Ervaringen met schoonmoeders plus tips

15-03-2019 21:29 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen!

Ik ben nou is benieuwd hoe jullie dealen met de relatie met je schoonmoeder? De mijne is een beetje vreemd. Ze wil zich graag overal mee bemoeien en ik kan daar niet zo goed tegen ook is ze totaal niet geïnteresseerd in andere mensen behalve haarzelf. Tegelijkertijd kan ze wel heel attent zijn; zo kookt ze wel altijd wat ik lekker vind als ik eens bij haar eet. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn en hoe jullie daarmee dealen?
Hier even een voorbeeld:
laatst op een familie verjaardag was ik in gesprek met een ander familielid. Ineens "mengt" ze zich in ons gesprek. Dit gesprek ging over de vakantie van ons (vriend en mij). Ze zei "Nou jullie zouden toch niet duur weggaan?", erg hard zodat iedereen het kon horen. Nooit heb ik hier ook maar een woord over gerept. Ik word dan al boos van binnen en kan ik eigenlijk geen woord uitbrengen. Ook woon ik sinds een tijdje op mezelf (vriendlief de helft van de week ongeveer bij mij). Ze zegt dan zelfs tegen mijn moeder dat ze zo graag langs wil komen (maar ik haar niet uitnodig). Zelf vraagt ze niet hoe het gaat oid. Ik heb haar ook wel uitgenodigd daarna, en zei ze dat ze nu geen tijd had maar in januari van het nieuwe jaar wel weer. Dus ondertussen zijn we 2 maanden verder en heeft ze nog eens tegen vriendlief gezegd over dat langskomen. Dus ik dacht; vraag het nog wel een keer. Antwoord was nee nee heb nog geen tijd en vind het allemaal wat veel. (Niet dat ik per se wil dat ze komt kijken ofzo hoor, maar omdat ze zelf steeds zegt dat ze zo graag wil??).

Maar goed lang verhaal kort; wat zijn jullie ervaringen en tips?
Haantje79 schreef:
16-03-2019 15:01
Perfectie verwachten is inderdaad onmogelijk, het is geven en nemen van twee kanten. Als één kant alleen maar moet investeren en alles slikken gaat het nooit goedkomen.

Er zijn toch ook forumsters die gelukkig aangeven dat ze een hele lieve schoonmoeder hebben?
Maar er bestaan gewoon mensen met een zeer moeilijk karakter of persoonlijkheidsstoornis en die liggen vaak met iedereen overhoop.

Als je eigen broers geen contact meer met je willen en alle vijf je kinderen plus aanhang en kleinkinderen regelmatig gillend gek worden is er natuurlijk iets niet pluis. Maar dit is wel uitzonderlijk.
Ja dat is waar. Wat heb je dan zelf ook een rotleven. Ik moet er niet aan denken dat mijn kinderen me niet zouden willen zien.....
Ikzegookwat schreef:
16-03-2019 13:44
Hoe oud zijn jullie dan?
Ik ben 23 mijn vriend 26
Mijn schoonmoeder is een geweldig mens. Ze is heel jong moeder geworden en ik ben een paar jaar ouder dan mijn man, dus we schelen maar 16 jaar :proud:
We kunnen het prima vinden en sinds ik haar kleinkinderen heb gebaard is de band verdiept.
Lillybit schreef:
16-03-2019 16:19
Mijn schoonmoeder is een geweldig mens. Ze is heel jong moeder geworden en ik ben een paar jaar ouder dan mijn man, dus we schelen maar 16 jaar :proud:
We kunnen het prima vinden en sinds ik haar kleinkinderen heb gebaard is de band verdiept.
Jajaa maak ons maar jaloers! :cry: nee hoor grapje, heerlijk zo’n goede relatie!
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Schaapje11 schreef:
16-03-2019 15:59
Ik ben 23 mijn vriend 26
Dat is niet praktisch volwassen, maar gewoon volwassen.
Mijn tip is trouwens: go with the flow, en verwacht niet teveel, dan word je ook niet teleurgesteld.
anoniem_379633 wijzigde dit bericht op 16-03-2019 16:51
0.19% gewijzigd
Schaapje11 schreef:
16-03-2019 11:23
Ten eerste: al is het waar, dan nog praat je zo niet over een ander. Al helemaal niet over de grote liefde van je zoon. Dat is per definitie echt niet aardig. Ten tweede is het niet (helemaal) waar.
Er zijn nou eenmaal mensen die recht voor zijn raap zeggen waar het op staat. Dat andere mensen daar niet mee om kunnen gaan omdat ze verwachten dat alles in fluwelen lapjes gepakt wordt, maakt die mensen die gewoon zeggen hoe het is niet slecht. Je weet in elk geval wat je aan ze hebt. En eerlijk gezegd heb ik liever dat iemand eerlijk zegt waar het op staat dan dat er om de brij heen wordt gedraaid. Dus als die schoonzus inderdaad erg dik is en inderdaad veel snoept en snackt, en schoonmoeder zegt dat, waarom zou dat niet mogen? Als iemand heel de dag loopt te hoesten en hij rookt twee pakjes sigaretten per dag, mag er toch ook iets van gezegd worden tegenwoordig? Dus waarom niet van iemand die (veel) te dik is en te veel snoept en snackt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-03-2019 16:46
Er zijn nou eenmaal mensen die recht voor zijn raap zeggen waar het op staat. Dat andere mensen daar niet mee om kunnen gaan omdat ze verwachten dat alles in fluwelen lapjes gepakt wordt, maakt die mensen die gewoon zeggen hoe het is niet slecht. Je weet in elk geval wat je aan ze hebt. En eerlijk gezegd heb ik liever dat iemand eerlijk zegt waar het op staat dan dat er om de brij heen wordt gedraaid. Dus als die schoonzus inderdaad erg dik is en inderdaad veel snoept en snackt, en schoonmoeder zegt dat, waarom zou dat niet mogen? Als iemand heel de dag loopt te hoesten en hij rookt twee pakjes sigaretten per dag, mag er toch ook iets van gezegd worden tegenwoordig? Dus waarom niet van iemand die (veel) te dik is en te veel snoept en snackt?
Ze zegt het niet TEGEN de snoepende dikkerd, maar OVER de snoepende dikkerd.Verschilletje
herfstappeltaart schreef:
16-03-2019 16:50
Ze zegt het niet TEGEN de snoepende dikkerd, maar OVER de snoepende dikkerd.Verschilletje

Ik denk dat ze ook niet te beroerd is om er een opmerking over te maken TEGEN die persoon. En ik kan me overigens ook niet voorstellen dat TO zélf nooit over anderen praat tegen vriendinnen of wie dan ook... dat is gewoon menselijk. Kan je heel verontwaardigd zijn over je schoonmoeder, maar kijk dan eens eerlijk in de spiegel: praat je ZELF nóóit eens over iemand anders?
pejeka schreef:
16-03-2019 16:54
Ik denk dat ze ook niet te beroerd is om er een opmerking over te maken TEGEN die persoon. En ik kan me overigens ook niet voorstellen dat TO zélf nooit over anderen praat tegen vriendinnen of wie dan ook... dat is gewoon menselijk. Kan je heel verontwaardigd zijn over je schoonmoeder, maar kijk dan eens eerlijk in de spiegel: praat je ZELF nóóit eens over iemand anders?

Nou voor de onderlinge familieverhoudingen is dat niet erg aan te bevelen. Ik praat dus nooit in negatieve zin tegen mijn kinderen/schoonkinderen over de anderen. Alleen gewone dingen als: "Leuke blouse heeft Marietje gekocht hè, staat haar goed!"
Vind ik de blouse lelijk of niet staan dan zeg ik daar tegen de zus van Marietje niks over. Waarom de grond in boren. Zinloos en lelijk.
pejeka schreef:
16-03-2019 16:54

Maar als (schoon) ouder hoor je niet bij het ene kind over het andere te roddelen/klagen. Dat is vragen om ellende.
Ikzegookwat schreef:
16-03-2019 16:58
Maar als (schoon) ouder hoor je niet bij het ene kind over het andere te roddelen/klagen. Dat is vragen om ellende.

Juist!
LadyL0101 schreef:
16-03-2019 14:58
Oh ja hoor, er zijn ook lieve, geweldige schoonmoeders. De moeder van mijn ex was echt een lief mens, met wie ik uitstekend kon opschieten. Helaas waren haar zoon en ik uiteindelijk geen match, maar echt 10 jaar een uitstekende schoonmoeder aan gehad.

Met de huidige heb ik geen klik, dat kan nou eenmaal gebeuren. Dat in combinatie met het feit dat ze geen enkele belangstelling kan opbrengen voor mij en mijn schoonzus en, erger, ook niet voor haar kleinkind, maakt dat ik het contact niet zoek. En zij dus ook niet. Voor man zit ik daar een keer of 4 per jaar beleefd te zijn en komt ze eens in de 2-3 jaar eens hier. Prima.
Maar blijkbaar heeft ze jouw man wel opgevoed tot de leuke lieve aardige vent die hij is... dus iéts zal ze wel goed hebben gedaan, toch?
pejeka schreef:
16-03-2019 17:00
Maar blijkbaar heeft ze jouw man wel opgevoed tot de leuke lieve aardige vent die hij is... dus iéts zal ze wel goed hebben gedaan, toch?
Zeker Pejeka, dat klopt. Ze heeft ervoor gezorgd dat mijn man en zijn broer stabiele, leuke mensen geworden zijn. En dat is gezien haar levensgeschiedenis een hele prestatie. Dus ben ik vriendelijk en beleefd. Maar hoe ze nu is en zich gedraagt (door trauma’s en medicatie) maakt dat ik nooit een diepe band met haar zal krijgen. Het zij zo.
The owls are not what they seem
pejeka schreef:
16-03-2019 17:00
Ja alle mensen bezitten ook goede eigenschappen. Dat wil niet zeggen dat de slechte karaktertrekken voor problemen kunnen zorgen. En soms is het ook de combinatie van twee persoonlijkheden die niet goed gaat. Maar we hebben het nu over de dingen die niet goed gaan en hoe je daar het beste mee kan dealen. Hoe is jouw schoonpersoon? Altijd alles koek en ei?
Haantje79 schreef:
16-03-2019 17:09
Ja alle mensen bezitten ook goede eigenschappen. Dat wil niet zeggen dat de slechte karaktertrekken voor problemen kunnen zorgen. En soms is het ook de combinatie van twee persoonlijkheden die niet goed gaat. Maar we hebben het nu over de dingen die niet goed gaan en hoe je daar het beste mee kan dealen. Hoe is jouw schoonpersoon? Altijd alles koek en ei?
Eigenlijk wel. Met de hele schoonfamilie. Sommigen ervan zijn gewoon aardige mensen, maar niet mensen die ik persé als vrienden zou kiezen, een oom en tante van mijn man zijn geweldige mensen en daar zijn we ook al eens een midweek of lang weekend mee weg geweest, en dat zou ik zo wéér doen. Maar weet je, de meeste mensen zijn niet onaardig of alleen maar aardig. Het ligt er soms ook aan hoezeer je jezelf openstelt voor een ander. Zie niet alleen de negatieve dingen, maar ook de positieve en ga daarop in. En bedenk jezelf dat ook jij niet perfect bent.
pejeka schreef:
16-03-2019 17:19
Eigenlijk wel. Met de hele schoonfamilie. Sommigen ervan zijn gewoon aardige mensen, maar niet mensen die ik persé als vrienden zou kiezen, een oom en tante van mijn man zijn geweldige mensen en daar zijn we ook al eens een midweek of lang weekend mee weg geweest, en dat zou ik zo wéér doen. Maar weet je, de meeste mensen zijn niet onaardig of alleen maar aardig. Het ligt er soms ook aan hoezeer je jezelf openstelt voor een ander. Zie niet alleen de negatieve dingen, maar ook de positieve en ga daarop in. En bedenk jezelf dat ook jij niet perfect bent.

joh......
pejeka schreef:
16-03-2019 17:19
Wat heerlijk voor je. Koester maar wat je hebt.
Haantje79 schreef:
16-03-2019 16:32
Jajaa maak ons maar jaloers! :cry: nee hoor grapje, heerlijk zo’n goede relatie!
Je kiest voor je partner uit liefde. De ouders krijg je er wederzijds bij. Zolang ze beleefd en aardig tegen je zijn is dat prima genoeg. Als ze dat niet kunnen opbrengen dan laat je het contact over aan je partner.
Haantje79 schreef:
16-03-2019 17:42
Wat heerlijk voor je. Koester maar wat je hebt.
Waar het om gaat, is dat je met een beetje openstaan en goede wil met heel veel mensen best op kunt schieten. Er zijn maar weinig mensen echt alleen maar onaangenaam, of lastig, of slecht. Ook schoonmoeders niet. Maar het is nou eenmaal vaak zo tegenwoordig, dat die schoonmoeders in 10-20 jaar tijd te maken krijgen met 3 verschillende schoondochters van hun zoon, want de eerste relatie gaat na 5 jaar uit, en dan komt er weer een nieuwe, en die gaat ook weer uit, en dan komt er weer een ander en dat "lijkt" dan een blijvertje, maar tja... dus die schoonouders hebben dan (begrijpelijkerwijze) ook een beetje reserve.

Of hun zoon heeft een gezin gesticht met een schoondochter, en terwijl de kinderen nog kleuters zijn, gaat het uit, en na verloop van tijd komt er dan weer een andere vrouw waar een liefdesbaby mee moet worden gemaakt, en terwijl die ouders dan eigenlijk nog een gevoelsmatige relatie hebben met de vrouw van hun eerste kleinkinderen, moeten ze gelijktijdig dealen met een andere vrouw waar hun zoon dan op zijn 45e nog even een verder kleinkind mee gemaakt heeft...

Het is voor schoonouders ook niet altijd makkelijk...
pejeka schreef:
16-03-2019 18:04
Waar het om gaat, is dat je met een beetje openstaan en goede wil met heel veel mensen best op kunt schieten. Er zijn maar weinig mensen echt alleen maar onaangenaam, of lastig, of slecht. Ook schoonmoeders niet. Maar het is nou eenmaal vaak zo tegenwoordig, dat die schoonmoeders in 10-20 jaar tijd te maken krijgen met 3 verschillende schoondochters van hun zoon, want de eerste relatie gaat na 5 jaar uit, en dan komt er weer een nieuwe, en die gaat ook weer uit, en dan komt er weer een ander en dat "lijkt" dan een blijvertje, maar tja... dus die schoonouders hebben dan (begrijpelijkerwijze) ook een beetje reserve.

Of hun zoon heeft een gezin gesticht met een schoondochter, en terwijl de kinderen nog kleuters zijn, gaat het uit, en na verloop van tijd komt er dan weer een andere vrouw waar een liefdesbaby mee moet worden gemaakt, en terwijl die ouders dan eigenlijk nog een gevoelsmatige relatie hebben met de vrouw van hun eerste kleinkinderen, moeten ze gelijktijdig dealen met een andere vrouw waar hun zoon dan op zijn 45e nog even een verder kleinkind mee gemaakt heeft...

Het is voor schoonouders ook niet altijd makkelijk...
Wat maakt dat allemaal uit, je doet toch gewoon netjes en gastvrij uit fatsoen? Je hoeft geen beste vrienden te worden.
Lillybit schreef:
16-03-2019 18:07
Wat maakt dat allemaal uit, je doet toch gewoon netjes en gastvrij uit fatsoen? Je hoeft geen beste vrienden te worden.
Ik denk dat de meeste schoonouders dat ook wel doen, netjes een kop koffie met een koekje presenteren en je welkom heten. Maar ik kan het schoonouders ook niet kwalijk nemen dat ze niet direct de "warme kachel" aan zetten als jij de 4e "schoondochter" bent die ze in 18 jaar tijd mogen verwelkomen. Ik kan me dan goed voorstellen dat ze denken "OK, kop koffie, koekje, wat praten, maar waarschijnlijk is ze over 3 jaar ook weer uit beeld, dus we hoeven niet meteen de hartelijke ouders uit te gaan hangen"...
pejeka schreef:
16-03-2019 18:14
Ik denk dat de meeste schoonouders dat ook wel doen, netjes een kop koffie met een koekje presenteren en je welkom heten. Maar ik kan het schoonouders ook niet kwalijk nemen dat ze niet direct de "warme kachel" aan zetten als jij de 4e "schoondochter" bent die ze in 18 jaar tijd mogen verwelkomen. Ik kan me dan goed voorstellen dat ze denken "OK, kop koffie, koekje, wat praten, maar waarschijnlijk is ze over 3 jaar ook weer uit beeld, dus we hoeven niet meteen de hartelijke ouders uit te gaan hangen"...
Oh ja, haal je stokpaardje maar weer van stal.
Mijn zwager is al ruim 15 jaar getrouwd met zijn 1ste vrouw. Ze hebben een kind van 11. Ik ben zelf ook de eerste echtgenote van man. Schoonmoeder kent onze namen echt wel. Desondanks vindt ze het erg moeilijk belangstelling op te brengen voor haar schoondochters én voor haar kleinkind. Dan wordt een band opbouwen toch heus erg lastig. Ik ga er niet al teveel moeite voor doen in elk geval, en schoonzus is helemaal gestopt.
LadyL0101 schreef:
16-03-2019 19:03
Oh ja, haal je stokpaardje maar weer van stal.
Mijn zwager is al ruim 15 jaar getrouwd met zijn 1ste vrouw. Ze hebben een kind van 11. Ik ben zelf ook de eerste echtgenote van man. Schoonmoeder kent onze namen echt wel. Desondanks vindt ze het erg moeilijk belangstelling op te brengen voor haar schoondochters én voor haar kleinkind. Dan wordt een band opbouwen toch heus erg lastig. Ik ga er niet al teveel moeite voor doen in elk geval, en schoonzus is helemaal gestopt.
Je hebt ook gewoon nare mensen, die hele leuke kinderen hebben voortgebracht. Gelukkig ben je niet helemaal het product van je genen en opvoeding.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 17-03-2019 09:16
0.07% gewijzigd
Lillybit schreef:
16-03-2019 19:07
Je hebt ook gewoon nare mensen, die hele leuke kinderen hebben voortgebracht. Gelukkig bent je niet helemaal het product van je genen en opvoeding.
Dank je. Bij mijn schoonmoeder heeft het ook echt wel een aanwijsbare oorzaak, zoals ik al aangaf. En ik moet me gewoon niet laten opnaaien door Pejeka.
Sorry TO, ik hoop dat je er nog steeds iets aan hebt.
LadyL0101 schreef:
16-03-2019 19:25
Dank je. Bij mijn schoonmoeder heeft het ook echt wel een aanwijsbare oorzaak, zoals ik al aangaf. En ik moet me gewoon niet laten opnaaien door Pejeka.
Sorry TO, ik hoop dat je er nog steeds iets aan hebt.
Haha inderdaad laat je niet opnaaien! Pejeka weet ze weer mooi te verzinnen, of hij put uit eigen ervaring dat kan ook.
In mijn familie is iedereen al 20/30 jaar bijelkaar en los van schoonmoeder gaat iedereen prima met elkaar om. Niks ontregeld door familie strubbelingen.

Zelf heeft ze wel een bewogen leven gehad met mishandeling en kinderen van verschillende partners. Daar hebben haar kinderen ook een tik van meegekregen maar gelukkig allemaal goed terecht gekomen en stabiele relaties. Dat is op zich al een wonder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven