Draagmoederschap
zaterdag 2 maart 2019 om 20:46
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
maandag 4 maart 2019 om 16:34
Het moet allemaal biologisch, want dat is beter, maar niet half-biologisch, helemaal niet biologisch is dan beter. Logische gedachtegang heb je.
anoniem_370025 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 16:34
5.99% gewijzigd
ik weet niet of dat biologie is, het zou ook kunnen zijn omdat je je eigen kind kent en daar dus gewend aan bent en van bent gaan houden waardoor je irritant gedrag makkelijker tolereert. (ik probeer dus niet dat punt te maken, ik zeg dat ik het niet weet). Wat betreft pleegzorg helemaal met je eens.redbulletje schreef: ↑04-03-2019 16:31Hier op dit forum zie ik vrouwen constant schrijven dat ze een hekel aan kinderen hebben....behalve aan die van henzelf.
Biologie en hormonen zijn dus toch wel 'n dingetje blijkbaar.
En een pleegkind is ondankbaar werk. Mensen steken daar doorgaans veel aandacht en tijd in om stank voor dank te krijgen.
Kunnen ze beter 'n hond nemen. Die zijn tenminste trouw.
Tsja, je kunt het wel willen, maar het kan nu eenmaal niet.florence13 schreef: ↑04-03-2019 16:27pleegouder is anders dan 'gewoon' ouder zijn, je krijgt een kind met rugzak en je weet nooit hoe lang dat kind bij je zal blijven. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarom staat te springen, en dat je toch liever een biologisch kind wil
Ik heb ook wel eens liever iets anders, dan ik kan krijgen.
Het is heel dankbaar werk, pleegouder zijn, en ja, kinderen gaan vaak na een poosje weer weg.
Een kind is nu eenmaal geen bezit, maar als je goed voor een kindje met rugzak hebt gezorgd, heb je het toch weer iets fijns mee kunnen geven.
Een een rugzak wil niet meteen zeggen, dat zo'n kind dan ook moeilijk in de omgang is.
Het zijn vaak hele gewone en lieve kinderen waar niets mis mee is.
maandag 4 maart 2019 om 16:36
Ik vind het heel fijn dat jij er zo instaat (en dat meen ik oprecht) en inderdaad, je geeft die kinderen wat mee, maar dat moet je wel een soort van geloven want er is niemand die je dat komt vertellen, als ze weer weg zijn, dan zijn ze weg. Ben het ook met je eens dat een rugzak niet perse moeilijk betekent, maar ze hebben wel al vanalles meegemaakt en komen in een voor hen vreemde situatie, dus ze hebben wel wat sturing nodig.karin6789 schreef: ↑04-03-2019 16:34Tsja, je kunt het wel willen, maar het kan nu eenmaal niet.
Ik heb ook wel eens liever iets anders, dan ik kan krijgen.
Het is heel dankbaar werk, pleegouder zijn, en ja, kinderen gaan vaak na een poosje weer weg.
Een kind is nu eenmaal geen bezit, maar als je goed voor een kindje met rugzak hebt gezorgd, heb je het toch weer iets fijns mee kunnen geven.
Een een rugzak wil niet meteen zeggen, dat zo'n kind dan ook moeilijk in de omgang is.
Het zijn vaak hele gewone en lieve kinderen waar niets mis mee is.
maandag 4 maart 2019 om 16:39
maandag 4 maart 2019 om 17:32
De mensen die hier jouw draagmoederschap afkeuren zijn meestal ook geen voorstanders van spermadonatie hoor. Ik heb een kind van een donor (voor mij anoniem, maar kind mag de gegevens opvragen als ze dat wil vanaf dat ze 16 is), en dat kan ook nooit goed zijn. Waarom ik niet gewoon de kroeg in ben gedoken als ik zo nodig een kind wilde. En inderdaad, dan heb je dus een kind van iemand die niet gescreend is, wellicht helemaal geen kinderen wilde, of wel wilde maar zeer ongeschikt blijkt als vader. Dat lijkt mij niet te verkiezen boven iemand die er goed over nagedacht heeft, gescreend is, weet dat er mogelijk contact opgenomen kan worden enz. En toch lijken veel mensen die eerste optie te verkiezen, dan wordt het zelfs gezien als ‘je verantwoordelijkheid nemen’ als je het kind houdt.Sanne_A schreef: ↑04-03-2019 08:16Bij adoptie speelt er ook vaak zware hechtingsproblematiek omdat kinderen vaak direct na de geboorte worden afgestaan waarna ze in een situatie eindigen waar geen hechting kan plaatsvinden.
Dan speelt daarnaast nog mee dat ze vaak niet weten wie de biologische ouders zijn, of er broertjes of zusjes zijn, enz.
Kortom, wat ik een paar pagina's geleden al schreef: veiligheid en eerlijkheid.
Geadopteerde kinderen zijn vaak beschadigd. Kinderen van anonieme donors ook. En toch worden deze processen als heel normaal beschouwd en haast wenselijker dan draagmoederschap.
Op de een of andere manier hebben veel mensen moeite met dingen die anders zijn dan hun vertrouwde stramien. En bijna iedereen kent wel iemand (al dan niet vaag) met een kroeg/vakantie/anderszins per ongeluk kind. En andere opties zijn zeldzamer en moeten dus wel fout zijn. Tja.
Ik vind het mooi wat je doet. Zou er zelf niet aan beginnen, maar ik vond zwanger zijn echt helemaal niks. Dat betekent nog niet dat ik er voor een ander ook tegen ben.
En degenen die zo hard roepen: gewoon accepteren als iets niet kan. Dat is makkelijk praten als je zelf wel gewoon kinderen hebt. Niet alles wat je wilt, hoef je te krijgen nee. Maar een kinderwens is echt iets anders dan een wens voor een rode Ferrari. En ongewenste kinderloosheid levert veel meer verdriet op dan ongewenste Ferrari-loosheid. Dat zomaar opgeven is dus ook niet te vergelijken. Hetzelfde geldt voor adoptie en pleegouderschap. Ten eerste is dat ook helemaal niet iets wat je dan ‘gewoon maar doet’, ten tweede is dat gewoon iets heel anders. Adoptie kan heel mooi zijn, maar zoals gezegd zitten er ook nare kanten aan, en komt lang niet iedereen in aanmerking. En pleegouderschap is geen invulling voor een eigen kinderwens. Kan het mooi zijn? Natuurlijk. Maar het is echt iets anders. Dat is egoïstisch gedacht, klopt, maar een kinderwens is bij definitie egoïstisch, dus dat is nou niet heel raar.
maandag 4 maart 2019 om 17:37
maandag 4 maart 2019 om 18:26
Dat heb ik helemaal niet geschreven. Als een kind bewust op de wereld wordt gezet om weggegeven te worden aan een heterostel, dan heb ik precies dezelfde bezwaren.
maandag 4 maart 2019 om 18:27
Wat voor kinderen zijn dat, die pleegzorg nodig hebben? Kinderen van lesbische- en homostellen en BAMmers?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
maandag 4 maart 2019 om 18:34
Tsjonge, tsjonge, niveautje hoor.simbalabimba schreef: ↑04-03-2019 18:27Wat voor kinderen zijn dat, die pleegzorg nodig hebben? Kinderen van lesbische- en homostellen en BAMmers?
maandag 4 maart 2019 om 18:52
Dat zeg ik helemaal niet. Een gedeelte van de mensen zal oprecht geloven dat een kind twee biologische ouders nodig heeft. Die mening deel ik niet, maar dat maakt niet uit, dat is een overtuiging waar an sich niks mis mee is. Ik denk dat jij in die categorie valt. Maar een hoop mensen vinden het ook gewoon ‘niks’ omdat ‘het nou eenmaal niet zo hoort’. En dat vind ik toch wel een vrij goed voorbeeld van ‘simpelweg aan je vertrouwde stramien vasthouden’ ja.
Dat ik de mening ‘an sich’ als prima bestempel, komt omdat ik de manier waarop sommigen hem uiten nogal onnodig vind. Je kunt het zelf geen goed idee vinden, dat mag je ook zeggen, maar om iemand met een andere mening afschuwelijk of een verschrikkelijk mens te noemen, geeft je niet meer gelijk, en maakt je ook niet bepaald sympathieker (en dan bedoel ik niet specifiek jou, maar wie hier dan ook op zo’n manier reageert).
maandag 4 maart 2019 om 19:09
Ja! Inderdaad! Vind ik altijd zo raar.redbulletje schreef: ↑04-03-2019 16:31Hier op dit forum zie ik vrouwen constant schrijven dat ze een hekel aan kinderen hebben....behalve aan die van henzelf.
maandag 4 maart 2019 om 20:13
Ik beweer niet dat een kind per se twee biologische ouders nodig heeft, dat beweer ik nergens. Mijn bezwaren gaan over het feit dat er bewust een kind op de wereld wordt gezet om te worden weggegeven. De moeder heeft dus nooit de intentie om het kind zelf te houden en verzorgen. Daarmee degradeer je in mijn ogen een kind tot een artikel, hoe liefdevol de wensouders ook zijn. (Waarbij de voorstanders er voor het gemak maar vanuit gaan dat die wensouders de ideale ouders zijn die nooit gaan scheiden en alles perfect zullen doen.)nausicaa schreef: ↑04-03-2019 18:52Dat zeg ik helemaal niet. Een gedeelte van de mensen zal oprecht geloven dat een kind twee biologische ouders nodig heeft. Die mening deel ik niet, maar dat maakt niet uit, dat is een overtuiging waar an sich niks mis mee is. Ik denk dat jij in die categorie valt. Maar een hoop mensen vinden het ook gewoon ‘niks’ omdat ‘het nou eenmaal niet zo hoort’. En dat vind ik toch wel een vrij goed voorbeeld van ‘simpelweg aan je vertrouwde stramien vasthouden’ ja.
Dat ik de mening ‘an sich’ als prima bestempel, komt omdat ik de manier waarop sommigen hem uiten nogal onnodig vind. Je kunt het zelf geen goed idee vinden, dat mag je ook zeggen, maar om iemand met een andere mening afschuwelijk of een verschrikkelijk mens te noemen, geeft je niet meer gelijk, en maakt je ook niet bepaald sympathieker (en dan bedoel ik niet specifiek jou, maar wie hier dan ook op zo’n manier reageert).
Het gaat mij dus om de constructie. Nergens zal ik beweren dat het kind niet liefdevol zal worden opgevoed, al zal het zeker de vraag zijn hoe een kind als het ouder wordt omgaat met het feit dat hij “geproduceerd” is om afgestaan te worden. Ik vind het iets compleet anders dan een moeder die door omstandigheden gedwongen haar kind moet afstaan.
TO wil een kind voor een ander krijgen, omdat ze graag nog een keer zwanger wil zijn en bevallen. Een ander doet het simpelweg voor geld. (Verboden, maar moeilijk te controleren.) Een kind wordt gedegradeerd tot handelswaar.
maandag 4 maart 2019 om 20:27
Ik reageerde ook niet op jou. Jouw standpunt is de jouwe, TO heeft een andere.Fizz schreef: ↑04-03-2019 20:13Ik beweer niet dat een kind per se twee biologische ouders nodig heeft, dat beweer ik nergens. Mijn bezwaren gaan over het feit dat er bewust een kind op de wereld wordt gezet om te worden weggegeven. De moeder heeft dus nooit de intentie om het kind zelf te houden en verzorgen. Daarmee degradeer je in mijn ogen een kind tot een artikel, hoe liefdevol de wensouders ook zijn. (Waarbij de voorstanders er voor het gemak maar vanuit gaan dat die wensouders de ideale ouders zijn die nooit gaan scheiden en alles perfect zullen doen.)
Het gaat mij dus om de constructie. Nergens zal ik beweren dat het kind niet liefdevol zal worden opgevoed, al zal het zeker de vraag zijn hoe een kind als het ouder wordt omgaat met het feit dat hij “geproduceerd” is om afgestaan te worden. Ik vind het iets compleet anders dan een moeder die door omstandigheden gedwongen haar kind moet afstaan.
TO wil een kind voor een ander krijgen, omdat ze graag nog een keer zwanger wil zijn en bevallen. Een ander doet het simpelweg voor geld. (Verboden, maar moeilijk te controleren.) Een kind wordt gedegradeerd tot handelswaar.
Overigens vind ik de term handelswaar in dit geval niet juist. TO doet het expliciet niet voor het geld, dus van handel is geen sprake. Dat deze constructie het in jouw ogen tot ding maakt, kun je vinden, dat is een mening.
Overigens verbaast me dan weer het gedweep van sommigen met ‘doe dan adoptie’. Daar is al zo veel bewezen mis mee gegaan, dat lijkt me een veel groter risico voor het kind. Ook daar worden kinderen geproduceerd voor geld, lang niet ieder kind is afgestaan omdat de moeder echt in een wanhopige situatie zat, het kwam ook wel eens gewoon niet uit, resultaat van vreemdgaan etc. Dat is voor een kind echt minder prettig dan ontzettend gewenst zijn. Om nog maar te zwijgen over kinderen die tegenover de moeder doodverklaard zijn of simpelweg geroofd, en die écht letterlijk verhandeld zijn.
maandag 4 maart 2019 om 20:35
TO vraagt er inderdaad geen geld voor, maar vaak zijn die scheidslijnen vaag. Er wordt dan een “onkostenvergoeding” gegeven. Een kind voor een ander baren, omdat je nog een keer graag zwanger wilt zijn en een kind wil baren, maar niet het kind zelf wilt houden, vind ik misschien nog wel een slechtere reden dan iemand die geld nodig heeft om haar gezin te onderhouden en daarom een kind voor een ander krijgt. (Dit gebeurt in het buitenland waar commercieel draagmoederschap niet verboden is.)nausicaa schreef: ↑04-03-2019 20:27Ik reageerde ook niet op jou. Jouw standpunt is de jouwe, TO heeft een andere.
Overigens vind ik de term handelswaar in dit geval niet juist. TO doet het expliciet niet voor het geld, dus van handel is geen sprake. Dat deze constructie het in jouw ogen tot ding maakt, kun je vinden, dat is een mening.
Overigens verbaast me dan weer het gedweep van sommigen met ‘doe dan adoptie’. Daar is al zo veel bewezen mis mee gegaan, dat lijkt me een veel groter risico voor het kind. Ook daar worden kinderen geproduceerd voor geld, lang niet ieder kind is afgestaan omdat de moeder echt in een wanhopige situatie zat, het kwam ook wel eens gewoon niet uit, resultaat van vreemdgaan etc. Dat is voor een kind echt minder prettig dan ontzettend gewenst zijn. Om nog maar te zwijgen over kinderen die tegenover de moeder doodverklaard zijn of simpelweg geroofd, en die écht letterlijk verhandeld zijn.
In het geval van TO is het kind dan wel geen handelswaar, maar in ieder geval wel een “produkt” dat gefabriceerd wordt.
maandag 4 maart 2019 om 20:56
Nou, dit vind ik zwaar overdreven. Een verschrikkelijk mens is ze zeker niet.Blondie456 schreef: ↑03-03-2019 23:09Ik heb alles gelezen en ik blijf erbij dat ik TO een verschrikkelijk mens vind dat zij haar kind weg geeft. Ik zie hier niks van liefde in naar haar kind en TO geeft ook aan dat niet te voelen. Bah, vreselijke mensen vind ik dit.
maandag 4 maart 2019 om 21:07
Ouders moeten hun kinderen corrigeren als ze een ander pesten m.i.Blondie456 schreef: ↑04-03-2019 15:41Ik denk dat jij je daar erg op verkijkt. Kinderen kunnen hard zijn tegen elkaar hoor.
Maar vaak nemen de kinderen de vooroordelen van hun ouders over.