Draagmoederschap
zaterdag 2 maart 2019 om 20:46
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
zondag 3 maart 2019 om 11:54
Ik ben ook erg verbaasd over de haast vijandige reacties hier. Ik vind het mooi dat je dit doet TO. Ik vind het ook weinig verschillen met lesbische stellen die via een donor een kind krijgen en daar ken ik er best een aantal van, met verschillende constructies (onbekende donor, bekende donor met veel contact en donor die broer is van de niet zwangere vrouw). Ik zie daar kinderen die opgroeien in een normaal gezin en die nogal lijken in gedrag op mijn zoon en andere kinderen van heterostellen in mijn omgeving. Mijn verder niet wetenschappelijk onderbouwde mening is daardoor dat die kinderen gewoon kinderen zijn in een gezin. Ik ken zelf geen gezinnen met 2 vaders, maar ik denk dus dat dat ook gewone gezinnen zullen zijn.
zondag 3 maart 2019 om 11:56
@redbulletje: ik ben niet bang voor een versterkte emotionele band door kolven en voor de afhankelijkheid die je beschrijft ook niet. Is gelukkig ook niet de ervaring van andere draagmoeders f wensouders die dit zo hebben gedaan.
@Fizz: het groeit op bij de biologische vader en zijn man. Twee mannen die nauw betrokken zijn bij de zwangerschap, die er zijn tijdens echo's en controles, die verhaaltjes inspreken zodat de baby in de buik hun stemmen gaat herkennen, kortom: geen vreemden die geen enkele band hebben met het kind en er opeens mee opgescheept zitten.
@Fizz: het groeit op bij de biologische vader en zijn man. Twee mannen die nauw betrokken zijn bij de zwangerschap, die er zijn tijdens echo's en controles, die verhaaltjes inspreken zodat de baby in de buik hun stemmen gaat herkennen, kortom: geen vreemden die geen enkele band hebben met het kind en er opeens mee opgescheept zitten.
zondag 3 maart 2019 om 12:01
Natuurlijk kun je overal om gepest worden maar dit meisje wordt het pottenkind genoemd. Daar zijn schijnbaar kinderen van de hogere klassen mee begonnen en de rest doet nu mee zo van haha, jij hebt 2 mama's . De school probeert er wel iets aan te doen door het bespreekbaar te maken en te zeggen dat dit ook normaal is maar het pesten en buiten sluiten gaat tot heden toe nog door. Ik heb zo met dit meisje te doen!
zondag 3 maart 2019 om 12:02
Nee, de vaders krijgen een kind en geven dat niet weg. Kind heeft een paar maandjes bij TO gelogeerd omdat de heren de benodigde faciliteiten niet hebben. Weggeven kun je alleen doen met iets dat jouw bezit is.
Als TO een broedkip is en geen moeder, dan zijn we het er toch over eens dat ze niks weggeeft?
Je denkt toch niet dat op het forum is besloten dat ze draagmoeder ging zijn voor deze heren? Ze hebben een aantal jaar besteed om elkaar te leren kennen hoor! Iedereen was ooit een wildvreemde. Ik heb mijn vriend ook leren kennen via een forum. En nu ben ik zwanger van hem. Of had ik alleen een kind mogen krijgen van het jochie waarmee ik in de box lag op het kinderdagverblijf? (En zelfs hij was de eerste weken van z'n leven een wildvreemde.)
Die situatie zou ik een groter risico vinden zowel als wensvader en als potentiële draagmoeder. Die vrouw heeft blijkbaar wel een zeer sterke hormonale drift en heeft geen idee wat die hormonen met haar gaan doen als ze 'het zelf eens mee maakt'. Wat als de hormonen dusdanig de overhand nemen dat ze het kindje wil houden? Omdat dat 'zelf eens meemaken' toch heftiger en emotioneler uitpakte dan ze had kunnen denken en de rest ook ineens graag zelf meemaakt? En dan ligt dat dichtgetimmerde contract daar... Dat risico is er altijd, maar TO heeft tenminste al een beeld van hoe zwangerschap, bevalling en het hebben van een kind in z'n werk gaat en wat dat met haar lijf en haar hormonen doet en kan dus m.i. een meer weloverwogen keuze maken voor draagmoederschap.redbulletje schreef: ↑03-03-2019 09:27Ik ook niet, maar dat omdat ik net als jij echt bewust kindvrij ben. Maar er zijn vrouwen die wel kindvrij zijn, maar op zich wel hormonaal belast met rammelende eierstokken en de wens het zelf 'ns mee te maken.
zondag 3 maart 2019 om 12:05
"Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen heeel bijzonder"Blondie456 schreef: ↑03-03-2019 12:01Natuurlijk kun je overal om gepest worden maar dit meisje wordt het pottenkind genoemd. Daar zijn schijnbaar kinderen van de hogere klassen mee begonnen en de rest doet nu mee zo van haha, jij hebt 2 mama's . De school probeert er wel iets aan te doen door het bespreekbaar te maken en te zeggen dat dit ook normaal is maar het pesten en buiten sluiten gaat tot heden toe nog door. Ik heb zo met dit meisje te doen!
Nou moet ik zeggen dat ik een kind op tv zag die bij Donald Duck ging klagen omdat er nooit homosexuele stelletjes in het tijdschrift stonden. Het werd direct aangepast. Dat kind vond het ook allemaal heel gewoon en leuk verder.
zondag 3 maart 2019 om 12:08
Goed om te lezen dat je je er in heb verdiept to, voor zo ver mogelijk.
Het lijkt me zo lastig voor een kind. Die is niet gek en heeft door dat het net als alle andere kindjes ook een moeder heeft, naast twee vaders. Maar die moeder komt alleen af en toe op de thee. Lijkt een ontzettend lieve moeder. Maar kind mag nooit mee, halfbroer wel, die woont zelfs bij moeder. En niet met een reden dat het niet kan, maar omdat moeder dat niet wil. Waarom wil moeder kind niet meer in haar leven? Omdat ze het vaders gunt? Maar is wat kind wil dan niet belangrijk? Lijkt me ingewikkeld voor een kind. Co-ouderschap lijkt me dan een betere optie.
Het lijkt me zo lastig voor een kind. Die is niet gek en heeft door dat het net als alle andere kindjes ook een moeder heeft, naast twee vaders. Maar die moeder komt alleen af en toe op de thee. Lijkt een ontzettend lieve moeder. Maar kind mag nooit mee, halfbroer wel, die woont zelfs bij moeder. En niet met een reden dat het niet kan, maar omdat moeder dat niet wil. Waarom wil moeder kind niet meer in haar leven? Omdat ze het vaders gunt? Maar is wat kind wil dan niet belangrijk? Lijkt me ingewikkeld voor een kind. Co-ouderschap lijkt me dan een betere optie.
zondag 3 maart 2019 om 12:15
Je weet hoe kolven werkt? De mannen kunnen nog steeds gewoon 'hier en daar een fles geven'. Het enige verschil voor hen is dat ze een zakje uit de vriezer moeten opwarmen in plaats van schepjes poeder in warm water te mikken. En als de voorraad zakjes in de vriezer stagneert omdat TO's productie terugloopt of ze er geen zin meer in heeft of wat dan ook, kunnen ze alsnog over op de poeder.redbulletje schreef: ↑03-03-2019 11:46Omdat jij daardoor waarschijnlijk meer emotionele binding krijgt met het kind. En dat die mannen gebonden zijn doordat ze niet gewoon hier en daar 'n fles kunnen geven maar telkens van jouw leveringen afhankelijk zijn.
zondag 3 maart 2019 om 12:17
Waarom zou het kind nooit meemogen? Niet om te wonen, maar als het een keer wil komen logeren dan is het uiteraard welkom. Net zoals mijn zoon bij hen welkom is als hij daar een keer wil logeren.
Co-ouderschap kan goed uitpakken, maar er zijn ook verhalen van kinderen die knettergek werden van het constant heen en weer pendelen tussen twee huizen. Ik vind 1 stabiele basis en vanuit daar verder kijken belangrijk, anderen maken daar een andere keuze in.
Mijn zoon groeit bij mij op terwijl hij ook een halfbroer en -zus bij zijn vader in India heeft. Ik heb tot nu toe nooit de vraag gehad waarom hij niet bij papa mag wonen en zijn broer en zus wel. Mocht die vraag ooit komen dan kan ik hem uitleggen waarom ik deze keuze heb gemaakt.
Co-ouderschap kan goed uitpakken, maar er zijn ook verhalen van kinderen die knettergek werden van het constant heen en weer pendelen tussen twee huizen. Ik vind 1 stabiele basis en vanuit daar verder kijken belangrijk, anderen maken daar een andere keuze in.
Mijn zoon groeit bij mij op terwijl hij ook een halfbroer en -zus bij zijn vader in India heeft. Ik heb tot nu toe nooit de vraag gehad waarom hij niet bij papa mag wonen en zijn broer en zus wel. Mocht die vraag ooit komen dan kan ik hem uitleggen waarom ik deze keuze heb gemaakt.
zondag 3 maart 2019 om 12:42
TO heeft via het forum contact gezocht met mensen die een baby zochten. Lees zelf maar terug.Mik* schreef: ↑03-03-2019 12:02Nee, de vaders krijgen een kind en geven dat niet weg. Kind heeft een paar maandjes bij TO gelogeerd omdat de heren de benodigde faciliteiten niet hebben. Weggeven kun je alleen doen met iets dat jouw bezit is.
Als TO een broedkip is en geen moeder, dan zijn we het er toch over eens dat ze niks weggeeft?
Je denkt toch niet dat op het forum is besloten dat ze draagmoeder ging zijn voor deze heren? Ze hebben een aantal jaar besteed om elkaar te leren kennen hoor! Iedereen was ooit een wildvreemde. Ik heb mijn vriend ook leren kennen via een forum. En nu ben ik zwanger van hem. Of had ik alleen een kind mogen krijgen van het jochie waarmee ik in de box lag op het kinderdagverblijf? (En zelfs hij was de eerste weken van z'n leven een wildvreemde.)
Die situatie zou ik een groter risico vinden zowel als wensvader en als potentiële draagmoeder. Die vrouw heeft blijkbaar wel een zeer sterke hormonale drift en heeft geen idee wat die hormonen met haar gaan doen als ze 'het zelf eens mee maakt'. Wat als de hormonen dusdanig de overhand nemen dat ze het kindje wil houden? Omdat dat 'zelf eens meemaken' toch heftiger en emotioneler uitpakte dan ze had kunnen denken en de rest ook ineens graag zelf meemaakt? En dan ligt dat dichtgetimmerde contract daar... Dat risico is er altijd, maar TO heeft tenminste al een beeld van hoe zwangerschap, bevalling en het hebben van een kind in z'n werk gaat en wat dat met haar lijf en haar hormonen doet en kan dus m.i. een meer weloverwogen keuze maken voor draagmoederschap.
Ik weet niet of er hier moeders zijn met pubers, maar het is nog maar de vraag of de kinderen als zij straks puber of jongvolwassene zijn ook zoveel begrip hebben voor de actie van TO. Ook is het nog maar de vraag in hoeverre TO betrokken blijft bij het afgestane kind. Het zou zomaar kunnen dat de wensvaders straks als zij het kind hebben de boot gaan afhouden. Niets is zo veranderlijk als een mens en van te voren kun je alles beloven, maar de werkelijk kan heel anders uitpakken. Het is de vraag in hoeverre een dichtgetimmerd contract stand houdt bij de rechter. Er is nog maar weinig jurisprudentie in dit soort zaken en een rechter zal altijd naar het belang van het kind kijken, ook al zou dat in strijd zijn met het contract.
zondag 3 maart 2019 om 12:57
@Fizz: ik heb me aangemeld op het forum en daar ben ik in contact gekomen met een man. Ik was nog niet op zoek naar wensouders, zij waren al in traject met een andere vrouw.
We spraken elkaar veel, over eigenlijk met name hele andere dingen (gezamenlijke interesses) en toen ik daar de eerste keer thuis kwam was dat meer als vrienden dan als draagmoeder/wensouders. De basis is dus vriendschap.
Overigens zijn er ook draagmoeders die zich aanmelden en aangeven beschikbaar te zijn. Die worden vervolgens overspoeld door berichtjes van wensouders en gaan een soort date traject aan.
Er zijn pubers die uit draagmoeders geboren zijn en tot nu toe zijn die allemaal blij met hun leven.
Het is mogelijk dat de vaders straks de boot gaan afhouden. Net zoals er ouders zijn die de kinderen bewust weghouden bij de andere ouder. Ik ga daar niet vanuit.
We spraken elkaar veel, over eigenlijk met name hele andere dingen (gezamenlijke interesses) en toen ik daar de eerste keer thuis kwam was dat meer als vrienden dan als draagmoeder/wensouders. De basis is dus vriendschap.
Overigens zijn er ook draagmoeders die zich aanmelden en aangeven beschikbaar te zijn. Die worden vervolgens overspoeld door berichtjes van wensouders en gaan een soort date traject aan.
Er zijn pubers die uit draagmoeders geboren zijn en tot nu toe zijn die allemaal blij met hun leven.
Het is mogelijk dat de vaders straks de boot gaan afhouden. Net zoals er ouders zijn die de kinderen bewust weghouden bij de andere ouder. Ik ga daar niet vanuit.
zondag 3 maart 2019 om 12:58
Sofietje1983 schreef: ↑03-03-2019 09:45Ja als je toch al verlept bent kun je nog best een keer werpen. Alle domheid op een stokje zeg.
De ander ‘dom’ noemen, is nu niet bepaald een geldig argument waarmee je de ander kunt overtuigen dat die geen gelijk zou hebben.
zondag 3 maart 2019 om 13:08
En ik kan er dus met mij pet niet bij dat vrouwen zich voor zoiets lenen. Het is ook typisch iets van deze tijd. Alles wat men wil moet ook maar kunnen.Sanne_A schreef: ↑03-03-2019 12:57@Fizz: ik heb me aangemeld op het forum en daar ben ik in contact gekomen met een man. Ik was nog niet op zoek naar wensouders, zij waren al in traject met een andere vrouw.
zondag 3 maart 2019 om 13:11
Ik zou het nog kunnen begrijpen als je er een levensveranderend bedrag aan overhoud. Een bedrag waarmee je je huis kunt afbetalen bijv.
zondag 3 maart 2019 om 13:18
Oh ik heb ook totaal niet de intentie iemand te overtuigen hoor.iets_perzik schreef: ↑03-03-2019 12:58De ander ‘dom’ noemen, is nu niet bepaald een geldig argument waarmee je de ander kunt overtuigen dat die geen gelijk zou hebben.
zondag 3 maart 2019 om 14:25
Naar jouw mening is het dus zo dat alleen heterostellen die zonder hulp zwanger kunnen worden de enige zijn die kinderen mogen krijgen? Lesbische stellen, homoparen, alleenstaande moeders, allemaal uitsluiten van kinderen krijgen?
Kijkend naar het belang van de kinderen zou ik dan eerder 2e leggen en te oude ouders willen uitsluiten. Een kind heeft meer aan 2 liefdevolle vaders dan aan 2 ouders van 70 als hij gaat puberen. Bij wijze van. Of kinderen die al een scheiding hebben doorgemaakt en dan ook nog "verblijd" worden met een paar halfsiblings. Dat is het lastige van kinderen, er is niemand die bepaalt wat wel en niet mag (op wat wettelijke dingen als illegale toestanden na dan).
En het is niet iets van deze tijd.
zondag 3 maart 2019 om 14:40
Natuurlijk wel!
Vroeger was een meisje/vrouw die ongehuwd een kind kreeg een hoer.
Het kind werd (vaak) afgepakt en het meisje verketterd.
Werd ze ongehuwd zwanger en de man was bereid met haar te trouwen, dan werd het huwelijk een "moetje" genoemd.
Homomannen werden in 1811 nog ter dood gebracht als ze zich overgaven aan homoseksuele handelingen.
Het werd tot aan de jaren zestig gezien als een psychische afwijking.
Mannen werden in het begin van 20ste eeuw nog gecastreerd en riskeerden gevangenisstraf.
zondag 3 maart 2019 om 14:43
Ik vind het treurig dat TO zo wordt gelaagd. Je kan een andere mening hebben, maar kunnen wij er niet op zijn minst vanuit gaan dat iedereen doet waarvan hij denkt dat het goed is?
Ik heb zelf geen kinderwens en kan daarom niet echt iets voelen bij het argument: "je geeft toch niet je eigen kind weg?" Wat ik wel denk is dat je anders hecht aan een kindje in je buik, als je het draagt voor een ander. Het is niet te vergelijken met wat je voelt voor een eigen kind die draagt om te houden. Naast de hormonen is er toch ook dat psychische stukje dat bepaald in hoeverre jij je hecht aan het kindje. Verder ben ik het met TO eens: dat wat belangrijk is voor een kind, is veilige hechting en het krijgen van alle liefde, dat het niet uitmaakt in wat voor gezinsvorm dat is. Hoe het kindje er later tegenover staat is niet te raden. Dat het zich verlaten voelt door de moeder kan, alleen hoeft dat niet. Want de moeder is er wel als een soort van suikertante en verder heeft het kind nog twee vaders. Ik zie niet in waarom het kind iets zal moeten missen.
Ik heb zelf geen kinderwens en kan daarom niet echt iets voelen bij het argument: "je geeft toch niet je eigen kind weg?" Wat ik wel denk is dat je anders hecht aan een kindje in je buik, als je het draagt voor een ander. Het is niet te vergelijken met wat je voelt voor een eigen kind die draagt om te houden. Naast de hormonen is er toch ook dat psychische stukje dat bepaald in hoeverre jij je hecht aan het kindje. Verder ben ik het met TO eens: dat wat belangrijk is voor een kind, is veilige hechting en het krijgen van alle liefde, dat het niet uitmaakt in wat voor gezinsvorm dat is. Hoe het kindje er later tegenover staat is niet te raden. Dat het zich verlaten voelt door de moeder kan, alleen hoeft dat niet. Want de moeder is er wel als een soort van suikertante en verder heeft het kind nog twee vaders. Ik zie niet in waarom het kind iets zal moeten missen.
zondag 3 maart 2019 om 14:56
Met "iets van deze tijd" komt het over of het vooral iets is van de laatste jaren is waarin mensen steeds meer willen dat het leven maakbaar is.karin6789 schreef: ↑03-03-2019 14:40Natuurlijk wel!
Werd ze ongehuwd zwanger en de man was bereid met haar te trouwen, dan werd het huwelijk een "moetje" genoemd.
Homomannen werden in 1811 nog ter dood gebracht als ze zich overgaven aan homoseksuele handelingen.
Mannen werden in het begin van 20ste eeuw nog gecastreerd en riskeerden gevangenisstraf.
zondag 3 maart 2019 om 15:03
karin6789 schreef: ↑03-03-2019 14:40Natuurlijk wel!
En het is nu 2019.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 3 maart 2019 om 15:08