Draagmoederschap
zaterdag 2 maart 2019 om 20:46
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
dinsdag 5 maart 2019 om 04:30
Omdat ik toch niet kan slapen:
uitgebreid artikel over effecten op wensouders, draagmoeders en kinderen
over het effect op de eigen kinderen
En ja, ik weet dat ik rationeel blijf reageren op emotioneel en dat dat geen zin heeft, maar er zijn ook rationele lezers die het misschien wel interessant vinden wat studies uitwijzen
.
uitgebreid artikel over effecten op wensouders, draagmoeders en kinderen
over het effect op de eigen kinderen
En ja, ik weet dat ik rationeel blijf reageren op emotioneel en dat dat geen zin heeft, maar er zijn ook rationele lezers die het misschien wel interessant vinden wat studies uitwijzen
dinsdag 5 maart 2019 om 07:02
dat TO iets anders voelt, wil of denkt dan jij (of ik) maakt haar niet meteen beperkt hoor. Ik vind echt dat mensen andere dingen dan ik in het leven mogen willen.RogerPriddy schreef: ↑04-03-2019 23:48Ja ja, lekker een ander laten opdraaien voor een baby voor homo’s die daar toch zeker ook recht op hebben maar zelf niet kunnen krijgen omdat ze worden gediscrimineerd door de natuur... Gewoon iemand gebruiken die daar door een gebrek blijkbaar minder bij voelt dan de overgrote meerderheid van de vrouwen. Heel normaal om zo te denken.
dinsdag 5 maart 2019 om 07:53
sam1968 schreef: ↑04-03-2019 23:36Helemaal mee eens behalve dan dat ik het niet zo zeer hypocriet vind maar eerder onbegrijpelijk. Dat gewauwel van "een kind is geen bezit dus hoe kun je het dan weggeven?" echt wat probeer je dan te rationaliseren?! Terwijl het jou zelf als moeder onpasselijk maakt, het idee alleen al, hoe kun je dit dan zo toejuichen?
Als je een vriend of vriendin hebt met een sterke kinderwens die je al heel lang kent en die je al heel lang ziet worstelen, dat je dan zo'n idee krijgt, ok. Maar via facebook of een forum dat op gaan zoeken, waarom? En het dan vervolgens gaan doen, hoezo dan?
Nou ja ik denk maar zo, baas in eigen buik dus toe maar, maar begrijpen doe ik het niet nee.
Dat vraag ik me ook af.
dinsdag 5 maart 2019 om 07:55
Dat betekent ook niet dat het niet zo is.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 08:07
1.71% gewijzigd
dinsdag 5 maart 2019 om 08:03
Ah, dus toch eentje die toegeeft dat de weerzin om homo's draait.RogerPriddy schreef: ↑04-03-2019 23:48Ja ja, lekker een ander laten opdraaien voor een baby voor homo’s die daar toch zeker ook recht op hebben maar zelf niet kunnen krijgen omdat ze worden gediscrimineerd door de natuur...
dinsdag 5 maart 2019 om 08:06
Hee, een bekende! TO, wat zijn sommige reacties in dit topic kortzichtig zeg, ik vind het echt schokkend. Ik heb verder niet echt behoefte aan discussies maar wil wel nog even zeggen dat ik het heel mooi vind van je dat je dit doet. En ik heb bewondering voor de manier waarop je reageert op iedereen hier. Lekker bezig!
dinsdag 5 maart 2019 om 08:07
Suggereer jij dat iedereen die zich een beetje zorgen maakt over hoe het kind zich in deze situatie zal voelen een weerzin tegen homo's heeft?
Dan zijn we echt terug bij af in deze discussie.
Mij gaat het niet om die mannen, maar om die extreem onbaatzuchtige moeder.
dinsdag 5 maart 2019 om 08:30
Het is ook nog maar de vraag of TO dit daadwerkelijk kan. Zij heeft dit ook nog nooit mee gemaakt. Misschien denkt ze er na de bevalling wel heel anders over als ze haar eigen kindje in haar armen heeft want hoe je het ook went of keert het is nu eenmaal haar eigen vlees en bloed. Het zal niet de eerste keer zijn dat een draagmoeder van gedachte veranderd zodra het kind er is.
dinsdag 5 maart 2019 om 08:47
@merle78: ik heb een paar pagina's terug al geschreven hoe ik bij dit stel uit kwam. Een proces van jaren, niet dat ik op een ochtend wakker werd en dacht: laat ik eens een willekeurig homo stel zoeken en daar draagmoeder voor worden.
@Blondie456: ik ken redelijk veel draagmoeders hier in Nederland, maar dit heb ik nog nooit gehoord. Iemand die jij kent of een van horen zeggen verhaal?
Het enige verhaal waar ik bekend mee ben, is vorig jaar ook in het nieuws geweest, is waar het kindje van de eigen man bleek en niet de wensvaders.
@Blondie456: ik ken redelijk veel draagmoeders hier in Nederland, maar dit heb ik nog nooit gehoord. Iemand die jij kent of een van horen zeggen verhaal?
Het enige verhaal waar ik bekend mee ben, is vorig jaar ook in het nieuws geweest, is waar het kindje van de eigen man bleek en niet de wensvaders.
dinsdag 5 maart 2019 om 09:27
ik ken wel iemand, zij was eigenlijk 'bestemd' voor de zus van haar moeder, maar haar moeder heeft zich op het laatst bedacht, is wel al heel lang geleden, kind is inmiddels begin 30.Sanne_A schreef: ↑05-03-2019 08:47
dinsdag 5 maart 2019 om 09:41
Maar je roeptoetert ook dat een kind niet zonder de biologische moeder kan. Dus hoe zit dat dan? Jammer dat je niet op mijn andere reactie gereageerd hebt.merle78 schreef: ↑05-03-2019 08:07Suggereer jij dat iedereen die zich een beetje zorgen maakt over hoe het kind zich in deze situatie zal voelen een weerzin tegen homo's heeft?![]()
Dan zijn we echt terug bij af in deze discussie.
Mij gaat het niet om die mannen, maar om die extreem onbaatzuchtige moeder.
dinsdag 5 maart 2019 om 09:53
Ik zie zelf een duidelijke meerwaarde in de situatie dat een kind bij de biologische ouders is en door hen wordt verzorgd. Dat heeft niks met haat tegen homostellen te maken. Een mens ontstaat nu eenmaal uit een zaadcel en een eicel, daar zijn twee mensen bij betrokken, dat zijn nu eenmaal een man en een vrouw. Ik vind dat zij verantwoordelijk zijn voor het kind. Dat dat soms misloopt is jammer, maar het bewust opzoeken vind ik not done.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑05-03-2019 09:41Maar je roeptoetert ook dat een kind niet zonder de biologische moeder kan. Dus hoe zit dat dan? Jammer dat je niet op mijn andere reactie gereageerd hebt.
De dag dat het genetisch materiaal uit twee eicellen/zaadcellen kan worden gebruikt om een kind te maken, dat is de dag dat mijn mening verandert.
dinsdag 5 maart 2019 om 09:54
Dank je wel! Ik ken het wel uit het buitenland, waar vrouwen soms toch onder druk gezet worden.florence13 schreef: ↑05-03-2019 09:27ik ken wel iemand, zij was eigenlijk 'bestemd' voor de zus van haar moeder, maar haar moeder heeft zich op het laatst bedacht, is wel al heel lang geleden, kind is inmiddels begin 30.
dinsdag 5 maart 2019 om 10:14
Allemaal goed en wel als alles goed verloopt.
Maar stel dat het niet zo is, dan neem jij als (draag)moeder wel heel veel risico's.
Een zwangerschap en bevalling zijn al een risico. Wat als het kindje niet gezond blijkt te zijn? Wat als als er jou iets overkomt tijdens de bevalling?
Wat als dat leuke ouderpaar toch niet goed voor het kind blijkt te zorgen?
Wat als het kind iets overkomt en dat stel de zorg dan niet aankan of gewoon niet wil opnemen?
Wat als het kind een behoefte gaat ontwikkelen om een band op te bouwen met haar/zijn biologische moeder? Wat als dit voor het kind een blijvend gemis gaat zijn?
Ik hoop maar voor jou en dit kind dat alles goed gaat verlopen, ik vind zelf dat er veel te veel risico's aan verbonden zijn om een ander geluk te schenken.
Maar stel dat het niet zo is, dan neem jij als (draag)moeder wel heel veel risico's.
Een zwangerschap en bevalling zijn al een risico. Wat als het kindje niet gezond blijkt te zijn? Wat als als er jou iets overkomt tijdens de bevalling?
Wat als het kind iets overkomt en dat stel de zorg dan niet aankan of gewoon niet wil opnemen?
Wat als het kind een behoefte gaat ontwikkelen om een band op te bouwen met haar/zijn biologische moeder? Wat als dit voor het kind een blijvend gemis gaat zijn?
Ik hoop maar voor jou en dit kind dat alles goed gaat verlopen, ik vind zelf dat er veel te veel risico's aan verbonden zijn om een ander geluk te schenken.
dinsdag 5 maart 2019 om 10:23
Dan ben je laat met je mening veranderen. Het mag nog niet bij mensen, maar het is al met meerdere dieren gedaan, ook met muizen (zoogdieren die erg veel op ons lijken) deze muisjes met 2 moeders zijn gezond volwassenen geworden en hebben zelf ook gezonde jongen gekregen.Z0MER schreef: ↑05-03-2019 09:53Ik zie zelf een duidelijke meerwaarde in de situatie dat een kind bij de biologische ouders is en door hen wordt verzorgd. Dat heeft niks met haat tegen homostellen te maken. Een mens ontstaat nu eenmaal uit een zaadcel en een eicel, daar zijn twee mensen bij betrokken, dat zijn nu eenmaal een man en een vrouw. Ik vind dat zij verantwoordelijk zijn voor het kind. Dat dat soms misloopt is jammer, maar het bewust opzoeken vind ik not done.
De dag dat het genetisch materiaal uit twee eicellen/zaadcellen kan worden gebruikt om een kind te maken, dat is de dag dat mijn mening verandert.
dinsdag 5 maart 2019 om 10:28
Op al deze vragen, behalve de laatste, is het antwoord gewoon "pech". En als je al deze vragen stelt over het krijgen van een eigen kind is het antwoord ook gewoon "pech". Toch?Maman1983 schreef: ↑05-03-2019 10:14Wat als als er jou iets overkomt tijdens de bevalling?
De laatste vraag is al beantwoord. TO blijft in het leven van dit kindje, niet als mee opvoeder, wel als moeder aan de zijlijn.
We vergeten wel eens dat we gewoon zoogdieren zijn die iets teveel nadenken....
dinsdag 5 maart 2019 om 10:31
Het zou idd mooi zijn dat op die manier gewoon de genen van de mensen die een partnerschap zijn aangegaan gecombineerd kunnen worden. Maar.... wel op eigen kosten!Annelleke schreef: ↑05-03-2019 10:23Dan ben je laat met je mening veranderen. Het mag nog niet bij mensen, maar het is al met meerdere dieren gedaan, ook met muizen (zoogdieren die erg veel op ons lijken) deze muisjes met 2 moeders zijn gezond volwassenen geworden en hebben zelf ook gezonde jongen gekregen.
dinsdag 5 maart 2019 om 10:33
Ik denk wel dat het nog even zal duren voor het ook bij mensen mag. En mannelijke homo's hebben nog steeds pech want ze hebben geen baarmoeder.redbulletje schreef: ↑05-03-2019 10:31Het zou idd mooi zijn dat op die manier gewoon de genen van de mensen die een partnerschap zijn aangegaan gecombineerd kunnen worden. Maar.... wel op eigen kosten!
dinsdag 5 maart 2019 om 10:35
Nou mooi toch! Zodra dat bij mensen kan Vind ik het prima als een homostel samen een kind opvoed, zonder inmenging van een ander, die ander is dan immers niet meer genetisch betrokken bij het kind.Annelleke schreef: ↑05-03-2019 10:23Dan ben je laat met je mening veranderen. Het mag nog niet bij mensen, maar het is al met meerdere dieren gedaan, ook met muizen (zoogdieren die erg veel op ons lijken) deze muisjes met 2 moeders zijn gezond volwassenen geworden en hebben zelf ook gezonde jongen gekregen.
Ik zou het prachtig vinden als het zou kunnen op die manier (ik ben zelf biseksueel).
dinsdag 5 maart 2019 om 12:16
En als je een kunstbeen nodig hebt.....mag dat ook alleen op eigen kosten? Je gaat niet dood zonder kunstbeen, immers.redbulletje schreef: ↑05-03-2019 10:31Het zou idd mooi zijn dat op die manier gewoon de genen van de mensen die een partnerschap zijn aangegaan gecombineerd kunnen worden. Maar.... wel op eigen kosten!
Ik vind het nogal hardvochtig om te roepen dat het maar allemaal op eigen kosten moet. Kinderen zijn niet alleen een last (want kost geld) voor een maatschappij. Diezelfde kinderen gaan later ook jouw billen afvegen en nieuwe snufjes voor jouw bejaardenkwaaltjes verzinnen.
Straks kunnen alleen de rijken die verminderd vruchtbaar zijn nog kinderen krijgen.... is dat ok? Ik vind van niet.
dinsdag 5 maart 2019 om 12:19
Dat kind is bij één van de biologische ouders. Niet heel veel ouders dan een kind dat bij een stiefouder opgroeit, feitelijk. Ik ben wel benieuwd waarom je vindt dat je niet bewust op moet zoeken. Er wordt door veel mensen hier nogal veel ingevuld voor het kind in kwestie. Ik vind het zelf niet zo'n ding. Het is een hele andere situatie dan een kind laten komen dat niet gewenst is en dan ter adoptie aanbieden, of door grootouders laten opvoeden. Dit kind is super gewenst. Alleen niet elk echtpaar / koppel kan zelf een kind produceren. Dan is het toch mooi dat een ander daarbij wil helpen?Z0MER schreef: ↑05-03-2019 09:53Ik zie zelf een duidelijke meerwaarde in de situatie dat een kind bij de biologische ouders is en door hen wordt verzorgd. Dat heeft niks met haat tegen homostellen te maken. Een mens ontstaat nu eenmaal uit een zaadcel en een eicel, daar zijn twee mensen bij betrokken, dat zijn nu eenmaal een man en een vrouw. Ik vind dat zij verantwoordelijk zijn voor het kind. Dat dat soms misloopt is jammer, maar het bewust opzoeken vind ik not done.
dinsdag 5 maart 2019 om 13:29
Dit kind is niet super gewenst door zijn moeder. Die wil er namelijk niet voor zorgen en staat het af terwijl ze heel bewust zwanger is geworden. Je gebruikt zelf al het woord produceren en dat is precies wat hier gebeurt; een kind wordt gereduceerd tot een produktieartikel.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑05-03-2019 12:19Dat kind is bij één van de biologische ouders. Niet heel veel ouders dan een kind dat bij een stiefouder opgroeit, feitelijk. Ik ben wel benieuwd waarom je vindt dat je niet bewust op moet zoeken. Er wordt door veel mensen hier nogal veel ingevuld voor het kind in kwestie. Ik vind het zelf niet zo'n ding. Het is een hele andere situatie dan een kind laten komen dat niet gewenst is en dan ter adoptie aanbieden, of door grootouders laten opvoeden. Dit kind is super gewenst. Alleen niet elk echtpaar / koppel kan zelf een kind produceren. Dan is het toch mooi dat een ander daarbij wil helpen?
dinsdag 5 maart 2019 om 13:32
Te weinig nadenken juist. Geen zoogdiermoeder krijgt jongen om ze aan een ander te geven.Rooss4.0 schreef: ↑05-03-2019 10:28Op al deze vragen, behalve de laatste, is het antwoord gewoon "pech". En als je al deze vragen stelt over het krijgen van een eigen kind is het antwoord ook gewoon "pech". Toch?
De laatste vraag is al beantwoord. TO blijft in het leven van dit kindje, niet als mee opvoeder, wel als moeder aan de zijlijn.
We vergeten wel eens dat we gewoon zoogdieren zijn die iets teveel nadenken....
Het is nog maar de vraag in hoeverre TO in het leven van dit kind blijft. Het kan ook zijn dat de wensouders straks de boot gaan afhouden. Of ze gaan uit elkaar en dan moet je ook nog maar zien wat haar rol dan blijft. Een homorelatie is wat dat betreft niet anders dan andere relaties; ze houden lang niet altijd stand.
dinsdag 5 maart 2019 om 13:43
Wat een wantrouwen in de mensheid. Niet iedereen staat er zo in. En houd eens op mensen te vergelijken met dieren. Er zitten ook zoogdieren bij die we opeten, bijvoorbeeld. Dus er is wel degelijk een verschil.Fizz schreef: ↑05-03-2019 13:32Te weinig nadenken juist. Geen zoogdiermoeder krijgt jongen om ze aan een ander te geven.
Het is nog maar de vraag in hoeverre TO in het leven van dit kind blijft. Het kan ook zijn dat de wensouders straks de boot gaan afhouden. Of ze gaan uit elkaar en dan moet je ook nog maar zien wat haar rol dan blijft. Een homorelatie is wat dat betreft niet anders dan andere relaties; ze houden lang niet altijd stand.
Daarbij, waarom moet een kind per se gewenst zijn door de moeder? Het is super gewenst door twee vaders. En ja, kinderen worden geproduceerd. Ook in jouw geval heb je een kind geproduceerd. Er is input, er is een proces en er is output.