Werk & Studie alle pijlers

Vooropleiding stewardess?

10-03-2019 12:49 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva,

Ik ben me aan het oriënteren op bepaalde studies. Ik zou later stewardess willen worden, ik heb begrepen dat je hiervoor niet per se een relevante vooropleiding hoeft te doen - maar een studie zoals hbo toerisme zou wel een pluspunt zijn. Ik vraag me nu af of het ook mogelijk is om stewardess te worden met een irrelevante vooropleiding, of wordt mijn baankans dan drastisch verlaagd? Ik zie het namelijk niet zo zitten om 4 jaar lang toerisme te doen, een studie die mij niet erg interessant lijkt en waarvoor ik de nodige motivatie niet heb. En een stewardess-opleiding is sowieso out of the question, die nonsens bij TiO is me maar al te duur.

Dankuu!
Mijn nichtje doet mbo luchtvaartdienstverlener bij een roc. Zij had een kappersdiploma. Er zijn meerdere wegen maar Rome. Succes!
Ghost79 schreef:
10-03-2019 19:43
Mijn nichtje doet mbo luchtvaartdienstverlener bij een roc. Zij had een kappersdiploma. Er zijn meerdere wegen maar Rome. Succes!
Dankjewel!
Veel succes gewenst naar je nichtje.
kadanz schreef:
10-03-2019 14:09
Daar hadden ze die opleiding niet voor nodig! Een cursus tekenen was ook goed geweest.
Je snapt het idee van een mbo?
To heeft havo dus heeft het juiste niveau en die route niet nodig, maar als jij niet zo'n studeerder bent is het dé optie om in je interessegebied in de praktijk te worden opgeleid.
Zoals bij veel mbo opleidingen.
Beetje raar om daar zo arrogant over te doen.
Ja, een gezakte havist kan ook bij de Jumbo teamleider worden via een interne opleiding en zo doorgroeien. Een mbo-er detailhandel ook.
Om dan nu maar de hele mbo overbodig te verklaren is wat bizar, juist in deze tijd waarin diploma's zo belangrijk zijn.
Het-groepje schreef:
10-03-2019 20:13
Je snapt het idee van een mbo?
To heeft havo dus heeft het juiste niveau en die route niet nodig, maar als jij niet zo'n studeerder bent is het dé optie om in je interessegebied in de praktijk te worden opgeleid.
Zoals bij veel mbo opleidingen.
Beetje raar om daar zo arrogant over te doen.
Ja, een gezakte havist kan ook bij de Jumbo teamleider worden via een interne opleiding en zo doorgroeien. Een mbo-er detailhandel ook.
Om dan nu maar de hele mbo overbodig te verklaren is wat bizar, juist in deze tijd waarin diploma's zo belangrijk zijn.
Zoals je het uitlegt is MBO inderdaad overbodig...
Ik zeg gewoon dat je geen specifieke opleiding nodig hebt om stewardess te worden.
kadanz schreef:
10-03-2019 21:41
Zoals je het uitlegt is MBO inderdaad overbodig...
Ik zeg gewoon dat je geen specifieke opleiding nodig hebt om stewardess te worden.
Mits je het juiste niveau hebt anders kom je er niet tussen, misschien theoretisch wel maar in de praktijk niet want er is keuze en dan wordt voor de hoogst opgeleide of meest geschikt opgeleide gekozen, of iemand die ze al kennen als stagiair.
En die interne opleiding is ook niet voor iedereen, daar hebben sommige mensen nu eenmaal praktijkervaring en vooropleiding voor nodig en anderen niet.
Je hebt het over een populair baantje waar je anders met een middelhoge opleiding gezien de concurrentie niet tussen komt.
Ik reageer hier fel op omdat ik te vaak merk dat er minderwaardig over dit soort opleidingen wordt gedaan terwijl ze broodnodig zijn.
Als je in je hoogopgeleide bubbel zit is het makkelijk praten over 'kan iedereen'. Niet dus.
Hoe kut denk je dat je door dit soort ideeën zich iemand laat voelen die die opleiding niet redt en ook niet door de selectie voor zo'n baan komt?
Die zijn er zat, hele droom vermorzeld.
Het is niet voor iedereen.
Ik ken mensen die betrokken zijn bij het aannemen van nieuwe stewardessen, en die zeggen allemaal dat de zogenaamde ‘stewardessen opleidingen’ echt onzin zijn. Die op een school dan, niet de interne natuurlijk. Niet omdat mbo niks is, maar omdat die specifieke opleiding wat hen betreft niet nuttig is, en een hoop ook nog eens heel veel geld kosten (een hoop zijn namelijk privé opleidingen). Een opleiding hebben an sich is wel degelijk nuttig, maar dat mag ook best iets anders zijn. Bij bv de KLM is meer dan 70% van het cabine personeel hbo of hoger opgeleid. Dan heb je geen streepje voor met een specifieke stewardessen opleiding.
Wat ze allemaal aanraden: doe een opleiding waar je ook iets mee zou willen doen als je geen stewardess wordt. Want het kan gebeuren dat je niet aangenomen wordt, dat je gezondheid het niet toe laat, of dat je zelf na een aantal jaar regelmatiger wilt werken. En dan is het heel handig als je je opleiding ook elders kunt inzetten. Op zich is een toeristische opleiding dan natuurlijk prima, maar absoluut geen must. Wat ik me wel afvraag, is als dat je zo vreselijk lijkt, waarom dit vak je wel wat lijkt. Want het is allemaal voor een groot deel (professionele) gastvrijheid. Natuurlijk bent je ook voor de veiligheid, maar gelukkig komen er nou ook weer niet zo vaak noodsituaties voor.
DuchessMeganMarkle schreef:
10-03-2019 17:50
Nee, elk hotel heeft zijn eigen trainingsprogramma. Hotelschool vertelt niet waar Hilton voor staat.
Hogere Hotelschool Den Haag is ook prima hoor; mijn man heeft dat gedaan en heeft jarenlang voor Hilton gewerkt.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik zou kijken naar een HBO opleiding die je echt graag wil doen en waar je opgeleid wordt binnen een vakgebied waar je jezelf ook wel ziet werken, als het stewardess worden mogelijk niet lukt.
Wat iedereen zegt. Gewoon gaan studeren in een richting die je interessant lijkt.

Collega's van mij komen uit IT, psychologie, civil engineering,...

Het maakt dus helemaal niets uit. Succes met het zoeken van een opleiding!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven