Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Wat een vrolijk servies!
Hoeveel kost het?

Je bent toevallig niet jarig binnenkort? ;-D
Nee nog lang niet jarig haha. De prijzen zijn ook wel leuk. Er sneuvelt soms toch wel iets hier in huis en dan is een bord van 1,50 niet zo'n drama. Maar ja...wel nu even zomaar 75 euro uitgeven. Dan ben ik wel compleet. Vind het servies gewoon heel vrolijk, heb nooit zoiets gehad. Altijd simpele borden van de xenos enzo. Maar toch zegt een stemmetje in mijn hoofd "verspilling"! Aan de andere kant, heb maar weinig spullen in huis, heb zo veel weg gedaan. Misschien dan toch investeren in iets dat écht mooi is.
Nicksen: moeder heeft ooit een item echt wedgwood gekocht in Blokker en dat was qua slijtage en krasvastigheid toch minder. Daarom dat ik toch wat beducht ben :)
Hmmm..misschien dat dan toch de kwaliteit wat minder is. Kwam er niet echt achter met een rondje google. Aan de andere kant hoef je natuurlijk sowieso geen wonderen te verwachten van een ontbijtbordje van 1,49. Het was wel het eerste waar ik aan dacht toen ik wakker werd vanmorgen. Zit dus echt wel in mijn hoofd :-D
Straks maar eens uitrekenen waar ik precies op uitkom als ik alles in één keer aanschaf. En even de administratie bijwerken. Maar ik neig wel naar aanschaffen. Eerst maar eens werken zo. Fijne dag!
Lady_Day schreef:
07-03-2019 20:55
Ik heb een 'capsule wardrobe' tegenwoordig (dat is een chique benaming voor uit een koffer leven) en ik merk dat de paar kledingstukken die ik momenteel heb heel hard achteruit gaan. Ik draag eigenlijk nooit kleding af dus dit is wel nieuw voor mij. Mijn favoriete yogalegging vallen de gaten in en ik heb al jaren zo'n coated legging, zag er tot 3 maand geleden nog als nieuw uit. Opeens is de coating er af en zie ik dat de stof op de billen heel dun aan het worden is. Toevallig vond ik die coated legging met 70% korting online terwijl die al een paar jaar in de basiscollectie van 10Days zit. Ook nog dezelfde yogalegging kunnen vinden. Mazzel dus maar wel 100 euro lichter.
Maar als je dit vaak draagt en je wordt er blij van dan is het toch een goede aanschaf. Jammer van het geld, maar het had ook duurder kunnen zijn zonder de korting als het ding letterlijk onder je kont vandaan valt. Vervanging bij slijtage zie ik persoonlijk ook niet echt als falen met no buy. Of dat nu kleding, huishoudelijke apparaten zijn of wat dan ook.

Heb nu zelf vaak een wikkeltop aan (duurder merk), die ik al een tijdje op de hanger had hangen. Want duurder, mooi en freel materiaal dus te zonde voor mijn werk (waar ik dus het meeste tijd door breng). Nu heb ik dat ding regelmatig aan, zit heerlijk en 1 van mijn lievelingstops nu. Je voelt je gewoon beter in kleding wat goed zit en waar je je happy bij voelt.

Mijn kast wordt steeds meer mij. Dat zal jij ook wel hebben met je capsule wardrobe? Je post hebben me wel geïnspireerd om nog beter op te letten en de dingen te laten gaan waar ik niets mee heb.
Geen no buy vandaag. Vanavond schoenen voor mijn man gevonden, maar ook 2 paar schoenen voor mezelf. Ik zocht een paar zwarte en een paar witte. Ik heb door een ongeluk een moeilijke voet, schoenen kopen is daardoor lastig. Nu in een keer 2 paar gevonden, dat is best bijzonder. Verder nog een broek voor onze zoon die zowaar paste en hij heel gaaf vond. Daarnaast vandaag de belastingaangifte laten doen. Kostte geld, maar levert ook weer zo'n 1000 euro op, dus helemaal fijn. Gaat tzt op de spaarrekening. 1 paar schoenen en het geld voor de belastingaangifte van het budget overig betaald. De rest van ons reservepotje die we voor dit soort dingen hebben. Toch vind ik het lastig om deze te gebruiken. Ik pot liever op, maar af en toe is er toch iets nodig natuurlijk.
aliva schreef:
06-03-2019 06:48
Ik zou daar idd niet mee treuzelen want met zo'n dingen loop je het risico dat het uitgesteld geraakt, de termijn van terugsturen verloopt etc.
Ik vind het lastig om daar echt actie op te ondernemen omdat ik nog niet echt een goed alternatief heb en het ook niet zo goed meer weet nu eigenlijk. Daarom stel ik het zo lang uit (maar de termijn houd ik sowieso goed in de gaten).
Drackie schreef:
08-03-2019 22:25
Ik vind het lastig om daar echt actie op te ondernemen omdat ik nog niet echt een goed alternatief heb en het ook niet zo goed meer weet nu eigenlijk. Daarom stel ik het zo lang uit (maar de termijn houd ik sowieso goed in de gaten).
Heb je toevallig ADD? Ik herken het namelijk ;)

Ik heb daarin de laatste jaren overigens heel veel geleerd. Nu ben ik daar niet zo laks meer in. Ik krijg ook mijn 6,50 terug van AH. Heb een mail gestuurd, want op de site stond dat de verjaringstermijn 5 jaar is. De medewerkers worden erop aangesproken en ik krijg mijn geld. Het is toch zonde als ik het niet zou krijgen.
Oh ja, en ik heb voor mijn dochter twee broeken voor 5 euro per stuk gescoord! Vroeger heb ik zelfs wel eens 150 euro uitgegeven aan een broek voor mijn andere dochter. Dan is dit een stuk beter, dochter was er nog helemaal blij mee ook!
Goed geregeld pamela! 5 jaar is echt lang, zoals ik al zei weet ik niet brter dan dat die bonnen alleen op de dag zelf geldig zijn, dat word ook op alle flessenmachines hier in de buurt gecommuniceert. Ik woon wel in duitsland, maar dacht echt dat dat in nl ook normaal was. Weer wat geleerd dus! ;-)
Ja, je moet ze na een bepaalde tijd alleen bij de informatiebalie inleveren, de kassa scant ze dan niet meer. Dus weer wat geleerd ;)
pamelacourson schreef:
09-03-2019 07:02
Heb je toevallig ADD? Ik herken het namelijk ;)

Ik heb daarin de laatste jaren overigens heel veel geleerd. Nu ben ik daar niet zo laks meer in. Ik krijg ook mijn 6,50 terug van AH. Heb een mail gestuurd, want op de site stond dat de verjaringstermijn 5 jaar is. De medewerkers worden erop aangesproken en ik krijg mijn geld. Het is toch zonde als ik het niet zou krijgen.
Ja, klopt. Maar het is niet echt uit laksheid. Dit is nu mijn derde matras en nog steeds rugpijn. Waar ga ik dán op slapen? Er moet nu weer iets nieuws komen, maar wat?

Wat goed dat je je geld terug hebt gehad!
Drackie, heb je wel eens aan een Japanse futon gedacht om op te slapen? Het is even wennen maar het hielp mij erg bij rugklachten.
pamelacourson schreef:
07-03-2019 18:26
Wat een onzin vind ik dat.
Kan je vinden, maar hoe lang zou je ze dan geldig willen laten zijn? Een week, een maand, een jaar? 1 bonnetje is niet zo'n probleem, maar als landelijk veel bonnetjes laat worden verzilverd drukt dat op de cijfers van een bedrijf. Het is immers een vordering op het bedrijf. En gezien de lage marges in de supermarktbranche moet je gewoon goed met de financiën omgaan. Ze kunnen natuurlijk veel flexibeler worden maar dan moet dat elders worden gecompenseerd.
Sara9876 schreef:
09-03-2019 13:16
Kan je vinden, maar hoe lang zou je ze dan geldig willen laten zijn? Een week, een maand, een jaar? 1 bonnetje is niet zo'n probleem, maar als landelijk veel bonnetjes laat worden verzilverd drukt dat op de cijfers van een bedrijf. Het is immers een vordering op het bedrijf. En gezien de lage marges in de supermarktbranche moet je gewoon goed met de financiën omgaan. Ze kunnen natuurlijk veel flexibeler worden maar dan moet dat elders worden gecompenseerd.
Helemaal niet. Zij hebben die flessen gewoon gekregen, dus wat is het probleem? Als het echt zo erg was, had AH geen regel dat een bon 5 jaar geldig is. Als het iets korter was, zou ik dat niet raar vinden. Een jaar of desnoods een half jaar of zo. Maar hem binnen een dag of week in moeten leveren, vind ik echt nergens op slaan. Je kan zoiets altijd een keer vergeten en dan pas na een week of meer in staat zijn om weer naar die winkel te gaan. Zo’n bon dan ongeldig verklaren is gewoon geldklopperij.
Bovendien is het in Nederland gewoon de wet dat zoiets pas na 5 jaar verloopt, dus als een winkel iets anders zegt, klopt dat dus niet.
pamelacourson schreef:
09-03-2019 14:17
Bovendien is het in Nederland gewoon de wet dat zoiets pas na 5 jaar verloopt, dus als een winkel iets anders zegt, klopt dat dus niet.
Waarvan akte.
Dat wist jij ook niet tot ik je erop wees. :-D
Lady_Day schreef:
09-03-2019 13:03
Drackie, heb je wel eens aan een Japanse futon gedacht om op te slapen? Het is even wennen maar het hielp mij erg bij rugklachten.
Nee, lijkt me echt niks eerlijk gezegd. :$
Gekopbloemen schreef:
09-03-2019 18:11
Waarvan akte.
Dat wist jij ook niet tot ik je erop wees. :-D
klopt, toen heb ik gegoogled. Maar ik snap niet dat sommigen het normaal vinden dat je na 1 dag je geld kwijt bent.
pamelacourson schreef:
09-03-2019 18:54
klopt, toen heb ik gegoogled. Maar ik snap niet dat sommigen het normaal vinden dat je na 1 dag je geld kwijt bent.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Dat is niet normaal. Kom op zeg, je zelf gekochte flessen met daarop je zelf betaalde statiegeld.
En dan zou je bij godsgratie blij mogen zijn dat je daar nog 1 dag recht op hebt ? ( op je eigen geld ) :woa:

No way!
Hier best wat uitgegeven aan onnodige dingen de afgelopen weken. Duur kaasje, plantjes op tafel (al word ik wel erg vrolijk van die narcisjes en witte druifjes met dit druilerige weer), veel buiten de deur gelunched. Op de een of andere manier denk ik na 1 misstap dat het toch al niet meer te redden is voor die maand en is het hek van de dam... Vandaag moest ik e.e.a. hebben in de stad. Goedkope alternatieven gevonden voor de dingen die ik nodig had. En tijdschriften terug in het schap gelegd. Ook een betaalbaar, supertof alternatief gevonden voor trouwuitnodigingen waarmee ik €100 bespaar. Dus de draad gelukkig weer opgepakt.

Wel een handige om te onthouden wat betreft het statiegeld. Vergeet dat ook regelmatig en dacht ook dat het alleen diezelfde dag geldig was. Heb wel eens bonnetjes weggegooid omdat ik geen zin had dezelfde dag terug te gaan voor € 1,50. Nu lever ik ze gewoon de volgende keer in bij Appie :-D

Een goed matras kopen is lastig inderdaad. Net als met kussens: voor we een goede hadden hebben we er minstens 4 afgekeurd.
Gisteren nog een brievenbus gekocht. Over een maand worden de nieuwe kozijnen geplaatst en hebben we geen brievenbus meer. Dan moet er buiten dus een brievenbus aanwezig zijn. Nu met leuke korting kunnen kopen, dus gelijk meegenomen. Wederom geen no buy, maar wel nodig.

Wij hebben zo al best wat uitgaven gedaan afgelopen week, maar wel allemaal dingen die nodig waren. Geen etentjes ofzo. Gelukkig hebben we heel veel opzij gezet naast ons reguliere spaarbedrag. Daar heb ik dus niet aan hoeven komen. Toch merk ik dat het makkelijker is om gewoon zoveel mogelijk niets te kopen, dan zoals nu meerdere uitgaven te doen. Ik word dan toch wat makkelijker en dan is een volgend item ook zo gekocht.

Voor nu gaat de hand weer stevig op de knip. Behalve een verjaardagscadeautje en de factuur van de ortho die nog moet komen staan er de rest van de maand geen uitgaven meer op de planning. Wel komen er komende maanden wat extra bedragen binnen: belastingteruggaaf, kinderbijslag, teruggaaf gas en elektra en 2 maal vakantiegeld. Leuk vooruitzicht!
Ik hoop dat ik dit jaar weer een lekker bedrag terugkrijg aan belasting. Mijn man heeft er vanwege zijn werk veel verstand van en doet de aangifte altijd, maar door datzelfde werk heeft hij er ook geen tijd voor. Dus vraagt hij altijd uitstel aan en duurt het altijd heel lang, wat ik wel jammer vind, maar uiteindelijk blijft de uitkomst qua geld natuurlijk hetzelfde :)

Ik heb nog wel iets teveel aan boodschappen uitgegeven en ik heb vorige week een best duur tijdschrift gekocht toen ik ergens een uur op mijn dochter moest wachten. Maar verder gaat het goed, heel weinig uitgaven gedaan en al helemaal geen grote.

Lastig inderdaad om een goede matras te vinden. Wij kochten een jaar of 5 geleden nieuwe en daar kreeg ik rugpijn van. Sindsdien lig ik weer op mijn veeeel te oude matras en heeft mijn dochter die nieuwe. Ik durf het risico niet meer aan om weer last te krijgen. Komt ooit nog wel.
PiNuts14 schreef:
07-03-2019 22:48
Nicksen: moeder heeft ooit een item echt wedgwood gekocht in Blokker en dat was qua slijtage en krasvastigheid toch minder. Daarom dat ik toch wat beducht ben :)
Er is inderdaad B-kwaliteit Wedgewood etc. te koop, als je het naast elkaar zet zie je dat meteen (heb in een servieswinkel gewerkt). Maar dat onderscheid is vooral bij de wat duurdere serviezen natuurlijk. Zelfs Bijenkorf (ook gewerkt) verkocht met de dwaze dagen B-kwaliteit servies. Dat zijn partijen die zo worden gekocht.
Het voordeel van een kleine hypotheek is dat mijn maandelijkse lasten laag zijn maar het nadeel is dat ik weinig terug krijg.

Op een paar kledingstukken na eigenlijk niks gekocht. Wel merk ik dat we (Mr. Day en ik) de laatste maand iets vaker ergens koffie gaan drinken of gaan lunchen , gewoon omdat we even de deur uit willen. We werken beiden veel vanuit huis.

Op zich spaar ik nog steeds wel goed maar ik had dikke ortho/tandartsrekeningen dus 2500 euro kon zo doorgesluisd worden dus uiteindelijk de afgelopen paar maand netto niets gespaard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven