
'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
zondag 17 maart 2019 om 21:17
Zou dan vooral even door dit topic heen gaan. Is wat werk, maar vliegangst en alle tips komen vaak terug, dus die heb je zo teruggevonden.Kerstboompje345 schreef: ↑17-03-2019 21:02Wat een leuk topic, ik heb dit altijd al aan een piloot willen vragen maar ik ken nIemand
Heb je tips tegen vliegangst? Ik vlieg ieder jaar en ook wel wat langere vluchten gehad maar ik blijf het verschikkelijk vinden. Bij elk geluidje zit ik rechtop in mn stoel.
In de basis: Ieder geluidje dat je hoort is volstrekt normaal. Pas als de crew omroept dat er een noodsituatie is kun je je zorgen gaan maken.
zondag 17 maart 2019 om 21:33
Is het alleen de geluiden, of is het meer dan dat? Is het misschien de onwetendheid wat er allemaal precies gebeurt?Kerstboompje345 schreef: ↑17-03-2019 21:02Wat een leuk topic, ik heb dit altijd al aan een piloot willen vragen maar ik ken nIemand
Heb je tips tegen vliegangst? Ik vlieg ieder jaar en ook wel wat langere vluchten gehad maar ik blijf het verschikkelijk vinden. Bij elk geluidje zit ik rechtop in mn stoel.
Een vliegtuig maakt nou eenmaal veel geluiden, motoren, airco, diverse systemen, belletjes in de cabine. Dat is allemaal heel normaal en je hoeft ze echt niet te verklaren. Ga lekker muziek luisteren of film kijken, hoef je er ook niet zo mee bezig te zijn.
Tip: lees het boek van Lucas van Gerwen over vliegangst, te vinden op Bol.com. Daarin wordt heel veel uitgelegd.
Fate is just the weight of circumstances

zondag 17 maart 2019 om 22:16
Is niet ineens hoor... Gewoon wat beweging in de lucht. Logisch dat hetgeen zich in die lucht bevindt ook beweegt. Hoef je echt niet voor te schrikken.Coconuts12 schreef: ↑17-03-2019 22:03Ik zag dat ik mijn vorige vraag niet juist gesteld had.
Bij turbulentie zakt het vliegtuig soms ineens naar beneden. Hoe is dat voor piloten? Schrikken jullie daar (ook) van?

zondag 17 maart 2019 om 22:38
Wat je zegt klopt.Stampertje12 schreef: ↑17-03-2019 22:16Is niet ineens hoor... Gewoon wat beweging in de lucht. Logisch dat hetgeen zich in die lucht bevindt ook beweegt. Hoef je echt niet voor te schrikken.
Op filmpjes heb ik wel eens gezien dat een vliegtuig echt flink zakt ineens. Een luchtzak, bedoel ik.
zondag 17 maart 2019 om 22:42
Het is te vergelijken met het rijden met jouw auto door een kuil die je niet hebt gezien. Het is misschien even ‘oeps’, en door...Coconuts12 schreef: ↑17-03-2019 22:03Ik zag dat ik mijn vorige vraag niet juist gesteld had.
Bij turbulentie zakt het vliegtuig soms ineens naar beneden. Hoe is dat voor piloten? Schrikken jullie daar (ook) van?
Nee, we schrikken er niet echt van. Het is iets wat bij het vliegen hoort. Maar we voelen precies hetzelfde als jij hoor, dus een oeps-momentje komt wel eens voor.
Overigens is dat naar beneden zakken niet zo ernstig als sommige verhalen je doen geloven. Soms zie ik het niet eens op de hoogtemeter. Het gaat om meters, niet kilometers. De verhalen over ‘kilometers uit de lucht gevallen’ zijn gewoon onzin, zo voelt het misschien, maar het klopt niet, dat is nog nooit gebeurd door turbulentie...
Fate is just the weight of circumstances
zondag 17 maart 2019 om 22:46
Luchtzakken bestaan niet, nou ja, soms zitten die in de cockpit (sorry, flauw vliegergrapje). De naam ‘luchtzak’ suggereert dat er opeens geen lucht meer is, dat kan natuurkundig gezien gewoon niet. Wat luchtzakken wordt genoemd is gewoon turbulentie, meer niet.Coconuts12 schreef: ↑17-03-2019 22:38Wat je zegt klopt.
Op filmpjes heb ik wel eens gezien dat een vliegtuig echt flink zakt ineens. Een luchtzak, bedoel ik.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 17 maart 2019 om 22:46
Turbulentie is een natuurkundig begrip en een luchtzak is gewoon een gangbaar woord voor een plek waar door turbulente lucht je een lagere druk hebt. Turbulentie is natuurlijk breder en geldt voor allerlei lucht- en vloeistofbewegingen die worden verstoord om uiteenlopende redenen.Coconuts12 schreef: ↑17-03-2019 22:38Wat je zegt klopt.
Op filmpjes heb ik wel eens gezien dat een vliegtuig echt flink zakt ineens. Een luchtzak, bedoel ik.
Een commercieel vliegtuig zakt (of stijgt) bij turbulentie of een "luchtzak" maximaal een paar meter. Dat kan wat anders zijn als je als piloot rechtstreeks door een onweer(storm) vliegt, maar dat doen piloten dus ook niet. Die vliegen er omheen.
Ben benieuwd naar je filmpjes waarin dat anders is...
zondag 17 maart 2019 om 22:53
Klopt Stampertje. Alleen heeft dat in een onweerswolk niet te maken met deukverschil, maar met verticale luchtstromen die in een cb (de luchtvaartterm voor onweerswolk) heftig zijn. Daar kan het vliegtuig op zich wel tegen, maar het beschikbare motorvermogen kan niet genoeg zijn om dat op te vangen en dat vinden we niet prettig. Vandaar dat we er omheen gaan, en omdat het onplezierig aanvoelt natuurlijk. Goede nieuws: die cb’s kunnen we op de weerradar heel goed zien...Stampertje12 schreef: ↑17-03-2019 22:46
Een commercieel vliegtuig zakt (of stijgt) bij turbulentie of een "luchtzak" maximaal een paar meter. Dat kan wat anders zijn als je als piloot rechtstreeks door een onweer(storm) vliegt, maar dat doen piloten dus ook niet. Die vliegen er omheen.
Fate is just the weight of circumstances

zondag 17 maart 2019 om 23:08
Ik zeg niet dat het in de filmpjes anders is. Ik heb alleen wel eens filmpjes gezien waarin het lijkt alsof het vliegtuig flinkt lijkt te vallen, in de cabine gefilmd. En waarbij mensen gewond zijn geraakt. Maar dat laatste kwam omdat ze niet op hun stoel zaten.Stampertje12 schreef: ↑17-03-2019 22:46Turbulentie is een natuurkundig begrip en een luchtzak is gewoon een gangbaar woord voor een plek waar door turbulente lucht je een lagere druk hebt. Turbulentie is natuurlijk breder en geldt voor allerlei lucht- en vloeistofbewegingen die worden verstoord om uiteenlopende redenen.
Een commercieel vliegtuig zakt (of stijgt) bij turbulentie of een "luchtzak" maximaal een paar meter. Dat kan wat anders zijn als je als piloot rechtstreeks door een onweer(storm) vliegt, maar dat doen piloten dus ook niet. Die vliegen er omheen.
Ben benieuwd naar je filmpjes waarin dat anders is...
Bedankt voor jullie antwoorden.
zondag 17 maart 2019 om 23:15
Mag ik eens zien zo’n filmpje?Coconuts12 schreef: ↑17-03-2019 23:08Ik zeg niet dat het in de filmpjes anders is. Ik heb alleen wel eens filmpjes gezien waarin het lijkt alsof het vliegtuig flinkt lijkt te vallen, in de cabine gefilmd. En waarbij mensen gewond zijn geraakt. Maar dat laatste kwam omdat ze niet op hun stoel zaten.
Bedankt voor jullie antwoorden.
zondag 17 maart 2019 om 23:19
Een verticale luchtstroom is natuurlijk ook gewoon een drukverschilcygnus schreef: ↑17-03-2019 22:53Klopt Stampertje. Alleen heeft dat in een onweerswolk niet te maken met deukverschil, maar met verticale luchtstromen die in een cb (de luchtvaartterm voor onweerswolk) heftig zijn. Daar kan het vliegtuig op zich wel tegen, maar het beschikbare motorvermogen kan niet genoeg zijn om dat op te vangen en dat vinden we niet prettig. Vandaar dat we er omheen gaan, en omdat het onplezierig aanvoelt natuurlijk. Goede nieuws: die cb’s kunnen we op de weerradar heel goed zien...

Condensatie in de lucht zorgt voor opwarming en die zorgt ervoor dat je die verticale luchtstroom krijgt.

zondag 17 maart 2019 om 23:30
Ow... ik dacht: nu krijg ik vast een link maar NEIN...Coconuts12 schreef: ↑17-03-2019 23:28Kijk maar op YouTube. Ik stelde gewoon een vraag over turbulentie.

zondag 17 maart 2019 om 23:47
Dank je voor je antwoord, en JA! Ik wil juist heel graag vantevoren weten dat het turbulent gaat worden! Dat stelt me juist gerust als de piloot dat even aankondigt, krijg dan het gevoel dat hij het volledig onder controle heeft en kan ik het juist iets relaxter ondergaan.kadanz schreef: ↑08-03-2019 09:23
Een vraagje aan jou. Wil jij van te voren weten dat het turbulent gaat worden tijdens de landing? Een nadering tijdens een storm is, vanuit het oogpunt van de gemiddelde passagier, gewoon heel erg heftig. Je kunt de passagiers daarop voorbereiden door een half uur voor de landing alvast te melden dat het turbulent wordt, dat dat volkomen volgens verwachting is etc. etc., maar sommige passagiers trekken al lijkbleek weg bij de eerste T van het woord turbulentie. Dus wat is wijsheid volgens jou?
Ik heb ook weleens gehad dat er vanuit het niets ineens heftige turbulentie was die lang aanhield en dat er met geen woord over gerept werd vanuit de cockpit. Dát vind ik juist doodeng, ik denk dan dat de piloot er alles aan moet doen om het toestel in bedwang te houden omdat hij niet eens de tijd heeft om er iets over te zeggen tegen de passagiers....
En ik denk dat het zo werkt voor de meeste passagiers.
Dus alsjeblieft, waag er een een paar zinnen aan, helemaal wanneer het vantevoren al duidelijk is dat er turbulentie komt!
zondag 17 maart 2019 om 23:50
Meteo was nooit mijn sterkste vak...Stampertje12 schreef: ↑17-03-2019 23:19Een verticale luchtstroom is natuurlijk ook gewoon een drukverschil![]()
Condensatie in de lucht zorgt voor opwarming en die zorgt ervoor dat je die verticale luchtstroom krijgt.
Fate is just the weight of circumstances

zondag 17 maart 2019 om 23:51
Het is ook niet zo'n issue, maar gewoon een vraag. Echt, waarom zo onvriendelijk?Stampertje12 schreef: ↑17-03-2019 23:38Mysterieus... Blijkbaar zijn er filmpjes waarop vliegtuigen flink naar beneden vallen, maar als je om de link vraagt moet je er zelf maar naar zoeken :p
Nou ja. Ach. Geeft denk ik maar weer aan dat het dus niet zo'n issue is.

maandag 18 maart 2019 om 00:40
https://m.youtube.com/watch?v=ryV2PPCo-mE
Op dit filmpje is niet te zien dat het vliegtuig 'valt', maar de meneer vertelt wat ik bedoelde met mijn vraag.
Op dit filmpje is niet te zien dat het vliegtuig 'valt', maar de meneer vertelt wat ik bedoelde met mijn vraag.

maandag 18 maart 2019 om 00:47
Iemand heeft me ooit verteld dat je nooit door turbulentie neerstort, dus ik maak me daar echt nooit druk om en ik heb echt wel wat turbulente vluchten meegemaakt. Wat valt er verder te zeggen? Gordel om en uitzitten.Taralina schreef: ↑17-03-2019 23:47Dank je voor je antwoord, en JA! Ik wil juist heel graag vantevoren weten dat het turbulent gaat worden! Dat stelt me juist gerust als de piloot dat even aankondigt, krijg dan het gevoel dat hij het volledig onder controle heeft en kan ik het juist iets relaxter ondergaan.
Ik heb ook weleens gehad dat er vanuit het niets ineens heftige turbulentie was die lang aanhield en dat er met geen woord over gerept werd vanuit de cockpit. Dát vind ik juist doodeng, ik denk dan dat de piloot er alles aan moet doen om het toestel in bedwang te houden omdat hij niet eens de tijd heeft om er iets over te zeggen tegen de passagiers....
En ik denk dat het zo werkt voor de meeste passagiers.
Dus alsjeblieft, waag er een een paar zinnen aan, helemaal wanneer het vantevoren al duidelijk is dat er turbulentie komt!
maandag 18 maart 2019 om 00:56
Jeetje ja wat heftig! Ik dacht ook altijd dat dat een luchtverzakking was of zo maar het is dus (gewoon) turbulentie.Coconuts12 schreef: ↑18-03-2019 00:40https://m.youtube.com/watch?v=ryV2PPCo-mE
Op dit filmpje is niet te zien dat het vliegtuig 'valt', maar de meneer vertelt wat ik bedoelde met mijn vraag.
Ooooo herrinert me er weer aan hoe bang ik ben tijdens vliegen

maandag 18 maart 2019 om 07:39
Daarom wilde ik dat ook niet posten, maar dat men het zelf even ging zoeken. Ik wilde nienand bang maken met filmpjes.
maandag 18 maart 2019 om 09:01
Haha dont worry ik ging toch al nooit meer vliegen. Maar lezen in dit topic vind ik erg leerzaam en leuk!Coconuts12 schreef: ↑18-03-2019 07:39Daarom wilde ik dat ook niet posten, maar dat men het zelf even ging zoeken. Ik wilde nienand bang maken met filmpjes.
maandag 18 maart 2019 om 09:55
Wat hier niet bij wordt vermeld (RTL is altijd erg sensatiebelust met die internetfilmpjes van ze) is of deze 29 mensen (op een toestel waar er wellicht 300 in zaten) hun gordel wel of niet vast hadden. Hoe vaak ik niet mensen naar het toilet zie gaan als de riemen vast moeten en/of er gewaarschuwd wordt voor turbulentie.Coconuts12 schreef: ↑18-03-2019 00:40https://m.youtube.com/watch?v=ryV2PPCo-mE
Op dit filmpje is niet te zien dat het vliegtuig 'valt', maar de meneer vertelt wat ik bedoelde met mijn vraag.
Het is dus niet te zeggen of dit verwachte of onverwachte turbulentie is op basis van dit filmpje. Het is natuurlijk wel heftiger dan wat je normaal meemaakt, maar dit kan een keertje gebeuren. Als je gewoon je gordel om hebt is er dus niet veel aan de hand. Zelf heb ik eigenlijk altijd mijn gordel om (behalve als er wordt getankt) zodra ik het vliegtuig instap, totdat ik het vliegtuig uitstap. Gewoon automatisme en waarom zou je niet.
Zelfde geldt voor de mensen die al in het gangpad staan als het vliegtuig nog niet geparkeerd is. Ik hoop zo dat piloten en CC eens een keer een teken afspreken dat als dat gedaan wordt dat er even extra hard op de rem wordt getrapt.
maandag 18 maart 2019 om 09:57
Kwam misschien wat onvriendelijker over dan bedoeld was. Maar mensen kunnen elkaar ook goed bang maken met "feiten" die dan geen feiten blijken te zijn.Coconuts12 schreef: ↑17-03-2019 23:51Het is ook niet zo'n issue, maar gewoon een vraag. Echt, waarom zo onvriendelijk?