De Luizenmoeder
zondag 14 januari 2018 om 20:51
maandag 11 maart 2019 om 19:06
Ik snap niet wat die ouders heel de dag op school moeten doen. Toen ik in de jaren '70 op de lagere school zat, zag je zelden een ouder. Luizenonderzoek werd één keer per jaar door een zuster van de GGD gedaan, feestjes en verjaardagen werden gewoon door de leerkrachten georganiseerd (als in: zorgen dat sinterklaas op school kwam, of een kerstmiddagje in elkaar draaien) en met schoolreisjes gingen gewoon de juffen en meesters mee, echt geen ouders.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 11 maart 2019 om 19:09
Misschien als je solliciteert binnen de kinderopvang
Ik zou heeeeeeel misschien de MR er op zetten als de vacature daar iets mee te maken zou hebben maar zelfs dan waarschijnlijk niet.
Als je op de leeftijd zit dat je van basisschoolkinderen hebt, dan heb je toch al genoeg andere bagage die je op je cv kunt zetten?
Poep, wie heeft jou gescheten?
maandag 11 maart 2019 om 19:18
Mijn moeder was inderdaad ook leesmoeder, en zelfs klaar-over voor al die auto's in ons dorp.
Ik kom uit 1970, mijn zus uit '66.
Liepen wel meer ouders, nouja vrijwel allemaal moeders, op school.
Wij haalden ook oud-papier op voor school. Waren ook ouders bij
Ik kom uit 1970, mijn zus uit '66.
Liepen wel meer ouders, nouja vrijwel allemaal moeders, op school.
Wij haalden ook oud-papier op voor school. Waren ook ouders bij
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
maandag 11 maart 2019 om 19:44
maandag 11 maart 2019 om 19:57
Het documentatiecentrum! Dat vond ik als kind echt geweldig. De plek die alles wist.
Er stond bij mijn lagere school van tijd tot tijd een grote container voor oud papier en van de opbrengst werden dan nieuwe boeken voor het documentatiecentrum of voor de schoolbibliotheek gekocht.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
maandag 11 maart 2019 om 20:04
Op mij basisschool (eindjaar 1982) hadden we leesgroepjesmoeders, overblijfmoeders, bibliotheekmoeders, schoolreismoeders, musicalmoeders, schoolfotograafmoeders, handwerkmoeders, handvaardigheidsmoeders, mee-naar-het-zwemmen-met-de-kleintjesmoeders, verkeersexamenmoeders en dan had je nog die ene moeder die gewoon altijd beschikbaar was als er iets moest gebeuren.
maandag 11 maart 2019 om 20:40
Joh... dat ze nog leerkrachten nodig hadden...alkemade schreef: ↑11-03-2019 20:04Op mij basisschool (eindjaar 1982) hadden we leesgroepjesmoeders, overblijfmoeders, bibliotheekmoeders, schoolreismoeders, musicalmoeders, schoolfotograafmoeders, handwerkmoeders, handvaardigheidsmoeders, mee-naar-het-zwemmen-met-de-kleintjesmoeders, verkeersexamenmoeders en dan had je nog die ene moeder die gewoon altijd beschikbaar was als er iets moest gebeuren.
maandag 11 maart 2019 om 20:45
Het is maar net hoe je het beschrijft. "Met kinderen neuzelen" zal inderdaad weinig indruk maken. Maar gebruik worden als "maatschappelijk betrokken" e.d. en het zijn pluspunten.redbulletje schreef: ↑11-03-2019 10:03Voor mijn gevoel werkt het ook eerder in je nadeel dat je liever op school met je kinderen neuzelt dan dat je je inzet voor je carriere. Zeker als de vrouw in kwestie de barensleeftijd nog niet volledig gepasseerd is.
maandag 11 maart 2019 om 20:45
Dat vond ik ook zo heerlijk. Maar waren geen hulpouders bij. Kon je gewoon naartoe lopen om de boekjes of informatie te halen die je nodig had.
Bij ons op school waren er geloof ik alleen enkele hulpouders voor bij het overblijven, brigadieren en - en dat vond ik zo vreselijk - voor de handwerklessen... Ik was geen spijbelaar maar op maandagmiddag liep ik altijd wel íets langzamer dan op andere dagen...
maandag 11 maart 2019 om 20:50
Ik zat ook in de jaren 70 en 80 op school en bij ons had je echt wel ouders die met dingen meehielpen. Een keer per jaar een soort van braderie en ouders bakten dan taarten, wafels oid of stonden achter een kraampje en verkochten rommel. De schoolkrant werd ook samen met ouders gemaakt. Voorlezen en ook de kostuums van de raad van elf werden door ouders in elkaar genaaid.pejeka schreef: ↑11-03-2019 19:06Ik snap niet wat die ouders heel de dag op school moeten doen. Toen ik in de jaren '70 op de lagere school zat, zag je zelden een ouder. Luizenonderzoek werd één keer per jaar door een zuster van de GGD gedaan, feestjes en verjaardagen werden gewoon door de leerkrachten georganiseerd (als in: zorgen dat sinterklaas op school kwam, of een kerstmiddagje in elkaar draaien) en met schoolreisjes gingen gewoon de juffen en meesters mee, echt geen ouders.
maandag 11 maart 2019 om 20:55
Oh ja, zulke braderieën herinner ik me ook ja. Volgens mij hadden we die zelfs wel vaker dan 1x per jaar. Maar het was meer voor speciale gelegenheden geloof ik, niet echt gebruikelijk dat er wekelijks ouders ergens bij kwamen ondersteunen. Misschien bij leesgroepjes in groep 3?dolfje schreef: ↑11-03-2019 20:50Ik zat ook in de jaren 70 en 80 op school en bij ons had je echt wel ouders die met dingen meehielpen. Een keer per jaar een soort van braderie en ouders bakten dan taarten, wafels oid of stonden achter een kraampje en verkochten rommel. De schoolkrant werd ook samen met ouders gemaakt. Voorlezen en ook de kostuums van de raad van elf werden door ouders in elkaar genaaid.
maandag 11 maart 2019 om 21:07
En met de bus naar zwemles gingen er ouders mee.
Volgens mij hielpen ze ook met het Sintfeest.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 11 maart 2019 om 21:11
Kan goed hoor dat het vaker dan een keer per jaar bij ons was. Ik weet wel dat de ouders en leerkrachten daarna allemaal gezellig aan de zuip gingen samenNYC schreef: ↑11-03-2019 20:55Oh ja, zulke braderieën herinner ik me ook ja. Volgens mij hadden we die zelfs wel vaker dan 1x per jaar. Maar het was meer voor speciale gelegenheden geloof ik, niet echt gebruikelijk dat er wekelijks ouders ergens bij kwamen ondersteunen. Misschien bij leesgroepjes in groep 3?
maandag 11 maart 2019 om 21:11
Nee joh, die zijn met name om kinderen te knuffelen en kringgesprekken te houden over "alles samen" enzo, en tegen de tijd dat de kinderen dan 12 zijn en van school komen, kunnen ze nog niet fatsoenlijk een zin ontleden, een werkwoord vervoegen of een staartdeling maken... tenminste, dat is de realiteit heden ten dage... durf tegen een twaalfjarige de term "naamwoordelijk gezegde" een keer te bezigen en ze kijken je aan of je het over een Marssonde hebt ofzo...
maandag 11 maart 2019 om 21:14
pejeka schreef: ↑11-03-2019 21:11Nee joh, die zijn met name om kinderen te knuffelen en kringgesprekken te houden over "alles samen" enzo, en tegen de tijd dat de kinderen dan 12 zijn en van school komen, kunnen ze nog niet fatsoenlijk een zin ontleden, een werkwoord vervoegen of een staartdeling maken... tenminste, dat is de realiteit heden ten dage... durf tegen een twaalfjarige de term "naamwoordelijk gezegde" een keer te bezigen en ze kijken je aan of je het over een Marssonde hebt ofzo...
Ow, hebben we in ene een fast forward naar de tegenwoordige tijd (pun intended) gemaakt?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
maandag 11 maart 2019 om 21:18
maandag 11 maart 2019 om 21:18
Het naamwoordelijk gezegde zit nog steeds gewoon in de methode.pejeka schreef: ↑11-03-2019 21:11Nee joh, die zijn met name om kinderen te knuffelen en kringgesprekken te houden over "alles samen" enzo, en tegen de tijd dat de kinderen dan 12 zijn en van school komen, kunnen ze nog niet fatsoenlijk een zin ontleden, een werkwoord vervoegen of een staartdeling maken... tenminste, dat is de realiteit heden ten dage... durf tegen een twaalfjarige de term "naamwoordelijk gezegde" een keer te bezigen en ze kijken je aan of je het over een Marssonde hebt ofzo...
maandag 11 maart 2019 om 21:20
Nou, ik zou zeggen: neem eens 20 willekeurige 12-jarigen bij elkaar en laat ze een zin ontleden...Gatinmijnsok schreef: ↑11-03-2019 21:18Het naamwoordelijk gezegde zit nog steeds gewoon in de methode.
maandag 11 maart 2019 om 21:22
Ik had er meer dan 20 in de klas en die moesten dit allemaal doen.
Maar goed, mijn broertje kreeg 30 jaar geleden les uit dezelfde methodes als ik 2 jaar eerder en die hield ook bij hoog en bij laag vol dat hij dat allemaal nooit geleerd had.
maandag 11 maart 2019 om 21:27
Vast wel. Maar hoe kan het dan dat de stagiairs die ik tegenwoordig in mijn bedrijf krijg, in hun verslag nauwelijks een correcte zinsbouw kunnen hanteren, de ballen snappen van "d" of "dt", stelselmatige verkeerde woorden gebruiken (het bedrijf die... in plaats van "dat"), enz. En nee, dan heb ik het niet over immigrantenjongeren met een taalachterstand, maar gewoon autochtone jongens en meiden, die eenvoudigweg die kennis niet mee hebben gekregen op school.Gatinmijnsok schreef: ↑11-03-2019 21:22Ik had er meer dan 20 in de klas en die moesten dit allemaal doen.
Maar goed, mijn broertje kreeg 30 jaar geleden les uit dezelfde methodes als ik 2 jaar eerder en die hield ook bij hoog en bij laag vol dat hij dat allemaal nooit geleerd had.