Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
donderdag 28 februari 2019 om 21:10
@Speeltuin ik ben daar streng en rigoreus in. Of ja, wás. Ik heb peuter al tijden niet hoeven corrigeren in de speeltuin. Wat ik doe is bij meppen/maaien/duwen/gooien met zand, is peuter zeggen wat er mis ging, het andere kindje vragen of het gaat en we gaan naar huis. Als je je niet kan gedragen dan hoor je niet thuis in de speeltuin.
Maar ik kan mij voorstellen dat er peuters zijn die snel boos worden of samen spelen nog niet onder de knie hebben. In dat geval zou ik door mijn knieën gaan zodat ik peuter recht aan kan kijken en uitleggen wat er mis ging. Daarna uitleggen hoe het wel kan en dit laten bevestigen door peuter. Andere kindje vragen of het gaat en dan peuter weer laten gaan om het uit te voeren.
Ik geloof niet in sorry zeggen. Kinderen hebben geen geweten tot een jaar of 4 en ik vind dat je alleen sorry moet zeggen als je het meent. Het kan ze nu nog niet écht spijten.
Maar ik kan mij voorstellen dat er peuters zijn die snel boos worden of samen spelen nog niet onder de knie hebben. In dat geval zou ik door mijn knieën gaan zodat ik peuter recht aan kan kijken en uitleggen wat er mis ging. Daarna uitleggen hoe het wel kan en dit laten bevestigen door peuter. Andere kindje vragen of het gaat en dan peuter weer laten gaan om het uit te voeren.
Ik geloof niet in sorry zeggen. Kinderen hebben geen geweten tot een jaar of 4 en ik vind dat je alleen sorry moet zeggen als je het meent. Het kan ze nu nog niet écht spijten.
donderdag 28 februari 2019 om 22:05
Mijn peuter is nogal op zichzelf. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat hij mot had met een ander kindje dat hij zelf opzocht. Het gebeurt wel eens dat kinderen met zijn speelgoed willen spelen en hij het daar niet mee eens is. Afhankelijk van de ouders vind ik het ook irritant dat ik niet weet waar dat speelgoed heen gaat, dus de ene keer kan hij het wel delen van mij en de andere keer niet. Dus er is vooral trekken om speelgoed. Dat hoort er toch in enige mate bij. Laatst was er een ouder buurtkindje bij de zandbak en die pakte de spullen van peuter. Peuter vond het niet leuk, maar durfde niets te zeggen. Dan grijp ik wel in.
Met zand gooien mag mijn peuter ook niet. Maar ik zal nooit direct naar huis gaan. Een peuter kan zijn impulsen niet altijd onder controle houden.
En wij laten peuter wel sorry zeggen als hij iemand heeft pijn gedaan. Dat vind ik wel een lastige, want ik wil inderdaad niet dat hij betekenisloze sorry's aanleert. Maar we laten hem dan ook zeggen dat hij bijvoorbeeld niet meer zal gaan slaan. Hopelijk helpt dat dan nog wat.
We merken trouwens wel wat ontwikkeling dat peuter wat beter met zijn driften om kan gaan. In plaats van zich bij boosheid fysiek te uiten zegt hij nu ook wel eens: ik ben booosss!! En dat is mooi om te zien, die ontwikkeling
Met zand gooien mag mijn peuter ook niet. Maar ik zal nooit direct naar huis gaan. Een peuter kan zijn impulsen niet altijd onder controle houden.
En wij laten peuter wel sorry zeggen als hij iemand heeft pijn gedaan. Dat vind ik wel een lastige, want ik wil inderdaad niet dat hij betekenisloze sorry's aanleert. Maar we laten hem dan ook zeggen dat hij bijvoorbeeld niet meer zal gaan slaan. Hopelijk helpt dat dan nog wat.
We merken trouwens wel wat ontwikkeling dat peuter wat beter met zijn driften om kan gaan. In plaats van zich bij boosheid fysiek te uiten zegt hij nu ook wel eens: ik ben booosss!! En dat is mooi om te zien, die ontwikkeling
anoniem_370075 wijzigde dit bericht op 01-03-2019 09:43
0.08% gewijzigd
vrijdag 1 maart 2019 om 12:30
sneeuwball schreef: ↑01-03-2019 12:20Glitter: zara had vorig zomer zulke tops. Ideaal voor warm weer.
Die hou ik idd al in de gaten
Wat gaan de maten bij Zara, Next, Hema, zalando, etc snel zeg. Ergens vind ik het stom dat ik er nu al mee bezig ben, in februari... Maar vorig jaar waren zulke leuke dingen al weg.
vrijdag 1 maart 2019 om 12:30
Ik heb het kinderkledingtopic maar omhoog geschopt: kinderen/kinderkleding-van-maat-98-tot- ... ?start=325
vrijdag 1 maart 2019 om 13:49
@glitter, het is al maart he klinkt toch weer anders 
Dochter heeft heeeeel lang mt 80 gehad en na een groeispurt zitten we ineens in mt 92. Ik vind het dan ook lastig goed in te schatten wat goed past van de zomer.
Ik weet nog niet zo goed wat ik van het sorry zeggen vind. We doen het wel maar vind het ook wel kloppen wat glitter aangeeft.
Wij blijven nog maar gewoon ingrijpen bij het duwen van andere kids. Als ze een duw krijgt en ze duwt terug grijp ik niet in, bij slaan wel wie er ook begon. Als ze zich echt niet kan gedragen gaan we weer naar huis idd, dat is nu 1x gebeurd toen we ergens gingen lunchen.
Dochter heeft heeeeel lang mt 80 gehad en na een groeispurt zitten we ineens in mt 92. Ik vind het dan ook lastig goed in te schatten wat goed past van de zomer.
Ik weet nog niet zo goed wat ik van het sorry zeggen vind. We doen het wel maar vind het ook wel kloppen wat glitter aangeeft.
Wij blijven nog maar gewoon ingrijpen bij het duwen van andere kids. Als ze een duw krijgt en ze duwt terug grijp ik niet in, bij slaan wel wie er ook begon. Als ze zich echt niet kan gedragen gaan we weer naar huis idd, dat is nu 1x gebeurd toen we ergens gingen lunchen.
vrijdag 1 maart 2019 om 16:06
vrijdag 1 maart 2019 om 19:02
Bij de WE? Daar zijn de kleuren altijd heel uitgesproken. Kleding daar begint bij maat 92, dus dat zou moeten gaan passen. Bijv. zoiets:
https://www.wefashion.nl/nl_NL/meisjes- ... olist=true
zondag 3 maart 2019 om 11:23
sneeuwball schreef: ↑03-03-2019 11:08Zoon heeft gisteravond voor het eerst op de wc geplast! Supertrots.
Wat vond ie er zelf van?
zondag 3 maart 2019 om 11:29
Ik heb even een vraagje.
Zoon zijn laatste kies is voor de helft door. Hij heeft geen ontstoken tandvlees, het is wel een beetje opgezwollen, maar dat lijkt me normaal bij een doorkomende kies. Maar waar ik meer mee zit is dat het nu al 2 dagen bloedt bij het tandenpoetsen, het doet hem ook pijn. Herkennen jullie dit? Of moet ik toch aan de bel trekken bij de tandarts?
Bij zijn andere kiezen heeft hij geen last gehad van bloed. Paniek sloeg een beetje toe omdat het echt veel was. Ik heb zelf regelmatig last van ontstoken tandvlees en dat bloedt veel minder erg. Poets zoon zijn tanden 2 keer per dag en let er altijd goed op dat het goed gebeurd.
Zoon zijn laatste kies is voor de helft door. Hij heeft geen ontstoken tandvlees, het is wel een beetje opgezwollen, maar dat lijkt me normaal bij een doorkomende kies. Maar waar ik meer mee zit is dat het nu al 2 dagen bloedt bij het tandenpoetsen, het doet hem ook pijn. Herkennen jullie dit? Of moet ik toch aan de bel trekken bij de tandarts?
Bij zijn andere kiezen heeft hij geen last gehad van bloed. Paniek sloeg een beetje toe omdat het echt veel was. Ik heb zelf regelmatig last van ontstoken tandvlees en dat bloedt veel minder erg. Poets zoon zijn tanden 2 keer per dag en let er altijd goed op dat het goed gebeurd.
zondag 3 maart 2019 om 11:41
Tijdens het plassen riep hij ja! Jaa! Jaaa!
En daarna het ook trots benoemen.
Zoon gaat graag op de wc maar tot zover nog nooit geplast, ik benoem altijd dat hij het goed geprobeerd heeft.
Ik heb geen ervaring met bloedend tandvlees bij zoon, maar toen hij last van kiezen etc had, vond hij poetsen ook niet fijn. Ik deed het altijd kort van jet hoort erbij, maar niet super goed of uitgebreid.
Wanneer de pijn weer over was, kon ik weer goed poetsen.
Poetsen moet ook leuk blijven. Zoon poetst ook graag zn tanden
En daarna het ook trots benoemen.
Zoon gaat graag op de wc maar tot zover nog nooit geplast, ik benoem altijd dat hij het goed geprobeerd heeft.
Ik heb geen ervaring met bloedend tandvlees bij zoon, maar toen hij last van kiezen etc had, vond hij poetsen ook niet fijn. Ik deed het altijd kort van jet hoort erbij, maar niet super goed of uitgebreid.
Wanneer de pijn weer over was, kon ik weer goed poetsen.
Poetsen moet ook leuk blijven. Zoon poetst ook graag zn tanden
zondag 3 maart 2019 om 12:09
@,littlebel als het echt veel bloed is zou je even met de tandarts kunnen bellen voor advies. Wij hebben er geen ervaring mee.
@sneeuwball wat goed zelf op de wc! Dochter gaf laatst voor het eerst zelf aan naar de wc te willen omdat ze moest poepen, ik was net met baby bezig en daarna had ze al gepoept. Maar even een verkleiner kopen deze week!
@sneeuwball wat goed zelf op de wc! Dochter gaf laatst voor het eerst zelf aan naar de wc te willen omdat ze moest poepen, ik was net met baby bezig en daarna had ze al gepoept. Maar even een verkleiner kopen deze week!
zondag 3 maart 2019 om 12:38
@Sneeuwbal
@Littlebel Onze peuter heeft als dreumes wel eens een beetje bloed op zijn tandenborstel gehad met het doorkomen van kiezen/hoektanden. Maar niet veel. Dat het tandpasta er roze van was.
@Poepen op het toilet. Onze peuter 2,5 is zindelijk overdag met plassen. Hij geeft het zelf aan. Maar als ik voorstel dat ie ook wel eens kan poepen op het toilet dan poept ie spontaan een halve week niet
Meer dan vragen doen we niet. Peuter moet er zelf mee komen qua plassen en poepen. Hij laat zich niet pushen.
Ik zou het wel heel tof vinden als hij op het toilet gaat poepen. Die grote mannen drollen van zijn royale kont vegen heb ik wel gehad.
@Littlebel Onze peuter heeft als dreumes wel eens een beetje bloed op zijn tandenborstel gehad met het doorkomen van kiezen/hoektanden. Maar niet veel. Dat het tandpasta er roze van was.
@Poepen op het toilet. Onze peuter 2,5 is zindelijk overdag met plassen. Hij geeft het zelf aan. Maar als ik voorstel dat ie ook wel eens kan poepen op het toilet dan poept ie spontaan een halve week niet
Ik zou het wel heel tof vinden als hij op het toilet gaat poepen. Die grote mannen drollen van zijn royale kont vegen heb ik wel gehad.
zondag 3 maart 2019 om 12:43
Wat nieuw is bij onze peuter is dat hij zich laat foppen. Tot een week of twee geleden keek hij je aan als of je niet lekker was als je iets zei van ‘Als jij je boterham niet opeet dan eet ik hem op!’ Of ‘wedden dat jij niet zo lang stil kan zijn als mama?’.
En verrek, als ik nu zeg dat ik zijn boterhammen ga opeten dan weet ie niet hoe snel zijn bolle billen hem naar de eethoek moeten brengen
Ik maak er niet veel gebruik van maar het is wel grappig
En verrek, als ik nu zeg dat ik zijn boterhammen ga opeten dan weet ie niet hoe snel zijn bolle billen hem naar de eethoek moeten brengen
Ik maak er niet veel gebruik van maar het is wel grappig
zondag 3 maart 2019 om 14:58
maandag 4 maart 2019 om 20:15
Haha het werkt! Peuter kwam wat moe van het kdv dus staat te jengelen in de parkeergarage. Man zucht en ik heb er geen zin an.
Echt je had hem moeten zien hollen
maandag 4 maart 2019 om 20:15
Littlebell schreef: ↑03-03-2019 15:03Bedankt voor de reacties dames! Ik bel morgen even de tandarts. Want zodra ik over de kies ga met de tandenborstel is alles knal rood. Het is niet een beetje roze tandpasta.
Al nieuws?
maandag 4 maart 2019 om 20:25
Sinds gisteren geen bloed meer tijdens het poetsen. Het is ook niet meer opgezwollen en zijn kies is er nu helemaal doorheen.