het geval kunnen zijn, TO? Ik zou zelf mijn loonstrook wel laten zien in zo'n situatie, maar er is inderdaad nog nooit naar gevraagd.
Wie geeft er nou z’n loonstrook als je net flink hebt zitten bluffen? Dan moet je ook volhouden en geen stukken overhandigen. Als deze persoon het alsnog heeft gegeven, en het klopt niet met je verhaal, dan houdt het op. Overigens zeg ik sowieso nooit wat ik verdiende. Ik zeg alleen wat ik wil verdienen. Dat is nooit gelogen.
mariellet schreef:
27-02-2019 22:04
Of omdat een nieuwe werkgever kan inzien onder welke cao je viel, zodat je bepaalde rechten kan meenemen. Op een loonstrook staat meer dan alleen het salaris.

Dat kan een sollicitant ook gewoon zeggen.
nerdopviva schreef:
27-02-2019 22:34
Precies. Wat een raar gedoe dat je dat allemaal zou moeten bewijzen.
nerdopviva schreef:
27-02-2019 22:34
Ja ik was daar en in dienst dus heb recht op die extra verlofuren en over een paar jaar een gratificatie. Zo werkt het dus niet. Kan ook op een andere manier worden aangetoond, maar een loonstrook is wel een methode.
mariellet schreef:
28-02-2019 07:33
Ja ik was daar en in dienst dus heb recht op die extra verlofuren en over een paar jaar een gratificatie. Zo werkt het dus niet. Kan ook op een andere manier worden aangetoond, maar een loonstrook is wel een methode.

Dan vraag je een verklaring bij je oude werkgever. Ik begrijp niet zo goed waarom je met allemaal redenen komt waarom sollicitanten juist wel een loonstrook moeten laten zien. Voor de salarisonderhandelingen is het dodelijk. Geen wonder dat de salariskloof nog steeds bestaat.
Tessaa schreef:
27-02-2019 21:09
Ik ken iemand bij wie het gevraagd is nadat diegene in het gesprek aangegeven had eerder een bepaald salaris te hebben verdiend. Dit was niet waar. Mijn inschatting is dat het niet geloofd werd en dat ze graag bewijs wilden zien. Dat bewijs was er dus niet, en die persoon heeft de baan (terecht) niet gekregen. De vraag van de werkgever om de loonstrook te zien kwam dus vanuit wantrouwen naar de sollicitant. Zou zoiets bij jou ook het geval kunnen zijn, TO? Ik zou zelf mijn loonstrook wel laten zien in zo'n situatie, maar er is inderdaad nog nooit naar gevraagd.
Tja, ik vertel alleen wat ik wil verdienen en niet wat ik voor heen verdiende. Ik heb inderdaad wel eens gehad dat ze mijn loonstrook wilde inzien, met een vergelijkbaar verhaal als smoes. Als iemand een hoog salaris wil en jij als werkgever vindt dat teveel, dan biedt je een lager bedrag.
mariellet schreef:
28-02-2019 07:33
Dit staat dus allemaal niet op je loonstrook. Ook niet onder welke CAO je valt of zo. Dan moet je serieus je arbeidsovereenkomst mee gaan nemen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf Helemaal eens. Gelukkig werk ik niet in een sector waar dit gebruikelijk is.
Ik zit ook in een omgeving waar het volstrekt normaal is om naar de loonstrook van de vorige functie te vragen. Toen ik hier in dienst kwam was ik extreem naief en heb ik die nog gegeven ook. Maar nu gaat mijn man solliciteren in een soortgelijke functie en ik zie het al gebeuren dat hij die vraag ook weer gaat krijgen.

Uiteindelijk komt het toch neer op zelfvertrouwen en zelfkennis. Als jij solliciteert omdat je een bepaalde baan heel graag zou willen, en het gevoel hebt dat je niet veel keus hebt, dan sta je eigenlijk bij aanvang van het gespek al achter. Dan voelt de sollicitatie niet meer wederzijds, maar voelt het alsof je als kandidaat afhankelijk bent van de goodwill van de werkgever. Bovenstaande berichten geven mooie voorbeelden van hoe te reageren als de vraag gesteld wordt. Maar veel van deze voorbeelden zijn wel brutaal en hebben waarschijnlijk tot effect dat de sfeer in het gesprek tot een nulpunt zal zakken. En als je heel graag een bepaalde baan wilt hebben, dan heb je toch snel het gevoel dat "moeilijk doen" je de baan kan kosten.

Ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd hoe mijn man hiermee om zal gaan. Hij hoeft niet per sé weg, maar wíl wel heel graag weg bij zijn huidige werkgever, mede omdat hij op dit moment niet marktconform betaald wordt. De baan waarop hij nu solliciteert klinkt als een droombaan, dichtbij huis, maar wel met een salarisindicatie in een schaal waar mijn man minimaal halverwege wil worden ingeschat om er financieel op vooruit te gaan. Loonstrookje geven gaat niet gunstig zijn, maar ik ben bang dat mijn man ook niet goed brutaal durft te weigeren uit angst dat hij direct op de nee-stapel beland.
Iemand nog goede tips hoe hij de loonstrook-vraag kan pareren maar toch beleefd kan blijven?
Ben ik de enige die de secundaire arbeidsvoorwaarden minstens net zo belangrijk vind? Wat zegt een salaris als je er bijv in vakantiedagen op achteruit gaat? Ik ben van mening dat je dat ook allemaal mee moet nemen..

Ik zou dan ook vragen naar het volledige aanbod, niet alleen salaris.
every journey starts with a single step
firedraakje schreef:
28-02-2019 10:17
Ben ik de enige die de secundaire arbeidsvoorwaarden minstens net zo belangrijk vind? Wat zegt een salaris als je er bijv in vakantiedagen op achteruit gaat? Ik ben van mening dat je dat ook allemaal mee moet nemen..

Bij mijn laatste sollicitaties heb ik ook een volledig aanbod gekregen. Inderdaad inclusief vakantiedagen en pensioen.

laylalala, je hebt wel gelijk hoor. Als je niet veel opties hebt, dan is het gewoon lastiger om te weigeren. Ik heb nooit die loonstrook gegeven, maar dat was een uitzendbureau of zo. Daarnaast heb ik gewoon de optie om niet voor een baan te kiezen omdat ik voldoende buffer heb. Maar liever werk ik wel gewoon.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
firedraakje schreef:

Natuurlijk vind ik dat belangrijk, maar daar gaat het topic toch niet over? Heel veel secundaire arbeidsvoorwaarden staan niet op de loonstrook, dus daarvoor hoef je het zeker niet te laten zien. En bovendien, ook daarover kun je gewoon onderhandelen zonder loonstrook.
laylalala schreef:
28-02-2019 09:40
Uiteindelijk komt het toch neer op zelfvertrouwen en zelfkennis. Als jij solliciteert omdat je een bepaalde baan heel graag zou willen, en het gevoel hebt dat je niet veel keus hebt, dan sta je eigenlijk bij aanvang van het gespek al achter. Dan voelt de sollicitatie niet meer wederzijds, maar voelt het alsof je als kandidaat afhankelijk bent van de goodwill van de werkgever. Bovenstaande berichten geven mooie voorbeelden van hoe te reageren als de vraag gesteld wordt. Maar veel van deze voorbeelden zijn wel brutaal en hebben waarschijnlijk tot effect dat de sfeer in het gesprek tot een nulpunt zal zakken. En als je heel graag een bepaalde baan wilt hebben, dan heb je toch snel het gevoel dat "moeilijk doen" je de baan kan kosten.

De vraag naar een loonstrook vind ik pas brutaal. Het zijn gewoon onderhandelingen. Natuurlijk is het makkelijker als je die baan niet per se nodig hebt, maar dat geldt voor de hele onderhandeling. Als je een baan nodig hebt, zul je ook niet zo snel om een hoger salaris of betere secundaire arbeidsvoorwaarden vragen.

Die werkgever wil ook wat van jou hè. Jij wil die baan, de werkgever wil jou. Waarom zou je dan niet kunnen aangeven wat je wil? Je hoeft je niet als bulldog te gedragen, maar als schoothondje kom je ook niet verder.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 28-04-2019 13:06
Reden: privacy
99.51% gewijzigd
.
tessaa wijzigde dit bericht op 28-04-2019 13:06
99.57% gewijzigd
Tessaa schreef:
28-02-2019 12:11
Nee deze persoon heeft dus niks laten zien en is niet aangenomen.
Hoe weten ze dan dat het niet waar was?
Tessaa schreef:
28-02-2019 12:10
Een bedrijf bestaat uit verschillende mensen. Wellicht werkt er 1 wantrouwend type bij HR en vraagt die ernaar, terwijl het van een andere collega niet had gehoeven. Ik vind niet dat dit altijd iets zegt over "de werkgever".
Het betekent in ieder geval dat er geen consequent beleid is. Of iedereen vraagt het of niemand. En waarom zou je wantrouwend moeten zijn? Blijkbaar heeft zo iemand geen vertrouwen in het eigen beoordelingsvermogen.
laylalala schreef:
28-02-2019 09:40
Iemand nog goede tips hoe hij de loonstrook-vraag kan pareren maar toch beleefd kan blijven?

Hij kan zeggen dat hij zijn salarisindicatie heeft gebaseerd op de gewenste nieuwe functie. Het is een richtlijn en hij is bereid daar over te praten.

Verder kan hij aangeven op welke punten de nieuwe baan afwijkt waardoor het oude salaris niet 1 op 1 vergelijkbaar is.

Wat ook vaak helpt is om je salarisindicatie gedetailleerd op te geven, precies hoe het is opgebouwd. Basissalaris, reiskosten, telefoonvergoeding, bonussen, pensioen, tijd-voor-geld, opleidingsbudget, etc. Lever het in een net tabelletje aan (ruim genomen natuurlijk). Dan schijnt er minder de neiging te zijn om nog om bewijs te vragen.

Maar vooral; zet het gevoel brutaal te zijn van je af. Dat ben je namelijk niet, dat zijn zíj door dit soort info te vragen. Als je gewoon een minimale salarissprong zou maken hoef je namelijk niet van baan te wisselen, dan kun je blijven waar je bent. Natuurlijk, salaris is niet zaligmakend, en andere factoren spelen ook een grote rol, maar dat hoeven zij niet te weten.
firedraakje schreef:

Ja, maar een werkgever legt toch ook nooit alleen salarisaanbod neer? Je accepteert toch geen baan zonder dat te weten. Natuurlijk spelen al die dingen ook mee. Dat is precies waarom eens loonstrook weinig zegt.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 28-04-2019 13:07
99.47% gewijzigd
Nitflex schreef:
28-02-2019 12:48
Hij kan zeggen dat hij zijn salarisindicatie heeft gebaseerd op de gewenste nieuwe functie. Het is een richtlijn en hij is bereid daar over te praten.

Verder kan hij aangeven op welke punten de nieuwe baan afwijkt waardoor het oude salaris niet 1 op 1 vergelijkbaar is.

Wat ook vaak helpt is om je salarisindicatie gedetailleerd op te geven, precies hoe het is opgebouwd. Basissalaris, reiskosten, telefoonvergoeding, bonussen, pensioen, tijd-voor-geld, opleidingsbudget, etc. Lever het in een net tabelletje aan (ruim genomen natuurlijk). Dan schijnt er minder de neiging te zijn om nog om bewijs te vragen.

Goeie tips, dank je wel!
Ik weet niet of hij zo duidelijk voor ogen heeft hoe hij het in de nieuwe situatie wil. Hoe bepaal je wat je meerekent als basissalaris en als pensioen? vind het maar moeilijk hoor..
Misschien kan hij bovenstaande lijstje misschien gebruiken om zijn huidige situatie weer te geven ofzo?
Bijvoorbeeld:
Hij verdient nu 3000 bruto en wil 4000 bruto omdat dat volgens intermediair meer in de richting van marktconform gaat
Zijn huidige salarisstrookje laat dus 3000 bruto zien. Maar momenteel heeft hij ook een leaseauto (300 bruto?), een laptop van de zaak, een telefoon van de zaak, personeelskorting (a 40 euro netto per maand) en 10.000 euro per jaar opleidingsbudget. En dat zou hij in de nieuwe functie allemaal niet krijgen. Bovendien zou hij een vast contract opgeven voor een jaarcontract met mogelijkheid op verlenging in vaste aanstelling.
Als je die secundaire voorwaarden meerekent, dan zou hij op dit moment al meer richting de 4000 zitten, dus dan kan hij gewoon aangeven dat hij er niet op achteruit wil gaan.
En eerlijk.. deel van de gewenste verhoging is ook omdat we waarschijnlijk een tweede prive-auto moeten aanschaffen als hij zn lease auto gaat inleveren. het zou fijn zijn als we er daarop in ieder geval niet achteruit gaan.

Maar wij zijn allebei echt dramatische onderhandelaars, dus in de voorbereiding op dit soort sollcitatietrajecten loopt het zweet ons alweer over de rug en we eindigen altijd met het gevoel dat we het niet goed hebben aangepakt.. :"-( Vooral omdat onze omgeving altijd precies weet te vertellen hoe we het wél hadden moeten zeggen en wat we wél hadden moeten aanpakken
Iemand vroeg of werkgevers mij mogelijk wantrouwen. Dat denk ik niet eigenlijk. De ervaring bij mij is geweest (2x nu, ik ben nog niet zo lang actief op de arbeidsmarkt) dat ze me al hebben verteld dat ze me willen aannemen, maar of ik nog even een loonstrook wil doorsturen zodat ze me een eerlijk aanbod kunnen doen. Dat vind ik dus geen goede beweegreden. Ik heb indertijd toegegeven omdat ik die banen super graag wilde hebben, maar nu wil ik eigenlijk eens gaan leren om beter te onderhandelen.
laylalala schreef:
28-02-2019 13:03
Goeie tips, dank je wel!
Ik weet niet of hij zo duidelijk voor ogen heeft hoe hij het in de nieuwe situatie wil. Hoe bepaal je wat je meerekent als basissalaris en als pensioen? vind het maar moeilijk hoor..
Misschien kan hij bovenstaande lijstje misschien gebruiken om zijn huidige situatie weer te geven ofzo?
Bijvoorbeeld:
Hij verdient nu 3000 bruto en wil 4000 bruto omdat dat volgens intermediair meer in de richting van marktconform gaat
Zijn huidige salarisstrookje laat dus 3000 bruto zien. Maar momenteel heeft hij ook een leaseauto (300 bruto?), een laptop van de zaak, een telefoon van de zaak, personeelskorting (a 40 euro netto per maand) en 10.000 euro per jaar opleidingsbudget. En dat zou hij in de nieuwe functie allemaal niet krijgen. Bovendien zou hij een vast contract opgeven voor een jaarcontract met mogelijkheid op verlenging in vaste aanstelling.
Als je die secundaire voorwaarden meerekent, dan zou hij op dit moment al meer richting de 4000 zitten, dus dan kan hij gewoon aangeven dat hij er niet op achteruit wil gaan.
En eerlijk.. deel van de gewenste verhoging is ook omdat we waarschijnlijk een tweede prive-auto moeten aanschaffen als hij zn lease auto gaat inleveren. het zou fijn zijn als we er daarop in ieder geval niet achteruit gaan.

Maar wij zijn allebei echt dramatische onderhandelaars, dus in de voorbereiding op dit soort sollcitatietrajecten loopt het zweet ons alweer over de rug en we eindigen altijd met het gevoel dat we het niet goed hebben aangepakt.. :"-( Vooral omdat onze omgeving altijd precies weet te vertellen hoe we het wél hadden moeten zeggen en wat we wél hadden moeten aanpakken
Waarschijnlijk zijn dat ook gewoon zaken die hij nodig heeft om zijn werk te doen? Een telefoon/laptop van de zaak heeft in mijn optiek geen invloed op je salaris en ander echt maar heel weinig. Opleidingsbudget, tja, het is wel verstandig om na te vragen wat hij qua bijscholing/cursussen kan verwachten en wie wat betaald. 40 euro personeelskorting, waarop dan? Gebruikt hij dat echt elke maand op, en maakt hij het op omdat het kan of omdat hij het echt nodig heeft.
manisha-362 schreef:
28-02-2019 13:48
Iemand vroeg of werkgevers mij mogelijk wantrouwen. Dat denk ik niet eigenlijk. De ervaring bij mij is geweest (2x nu, ik ben nog niet zo lang actief op de arbeidsmarkt) dat ze me al hebben verteld dat ze me willen aannemen, maar of ik nog even een loonstrook wil doorsturen zodat ze me een eerlijk aanbod kunnen doen. Dat vind ik dus geen goede beweegreden. Ik heb indertijd toegegeven omdat ik die banen super graag wilde hebben, maar nu wil ik eigenlijk eens gaan leren om beter te onderhandelen.
Een eerlijk aanbod = is niet te duur voor de nieuwe werkgever.
Zeggen dat je contractueel heb afgesproken dat je deze bedrijfsgevoelige informatie niet mag delen. Met de wet op algemene data bescherming maakt dat het nog een stukje extra makkelijker om te zeggen.
Wie goed doet, wie goed ontmoet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven