Draagmoederschap
zaterdag 2 maart 2019 om 20:46
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
dinsdag 5 maart 2019 om 16:35
Of iedereen gaat dood. Het kan allemaal.Fizz schreef: ↑05-03-2019 13:32
Het is nog maar de vraag in hoeverre TO in het leven van dit kind blijft. Het kan ook zijn dat de wensouders straks de boot gaan afhouden. Of ze gaan uit elkaar en dan moet je ook nog maar zien wat haar rol dan blijft. Een homorelatie is wat dat betreft niet anders dan andere relaties; ze houden lang niet altijd stand.
dinsdag 5 maart 2019 om 16:46
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vroeg me af waarom sommige reacties zo heftig zijn. Als een man zijn sperma doneert aan een lesbisch stel, zouden deze reageerders er dan net zoveel vraagtekens bij zetten?
Als ik sommige reacties lees, dan lijkt het net op TO voor ‘de leuk’ nog een keer zwanger geworden is. Dat vind ik wel kort door de bocht. Het is niet zo dat zwanger zijn zonder enige gevolgen of zwangerschapskwalen is. In puur altruisme geloof ik niet, maar in de praktijk valt het aantal draagmoeders behoorlijk tegen (zo meen ik ooit gelezen te hebben), dat doe je niet zomaar.
dinsdag 5 maart 2019 om 17:16
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, alleen zal ik graag wat toelichten over hoe ik over altruïsme denk. Je zegt dat empathie en altruïsme verband heeft met elkaar. Maar stel je eens een situatie voor waarbij iemand een ander helpt, omdat hij het niet kan aanzien dat de ander lijdt. Dan is er zeker sprake van empathie, alleen helpt diegene dan ander, omdat HIJZELF niet kan aanzien dat de ander lijdt. Een empathische persoonlijkheid neemt de pijn van iemand anders over en wil die pijn niet meer voelen. Dus hij red zichzelf door een ander te redden, dat is het belang.Sanne_A schreef: ↑05-03-2019 04:10Jij gelooft niet in altruïsme, dat kan. Gelukkig is er genoeg wetenschappelijk bewijs dat altruïsme wel degelijk bestaat, zowel bij dieren als mensen. En gelukkig maar, ik zou niet in een wereld willen leven waar mensen alleen dingen doen als ze er zelf beter van worden.
Ik vind mezelf erg empathisch. Grappig genoeg kwam ik dit artikel tegen waarin het verband tussen empathie en altruïsme wordt beschreven. Conclusie: mensen met meer empathie gedragen zich meer altruïstisch.
Dat bedoelde je alleen vast niet want jouw vraag komt uit een aanname dat er iets mis met mij moet zijn op dit gebied. Dat ik door mijn omgevingsfactoren iets mis waardoor ik draagmoeder ben. De aanname die daaronder zit is dat draagmoeders psychisch kwetsbaar zijn, terwijl dat nergens op gebaseerd is.
Er hebben verschillende tv programma's en andere media aandacht besteed aan draagmoederschap. Het is niet iets nieuws, er is wel degelijk onderzoek gedaan naar hoe met met de kinderen gaat later (ook onderzoek naar hoe het met de eigen kinderen van de draagmoeder gaat trouwens) en er is nog nooit gebleken dat het een negatief effect heeft.
Google Scholar Is Your Friend.
dinsdag 5 maart 2019 om 17:49
dinsdag 5 maart 2019 om 17:53
Sanne_A schreef: ↑05-03-2019 08:47@merle78: ik heb een paar pagina's terug al geschreven hoe ik bij dit stel uit kwam. Een proces van jaren, niet dat ik op een ochtend wakker werd en dacht: laat ik eens een willekeurig homo stel zoeken en daar draagmoeder voor worden.
Ok, ik snap het. Wonen jullie ook in dezelfde stad?
@Blondie456: ik ken redelijk veel draagmoeders hier in Nederland, maar dit heb ik nog nooit gehoord. Iemand die jij kent of een van horen zeggen verhaal?
Het enige verhaal waar ik bekend mee ben, is vorig jaar ook in het nieuws geweest, is waar het kindje van de eigen man bleek en niet de wensvaders.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 18:50
0.38% gewijzigd
dinsdag 5 maart 2019 om 18:05
Precies.
Als je zo graag iets voor een ander wilt doen, dan kun je ook boodschappen gaan doen voor bejaarden die slecht ter been zijn, of ander vrijwilligerswerk. Dan gaat het in ieder geval niet over de hoofd van een kind dat hier niet om gevraagd heeft.
fizz wijzigde dit bericht op 05-03-2019 18:30
42.32% gewijzigd
dinsdag 5 maart 2019 om 19:16
Ajakkes, dat is toch veel te gewoontjes voor een vrouw die jarenlang in Azie heeft gewoond, met een Indiase man getrouwd is geweest en een zoontje met hem heeft?
Nee, het moet groots en meeslepend, boodschapjes doen voor bejaarden kan elke willekeurige muts.
TO is te bijzonder voor zoiets.
dinsdag 5 maart 2019 om 19:31
Wat een waardeoordeel over iemand die jullie niet kennen Karin en fizz, wat vervelend voor jullie dat jullie eerder de negatieve kant zien dan een neutrale.
Hopelijk hebben jullie daar in het dagelijks leven minder last van. De kans dat iemand een normale smurf is, is groter dan dat iemand gargamel zou zijn.
Hopelijk hebben jullie daar in het dagelijks leven minder last van. De kans dat iemand een normale smurf is, is groter dan dat iemand gargamel zou zijn.
dinsdag 5 maart 2019 om 19:31
Dat je er wat van vindt, het hele draagmoederschap, prima. Maar Karin, moet je nou echt zo onder de gordel op de man spelen? Zijn die sneren echt nodig? Beetje zielig, vind je niet? Je kent TO niet eens dus wie ben jij om zo te oordelen over haar leven en hoe zij is. Dat zegt echt veel over jou, namelijk dat je een naar mens bent.
dinsdag 5 maart 2019 om 21:35
Normaal ben ik niet snel sprakeloos, maar hierop heb ik eigenlijk geen andere reactie dan: dafuq?!karin6789 schreef: ↑05-03-2019 19:16Ajakkes, dat is toch veel te gewoontjes voor een vrouw die jarenlang in Azie heeft gewoond, met een Indiase man getrouwd is geweest en een zoontje met hem heeft?
Nee, het moet groots en meeslepend, boodschapjes doen voor bejaarden kan elke willekeurige muts.
TO is te bijzonder voor zoiets.
Azië begon trouwens wel met een half jaar vrijwilligerswerk. Misschien is dat wel waar het mis is gegaan met me
dinsdag 5 maart 2019 om 21:49
Had ik al een keer op geantwoord, maar hier nog een keer:redbulletje schreef: ↑05-03-2019 21:40Ik geloof ook niet in altruisme en vraag me ook af wat de bevrediging voor TO is.
Welke behoefte wordt bevredigd? Deels het nog een keer zwanger kunnen zijn, ik vind dat echt heel mooi. En deels mensen kunnen helpen. Zoals ik eerder schreef heb ik in eerste instantie gekeken naar mijn directe omgeving (oa dat heterostel dat geen kinderen kon krijgen), maar daarna heb ik mee aangemeld op een forum. Eerst in Engeland, toen in Nederland. Ik heb daar veel gelezen, veel gevraagd en toen tot de conclusie gekomen dat ik graag een homo stel zou willen helpen. Omdat ik vind dat die het nog net iets moeilijker hebben dan hetero stellen. Misschien zit er daarom ook wel een stukje bij dat ik graag zou willen dat de wereld minder in hokjes denkt en dat ik daar mijn steentje aan wil bijdragen. Toen ik deze mannen eenmaal leerde kennen gunde ik ze ook echt een kindje, het is niet het eerste het beste stel (ik ben benaderd door anderen en toen zij nog in traject zaten met een andere vrouw keek ik ook wel om me heen, maar met niemand had ik direct zo’n klik).
dinsdag 5 maart 2019 om 21:57
Wat maakt het jullie in godesnaam uit welke behoefte van TO wordt bevredigd.
Jullie bevredigen nooit behoeftes zeker?
Echt hoor. En kom nu niet voor de honderdste keer met 'het is zo zielig voor het kind' want blijkbaar zijn er onderzoeken uitgevoerd zelfs, dat dit niet zo is.
Kijk eerst maar eens naar jezelf. Er valt daar nog genoeg te moraalridderen. Voordat je aan een ander begint.
Echt hoor. En kom nu niet voor de honderdste keer met 'het is zo zielig voor het kind' want blijkbaar zijn er onderzoeken uitgevoerd zelfs, dat dit niet zo is.
Kijk eerst maar eens naar jezelf. Er valt daar nog genoeg te moraalridderen. Voordat je aan een ander begint.
dinsdag 5 maart 2019 om 23:22
Kun je mij een link geven van een onderzoek over oudere kinderen en jongvolwassenen die door hun biologische moeder bewust op de wereld zijn gezet om te worden afgestaan? Ik ben daar heel benieuwd naar!MarvelousMrsMaisel schreef: ↑05-03-2019 21:57Wat maakt het jullie in godesnaam uit welke behoefte van TO wordt bevredigd.
En je eigen behoeftes bevredigen terwijl je kinderen daar de dupe van zijn, is in ieder geval niet mijn ding.
dinsdag 5 maart 2019 om 23:27
Met dat ik niet in puur altruïsme geloof, bedoelde ik overigens dat ergens altijd wel een egoistische kant aan zit. Egoistisch wordt vaak als negatief gezien, maar daar valt in mijn ogen ook ‘je ergens goed bij voelen’ onder. Als ik bijvoorbeeld doneer aan een goed doel, dan is dat in die zin deels altruïstisch en deels egoïstisch.
Neem niet weg dat ik het een mooi gebaar vind van TO om draagmoeder te zijn. Het lijkt me lichamelijk gezien niet altijd even makkelijk. En zo te lezen heeft ze deze keuze weloverwogen gemaakt. Omdat een kind voor een homo / lesbisch stel niet op de natuurlijke wijze mogelijk is, hebben zij doorgaans heel bewust voor een kind gekozen. Meestal in een relatie die al jaren bestaat. Het lijkt me een mooie basis.
Waarom sommige forummers zo hard reageren begrijp ik niet helemaal. Is het onwetenheid, jaloezie of zin om te fitten?
Neem niet weg dat ik het een mooi gebaar vind van TO om draagmoeder te zijn. Het lijkt me lichamelijk gezien niet altijd even makkelijk. En zo te lezen heeft ze deze keuze weloverwogen gemaakt. Omdat een kind voor een homo / lesbisch stel niet op de natuurlijke wijze mogelijk is, hebben zij doorgaans heel bewust voor een kind gekozen. Meestal in een relatie die al jaren bestaat. Het lijkt me een mooie basis.
Waarom sommige forummers zo hard reageren begrijp ik niet helemaal. Is het onwetenheid, jaloezie of zin om te fitten?
dinsdag 5 maart 2019 om 23:30
Google is je vriend. Er zijn ook ervaringen van kinderen zelf te vinden, maar misschien stelt dit je al wat gerustFizz schreef: ↑05-03-2019 23:22Kun je mij een link geven van een onderzoek over oudere kinderen en jongvolwassenen die door hun biologische moeder bewust op de wereld zijn gezet om te worden afgestaan? Ik ben daar heel benieuwd naar!
En je eigen behoeftes bevredigen terwijl je kinderen daar de dupe van zijn, is in ieder geval niet mijn ding.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ki ... ~b602bb35/
dinsdag 5 maart 2019 om 23:36
Sanne
Ik zou graag weten welke rol jouw zoontje in het leven van het toekomstige kindje gaat spelen
- Stelt hij vragen over zijn toekomstige broertje of zusje?
- Benoemd hij het kindje in jouw buik zijn broertje of zusje?
- Wat als hij vroeger of later meer contact wil met zijn broertje of zusje of zelfs een band wil gaan opbouwen?
- Hoe staan de vaders hier tegenover?
- Wat als jouw kind op afstand jaloers wordt op de band tussen jou en jouw zoon?
Ik zou graag weten welke rol jouw zoontje in het leven van het toekomstige kindje gaat spelen
- Wat als hij vroeger of later meer contact wil met zijn broertje of zusje of zelfs een band wil gaan opbouwen?
- Wat als jouw kind op afstand jaloers wordt op de band tussen jou en jouw zoon?
woensdag 6 maart 2019 om 08:23
Wat voor vragen bedoel je? Hij stelt nu vragen zoals: hoe groot is het? voel je het al bewegen? Over de situatie zelf stelt hij geen vragen omdat die duidelijk is voor hem. Hij kan het ook prima uitleggen aan iedereen die het wil horen.OliebolmetKrenten schreef: ↑05-03-2019 23:36Sanne
Ja, hij ziet zichzelf als "grote broer op afstand" en benoemt de baby als broertje of zusje. Wij allemaal trouwens.
Als hij meer contact wil dan kan dat. Wat bedoel je met band opbouwen? Waarom zouden ze sowieso geen band opbouwen? Zoon heeft een halfbroer en -zus in India. Die noemt hij ook zijn broer en zus terwijl hij ze eens per 2 jaar ziet. Toch is er een band als ze samen zijn, het is duidelijk een andere band dan hij heeft met andere familieleden of vriendjes.
De vaders juichen dit alleen maar toe, het was ook 1 van mijn belangrijkste criteria. Als m'n zoon daar wil logeren dan kan dat. Andersom ook natuurlijk. Een draagmoeder die ik ken gaat elk jaar met haar gezin + draagkind samen op vakantie, kinderen zijn inmiddels pubers en hebben zeker een band.
Waarom zou het jaloers worden? Misschien wordt mijn zoon wel jaloers omdat dit kind opgevoed wordt door 2 ouders en mijn zoon heeft alleen maar mij.
Mocht dat gebeuren bij 1 van de twee dan praten we erover.
Deze antwoorden zijn overigens geschreven samen met mijn zoon.
Zoals eerder aangegeven heb ik hem vanaf het begin betrokken bij het traject. Dat ik dit wilde, toen ik de mannen leerde kennen, met z'n allen kamperen, talloze middagjes afspreken om elkaar te leren kennen (waarbij we ook dingen deden die zoon leuk vond, trampoline springen of zo). Toen we het gingen proberen wist hij dat, toen ik een miskraam kreeg ook en toen het weer gelukt was, was hij bijna de eerste die het wist (en daardoor wist de BSO het met 6 weken want hij had het meteen verteld, haha).
Ik krijg soms het idee, niet alleen hier hoor, dat ouders niet praten met hun kinderen. Dat ze van alles invullen en bedenken terwijl dat helemaal niet nodig is. Kinderen snappen meer dan je denkt en kunnen vaak ook prima aangeven wat ze willen of vinden.
woensdag 6 maart 2019 om 09:33
Zelfde met de donorbroer van rozetje @sanne. Hij is er altijd bij betrokken geweest en er is fijn contact tussen mijn en hun gezin. Afhankelijk van wat rozetje nodig heeft/aangeeft als ze groter wordt blijft het zo of wordt het intensiever.
Snap je het verschil?
Dat is niemands ding. Het verschil is dat jij gelooft dat het kind de dupe gaat zijn. Sanne gelooft dat niet. Als Sanne dat wel geloofde en TOCH deed, dan is ze een rotmens.
Snap je het verschil?
woensdag 6 maart 2019 om 10:23
Dat gaat dus niet over kinderen die bewust verwekt werden om door hun biologische moeder te worden afgestaan. Daar zit voor mij juist het probleem. Ik geloof echt wel dat homo’s net zulke goede ouders kunnen zijn als hetero-stellen. Ik vind het heel irritant dat de kritiek die ik heb op de constructie van TO wordt afgedaan alsof het kritiek betreft op het ouderschap door homo-stellen. Prima als zij kinderen opvoeden, maar dan geen kinderen die speciaal voor dit doel zijn “geproduceerd”.Inktlijn schreef: ↑05-03-2019 23:30Google is je vriend. Er zijn ook ervaringen van kinderen zelf te vinden, maar misschien stelt dit je al wat gerust
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ki ... ~b602bb35/