Draagmoederschap
zaterdag 2 maart 2019 om 20:46
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
zondag 3 maart 2019 om 15:31
TO wat een waardevol topic heb je geopend! Ik lees met belangstelling jouw beweegredenen en de reacties.
Naar mijn idee is het niet zinvol om lesbische ouders, draagmoeders, adoptie, alleen als afzonderlijke situaties te bekijken. Feit is dat steeds meer kinderen in Nederland niet opgroeien in ‘het traditionele gezin’ en dat alternatieve gezinsvormen heel erg van deze tijd zijn. Bijna een derde van de kinderen onder de 17 groeit op in een alternatieve gezinssituatie. Je kan dus nauwelijks nog spreken van een uitzondering als een kind niet in een tradioneel gezin opgroeit.
Dat daar verscheidenheid is in de alternatieve gezinnen is weer een ding. Maar lang niet alle tradionele gezinnen zijn gelijk elkaar. Er zijn gezinnen met een chronisch zieke ouder, gezinnen met een ouder die door werk 2/3 van de tijd niet aanwezig is, gezinnen waar grootouders inwonen, gezinnen die gebukt gaan onder grote armoe, gezinnen met een streng gelovige inslag. Toch vallen die allemaal onder de noemer tradioneel gezin en krijgen dus het stempel ‘goed’, terwijl de keuzes die deze ouders maken net zo goed een grote impact hebben op het welzijn en geluk van de kinderen.
Vergeet niet dat het echt nog niet zo lang geleden is dat ongehuwd samenwonen al rillingen bezorgde bij menigeen, laat staan dat je ongehuwd kinderen had samen. Nu is dat dood normaal en kijkt niemand er meer van op.
Er op blijven hameren dat het niet normaal is en dus schadelijk voor de kinderen, is hetzelfde als social media voor kinderen verbieden. Een kind heeft er veel en veel meer aan als ouders hem kunnen begeleiden bij het feit dat de maatschappij nu eenmaal verandert. Kinderen leven niet meer in dezelfde wereld als waar wij in opgegroeid zijn. Wat toen goed en passend en de norm was, hoeft dat nu niet meer te zijn.
Naar mijn idee is het niet zinvol om lesbische ouders, draagmoeders, adoptie, alleen als afzonderlijke situaties te bekijken. Feit is dat steeds meer kinderen in Nederland niet opgroeien in ‘het traditionele gezin’ en dat alternatieve gezinsvormen heel erg van deze tijd zijn. Bijna een derde van de kinderen onder de 17 groeit op in een alternatieve gezinssituatie. Je kan dus nauwelijks nog spreken van een uitzondering als een kind niet in een tradioneel gezin opgroeit.
Dat daar verscheidenheid is in de alternatieve gezinnen is weer een ding. Maar lang niet alle tradionele gezinnen zijn gelijk elkaar. Er zijn gezinnen met een chronisch zieke ouder, gezinnen met een ouder die door werk 2/3 van de tijd niet aanwezig is, gezinnen waar grootouders inwonen, gezinnen die gebukt gaan onder grote armoe, gezinnen met een streng gelovige inslag. Toch vallen die allemaal onder de noemer tradioneel gezin en krijgen dus het stempel ‘goed’, terwijl de keuzes die deze ouders maken net zo goed een grote impact hebben op het welzijn en geluk van de kinderen.
Vergeet niet dat het echt nog niet zo lang geleden is dat ongehuwd samenwonen al rillingen bezorgde bij menigeen, laat staan dat je ongehuwd kinderen had samen. Nu is dat dood normaal en kijkt niemand er meer van op.
Er op blijven hameren dat het niet normaal is en dus schadelijk voor de kinderen, is hetzelfde als social media voor kinderen verbieden. Een kind heeft er veel en veel meer aan als ouders hem kunnen begeleiden bij het feit dat de maatschappij nu eenmaal verandert. Kinderen leven niet meer in dezelfde wereld als waar wij in opgegroeid zijn. Wat toen goed en passend en de norm was, hoeft dat nu niet meer te zijn.
zondag 3 maart 2019 om 15:36
Dat het homo’s zijn doet er voor mij niet toe. Dat is (voor mij) hetzelfde als een hetero stel. Het gaat er mij om dat je bewust een kind krijgt om het weg te geven. Dat lijkt mij zo moeilijk voor dat kind, dat je bent weg gegeven. Dat je moeder niet voor jou wil zorgen. Dat jij niet het allerbelangrijkste bent voor je moeder. Dat is namelijk wel onze cultuur, moeder-kind band is heilig. Niemand van de reageerders zou hun eigen kind weg geven. Moeders gaan door het vuur voor hun kind. Maar nee, moeder van dit kind geeft het gewoon weg en als het dat per se wil mag het kind heus wel eens komen logeren. Wat doet dat met een kind? Als je eigen moeder je al niet wil? Misschien kijk ik iets te veel programma’s zoals Spoorloos, waaruit vaak blijkt dat kinderen het moeilijk vinden dat hun ouders niet voor hun konden zorgen. En dan zijn er meestal nog hele goede redenen! Ik denk wel dat het goed zou kunnen gaan, to lijkt verder verstandig en kinderen hebben vaak behoorlijk wat veerkracht. Maar ik vind het een absurt idee om zoiets bewust te doen, een kind maken om het bij voorbaat al te verlaten. Zo... kil naar het kind toe. Als wensouder zou ik dit ook absoluut niet voor mijn kind wensen. Veel liever een regeling met actieve rol voor moeder, Zodat het kind zich niet afgestoten zou voelen door moeder.
zondag 3 maart 2019 om 15:40
Ze geeft het kind niet weg.... Ze zorgt ervoor dat twee mensen een kind een fantastisch liefdevol leven kunnen geven, die zelf geen eigen kind kunnen maken. Dat heeft niets met weggeven te maken en is totaal niet kill voor het kind... Hij heeft twee papa's en een biologische mama waar hij op bezoek kanRogerPriddy schreef: ↑03-03-2019 15:36Dat het homo’s zijn doet er voor mij niet toe. Dat is (voor mij) hetzelfde als een hetero stel. Het gaat er mij om dat je bewust een kind krijgt om het weg te geven. Dat lijkt mij zo moeilijk voor dat kind, dat je bent weg gegeven. Dat je moeder niet voor jou wil zorgen. Dat jij niet het allerbelangrijkste bent voor je moeder. Dat is namelijk wel onze cultuur, moeder-kind band is heilig. Niemand van de reageerders zou hun eigen kind weg geven. Moeders gaan door het vuur voor hun kind. Maar nee, moeder van dit kind geeft het gewoon weg en als het dat per se wil mag het kind heus wel eens komen logeren. Wat doet dat met een kind? Als je eigen moeder je al niet wil? Misschien kijk ik iets te veel programma’s zoals Spoorloos, waaruit vaak blijkt dat kinderen het moeilijk vinden dat hun ouders niet voor hun konden zorgen. En dan zijn er meestal nog hele goede redenen! Ik denk wel dat het goed zou kunnen gaan, to lijkt verder verstandig en kinderen hebben vaak behoorlijk wat veerkracht. Maar ik vind het een absurt idee om zoiets bewust te doen, een kind maken om het bij voorbaat al te verlaten. Zo... kil naar het kind toe. Als wensouder zou ik dit ook absoluut niet voor mijn kind wensen. Veel liever een regeling met actieve rol voor moeder, Zodat het kind zich niet afgestoten zou voelen door moeder.
zondag 3 maart 2019 om 15:44
Of het kind ook echt een "fantastisch liefdevol leven" krijgt, is altijd nog maar afwachten.Marie-Antoinettexx schreef: ↑03-03-2019 15:40Ze geeft het kind niet weg.... Ze zorgt ervoor dat twee mensen een kind een fantastisch liefdevol leven kunnen geven, die zelf geen eigen kind kunnen maken.
Je weet het niet van tevoren.
Weinig ouders met wenskinderen zullen hun kind willen mishandelen, toch overkomt het een heleboel kinderen wel.
Ondanks de goede voornemens en verwachtingen.
zondag 3 maart 2019 om 15:45
Maar die kans is er bij ieder kind, dat het mishandeld wordtkarin6789 schreef: ↑03-03-2019 15:44Of het kind ook echt een "fantastisch liefdevol leven" krijgt, is altijd nog maar afwachten.
Je weet het niet van tevoren.
Weinig ouders met wenskinderen zullen hun kind willen mishandelen, toch overkomt het een heleboel kinderen wel.
Ondanks de goede voornemens en verwachtingen.
zondag 3 maart 2019 om 15:45
Ze geeft het kind letterlijk weg aan de vaders. Uurtje na de bevalling was het idee geloof ik.Marie-Antoinettexx schreef: ↑03-03-2019 15:40Ze geeft het kind niet weg.... Ze zorgt ervoor dat twee mensen een kind een fantastisch liefdevol leven kunnen geven, die zelf geen eigen kind kunnen maken. Dat heeft niets met weggeven te maken en is totaal niet kill voor het kind... Hij heeft twee papa's en een biologische mama waar hij op bezoek kan
zondag 3 maart 2019 om 17:59
Ik ben benieuwd waar 2006 vandaan komt, de oudste draagmoeder op het forum heeft 20 jaar geleden een kind gebaard en zij was vast niet de eerste. Ik heb geen idee hoe oud het al is, het oudste geschreven verhaal is geloof ik Abraham en Sara
.
Weggeven doe ik met spullen die ik op de weggeefhoek zet. Die zie ik daarna ook nooit meer terug, helemaal prima. Deze situatie is anders. De mannen zullen bij de geboorte zijn en ik zal ze inderdaad na een uur (of wanneer ik er klaar voor ben) de baby in hun armen leggen. Daarna blijven we de kraamweek nog samen, het is niet alsof ze met de baby meteen wegrennen of zo.
Ik ben blij met de positieve en neutrale reacties tussendoor
.
Daar reageer ik niet allemaal op, maar ik lees ze wel!
Weggeven doe ik met spullen die ik op de weggeefhoek zet. Die zie ik daarna ook nooit meer terug, helemaal prima. Deze situatie is anders. De mannen zullen bij de geboorte zijn en ik zal ze inderdaad na een uur (of wanneer ik er klaar voor ben) de baby in hun armen leggen. Daarna blijven we de kraamweek nog samen, het is niet alsof ze met de baby meteen wegrennen of zo.
Ik ben blij met de positieve en neutrale reacties tussendoor
zondag 3 maart 2019 om 19:09
Als de baby een keuze heeft is het het liefste dicht bij de biologische moeder. Haar geur, haar warmte, haar huid, haar stem. Waar zijn al die hechtingshormonen dan voor?Marie-Antoinettexx schreef: ↑03-03-2019 15:40Ze geeft het kind niet weg.... Ze zorgt ervoor dat twee mensen een kind een fantastisch liefdevol leven kunnen geven, die zelf geen eigen kind kunnen maken. Dat heeft niets met weggeven te maken en is totaal niet kill voor het kind... Hij heeft twee papa's en een biologische mama waar hij op bezoek kan
Misschien voelt het kind zich later wel weg gegeven door de moeder. Het heeft iets tegen natuurlijks.
Het is natuurlijk heel nobel van TO, maar wat heeft een kind daar aan?
Ik kan me dan nog eerder indenken dat een homostel een weeskind adopteert.
zondag 3 maart 2019 om 19:16
@kaartje1: ik draag laagtechnologisch dus met behulp van eigen eicel.
@merle78: misschien goed om je in te lezen in hechting voordat je dingen roept als “een baby is het liefste dicht bij de biologische moeder”. Dat is namelijk niet waar. Een baby hecht zich aan 1 of 2 mensen die er voor hem/haar zijn in de eerste maanden na de geboorte. En hoe lullig ook als ouder: het maakt voor een baby echt niks uit of dat de vader, de moeder of iemand die niet eens familie is, is.
@merle78: misschien goed om je in te lezen in hechting voordat je dingen roept als “een baby is het liefste dicht bij de biologische moeder”. Dat is namelijk niet waar. Een baby hecht zich aan 1 of 2 mensen die er voor hem/haar zijn in de eerste maanden na de geboorte. En hoe lullig ook als ouder: het maakt voor een baby echt niks uit of dat de vader, de moeder of iemand die niet eens familie is, is.
zondag 3 maart 2019 om 19:40
Ik blijf het bijzonder vinden dat op een draagmoeder zoveel heftigere reacties komen dan op een zaaddonor. Een kind is voor 50% afkomstig van een vrouw en voor 50% van een man.
Natuurlijk heeft negen maanden dragen wat meer impact dan even een kwakkie lozen. Voor de donerende partij vooral. Voor het kind - die zich draagtijd en bevalling niet herinnert - is het één van de bio ouders die ontbreekt. Waarom zou het ontbreken van de bio moeder ingrijpender zijn dan het ontbreken van de bio vader?
En 'geeft' een zaaddonor ook niet 'zijn kind weg'?
Natuurlijk heeft negen maanden dragen wat meer impact dan even een kwakkie lozen. Voor de donerende partij vooral. Voor het kind - die zich draagtijd en bevalling niet herinnert - is het één van de bio ouders die ontbreekt. Waarom zou het ontbreken van de bio moeder ingrijpender zijn dan het ontbreken van de bio vader?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
zondag 3 maart 2019 om 19:48
Sanne_A schreef: ↑03-03-2019 19:16@kaartje1: ik draag laagtechnologisch dus met behulp van eigen eicel.
Ik ken die argumenten die je noemt ja, maar het blijft een surrogaat vind ik. Vooral als de biologische moeder gewoon om de hoek woont en niet in een derde wereldland.
zondag 3 maart 2019 om 19:53
Doornroosje75 schreef: ↑03-03-2019 19:40Ik blijf het bijzonder vinden dat op een draagmoeder zoveel heftigere reacties komen dan op een zaaddonor. Een kind is voor 50% afkomstig van een vrouw en voor 50% van een man.
Misschien is die impact even groot over het grotere geheel. Maar ik bedoel vooral een hulpeloze baby. Er zijn in Nederland zelfs regels dat je een jong katje pas na 13 weken bij de moederpoes weg kan halen. Ik bedoel maar....
zondag 3 maart 2019 om 20:03
Sanne_A schreef: ↑03-03-2019 17:59Ik ben benieuwd waar 2006 vandaan komt, de oudste draagmoeder op het forum heeft 20 jaar geleden een kind gebaard en zij was vast niet de eerste. Ik heb geen idee hoe oud het al is, het oudste geschreven verhaal is geloof ik Abraham en Sara.
Ik ben blij met de positieve en neutrale reacties tussendoor.
Fijn dat je blij bent met alle positieve reacties. Kun je ook begrijpen waarom niet iedereen zo enthousiast is?
Ik moet er namelijk niet aan denken, ik vind het best wel sneu eigenlijk.
zondag 3 maart 2019 om 20:35
Nou ik persoonlijk merk dat ik heel heel vreemd over denk, ik bedoel dat mijn verstand dit voor 100 procent positief ziet, want ja, dat zijn de vaders, oké eentje biologisch, en je bent vlakbij, er is geen leugen of geheim bij....Prima.
Maar ik ben moeder en als ik me inleef in het moment na de geboorte...dat je je baby, die vastgeplakt zit aan je buik, met die plakhaartjes en oogjes dicht op zoek naar je borst, dan los trekt en weg moet geven....Nou dan zit ik gewoon te janken hier.
Maar ik ben moeder en als ik me inleef in het moment na de geboorte...dat je je baby, die vastgeplakt zit aan je buik, met die plakhaartjes en oogjes dicht op zoek naar je borst, dan los trekt en weg moet geven....Nou dan zit ik gewoon te janken hier.
zondag 3 maart 2019 om 20:41
Mijn vraag is eigenlijk (en ik weet dat de kans klein is) maar stel je raakt blijvend lichamelijk beperkt door je bevalling, gaan de wensouders dan voor je betalen? Nu snap ik natuurlijk dat je dan vast recht op WIA of iets dergelijks hebt, maar dat is natuurlijk ook geen vetpot. Met andere woorden: gaan zij je inkomen aanvullen bij 'gevolgschade'?
Overigens vind ik het heel mooi dat je die mensen wil helpen, ik zou het niet kunnen, weet zeker dat ik mijn kind niet meer zou kunnen afstaan.
Overigens vind ik het heel mooi dat je die mensen wil helpen, ik zou het niet kunnen, weet zeker dat ik mijn kind niet meer zou kunnen afstaan.
zondag 3 maart 2019 om 21:01
om de een of andere reden leert dit topic mij hoeveel dingen de meeste biologische ouderstellen niet geregeld hebben. Allemaal dingen waar niemand over nadenkt bij het krijgen van een kind.
zondag 3 maart 2019 om 21:16
Als 'n jong dier z'n moeder bij de bevalling verliest kunnen ze gelijk gekoppeld worden aan 'n moederdier wat haar jong is verloren. Zo worden veulens en merries in elk geval succesvol herkoppeld.
zondag 3 maart 2019 om 21:35
Heb je er al eens aan gedacht wat het met jouw hormonale emoties gaat doen als je baby na een weekje al naar de vaders toe is?
zondag 3 maart 2019 om 21:36
Dat is lief en mooiredbulletje schreef: ↑03-03-2019 21:16Als 'n jong dier z'n moeder bij de bevalling verliest kunnen ze gelijk gekoppeld worden aan 'n moederdier wat haar jong is verloren. Zo worden veulens en merries in elk geval succesvol herkoppeld.